نميشوند؟ سينماگر چرا
كشور در سينما عالي آموزش وضعيت از گزارشي
اين متخصص ميكنند تدريس سينما رشته در كه استاداني اغلب
مسلط يا سينمايي مدرك يك داشتن بخاطر وتنها نيستند كار
.ميشوند مشغول تدريس به خارجي زبان يك به بودن
:اشاره
كه پرمخاطباست و جذاب بسيار رسانههاي از يكي سينما
صنعت -يكهنر سينما.است زياد آن حواشي در بحث همواره
بر آن هنري جنبه صاحبنظران برخياز عقيده به كه است
بر كه است صنعت و تكنيك اين عدهاي زعم وبه ارجح ابزارش
هفتم هنر بنگريم كه سو هر از اما.دارد برتري هنر
استعداد معلول يكي كه است دانش و خلاقيتها از مجموعهاي
يك كه است امكانات وجود و يادگيري مستلزم ديگري و ذاتي
.نميبرد جايي به راه دو اين بدون سينماگر
است ابزار صحيح شناخت و استعداد همراهي تنها معني ديگر به
.ميرساند مقصود منزل سر به را هنرمند يك كه
مركز سينمائتاتر ، دانشكده سينماگر ، تربيت مراكز ميان در
عالي آموزش مهم سهمركز سوره ، دانشگاه و فيلمسازي اسلامي
دانشكده تنها تئاتر -سينما دانشكده ميان اين در.سينماست
تعدادي خاورميانه حتي و كشور سطح در كه است كشور
و فيلمبرداري تدوين ، كارگرداني ، گرايشهاي در فارغالتحصيل
و صدا دانشكده از.ميدهد هنري جامعه تحويل فيلمنامهنويسي
چند و تلويزيوني كارگردان و تهيهكننده ;تعدادي هم سيما
سيما و صدا خود جذب بيشتر كه فارغالتحصيلميشوند ديگر رشته
.ميشوند
اين از دولتي حمايت و تئاتر سينما دانشكده اهميت بخاطر
آن استادان و دستاندركاران دانشجويان ، سراغ به دانشكده
خود نام ذكر به آنهاحاضر از تعدادي البته كه) رفتيم
عالي آموزش كيف و كم از شنيدنمشكلاتشان ضمن تا (نشدند
.شويم باخبر سينما
درسي واحدهاي
ميشود ، گنجانده رشته آن در كه دروسي با دانشگاهي رشته هر
بايد رشته هر واحدهايدرسي.است ارزيابي و شناسايي قابل
نيازهاي نوع و اجتماع با روز ، ارتباطش شرايط با متناسب
كلي طور به.شود پيشبيني برميگيرد ، در آنرشته به جامعه
يا يك در خود گستردگي و خاص ويژگي علت به هنري رشتههاي
بهرهگيري و وسيع مطالعه به نياز و نميگنجد كوچك كتاب چند
.دارد مختلف منابع از
در سينماتئاتر دانشكده دوم سال دانشجوي شهيدي ، آرش.
كه نيست مشخص درسياصلا واحد هر در:است گفته باره اين
درس بايد را كتابهايي يا چهكتاب و بگويد بايد چه استاد
تجربه كافي اندازه به هم استاد ميان اين در اگر كه بدهد
.نميرسد جايي به و ميرود هدر به وقت باشد ، نداشته
از سينمابيش فارغالتحصيلان كه است اين ما ديگر مشكل
حرف خوب اينباره در فقط باشند ، بلد سينما كار اينكه
از خوب فيلمسازهاي كه آن از بيشتر ديگر عبارت به.ميزنند
وجود به تئوريسين و منتقد بيايند ، بيرون دانشكدهها اين
.ميآيد
رشته سالآخر در گفت فقط و نگفت را نامش كه دانشجويي
به:كرد بيان راچنين عقيدهاش ميكند ، تحصيل فيلمبرداري
چه درس هر در استاد كه نيست مشخص دقيق بطور اينكه من ، نظر
گستردگياش ، علت به كه است رشته اين ويژگي بگويد بايد
.است شده بنا تجربه براساس بيشتر و ندارد مشخصي چارچوب
درسهاي:گفتهاست نيز دوم سال دانشجوي حيدري محمدرضا.
