و آموزش سامانهء بيساماني
ايران در دانشگاهي پژوهش
آگاهي خود بودن خلاق از چگونه
يابيم؟
علمي اخبار
دانشگاههاي دانشجويان تكليف
شهريور دوم نوع غيرانتفاعي
ميشود مشخص
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
حدود ايران انقلابي دانشجويان
ميدانند را آزادي
درگذشت آزاد اصغر علي استاد
و آموزش سامانهء بيساماني
ايران در دانشگاهي پژوهش
مشكل ولياست زياد خيلي كشور در ما علمي فعاليتهاي حجم
درست بهرهوري و نميرسد نتيجه به چراتحقيقات كه است اين ما
نميشود حاصل مناسب و
جمهوري ، رئيس خاتمي ، محمد سيد والمسلمين حجتالاسلام ;اشاره
حصارك ، آزاداسلامي دانشگاه محل خردادماه77 ، در هفتم روز
و علمي اهميت جهت از كه كردند ايراد را مهمي سخنان
و داشتند ، كشور در پژوهش اجرايي گلوگاههاي به كه اشاراتي
بسيار كردند ، مطرح كه مهمي پيشنهادهاي به توجه با نيز
گروه اينرو از.بود تدقيق و بررسي شايسته و توجه قابل
استادان با گفتگو در است درصدد همشهري فرهنگي علمي
ايراني ، پژوهشگران و پژوهش امور دستاندركاران دانشگاهها ،
و تبيين را ديدار اين در جمهوري رئيس سخنان مختلف بخشهاي
آگاهي براي ميكنيم درخواست گرامي خوانندگان از.كند تشريح
كثيرالانتشار روزنامههاي به جمهوري رئيس بيانات مفاد از
.كنند مراجعه ماه 77 خرداد نهم و هفتم
ارمكي ، آزاد تقي دكتر با ;گفتگوها اين از بخش نخستين در
مصاحبه به تهران دانشگاه علوماجتماعي دانشكده رئيس
.نشستهايم
به خردادماه 77 ، هفتم در جمهوري رئيس سخنان به عنايت با
دانشگاهي و تحقيقاتي مراكز بين مناسبي روند چرا شما نظر
ندارد؟ وجود اجرايي سازمانهاي با
با تحقيقاتي و دانشگاهي مراكز بين مناسبي روند چرا كه اين
جدايي به برميگردد ندارد ، وجود مراكزاجرايي و سازمانها
اين از يك هر مركزاساسا دو يا سازمان دو واحد ، دو اين
وساز ساخت و شده تاسيس هم از جدا و مستقل بهطور مراكز
احتمالا ضرورت دو با واحد دو اين.كردهاند پيدا را خودشان
پيدا استقرار متفاوت موقعيت دو در ضرورت يايك و متفاوت
.نيستند شدن جمع سادگيقابل اين به و كردهاند
و اجرايي مراكز ما ، دانشگاهي مراكز از كه نبوده طوري
تشكيلاتي و اجرايي مراكز از ويابالعكس شود ماحاصل اداري
دنيا در ماميبينيم.باشد آمده در دانشگاهايمان ما ،
خاطر به اين و دارد وجود توسعه و اجرا تحقيق ، بين رابطهاي
از بالعكس يا ميآيد وجود به توسعه تحقيق ، از كه است اين
غربزده كشور يك حكم ما جا ، اين.اخذميشود تحقيق توسعه ،
نه ولي باشيم ، داشته را دو هر ميخواهيم كه داريم را
دنيا به ميتوانيم مثلا ما.آنها مقتضيات و نيازها براساس
با ولي داريم ، مفصلي اداري نظام و دانشگاهي مراكز بگوئيم
اين ميرسد نظر بهنداريم كاري سازكارهايشان و پيوندها
اين از يكي بايد.نميرسد جايي به و نبوده درست خيلي تلاشها
ما بسا ، چه.كرد اخذ ديگري از را ديگري و ويران را دو
كه نيازهايي اساس بر و كنيم حذف را دانشگاههايمان بايد
بالعكس يا و بدهيم توسعه داريم ، اجراييمان واحدهاي داخل
كه آنچه اساس بر و كنيم تخريب را اجرايي واحد بايد اول
و واداري اجرايي سازمانهاي ميكند ، اقتضا علمي منطق
