خلاقيت درباره اساسي سئوال دو
سراسري آزمون نتايج اعلام زمان
تاخير به اسلامي آزاد دانشگاه
افتاد
متوسطه آموزش معاونت سوي از
و آموزش وزارت
مسابقههاي برگزيدگان
:پرورش
متوسطه دانشآموزان علمي
شدند معرفي
سراسركشور
نياوران كاخ تاريخي مجموعه
پيوست ملي آثار به
بازگشايي روز نخستين در درس
شود آغاز بايد مدارس
خانواده آموزش طرح
اول كلاس دانشآموزان
بينالمللي كنفرانس چهارمين
آغاز را خود كار ايران آمار
كرد
خلاقيت درباره اساسي سئوال دو
-خلاقيت كاربردهاي و ضرورت ، شيوهها عوامل ، مفاهيم ، شناخت ،
6
.آمد بهعمل بحث اين از پيش اهميتخلاقيت و ضرورت شرح در
از خلاقيتتاكنون كاربرد بررسيزمينههاي در همچنين
و زندگي در بايد و ميتواند خلاقيت كه وكساني بحث مخاطبين
همه كه وگفتيم آورديم ميان به صحبت آيد كار به آنان كار
هر در را خود خلاقيت ميتوانند حرفه و سن هر از افراد
.بپردازند نو ايدههاي تدبير به و كارگرفته به موضوعي
كه است مطرح خلاقيت دامنهشمول درباره نيز ديگري سئوال
آن در انسان خلاقيت كهعنصر يافت ميتوان را چهچيزهايي
دستاوردهاي نظرگرفتن در با آن ، از گذشته.نقشيندارد
يك تنها خلاقيت نتيجه آنها از كداميك بشر ، فرهنگ و تمدن
زير شرح به راميتوان مفهوم دو اين خلاصه بهطور.است فرد
:كرد خلاصه
خلاقيت انسان ، تمدن و دستاوردهايفرهنگ از كداميك در -1
است؟ نداشته نقشي
قبيل از بشر مادي و دستاوردهايمعنوي از موردي آيا -2
به و سيستمها فرايندها ، شيوهها ، دستگاهها ، ابزار ، و وسائل
صرفا كه دارد بشروجود ساخته موضوع هرگونه طوركلي ،
باشد؟ يكنفر نتيجهخلاقيت
مادي و معنوي ساختههاي گفتتمامي بايد نخست پرسش پاسخ در
نتيجهخواست مسكوني ساختمانهاي.خلاقيتهاست حاصل بشر
.آزادبود فضاي از بهتر و محيطيامنتر در زيست به بشر
اوبه خلاقانه نگرش نتيجه بهغارها بشر بردن پناه حتي
بوده آن از(خود زمان در)جديد بردي كار منظور به غار
ردپاي روشني به ساختههايبشر ، تمامي به درنگرشاست
و وسائل شيوهها ، از هركدام.كرد مشاهده ميتوان خلاقيترا
بشر توسط كه اجرايي شيوههاي و سيستمها فرايندها ، تجهيزات ،
دادن پاسخ براي خلاق فكر يك اثر بر روزي است ، آمده بهوجود
از ميتوان ابزارها و وسائل در.است گرفته شكل ضرورت يك به
كوچك سكه يك يا كاغذ تكه يك كش ، خط يك چون آنها سادهترين
شبكههاي هدايتگر ابركامپيوترهاي و ماهواره تا و كرده آغاز
طي نوآوري و ابداع اثر بر همه و همه كه رسيد اطلاعاتي بزرگ
.رسيدهاند خود امروزين وضعيت به مختلفي مراحل
تمامي.هستند حكم همين شامل نيز بشر دستاوردهاي ديگر
بوده مبدعيني خلاق انديشه زائيده هنري و ادبي فكري ، مكاتب
دستيابي دنبال به و راضينكرده را آنها موجود مكاتب كه است
موضوعات ، ازديگر.بودهاند ميانديشيدند ، بهآنچه
و آموزش گوناگون شيوههاي مديريت ، ميتوانانواعسيستمهاي
شدن ، مطرح هنگام موارد ، اين تمامي.برد رانام آنها مانند
و نبوده شاملآن آنها قبلي مورد كه بودهاند جزئياتي شامل
.خودبودهاند مبدع خلاقيت و نو زائيدهفكر دليل همين به
موردساخته هر آيا كه كنيم بررسي بايد دوم پرسش به پاسخ در
نه؟در يا است آن مبدع فقط نتيجهخلاقيت بشر مادي يا معنوي
اما.ميرسد نظر به بديهي اينسوال به مثبت پاسخ اول ، نظر
مساله.بينديشيم دقيقتر كمي امر حقيقت كشف براي است لازم
در را روميزي يا مچي ساعت يك.ميكنيم بررسي مثالي رابا
