ميشوند؟ بزهكار چرا نوجوانان
نوجوانانعادي ، با مقايسه در بودهاند ، بزهكاري و رفتاري
-همكلاسيخود غير نوجوانان ميان از را خود دوستان بيشتر
-مدرسه از خارج نوجوانان يا بالاتر كلاسهاي دانشآموزان
.ميكردند انتخاب
و رفتاري اختلالات به مبتلا دانشآموزان از درصد 10
در درصد و 41 فقيرنشين محله در (مطالعه مورد گروه)بزهكاري
.داشتهاند سكوت شهر مركز در درصد و 17 منطقهاعياننشين
در بحراني دوراني جوامع تمام در جواني و نوجواني:اشاره
عميق بادگرگونيهاي پيوسته جوانان دوره اين در.است زندگي
را تغييرها اين مظاهر.ميشوند مواجه رواني و جسماني
بدين.جست آنان رفتاري و عاطفي فكري ، جنبههاي در ميتوان
بزهكاري و رفتاري اختلالات بروز كه كرد ادعا ميتوان ترتيب
و جوامع همه دامنگير متفاوت شدت با جوانان و نوجوانان در
.فرهنگهاست
وتعليم روانشناسي علوم متخصصان تاكنون هم منظور همين به
عوامل دقيق شناسايي براي جرمشناسان و روانپزشكان تربيت ، و
به را گستردهاي و متعدد تحقيقات اختلالات اين ايجاد در موثر
نيازهاي به لزومتوجه به پژوهشها نتايجآوردهاند عمل
.است معطوف جوانان رواني و زيستي
كودكان شخصيت شكلگيري روانشناسي ، علماي نظر براساس
كميت و كيفيت به بستگي زيادي حدود تا نوجوانان و
اين مناسب شدن برآورده.دارد آنان رواني نيازهاي تامين
اختلالات مشكلات ، از پيشگيري موجب سويي از نيازها قبيل
سوي از و ميشود افراد اين رواني و جسمي ونابسامانيهاي
بيشتر هرچه را آنها استعدادهاي شكوفايي و رشد ديگرزمينه
.ميسرميسازد
شدن برآورده كه ميدهد نشان شده ، انجام بررسيهاي
و مدرسه خانه ، محيط متوجه جوانان و نوجوانان نيازهاي
.است -هستند آنها شخصيت تكوين در اصلي كهعناصر -جامعه
وقت عمده قسمت كه مدرسه سنين يعني سالگي تا21 سنين 5
و اجتماعي وسيله يك ميتواند ميگذرد ، آنجا دانشآموزاندر
نوع محيط ، شناخت و بررسي بنابراين.آيد شمار مهمبه آموزشي
آن در نوجوان كه جامعهاي و خانواده ارزشهاياجتماعي ،
رفتاري مشكلات موجد عوامل شناسايي در ميتواند پرورشيافته ،
همه كه آنجا از.باشد راهگشا افراد از اينگروه
كه دارند اذعان امر اين به اجتماعي دستاندركارانمسايل
ميان از شيوه مناسبترين اجتماعي ، پديده وقوعهر از پيشگيري
بدون پديدهاي هيچ درمان و پيشگيري چون و آناست برداشتن
شناخت پس ;نيست ميسر آن ، آورنده بوجود شناختعوامل
نوجوانان بزهكاري و رفتاري اختلالات بروز در عواملموثر
.است معضل اين درمان و پيشگيري جهت در گامموثري
مسعود توسط كه است پژوهش يك گزارش ميآيد ، پي در كه مطلبي
علوم دانشگاه علمي هيات عضو نير سيرتي
شدهاست عنوان كودكان همايشمسايل در الاعظم...بقيها پزشكي
.ميخوانيم هم با
جمعآوري با كه است تحليلي و توصيفي تحقيقي حاضر ، پژوهش
كه ساله تا 20 سني 12 گروه دختر و پسر نوجوانان از اطلاعات
