يادگيري ناتوانيهاي و كودكان
آشپزخانه در بگذاريد دارند رياضي مشكل كودكانتان اگر
اندازه را لازم مواد آنها بدهيد اجازه.كنند كمك شما به
بشمارند يا بگيرند
پسرش مدرسه مربيان و اولياء جلسه در كارسكادن ميشل وقتي
.زد خشكش سوم كلاس دانشآموزان اعلانات تابلوي جلوي كرد شركت
عالي ، كردن هجي خاطر به دانشآموزان تمام به پسرش معلم
بعضي.بود داده طلايي ستارههاي روخواني و رياضيات در مهارت
يك مثل درست را ستارهها از انبوهي كايل همكلاسيهاي از
چند او درسخوان و باهوش كايل اما بودند آورده بدست كهكشان
.نداشت بيشتر ستاره
كردنمشكل هجي در پسرم كه ميدانستم من:ميگويد كارسكادن
بقيه سنتراز كم او اما است ضعيف روخوانياش و دارد
است نابغه يك او كه ميكردم فكر هميشه من و بود همكلاسيهايش
.دارد يادگيري مشكل كه ميبينم خودم چشم با دارم الان اما
تصميمگرفتند آنها و كرد ملاقات پسرش معلم با او بعد روز
كمك پسرك بتوانندبه تا كنند طراحي را برنامهاي هم با كه
كمك و راهحل دنبال به نيز بيرون محيط در كارسكادن.كند
از كمتر نمره كايل كه دارد عقيده افتخار با امروز و بود
.ندارد 17
كودكانيهستند نگران كارسكادن ميشل مانند نفر ميليونها
مفهوم اخيرا.ضعيفاند مدرسه در اما هوش با ظاهرا كه
پيدا عمدهاي جايگاه ما آموزشي چرخه در يادگيري ناتواني
نظر از امريكا در حاضر حال در كودك ميليون و 5/2 است كرده
(LD) دارند يادگيري ناتواني كه گروههايي در پرورش و آموزش
واقعا كسي چه اينكه مورد در اماميشوند طبقهبندي
رئيس رايدلاين.ج.هست نظر اختلاف هنوز دارد يادگيري ناتواني
بهداشت ملي انستيتوي به وابسته كودكان پيشرفت و رشد شعبه
براي ساده تستهاي هنوز:ميگويد (NICHD) كودكان سلامت و
.ندارد وجود امر اين تشخيص
داردكه يادگيري ناتواني كودك يك زماني تئوريكي نظر از
(IQ) شدهبراساس پيشبيني ميزان به نسبت او تحصيلي نمرههاي
عدم ناقص ، بلوغ موارديمثل با تفاوت اين و باشد پايينتر وي
قابل شنوايي مسائل ازجمله فيزيكي مشكلات يا انگيزه وجود
در دبستاني كودكان از درصد حدود4 كشور كل در.نباشد توضيح
.گرفتهاند قرار دسته اين
ناتوانيهاي كه دانشآموزاني از درصد تا 80 به 60 نزديك
مشكل يا (Dylexia)خواندنپريشي دچار دارند يادگيري
يا كردن هجي و كلمات تلفظ در اگر همچنين هستند ، روخواني
جزء باشند دچارمشكل رياضي مسائل حل و خودشان عقايد بيان
غيرطبيعي موارد ريشهدر يادگيري ناتواني.هستند گروه اين
طريق از محققين دربوستون ديكانس طبي مركز در.دارد مغزي
خواندن دچار كه كساني كه نتيجهرسيدند اين به شكافي كالبد
انستيتو درمتفاوتند مغزي نظرسازماندهي از هستند پريشي
فعاليتهاي در كه كردند ثابت دانشمندان بهداشترواني ملي
.دارد وجود عمدهاي تفاوتهاي سالم افراد و بيماران مغزياين
بخشهاي كردهاندكه مشخص مغز در را قسمتهايي ديگر محققين
دريافت و هجاها خواندن ، ارتباط در حروف تشخيص به مربوط مهم
خواندن عادتهاي نتيجه در و صورتميگيرد آنجا در لغات مفهوم
.متفاوتاست بچهها بين
در.است يافته افزايش نيز ژنتيكي نقش مورد در شواهد
پيدا است خواندن به مربوط كه را ژني محققين حقيقت
كه كساني از درصد تا 80 كه 60 داده نشان مطالعات.كردهاند
مشكلي خويشاوندانشان از يكي حداقل هستند پريش خواندن
.است داشته مشابه
بهنام كه است مالي خدمات بخش پايهگذار اسكواب چارلز
مركز مالي هزينه هلن همسرش و او.رسيده ثبت به نيز خودش
را كاليفرنيا ماتيو سان در (PERC) مربيان و اولياء مشاوره
مربيان و والدين براي را راهنمايي و اطلاعات تا كردند وقف
مشكل كه كودكاني براي را راهحلهايي بتوانند و كنند فراهم
