نقطه و توسعه حال در جادههاي
سياهتصادف
جهان كشورهاي رانندگيدر حوادث علل و آمار بر مروري
در بايد جادهها ، ايمني بر مهندسي تاثير به توجه با
مناسباستفاده اصلاحات از معابر ، شبكههاي توسعه مراحلمختلف
شود
حوادث از ناشي مير و مرگ ميزان آماري يافتههاي پايه بر
از بيشتر برابر تا 30 توسعه 20 حال در كشورهاي در رانندگي
است يافته توسعه كشورهاي
اشاره با كه كنيم مردممراقبت زندگي گزارشاز درج از پس
در كرج سد بهدرياچه مسافربري اتوبوس افتادن حادثهفرو به
ماتهيه هموطنان از شماري شدن قرباني ماه 77و خرداد پنجم
زنجانيزاده سعيد آقايمهندس سوي از نوشتهاي بود ، شده
مورد در آمار به پژوهشمتكي بر مبتني كه دريافتكردهايم
توسعه كشورهاي در اينحوادث قربانيان و رانندگي ميزانحوادث
گزارش اين در همچنانكهميباشد توسعه حال در يافتهو
در حوادثرانندگي كاهش براي شده ، خاطرنشان تحقيقاتي
نوين شيوههاي بر متكي و مناسب راهحلهاي بايد جادهها ،
نمودار.ميخوانيم را گزارش اينشود گرفته كار به مهندسي
.است ميلادي سال 1968 به مربوط مقابل
سراسر در جادهاي تصادفات در سال هر كه ميشود گفته
ميليون پانزده الي ده بين و كشته نفر از 000/300 بيش دنيا
كه جهان سطح در آمارتصادفات دقيق تحليل.زخميميشوند نفر
و (TRRL) بريتانيا ونقل وحمل جاده تحقيقات توسطآزمايشگاه
در مير و مرگ كهميزان ميدهد نشان پذيرفته ، سايرينانجام
در توسعه ، درحال كشورهاي در شده شماره هرخودرو ازاي
مير و مرگ نرخ.بيشترميباشد بسيار صنعتي باكشورهاي مقايسه
توسعه ، حال در دنياي در (خودروها تعداد بااحتساب)
از بيشتر بار بين 20تا 30 اغلب آفريقايي ، خصوصاكشورهاي
.است كشورهاياروپايي
كشته افراد تعداد لحاظ از ميرسد نظر به كه حالي در همچنين
صنعتي كشورهاي از بسياري در اوضاع تصادفات ، نرخهاي و شده
سالهاي در توسعه حال در كشورهاي بيشتر باشد ، بهبود روبه
تحقيقات برپايه.بودهاند روبهرو وخامت روبه اوضاع با اخير
دركشورهاي مير و مرگ تعداد تا 1985 بين 1968 سالهاي در
بيش تا آسيايي كشورهاي در و درصد از 300 بيش تا آفريقايي
پيشرفته كشورهاي در برعكس.است يافته افزايش درصد از 170
كاهش درصد ميزان 25 تا كشتهشدگان تعداد دوره ، همين طي در
نشان را كشورها از برخي در خودرو هزار ده هر ازاي در
.ميدهد
صرف باعث جادهاي ، كهتصادفات است آن بيانگر آمارها اين
منابع و سالانه ملي توليدناخالص درصد يك معادل هزينهاي
سختي به اينكشورها كه حالي در شدهاند اينكشورها
كه آنجا از.رادارند سرمايههايي چنين بدستآوردن استطاعت
و لازم خودروها ، داروهاي قطعات تعويض ازموارد بسياري در
وارد كشورهايي بهچنين همگي ميبايست دستگاههايبيمارستاني
اغلب كشورها براقتصاد وارده زيانهاي لذااينگونه گردند
كشورها اين تبادلارز نرخ تعيين جهت بروزعواملي باعث
.ميگردند
وحملو جاده تحقيقات توسطآزمايشگاه شده انجام مطالعات
پذيرفتهاست صورت جهاني سازمانبهداشت همكاري با كه نقل
از ميرناشي و مرگ ميزان بطورحيرتانگيزي كه ميدهد نشان
ازعوامل يكي توسعه حال در دركشورهاي جادهاي تصادفات
تا 44سال ، سني 5 گروه براي.زودرسميباشد مرگهاي مهم