اين از يكي تخريب من پيشنهادبسازيم را كشور تشكيلاتي
قدرت و توانايي ما.كنيم نگاه راديكاليسم خيلي يعني دوست ،
تجربه عملا و نداريم را ديده آسيب واحدهاي اصلاح و جراحي
انجام در نتوانستهايم وقت هيچ ميدهد ، نشان چندساله و صد
كه هم را هزينههايي و باشيم كارآمد اصلاح يا رفرم
كند ، فراهم اصلاح آنچه از بيشتر كردهايم اصلاح تاكنونبراي
.است كرده ايجاد آفت
واقعا كه است اين دارم ، تخريب باب در من كه معياري
جامعه در مشكلي آيا كه بشويم مسئله بهاين معطوف بايستي
اين به كارشناسي ، مجموعبخش در شايد نه؟ يا دارد وجود ما
قرار مثلا.ندارد جدي مسئله مملكت اصلا كه رسيديم نتيجه
به بتوانيم تا بگيرد صورت جدي فعاليتهاي يا تحقيق نيست
خودمان چرا باشد ، طور اين شايد برويم ، توسعه از ديگري سطح
تحقيق ، و توسعه بين تلاشيم در مرتب چرا.ميكنيم اذيت را
به شايد !كنيم برقرار رابطه اجرايي مراكز و دانشگاه بين
موقع داريم ، آن مسئلهاي اگر نداريم؟ مسئله اساسي و جدي طور
همين نه.بدهيم سو و سمت را خود سازمانهاي آن ، اساس بر
سازمان هر بكند ، را خودش كار كسي هر كه شده ، رها حالت
براي را آن و بدهد انجام بررسي و تحقيق نوع يك اجرايي
وآن بدهد وتعليم آموزش نوع يك دانشگاه هر دارد ، نگه خودش
اين.بود خواهد چه محصولش نباشد معلوم و خودش براي هم
.است ملي منافع مستمر تخريب نتيجهاش عمل ،
علم نظر از كه را زيادي فاصله بايد ميفرمايند خاتمي آقاي
چگونه.كنيم جبران داريم ، دنيا با افتادگيتاريخي عقب و
جبرانكرد؟ را علمي افتادگي عقب ميشود
دنيا با كه است اين سوال اين در ما فرضهاي پيش است درست
سازماني حتي و علمي اصطلاح در تاخر نوع داريم ، يك فاصله
ديگر كشورهاي با مقايسه در ما علمي فعاليتهاي يعني داريم ،
را اسمش نداريم اعتقاد ولي.قبول است ، كمتر امكاناتشان
به جامعهشناسي علوم ماندگي ، وعقب افتادگي عقب بگذاريم
به توجه با را مسائل ميدهد ياد ما به دانشجو عنوان
موقعيت و زمان ، مكان بايد يعني.كنيم تحليل مقتضيات
بعد و كنيم معلوم را خود يافتگي توسعه سطح و تاريخي
من نظر به.هستيم افتاده عقب غرب ، با مقايسه در بگوئيم
حجم.رفتهايم جلو هم خوب و كردهايم رشد خوب خيلي اتفاقا
اين ما مشكل ولي.زياداست خيلي كشور در ما علمي فعاليتهاي
و بهرهوريدرست و نميرسد نتيجه به تحقيقات چرا كه است
اجرايي واحدهاي بين تناسبي چرا.نميشود حاصل مناسب
رئيس با وزارتخانه يك وزير چرا ندارد؟ ماوجود وتحقيقاتي
ديدگاهي سنخيت و تناسب اصلا دانشگاه ، معلم يك با دانشگاه ،
موسسه كارشناسيك و محقق يك طور همين و ندارند كاري و
زبان و تناسب هيچ دانشگاه معلم و دانشگاه محقق با اجرايي
حرف كدام هر كنند كمك همديگر به نميتوانند و واحديندارند
پيشميبرند؟ را خودشان كار و
جامعه ولي بكنند ، رشد خيلي خودشان حيطه در است ممكن البته
به ما ببينيد مانده ، باقي حيران و سردرگمي دچار همچنان ما
ميزان و يافتگيمان توسعه سطح به توجه با معنايي ، يك
يك به و نداريم تاريخي افتادگي عقب زياد خيلي فعاليتهاي
ميدهيم ، انجام آنچه از نميتوانيم كه دليل اين به معنا
