منتقدان تعجب و سورئاليسم 98 برگزاري
بلژيكي
اضافي سيم و پرده ربع
در ايراني كاريكاتوريستهاي موفقيت
ژاپن و برزيل
منتقدان تعجب و سورئاليسم 98 برگزاري
بلژيكي
رنهماگريتس ، تولد سالگرد صدمين بهمناسبت -خارجي رسانههاي واحد
به.برپاست بروكسل ويدر آثار از نمايشگاهي سوررئاليستبلژيك نقاش
عنوان تحت مناسبت همين به سوررئاليست هنري رخداد از 200 بيش علاوه
و منتقدان حال ، اين با.ميشود برگزار كشور اين در سوررئاليسم 98
.كردهاند قلمداد ماگريتس به توهيني را آن هنرمندان
بلژيك معاصر هنرمند مشهورترين سي ، ماگريتسبي.بي تلويزيون گزارش به
گفته.است غيره و چتر كلاهو سيب ، عجيب تصاوير شامل وي نقاشيهاي.است
بروكسل در درنگارخانهاي كه ماگريتس آثار بر ميشودگذري
.آثاراوست از يادماندني به برپاست ، مجموعهاي
ميشود برپا نيز هنري ديگر رخدادهاي سلسله يك نمايشگاه ، اين بر علاوه
آنان از يكي.خواندهاند ماگريتس به توهين را آن منتقدان برخي كه
اين معتقدم.است سوررئاليسم اصول با مرتبط و اخلاقي موضوع اين:گفت
جشنواره.ميكند مخدوش را سوررئاليسم ايده روشنفكرانه شيوهاي به كار
و بلژيك دولت زيباي هنرهاي سلطنتي موزه پرورده دست سوررئاليسم 98
عرضه ويژه غذاي چندين لئوپولد ، هتل در.است جهانگردي ملي سازمان
.است ماگريتس نقاشيهاي در شده تصوير خوراكي مواد شبيه كه ميشود
كه ارزشمنداست زماني تا و اندازه منتا هنر:گفت زماني ماگريتس
فلسفه اين ميرسدبا نظر به.ميكند بورژوامبارزه ايدئولوژي با
جالب.است عجيب ماگريتسقدري براي جشنوارهاي برگزاريچنين ذهني ،
نگارخانهها ميتوانست سختي به خود حيات طول در ماگريتس كه اينجاست
رخداد امسال 200 كه است حالي در اين و وادارد آثارش نمايش به را
.ميشود برگزار بلژيك در وي ياد به سوررئاليست هنري
اضافي سيم و پرده ربع
همراه به وحدت تالار در خودرا جديد برنامهي تازگي به عليزاده حسين
داد سال 68تشكيل در را گروه اين او برد صحنه روي بر همآوايان گروه
.بگذارد اجرا به را جديدي رنگآميزيموسيقيايي كارهايش در تا
كه هرچند ;است همراه علاقهمندانش استقبال با معمولا عليزاده موسيقي
جلب خود به نوآوريهايش و تجربهها براي نيز را بسياري مخالف نظرات
صفحه نظر والزاما است دسته اين از ميخوانيد كه يادداشتيرا.ميكند
.نيست هنر و ادب
هنر و ادب سرويس دبير
با كه است داشته هميشهپاسداراني تاريخ طول در ايران سنتي موسيقي
آب اين فرهنگ از بخشمهم اين نگهداشتن زنده باعث خود جواني و عمر صرف
-صبا -عبدالله ميرزا چون مرداني بزرگ اخير ، درقرن.بودهاند خاك و
در...و عليزاده حسين - لطفي -پايور-برومند خان نورعلي -وزيري
و خلاقيت و نظر وسعت به باتوجه آنها از يك هر و درخشيدهاند ما موسيقي
موسيقي اين به شايستهاي خدمات زيستهاند ، آن در كه عصري برداشتو طرز
.كردهاند
ساير از بيشتر كه است مليايران موسيقي از خاص نوعي سنتي موسيقي
دانشكده شده ، مدون برآن رديفي شده ، كار آن روي ايراني موسيقيهاي
اينكه به توجه با و...غيره و داشته موسيقي هنرستان و موسيقي
كدام هر كه -اصفهان و چونتهران بزرگي شهرهاي خاص موسيقي اينموسيقي ،
سعي هم ايران نقاط ديگر موسيقيدانان است ، بوده -پايتختبودهاند زماني
به تا شده باعث امر اين و گيرند فرا را موسيقي نوع اين كردهاند
محلي موسيقي چون نامهايي با و باشند كمتوجه ايران موسيقي ديگرانواع
.شود ياد ايراني ديگراقوام موسيقي از
خودنتوانسته ايستايي و بيتحركي با فعلي درروند سنتي موسيقي اگر