با تناسبي هيچ و است پيش سال كتابهاي 40 بر مبتني ما
از برخي.ندارد جهان در سينما امروز پيشرفتهاي و تكنيك
ارتباط كه است پراكندهاي مباحث شامل ما درسي واحدهاي
.ندارد سينما با هم زيادي
نيز رشتهفيلمبرداري آخر سال دانشجوي سالاروند ، غلامعباس.
.است ضعيف بسيار ما درسي نمودار:ميگويد باره اين در
اما باشد داشته وجود هم مناسب دروس واحدها ، ميان در شايد
تاثيرگذاريخود قدرت متاسفانه موضوع ، نامناسب ارائه علت به
.ميماند منفعل و ميدهد دست از را
نشود ، ذكر نامش خواست كه تئاتر سينما ، دانشكده استاد يك
زمان از موجود درسي واحدهاي:داد توضيح باره اين در
.شدهاند تصويب هنر گروه در كميتههايي توسط فرهنگي انقلاب
تعيين را دروس اين داشتهاند كه مشاوريني براساس كه
برنامهاي هر اصولا.نيست نقص از خالي البته كه كردهاند
عمل در زيرا دارد مجدد بازنگري به نياز زمان گذشت از بعد
واحدي نظام مشكل.ميدهد نشان را كارآيياش عدم يا كارآيي
ارائه كوتاهي زمان مدت در كه است زيادي و مفيد مطالب وجود
دانشجو از را مطالب انسجام و جمعبندي امكان و ميشود
اين و ميكند مشكل دچار را دانشجو موضوع اين كه ميگيرد
را نمايش تاريخنميداند چيزي كه ميدهد دست او به احساس
گذشته در كه حالي در بدهيم درس بايد ترم سه در اكنون
به حال اين با كه ميانجاميد طول به ترم واحد 8 اين تدريس
سه در را آن ميشود مجبور استادي كه برسد چه نميرسيد انتها
استاد ترم هر در كه موضوع اين به توجه با.كند تمام ترم
سوق ايجاز سوي به را استاد موضوع اين.ميشود عوض نيز
به نياز بنابراين.ميشود دانشجو آزردگي باعث كه ميدهد
و تلاشها با كه ميرسد نظر به ضروري كاملا بازنگري
علمي دانش سوي به را آن كه داريم سعي شده كه پيگيريهايي
.ببريم پيش روز
ميگويند؟ چه استادان
با ارشدسينما كارشناسي فارغالتحصيل ميرزايي ، علي.
گفته نيز تئاتر سينما دانشگاه مدرس و فيلمبرداري گرايش
شده گنجانده سينما رشته در كه واحدهايي درباره بحث:است
درسها از بعضيدارد توجه سينما دانشجويان نيازهاي به
كه دارد وجود رشته اين در روانشناسي يا جامعهشناسي مانند
نه بد ، تدوين علت به اما ميرسد نظر به ضروري و لازم چه اگر
به دانشجو يك نه و مباحثميشود اين به دانشجو اشراف باعث
.ميبرد پي منطقيآن و صحيح كاربرد
-دانشكدههايسينما از كه ندارد اشكالي اينكه ديگر مطلب
بسياري حاضر حال در.بيايد بيرون نيز مترجم و منتقد تئاتر
در سر زبان از كه ايندليل به تنها سينمايي مترجمان از
تسلط عدم بخاطر اما ميزنند سينماييدست ترجمه به ميآورند
اشكالاتفاحش و اشتباهات از پر كتابهايشان مباحثسينمايي ، به
.است
استادان وضع
ميتواند كه است عواملي مهمترين از يكي استادان علمي سطح
.باشد موثر دانشجو رشد عدم يا رشد در
بايد موردنظر درس بر احاطه از گذشته دانشگاه مدرس يك
با و نبرد ياد نيزاز را دانشجو با موثر و مستقيم ارتباط
.كند پربار را كلاسخود خود ، اطلاعات كردن روز به
ويژگي اين-عملي و علمي -خود بودن وجهي دو علت به سينما
بر تسلط بر علاوه كهاستاد دارد رشتهها ساير به نسبت را
