در قوي ، مخدر مواد قاچاق
يافت افزايش شدت به آلمان
به روستايي مهاجران مشكلات
هند در شهرها
ميشوند؟ معتاد نوجوانان چرا
ميان در خشونت گسترش
نوجوانانژاپني
در قوي ، مخدر مواد قاچاق
يافت افزايش شدت به آلمان
ويژه به آلمان در قوي مخدر مواد قاچاق -اجتماعي سرويس.
ميلادي سال در دوسلدورف فرودگاه و هلند با كشور اين مرز در
.يافت افزايش شرق به گذشته
اعلام آلمان گمرك اداره اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
و آلمان كيلومتري مرزهاي 174 در گذشته ميلادي سال در كرد ،
كيلوگرم از 257 بيش دوسلدورف ، فرودگاه همچنين و هلند
قبل سال با مقايسه در كه شد ضبط و كشف كوكائين و هروئين
به اشاره با گزارش اين است بوده بيشتر درصد آن ، 20 از
با مقايسه در مذكور ، مرزهاي در هروئين قاچاق كشف اينكه
در كوكائين قاچاق افزود است يافته كاهش كمي ازآن قبل سال
در كيلوگرم به 236 سال 1996 در كيلوگرم مرزهااز 167 اين
.است يافته افزايش ميلاديگذشته سال
در كه عقيدهاند اين بر آلمان مخدر مواد با مبارزه مامورين
مخدر مواد كل درصد ده تا پنج كشف به موفق فقط گذشته سال
.شدهاند هلند مرزهاي در شده قاچاق
مواد كشف در پليس سگهاي:ميافزايد خاتمه در گزارش اين
.دارند بزرگي و حساس بسيار نقش كشور اين در مخدر
به روستايي مهاجران مشكلات
هند در شهرها
از بسياري و بمبئي در:همشهري خارجي رسانههاي واحد.
و خوشبختي روياي و گرفتنكار قولهاي هند ، بزرگ شهرهاي
.ميكشد خود سوي به را تن سالميليونها هر كاميابي
به كه افرادهنگامي از بسياري ديد خواهيم كه اماهمانطوري
نشده ، وفا آنها به كه جزقولهايي ميشوند ، وارد شهر اين
.نمييابند ديگري چيز نااميدي و كهشكسته قرارهايي
تازه كه وموضوعي نكته ان ، .ان.سي تلويويزن گزارش به
حلبيآبادها پراكندگي ميكند ، خودجلب به را بمبئي به واردان
جست در هزارروستايي سال 120 هر.است شهر اين كپرنشينهاي و
.ميكنند مهاجرت بمبئي به كار جوي و
چهار ماكارنيست ما روستاي در:ميگويد روستايي يك
همه معاش امرار براي ما خانواده كوچك زمين قطعه و برادريم
.شهرآمدم به خانوادهام با من رو ، اين از.كافينيست ما
شلوغ خيلي كپرنشين دريك خانوادهاش با چاودري هاريرم
از بيش.است بمبئي مساله بزرگترين بيخانماني.ميكند زندگي
ميكنند ، زندگي حلبيآبادها شهردر اين ميليوني جمعيت 12 نصف
را بهداشت لولهكشيو آب مانند زندگي ابتدايي بيآنكهتسهيلات
.باشند داشته
در اما.بمبئيميآيند به كار كردن پيدا براي هنوز مردم
هند بزرگ شهرهاي ساير در.كميابميشوند رفتهرفته اينجا
سبزيجات فروش از هاريرم.است منوال همين وضعبه هم
.شد ورشكست پيش ماه چند اما.ميكرد معاش امرار
.بخرند نميتوانندسبزيجات مردم روزها اين:ميگويد وي
.بالاست خيلي قيمتها
كارگر هزار بمبئي250 پارچهبافي كارخانههاي پيش سال ده
آنها سوم دو از بيش هنگام آن از.داشتند خود استخدام در را
