نو از را برنامه فوق خدمات
كنيم تعريف
واقعيت يا شعار مردمي ، نمونه مدارس حذف
(پاياني بخش)
غيرانتفاعي بهمدارس مراجعه مردمي ، نمونه مدارس حذف با
است شده چندبرابر
بهتصميمات اشاره با گزارش اين نخست بخش درآمددر پيش
مدارس نقش جاري ، تحصيلي سال در پرورش و آموزش وزارت جديد
همچنين و مردمي مشاركتهاي گسترش جهت در مردمي نمونه
شماره ، اين در شد ، بررسي مدارس از نوع اين كاستيهاي
:ميخوانيد را گزارش دنباله
آموزشوپرورش منطقه 3 در كارشناسان از يكي گفته به
نمونه مدارس به دولتي مدارس از درصد به 90 نزديك تهران ،
كه كرد پيدا ادامه جايي تا روند اين و شدند تبديل مردمي
از اولياء شديد محروميت عليرغم ونك درده مدرسهاي
شد ، بدين مبدل مردمي نمونه مدرسه به مالي ، و نظرفرهنگي
مدارس مبحثنمونهاي با ساختن مردمي نمونه روند ترتيب
.نمود پيدا مغايرت
به ميتوان مردمي نمونه مدارس ويژگيهاي از:ميافزايد وي
درصد از 70 بيش ورودي ، موافقت آزمون برگزاري وجه سه
دريافت و مردمي نمونه به دولتي مدرسه تبديل با اولياء
اشاره سال در تومان هزار تا 25 تومان هزار از 10 شهريه
.نمود
اعلام فوقبرنامه درفعاليتهاي مميزه وجوه به توجه با حال
و كم بدون ويژگيها تمام ورودي ، آزمون برگزاري جز به شده ،
سرويسدهي موضوع ديگر سويي از استاما شده لحاظ كاست
نماي نظرفرهنگي ، از آنكه بدون است شده حذف بهدانشآموزان
به تغييراتي دولتي مدارس دركليه آموزشي سطح و مدارس ظاهري
.آيد وجود
را مردمي نمونه مدارس در اوليا مشاركت اثر نبايد البته
تحصيلي پيشرفت به علاقهمند اولياء اغلب نمود ، كتمان
تحصيل سطح ارتقاء تا ساختماني كارهاي از دانشآموزان ،
گونهايكه به داشتهاند ، ملاحظهاي قابل مشاركت فرزندانخود
مردمي مدارسنمونه سطح در علمي طور به مشاركتي مديريت
مردمي نمونه مدارس ومعايب محاسن زمينه در.بود شده اجراء
در پرورش و آموزش مسئولان استدلال شده ، حتي گفته بسيار
با نيز مدارسدولتي در برنامه فوق فعاليتهاي خصوصراهاندازي
مردمي نمونه مدارس دراينگونه بيعدالتي ويژگي به استناد
دانشآموزان جابهجايي اصل نبايد بااينحال اما گرفت ، شكل
ديگر عبارت به برد ياد از را مختلف برجستهمناطق
اغلبدانشآموزان مردمي ، نمونه مدارس ورودي درآزمونهاي
از و ميشدند قبول بالايشهر مناطق در شهر پايين برجسته
به ميشد ، كاسته شهر پائين مناطق دانشآموزانبرجسته تعداد
از سال 75بيش مهرماه در تهران منطقه 16 از عنواننمونه
، مناطق 11 در بالا بامعدلهاي راهنمايي سوم دانشآموز 1300
در خود خودي به مسئله اين كه شدند قبول...و 12 ، 10 ، 6 ، 3
و همچنينتحرك.بودند موثر دست پايين مناطق افتتحصيلي
درون سفرهاي ديگر بهمنطقه منطقهاي از دانشآموزان جابهجايي
دانشآموزان جذب در سختگيري افزايشميداد ، را شهري
ديوار ازدانشآموزان برخي كه بود حدي تا مردمي مدارسنمونه
آنها آموزشي امكانات از مدارسنميتوانستند اين ديوار به
سردرگمي ماه الي 7 از 6 پس حال بهرهمندشوند ،