سينما زمينه در نيز خوبي ازتجربههاي بايد نظري مباحث
هر بتواند بايد استاد يك اين ، از گذشته.برخوردارباشد
به كرده عمل بدان و آموخته دراز ساليان در كه را آنچه
.دهد سوق بهتر فهم سوي به را او و كند منتقل دانشجو
از يكي:است گفته نيز فيلمبرداري آخر سال دانشجوي يك
نفره سه علمي هيات يك وجود سينما دانشكده بزرگترينمشكلات
ميشود واگذار افراد اين به تدريس براي كه واحدهايياست
خاطر همين به و ندارد همخواني آنها رشته با چندان
و واحدها استادها بيشتر.ميشوند روبهرو مشكل با دانشجوها
كه است اين عمدهاش علت نظر به.ندارند قبول را درسها شرح
دارد وجود نفرهاي كميسيون 5 عالي آموزش و فرهنگ وزارت در
افراد اين همه اما ميكنند راتعيين درسي واحدهاي شرح كه
اين براي فقط درسها انگار.هستند معماري رشته فارغالتحصيل
.شود پر واحد كه 129 شدهاند تعيين
از يكي:است گفته فيلمبردارينيز سوم سال دانشجوي يك
ابراهيم چون فيلمسازاني كه است اين دانشكده اين افتخارهاي
خلاف بر من.يافتهاند پرورش آن در تبريزي كمال و حاتميكيا
كارساز خيلي نميتواند استاد كه معتقدم دوستانم ، گفتههاي
ليسانس داريوشمهرجويي ، چون برجستهاي فيلمساز.باشد
بوده برق تكنسين هيچكاك مانند ياكارگرداني دارد فلسفه
.است
گفتن براي حرفي تا كشيد زحمت بايد رشته اين در من نظر به
.داشتهباشيم
در نيز نويسي فيلمنامه آخر سال دانشجوي كريمي ، رجبعلي
صلاحيت عدم آموزش ، سطح بودن پايين:بارهميگويد همين
ديگر بسياري و مجرب استادهاي استادان ، نبود از برخي علمي
.ميشود ناشي سينما دانشكدههاي ضعيف مديريت از مشكلات از
خبره استاد يا درسهايتخصصي براي:است گفته نيز سالاروند
به حاضر دارند ، وجود كه هم اندكي تعداد همان يا نداريم ،
.نيستند دانشكده در تدريس
اين متخصص ميكنند تدريس سينما رشته در كه استاداني اغلب
مسلط يا سينمايي مدرك يك داشتن جهت به تنها و كارنيستند
.ميشوند مشغول تدريس به خارجي يكزبان به بودن
براي قوي پتانسيل يك با ابتدا كه دانشجويي خاطر همين به
اين ميشودو خسته وضع اين از مدتي از بعد آمده يادگيري
.ميشود دلسردياش باعث خستگي
اين در نشود ذكر نامش خواست كه دانشكده مسئولان از يكي
روشن علت به مواقع از بعضي من عقيده به:گفتهاست باره
.ميشود ذهني قضاوت دچار دانشجو مسائل ، نبودن
به حاضر كه سينماگراني تعداد كشور سراسر در متاسفانه
گونه اين دعوت امكان بنابراين.است كم باشندبسيار تدريس
.ندارد وجود استادان
چرا كه پرسش اين به پاسخ در سينما دوم ترم دانشجوي شهيدي
روي سينما در كار به سينما ، رشته فارغالتحصيلان از بسياري
اين:گفت ميروند ، سينما از غير حرفههايي سراغ و نميآورند
و بودجه اصلي ، مشكل برميگردد ، آموزشي نارساييهاي به فقط
.نيست همه اختيار در كه است امكانات
آموزشي امكانات كمبود
در امكانات نظر از:ميگويد فيلمبرداري رشته دانشجوي يك
ميليمتري خوب 16 دوربينهاي ما نمونه برايهستيم مضيقه
دانشكده در سالم نورسنج عدد يك حتي نمونه محض اما داريم
.نميشود يافت
گرايشها بعضي در:ميگويد نيز دوم سال دانشجوي حيدري.