.داريم عقبافتادگي باشيم داشته كافي بهرهمندي و بهرهوري
دقيق علمي كار مختلف ، بخشهاي در دارند عقيده خاتمي آقاي
مشخص آموزشگاهي كلي سياستهاي و شود مسئولانانجام همت با
هستيم؟ چهمراحلي در ما زمينه اين در.گردد
هميشه كه است چيزي اين.كردند اشاره ايشان را خوب نكته دو
وفعاليتهاي تحقيقاتي سياستگزاري در مابايستي شده گفته
اين از خيلي اساسا.كنيم عمل منطقي و درست بهنگام علمي ،
اينهامشكلاتي جامعه ، كلان مديريت به برميگردد گفتهها
وزير و رئيسجمهور بايد.كند حل دانشگاه معلم كه نيستند
را كلان سياستگزاريهاي و بپردازند مسائل اينگونه به فرهنگ
آموزشها متعدد انواع حاضر ، حال دربدهند مناسب سوي و سمت
داخل از كه نكردهايم جدي ارزيابي ولي.دارد وجود مملكت در
نياز مورد كدامها كه بيايد بيرون مناسب تصميمگيري آن
آموزشهاي و بالا سطح خيلي و تخصصي بسيار آموزشهاي.ماهست
توجيه هم آنها از كدام هر براي داريمو هم عمومي بسيار
هماهنگ هم اينهابا ميبينيم مجموع در وليداريم جداگانه
نظر بهرود جلو به گام يك جامعه كه نميشوند جمع و نيستند
و شده طراحي خاصي گروههاي و افراد تقويت براي من ، آموزشها
يك يا و دارد مدافع يك علمي ، اينفعاليتهاي از كدام هر
ميكند ، فرد كه دفاعي نيستاين معلوم ولي.آنند مدافع گروهي
فرد آن فقطمنافع يا نيست يا هست ملي منافع متناسببا آيا
به جامعه ، در كليت در ماميكند تامين را گروه آن يا
.دادهايم مشروعيت اينآموزش
استخراج را جامعه كلان منطق نيامدهايم ما ديگر ، طرف از
مثلا بدهيم توضيح آنها اساس وبر كنيم بيان و كرده
بر دولتي و دولتي نيمه آزاد ، نيمه آزاد ، حرفهاي آموزشهاي
آموزشهاي اينگونه واقعا است؟ آمده وجود به اصولي چه اساس
چهكساني ميسازند ، دارند را چيزي چه ميكنند ، چكار گوناگون
چه با و ميكنند تربيت كسي چه براي ميكنند ، تربيت دارند را
.نيست معلوم اصلا اينها از هيچيك ميكنند؟ تربيت اهدافي
گروهي منافع اينكه براي است معلوم اينها از يك هر البته
دانشگاههاي بين مثلا.آمدهاند وجود به ميكند ، تامين را
آموزش سيستم داخل.داريم جالبي رابطه غيرآزاد و آزاد
دانشگاه همين در آزادند ، دانشگاه مخالف افرادي دولتي ،
هستند ، دولتي آموزشهاي مخالف هم افرادي.ميدهند آزاددرس
هم آن منافع از و ميدهند درس دانشگاههايدولتي در ولي
جامعه نهايتا ميشودكه داده هم آموزشهاييميكنند استفاده
امثال و علمي فعاليتهاي مورد در.ميبرد جلو طرف به را
.است صادق مقوله اين آنهم
در را پژوهشگران اطلاعاتي منابع مهمترين جمهوري رئيس
مسئله اين است لازم ميگويند و دانشجويانميدانند رسالههاي
مورد اين در نظرتان.شود هدايت خوبي به كشور در مهم
چيست؟
مهم منبع هست حاضر حال در آنچه دانشجويي رسالههاي اكثر
بقيه مثل هم قسمت اين متاسفانه نيستو فكري و علمي
معمولي خيلي كردهو پيدا روزمره و تكراري جنبه فعاليتها
آموزش ساختوساز از متاثر امر اين البته.ميشود برگزار
استاد خيلي و است تكراري پاياننامهها موضوع.است مملكت در
و نميگذارد ، كافي وقت دانشجو نميكند ، فعاليت راهنما
متعدد ، سطوح در مشكلات و نميشود رسالهها از كافي استفاده
