!نباشند نگران كنكوريها پشت
انتظامي نيروي از سوال چند
سيگار ترك براي ديگر دليلي
مدارس در روزافزون ناامني
آمريكا
در اسپانيا
:الپائيس روزنامه
ايجاد سلولهايخانوادگي زندان ،
ميكند
كمتر اتريش در بيكاري ميزان
اتحاديه اعضاي ديگر از
اروپاست
!نباشند نگران كنكوريها پشت
دكتر خانم با گفتوگو در كنكور در شكست مسئله بررسي
روانشناس فردوسي
اينها...كنكور دانشگاه ، پشت كنكور ، -كنكور ديپلم ، :اشاره
جوانان براي فكري اوقاتدغدغه اغلب كه است مسائلي
پس كوچه در ساله هر و ميآورند بوجود آنها وخانواده
دانشگاهها ، در پشت جوانان ، از نفر هزاران كنكور كوچههاي
آن با مقابله كه ميشوند روبرو درشت و ريز مشكل هزاران با
كه آنهايي براي بخصوص طاقتفرساست ، جوانان از بسياري براي
كه است طبيعي.ميشوند روبرو شرايطي چنين با اولينبار براي
خانم با گفتوگويي طي اينخصوص در.است مختلف جوانان واكنش
كنكوريها پشت كردن ازروشهايخارج دانشگاه استاد دكترفردوسي
.كردهايم بررسي را شكست ازبنبست
ميكند؟ ايجاد درجوانان را حالاتي چه ماندن كنكور پشت
بهمنزله را دانشگاه دبيرستان اتمامدوره از پس جوان -
را خود ذهن تمام و جامعهميداند به خود ورود دروازه
شنيدن.شوم بايدقبول امسال كه نموده مسئله معطوفاين
.است دهنده تكان بسيار ردي خبر
با خود مقايسه و خانواده سرزنش بلاتكليفي ، دچار فرد كه چرا
برده بسر اضطراب اين در جوان طولانياي مدت.ميشود ديگران
چگونه من با خانواده برخورد ميشود؟ چي نشوم قبول اگر كه
داشت؟ خواهم را سابق واعتبار ارزش همان آيا است؟
هستند هيجاني و مضطرب كه جوانان از دسته آن در مسئله اين
آورنده بوجود خود خانوادهها اوقات بعضيدارد بيشتري شدت
شدن قبول معطوف را خود ذهن اندازهاي به و هستند تنشها اين
او قبولي عدم خبر شنيدن با كه نمودهاند جوانشان
.است داده رخ فاجعهاي احساسميكنند
چيست؟ دورانبحراني اين در خانواده نقش
چيزي اصلا كه كنند جوانانبرخورد با طوري بايد خانواده -
را خود موجوديتفرزند بايد واقع در و تغييرنكرده
فرزندم ميگويد مادر وقتي.بپذيرند هست كه همانطور
در و دارد منفي بار (متاسفانه) كلمه نشده ، قبول متاسفانه
.ميماند جوان ذهن
ميدهند پروش بعدي يك را خود فرزندان خانوادهها از بسياري
داشته عالي تحصيلات بايد حتما كه ميكنند القا او به و
حتما تو كه منتقلميكنند بچهها به را خود حتيآرزوي باشي ،
فرزند بهتواناييهاي توجهي اصلا و شوي يامهندس دكتر بايد
اضطراب اين آورنده بوجود خود كه خانوادههايي.ندارند خود
فكر جوان.دهند كاهش را خود اضطراب ابتدا بايد هستند
عامل را خود و كرده تغيير او به نسبت خانواده نگرش ميكند
اعضاي ساير و مادر و پدر.ميداند خانواده اضطراب و استرس
تغيير رفتارشان وجه هيچ به كه كنند سعي بايد خانواده
كنند صحبت شدهاند ، قبول كنكور در كه كساني از نبايدنكند
بيشتر تو از چيزي چه شده قبول كه تو دوست مثلا نگويند و
.داشت
ميكنند؟ ارزيابي چگونه جوانانرا موفقيت عدم خانوادهها
دسته يك.كرد دستهتقسيم دو به ميتوان را خانوادهها -
و ميدانند كنكور در موفقيت عدم اصلي رامسئول خود فرزند
