زندگي سمبل سيب ،
دستاوردهاي حفظ به نياز
جنگ معنوي
زندگي سمبل سيب ،
جشنواره يكمين و پنجاه در سيب فيلم حضور از گزارشي
كن سينمايي
سينمايياش ساخته نخستين امسالبا ساله مخملباف ، 18 سميرا
حضور كن فيلم بينالمللي يكمينجشنواره پنجاهو در سيب
.يافت
سال مدت 11 به دختر شدندو زنداني ماجراي كه او فيلم
از پس بود درخانه نابينايشان مادر و پير توسطپدر
.برانگيخت فرانسويرا منتقدان و توجهتماشاگران نمايش ،
و پرداختند فيلم تحسين به مطالبي درج متعدديبا نشريات
:نوشتند
همراه سپس و درگير خود آنچنانبا را تماشاگر فيلم موضوع
به مخملباف دوربين فراتراز ناخودآگاه او كه ميكند
.ميرود تعقيبماجرا
لوموند جمله از فرانسه وپرتيراژ مهم روزنامههاي همچنين
گفتگو به او با مخملباف سميرا عكس چاپ با ليبراسيون و
:نوشتند خود خوانندگان براي و نشسته
مهمانان توجهترين ازمورد ايراني نوجوان دختر اين
كن به گلگلي چارقدشاد يك با كه است كن جشنوارهامسال
جاها بعضي در:ميگويد فيلمش موضوع به بااشاره او.آمده
بهمعرضنمايش زنان هاليوود در و زندانياست خانه در زن
.است زنان به ظلم دو منهر نظر به.ميشوند گذاشته
راديو به سيب فيلم چگونگيساخت درباره مخملباف سميرا
:است گفته فرانسه بينالمللي
والدينشان توسط كه بچههايي به راجع گزارشي اتفاقي طور به
دردناك خيلي.ديدم تلويزيون در بودند شده زنداني خانه در
خوردن غصه جاي به كردم فكر اما شدم متاثر بسيار و بود
آغاز را فيلم ساخت بعد روز سه و بكنم برايشان كاري بايد
مدت اين در البته يافت ، ادامه روز هم 11 فيلمبرداري.كردم
به درآيد تصوير واقعياشبه شكل همان به ماجرا كردم سعي
حضور و بچههاميرفت دنبال به كه بود ايندوربين دليل همين
به واقع در و.شود منعكس خوبي به تاواقعيت داشت كمرنگي
آن بهدنبال موضوع از شدن مطلع از بلافاصلهبعد اينكه خاطر
.شدم بازسازيماجرا به مجبور رفتم
سميرا پدر مخملباف محسن فيلمرا تدوين و فيلمنامه نگارش
فيلم:ميگويد پدرش زمينههمكاري در او.داشت عهده بر
مفهوم به يعني بود متفاوتبرخوردار فيلمنامهاي از سيب
گفتگو و بحث پدرم با شب هر.نداشتم فيلمنامهاي من رايج ،
رئوس و ميگرفتيم صحبتهايماننتايجي مجموع از و ميكرديم
خط هم فيلم تدوين.مشخصميكرديم را فردا برنامهفيلمبرداري
.ميكرد تعقيب را كليداستان
ميوه داستان با ارتباط را يعنيسيب فيلمش نام مخملباف
آن لذتهاي و زندگي سمبل سيب:ميگويد و ميداند بهشت ممنوعه
شد باعث آنچه.است بشر زندگي دانش سيب ديگر نگاهي با.است
كه بود سيبي كند ، آغاز را زندگي و بيايد زمين به انسان
از است سمبلي سيب من فيلم در و...داد انسان به ابليس
در كه واقعيت اين شايد اجتماع ، در حضورشان و دخترها آزادي
يا و داريم سر پشت ما كه تاريخي به ميشود مطرح فيلم
اين در اما و برميگردد ميكنيم زندگي آن در كه جغرافيايي
گناهكارنداريم ، انسان ما واقع در گناهكارنيست كسي ماجرا