مدارس نوع اين مجموعه در كه تغييري تنها والديندانشآموزان
بقيه كه حالي در بود معدل شرط و ورودي آزمون حذف شد داده
.ماند پابرجا دولتي مدارس در تحميلي گونهاي به شرايط
به كنيم ظاهرينگاه تحولات اين به خوشبينانه بانگاه اگر
ابتدايي ، مقاطع شهريه تنهارقم كه ميشويم واقف نكته اين
علاوه كرده ، تفاوت گذشته سالهاي به متوسطهنسبت راهنمايي ،
برنامه فوق فعاليتهاي شهريه پرداخت بودن اجباري شرط برآن
كرده ميل والديندانشآموزان سوي از آن بودن داوطلبانه به
.است
اجتماعي تبعيض روند و مستقيم غير شهريه
اشاره با منطقه10 دانشآموزان از يكي پدر باوند هامون
براي شهريه دريافت درزمينه وپرورش آموزش جديد طرح به
ارائه براي پول دريافت:ميگويد برنامه فوق فعاليتهاي
مدارس شدن انتفاعي براي بهانهاي آموزشي برنامه فوق خدمات
خدمت عليالخصوص و جامعه در بيعدالتي نوعي رويه اين و است
.ميزند دامن را محرومين به
مسئوليت به تصدي از پس پرورش و آموزش محترم وزير اينكه با
كردن طبقاتي براي عاملي را مردمي نمونه مدارس وزارتخانه ،
از را مدارس نوع اين آن مبناي بر و دانست آموزشي نظام
شيوه آموزشي متوليان اما برچيد ، آموزشي نظام ساختار
دادند ، تسري دولتي مدارس به را مدارس از اينگونه عملكرد
معضلات نزديك آينده در كه داشت انتظار نبايد بنابراين
وجود به شوند ، باتوجه برچيده دولتي مدارس از ثبتنام آموزشي
اين شايد آنها ، تعددفرزندان و جامعه در كمدرآمد اقشار
هماينك باشد ، موثر آنان آيندهتحصيلي در مسئله
سن فرزنداندر فرستادن از حتي درآمد كم اغلبخانوادههاي
توجيبي ، كههزينههاي باورند براين چون ميكنند ابا آموزش
آنها از را توان فرزندانشان جانبيتحصيل و لوازمالتحرير
داوطلبانهبودن ، نه و بودن اجباري به توجه با استحال گرفته
از را پرشماري ميتواندفرزندان شهريهها اينگونه پرداخت
نوع اين تبعات پاسخگوي كسي چه حال.دارد باز تحصيل ادامه
بود؟ خواهد اجتماعي وانحرافات تبعيضها
:ميگويد ازوالدين يكي مادر و خانهدار مليحي خانمسهيلا
پول دريافت به مجاز مدارسدولتي كه جاري تحصيلي سال در
مختلف ، بهانههاي به منطقه 10 مدارسابتدايي نبودند ،
و آموزش مجوزيكه با حال ميكردند ، دريافت پول ازخانوادهها
را مشكلي پر سال است داده بهمدارس پول دريافت براي پرورش
اين مربيان و اولياء انجمن ساله هر.داشت خواهيم رو پيش
كه ميگرفتند والدين از همياري عنوان تحت را مبلغي مدارس ،
كارنامه ارايه براي سال ، مجوزي طول در صادره قبضهاي
.محسوبميشد دانشآموزان
كاري مردمي مدارسنمونه شدن برچيده من بنظر:ميافزود وي
و مرفه خانوادههاي از برخي هماينك كه چرا بود عجولانه
مدارس سوي به بودند كرده دلخوش مدارس نوع اين به كه متوسط
آموزشي متوليان از برخي گويا آوردهاند ، هجوم انتفاعي غير
طرح با نوعي به دارند مدارس نوع اين در منافعي چون
گرم را انتفاعي غير مدارس بازار بخشنامهها و آئيننامهها
!كردهاند
در متوليانآموزشي ، و مردم حديثهاي و حرفها تمامي با
وزير معاون فاني اصغر مردميدكترعلي نمونه مدارس زمينه