دختر يا پسر ميبيني:گفتن با ميكنند ، سرزنش را او مرتب
بس از تو اما.شده قبول خوانده ، درس كمتر تو از..آقاي
را اجتماع هم دسته يك.نشدي قبول كردي گذراني وقت كه
شده قبول كه كسي ميكنند تلقين او به مرتب و ميدانند مسئول
كه ميكنند القاء او به واقع در و داشته پارتي حتما
شده رد او كه است زمانه جبر اين و نيست او متوجه مسئوليتي
زمانه جبر تابع را خود كه آدمي كنيد تصور ميتوانيد و
بدبيني به حس اين و ميدهد دست از را خود خوشبيني ميداند ،
.است بيفايده كردن تلاش ميكند احساس.ميشود بدل
چيست؟ جوانان در حسرقابت ايجاد پيرامون شما نظر
حس ميخواهند جوانان مقايسهكردن با مادرها و پدر اغلب -
حركت اين درصورتيكه آورند ، بوجود فرزندشان در رقابترا
تبديل حسادت حس به را رقابت حس كار اين با و است اشتباه
.ميكنند
نسبت مادرش و پدر بخصوص ديگران رفتار كه ميبينند جوانان
و دكتر خانم را او كه ميبيند كرده ، تغيير نظر مورد فرد به
روابط حسادتدر حس نتيجه درميكنند خطاب مهندس آقاي يا
فردخاص آن با ارتباط در ميكند وسعي ميگذارد اثر اجتماعي
و هستند خوددارتر ازجوانها عده يك.كند تحقير را او
كه ميدهند نشان عدهعكسالعمل يك ولي نميدهند عكسالعملنشان
جوان درنتيجه.است آن عوارض از يكي رفتن كورهدر از
عكسالعملنشان محركي كوچكترين با شدهو حساس و تحريكپذير
.ميدهد
جوانان از دسته آيندهاين موفقيت براي توصيهاي چه
داريد؟
داشته برنامهريزي شوندبايد موفق اينكه براي جوانها -
پيچيده فعاليتبسيار يك خواندن درس كه بدانند بايد.باشند
شكستبدنبال كنند ، اقدام بدونبرنامهريزي چنانچه و است
برنامهاشرا خود مناسب روش با جوانيبايد هر.داشت خواهند
خود از صحيحي تصور جوانبايد هر واقع در.كند دنبال
خود محدوديت و نقاطضعف و بگذارد كنار را تعصب داشتهباشد ،
و بگنجاند برنامهخود در را محدوديتها اين شناساييكند ، را
ازبين را آنها و كند مقابله آنها ميتواندبا چطور ببيند
در جواني اگر مثلا.لطمهميزند جوان به بيجا غرور.ببرد
در اولويت بداندكه بايد است ضعيف ازدرسهايش بعضي
عيب گرفتن كهكمك كند باور و است رياضي درسمثلا برنامهريزي
كمكسايرين از است مقدور كه طريقي بههر و نيست عار و
.شود بهرهمند
نكته چند اين شدنبايد موفق براي صحيح برنامهريزي در
:شود رعايت
مشورت آيندهنگري ، نيازها ، به بخشيدن اولويت نيازها ، شناخت
برنامهريزي در زمانبندي.ديگران تجارب از استفاده و كردن
.مهماست بسيار
در.بكند را لازم حداكثراستفاده زمان از بايد حتما
را برنامههايي بايد هم خانواده جوان ، برنامهريزي كنار
.نكند احساسمحدوديت جوان كه دهد خانوادهترتيب كل براي
كننده برنامهسرگرم يك يا و روزه يكمسافرت 2 كه بداند مثلا
خدشهاي او برنامه به ديدندوستان يا و تلويزيون
همه كه كرد تفهيم جوانان به ميتوان چگونه .واردنميكند
نميشود؟ خلاصه كنكور شدن قبول در چيز
خانواده.برميگردد نگرشخانواده به دقيقا مسئله اين -
اهداف ساير.نظربگيرد در را هدف چندين بايد ازابتدا
مثلا.سوقدهد تعالي و رشد سمت به را ميتواندجوان نيز
استقلال بايد جوان يك عنوان به تو كه بقبولانند او به بايد