بهكاررفته گوناگون قطعات انواع ساعت اين در.بگيريد نظر
مختلف قوانين و خواصمتنوع از استفاده با كدام هر استكه
.بهكارند مشغول شدهو ساخته الكترونيكي و فيزيكي ، مكانيكي
در و شده ديگريابداع افراد توسط قبلا ازآنها ، كدام هر
توسط قبلا فنرساعت مثلا.است شده گرفته بهكار ديگري موارد
ديواري ، ساعتهايبزرگتر در مثلا يااست ابداعشده ديگران
قوانين و قرارگرفته تحقيق مورد گاليله ابتداتوسط آونگ
ابداع هويگنس آونگدارتوسط ساعت بعد ، مدتي.كشفشد آن حركت
.شد
.است صادق نيز بشر معنوي اكثردستاوردهاي درباره امر اين
ارائه قرن اين اوايل در تيلور توسط كه علمي مديريت مكتب
و X قبيلتئوري از مديريت ديگر مكاتب ايجاد سبب بعدا شد ،
به درنگرش Z تئوري شكلگيري موجب نوبهخود به هم آن و Y
شيوههاي.شد كار محيطهاي و موسسات در انسانها روابط
بر (TQM) جامع كيفيت مانندمديريت بعدي مديريت گوناگون
مكتب.است شده بنا مديريت سيستمهاي ديگر تجربيات مبناي
و دانستهها مبناي بر پرورش ، و آموزش فلسفه در گشتالت
مطرح و كشف ديگران توسط آن ، از پيش كه است استوار فرايضي
استفادهاز مبناي بر نظريه اين آن ، از گذشته.بود شده
نظريه.است شده بنا آنها فعنقائص ور نظريهها ديگر نتايج
تا را مسير دقيقاهمين نيز پرورش و آموزش در فراشناخت
.است كرده طي خويش تكامل
كه انسان ، تمدن و فرهنگ عناصر از موردي يافتن واقع ، به
نتيجه آن از جنبههايي و بوده نفر يك خلاقيت نتيجه صرفا
.مينمايد محال مشكليا بسيار باشد ، نبوده ديگران نو فكر
در خلاقيت ميشودكه مشاهده چيست؟ نتيجه ترتيب اين به
آيا بنابراين.است داشته وجود بشر دستاوردهاي تمامي
جهت در انسان ذهن عامل مهمترين كه كرد حكم چنين نميتوان
عامل انسان خلاقيت بودهاست؟ جوامع ، خلاقيت پيشرفت و تكامل
يعني تغيير و است چيزبوده همه در تغيير ايجاد براي محركاو
.انسان و جامعه وترقي نردبانپيشرفت
هر كه است آن دارد ، پي بحثدر اين كه ديگري مهم نتيجه
.است زمان طول در افرادبسياري تعداد كار حاصل ابداعي
از استفاده ضمن واقع در خود نو ايده و ابداع با مبدع ، هر
توسط مفرداتي طوركلي ، به يا مواد اجزاء ، قوانين ، حقايق ،
به خود جديد جهتايده در را مفردات آن خود ، پيشاز نوآوران
.ميرسد بديعي طرح وبه گرفته كار
باشم ، خلاق بخواهم اگر:نگوييدكه خود با هيچگاه بنابراين
كه نميبيني مگر.خودمبينديشم را طرحم اجزاء بايدتمام
ميتوانم من چطور پيچيدهاست؟ چقدر تلويزيون مثلايكدستگاه
كليه كه باشيد داشته بايدتوجه شما دهم؟ ارائه طرحكاملي
قبل از آن ابداع زمان تلويزيوندر الكترونيكي اجزاءمدار
اين مبدع.بود آن لامپتصوير طرح مهم ، مساله و بود ساختهشده
مقاومتها ، قبيل گوناگونياز اجزاء كارگيري به دستگاهبا
ساختن با آنها ، مانند و الكتروني لامپ خازنها ، سيمپيچها ،
معرفي دستگاه اين مخترع عنوان به توانست آن ، تصوير لامپ
اجزاء ساخت و ابداع به ابتدا از ميخواست او اگر.شود
طور به بپردازد گرفت ، كار به كه نيازي الكترونيكيمورد
چه اينحقيقت در.نمييافت كار اين كافيبراي عمر حتي قطع ،
است؟ نهفته رازي
طرح ميكنيد سعي موضوعيميانديشيد ، روي كه زماني آيا
خود ايده اجزاء تمام شما نظر به كنيد؟ ارائه كمالي و تمام
كنيد؟ ارائه سريعا و تبيين كامل و رفته و شسته بايد را
را آن روي تفكر قصد كه را ايدهاي هر بايد شما
