...هيچ ديگر و كتاب مشق ،
فراغت اوقات كردن غني براي
ميليارد يك تهراني دانشآموزان
ميشود هزينه ريال
مطبوعات
:جامعي مسجد احمد
بيشتري توجه بهنقد بايد ورزشي
باشند داشته
...هيچ ديگر و كتاب مشق ،
نظام آموزشيدر رسانههاي و وسايل كاربري به نگاهي
;آموزشيايران
ميز عنوان به جعبهعلوم ، از مدرسهها ، از بعضي در
ميشود استفاده سماور
يادگيري درصد حدود 83 آمده عمل به تحقيقات اساس بر
نيز درصد و 11 ميشود حاصل كردن مشاهده طريق از دانشآموزان
از نيز مانده باقي درصد و 6 ميگيرد صورت شنيدن طريق از
ميشود ولامسهمحقق چشايي بويايي ، حس سه طريق
تهران شهر جنوب مدرسههاي از يكي به كاري دادن انجام براي
تحقيق يك درباره مدرسه ، مدير با بود قرار.بودم رفته
از يكي به دقيقهاي چند براي مدير ولي.كنم صحبت دانشگاهي
به مدرسه ازراهروي كوتاه فاصله اين دربود رفته كلاسها
روي حدود 45دانشآموز.ميكردم نگاه ازكلاسها يكي داخل
داشت معلم.بودند نشسته هم كنار فرسوده ، كهنهو نيمكتهايي
هم دادن هنگامدرس.ميداد توضيح هواپيما پرواز درباره
.بنويسد تختهسياه روي چيزي بار يك چندوقت هر ميشد مجبور
;نبود سادهاي درس.داشتم اطلاعاتي درس ، اندك اين مورد در
گوش معلم صحبتهاي به جمع حواس با دانشآموزي كمتر ولي
.ميداد
اجزاي از برخي شكل شدكه مجبور معلم هنگام همين در
به.نبود خوبي نقاش.كند ترسيم سياه تخته روي هواپيمارا
شايد نميدانم ، .نبود ديدن قابل وضوح به نيز شكلها علاوه
هم شايد.بود گچ بودن نامرغوب شكلها ، نبودن واضح دليل
بود شده باعث ميتابيد سياه تخته به كلاس پنجره از كه نوري
تخته ديگر هم سياه تخته البته.نباشد واضح خيلي شكلها كه
.بود شده فرسوده كاملا نيمكتها مثل چون.نبود سياه
.نميدهند گوش درس به چرابچهها كه ميكردم تحليل ذهنم در
.نبود جمع حواسشان همه گوشميدهند ، كه هم آنهايي تازه
تربيت و تعليم امر آموزشيدر تكنولوژي جايگاه ياد به
اورهد از علوممثلا درس معلم اگر كه اين افتادمو
و كارميبرد به را علوم جعبههاي يا ميكردو استفاده
موضوعدرس به را بچهها توجه ميتوانستبهتر چقدر ،...يا
.خورد شانهام به دستي كه فكرهابودم همين در.كند جلب
...راستش شديد ، معطل كه ببخشيد:ميگفت كه بود مدرسه مدير
من كار مورد در كه اين بهجاي ولي رفتيم ، مدرسه دفتر به
مورد دركشيدم پيش آموزشيرا صنايع بحث كنيم ، صحبت
و هواپيما درسپرواز ميكردم ، نگاهش كه معلمكلاسي
و ياددهي كيفيت افزايش در آن تاثير و آموزشي رسانههاي
مدير دل درد كه بود اينجا تازه ، و دادم توضيح را يادگيري
.شد شروع مدرسه
بودن دارا نظر از كشور ، مدارس كلي طور به:ميگفت مدير
اگر تهران ، شهر سطح در.نيستند غني آموزشي رسانههاي
رسانههاي به نظرتجهيز از مدرسهها نمره ميانگينبگيريم
هم ما درمدرسه.باشد حدود 30 شايد از100 ، آموزشي
كم وليمساله ، .است محدود و كم موجودبسيار امكانات
موضوعاين بلكه ;نيست مدرسه اين در آموزشي رسانههاي بودن
.نميشود استفاده خوبي به موجودهم امكانات از كه است
آشنا خوبي به اينرسانهها كاربرد با ما مدرسه چونمعلمهاي
.نيستند
به آنها با كار نحوه كه وسايليداريم ما:داد ادامه مدير
با ولي است ، اوپك و بااورهد كردن كار از سادهتر مراتب
براي رو اين از.كنند كار نميتوانند هم وسايل همان