متفاوت منطقه دو در و اشتغال تحصيل به دولتي مدارس در
نفر پژوهش 400 اين در.است آمده بدست دارند ، سكونت تهران
قرار مطالعه مورد رفتاري اختلالات به مبتلا نوجوانان از
.شدهاند مقايسه عادي نوجوانان از نفر با 400 و گرفته
زود كه ميدهد نشان رفتارييافتهها اختلالات پراكندگي -1
نوجوانان ميان در رفتاري سايراختلالات از بيش شدن عصباني
به تمايل آن از بعد.است شايع دبيرستان و راهنمايي دوره
بياختيار گريه.دارد قرار دوم مرحله در رفتارپارانوياك
مطالعه مورد نوجوانان ميان شايع رفتاري اختلال علامت سومين
تمايلات به مربوط رفتاري اختلالات ميزان كمترين.است
.ميباشد ضداجتماعي
بهدزدي تمايل مطالعه مورد نوجوانان درصد همچنين 5/31
علت آنان از درصد كردهاند30/8 عمل اين به اقدام يا داشته
و 8/5 فردي تمايلات درصد و 3/16 مادي نياز را خود دزدي
.كردند عنوان را ديگر عوامل درصد
جنسي انحراف به تمايل مطالعه مورد دانشآموزان درصد 24
از درصد كردهاند70/5 اقدام عمل اين به و داشتهاند
به درصد كه 5/0 بوده معتاد مطالعه مورد دانشآموزان
موادي به درصد و 5/4 ترياك به درصد و 8/0 الكلي مشروبات
درصد داشتند30 اعتياد...و جوانا ماري حشيش ، گرس ، چون
و دوستان تشويق و راتاثير خود اعتياد علت مذكور نوجوانان
نيز درصد و 5/2 خانواده وتشويق تاثير نوجوانان درصد 3/0
.ذكركردند مشكلات فراموشي
عادتبه آنان از درصد نوجوانان 4/16 اين اظهار بنابر
.داشتهاند دخانيات استعمال
تحصيلي وضع -2
و پايين سطح در تحصيلي وضع نظر از مطالعه مورد نوجوانان
.بودهاند مردودي و تجديدي چون مواردي داراي معمولا
كه بوده ضعيف و بد درسي وضعيت داراي آنان از درصد 3/19
بيشترين.بود ناچيز بسيار مقايسه مورد گروه در درصد اين
شيمي و فيزيك رياضيات ، دروس در مطالعه گروه نوجوانان درصد
.داشتهاند تجديدي
جسماني وضعيت -3
به مبتلا دانشآموزان از درصد جسماني 3/46 وضعيت لحاظ از
و بوده استخواني و اندام لاغر بزهكاري ، و رفتاري اختلالات
درصد بيشترين.داشتهاند مشهود عضو نقص آنان از درصد 3/7
تا 17 بين 15 ردهسني در بزهكار نوجوانان از درصد 5/43
خانوادگي عوامل -بودند40 ساله
و 2/2درصد پدر بدون مطالعه مورد دانشآموزان از درصد 7
.بودهاند مادر بدون
بيسواد آنان مادران از درصد و 23 پدران از درصد 8/11
در نوجوانان والدين تحصيلات ميزان و سطح.بودند
.است بوده شهر شمال منطقه از پايينتر شهر جنوب منطقه
جدايياز دليل به بزهكار نوجوانان پدران از درصد 5/3
.داشتهاند مجدد ازدواج همسر فوت دليل به درصد و 8/1 همسر
با كمي سازش مطالعه مورد نوجوانان والدين از درصد 5/30
ميان متقابل احترام آنان از درصد داشتند30/29 يكديگر
از درصد و 8/29 ميكردند ارزيابي كم حد در را والدين
در درصدها اين.بودند برخوردار كمي همفكري از نيز والدين