به را آن جنبههايگوناگون تكميل يا اصلاح و پرورده داريد ،
كوچك موضوعات روي كردن فكر از.كنيد موكول مناسب فرصتي
در اشكال و نكته هر لحظه همان در كه نيست نيازي.نهراسيد
از بسياري.كنيد برطرف را موارد ديگر با جزء آن ارتباط
با اكتشافات واختراعاتو روزمره زندگي دركار ، ابداعات
مهتابي لامپروشنايي ابداع براي.است صورتگرفته ديد اين
لامپ ، شدنهر روشن براي آيا:پرسيد ازخود فردي روزي
او كارباشد؟ در تنگستن چون عنصريفلزي بايد حتما
مساله بلكهصرفا نپرداخت آن اشكالات و كار جزئيات به ابتدا
.كرد مطرح را خود
مورد زمينه هر در سعيكنيد نهراسيده ايدهها ايجاد از
براي را خود ايدههاي حتما و انديشيده ايده خود براي علاقه
.كنيد يادداشت بعدي كار
:دهيد پاسخ
اصل دو برخلاف موضوعاتي ازمصداق مواردي بتوان ميكنيد فكر -
.كنيد ذكر را آنها يافت؟ ذكرشده
:كنيد انديشه
سپس.بنگريد آن صفحه به و گرفته دست در را مچي ساعت يك -
طرح حداقل 5 ديگر مچي ساعت چند به نگرش با امكان صورت در
بنويسد كاغذ روي را وآن بينديشيد مچي ساعت صفحه براي جديد
نداشته توجهي اجزاءساعت ديگر به خود درطرح.رسمكنيد يا
.باشيد
آروندي سعيد مهندس
سراسري آزمون نتايج اعلام زمان
تاخير به اسلامي آزاد دانشگاه
افتاد
پذيرفتهشدگان اسامي و نتايج اعلام زمان:فرهنگي علمي گروه
.افتاد تاخير به روز چند اسلامي آزاد دانشگاه سراسري آزمون
شهريورماهجاري اول روز تعيين پي در ما ، خبرنگار گزارش به
دانشگاهآزاد ، سراسري آزمون نتايج اعلام زمان عنوان به
در نگران مضطربو آزمون اين در شركتكننده داوطلبان ديروز
انتظار در وساعتها كردند تجمع روزنامهفروشي دكههاي مقابل
انتظار آزاد دانشگاه پذيرفتهشدگانآزمون اسامي ويژهنامههاي
.كشيدند
اعلامنتايج زمان از دقيق اطلاع كسب منظور به ما خبرنگار
اسلامي دانشگاهآزاد آزمون دفتر با مكرري تماسهاي آزمون
گفتني.نشد پاسخمشخصي دريافت به موفق متاسفانه كه گرفت ،
در اسلامي آزاد دانشگاه آزمون دفتر كاركنان از يكي است
آينده هفته را نتايج اعلام ما ، زمان خبرنگار سئوال به پاسخ
!كرد اعلام
سراسريدانشگاه آزمون پذيرفتهشدگان اسامي اعلام در تاخير
.اتفاقميافتد كه است متوالي سال چندمين براي آزاد
متوسطه آموزش معاونت سوي از
و آموزش وزارت
مسابقههاي برگزيدگان
:پرورش
متوسطه دانشآموزان علمي
شدند معرفي
سراسركشور
وزارت متوسطه ، آموزش معاونت سوي از:فرهنگي علمي گروه
دوره دانشآموزان علمي مسابقههاي برگزيدگان پرورش ، و آموزش
همكاري با و جاري سال معلم هفته در كه كشور سراسر متوسطه
.شدند معرفي شد ، برگزار آيندهسازان علمي موسسه
مسابقهها ، براي اين پاياني مراسم ما ، خبرنگار گزارش به
يكم و سي شنبه روز برتر ، نفرات از قدرداني و تشويق
تهران فرهنگيان باشگاه محل در تا 18 ساعت 15 از شهريورماه
.شد برگزار
به آن بر علاوه و شد اعطاء تقدير لوح برگزيدگان كليه به
به سفر دوم نفرات سوريه ، به سفر بليط اول نفرات تمامي
تعلق بهارآزادي نيم سكه سوم نفرات و هواپيما با مشهد
.گرفت خواهد
كشور سراسر دانشآموزان ميان از كه برگزيدگان اسامي
:است زير شرح به شدهاند ، انتخاب
:(عمومي) جديد نظام اول پايه o
(كرمان) دهقان الهام -1
(اصفهان) معزي محسن -2
(يزد) عقدايي عليمي مرتضي -3
:(جديد نظام) رياضي دوم پايه o
(اصفهان) عابدي ماشاءالله -1
(خراسان) خليلآباد معصومي علي -2
(كرمان) محمدزاده نور مرتضي -3