عاملاصلي دومين جادهاي ازتصادفات ناشي مير و مرگ
و بهداشتي وضعيت بهبود.تشكيلميدهد را زودرس مرگهاي
باعث بومي ، بيماريهاي بهويژه عفوني بيماريهاي تدريجي كاهش
اهميت از جادهاي ، تصادفات از ناشي مير و مرگ تا است شده
روبه مشكل يك حاضر حال در امر اين و شده برخوردار بيشتري
.ميباشد توسعه حال در كشورهاي افزايش
بسيار توسعه حال در كشورهاي از بسياري در مشكل اين ماهيت
در مثال براي.ميباشد صنعتي كشورهاي در آن نوع با متفاوت
درگير كه همگاني و تجاري خودروهاي نسبت كشورها اين
هندوستان شهرهاي در.است بيشتر بسيار هستند تصادفات
نقش جراحت به منجر تصادفات از %حدود 25 در اتوبوسها
%زير 4 بريتانيا براي مشابه رقم كه حالي در دارند ،
كليه %حدود 16 كنيا در تجارتي خودروهاي سرنشينان.ميباشد
رقم كه آن حال ميدهند ، تشكيل را جادهاي تصادفات مصدومين
معمولا.ميباشد %زير 5 پيشرفته كشورهاي اكثر براي مشابه
و سواران وموتوسيكلت دوچرخهسواران يا پياده عابرين براي
و نميشوند گرفته درنظر لازم موارد كندرو ياخودروهاي
.ميگيرند قرار خطراتزيادي معرض در پياده خصوصاعابرين
از استفادهكنندگان تا شدهاست باعث امر اين كه عجيبنيست
و مرگ معرض در همه بيشاز كه باشند افرادي زمره جادهدر
.ميشوند واقع جادهاي ميرتصادفات
گرفت فرا كشورهايصنعتيتر از بايد كه تجربههايي
طي در (است صنعتي اكثركشورهاي شامل كه) OECDكشورهاي
مشكلات حل در موفقيتهايشاياني به گذشته سال تا 30 25
با كشورها اين گرچهدر.يافتهاند دست خود ايمنيمعابر
مختلف بخشهاي جادهايدر تصادفات اصلاحي كاربرداقدامات
بهترين و ازموفقترين يكي ولي است شده بهبودهاييحاصل
بوده ترافيك ومهندسي معابر طراحي زمينههايسرمايهگذاري ،
و معابر درشبكههاي نقاط خطرناكترين حذفتدريجي.است
طراحي ايمني گرفتنموارد نظر در با كه ازوروديهايي استفاده
باعث جديد شبكههايمعابر برنامهريزي و درطراحي شدهاند
راهحلهاي چه اگر.است شده ترافيكي ايمني بسيارزياد افزايش
روشهاي باشندولي متفاوت يكديگر با ممكناست مربوطه
دركشورهاي كه مربوطه مشكلات با نحوهبرخورد و سيستماتيك
حال در دركشورهاي استفاده براي گرفتهميشوند ، بكار صنعتي
.ميباشند اجرا كاملاقابل توسعه
جهت اين از حالتوسعه در كشورهاي نظرها برخي از
تكامل اوليه مراحل هنوز آنها معابر شبكه كه خوششانساند
كه دارند را امتيازمضاعف اين آنها.مينمايند طي را خود
تكامل مراحل ازهمين كه پيشرفته كشورهاي تجربه از ميتوانند
بكارگيري.استفادهنمايند كردهاند ، عبور اگرچهآهستهتر ،
حذفنقطه صنعتيمانند كشورهاي توسط شده راهكارهايثابت
معابر ، ايمنترشبكههاي برنامهريزي و طراحي تصادفو سياه
ارائه را ايمنيجاده در بهبود ايجاد براي زياديرا امكانات
مد جدي بطور مسئول مقامات توسط ميبايست موارد اين.ميدهند
توسعه حال در كشورهاي از بسياري متاسفانه.گيرند قرار نظر
براي.ميدهند ادامه پيشرفته كشورهاي اشتباهات تكرار به
زمينهاي از مستقيم دسترسي هم هنوز آنها از بسياري مثال
كه است شده مشخص چه اگر.ميشمرند مجاز را جاده به مجاور
.شد ايمنيخواهد مشكلات بروز باعث اينامر
حياتي اهميت صنعتي تماميكشورهاي كه مواردي جمله از