تعليم امر مسئولان ميبايست آموزشي ، صنايع از مطلوب استفاده
كردن كار نحوه دورههايي ، و كلاسها برگزاري با كشور تربيت و
ياد مختلف دورههاي معلمان به را آموزشي رسانههاي با
...بايد آنها.بدهند
پرورش و آموزش امر وظايفمسئولان مورد در مدير كه هنگامي
رسانههاي از براياستفاده لازم امكانات ايجاد درقبال
شخص كه شد مطرح برايمن پرسش اين ميداد ، آموزشيتوضيح
رسانههاي با معلمان كردن آشنا براي نقشي چه مديرانمدارس
دارند؟ عهده به آموزشي
چيست؟ مدير نقش
آموزشو وزارت آموزشي دفترتكنولوژي مسئول كارشناس با
آموزش مسئولان وظايف اودرباره از و گرفتم تماس پرورش
از معلمان تا كارهاييكهميبايستانجامدهند پرورشدرباره و
صحبتهاياو ، خلال درپرسيدم كنند ، استفاده آموزشي رسانههاي
درتدوين پرورش و آموزش مسئولان كردكه جلب را نظرم مطلب اين
معلمان ، كارشناسان تا ميكنند تلاش آموزشيخود اهداف تبيين و
روشهاي و وكاربرد توليد مفاهيم با را مديرانمدارس بويژه و
طراحينظامهاي و آموزشي تكنولوژي وابعادمختلف آموزشي
هستندكه مديرانمدارس بعد به ازاين.سازند آشنا آموزشي
تلاش و ببرند كار به خود درمدارس را مفاهيم اين ميبايست
استفاده مطلوب طور به آموزشي رسانههاي از معلمان تا كنند
.كنند
مسئولان وظايف مورد در همچنين علياكبرآيتاللهزاده ، .
:ميافزايد آموزشي رسانههاي با ارتباط در پرورش و آموزش
فني و پژوهشي آموزشي ، هدف سه بر مبتني وظايف اين
است عبارت پژوهشيآن اهداف.است (نرمافزاري و سختافزاري)
از وكارشناسان مديران معلمان ، روشهايبهرهگيري بررسي از
مختلف دادنابعاد آموزش روشهاي آموزشي ، بررسي تكنولوژي
از راههاياستفاده بررسي دانشآموزان ، آموزشيبه تكنولوژي
بررسي و فني و عمومي آموزش توسعه در آموزشي تكنولوژي
نظام در آموزشي تكنولوژي از بهرهگيري مشكلات و موانع
.است حل راه ارائه و آموزشي
چنين پرورش ، و فنيآموزش اهداف مورد در اللهزاده ، آيت
وسايل و مواد ارزيابي و توليد طراحي ، :ميدهد ادامه
آموزشي نظام كتب و درسي برنامههاي اهداف براساس آموزشي
ايجاد و آموزشي وسايل و مواد سازي استاندارد كشور ،
از آموزشي وسايل و مواد ارائه براي دائمي نمايشگاههاي
.است فني اهداف جمله
فضاي دانشآموزان ، محدوديت تعداد روزافزون رشد به وي
و تعطيلات ايام بودن طولاني آن ، وسايل و امكانات و آموزشي
تدريس نوين الگوهاي اساس بر معلمان توسط يكسان آموزش عدم
بسيار معلمان آموزش سنتي روشهاي:ميگويد و ميكند اشاره
روز به معلمان اطلاعات ميبايست كه حالي در.است پرهزينه
نظر در مستلزم معلمان ، كارآيي افزايش رو اين از.باشد
نيروي و آموزشي صنايع و وسايل و امكانات كميت گرفتن
.دارد آموزش كيفيت در مستقيمي تاثير كه است انساني
ميدانند؟ معلمان آيا
معلمان بردنكارآيي بالا براي آموزشي وسايل از استفاده به
چه و چيستند وسايل اين اينكه درباره ولي.شد اشاره
همه به آموزشي وسايل.نگفتيم دارند ، سخن فايدهاي
تسهيلامر سبب كه ميشود گفته امكاناتي و ابزارها ، مواد
و ;بخشند تجسم برايدانشآموزان را درسي مفاهيم ;شوند آموزش
بردنوسايل كار به با.دهند گسترش را امكاناتآموزشي
عينيت را درس متن موجوددر مفاهيم ميتواند ، معلم آموزشي ،
باموضوع ارتباط در لازم معلومات و بيشترينمهارتها و ببخشد
