مهنخ
بافندگي و ريسندگي شركت
درخاورميانه بافندگي و ريسندگي كارخانه بزرگترين
|
انسجام و ملي وحدت تجلي:آذر هشتم
اجتماعي
پاياني قسمت -شگفت رويداد يك كالبدشكافي
مردم همه گسترده شادماني و جشن و امسال آذر هشتم:شهري سرويس.
و استراليا و ايران ملي تيمهاي فوتبال بازي پيپايان در ايران
به و بود كمنظير و شگفت رويدادي فرانسه ، جهاني جام به ايران راهيابي
.گذشت كه سالي شهري رويداد مهمترين جامعهشناسان اعتقاد
و دانشگاه استاد پيران دكترپرويز با رويداد اين شكافي كالبد در
چاپ پيش شماره در 2 آن نخست بخشهاي كه داشتيم جامعهشناسگفتوگويي
يك بهعنوان آن تحليل و آذر هشتم واقعه كالبدشكافي ادامه اينك و شد
.ميآيد پي در جماعتي رفتار
رفتارهاموثرند؟ اين در هم جنسي و سني گروههاي o
كه جوامعي در مثلا ، رفتارها ، شدت در فقط اما بله ، :پيران دكتر
در حتي اما است بيشتر رفتارها اين شدت است ، جوان آنها جمعيت
رفتارها نوع اين نيز دارند پير جمعيتي كه اسكانديناوي چون كشورهايي
.كرد مشاهده ميتوان را
دارد؟ جماعتي رفتارهاي ضعف و شدت در تاثيري محرك نوع آيا o
ممكن گاه دارد ، را نقشچاشني واقع در محرك خير ، :پيران دكتر
آيد ، اين بوجود جمعي رفتارهاي ساده بسيار يكاتفاق بخاطر است
محرك.محرك ضعف و شدت نه استو جماعت در هيجان تراكم ميزان بخاطر
اما باشد نداشته هم موضوع با عقلاني ارتباط حتي و سنخيت ميتواند
.است لازم هميشه
در خارجي مشابه موارد آنبا تفاوتهاي و آذر هشتم واقعه خاص دلايل o
بود؟ چه
اين رفتار.گرفت شكل ايرانجماعت در آذر هشتم روز:پيران دكتر
ايران فوتبال تيم پيروزي آن محرك.بود دستجمعي نوعرفتار از جماعت
در متراكم هيجان هم آن شدت علت و بود جهاني جام به آن راهيابي و
كه دارد ويژگيهايي ايران در آذر هشتم جماعت رفتار اما.بود مردم
:ميدهم توضيح آن درباره
ايراني در حركت اين افتاد؟ اتفاق كجا در حركت اين ببينيم بايد اول
.دنياست جمعيتهاي جوانترين از يكي داراي كه افتاد اتفاق
انقلاب سابقه كه است جامعهاي.است ايرانبسيجشده جامعه كه اين دوم
.شدهاند بسيج جنگ در مردم آحاد.دارد طولاني جنگ ويك
ايران مردم شايد و است بسيارسياسي ايران جامعه كه اين سوم ، و
.ميانهاست سطح بحث اينها و باشند جهان سياسيترينمردم
وجود جواني جمعيتنتيجهگرفت را مواردي ميتوان پارامترها اين از
واقع در.است نشده داده پاسخ مطلوب گونهاي به آن نيازهاي به كه دارد
.ندارد چنداني رسمي كانالهاي جوانان هيجانهاي بروز براي جامعه
يك فقدان آن علت و وجودندارد ايران جامعه از درستي درك طرفي ، از
مستقلي اجتماعي علوم به ما.است انتقادي و اجتماعيواقعگرا علوم
ميزان مانند گروه ، آن و گروه اين تمايلات از جدا كه داريم نياز
شرايط درميدهد نشان را بيمار بيماري يا سلامت كه كند عمل الحرارهاي
.نداريم جامعه از كاملي شناخت ما اجتماعي ، علوم نوع اين فقدان
و واقعگرا راستين ، علوماجتماعي يك بايد خلا اين پركردن براي ما
باشد نظام ، قادر كلي چارچوب پذيرش ضمن كه ايجادكنيم انتقادي
.برسد بهرهنمود ازطريقشناخت و كند مشخص را جامعه مسائل
شعور يك با بود ، هيجاني بسيار اينكه ضمن ايران آذر هشتم روز رفتار
.است عجيب جماعتي رفتارهاي مطالعه در اين و بود همراه هم عمومي
آنها اكثر دليل ، همين به است ، نشده كنترل چون جماعتي رفتارهاي
وسيع بسيار تخريب يك با معمولا است شادي براي بيشتر كه اين عليرغم