نظر در هم را ديگران باشي ، مسئوليتپذير باشي ، داشته فكر
ميتوان.بگنجاني خود برنامه در را ديگران به كمك و داشته
از بخشي مادر يا پدر مثلا.سپرد جوان به را كارهايي
.اوبگذارند عهده به را منزل از خارج منزليا كارهاي
القا او به بايد يعني...و گاز و برق قبوض پرداخت مثل
پسر كه كنند عنوان و مهماست ما براي تو شخصيت كه كنند
كارهاي در است ، ومسئوليتپذير شناس وقت بسيار يادخترش
احساس جوان حالتي چنين در.ميكند كمك ما به بيرون و منزل
و سرزنش براي جايي و دارد خانواده در مهمي نقش كه ميكند
.نميبيند نكوهش
صبح ساعت 11 تا كه است ، جواني صادق هم حالت اين عكس
توصيه به و ميزند پرسه خيابانها در را روز بقيه و ميخوابد
ميكند ، آنهادرگيري با را خود حتي و توجهيندارد خود والدين
و دنبالميكند را خود دبيرستاني و زندگيدبستاني روش هنوز
واقعاجازه در و نيست تحولي و هيچتغيير كردن قبول به حاضر
زير را او اجتماعي وشخصيت كنند توهين او به كه ميدهد
جوان سرزنش و ازتوهين بايد خانواده كلي بطور.سوالببرند
نظر رادر واژههايي كردن صحبت هنگام به.كنند خودداري
باشد نداشته منفي بار باشدو احترامآميز كه بگيرند
اين با نميكنم فكر و نشد قبول كه امسال طفلكي مثلانگويند
خود ديگر طرف از.شود قبول هم ديگر سال كننده شركت همه
مطرح بالغ فرد يك عنوان به را خود و كند تلاش بايد هم جوان
كند تلاش خود همهجانبه رشد به بيشتر مسئوليتپذيري با و كند
.كند باور را خود و
جوان اول گام در كه نتيجهگيريكرد چنين ميتوان خاتمه در
كسب براي قبولكند و بداند خود زندگي مسئول خودرا بايد
كار پيداكردن يا و كنكور در قبولي مختلفمثل موفقيتهاي
كوشش و تلاش ديگر فعاليت هر ويا خانواده تشكيل مناسب ،
از مهربانتر دايه پييافتن در خانوادهها اينكه دوم.كند
... و شانس ، دادنزمانه جلوه مقصر بجاي و مادرنباشند
و رشد راه در و اوبياموزند به را جوان يك مسئوليتخطير
او بههمراهباشند او با او ، انساني اعتلايشخصيت
زندگي فعاليتهاي كنكور ، در ردشدن با كه بياموزند
و دارد پيشرو در آيندهايروشن بلكه نشده ، متوقف بههيچروي
كنكور براي خودرا زندگي ، فعاليتهاي ساير دركنار ميتواند
.آمادهكند آينده سال
بخت پيروز معصومه از گفتوگو
انتظامي نيروي از سوال چند
كهكارآگاهاندر بود شده درج خبري ايران ، روزنامه در
اين سينهدارد در رازي كه هستند دختري آمدن هوش به انتظار
تهران ازبيمارستانهاي يكي در تاكنون پيش روز هفده از دختر
از را خود دختر اين.دارد مرگقرار آستانه در و است بستري
به.است كرده پرت بيرون به حركت درحال خودروي يك داخل
به او كمر و دستها روي بر نيز چاقو كهنه آثارزخمهاي علاوه
نداشت ، عكس وجود مصدوم دختر از نشاني و نام چونچشمميخورد
بود اين قابلاهميت مطلب ولي.رسيد چاپ به مطبوعات در او
بيمارستان به خانوادههايزيادي عكس ، شدن چاپ از پس كه
اميد و دارند گمشده آنهادختري همه چون.كردند مراجعه
اين همه دخترانباشد فرزندآنها دختر ، اين كه دارند
خانه از اخير ماه دو طي -يكخانواده از غير به -خانوادهها
.نيست دست در آنها از اثري وليتاكنون.شدهاند خارج