اخير مبارزان ، شورشهاي و فعالان.دادهاند دست از خودرا كار
كارشناس يك.ميدانند شدنشهرنشينان عاجز به مربوط را
كشيده موادمخدر و خشونت به جوانان نيست ، كاري چون:ميگويد
.ميشوند
دست از سياستمداران به نسبت را خود ايمان مردم بيشتر
خانه ميليون داد 4 قول محلي حكومت پيش سال چهار.دادهاند
نشده ساخته هم مسكوني واحد يك حتي.بسازد فقيران براي
رهبرانمان درباره ميتوانم چه من:ميگويد شهروند يك.است
است ، پدرش رفتن بين از مسئول پسر يك كه همانطور بگويم؟
تنها هم باز اما.هستند كشورشان نابودي مسئول هم رهبران
كه داد خواهيم راي رهبراني به ما.است دموكراسي آنان اميد
اينجا مردم احتمالا.كنند برآورده را ما ابتدايي نيازهاي
ايمان اماشدهاند عيبجو و بدبين سياستمداران به نسبت
.است محكم دموكراسي به آنان
ميشوند؟ معتاد نوجوانان چرا
با گفتگو در مخدر مواد به نوجوانان گرايش دلايل و عوامل
باليني روانشناس وحيد ، عاطف دكتر
از دوراننوجواني تحولات و تغيير به توجه و آشنايي عدم
اين كه شده خانوادگي تضادهاي باعث ميتواند خانوادهها طرف
فرد شدن كشيده به منجر خود نوبه به برخوردها و مناقشات
شود مخدر مواد مصرف جمله از ناهنجار رفتارهاي بسوي
:اشاره
سركشي و طلبي ، كنجكاوي استقلال تجربهاندوزي ، دوره نوجواني
.هنجارهاست و نرمها برخي گذاشتن پا زير با وجود ابراز و
كشيدن با را بلوغ اعلام و وجود ابراز اين نوجوانان از جمعي
.ميكشند رخ به سيگار
و دارويي داموابستگي به جهت اين در افراط با نيز گروهي
از نوع اين چون و چند.سقوطميكنند مخدر مواد به اعتياد
دكترمحمد با گفتوگويي طي را نوجوانان گرايشهاي و تمايلات
دانشگاه علمي هيات عضو و باليني روانشناس وحيد عاطف كاظم
نظرتان از كه گذاشتهايم ميان در ايران پزشكي علوم
.ميگذرد
از نوجواني دوره است؟ ويژگيهايي چه داراي نوجواني دوره
فيزيولوژيكي فيزيكي ، نظر از كه است فرد زندگي مهم دورههاي
تحولاتباعث اين و ميشود ايجاد فرد در عميقي تحولات رواني و
.نوجوانميشود رواني و جسماني نظم خوردن بهم
:از عبارتند ميشود مشاهده نوجوانان در كه خصوصياتي
زياد هيجاني - عاطفي و جسمي انرژي -1
نيازمند عينحال در و خانواده از استقلال كسب به تمايل -2
توسطخانواده مواظبت و حمايت به
قبول مورد خواهان حال درعين و شيفتگي خود و مداري خود -3
همسالان توسط شدن واقع
قبولمسئوليت عدم با همراه بيشتر امتيازهاي خواستن -4
جويانه وخطر مخاطرهآميز رفتارهاي بروز و شدن درگير -5
است وجود ابراز در فرد كوشش نشاندهنده كه منفيگرايي -6
تقليد و هنجار از پيروي و همسالان گروه به دادن اهميت -7
.خود همسالان رفتار از
آورد؟ روي بهاعتياد نوجوان كه ميشود باعث انگيزههايي چه
دليل يا يكعلت مخدر مواد به نوجوانان آوردن روي براي
انگيزههاي و علل است بلكهممكن.كرد ذكر نميتوان را خاص
اقدام مخدر مواد مصرف به نوجوانان كه شود باعث مختلفي
متقابل عمل نتيجه در مخدر مواد از استفاده كلي بطور.كنند