چه جماعت لحظه هر كه كرد پيشبيني نميتوان اينكه دليل به ميشود همراه
.ميكنند رفتاري
كنيد توجه درآمد ، حركت جامعهبه كل اولا آذر هشتم در كه حالي در
ثانياهيچ و آمدهبودند جاده كنار دهل و ساز با حتيروستائيان
.نيفتاد اتفاقي
پخته بسيار تاريخي وقايع دركوران ايران جامعه ميدهد ، نشان امر اين
صورت به افرادجامعه كه بگويم ميخواهم من و است آبديدهشده و
انديشمندانشحركت از جلوتر حتي و جلوترازبرنامهريزان دستجمعي
ايدهآل خيلي نبايد را اين كه كنم اضافه بايد البته.ميكنند
.بپنداريم
خيليها سر از بايد را خيليچيزها فكر آذر هشتم روز دليل همين به
باشد داده هشداررا اين نيز بيروني عوامل به و آوردهباشد بيرون
.نيست شناسايي قابل ساده و بعدي تحليلهاييك با ايران جامعه كه
اداره قابل زور جمله از متداول روشهاي با ديگر ايران جامعه ضمنا
از جامعه.است مهم همگان براي.است مهم ما همه براي اين درك.نيست
.ميكند ياد تخريبي غير روشهاي از.ميگويد سخن همدلي يكدليو و وحدت
هر كس هر حال.پرداخت خواهد سنگين بهايي كند فراموش را اين كس هر
.باشد كه جهتگيري هر يا گروه
از بعد جامعه خاص بهشرايط آذر هشتم روز در جماعت حركت آيا o
سياسي ميتوانشرايط اساسا و ميشود مربوط هم دومخرداد انتخابات
كرد؟ لحاظ واقعه اين در متغير يك عنوان به را جامعه
انتخابات در مردم حركت جداياز آذر ، هشتم واقع تحليل پيران دكتر
ارزيابي قابل مجلسپنجم انتخابات در مردم حركت از وجدا خرداد دوم
آرام و صلحآميز بسيار مردم كه رايدهي همانالگوي من نظر به.نيست
چشم به نيز آذر هشتم روز جشن در كردند ، رعايت خرداد دوم انتخابات در
ايران در اخير سال دو در كه اتفاقاتي از فارغ نميتوانيم ماميخورد
.بپردازيم واقعه اين تحليل به پيوسته وقوع به
.ميآيد ميدان به كلان و ميانه تحليل سطوح دليل همين به
آگاهانه بسيار ايران رفتارهاياخير رفتاري الگوهاي كه است جالب
نشان اينموضوع و است نظام چارچوب در و صلحآميز اينكه يعني.است
جماعت كنند ، سوءاستفاده موجود شرايط بخواهنداز كساني اگر كه ميدهد
.نميرود سمت آن به و نميدهد نشان واكنش آنها به
خود ميرسد ، هيجان اوج به وقتيجمعيت شنبه روز كه هست هم همين براي
آن به بايد كه خوددارد در مهمي بسيار پيام اين.ميشود بخودكنترل
ملي ووحدت اجتماعي دهندهانسجام نشان هشتمآذر حركت.كرد توجه
امكان كه لحظه هر جامعه اين واست ايران جامعه در بالايي بسيار
.ميدهد نشان نحو بهترين به را اجتماعي وحدت و تجانس اين باشد ، داشته
.داد نشان جنگ در و انتخابات در كه همانطور
خورده شكست مرحلهاي در كه تيمي كه ميبينيم هم ، فوتبال مثال همين در
نه اين كه ميشود مواجه نفر صدهزار تشويق با بازهم بود ، سرخورده و
و تودهاي پوپوليستي ، خلقي ، تمام حركت يك بلكه طبقاتي ، نه و است قومي
هم جامعه اين تقسيمبندي كرد ، درك را پيام اين بايد.است منسجم بسيار
در من نظر به كه را اجتماعي انسجام اين قدر بايد.است خطرناك بسيار
ميتواند انسجام اين.كنيم تقويت آنرا و بدانيم است كمنظير جهان سطح
.كند بيمه وقايع از بسياري مقابل در را ايران جامعه
آن با را جامعه و ميشويم كليشهها درگير اوقات بعضي متاسفانهما
و بسنجيم كنيم ، مطالعه را جامعه خواستهاي بايد.ميسنجيم كليشهها
اشكال به خواستها اين است ممكن نكنيم ، را كار اين اگر كنيم برآورد