آموزشي عدالت تحقق براي:است باور پرورشبراين و آموزش
در كه مدارسي بويژه دولتي ، مدارس جايگاه ارتقاء جز راهي
در پرورش و آموزش وزارت نيست ، شدهاند واقع محروم مناطق
بودجه ، قوانين تبصره 8 بندد درآمدهاي محل از دارد نظر
.دهد اختصاص محروم مناطق به ويژهاي اعتبارهاي
تنها آينده در كه ميكند حركت مسيري در تربيت و تعليم نظام
نمونه مدارس برچيدن و باشيم داشته دولتي مدرسه نوع يك
.بود منظور همين به نيز مردمي
مردم كهمشاركت اين از مردمي نمونه مدارس:ميافزايد وي
نظر اين از ولي است حمايتبوده مورد ميكرد ، تسهيل را
متمركز را قوي دانشآموزان از عده يك كه بود ايراد مورد
كه تصميماتي تمام نيست مدعي پرورش و آموزش وزارت.ميكرد
كه ميشود اعلام دليل همين به و است بيعيب ميشود گرفته
اين بهتر تصميمگيري براي كارشناسان ، و مسئولان مردم ،
.دهند ياري را وزارتخانه
توسط مسئولانآموزشي و كارشناسان مردم ، از نظرسنجي البته
دشواري كار پرورش و چونآموزش طويلي و عريض وزارتخانه
نگاهها نوع اين به آموزشي متوليان وليآيا بود ، نخواهد
در مردمسالاري مثبت نگرش اگر نمود؟ خواهند توجه چهحد تا
بحران رفع ستادهاي راهاندازي بيترديد بود حاكم وزارتخانه
رواج اينگونه گروهي رسانههاي طريق از آن توجيه و ثبتنام
.نميكند پيدا
مثبت بررسيبازتابهاي با پرورش و آموزش مسئولان است اميد
بتوانند برنامه فوق فعاليتهاي و بندي محدوده طرح منفي و
مردم همهدهند قرار مدنظر را مردمپسندي و مناسب راهكار
از بيش مدارسدولتي فراروي اقتصادي مشكلات كه باورند براين
ميبينند ، خود فرزندان درمدارس نزديك از كه است چيزي آن
حقيقي پاسخگوي آموزشي متوليان انتظاردارند بنابراين
صادقانهمشكلات بيان شايد.باشند مردم خواستههاي انتظاراتو
كارشناسي تصميمات بهتراز آنها رفع در مردم مشاركت وراههاي
.باشد مردم همياري بدون
است ، نكرده انتقادي مسئولان صداقت از حال به تا كس هيچ
روز انتخاب در عجولانه تصميم نوع دو به باتوجه ميرفت اميد
به منقوش التحرير لوازم ممنوعيت طرح و مدارس بازگشايي
به نسبت آموزشي متوليان لااقل فرهنگي ، غير تصاوير و عبارات
فعاليتهاي شهريه پرداخت به اجبار و مردمي نمونه مدارس حذف
ميرود انتظار معهذا نميكردند ، برنامهاقدام فوق
با آموزشيرا نظام موجود كاستيهاي پرورش و مسئولانآموزش
.بگذارند ميان در مردم
بازتاب
|
...ايراني قالي گزارش به جهادسازندگي وزارت پاسخ
توضيحي پرآبچشم داستان يك ايراني گزارشقالي درج پي در
به سازندگي جهاد عموميوزارت روابط سوي از زير شرح به
:است شده ارسال همشهري
وزارت روستايي دستي صنايع و فرش كل اداره گزارش براساس
دستباف فرش زمينه در سازندگي جهاد وزارت سازندگي ، جهاد
راحتتر و ويژگيسريعبافي با فرش توليد به تنها روستايي
كردن زنده و فرهنگي وجنبههاي ندارد توجه فرش كردن توليد
بخش اين در سازندگي جهاد ازسياستهاي فرش سنتي نقوش
.ميباشد
كهجهادسازندگي دارند آگاهي كشور فرش دستاندركاران همه