خوبي نسبتا امكانات فيلمبرداري يا فيلمنامهنويسي مثل
چيزي دانشكده نه كارگرداني ، مثل گرايشي در اما دارد وجود
چنداني تحرك و خلاقيت امكان دانشجو نه و دارد گفتن براي
.دارد
دانشكدهها در:دارد اعتقاد نيز آخر سال دانشجوي كريمي ،
از دارد وجود كه هم مقداري آن يا ندارد وجود امكانات يا
را آن دانشجو كه است اين هم دليلشان و ميشود دريغ دانشجو
بحثهاي سينمايي ، گردهاي ميز وجود عدم... و ميكند مستهلك
عدم دلايل ديگر از نيز دانشكده در فيلم نمايش سينمايي ،
اوست؟ نشدن سينماگر و است سينما دانشجوي يك پيشرفت
مشكلات:ميگويد نيز نشود ، ذكر نامش خواست كه ديگري دانشجوي
وجود چندان عملي كار امكان نميآورند ، خوب استاد.است زياد
استاد از هم وقتي و نيست اصلامناسب درسي برنامه ندارد ،
اجازه درس شرح:ميگويد راميكنيم كتاب تغيير درخواست
نه است ، عملي يكرشته سينما رشته كلي طور به.نميدهد
فقطوفق تحصيل سال سه از بعد من خود مثال برايتئوريك
دانشكده در من عقيده بهبسازم دقيقهاي يك فيلم يك شدهام
.ميشود تربيت مدرس سينمابجايفيلمساز ،
دانشكده مسئولان از يكي دانشجو ، اين نظرات عليرغم اما
در امكانات شود گفته كه است بيانصافي اينخيلي:ميگويد
يك با حال هر به مانميشود داده قرار دانشجو اختيار
دستگاه كنيددانشجويي فرض.داريم كار و سر اداري تشكيلات
كنترلتحويل بدون هم تحويل مسئول ميكند خراب را نورسنج
ولي ميدهد تحويل سالم عنوان به بعدي دانشجوي به و ميگيرد
برعكس يا است خراب نورسنج كه ميشوند متوجه دانشجويبعدي
وسيلهسالم عنوان به را وسيله خاطربيتوجهي به كارمندي
اينها اما ميشود ، مشكل باعثبروز و ميدهد دانشجو تحويل
فراخور به -هردانشجو به دانشكده اين در.است اتفاق واقعا
كه تحويلميشود ميليمتري فيلم 16 تعدادي -تحصيلياش گرايش
مقابل در و ميشود چاپ ميآورد ، دانشجو كه فيلمي هر
فقط اينكه به توجه با.ميشود داده تحويل او به يكپزيتيو
سال در تومان هزار تا 17 فيلم 16ميليمتري 16 حلقه هر
هزار حدود 22 به اينمبلغ امسال كه برميداشت خرج گذشته
اينمسايل به دانشجو متاسفانه كه يافته افزايش تومان
نميكنيد پيدا دنيا در را دانشگاهي هيچ شما.است بيتوجه
دانشجويان براي امكانات اين كردن فراهم بابت كههزينهاي
.بپردازد
و تعريف بايد ما:است گفته باره اين در نيز ميرزايي
تعريف ، اين اساس بر تا كنيم مشخص سينما رااز توقعاتمان
آموزش با رابطه در.بگيريم نتيجه و كنيم طراحي را امكانات
براي و ميكنيم سرمايهگذاري چقدر ببينيم بايد ما سينما
هدر به سرمايه تا ميدهيم انجام كارهايي چه دانشجو تربيت
اين.دارد كلان سرمايهگذاري به نياز سينما اصولا.نرود
را هزينه كمترين كه -نويسي فيلمنامه گرايش از كه است مشخص