زماني را مركز اين آنها.كنند پيدا دارند يادگيري
مايكل پسرش پريشي خواندن متوجه اسكواب كه كردند پايهگذاري
.دارد مشكل خواندن در چقدر خودش كه فهميد بعد و شد
روش استفادهاز با توانست او:ميگويد شوهرش مورد در هلن
تقويت را خود خواندن كلاسيك نوشتههاي خواندن با فورد استن
فكر فقط بلكه دارد وجود وضعيتش براي نامي نميدانست و كند
.است كم خواندنش سرعت كه ميكرد
برايكمك و دارد يادگيري مشكل كودكتان كه ميفهميد چگونه
شماتوصيههايي براي كارشناسان بكنيد؟ ميتوانيد چه او به
.دارند
كنيد شروع سيوس دكتر روش با
بايدآگاهيهاي والدين برود مدرسه به كودك اينكه از قبل
اجزاء تشخيص كهتوانايي معني بدين كنند ترغيب را او واجي
در ريتميك و بچهگانه خواندنشعرهاي با كلمه در را صدا
را بچهگانه لالاييهاي يا معروف شعرهاي.كنند تقويت آنها
دقت كرد تكرار را آنها كودك اگر.بخوانند آنها براي بلند
گوش و موش مثل همآوا كلمات ميتواند او آيا ببينيد و كنيد
با را بيشتري زمان شد مواجه مشكل با اگر.دهد تشخيص را
.دهيد اختصاص اينكار به شعر مخصوص كتابهاي از استفاده
بهتر كنيد اقدام كودك ناتوانيهاي بهبود براي زودتر هرچه
.است
باشيد هشداردهنده نشانههاي مراقب
زبانمادرياش كه ميداند اغلب كودك سالگي يا 7 سن 6 در
ميدهد تشخيص همچنين او.دارد نوشتاري حرف چند و صدا چند
دو از كلمهسگ مثلا كه دارد وجود صداها بين مرزي و حد كه
به.ميشوند ادغام درهم و شده تشكيل وگ جداگانهس حرف
خواندن مشكل كه را كودكاني ميتوانند كارشناسان كلي طور
چند ميتوانيد شما.كنند شناسايي سالگي سن 6 در دارند
ميكنند استفاده كارشناسان كه را مختلف تستهاي از نمونه
با همآوا بخواهيد اول كلاس دانشآموز يك ازكنيد امتحان
فورا دهد تشخيص را صداها ميتواند كه كودكي بگويد را دست
اگر.قبيل اين از چيزي يا دادبستهستجست خواهد پاسخ
تشكيلدهنده اجزاء به را كلمات نتواند و باشد سنتر كم كودك
تقليد را آن صداي معمولا ميگوييدگربه او به وقتي بشكند
.ميكند
كنيد مشورت پزشك با
زمينه در اطفال متخصصين كميته قبلي رئيس پرين جيمز دكتر
جلب را توجهتان خاصي مورد اگر:ميگويد كودكان ناتوانيهاي
همه او عقيده به.كنيد مشورت كودكتان پزشك با حتما كرد
.نيستند كودكان يادگيري ناتوانيهاي كارشناس اطفال متخصصين
مشكلات يا بينايي ضعف جمله از ديگر علل ميتوانند اما
پيشرفتهاي ميتواند پزشك علاوه به.دهند تشخيص را شنوايي
.كند ارزيابي نرمال معيارهاي براساس را كودكتان
كنيد مشورت كودكتان مربي با
مربي استبا بهتر ندارد كلاس در پيشرفتي هيچ شما كودك اگر
دارد تماس او با روز هر كه كسي تنها زيرا.كنيد مشورت او
خيلي.اوست مربي كند مقايسه ديگران با را او ميتواند و
را مساله اين نميتواند من كودك ميرسد نظر به:بگوييد راحت
را آن يا و كند كم شمارا ترس بتواند است ممكن مربي بفهمد
.كند تاييد
به.بپرسيد مربي از زمينه اين در را خاص اطلاعات ميتوانيد
را مرحلهاي چند دستورات ميتواند كودكتان آيا مثال طور
بيرون را كتابهايتان:ميگويند او به وقتي مثلا.كند اجرا
كلمه فلان كاغذ تكه يك روي بعد كنيد باز را صفحه 7 آورده
نشان دستورات ، اين اجراي در كودك ناتواني.كنيد كپي را
مثلا.دارد شنوايي فرايند در مشكلي احتمالا كه ميدهد
فرمان گوش به ميتواند و ميآورد خاطر به او مغز چقدر اينكه
ناتواني كه را كودكي ميتواند مرحلهاي چند دستورات.دهد
.كند سردرگم بهراحتي دارد يادگيري
مليناتوانيهاي مركز در تخصصي خدمات از هاروتيز.اچ.شلدان
با كودكانتان وضعف قوت نقاط مورد در:ميگويد يادگيري
هم با را اهدافي او برايپيشرفت و كنيد مشورت معلمش