وسايل كاربرد.كند دانشآموزانمنتقل به را درس مفهوم و
موضوع نسبتبه شاگردان توجه و كنجكاوي حس باعثميشود آموزشي
بيشتري انگيزه و علاقه آنها شودو برانگيخته بهتر درس هدف و
استفادهاز با كلي طور به.دهند نشان خود يادگيرياز براي
آسانتر و سريعتر يادگيريبهتر ، و تدريس امر آموزشي ، وسايل
و ابزار شامل ميتواند آموزشي وسايل.ميگيرد صورت
يا (..اسلايدو اورهد ، پروژكتور ، مانند) وسايلالكتريكي
و اهرمها چرخها ، لولههايآزمايش ، مانند) مكانيكي وسايل
اعداد كارت نظير وسايلي يا و موادشيميايي يا (غيره
چارت ، فيلم ، شكلهايهندسي ، مهرهها ، حساب ، كيسه ومجموعهها ،
.باشد غيره و علوم تصوير ، جعبه و نقشه انواع
قرار توجه بايدمورد آموزشي ، رسانه يك درباره كه نكاتي
آن با كاركردن.باشد دسترس وقابل ساده كه است اين گيرد
سهولت به آن ساختن براي اوليه مواد تهيه و آسانبوده
را درس كلاس در كاربرد و آموزشي قابليت همچنين و گيرد صورت
.باشد داشته
يادگيري حدود 83درصد آمده عمل به تحقيقات براساس
درصد و 11 ميشود حاصل مشاهدهكردن طريق از دانشآموزان
نيز مانده باقي درصد و 6 ميگيرد صورت طريقشنيدن از نيز
همين به ميشود محقق لامسه و چشايي بويايي ، حس سه طريق از
و مسئولان همچنين و صنعتي و پيشرفته كشورهاي دليل
استفادهاز به خاصي بهاي تربيت ، و تعليم امر دستاندركاران
دارند فعالي صنايعآموزشي كشورها اين.ميدهند آموزشي وسايل
و خود نياز مورد آموزشي وسايل صنايع ، انواع اين طريق از و
.ميكنند توليد را ديگر حتيكشورهاي
!سماور ميز يا علوم جعبه
طباطبايي دانشگاهعلامه استاد تيموري ، امير حسن محمد.
آموزش امر در آموزشي صنايع از صحيح استفاده درباره
من نظر به.است مطلوب بسيار آموزشي صنايع تقويت:ميگويد
آموزش وزارت مثل ارگاني سرپرستي با متمركز سازمان يك بايد
باعث كار اين.بپردازد آموزشي رسانههاي توليد به پرورش و
تنوع و توليدات كيفيت رفتن وبالا كشور آموزشي صنايع تقويت
مسئولانصنايع امر ، اين كنار در ولي.ميشود محصولاتآنها
به را آموزشي ازرسانههاي استفاده نحوه بايد كشور آموزشي
زيادي كار زمينه اين در ميآيد نظر به.بياموزند معلمان
صحبت آموزشي مسئولانصنايع با كه هنگامي.باشد نگرفته صورت
ارائه را لازم آموزشهاي بهمعلمان ميگويند ميكنيم ،
درشهرستانها بويژه كشور مدارس به كه هنگامي وليدادهاند
.است نگرفته صورت كارزيادي كه ميكنيم مشاهده ميرويم ،
استفاده نحوه نمونه ، عنوان به:ميافزايد تيموري ، امير
كه ميبينيم ولي.است ساده بسيار علوم جعبههاي از كردن
دربعضي كه ديدهام من حتي.نميشود آنها چندانياز استفاده
استفاده سماور عنوانميز به علوم جعبه از مدرسهها ، از
.ميشود
نهادها و سازمانها ارگانها ، كه نكته اين بر تاكيد با وي
در آموزشي رسانههاي از بهينه استفاده نحوه براي بايد
لازم كارآيي ميشود كه هزينههايي تا كنند چارهانديشي مدارس
كنند تلاش بايد كشور آموزشي صنايع:ميگويد باشد ، داشته را
بالا را آن كيفيت و كنند بيشتر را خود محصولات تنوع تا
دست ما آموزشي صنايع كه است مدتي نمونه ، عنوان به.ببرند
.ميساختند را آن قبلا كه حالي در.نميزنند اورهد ساخت به
دستگاهي كه اسلايد پروژكتور كردن وارد دليل نميدانم همچنين
چيست؟ است ، ساده بسيار