.چرا بيمار انسان اما
:است گفته فيلمش موسيقي درباره همچنين او
و سيستان موسيقي اززندان ، بچهها رهايي بخش براي
دخترها شادي انعكاس كهدر كردم انتخاب را بلوچستان
نوعي به فيلم آخر و اول تيتراژ مويه اما بود ، موثر بسيار
.برميگشت آنها پدر خرافاتي روح به
:ميگويد چنين دختر دوبازيگر كنوني وضعيت درباره وي
كارهاي و كنند صحبت ميتوانند كردهاند ، فرق خيلي آنها
اجتماعي براي واقع در.دهند انجام تنهايي به شخصياشانرا
.برميدارند محكم گامهاي شدن
سوژه چند:ميگويد جديدي ساختفيلم مورد در انتها در او
.كنم انتخاب كار رابراي آنها از يكي شايد كه دارم
در فيلم جشنوارههاي ازمعتبرترين كه كن سينمايي جشنواره
كشور كن ساحلي شهر در خرداد تا 3 ارديبهشت از 23 دنياست
يكي در مخملباف سميرا ساخته سيب فيلم شد ، برگزار فرانسه
اما درآمد ، نمايش به نگاه نامنوعي با آن مهم بخشهاي از
.دهد اختصاص خود به را بخش اين جايزه نشد موفق
قبادي ليلا
دستاوردهاي حفظ به نياز
جنگ معنوي
مقدس دفاع تئاتر سراسري يادواره پنجمين از گزارشي
موثر حضور از نشانهاي مقدس ، دفاع تئاتر يادواره پنجمين
و ابزار صحيح شناخت و والا دركي با كه بود بازيگران از
نقش ايفاي از بالا سطحي به بودند توانسته نقش مناسب ارائه
يابند دست
از 28ارديبهشت مقدس دفاع تئاتر سراسري يادواره پنجمين
.شد برگزار تهران در خرداد سوم تا
پنجميندوره -يادواره دبير -آستانه مسافر حسين گفته طبق
رابراي خود كار آبانماه 76 از 15 مقدس دفاع تئاتر
و بود آغازكرده جمعي رسانههاي توسط فراخوان و برگزاري
رسيده دبيرخانهيادواره به كه نمايشي متن ميان 281 از
هيات توسط كهبعدا شد پذيرفته نمايشنامه حدود 81 بود
راه يادواره مسابقه بهبخش و برگزيده نمايش بازبيني 26
از اثر و 19 تهران از ميان 7نمايش اين از.مييابد
تقدير قابل و ويژه ازتوجه كه بود شهرستانها
.ميكند حكايت شهرستانها تئاتر به يادواره برگزاركنندگان
يادواره اين براستي كه است مطرح سوال اين اينجا در اما
ميتوان آيا و است؟ بوده كشور تئاتري گروههاي تمامي برآيند
تئاتري فعاليتهاي از مناسب نمونهاي و الگو را نمايشها اين
دانست؟ مقدس دفاع عرصه در تلاش و كشور
متاسفانه يافتند ، راه يادواره به امسال كه نمايشهايي
نازلتريبرخوردار بسيار كيفيت از گذشته سال به نسبت
در تنها كه ميان 26نمايش در نه رقابت كه آنچنان بودند ،
طي آن دستاندركاران نمايشهاييكه.ميشد انجام اثر بين 5
و يابند دست موفقيتهايي بودندبه توانسته هم گذشته سالهاي
همه همكاري در بتوان هم را ايننمايشها موفقيت علت شايد
كه كرد جستجو نمايشي يكگروه عنوان دستاندركارانبه جانبه
كاملي درك به و هستند مستقيم تماس در بايكديگر سال طول در
.رسيدهاند همديگر تواناييهاي و ازروحيات
:بررسيكرد ميتوان جهت دو از را نمايشها كيفي سطح افول
.قالببياني و پرداخت (نمايشها 2 تم و موضوع (1