را ودختر زن تمام 9 بيرحمي با كه شب خفاش ماجراي هنوز
در را سپساجسادشان و كشت آنها از سوءاستفاده از پس
باقي خاطرهها در كشيد آتش به تهران شهر اطراف بيابانهاي
آن در.شد دستگير بسيجيان توسط سرانجام كه قاتلي.است
براي را اقدامهايي بود كرده اعلام انتظامي نيروي زمان
به.داد خواهد صورت كشور مختلف شهرهاي در امنيت ايجاد
و رفت وسايل مسافران امنيت براي كه شد قرار نمونه عنوان
.باشند فعال صبح تا شب از عمومي آمد
در گذشته ماه در 2 كه دختران اين شدن گم به توجه با
ديگرنيز شهرهاي در شايد و است داده رخ تبريز و تهران
انتظاميمطرح نيروي از سوال چند باشد افتاده اتفاق
و مال و جان حفظ مسئول كه انتظامي نيروي كه اين.ميشود
داده صورت اقدامهايي چه تاكنون زمان آن از است مردم ناموس
اين در انتظامي نيروي موقع به اطلاعرساني عدم دليل است؟
و صحيح ارتباط انتظامي نيروي مسئولان چرا چيست؟ موارد
ندارند؟ موارد گونه اين در رسانهها با مناسبي
نيرويانتظامي بالاي رده مسئولان است لازم كه ميرسد نظر به
درباره و حاضرشوند مردم مقابل در بار يك وقت چند هر
.بدهند داردتوضيح اهميت آنها براي كه مسائلي
اميرشاهي سيدافشين
سيگار ترك براي ديگر دليلي
سيگار دود امريكا ، محيطزيست سازمان:خارجي رسانههاي واحد.
اعلام سرطان به غيرسيگاري اطرافيان ابتلا در مهمي عامل را
در دخانيات استعمال كه است داده نشان تحقيقات.است كرده
در تنفسي بيماريهاي باعث نيستند سيگاري كه افرادي حضور
افزايش كودكان در را نفس تنگي حملههاي خطر و ميشود آنان
ميدهد نشان كه است آمده دست به روشني شواهد اكنون.ميدهد
خردسالشان فرزندان گوش به است ممكن بزرگترها سيگار دود
.بزند آسيب نيز
كه ميدهد نشان آمارها ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
عفونت دچار سالگي سه از تاقبل كودكان از نيمي تقريبا
دودسيگار كه ميدهد نشان جديد تحقيقات ميشوند ، مياني گوش
.است مشكل اين ايجاد در مهم عوامل از
شده معلوم است شده انجام كودك روي 625 كه تازهاي بررسي در
عفونت خطر ميكشند ، سيگار نخ از 10 بيش روزانه كه مادراني
در.ميدهند افزايش درصد فرزندشان 68 در را مياني گوش
همه مجموع از سيگار از 10 بيش دود معرض در كه هم كودكاني
.است بيشتر درصد خطر 40 اين ميگيرند ، قرار خانواده افراد
حضور در اگر كه ميكنند گمان غلط به والدين از بسياري
حفظ سيگار دود مضرات از آنانرا نكشند ، سيگار فرزندشان
.نيست چنين پزشكان ، گفته به اماميكنند
ميماند ، باقي والدين تنفس در مدتها تا سيگار دود سمي مواد
سموم اين معرض در غيرمستقيم بهطور كودك بازهم اين بنابر
.ميگيرد قرار
دلار ميليارد سالانه 5/3 امريكا در تنها مياني گوش عفونت
قطع با كه ميكند تحميل خدماتبهداشتي نظام به هزينه
اما.داد كاهش زيادي حد تا را آن ميتوان دخانيات استعمال
دخانيات ترك براي كافي انگيزهاي اقتصادي صرفهجويي اگر
دارد وا را سيگاري والدين فرزندان ، سلامت حفظ شايد نيست ،
كمشنوايي باعث مياني گوش عفونت.كنند ترك را عادت اين تا
مهارتهاي يادگيري در وقفه خود اين كه ميشود ، كودك در
.دارد دنبال به را حركتي و زباني