كه مطلب اين اشارهبه با سخنانش ادامه در تيموري ، امير
ياددهي فرايند كه ميشود باعث رسانههايآموزشي از استفاده
:ميگويد صورتگيرد ، مطلوبتري نحو به معلمان يادگيري-
.بگيرد را معلم جاي چيزنميتواند هيچ وجود ، اين با
يادگيري - ياددهي فرايند در را تاثير بيشترين معلمان
معلمان وليهستند مدارس در توسعه عامل مهمترين و دارند
و كنند ، استفاده مختلف وسيلههاي از تدريس ، جريان در بايد
و ياددهي سامانه از جزئي عنوان به را آن دوم درجه در
.ببرند كار به خود يادگيري
الگوهاي بهكارگيري مناسب ، تدريس ارزشيابي ، صحيح روش
وسايل اجزاء از يكي عنوان به وهمه همه تدريس ، مناسب
در نقشزيادي آموزشي رسانههاي كارگيري به.آموزشياست
از دانشآموزان تا ميكند وكمك دارد درسي مطالب كردن عيني
ارتباط علاوه ، به.كنند استفاده بيشتر و بهتر خود حواس
نظر مورد مفاهيم انتقال براي دانشآموز و معلم بين بهتري
.ميشود برقرار
قوت و ضعف نقاط آموزشي ، وسايل
شركتهاي از محصولاتتعدادي تا آمده پيش فرصتهايي تاكنون
نزديك از را آموزشي وسايل كننده صادر و كننده توليد
قرار وسايل اين از برخي توليد جريان در حتي و كنم ، مشاهده
وسايل تواناييهاي و كاستيها زمينه در همچنين.بگيرم
ازمديران نفر چند اظهارات نيز كشور در شده توليد آموزشي
.خواندهام يا و شنيده را آموزشي صنايع مسئولان و
ميتوان كشور شدهدر توليد آموزشي وسايل قوت نقاط درباره
كودكان آموزش كيفي ارتقاي آموزشيدر وسايل توليد گفت ،
دانشآموزانجلوگيري تحصيلي افت از و مستقيمدارد اثر
كه ميدهد نشان آموزشي صنايع مديران تجربه علاوه به.ميكند
نيز آنها كميت و كيفيت شود ، بيشتر اقلام اين توليد چه هر
در مناسبتري شيوه به قيمت نظر از هم و ميكند پيدا ارتقاء
باعث هم و ميگيرد قرار آموزشي مراكز و مدارس اختيار
.شد خواهد اقلام اين بيشتر صادرات
وسايل توليد در كشور صنايع توانمندي به توجه با همچنين
وسايل توليد زمينههاي همه در قوي امكانات داشتن و آموزشي
مراكز و مدارس نيازمنديهاي و آموزشي ، آزمايشگاهي
كشورهاي يا و منطقه حتي و همسايه كشورهاي سطح آموزشي ،
كشورهاي به وسايل اين صادرات براي خوبي فرصتهاي آفريقايي ،
وسايل توليد قوت ، نقاط اين كنار در ولي.داريم ديگر
امكان نمونه عنوان به.دارد نيز كاستيهايي كشور در آموزشي
هنوز كشور ، فروشگاههاي به آموزشي وسايل عرضه و بستهبندي
كه ديگري منفي نكته به.است نكرده پيدا زيادي اهميت
وسايل توليد اوليه مواد كه است اين كرد اشاره ميتوان
اوليه مواد كشورها ساير در ولي ;است ثابت كشور در آموزشي
ميشود تنوع ايجاد باعث اقلام بعضي در كه دارد وجود مختلفي
برخي علاوه به.بود خواهد خريدار مطابقذائقه نتيجه در كه
و توليد داشتنجواز بدون آموزشي ، وسايل كنندگان ازتوليد
ديگر تعدادي يا و هستند زمينهفعال اين در تاسيس ، جواز
.ميكنند توليد به مبادرت استاندارد غير درزيرزمينهاي
نشان خود محصول كيفيت بردن بالا به علاقهاي هيچ نيز گروهي
شركتهايتوليد از بسياري توليدات نوع ضمن ، در.نميدهند
همين به ;است مغاير و يكديگرمتفاوت با آموزشي وسايل كننده
شركت ويا سنديكا يا و اتحاديه داشتن براي دليلحساسيتي
.نميدهند نشان خود از سهامي
آموزشي شركتصنايع عامل مدير معصومي ، محمود مهندس.