آثار تم و موضوع
پرداخته جنگ از بعد جانبي مسايل به نمايشها بيشتر امسال
دليل به ميبرد ، بهسر صلح در كشور كه فعلي شرايط در.بودند
مكرر استفاده آن ، معنوي دستاوردهاي شناخت و حفظ به نياز
ميگرفت ، صورت جبههها در گيرودارجنگ موقع كه موضوعاتي از
.ميرسد نظر به طبيعي
.بود روبرو مشكل با جهاتي از شده استفاده مضامين طرفي ، از
كمترين با كليشهاي ، حدودي تا لازم ، بررسي بدون موضوعات
.بودند شده ارايه جذابيت بدون و مفاهيم در عمق و تحقيق
چشم به نقيصه اين مقدس دفاع مضامين از استفاده در همواره
اثري هيچ كه شده ارائه حادثهاي آنچنان مطالب يا كه ميخورد
نميشود ديده آن در رزمندگان نوراني نيات و بلند مفاهيم از
واقعيت از دور به و شعارگونه پراغراق ، سطحي ، آنقدر يا
.است ساخته مشكل بيننده براي را آن باور كه شده ارايه
ديدي با كه داشتند وجود آثاري نمايشها ، ميان در البته
اين در و دارند معطوف خود به را نظرها تمامي جذاب و زيبا
.بدرخشند يادواره
.نمايشهاهستند اين جمله از وزمستان 66 كميل كانال
با تهرانميپرداخت ، موشكباران موضوع به كه زمستان 66
نمايش ، به طنز مايههاي كردن وارد با و واقعبينانه نگاهي
پايداري و مقاومت بيان ضمن در دلخراشي موضوع تلطيف با
اين بازتاب جامعهشناسانه بررسي به بحراني زمان آن در مردم
نشان نمايش دو اينبود پرداخته نيز جامعه سطح در اتفاق
به فراگير و هوشمندانه نگاهي با ميتوان كهچگونه داد
گوشهاي حال عين در و يافت دست تماشاگر با ارتباطموثر
بررسي مورد جنگ در را ملت يك آشكار و پنهان ازانديشههاي
.كشيد تصوير به و داده قرار
پرداخت شيوه
عرصه در را بازيگري در رشد چيز هر از بيش امسال يادواره
و موثر ازحضور نشانهاي يادواره ، پنجمين.ميداد نويد نمايش
صحيح شناخت و دركيوالا با كه بود بازيگران از زيبايي بسيار
از بالا سطحي به توانستهبودند نقش مناسب ارائه و ابزار
را مطلب اين بيشتر چه نمودهر ما كه يابند دست نقش ايفاي
اهدا پاياني مراسم در كه تعدادجوايزي اختصاص در ميتوانيم
داده جايزه بازيگران از تن امسالبه 17.كنيم مشاهده شده
از نشانهاي خود اين كه آمد عمل تقديربه آنها از يا شد
بايد اما.است تئاتر عرصه در بالايبازيگر بسيار پتانسيل
كارگردانهايي دست در عظيم نيروي اين كهآيا پرسيد را اين
و داده مناسب شكلي آنها به بتوانند تا قرارميگيرد لايق
را نويسندگان نظر مورد مضامين خور ، در نظمي و باهماهنگي
بكشند؟ تصوير به خوبي به
به كميل نمايشكانال در هماهنگي اين خوب بسيار نمونه
نمايشارائه اين در.شد مشاهده زارعي كوروش كارگرداني
فراگير پارساييآنچنان حسين توسط نقشمنصور زيباي بسيار
و بود داده قرار تحتالشعاع را نمايش تمام حقيقتا كه بود
آمده نايل نقش لمس و پرورش خودبه خلاقيتهاي از استفاده به
هماهنگي ، ميخورد ، چشم به همه از بيش كه مطلبي امابود
نشان كه بود ميزانسن خوب رعايت و روانيبازيها يكدستي ،