والدين عبارتي به.بود اندك بسيار مقايسه مورد گروه
بيشتري احترام و متقابل همفكري سازش ، از عادي نوجوانان
.بودند برخوردار يكديگر به نسبت
داشته ، 8/14 نظر اختلاف خود فرزندان با والدين از درصد 22
مينگريستندو 5/25 بچه چشم با نوجوانان به آنان از درصد
نوجوانان درصدهاميان اين.نميكردند درك را آنان نيز درصد
.است بوده ناچيز بسيار عادي
مهاجرت -5
كه مهاجرتداشتهاند مطالعه مورد دانشآموزان از درصد 5/17
روستا از درصد شهر ، 2/7 به شهر مهاجرت آنان از درصد 3/8
بودند نموده مهاجرت كشورها ساير از نيز درصد و 2 شهر به
جنگي مهاجر نيز درصد و 5/1 عادي مهاجر درصد كه 16
.بودهاند
وبزهكاري رفتاري اختلالات به مبتلا دانشآموزان از درصد 10
منطقه در درصد و 41 فقيرنشين محله در (مطالعه مورد گروه)
.داشتهاند سكونت شهر مركز در درصد و 17 اعياننشين
رفتار به تمايل شدن ، عصباني زود تحقيق ، اين براساس
توجهبيش و افسردگي به تمايل بياختيار ، گريه پارانوياك ،
به تمايل گوشهگيري ، بيخوابي ، جسماني ، وضع به حد از
نوجوانانمنطقه ميان در وسواس و پسيكاستني و هيجانپذيري
شمال درمنطقه مطالعه مورد دانشآموزان از بيشتر شهر جنوب
.است بوده
با سازشنداشتن اضطراب ، پرخاشگري ، كه است حالي در اين
خود ، جنسيت از تاسف خودخواهي ، و غرور حسادت ، سايرين ،
از بيش شمال منطقه نوجوانان ميان در ضداجتماعي تمايلات
.است بوده شهر جنوب منطقه در مطالعه مورد گروه
تحليلي نتايج
دانشآموز سن -
در مطالعه مورد نوجوانان درصد موجود 5/43 اطلاعات مطابق
داراي سني رده اين و دارند قرار سالگي تا 17 سنين 15
.است فراواني بيشترين
درصد موجود 8/7 فراونيهاي دانشآموزبراساس تولد محل -
شهر در درصد و 5/91 روستا در موردمطالعه نوجوانان از
بروز در موثري عامل تولد محل بنابراينشدهاند متولد
.نيست نوجوانان بزهكاري و اختلالات
عضو نقايص -
.عضوبودند نقص داراي مبتلا ، نوجوانان درصد بررسي 3/7 ضمن
نوجوانان درابتلاي موثري عامل عضو نقص كه ميشود مشخص پس
.است بزهكاري رفتاري اختلالات به
جسماني وضعيت -
و لاغراندام آزمون گروه از درصد موجود 3/46 اطلاعات مطابق
وجود شاهدتفاوت گروه با مقايسه در كه بودهاند استخواني
بروز در جسمانيخاص وضع گفت ، ميتوان نتيجه در.دارد
.است تاثيرگذار رفتاري اختلال
درسي وضعيت -
درصد مطالعه 57 گروه در موجود فراوانيهاي براساس
در درصد و 3/19 متوسط درسي وضعيت از دانشآموزان از
درسي وضعيت بودن ضعيف فرضيه بنابراين.بودهاند سطحضعيف
عده بزهكارياين و رفتاري اختلال با مطالعه گروه نوجوانان
نوجوانان از ايندسته.ميگيرد قرار تاييد مورد نوجوانان از
تجديد نوجوانان ساير از شيميبيش و فيزيك رياضيات ، دروس در
.ميشوند
مدرسه اولياي با درگيري -
مدرسهبه اولياي با مطالعه مورد نوجوانان از درصد 7/46