مدارس در روزافزون ناامني
آمريكا
جوانان آمريكايي ، يكروانشناس اعتقاد به -اجتماعي سرويس
و ميزنند ، كاري هر به دست ديگران توجه جلب براي آمريكايي
.باشد بيگناه بيدليلانسانهاي كشتن كار اين اگر حتي
اخيرا كه سراسري تحقيقات در:نوشت تودي اي يواس روزنامه
عمل به آمريكايي مدارس خشونتدر از ناشي مرگهاي پيرامون
سال ، از 12 بيش محصلين حدود 10درصد كه شده گفته آمده ،
فقط 3 سال 1993 در ميزان اين كه گرفتهاند بدست اسلحه
اين از درصد كه 40 دريافتهاند محققان و است بوده درصد
.است داده روي غيرشهري مناطق در وقايع
سال از آمده ، بدست پرورش آموزشو وزارت سوي از كه آماري
مدارس در گرم اسلحه با فقرهقتل تعداد 81 تا 1994 1992
غيرشهري مناطق در آنها اكثر تقريبا كه داده روي آمريكا
.است بوده
شهر در الكيني دانشگاه ديگريدر روانشناس شاور مايرنا
خود ثبات ما جامعه كه فكرميكنم من:ميگويد فيلادلفيا
تهديد و تنش.است داده دست از بيشتر گذشته به نسبت را
احساس را تنش اين نيز بچهها و يافته افزايش افراد به نسبت
مدارس در نوجوانان خشونتهاي ازدياد علت كارشناسانميكنند
دستگاههاي وجود را بزرگ شهرهاي به نسبت كوچكتر شهرهاي
.ميدارند محسوب بزرگ شهرهاي مدارس مدخل در ياب فلز امنيتي
در اسپانيا
:الپائيس روزنامه
ايجاد سلولهايخانوادگي زندان ،
ميكند
براي:نوشت مادريد چاپ پائيس ال روزنامه -اجتماعي سرويس.
زندان در خانوادگي اسپانيا ، سلولهاي در بار نخستين
زوجها به و ايجاد مادريد ، شهر خارج در واقع آرانخوئز
.سربرند به سلول يك در ميشود اجازهداده
از فرانسه خبرگزاري جمهورياسلامي ، خبرگزاري گزارش به
و هفتاد آينده سال استتابستان قرار:كرد اعلام مادريد
تا شود ايجاد زوجها براي زندان اين در خانوادگي دوسلول
.كنند زندگي سالگي سن 3 به رسيدن تا بچههايشان با
فضاي مترمربع تا 16 خانواده 14 هر الپائيس ، نوشته به
داشت خواهند حمام و خواب اتاق نشيمن ، اتاق جمله از زندگي
براي زندان همچنينبود خواهند جدا ديگر زنداني از 2000 و
.ميكند مهيا نيز كودكانمهدكودك
كمتر اتريش در بيكاري ميزان
اتحاديه اعضاي ديگر از
اروپاست
اعضاي ديگر از اتريش در بيكاري درصد -اجتماعي سرويس.
گزارش به.است كمتر لوكزامبورگ استثناي به اروپا اتحاديه
آياچ) اتريش عالي تحقيقات مركز اسلامي ، جمهوري خبرگزاري
:كرد اعلام (اس
از پس كه بود درصد سال 41996/4 در اتريش در بيكاري
اتحاديه عضو بين 15 در درصدبيكاري با 2/3 لوكزامبورگ
.دارد قرار دوم رده در اروپا
بيكاري درصد بودن پايين لحاظ اتريشاز:افزود مركز اين
.است دارا را نخست اروپارده اتحاديه در جوانان بين در
بالغ درصد به 6 اتريش سنيدر گروه اين در بيكاري نرخ
.ميشود
ترتيب به سال 1996 در اتحاديهاروپا اعضاي بين در بيكاري
:از عبارتبود
6) دانمارك ،((4/4درصد اتريش ،(درصد /3) لوكزامبورگ
/8) انگليس ،(درصد /7) پرتغال ،((6/6درصد هلند ،(درصد
/9) بلژيك ،(درصد /9) يونان ،(درصد 9)آلمان ،(درصد
3/12)ايرلند ،(درصد 12)ايتاليا ،(درصد 10)سوئد ،(درصد
و ((فنلاند7/15درصد ،(درصد 3/12) ، فرانسه(درصد
.((اسپانيا2/22درصد
|