كه پرسش اين به پاسخ در (وپرورش آموزش وزارت به وابسته)
كشور صنايعآموزشي توسط آموزشي وسايل از چراتعدادي
بالا را خود محصولات كيفيت اينشركتها چرا و نميشود ، ساخته
دليل به آموزشي وسايل از تعدادي توليد:ميگويد نميبرند ،
به مقرون دارد ، وجود آنها براي كه محدودي بسيار تقاضاي
كار تقسيم نوع يك خودكار طور به دليل همين بهنيست صرفه
به.است گرفته صورت آموزشي وسايل كننده توليد شركتهاي بين
حاضر حال در كننده توليد شركتهاي از يكي نمونه عنوان
كه ميشود باعث كار اين.ميكند اورهد ساخت به اقدام
سراغ به وسيله اين كم تقاضاي به توجه با ديگر شركتهاي
.بروند ديگري وسايل ساخت
آموزشي صنايع شركت محصولات حاضر حال در:ميافزايد معصومي
براي شركت اين علاوه به.است برخوردار قبولي قابل كيفيت از
به.ميدهد صورت را مداومي تلاش خود ، محصولات كيفيت افزايش
و ميشد توليد اين از بيش كه آناتومي مولاژهاي نمونه عنوان
نشكن صورت به حاضر حال در ميشكست ، خوردن ضربه صورت در
براي شده توليد آزمايشگاهي وسايل كيفيت يا و ميشود توليد
كارهاي براي ميتواند كه است رسيده حدي به فيزيك درس
.گيرد قرار استفاده مورد دانشگاهها آزمايشگاهي
وسايل از استفاده زمينه در گفتيم اين از پيش كه همانطور
بلكه نيست ، وسايل اين بودن كم مشكل كشور مدارس در آموزشي
استفاده خوبي به نيز موجود وسايل از كه است اين مساله
امر در آموزشي وسايل از استفاده حاضر ، حال در.نميشود
اهميت به و است جانيفتاده معلمان از بسياري براي تدريس
كمتر اكنون.نيستند واقف آموزشي رسانههاي از استفاده
از ولي باشد ، آزمايشگاه فاقد كه ميشود يافت دبيرستاني
صورت مطلوبي استفاده نيز آزمايشگاهي موجود امكانات
براي:ميگفت تهران دبيرستانهاي از يكي شيمي دبير.نميگيرد
بفهمند تا ميبرم آزمايشگاه به را كلاسم دانشآموزان اين
اگر صورت هر به !نگفتهام دروغ آنها به تدريس هنگام
آموزشي هدفهاي و معلمان وظايف مهمترين از يكي كه بپذيريم
تا كنند كمك خود دانشآموزان به چگونه كه است اين آنها
فراگيرند عيني و عميق طور به را آموزشي مهارتهاي و مفاهيم
درسها اهداف و لازم معلومات و مهارتها به كوتاهي مدت در و
و آموزشي وسايل بدون نبايد معلم كه بپذيريم اگر و ;برسند
آنگاه برود ، كلاس سر شاگردان انگيزه بردن بالا و توجه جلب
تدريس امر در آنها كاربرد و آموزشي وسايل كه درمييابيم
پرورش و آموزش در را نقش حياتيترين و ضروريترين از يكي
.داشت خواهد دانشآموزان
پرورش و آموزش وزارت آموزشي تكنولوژي دفتر حاضر ، حال در
در آموزشي وسايل از استفاده براي مثبتي و خوب تلاشهاي
فراواني كار هنوزجاي كه چند هر.است داده صورت امرآموزش
بخش كه اين به توجه با بنابراين.دارد وجود زمينه اين در
ميشود ، مسئولان حاصل كردن مشاهده طريق از ازيادگيري عظيمي
برروي بيشتر سرمايهگذاري ميتوانندبا پرورش و آموزش وزارت