.شويم آزاد فردي و گروهي جناحي ، مسائل از بايدكند بروز ديگري
و معلمان استادان ، محققان ، نشريات ، جمعي ، رسانههاي رسالت حداقل
و فردي منافع و گروهي و جناحي مسائل از فراتر كه است اين روحانيون
است ، بوده شاهد را جدي تغييراتي ما جامعه.ببينند را مسائل لحظهاي
.نيست تغييرات اين بيان به قادر جامعه كنوني سطح در رايج مفاهيم
رخدادها شناخت براي سازيجديد مفهوم به نياز سطحي يك در ما پس
و پژوهشهايواقعي به كه ميكنم تاكيد هميشه هميندليل به داريم
.داريم نياز دايمي آنهم دقيق ،
برايشان دلارشان هر كه كشورهايسرمايهداري چرا بپرسيم ، خود از بايد
هزينه آن براي قائلندو اهميت تحقيقات براي اينقدر ارزشمنداست
مرحله هر در را جامعه ميخواهند كه دليلاست اين به ميكنند؟
و سياسي مسائل از كهفارغ هستيم اين نيازمند هم مابشناسند
تقويت و هستندايجاد واقعگرا كه را بيطرفي موسساتتحقيقاتي جناحي ،
كهپيشبيني ميشويم مواجه وقايعي با رانكنيم كار اين اگر.كنيم
ما فرزندان صلاح به و آينده صلاح به.همنيست جامعه صلاح به و نشدهاند
.نيست هم
نيابد.بدهيم بها جوانان بهنيازهاي بايد ما كه است اين ديگر درس
است موظف جوان وبگوئيم كنيم درست ايدهآل كليشهاي تيپ جوانيك از
به ما جامعهدارد تمايلاتي و نيازها جوانكند ماحركت تفكر مطابق
مسائل تمام در بايد.نميدهد پاسخ جوان تمايلات و نيازها از بسياري
.گرفت نظر در را جوان نقش مملكت
و كنيم كارشناسي كشور رادر اساسي اصل الي 150 حدود 100 بايد ما
تمام در بعد.كنيم تلقي زمينهها تمامي در كار اصولاصلي را آنها
اصول اين به خود روزمره كارهاي در نهادها و ارگانها همه زمينهها ،
جوانان ، زيست ، محيط مثل مواردي شامل ميتوانند اصول اين.كنند توجه
.باشند...و كجروي اجتماعي ، مشكلات
ميخواهد وقتي فيلمساز گزارشبنويسد ، ميخواهد وقتي نگار روزنامه
اين به.باشد داشته توجه آن به و ببيند را اصول اين بسازد ، فيلم
حركات همه در.ميشود نهادينه جامعه در مسائل اساسيترين كه است ترتيب
نميتواند منفرد يا بخشي صورت به و ميشود ديده اساسي اصول اين جامعه
.گيرد قرار توجه مورد
مدني جامعه تقويت و كردن قانونمداري ، قانونمند بحث من نظر به بعد
.كردهاست جلب را مردم كه شعارهايي و مطرحميشود
كه شرايطي در.شدند اينشعارها مجذوب مردم چرا كرد تحليل بايد
توجه سياسي پيام و فرهنگي شعار به چطور است ، نان اصليمردم مساله
.كردند
از بعد حتي و انتخابات از وبعد است نشده تحليل متاسفانه مسائل اين
چه طرفدار ، چهخودميبينيم ديده از را چيز همه ما مسائلفوتبال ،
عقلاني غير بخاطر اين و ميكنيم برخورد علائقي و جناحي ، گروهي مخالف ،
جامعه در را شديد هيجانهاي بودن ، عقلاني غير اين است جامعه بودن
بزرگ درسباشد كنترل قابل غير آينده در است ممكن كه ميكند ايجاد
براي عملي دستور و آمادگي هيچ ما كه بود اين آذر هشتم روز ديگر
نميدانست كس هيچ روز آن در.نداريم جامعه در حركتها اين با برخورد
هدايت خاصي افراد بوسيله نكرده خداي جمعيت اين اگر.بكند بايد چكار
خداي اگر نبود ، كنترل قابل اصلا ميكرد ، پيدا ديگري تمايلات و ميشد
زلزله فاجعه بريزند ، خيابانها به گونه اين مردم و شود زلزلهاي نكرده
نظم هيچ و برسانيم امداد نه كنيم ، حركت ميتوانيم نهميشود برابر صد
درس آذر هشتم واقعه از بايد زمينه صدها در.ندارد وجود قاعدهاي و
بعد اين در ماميشود مطرح اجتماعي كنترل مساله كه اينجاست.بگيريم