و زد مدرسه ، قوانين از سركشي لفظي ، مشاجره) مختلف صورتهاي
براي درصد اين كه حالي در.داشتهاند درگيري (...و خورد
و درگيري كه ميشود مشخص پس.است بوده درصد شاهد 3/0 گروه
به مبتلا نوجوانان نزد مدرسه مقررات و قوانين از سركشي
.است نوجوانان ساير از بزهكاريبيش و رفتاري اختلالات
پدر سن -
نوجوانانگروه پدران از درصد موجود 25 فراوانيهاي مطابق
و اختلالاترفتاري پس.بودند سال بالاي 50 سنين در مطالعه
ارتباط پدرآنها زياد سن با جوانان و نوجوانان بزهكاري
.دارد
مادر سن -
سن دومتغير بين ناچيزي اختلاف موجود ، اطلاعات برپايه
در.دارد وجود گروهمقايسه و مطالعه مورد گروه مادران
زياد باسن نوجوانان بزهكاري رفتاريو اختلالات نتيجه ،
.ندارد آنانارتباطي مادران
پدر تحصيلات -
موردمطالعهبيسواد گروه نوجوانان پدران از درصد 8/11
.است بوده مقايسه 10درصد گروه براي درصد اين كه هستند
نوجوانان با مقايسه در نوجوانانبزهكار پدران مجموع در
.برخوردارند تحصيلاتپايينتري از عادي
مادر تحصيلات -
گروه مادراننوجوانان از درصد موجود 23 اطلاعات به باتوجه
مقايسه گروه مادراننوجوانان از درصد و 19 مطالعه
در مبتلا نوجوانان مادران فرضيهكه اين پس.بيسوادند
هستند ، پايينتري تحصيلات داراي سايرنوجوانان با مقايسه
.ميشود تاييد
پدر درآمد -
گروهموردمطالعه پدران درآمد موجود ، فراوانيهاي مطابق
بزهكار نوجوانان درنتيجهپدران.است مقايسه ازگروه كمتر
پايينتري درآمد داراي نوجوانانديگر با مقايسه در
.هستند
مادر درآمد -
از درصد و 3/82 مطالعه گروه نوجوانان مادران درصد 3/83
عبارتي به.نبودهاند شاغل مقايسه گروه نوجوانان مادران
بيشتر نوجوانان رفتاري اختلال بنابراين.نداشتهاند درآمدي
زياد دارند ، پاييني درآمد آنان مادران كه خانوادههايي در
.است
والدين متقابل احترام و همفكري و سازش -
و اختلالاترفتاري به مبتلا گروه والدين وهمفكري سازش
.است كم مبتلا نوجوانانغير ساير با مقايسه در بزهكاري
اختلالات به مبتلا نوجوانان متقابلوالدين احترام همچنين
.ميباشد كم نيز وبزهكاري رفتاري
پدر مجدد ازدواج -
دليل مطالعهبه مورد گروه نوجوانان پدران درصداز 3/4
همسرازدواج جدايي بهدليل درصد و 5/3 همسري چند به تمايل
به درصد مقايسه 5/0 درگروه حاليكه در.داشتهاند مجدد
همسر طلاق دليل به درصد يك و همسري بهچند تمايل علت
.داشتهاند مجدد ازدواج قبلي ،
از درصد موجود 3/8 فراوانيهاي طبق:مهاجرت مبدا -
از درصد شهر ، 3/7 به شهر از مطالعه مورد نوجوانانگروه
كه كردهاند مهاجرت كشورها ساير از درصد و 2 شهر به روستا
وجود ملاحظهاي قابل نسبتا تفاوت شاهد ، گروه با قياس در
در موثري عامل مهاجرت اولا كه ميشود گرفته نتيجه پس.دارد
اين ثانيا و بوده نوجوانان بزهكاري و رفتاري بروزاختلالات