رفتاري ، الگوهاي ژنتيكي ، آمادگيهاي محيطي ، عوامل پيچيده و
تحقيقات.ميدهد رخ اجتماعي -رواني عوامل و انگيزهها
علل و انگيزهها گرفته انجام ديگر كشورهاي در كه مختلفي
انگيزههاي به ميتوان كلي بطور اما.كردهاند ذكر را مختلفي
:نمود اشاره زير
وعواطف احساسات با آمدن كنار و مشكلات از فرار -1
.تنش و افسردگي مانند ناخوشايند
و تازه تجربيات آوردن بدست به تمايل و كنجكاوي -2
.هيجانانگيز
.همسالان توسط شدن واقع قبول مورد به نياز -3
مواد اينكه اعتقادبه اجتماعي ، روابط در اضطراب كنترل -4
احساس دوستان و ديگران روابطبا در كه ميشود باعث مخدر
.بكنند آرامش
معتاد شخصيت نشانگر كه شخصيتي الگوي يك وجود كه چند هر -5
احساس مانند برخيويژگيها اما است نشده ثابت باشد
احساس پايين ، كارآيي احساس نفسپايين ، عزت بيكفايتي ،
تائيد به نيازشديد ستيزهجويي ، اجتماعي ، روابط در عدمكفايت
مخدر مواد مصرف سوء بيگانگيبا احساس و بدبيني شدن ،
.ميدهند نشان همبستگي
.نمود نيزاشاره خانوادگي عواملي به بايد بالاخره و -6
مواد خانواده ديگر يااعضاء آنها والدين كه نوجواناني
مخدر مواد به نسبت مثبت نظر نقطه ميكننديا مصرف مخدر
فعاليت مخدر مواد فروش و خريد زمينه مثلادر)دارند
ميتوانند مخدر مواد مصرف طرف به قوي احتمال به (ميكنند
.شوند كشيده
معتادميشوند؟ چيزهايي چه به جوانها كلي بطور
در البته.رخدهد ميتواند مخدر مواد نوع هر به وابستگي
قائل تمايز رواني وابستگي و جسمي وابستگي بين بايد اينجا
مخدر مواد تاثيرات مورد در را مختلف نظرهاي نقطه يا و شد ،
چرا ميكند مشخص مسئله اين به دادن توجه.نمود ارزيابي
توجه با و ميكنند استفاده را مختلفي مخدر مواد نوجوانان
آنها بودن دسترس در و مواد اين تاثيراتفيزيولوژيكي به
و وابستگي منجربه نهايت در كه داده ادامه آنها مصرف به
و الكل هروئين ، حشيش ، ترياك ، .ميشود آنها به اعتياد
نوجوانان است ممكن كه هستند موادمخدري زمره از كوكائين
معمولا كه است اشاره به لازم.كنند پيدا آنهااعتياد به
دام بسوي حركت شروع نقطه ميتواند حشيش يا و سيگار مصرف
يا هروئين يا ترياك به كسانيكه اغلب.باشد اعتياد خطرناك
مصرف كمكمبه سپس و كرده شروع حشيش با ميشوند كوكائينمعتاد
.روميآورند سنگينتر مواد
اعتياد وعدم اعتياد در مدارس اولياء و خانواده نقش
چيست؟
اينجا در چون است پيچيده اندازهاي تا سوال اين به جواب
و آموزش سيستم به مربوط عوامل و خانوادگي عوامل بايد
هر مورد در خلاصه بطور ولي.بگيرد قرار بررسي مورد پرورش
:نمود اشاره زير نكات به يكميتوان
اعتياد تاريخچهخانوادگي اينجا در:خانوادگي عوامل -الف
تاريخچه مخدر ، مواد به نسبت مساعد نظر يا مصرف سوء و
دزدييا مانند) مخاطرهآميز و ناهنجار خانوادگيرفتارهاي
محروميت خانواده ، سيستم ريختگي بهم و آشفتگي ،(قاچاق
اعتياد تشديد يا بروز در عواملمهم از اجتماعي و اقتصادي