پيدا اهداف اين به رسيدن راههاييبراي سپس كنيد تنظيم
طبق كه تخصصي ارزيابي نبود ، موفقيتآميز روش اين اگر.كنيد
.باشد مفيد ميتواند است ضروري كودكي هر براي فدرال قانون
قانونا كه ارزيابيها اين كه دارند عقيده كارشناسان
بررسيو كميته مثلا.دارند هم ايرادهايي هستند اختياري
قرار گروههايمختلف در را كودكان دارد سعي بيشتر ارزيابي
بعضي نيز پول.كند مقايسه هم با را آنها اينكه تا دهد
ممكن نيز مدارس بعضي.ميدهد نشان را خود زشت چهره مواقع
نفع به چون.كنند مبالغيدريافت كودكان چنين براي است
مراقبت از برعكس باشد داشته معروفيتي چنين كه است مدرسه
بودجه مدرسه زيرا شود خودداري راحتي به است ممكن صحيح
انستيتو از لاين.ندارد را لازم خدمات كردن فراهم براي كافي
در بايد والدين:ميگويد (NICHD) كودكان سلامت و بهداشت ملي
.مهماند بسيار مسائل گونه اين چون باشند عاقل موارد اين
مدارس مورد در مطالعه
دقتروشهاي با دارد يادگيري در ناتواني شما كودك اگر
كه كودكاني درموردكنيد مطالعه او مدرسه در را تدريس
(Phonic-Teaching) آوايي تدريس روش دارند خواندن مشكل
با را حروف خواندن موقع در بچه زيرا باشد موثر ميتواند
خواندن آموزش در اساسي مساله يك اين و ميكند ادغام صداها
ضعفهاي از يكي صداها با حروف ارتباط كه دليل اين به است
.است كودكان اين اساسي
است ممكن كه آنجايي تا را كودكان از دسته اين بايد مدرسه
و كند جدا عادي كلاسهاي از را آنها دهدو قرار هم كنار در
در.دهد قرار دورهاي خاص آموزش تحت كوچكتر گروههاي در
آموزش كه ميكنند پيشنهاد كارشناسان عمده ناتوانيهاي مورد
.باشد روز در ساعت نيم حداقل مدت به و نفره تك صورت به
با آموزش تحت كودكان اين مدارس بعضي در چون باشيد ، مراقب
آسيبهاي بر علاوه كه ميگيرند قرار وقت تمام درسي برنامههاي
درسي زمينه در پيشرفتي كوچكترين آنها رواني ، و عاطفي
.داشت نخواهند
دهيد تعليم بچهها به خانه در
تعليمبه براي زيادي فرصتهاي شما مادر ، و پدر حكم در
يخچالبچسبانيد روي را آهنربايي حروف.داريد كودكانتان
بلند را آنها بخواهيدصداي كودك از و كنيد جابجا را آنها
حال همين در و كنيد كپي چوبي جعبههاي روي را حروف.بگويد
تا دهيد ادامه آنقدر را خواندنكنيد تلفظ را آن صداي
دارند رياضي مشكل كودكانتان اگر.بخواند بتواند خودش كودك
انها بدهيد اجازه.كنند كمك شما به آشپزخانه در بگذاريد
را مواد اندازههاي.بشمارند يا بگيرند اندازه را لازم مواد
آنها به و كنيد نصف يا كنيد برابر دو دستورالعملتان در
.دهند انجام را ضرب يا تقسيم چگونه كه بياموزيد
كنيد استفاده پيشرفته وسايل از
راكه حروفي تا ميدهد كودك به را فرصت اين كامپيوتر
خطاهاي تا ميكند چك خودش كامپيوتر و كند جابهجا نوشته
كودكان به كليد صفحه با كردن تايپ.كند تصحيح را احتمالي
صداها كردن تركيب با بنويسند را خود افكار ميكند كمك ضعيف
كه كودكي به ميتواند كامپيوتر ، در CD-ROM متن ، تصاوير و
صوت ضبطكند كمك خاص بهطور است مواجه مشكل با خواندن در
كودكان داستانها ، از كاست نوارهاي.باشد مفيد ميتواند نيز
.بخوانند را كتاب نوار صداي با همراه كه ميكند وادار را
ميتواند است مواجه مشكل با معلم صحبتهاي فهم در كه كودكي
.كند گوش آنها به مجددا بعد و كند ضبط را آنها
نشويد تسليم
برناتواني كه بود نفري هزاران از يكي اسكوب چارلز
بود چشمگير نيز او موفقيت و كرد غلبه خود يادگيري
راكفلريا نلسون امريكا قبلي رئيسجمهور جمله از ديگران
طور اين نيز اينشتن آلبرت حتي ايروينگ جان معروف نويسنده
از ميتواند مطمئنا او.داشتند يادگيري مشكلات شده گفته كه
.باشد موفقتر خود سالان هم
غريب مريم:ترجمه
|