و رفتاري اختلالات به مبتلا نوجوانان مهاجرت كه فرضيه
شهر به روستا از عاديبيشتر بانوجوانان مقايسه در بزهكاري
.ميشود تاييد است ،
دستآمده به يافتههاي براساس:نوجوانان دوستان -
در بودهاند ، وبزهكاري رفتاري اختلالات داراي كه نوجواناني
ازميان را خود دوستان عادي ، بيشتر نوجوانان با مقايسه
يا بالاتر كلاسهاي دانشآموزان -خود همكلاس غير نوجوانان
.ميكردند انتخاب -مدرسه از خارج نوجوانان
بروز در وموثر عمده عوامل گفت ، بايد كلي جمعبندي يك در
:از عبارتند نوجوانان وبزهكاري رفتاري اختلالات ايجاد و
تحصيلي ، ويژگيهاي شخصيتي ، ويژگيهاي فردي ، ويژگيهاي
نحوه آنها ، با والدين روابط نحوه مادر ، و پدر ويژگيهاي
وضعيت نظر از خانواده ساخت يكديگر ، با والدين ارتباط
فراغت ، اوقات گذران نحوه اجتماعي ، و اقتصادي فرهنگي ،
.نوجوانان ودوستان مهاجرت
تربيتي ، محيط بهسازي و اصلاح براي پيشنهادهايي
:جوانان و نوجوانان رواني
پرورش و آموزش برنامهريزان و مسئولان وظايف -الف
پرورشي مسايل در قانوني قوي و محكم پشتوانه ايجاد -1
كشور
پرورشكه و آموزش نظام در پرورشي جنبههاي بخشيدن بهبود -2
باشد نوجوانان اجتماعي و رواني نيازهاي با متناسب
از نان گرفتاريهايآ رفع و معلمان درآمد سطح افزايش -3
ضروري نيازهاي ساير و مسكن تامين قبيل
جوانان و نوجوانان فرهنگي مراكز گسترش -4
شده اعمال تربيتي روشهاي در همگامي و هماهنگي ايجاد -5
اجتماع و مدرسه خانه ، در
معنوي سطح بالابردن براي گسترده برنامههاي ايجاد -6
نوجوانان اخلاقي و
مربيان تعداد كمبود رفع منظور به برنامهريزي -7
كشور نوجوان جمعيت با متناسب تربيتي
درمجلس ويژه كميسيون تشكيل زمينه در پيگيري -8
نوجوانان اجتماعي -فرهنگي مشكلات رفع جهت در اسلامي شوراي
پرورش امور كارآمد ومتخصصان كارشناسان كمبود رفع -9
منظور به روانشناسي و كارشناسي مشاوران استخدام و
بحراني موقعيتهاي در نوجوانان مشاوره و راهنمايي
همه بررسي منظور به سراسري سمينارهاي تشكيل -10
كشور سطح در مداوم صورت به نوجوانان مسايل جانبه
بيرويه مهاجرت از جلوگيري منظور به جدي تصميمگيري -11
كشور كشاورزي و روستايي ويژه مسايل حل طريق از شهرها به
طبقاتي اختلافهاي و موجود تبعيضهاي بردن بين از -12
امكانات از جامعه اعضاي همه كه نحوي به جامعه ، در
اساسي اقدامهاي -باشند13 برخوردار مساوي تقريبا رفاهي
بروز از جلوگيري جهت در پزشكي و روانپزشكي روانشناسي ،
بيماريها از ناشي ناهنجار پديدههاي
و مربيان و اوليا انجمنهاي به خاص عنايت و توجه -14
گروهي رسانههاي طريق از خانوادهها آگاهيهاي بردن بالا
خانوادهها براي مسكن معضل حل -15
خانوادهها درآمد سطح افزايش -16
اجتماعي -رواني بهداشت فعاليتهاي به بخشيدن توسعه -17
گروهها به مربوط مسايل جدي پيگيري و جامعه درسطح
نوجوانان جمله از آسيبپذير وجمعيتهاي