ايمنيجادهها بهبود براي خود تلاشهاي در را آن
اما است ، رانندگي حوادث دقيق آمار به دريافتهانددسترسي
دقيقي چنينآمارهاي به توسعه حال در كشورهاي بتواندر مشكل
.يافت دست
ايمني ، مشكلات بر تاثيرمهندسين رساندن حداكثر به براي
از معابر شبكههاي توسعه مختلف مراحل در كه لازماست
از طراحي ، اصولدرست بكارگيري باشود مناسباستفاده اصلاحات
جديد برنامهريزيجادههاي و طراحي با اوليهميتوان نقطه همان
.كرد پرهيز مشكلات ازبسياري امنتر ، صورت به
تعيين طوري را معابر شبكه خطرناك نواحي ميتوان نهايت در
چنين در تصادفات وشدت امكان بتوانند ايمني كهاصلاحات نمود
بهبود روشهاي موثرترين از يكي روش ايندهند راكاهش نقاطي
.است بوده صنعتي كشورهاي جادهدر ايمني
فردا تا
|
نميبينيم را ريشهها وقتي
ملي نامجمعيت با نوبنيادي تشكل موجوديت اعلام با همزمان
پس اين از كه شد اعلام اخير ، روزهاي در اعتياد با مبارزه
شناخته مخدربيمار مواد به معتادان و بيماري اعتياد
در خبر اين انعكاس از ساعت هنوز 24 اما.مجرم نه و ميشوند
مسئول قول از روزنامهها از يكي كه بود نگذشته مطبوعات
كه كرد نشان خاطر مخدر مواد با مبارزه ستاد بلندپايه
.است مجرم معتاد
اخيرنيست ، روزهاي به مربوط ديدگاه و تلقي تفاوت اين
.دارد عميقتري ريشه بلكه
امروزه معتادان و اعتياد از گانه دو برداشت اين وراي اما
و است شده شناخته بيماري يك اعتياد جهان كشورهاي بيشتر در
و جلب مجرم عنوان به آنكه از پيش معتاد يك مبنا ، همين بر
از بهرهگيري با و درماني مراكز در شود ، افكنده زندان به
چرا ميگيرد ، قرار معالجه تحت رواندرماني نوين دستاوردهاي
ميآورند ، روي اعتياد به كه كساني گفتهروانشناسان به كه
ميدهند دست از را خود محيط با همزيستي توان ازهرچيز ، پيش
انطباقپذيريبا منظور به واسطه عامل عنوان به اعتياد واز
تدريجي قيمتنابودي به رويكرد اين اگرچه ميجويند ، مدد محيط
.شود تمام آنان
بايد فرد ، يك اعتياد ريشههاي به پيبردن براي دليل همين به
از و داد قرار مطالعه مورد را او زندگي محيط و پيشينه
بروز موجب احتمالا كه گوناگوني عوامل به رواندرماني طريق
شده اعتياد به وي نهايترويآوري در و افسردگي و اضطراب
.برد پي است ،
بهطور شايد او ، انداختن زندان به و معتاد يك بازداشت
متوقف را فردي چنين توسط مخدر مواد از استفاده موقت ،
و شناسايي اعتياد به او رويآوري اصلي علت چون اما سازد ،
به دوباره اززندان ، آزادي از پس شخص اين نميشود درمان
بسياري مورد در كه نظيرآنچه ميآورد ، روي مخدر مواد مصرف
.وهستيم بوده شاهد معتاد جوانان از
زدن كف و زدن سوت حتي گروهها و افراد برخي وقتي حال هر به
ملي حماسه سالروزيك در احساسات ابراز هنگام به را جوانان
و برنميتابند خود محبوبكشور رييسجمهور سخنان به پاسخ در و
به را انعطاف غيرقابل و وخشك شخصي سليقههاي علاقهمندند ،
عجيب جوان معتادان شمار افزايش كنند ، نبايد تحميل جوان نسل
ندارد حق كه جواني سياق ، همين به و باشد ازانتظار دور و
به افسردگي از گريز براي وقتي بزند ، كف و سوتبزند
بيماريكه نه ميشود ، شناخته هم مجرم لاجرم افتاد ، داماعتياد
!است درمان و توجه نيازمند
|
|