وارد آن دلايل به بخواهيم اگر.ميدهد نشان و بروز را خودش
.است ديگر بحث آن شويم ،
توقع فعلي شرايط در خيلي نبايد دانشجويي رسالههاي از
استادان كتابهاي از طرفي ، از خاطراينكه به باشيم ، داشته
جدي خيلي ماانتظار مينويسند استادان كه هم را مقالاتي و
طوري مملكت ، علمي سازمان كه است اين هم آن علتنداريم
از وقتي.بدهد پاسخ را ما جدي خيلي انتظار كه نشده طراحي
ميگوئيم و نداريم انتظاري است ، دانش توليدكننده كه استاد
تدريس هم سر پشت و كند برگزار را كارش جهت هر به باري
ميخواهد تازه كه هم دانشجويي مورد در است طبيعي بكند ،
رسالههاي اما.است صادق بيشتر خيلي بشود ، عرصه اين وارد
كه صورتي در باشد ، هم خوبي اطلاعاتي منبع ميتواند دانشجويي
.باشد داشته جدي جهتگيري ما علمي سازمان
آگاهي خود بودن خلاق از چگونه
يابيم؟
-خلاقيت كاربردهاي و ضرورت ، شيوهها عوامل ، مفاهيم ، شناخت ،
3
خلاق قابليت ميكند ، تنفس خاكي كره روي كه زندهاي آدم هر
كه است منحصربهفردي شخص ما از هركدام.دارد را بودن
انسان وجود ماهيت از همناشي اين و دارد ، را توانآفرينندگي
.هستيم خلاق افراد نمونههايياز ما از هركدام واقع ، در.است
بهعنوان آنهاييكه باشند ، منتها خلاق ميتوانند افراد همه
آن از ديگران دارندكه آگاهيهايي ميشوند ، خلاقشناخته
روي بيشتر قادرند خلاق اشخاص ميرسد بهنظر.بيبهرهاند
.كنند راشكار بزرگ ايدههاي و شده متمركز خود فكري قالبهاي
كه نميكنند ، نميدانند استفاده خود قدرتخلاقيت از آنهاييكه
چيزي كهچنين نميدانند حتي يا دهند راانجام كار اين چگونه
.است ممكن
را موضوعي روي تفكر ابتدا بهراحتي ميتوانند خلاق افراد
.كنند فراموش را آن بعد و كرده آغاز
بعدا است ، مشغول موضوع آن روي هنوز آنان ذهن كه درعينحال
آنان ذهن و داشته مجدد انديشه موضوعاتي درباره اشخاص
فكرميكردم ، موضوع اين روي من ميخواهم ، معذرت:ميپرسد
چندايده من درحاليكه بودي ، كاري حالانجام در تو درحاليكه
غيرخلاق افراد شوي؟ باخبر آنها از ميخواهي آيا.دارم
زماني حتي است ، آنان براي كار درحال آنان ذهن كه نميدانند
چه از كه واقعنميدانند در آنها ندارند ، توجهي آن به كه
.چيزيبياطلاعند
.ميگذارند تاثير افراد خلاقيت بر كه هستند بسياري عوامل
حتي يا روز به روز فرد هر خلاقيت كه نيست معني آن به اين
كه ميشود پنداشته اغلب بلكهميكند تغيير ساعت به ساعت
دلائل البته.خلاقترهستند ديگران از مواقع افراداغلب برخي
افرادخلاقترند ، برخي هرحال به كه اينحقيقت براي بسياري
.دارد وجود
بعيد خلاق ، كار انجام نيازبراي مورد توانائي بدون -الف
انجام به بودن قادر تنهادهد انجام را كاري شخص است
.نيست وي كارتوسط قطعي انجام معناي به كاري ، لزوما
.تاكيدميكنند افراد انگيزههاي روي كهمحققين اينجاست
انجام به احتمال شخص ، توانائيهاييك از صرفنظر -ب
آن انجام براي كافي كهانگيزه فردي براي كاري رساندن
.است كم بسيار ندارد ،
يا فرد خلاقيت بر محيطيميتواند موقعيتهاي نهايتا -ج
.باشد داشته تاثير افراد از گروهي
مسالهاي براي نوآورانه راهحلي يكبار حتي شما ، اگر -د
خلاق فردي بهعنوان را خود قدر بايد انديشيدهايد ، خاص
.بدانيد