تحولات و تغيير به توجه و آشنايي عدم.ميآيند بشمار
باعثتضادهاي ميتواند نيز خانوادهها طرف از دوراننوجواني
منجر خود نوبه به وبرخوردها مناقشات اين كه شده خانوادگي
مصرف جمله از نابهنجار رفتارهاي فردبسوي شدن كشيده به
.شود موادمخدر
به هم بايد مورد اين در -مدرسه و تحصيل به مربوط عوامل -ب
به هم و داشت توجه مدرسه و تحصيل به نسبت فرد نگرش
و نوجواني دوران مسائل به مدرسهنسبت اولياء عكسالعمل
دوراندبستان در كه نوجواناني كلي بطور.مشكلاتنوجوانان
اجتماعي ضد پايينرفتارهاي سنين در و داشته تحصيلي مشكلات
مدرسه به نسبت منفي نگرش وهمينطور ميدهند نشان خود از
نشان خود از ويژگيهايي چنين كسانيكه بيشتراز دارند
اگراولياء مطمئن بطور.دارند قرار خطر معرض نميدهنددر
نوجوانان گرايش موثردر عوامل و علل از كافي شناخت مدرسه
جهت در لازم آموزش و باشند مخدرنداشته مواد مصرف سوي به
كسبنكرده را دارند قرار خطر معرض در كه شناسائيافرادي
مخدر مواد مصرف نشاندهنده كه رفتارهايي به نسبت و باشند
باعث كه دهند نشان عكسالعملهايي ممكناست.نباشند حساس است
لذاضروري.بشود مخدر مواد مصرف بسوي فرد بيشتر سوقدادن
اعتياد درزمينه مشاورين بالاخص مدارس اولياء كه است
در يا كه نوجواناني كهبتوانند بينند به كافي آموزشهاي
را ميكنند مصرف مخدر مواد يا دارند اعتيادقرار خطر معرض
و بروزاعتياد از پيشگيري به نسبت و نموده شناسايي بهموقع
.دهند انجام را لازم اقدامات آن درمان يا
دارد؟ اثري چه فرد اراده
و هستند برخوردار قوي اراده از كه افرادي گفت ميتوان
مقابل در بهتر ميتوانند است تكانهاي كمتر رفتارهايشان
مقابل در يا و نشوند تسليم و نموده مقاومت همسالان فشار
تاثيراراده.كنند مقاومت مخدر مواد مصرف به تمايل و وسوسه
در اخلاقي درنظريه بيشتر اعتياد از جلوگيري يا بروز در
اعتياد علت نظريه اين در قرارميگيرد بحث مورد اعتياد مورد
.ميشود ذكر اراده يانداشتن اخلاقي ضعف
وساختارهاي اجتماعي عوامل و علل به نظريه اين در
نااميدي يا انزوا فردو سرخوردگي به كه فرهنگي و اجتماعي
را مشكل ديگر تعبير به.است توجهشده كمتر ميشود منجر او
در كه است حالي در اين.اجتماعي نه ميبينندو فردي
يكزمينه در هم آن را عوامل مجموعه كلنگر و نظريههايتركيبي
فرد و ميدانند ، اعتيادفرد و وابستگي عامل اجتماعي بستر و
.ميكنند تلقي ازعوامل مجموعه اين قرباني را
نوجواناندارند؟ اعتياد در نقشي چه همسالان گروه
با است نوجوانيدورهاي دوره شد اشاره قبلا كه همانطور
اين جمله از.است ايندوره مختص كه مشكلاتي و ويژگيها
و رشد براي كه است همسالان گروه پيداكردن اهميت ويژگيها ،
هويت ، حلبحران جهت نوجوان.است مهم بسيار فرد تكوينشخصيت
قبول مورد به نياز خود يافتنجايگاه و بيگانگي احساس كاهش
از آنها با ميكند سعي و داشته خود تائيدهمسالان و شدن واقع
اگر.سازيكند همانند آنها رفتار تقليد و نرم از طريقپيروي