.داشت-نمايش كارگردان -زارعي خوب بسيار احاطه و ازتسلط
نمونههاي عنوان به نيز سرخ زخم وهشت اززمستان 66
.برد نام ميتوان كارگردان فعال حضور و شايستگي از ديگري
نقشويژهاي موسيقي و نمايش ، صحنهپردازي يك خوب ارائه در
نسبتا صحنهپردازي از امسالنمايشها.دارد عهده بر
از آنكه با موضوع اين.بودند برخوردار شلوغتري و پركار
ميدهد خبر آنها نمايش ارائه فرم به آثار خالقان خاص توجه
از مناسب چندان نه استفاده كه ميشد ديده متاسفانه اما
به را صحنهپردازي دارد ، وجود صحنه در كه وسايلي و اشياء
بهرهگيري جاي به كه ميداد جلوه نمايش از منفك جزئي عنوان
تنها نمايشي بيان ابزار از يكي عنوان به خصيصه اين از
.است شده بسنده آن زيباشناسانه بهجلوه
مطلوبتري شكل از نمايشهايامسال در موسيقي از استفاده
توجه دهنده نشان كه بود برخوردار قبل دورههاي نسبتبه
براي.بود موسيقي از نمايش كارگردانهاي خوب شناخت و خاص
اثر با آنچنان موضوع اين سرخ زخم نمايشهشت در نمونه
ذهن به مفاهيم انتقال و نمايش بخشي عمق در كه ميآميزد
گذشته نمايش اين در موسيقيميشود ظاهر موفق كاملا بيننده
كارگردان انديشه آنچنان اثر ، طول در مناسب ريتمي ايجاد از
همدردي و پنداري همذات نوعي باعث كه ميبخشيد تبلور را
.ميشود اثر با تماشاگر
براي لازم مولفههاي تمامي ازنمايشها ، هيچيك امسال البته
و بودند نكرده رعايت مضمون پرورش در را هنري اثر يك درخشش
شايسته را شده ارائه آثار از هيچكدام نيز داوران هيات
.نداد تشخيص نمايش عنوانبهترين
خوب نمونهاي را كميل بتوانكانال شايد اغماض كمي با اما
كه مطلبي اينجا در.دانست مناسب پرداخت و موضوع ازشناخت
براي مشقت و تلاش همه اين سرانجام كه است اين ميماند باقي
ميانجامد؟ كجا به نمايش يك رساندن ظهور منصه به
دلگرمي باعث كه قابلتقديري كار امسال فجر جشنواره در
از يكي در برگزيده ، نمايشهاي اجراي بود ، شده شركتكنندگان
و آثار حفظ بنياد اگر است خوب چه و بود نمايش سالنهاي
برگزيدگان تا نمايد اتخاذ ترتيبي نيز مقدس دفاع ارزشهاي
در سال طول در را آثارشان بتوانند نيز جشنواره
.درآورند اجرا به تماشاخانهها
از پس زدهمان ، جشنواره دركشور كه ميبينيم ما آنكه ، ديگر
ميپردازند آن بررسي و بهنقد مطبوعات جشنواره هر پايان
آينده سال در اما يادآورميشوند ، را آن محاسن و ومعايب
و است باقي خود درجاي اشكالات همان كه هستيم بازشاهد
و نياورده عمل به آن رفع براي اقدامي هيچ برگزاري متوليان
ميشود مطرح سوال اين توصيف اين با كه نجستهاند راهحلي هيچ
گزارشهاي و بررسيها مراسم ، اين برگزاركنندگان براي اگر كه
و اخبار انعكاس براي آنها از چرا ندارد ، اهميت مطبوعاتي
چرا است توجه قابل اگر و ميآيد عمل به دعوت نمايشها بررسي
براي اثري ترتيب و نشده داده مطروحه پرسشهاي به پاسخي هيچ
!نميكنند؟ اتخاذ آن رفع
شيبانيفر مازيار
|