لزوم به اينها تمام نداريم ، الگويي هيچ و داريم اساسي ضعفهاي
برخي در متاسفانه.برميگردد مدني جامعه تقويت و جامعه كردن قانونمند
قرن در كه است واقعهاي مدني جامعه انگار كه ميشود عنوان طوري نشريات
در جامعهاي هيچ كه بگويم بايد.است آمده دنيا به اروپا در هفدهم
جامعهاي هر.باشد نداشته مدني جامعه كه نيست (اوليه جوامع بجز) دنيا
آن در و ميكند پيدا فراگيري حاكميت ميرسد ، سازماني شكل يك به كه
مدني جامعه داراي جامعه آن ميگيرند ، شكل اجتماعي گروههاي و طبقات
هيچ اما باشد ، قوي يا ضعيف ميتواند مدني جامعه اين البتهاست
.باشد نميتواند مدني جامعه بدون جامعهاي
امر اساسا.است منشورپيامبرجامعهالمدنيه اولين هم اسلام دين در
تصحيح براي است مدني جامعه درون در پديدهاي منكر نهياز و معروف به
چنين در بايد ما منكرات ، براي فقط نه مملكت ، حاكميت و مسئولان
مردم تمايلات شناخت عمومي ، هيجانهاي كردن كاناليزه نهادسازي ، جامعهاي
مسائل با نكنيم ، توجه زمينهها اين به اگر و كنيم آغاز را جامعه و
و خطرناك بسيار تبعات است ممكن نكرده خداي كه ميشويم روبهرو عديدهاي
.باشد داشته بدنبال را منفي
موردواژههاي در ذهني و عظيماجتماعي آشفتگي و غوغا يك در ما
و جناح و گروه يك واقعابحث مدني جامعه.صحبتميكنيم مهم بسيار
برايتمام اجتماعي مهم يكضرورتبسيار مدني جامعه.نيست يكفرد يا
موسوم بهراست گروههاييكه دنيا در درتقسيمبنديها حتي.گروههاست
اين به بايد همه از بيش كنند فكر آينده به اگر آنها من بهنظر شدند
حاكميت اشغال سالمي جريان يك در بخواهند اگر.كنند توجه نهادسازي
بيفتد ، اتفاق ديگر گروه به گروهي از حاكميت چرخش بازي اين و كنند
و بازور كه آوريم باور بايد زيرا.كنند شركت نهادها اين در بايد همه
.نميبريم جايي به راه سركوب
انجمني ، بحثزندگي دارد ، قرار اينچهارچوب در هم حزب بحث منتهي
كه شديم دورهاي وارد ماالان.مردمي مشاركت احزاب ، تقويت ايجاد
كه كشورهايي.ناميدهاند مشاركت و همياري عصر را يكم و بيست قرن
ضعف قرن 21 ، تحولات به ما ميگويند دارند ، مشاركت مسابقه قرنهاست
را مشاركت گام اولين حتي كه كشورهايي تكليف ديگر داريم ، مشاركت
در را غيره و احزاب بحث مدني ، جامعه بايد ما.است روشن برنداشتهاند ،
كه كساني حتي متاسفانه.ببينيم ايران شرايط با.كنيم نگاه ملي ظرف
ديگر ميرسند ، خودي جامعه به وقتي ميكنند مطرح را حرفها اين
.دهند ادامه نميتوانند
تجارب اين حالا داريم ، نظري بحثهاي و تاريخي تجارب محفوظات ، يك
جهاني نيستند ، كه ملي و منطقهاي علوم چون است ، مهم بسيار تاريخي
در بايد دستاوردها اين ولي است جهانشمول علوم دستاوردهاي و هستند
است ، اينجامعه مناسب كه سنتزي و قرارگيرد مداقه مورد ملي شرايط
و تاريخ ايران ، پيشينه جامعه شناخت براي مابايد.بيايد بيرون
جامعه از كه آنشناختي پايه بر تا شويم آنبسيج روز شرايط
اين با ايران مثل جامعهاي يك در مدني جامعه بگوييم برخورداريم ،
محملهايي چه و است مدني جامعه نوع چه تاريخي گذشته و معاصر تجارب
.دارد
جانشين كه عنواننهادهايي به مساجد روحانيت ، مذهب ، مطبوعات ، نقش
چيست؟ بوده ما جامعه مدنيدر جامعه
خودفراسوي و كند حركت جامعه ممكناست نكنيم ، را كارها اين اگر
الگوي نميتوانيميك ما.شويم مرج و دچارهرج ما و برود آنها
اين نيازمند ما.پيادهكنيم جامعه در را آن وعين بگيريم حزبسازي