ترغيب و تشويق و اصيلفرش نقوش احياء هدف با گذشته سال در
گذشت 70 از بعد بار اولين رشتهبراي اين هنرمندان و طراحان
دستباف فرش نقشههاي و طرحها مسابقه برگزاري به اقدام سال
برنامههاي از يكي نيز جاري سال در و كرده سطحملي در
اصيلفرش نقشههاي و طرحها احياء سازندگي جهاد اصليوزارت
.ميباشد كشور دستباف
بافندهمحروم هزار از 500 بيش حاضر حال در است گفتني
چترحمايتي زير در بيپناهي سالها از بعد روستايي
حرفه و شغل بهآينده و ميكنند امنيت احساس جهادسازندگي
فرش عنوان تحت آنها حاصلتلاش اينكه ضمن شدهاند اميدوار خود
دست شهرتي و نام به خارج و بازارهايداخل در جهادسازندگي
.است يافته
وابستگيجهادگران و الفت و انس كه ضروريست نكته اين ذكر
و نيست كسيپوشيده بر روستايي و روستا با جهادسازندگي
جهادسازندگي به بخش اين در برنامهريزي از كه سهمي حداقل
كارگاه در خود كه ميگيرد انجام كساني توسط ميشود مربوط
و كرده ارتزاق فرش دسترنج با شده ، متولد روستايي قاليبافي
.هستند آشنا فرش مشكلات و مسايل با كاملا
صعودي روند بر مروري كه شد يادآور بايد خاتمه در
و مستقيم خدمات و فرش زمينه در جهادسازندگي فعاليتهاي
امر در شدن وظيفهمند از پس بخصوص جهادسازندگي غيرمستقيم
در فرش بافندگان محروم قشر به ارزنده خدمات از دستباف فرش
بافنده هزار از 500 بيش گذشته سال طي10 كه چرا باشد روستا
گرفته قرار پوشش تحت تعاوني شركتهاي قالب روستاييدر فرش
وعرضه توليد زمينه در جهادسازندگي خدمات از توان حد ودر
اعتبار مدتهيچگونه اين طي كه اين ضمن شدهاند بهرهمند فرش
اختيار در بافندگان تضمينتوليدات خريد جهت خاصي بودجه و
.است نگرفته جهادسازندگيقرار وزارت
...تكاندهنده واقعيتهاي
درروزنامه چشم آب پر داستان يك ايراني گزارشقالي
و بسيارتلخ برايم تيرماه 77 لغايت 30 همشهري 28
اخير ، دهه دو خلال در كه كساني و دستگاهها.بود تكاندهنده
را غيرنفتي صادرات پايههاي مهمترين از يكي يعني ايران فرش
سقوط موجبات و داده قرار خود مكرر خطاي و آزمون دستمايه
فراهم را ما ميهن ارزشمند و ملي كالاي اين اعتبار و ارزش
با كه آنان هم ميان اين درمسئولاند مردم برابر در كردند
طريقجابجايي از سنتي بافت گوناگوني ديرپاي نظام ريختن دور
دادن رواج با كه متولياني هم و قالي طرحهاي و بافندگان
ضربههاي ايران قالي صنعت به بافت جفت غيراصولي
آزمندي صادركنندگان هم و ميباشند مقصر زدند جبرانناپذير
به را غيرصادراتي فرشهاي انواع ارزي درامدهاي كسب براي كه
زيان و كردند اروپا بازارهاي روانه انبوه صورت
پاسخگو بايد ساختند ، وارد ايران فرش به جبرانناپذيري
روزنامه گزارشهاي سلسله در تكاندهنده واقعيتهاي.باشند
بخشيدن رونق و فرش صنعت احياي براي ايجابميكندكه همشهري
زمينه اين در و شود درانداخته نو طرحهاي آن دوبارهبه
و تجاراصيل كهن ، صنعت اين دلسوختگان ارزشمند ازتجربههاي
كشور اماگمنام زحمتكش هنرمند بافندگان و فرش دلسوز
.شود استفاده
اكبريان ابوالفضل -تهران
|
|