مخدر مواد باشد تعلقداشته آن به است مايل فرد كه گروهي
يا.بياورد روي مخدر مواد به است نيزممكن فرد ميكنند مصرف
حقيقت شايددر و خود اثبات جهت خود همسالان فشار اينكهتحت
آنها رفتار از خودكمبيني ، و كفايت عدم احساس با مقابله
آنها با نوجوان كه گروهي است جهتضروري اين از.كند تقليد
موادمخدر مصرف به تمايل كه باشند افرادي معاشرتميكند
.نوجوانانباشند براي مثبت الگويي و نداشته
و بهوابستگي تمايل نظر از پسران و دختران بين آيا
ميشود؟ مشاهده تفاوتي اعتياد
نشان پسر ، مطالعات و دختر جنس در تفاوت با ارتباط در
.ميكنند مصرف مخدر پسرهامواد از كمتر دخترها كه داده
دست در ايران مورد در زيادي اطلاعات زمينه اين در البته
بنظر اجتماعي و فرهنگي ويژگيهاي به توجه با چند هر نيست
نرمهاي با دختر نوجوانان بين در گروهي نرمهاي كه ميرسد
گروه به تعلق كه رفتارهايي نوع و بوده متفاوت پسران گروهي
اين.است متفاوت دخترها و پسرها بين ميكند تعيين را خاصي
ارزيابي و بررسي مورد علمي مطالعات طريق از بايد موضوع
.بگيرد قرار
حسينيفر -شيرين:از گو گفتو
ميان در خشونت گسترش
نوجوانانژاپني
ميكردند تصور ژاپنيها سالها-خارجيهمشهري رسانههاي واحد.
ديگر برخي يا امريكا مختص نوجوانان ميان در خشونت
اما.ندارد جامعهشان در اعراب محلياز كم دست و كشورهاست
.بينميرود از امنيت حس اين حالا
در باري خشونت دعواهاي هرروز سيانان ، تلويزيون گزارش به
.ميكشد را آموزگارش پسري13ساله.ميدهد رخ ژاپن مدارس
علت به را دانشآموز كهمعلم داد روي زماني حادثه اين
زد چاقو با را همكلاسش دانشآموزيديگر.كرد توبيخ آمدن دير
.ميكرد مسخره اورا فر موهاي وي كه دليل اين فقطبه
را او بربايند ، را پليسي ميخواستندسلاح كه نوجواناني حتي
پايتخت توكيو در كه صحنههايياست اينها.زدند چاقو با
كه است حالي در نيويورك ، اين در نه ميدهد و داده ژاپنرخ
.جهاناست نقاط امنترين از توكيو تصورميشد سالها
همه تقريبا.دارند مشترك فصل يك جديد جرايم
آنان سلاحبودهاند دبيرستان اول سالهاي نوجوانان مجرمان
.پروانهاياست چاقوي به معروف چاقو نوعي اغلب
يك توسط آن از استفاده را اينچاقو كاربرد دانشآموزانعلت
جامعهاي ، هر در.ميدانند تلويزيوني سريال محبوب شخصيت
برخي امااست خطرناكي دوره نوجواني دوران
خشونت اعمال بروز استعداد ژاپني بچههاي كارشناسانمعتقدند
هستند خانواده بچه تنها اكثرا كه چرا دارند بيشتري آميز
هر از بچهها ديگر ، عبارت بهشدهاند بزرگ نسبي رفاه در كه
اندكي طاقت علت بههمين.ميشوند برخوردار آنچهميطلبند ،
.است شديد آنان واكنش و ندارند را سختگيري و سختي
احتمالي علل از ديگر يكي نيز ژاپن سختگيرانه آموزش نظام
اوايل و دهه 1980 اواسط درميشود قلمداد خشونتها بروز
درسي فشارهاي اثر بر نوجوانان خودكشي سلسله يك دهه 1990
ويدئويي بازيهاي با كه بچههايي است معتقد مادر يك.داد رخ
.ميدهند دست از واقعيت با خودرا ارتباط ميشوند ، بزرگ
|