بر بعد و بكنيم وميداني دائمي مطالعات و بشناسيم را جامعه كه هستيم
تصحيح را ما دائما و ميكنيم ايجاد ديالوگ كه -نسبي شناخت اين اساس
اينكه ضمندارد ويژگيهايي چه ايران در نهادسازي اين بگوييم -ميكند
از بعد ، و دارد آن روي تاثيري چه خاص شرايط است ، جهانشمول بخش يك
.شويم انجمن و حزب بحث وارد دريچه اين
چوناعضايش باشد ، داشته گروهها ميتواندبر حزب كه تاثيري اولين
ميشود تاسيس چنين اين جماعتهاي وقتي هستند ، حزب با تماس دائمادر
حركت منشوري يك و شده پذيرفته چهارچوب يك در كه است ذهني پسزمينه يك
به قبل از كه آگاهيهايي با را مردمي خودجوش حركتهاي اين و ميكند
يك ميدهد اجازه و ميكند كاناليزه و كنترل سازماندهي ، داده ، افراد
.باشد داشته وجود شرايطي هر در عمومي كنترل
.است مردمارزشمند شادي.بود بسيارارزشمندي واقعه آذر هشتم واقعه
.است بوده ايران خصايصجامعه از يكي نشاط و تاريخشادي طول در
قواعديبراي جامعه هر البته.شادينكنند مردم كه نميشده هيچوقت
نيازهاي كهمردم داد نشان ولي بود شاديارزشمند اين دارد ، خود
بايد ما ميكنيم ، تهاجمفرهنگي صحبت ما اگر.ندادهايدارند پاسخ
تدارك جوان جمعيت بروزويژگيهاي براي را كانالهايي محملهاو
فرهنگيكمك تهاجم به نكنيمناآگاهانه را كار اين اگر و ببينيم
از بايد ايران جامعه كه داد آذرنشان هشتم ضمنا.كردهايم
نه شود وارد قانونمند جامعهاي به تودهوار و خلقي و هيجاني جامعهاي
هيجاني رفتار و نميگيرد شكل جماعت قانونمند جامعه در كه دليل اين به
هيجاني زمينهها همه در ما جامعه كه دليل اين به بلكه.ندارد وجود
.نيست مفيد همواره كشور براي اين و ميكند رفتار
و سمتديالوگ به بايد كه است آذراين هشتم اتفاق مهم پيام ديگر
مونولوگ درگير سابقهستمشاهي ، دليل به تاريخ مادر.برويم گفتوگو
جوابي مخاطبين طرف از و دارد وجود يكسويه پيام هميشه يعني هستيم ،
.شود تصحيح قبلي پيام تا نميشود داده
درك كردنجامعه ، قانونمند ضرورتنهادسازي ، آذر هشتم پيام
و افتاد اتفاق جامعه در كه تغييراتي شناخت ازجامعه ، واقعگرايانه
.داد نشان را ديالوگ براي كانالهايي ايجاد و نيستيم آگاه آن از ما
و شد خواهيم جدي بحرانهاي دچار آينده در نشود توجه پيام اين به اگر
.داشت خواهد آنارشيستي جنبه كه ميشويم مواجه اجتماعي مسائل با
جامعهدور واقعيات از كاملا رسانههايما از بعضي حاضر حال در
يا نتيجهآگاهانه در.ندارند ايران باجامعه ارتباطي هيچ و شدهاند
و ميكند تشديد عموميرا بغض كه ميزنند بهكارهايي دست ناآگاهانه
سازندگان بين گسستگي دچاريك كمكم ناكرده خداي توجهنكنيم اگر
ابزار مهمترين همگاني رسانههايميشويم مردم عامه و افكارعمومي
دست از را مهم بسيار ابزار مااين اگر و هستند اجتماعي كنترل
در است ممكن مختلف دلايل به هم باز كه هيجاني اجتماعات در بدهيم ،
هرج با ما و ميآيد بوجود جامعه در مخربي پيامدهاي بگيرد ، شكل آينده
.ميشويم روبهرو عمومي مرج و
مردم بالاي جمعي شعور از همه داده روي اخيرا كه اتفاقاتي خوشبختانه
ما.ميدهد خبر -باشد رسمي كنترل آنكه بدون -شده كنترل چارچوب يك و
آن ، شروع كه كنيم حركت نهادسازي سمت وبه بدهيم بها امر اين به بايد
و ايران جامعه شناخت و ميداني مطالعات انجام جهت عمومي بسيج
.است آن امروزي ويژگيهاي
جامعهايران بغض و حب بدون و شناختواقعي براي بايد سخن كوتاه
.باشد فردادير شايد شويم بسيج
|