كرديد ، تكرار روز هر منظمامثلا را رفتار اين اگر حال
با.بناميد خلاق رسمافرد را خود ميتوانيد آنوقت
مفيد و بديع راهحلهاي درايجاد شما توان عملي ، كاربرد
.ميشود تقويت بارزي بهنحو مشكل موقعيتهاي و مسائل در
نوييكه ايدههاي تعداد از عبارتاست فرد ، خلاق شخصيت جنبه يك
خوب ايدههاي تدبير نهفقطبه خلاق شخص.ميسازد او
را آنها متعدديانديشيده ، ايدههاي است قادر ميپردازد ، بلكه
كه ميكنيد شمااحساس اگر.بپردازد آنها بهثبت بعد و بكاود
متخصص يك به ميتوانيد بسنجيد ، را خود خلاقيت قدرت ميخواهيد
توجه كه ايناست نكتهمهم اما.كنيد مراجعه زمينه اين در
داده بهبود فراگرفتهشود ، ميتواند خلاقيت باشيدقدرت داشته
.بيابد زمانرشد طي در و شده
آروندي سعيد مهندس
علمي اخبار
ميافتد؟ اتفاق مغز خاكستري قسمت رشد نيز درانسان آيا
مارموست ميمونهاي كه دريافتهاند دانشمندان
و تكثير خود مغزي دربافت را تازهاي سلولهاي ميتوانند
را كاري چنين ميتواند هم انسان مغز آيا.دهند رشد
پرينستون ، دانشگاه در شده انجام تحقيقات براساس.انجامدهد
هزاران روزانه قادرهستند امريكايي كوچك مارموست ميمونهاي
توسطاليزابت كه كار اين.كنند توليد را تازه مغزي سلول
داشته دنبال به را تفكر اين گرفته ، صورت وهمكارانش گولد
فرسوده و پير قسمت سلولهاي است ممكن نيز انسان كه است
اين واقع در.كند تكثير و ايجاد مجددا را مغز خاكستري
خاكستري قسمت سلولهاي مجدد زايش كه دارد وجود احتمال
.بگيرد صورت هم انسان درمغز
هيپوكامپ.ميدهد رخ (Hippocampus) كامپ هيپو در پديده اين
براي مركزي و كرده كنترل را وحافظه يادگيري مراحل مغز ، در
آشكار را حقيقت اين نيز آزمايشها.است اطلاعات ذخيره و حفظ
توليد مارموست ميمونهاي دادن قرار فشار تحت با كه كرده
.مييابد كاهش درصد تا 30 سلولهارا اين
نيزقادر پرندگان و جوندگان نظير پائينتر رده جانوران
براي امااين كنند ، توليد را تازهاي مغزي سلولهاي هستند
در (Neurogenesis)پديدهاي چنين رخداد كه است بار اولين
پديده اگر پس.ميشود پيچيدهتركشف سازوكار با جانوراني
شود ، يافت هم بالاتر رده ديگرجانداران در (Neurogenesis)
رخ نيز انسان در رويداد اين كه اميدواربود ميتوان
باشد ، داشته واقعيت امر اين اگر:گولدميگويد.ميدهد
آن از بيشتر بزرگسالان مغز در سلولها مجدد زايش قابليت
اين ، استعداد و.ميكرديم فكر اين از پيش ما كه چيزياست
بيماري و ازضربه ناشي جراحات ترميم در را مغز بالقوه
.ميكند آشكار
درميمونهاي را پديده اين وقوع قبلي ، آزمايشات چه ، اگر
شبيه انسان به بيشتر مارموست نسبتبهميمونهاي كه زروس
با هماكنون تحقيق اين.است ساخته منتفي كلي به هستند ،
كه بيشتري حساس سلولهاي شناسايي و كشف تكنيك از استفاده
جهت آن از كشف اين و دارد ادامه دارند ، نقش كار اين در
پديده اين آيا بدانند كه است اهميت حائز دانشمندان براي
خير؟ يا ميدهد روي هم -انسان ويژه به -جانداران ديگر در
آهاري.ن:ترجمه
ضربهگير نقش
وارد فرد پاي ساق لغزشيبه نيروي ليزخوردن ، بهدنبال
.گردد وي استخوانهاي شدن شكسته به منجر كهميتواند ميشود
تفريحي سافتبال و بيسبال امريكا در نفر ميليون حدود 43