نياز دربرميگيرد را سرمايه بيشترين كه تاكارگرداني -دارد
و قدرت بايد فيلمنامهنويس يك يعني.دارد وجود تجربه به
يك را ، تصوير برداشت قدرت فيلمبردار يك را ، داستانش تاثير
و منطقي طور به را پلانها سكانسهاو كردن وصل قدرت تدوينگر
ذهن در كه آنچهرا به بخشيدن تجسم كارگردان يك نهايت در
.بيازمايد دارد ، فيلمنامهاش و خود
عالي؟ آموزش و فرهنگ وزارت يا ارشاد وزارت
عهده بر سينمايي دانشكدههاي مسئوليت فرهنگي انقلاب از پس
از قبل تا كه حالي در شد ، گذاشته عالي وآموزش فرهنگ وزارت
برعهده را دانشكده اين زماناداره آن هنر و فرهنگ وزارت آن
تئاتر -دانشكدهسينما چون معتقدند دانشجويان از بعضي.داشت
سينماگر به نميشود ، اداره اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت توسط
.نميدهد اهميتي هيچ دانشجويانش نشدن سينماگر شدنيا
عقيدهمن به:ميگويد.سينما دوم سال دانشجوي حيدري ، .
كه بررسيشود موضوع اين بايد.ديد كلانتر بايد را مشكلات
مراكز اصولا و سينما خانه ارشاد ، وزارت سينمايي معاونت
ميكنند حمايت سينما دانشجوي از حد چه تا فيلمسازي حرفهاي
.هستند قائل ارزش اندازه چه تا سينما دانشكده براي و
دانشكدههاي به نسبت اعتمادي هيچ مراكز اين متاسفانه
به دانشجوها.ندارند آنها به توجهي هيچ و ندارند سينمايي
و مستقيم تماس عدم.شوند حرفهاي كار وارد نميتوانند راحتي
سيما و صدا مانند توليد مراكز ديگر و دانشكده بين فراگير
مورد در را دانشجو كه است فيلم حرفهاي توليدكنندگان يا
.ميكند دغدغه دچار آيندهاش
بود هنر و فرهنگ وزارت زيرنظر هنر دانشكده انقلاب ، از قبل
تهيه به ملزم را خود وزارتخانه اين علت ، همين به كه
انقلاب از بعد اما.ميديد دانشجويان براي حرفهاي امكانات
آموزش و فرهنگ وزارت توسط دانشكده اين اداره خاطر به
.است آمده پديد دانشجوها براي شغلي جهت از عالي ، متاسفانه
نظرات با تئاتر -سينما دانشكده دستاندركاران از يكي اما
دانشجويان از برخي:ميگويد و است مخالف كاملا دانشجو اين
هنر و فرهنگ وزارت دانشگاهزيرنظر كه موقع آن ميكنند فكر
ودر داشته حرفهاي مراكز با مستقيمي رابطه دانشجو بود ،
آن در اما.ميشدند واردكار مستقيم طور به آنها همه نتيجه
وجود ديگري مشكلات هم زمان آن.است اينگونهنبوده هم زمان
قبول عالي آموزش را ايندانشكده فارغالتحصيلان مدارك داشت ،
حتيدانشكده بودند نگران بابت اين از دانشجويان و نداشت
زيرا نميكند استخدام را فارغالتحصيلانش تمام هم سيما و صدا
.ندارد حدنياز اين تا
كشور كلان سرمايهگذاريهاي به دانشجويان اشتغال موضوع
فراغت از بعد دانشجو تا انديشيد چارهاي بايد كه برميگردد
دانشگاه ارتباطيبه و برود خود مناسب كار سر به تحصيل از
.ندارد
دارد ادامه
|