با بزهكاري و رفتاري اختلالات به مبتلايان درمان -18
روانشناسي روانپزشكي ، پزشكي ، اجتماعي ، تربيتي ، تدابير همه
.قانوني و
مدرسه وظايف -ب
مادران و پدران آگاهي براي تربيتي برنامههاي ايجاد -1
و آنان متقابل همفكري و احترام سازش ، اهميت مورد در
فرزندان روي خانواده درون تفاهم تربيتي آثار كردن بازگو
منظورارتقاي به ومربيان اوليا انجمن مستمر جلسات تشكيل -2
دررشتههاي نوجوانان به فني حرفههاي تعليم و مهارت سطح
مختلف
مذهبي معتقدات و اخلاقي مباني با نوجوانان آشناسازي -3
قوانين رعايت اهميت و ارزش با نوجوانان سازي آشنا -4
شايسته و بهتر درك و اجتماعي وظايف و حقوقي مقررات و
گسترش خصوص در نوجوانان راهنمايي و تشويق -5
فرهنگي و اجتماعي آگاهيهاي
مدرسه به درامورمربوط نوجوانان مشاركت و كارگماردن به -6
به اعتماد و مسئوليت احساس و تعهد پرورش و رشد منظور به
نفس
بهمنظور رشد روانشناسي و بيولوژي و تشريحي مسايل آموزش -7
بلوغ و جسمي تغييرات وقوع از نوجوانان فهم و آگاهي
در آموزش كادر كيفي و كمي تقويت برقراري -8
به علاقهمندي موجبات ميتواند دبيرستان و راهنمايي مدارس
آورد فراهم را نوجوانان در تحصيل
وسايل قبيل از آموزش عملي وسايل به دادن اهميت -9
آموزشي تجهيزات و آزمايشگاهي
بهنوجوانان فني حرفههاي تعليم و مهارت سطح ارتقاي -10
و سردرگمي دانشگاهدچار به نيافتن راه صورت در تا
نشوند سرگرداني
گذران نحوه مورد در نوجوانان به صحيح آموزش -11
براي سالم و مناسب برنامههاي وتهيه خود اوقاتفراغت
آنان اوقاتفراغت
درسي برنامه در رواني بهداشت مباحث تدريس -12
دبيرستان و راهنمايي دورههاي
تدابير و موثر تصميمگيريهاي و بدني تنبيه حذف -13
وراهنمايي مشاوره اصول طريق مفيداز
منظور به بامدارس خانوادهها مستمر تماس به خاص توجه -14
ايجادهماهنگي به دادن اهميت و نوجوانان وضعيت از اطلاع
(جامعه و مدرسه خانه ، ) تربيتي نهادهاي بين وهمگوني
خانواده وظايف - ج
نحوه و نوجوانان خصوصيات به والدين آشنايي -1
اساسي اهميت فرزندانشان رواني نيازهاي به پاسخگوييآنها
دارد
با خود صحيح روابط استحكام به والدين توجه -2
متقابل احترام و سازش طريق از فرزندانشان
فرزندان بين معنوي و مادي تبعيض هرگونه از پرهيز -3
كمك با اجتماعي و رواني نيازهاي ساختن برآورده -4
خانواده مساعدت و
نحوه و خود بادوستان فرزندان معاشرت به توجه -5
آنان فراغت اوقات گذران
همفكري و احترام ازطريق خانواده محيط سازي سالم -6
خانواده درون واقعي وسازش يكديگر با والدين متقابل
و تندرستي حفظ به والدين دقيق وتوجه نظارت -7
در خصوص به خود فرزندان رواني و جسماني بهداشت رعايت
نوجواني و بلوغ دوره
فرزندان در تصميمگيري قدرت تقويت و نفس اعتمادبه پرورش -8
.جامعه با آنان بهتر سازگاري منظور به
|