از ناشي صدمات درصد حدود 71 علت ليزخوردن ، و ميكنند بازي
.است ورزش اين
پيشگيري ، طب موسسه جاندا ، رئيس ديويد دكتر نظر به بنا
سافتبال و بيسبال تفريحي بازيهاي در ضربهگير از استفاده
كند ، پيشگيري امريكا در صدمه ميليون از 7/1 ميتواند
استفاده ميكند توصيه امريكا ارتوپد جراحان آكادمي همچنين
.شود اجباري بايد ورزشي زمينهاي تمام در ضربهگيرها از
ريدرزدايجست
سرگردان ماهواره نجات
همراه موفقيت با هميشه فضا ، به ماهوارهها پرتاب
دلاري ميليون چند مخابراتي ماهواره آن بارز مثال.نيست
.است 3-آسياست
فضاپرتاب به گذشته ميلادي سال اواخر در كه ماهواره اين
درمداري گرفتن قرار دليل به كه است ماهوارههايي ازجمله شد
اين شركتسازنده اما.است سرگردان فضا در بياستفاده غلط ،
گزارشتلويزيون به بلكه نكرده ، اميد قطع آن از ماهواره
.است آن نجات براي متهورانهاي طرح اجراي درصدد ان ، .ان.سي
به را آن كه مخصوصي روسي موشك در اشكال اثر بر 3-آسياست
غلط مداري در گذشته سال دسامبر در 25 ميبرد ، فضا
را خود هيوز فضايي شركت كنترل مركز مهندسان.گرفت قرار
ارسال براي كه ماهواره اين.ميديدند بزرگي مشكل با مواجه
بيفايده مدار در بود ، شده طراحي تلويزيوني امواجپرقدرت
نداشتتا سوخت كافي اندازه به و ميكرد ، گردش شكلي وتخممرغ
.شود رانده كيلومتري ارتفاع 37000 در خود صحيح مدار به
كهاز بزنند كاري به دست گرفتند تصميم مهندسان جهت همين به
بهرهگرفتن با يعني ;بود نشده انجام آپولو ماموريتهاي زمان
قلاب تاهمچون بفرستند ، ماه به را آن ماه ، و زمين گرانش از
.شود پرتاب صحيح مدار به سنگي
كه رسيدند نتيجه اين به مهندسان اوليه ، بدبينيهاي بهرغم
موتورهاي است قرار بنابراين ، .است كاريممكن چنين انجام
شوند روشن كوتاهي مدت باربراي چند ماهواره در شده تعبيه
ماه بهسمت انگليسي عدد 8 شبيه مسيري در را ماهواره تا
سوي به مجددا ماه و زمين جاذبه واسطه به سپس و بفرستند ،
.شود زمينپرتاب
خارجي رسانههاي واحد
دانشگاههاي دانشجويان تكليف
شهريور دوم نوع غيرانتفاعي
ميشود مشخص
فرهنگ وزارت آزاد آموزشهاي دفتر مديركل:علميفرهنگي سرويس
دانشگاههاي دانشجويان جايابي نتايج:كرد اعلام آموزشعالي و
دكتر.ميشود اعلام شهريورماه غيردولتينوعدوم ، غيرانتفاعي
فرهنگي گروهاخبار خبرنگار به يكشنبه روز محمدزاده محسن
پايان دانشجويان جايابي كار:گفت اسلامي خبرگزاريجمهوري
اعلام مرحله چند در نتايج كار ، بهحجم باتوجه اما پذيرفته
كه اولويتبندي اساس بر انتقال كار:افزود وي.ميشود
دكتر.ميگيرد صورت كردهاند ، قيد تقاضانامهخود در دانشجويان
غيرانتفاعي دانشگاههاي دانشجويان:داشت اظهار محمدزاده
به بايد فرهنگي ، انقلاب عالي شوراي مصوبه دومبراساس نوع
شبانه ، دورههاي يا اول نوع غيردولتي غيرانتفاعي موسسات
انتقال اسلامي دانشگاهآزاد واحدهاي يا و نور پيام مراكز
آئيننامه در موجود محدوديت تنها:افزود وي.كنند پيدا
شبانه دورههاي به ورود به مربوط جايابي ، و انتقال
مورد رشته محلو آن حدنصاب دانشجويان بايد كه دانشگاههاست
از متقاضي دانشجوي نمره كه بطوري باشند ، داشته را نظر