و شتافته آن كمك به ايران نقاط موسيقيديگر جديدباشد نسل جوابگوي
.كردهاند فراوان كمكهاي موسيقي بهاين
و ريتمها از تا ميدهد اجازه خود به سنتي موسيقيدان اخير سالهاي در
شعر كند ، استفاده سنتي موسيقي عنوان تحت ايراني اقوام ديگر ملوديهاي
مناين نظر به كه..و نبرد ملودي اصل از هم نامي حتي و كند عوض را
.است بيمسئوليتي و هنري سرقت نوعي
در انقلاب از بعد درسالهاي تنبور و دف همچون سازهايي از استفاده
با و كجابيمناسبت هر در بخواهند كه طور هر و مدشده سنتي موسيقي
و مقدس سازهاي اين رنگ ، و حالت و كارايي توجهبه به و است مناسبت
.ميگيرند كار به را قديمي
آن جرات ديگر ما ، جوانان بهخصوص مردم والاي شناخت به توجه با حال
عمر با من.موسيقيهاميزنند ديگر تخريب به دست راندارند كارها
شده تنبور فرهنگ و ساز به خدمت صرف آن سهسال و سي كه سالهام چهل
به تنهايي به تنبور ، مجازي و محلي كلام مقامات تنها كه ميدارم اعلام
به احتياج كه مطالبي آنهم دارد مطلب سنتي موسيقي رديف تمام اندازه
سياه) كردي موسيقي انواع ديگر حال.ندارد پرده ربع از استفاده
(محلي زيباي ملوديهاي -خانقاه موسيقي -پيتخواني -مور -هوره -چمانه
.بماند ميرسد ، هزاران به آنها تعداد كه
مينوازم هم تار سه و خودمتار براي كه سالهاست تنبور بر علاوه من
و ملتفهيم مقابل در كه نميكنم جسارت جا درهيچ و هرگز ولي
كه دريافتهام نيك چونببرم اينسازها به دست ايران موسيقيشناس
دوران آن ديگر.بخصوصاست درزمينهاي كسي هر آگاهي و وظيفه توانو
و همتاريخدان و موسيقيدان هم و اديب هم فيلسوفباشي ، هم كه گذشته
ظاهري خوشيهاي به نرسيدهام روحي كمال به چون خاكي آدمهاي ما...غيره
را اينها فهيم انسان ولي نيازمنديم بودن مطرح و معروفيت ثروت ، چون
سابقهكار و هوش تلاش ، سعي ، بر علاوه ماندن ميدان در.ميخواهد معقولانه
ايزدي لطف يك به هنر عالم در مهمتر همه از و راستي و پاكي به
و خلاقيت و نوآوري.نميشود زور به است آمدني جديد نغمه.است نيازمند
به متعلق دوراني هر و دارد دوراني هنرمندي هر براي نغمهپردازي
و است پاياني و اوج و آغاز را هنرمندي هر.است دوران آن فرزندان
در كه آثاري خاطر به هنرمند هر.نميدهند نفر يك به را دوران يك تمام
ضرورتي.بود خواهد عزيز و گرامي زنده ، هميشه ميكند خلق خود دوران
با شده كسب ساليان طي در دل خون و زحمت با كه را اعتباري ندارد
كه است جملهموسيقيداناني از عليزاده حسينداد دست از خام حركتي
اخيرجايگاهي سالهاي در خود هنر به راسخ واعتقاد بيوقفه تلاش با
متمايز سايرين از را او آنچه.كرده پيدا سنتي موسيقي در رفيع
آن كه نوعموسيقي در كه اوست نوآوري و خلاقيت روحكاوشگر مينمايد
ممكن سنتي موسيقيدانان از خيلي البته ، است بسته كار به فراگرفته را
كه بپذيرند را واقعيت اين آنها بايد ولينپسندند را او كارهاي است
نسلها تمام داشت ، انتظار و نواخت را ملودي يك متمادي قرنهاي نميشود
.بپذيرند را آن
را نوآوري و خلاقيت منتها.داد بهاء نوآوريها و خلاقيتها به بايد پس
بر تكيه با و باشند فراگرفته كاملا را اصل كه دهند انجام بايد كساني
را صلاحيت اين سنتي موسيقي در عليزاده حسينكنند نوآوري اصل ، فرهنگ
.دارد
كه (76)جاري سال ماه اسفند در عليزاده آقاي اخير كنسرت در متاسفانه
كه گرفت صورت حركتي شد ، اجرا آوازي موسيقي عنوان تحت وحدت تالار در
.آورد حساب به نوآوري ميشود هم را اين ميكردند فكر شايد
ساز براي ابوعطا آواز وانتخاب برنامه دوم بخش در تنبور از استفاده