تحققاين به آموزشي ، وسايل از استفاده درزمينه خود معلمان
.كنند كمك مهم امر
اميرشاهي افشين سيد
فراغت اوقات كردن غني براي
ميليارد يك تهراني دانشآموزان
ميشود هزينه ريال
اعلام تهران شهر پرورش و آموزش مديركل:فرهنگي علمي سرويس
ريال ميليارد يك تابستانسال 1377 ، در ادارهكل اين كرد
.ميكند هزينه دانشآموزان فراغت اوقات كردن غني براي
خبرگزاري با گفتوگو در سهشنبه جواهريپور نصرتالله
داراي كه افرادي از مبلغ ، اين بر علاوه:افزود جمهورياسلامي
امكان تا ميشود دريافت شهريه باشند ، مناسبي مالي توان
.شود فراهم دانشآموزان فراغت اوقات غنيسازي
براي مسوولان تلاش از هدف تهران ، شهر پرورش و آموزش كل مدير
پرورش و شناخت را دانشآموزان اوقاتفراغت غنيسازي
فعاليتهاي استمرار شادابي ، و طراوت استعدادها ، ايجاد
و منفي اثرات جلوگيرياز و تابستان فصل در پرورشي
.دانست فراغت اوقات آفات
مطبوعات
:جامعي مسجد احمد
بيشتري توجه بهنقد بايد ورزشي
باشند داشته
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت مقام قائم:فرهنگي علمي سرويس
سياسي ، نشريههاي از بعد ورزشي نشريههاي ايران ، در:گفت
نشريهها اين در و تشكيلميدهند را نشريهها تعداد بيشترين
.است نكرده پيدا بدرستي را خود جايگاه نقد
ديروز جامعي مسجد احمد اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
در عمومي فرهنگ شوراي سوي از كه بررسيهايي در:افزود
اين در ميدهدكه نشان گرفتهاست ، صورت ورزشي نشريههاي زمينه
.است نيافته دست خود واقعي جايگاه به هنوز نشريههانقد
وجود آن جاي:گفت مطبوعات در اهميتنقد به بااشاره وي
انجام بيشتري كار ورزشي مطبوعات زمينه اين در كه دارد
.دهند
جام اطلاعرساني ستاد فعاليت از تقدير با جلسه اين در وي
امروزه:گفت ستاد اين عملكرد گزارشياز باارايه و جهاني
به ورزش باتوجهبهاينكه و برخورداراست بالايي ازجايگاه ورزش
.است شده سياسي لذا يافته ، دست نيز رسانه
فوتبال ورزشي ، مختلف رشتههاي دربين:گفت جامعي مسجد
تحت را رشتهها ساير ورزش ، اين و يافته بيشتري گستردگي
.است داده قرار الشعاع
فوتبال و ورزش فرهنگي و اقتصادي ابعاد به اشاره با وي
فوتبال به مردم بين در علاقه و همهاشتياق اين وجود:گفت
الگوسازي و الگوپذيري در وسيعي نقش ورزش تا است شده باعث
.باشد داشته
ميرسد نظر به:افزود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت قائممقام
ارتباط برقراري براي ورزشي خبررسان سازمان يك ايجاد كه
.است ضروري مردم و رسانهها و رسانهها و ورزش بين بيشتر
و گروهي شاديهاي براي الگويي تهيه ضرورت همچنين وي
سرور و شادي به نياز جامعه:گفت و شد يادآور را خياباني
هدايت آنرا زمينههايي ، چنين وجود هنگام به بايد و دارد
.بيانجامد جمعي شاديهاي صحيح افزايش به تا كرد
|