موسسهاي و دوره رشته ، همان در شده پذيرفته فرد نمرهآخرين
آموزشهاي دفتر مديركل.نباشد كمتر متقاضياست ، دانشجو كه
بعضياز:كرد تصريح عالي آموزش و فرهنگ وزارت آزاد
اعلام ضوابط از خارج را خود رشتهتحصيلي و محل دانشجويان ،
كار كندي و مشكلات بروز موجب امر اين كه انتخابكردهاند شده
غيردولتي غيرانتفاعي موسسات:گفت محمدزاده دكتر.است شده
را خود فعاليت آزاد - علمي قالبآموزشگاههاي در دوم ، نوع
هماكنون نيز اينآموزشگاهها نامه آيين و داد خواهند ادامه
اين:داد توضيح وي.ميگذراند را نهايي تصويب مراحل و تهيه
عاليقادر آموزش و فرهنگ وزارت مجوز اخذ با آموزشگاهها
نياز حسب بر را ويژهاي و تخصصي دورههاي كه بود خواهند
.كنند برگزار وادارات سازمانها
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
حدود ايران انقلابي دانشجويان
ميدانند را آزادي
دانشجويان:گفت عالي آموزش و فرهنگ وزير:سياسي گره
از دفاع در و ميدانند را آزادي حدود ايران انقلابي
مسئولانه خود ، جامعه طلبانه عدالت و ارزشي آرمانهاي
.ميانديشند
و انقلاباسلامي معظم رهبر:داشت اظهار معين مصطفي دكتر
را شرايط فرهنگيهستند ، شخصيتهاي از خود كه رئيسجمهوري
دانشجويان اجتماعي سياسيو گسترده فعاليتهاي توسعه براي
اين اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به.كردهاند مهيا
هيوم رادون هميلتون پرسشاستوارت به پاسخي معين اظهارات
.بود تهران در استراليا سفير
آموزشعالي ، و فرهنگ وزير با خود ملاقات در هيوم رادون
ايران دانشگاههاي در دانشجويي تشكلهاي فعاليت درباره
.بود كرده سئوال
بهاعتقاد كه داد قرار تاكيد مورد را نكته اين معين دكتر
و مستعد نوجوانان و جوانان اسلامي ، ايران اصلي ثروت ما
.هستند پرتلاش
تا دانشجويان حقوق از ما:افزود عالي آموزش و فرهنگ وزير
بهگسترش و ميكنيم حمايت تخصصي و علمي مراتب عاليترين طي
.داد خواهيم ادامه تكميلي تحصيلات
رژيم ديكتاتوري دوران ما دانشجويان:داشت اظهار وي
كه اسلامي انقلاب پيروزي اما ندارند ، ياد به را شاه وابسته
و آگاهي آرمانگرايي ، كه شد موجب داشت فرهنگي ماهيتي
آزادي استقلال ، از دفاع براي ايراني جوانان خودباوري
.برسد خود حد بالاترين به ودمكراسي
دانشجويانايراني كه گفت ملاقات اين در نيز استراليا سفير
در فردي منحصربه ويژگيهاي از استراليا در تحصيل به شاغل
.برخوردارند تحصيلي زمينههاي
گسترش براي كانبرا:ورزيد تاكيد همچنين هيوم رادون
.است آماده تهران ، با علمي جانبه همه همكاريهاي
درگذشت آزاد اصغر علي استاد
بنيانگزار آزاد ، علياصغر دكتر شديم خبر با تاسف كمال با
.كرد تسليم آفرين جان به جان شب پنجشنبه ايران اتمي مركز
رتبه با ليسانس دريافت از بعد سال1315 در آزاد ، مرحوم
.شد اعزام سوئيس دانشگاهلوزان به و شد بورسيه اول ،
وطن به الكتريسيته فيزيك دكتراي درجه با سال 1319 در
.پرداخت تدريس به تهران دانشگاه فيزيك درگروه و بازگشت
عهده به را (اتمي انرژي)ايران اتمي مركز راهاندازي وي
تبريز در سالگي ازيازده را معلمي كار استاد اين.داشت
.شد تابازنشسته ماند باقي توانا معلمي همواره و كرد آغاز
|