نواختن رغبت استاد خود سالهاست كه رنگي و ريتم از استفاده و تنبور
چون كه تنبور براي غلط نوازندگي شيوه -ندارد تار سه و تار با را آن
تنبور موسيقي به ربطي كه ضعيفي ملوديهاي ارائه -مينواختند تار سه
بليت با و ميدانم عليزاده طرفدار را خود كه من كه شد باعث ندارد ،
به بگيرم تصميم -بودم رفته كنسرت به ذوق و شوق با استاد خود اهدايي
فقط و كنم ترك را سالن ميشناسد را آن فرهنگ و تنبور كه كسي عنوان
به كماكان من كه عشقي اين از گذشته و ايشان والاي شان به احترام
آن فرهنگ و تنبور به من نظر به.بمانم خود صندلي روي دارم ايشان
.كردن بزك را درويشي يعني اضافي سيم و پرده ربع بستن -شد اهانت
ساز مسئولانه خيلي عوض در نياوردند تنبور سر را بلا اين ما پيشينيان
.ساختند را تار سه عزيز
و تنبوري نواهاي به ربطي بودهيچ كرده انتخاب استاد كه موسيقي نوع
عليزاده ميكنمآقاي فكر من را اينها همه.نداشت هوايآن و حال
فكر جاي كنند چنين ايشان كه شده فكريباعث چه حال بدانند ، بهتر
فكر اگر و مينوازد هم تنبور ايشان كه بگويد ميخواهد اگر.دارد
.فروختهاند گنجشك مردم به قناري جاي به من نظر به است نوآوري ميكنند
استاد.نيست مهم برايش بودند نشسته سالن در كه عدهاي آن نظر اگر
برگشت و رفت كيلومتري فاصله 1100 سالهاست من كه دارند كامل اطلاع
تا كرده هموار برخود يكبار هفته دو و اتوبوس با را تهران -كرمانشاه
صورت تنبور نوازندگي و آموزش در كه مرجي و هرج با حدودي تا شايد
داشت نميتوان انتظار ديگران از اگر.كنم جلوگيري توانم حد در ميگيرد
.نگيريد بازي به را تنبور ساز و فرهنگ كه داشتيم انتظار شما از
و ساز اين به علاقهمند اگر.نيازاريد چنين اين را فرزانه پير تنبور
نوازندگي نادرست شيوه آن جاي به تا كنيد شاگردي بيادعا هستيد فرهنگ
رستم رز ته و قهتار و رز ته مقام ابوعطا ، جاي به بياموزيد را شيوهاش
و ميكنيم شاگردي بيادعا ديگر قومهاي و ما كه همانطور بنوازيد ،
.ميآموزيم...و شور و ابوعطا
تنبور نواختيد كه را آنچه بگوييد مردم به كه ميخواهم شما از من
.مقامدارد خود تنبور ندارد ، چهارم سيم ندارد ، پرده ربع تنبور.نبود
ايران هنري سالن معتبرترين آندر تكنوازي و نوآوري و.دارد فرهنگ
.باشد ساز اين استاد كه است كسي به متعلق
بدوستان شكايت برند دشمنان از
كجابريم شكايت است دشمن دوست چون
خود بهخاطر خدانكند.داريم دوست را شما بازهم حرفها اين تمام با
رافراموش دوستانوظيفه خاطر به نكند خدا و برنجانيم ازخود را دوستان
.كنيم
مرادي علياكبر
در ايراني كاريكاتوريستهاي موفقيت
ژاپن و برزيل
سائوپائولوي كاريكاتور نمايشگاهبينالمللي در:هنر و ادب سرويس
ايدز بيماري عليه كنفرانسبينالمللي دوازدهمين با همزمان برزيلكه
را نمايشگاه اين اول جايزه توانست ايراني شد ، كاريكاتوريست برگزار
پري جايزهگراند دريافت به موفق ايران از درمبخش كامبيز.كند كسب
.شد دلار هزار ده مبلغ به
مورد جهان كشور پنجاه از كاريكاتور از 3000 بيش نمايشگاه اين در
.است قرارگرفته داوري
سپس و شهرسائوپائولو ابتدادر زودي به است قرار مذكور نمايشگاه
برپا جهان كشورديگر در 80 متعاقبا و برزيل عمده بيستشهر در
يوميوريشيمبون بينالمللي مسابقه دوره درنوزدهمين همچنين.شود
حافظي نادر بود ، شده برگزار وآزاد موضوعزمان دو با كه ژاپن
خود آن از آزاد بخش در را مسابقه افتخار لوح و مدال شد موفق لنگرودي
بينالمللي مسابقه دوره چهارمين در سال 94 در وي است ، گفتني.سازد
.بود كرده دريافت تقدير لوح ژاپن ، اوختسك
|