:(جديد نظام) تجربي دوم پايه o
(تهران شهر) صديق نريمان -1
(بلوچستان و سيستان) مهر بهزاد راضيه -2
(كرمان) وثوقي احسان -3
:(جديد نظام) انساني دوم پايه o
(مازندران) بابايي خان اولياء -1
(اصفهان) سجاديان ايلناز -2
(مركزي) توكلي كياندخت -3
:(جديد نظام) رياضي سوم پايه o
(شرقي آذربايجان) ريحاني رضازاده احمد -1
(گيلان) فتحي مريم -2
(شرقي آذربايجان) محمدزاده بابك -3
:(قديم نظام) انساني سوم پايه o
(زنجان) اصانلو احمد -1
(اصفهان) ولاشاني باقرپور زهره -2
(خراسان) چشمي خديجه -3
:(جديد نظام) تجربي سوم پايه o
(مازندران) نعمتاللهي نعمتالله -1
(مازندران) اصغريان حسينعلي -2
(شرقي آذربايجان) پورافكاري ليلا -3
:(قديم نظام) تجربي سوم پايه o
(فارس) فيروز زيور -1
(كردستان) محمدي مهدي -2
.(فارس) اناري باب بهمن منصوره -3
:(جديد نظام) انساني سوم پايه o
(اصفهان) نصرآبادي صابري ليلا -1
(اصفهان) حجتي عظيم -2
سوم پايه o(غربي آذربايجان) صالح پرستي فائزدين -3
:(قديم نظام) رياضي
(تهران شهر) حسينينسب مرضيه -1
(كردستان) آتشبهار خالد -2
(كرمانشاهان) عبدي همت -3
حرفهاينظام و فني مختلف رشتههاي در زير نفرات همچنين
زير شرح جوايزبه و اسامي كه شدند نايل اول مقام به جديد
:است
سفربه بليط - (خراسان از حسابداري سوم) رضايي زهره
;سوريه
بليط - (تهران شهر از مالي و اداري دوم) فريدني شهرزاد
;سوريه به سفر
بهسفر بليط - (اصفهان از الكترونيك سوم) ايرجي مهدي
;سوريه
سفر بليط - (اصفهان از برق دوم) صادقيان محمدجعفر
;سوريه به
سفر بليط - (تهران شهر از ساختمان سوم) عمروالعلايي محسن
;سوريه به
مشهدبا به سفر - (اصفهان از كامپيوتر دوم) سعيدي ليلا
;هواپيما
بهمشهد سفر - (خوزستان از كامپيوتر سوم) الماسي بهاره
دوخت و خياطي طراحي هنر سوم) فكري راحله;هواپيما با
;آزادي بهار نيم - (شهرتهران از
بهار ربع - (خراسان از الكترونيك سوم) ايلدرآبادي حميد
;آزادي
بهار ربع - (يزد از عمران دوم) احمدآبادي سيفي علي
;آزادي
بهار ربع -(تهران شهر از گرافيك دوم) فرشيدنيك سيمين
;آزادي
بهار ربع - (خراسان از كودكياري سوم) نژاد عبدالله حوا
;آزادي
بهار ربع - (تهران شهر از گرافيك سوم) خانكندي خوبي سميه
;آزادي
ربع - (غربي آذربايجان از خودرو صنايع سوم) صالحخواه طالب
;آزادي بهار
ربع - (اصفهان از توليد و ساخت سوم) فروغي مسعود
;بهارآزادي
نياوران كاخ تاريخي مجموعه
پيوست ملي آثار به
جمله از نياوران كاخ مجموعه تاريخي اثر:فرهنگي علمي گروه
صدور همچنين و مشروطيت فرمان صدور محل - صاحبقرانيه كاخ
فهرست در شماره 2025 با - سال 1357 در مردم سركوب فرمان
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار
كشورمجموعه فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
در كه صاحبقرانيهاست كاخ فضاي بازمانده نياوران فعلي
در.شد ساخته ناصرالدينشاه دستور به قمري هجري سال 1267
شد تخريب صاحبقرانيه كاخ اطراف بناهاي شاه مظفرالدين زمان
جا به دوره آن از احمدشاه كاخ و صاحبقرانيه كاخ تنها و
.ماند
و گسترشيافت مجموعه اين پهلوي سلسله آمدن كار روي با
در كه مدرسهسلطنتي و نياوران اصلي كاخ جمله از الحاقاتي
فرهنگي ميراث عالي آموزش مركز به آن از بخشي حاضر حال
.شد افزوده مجموعه اين به است يافته اختصاص
مركزباغي در نياوران اصلي كاخ ايجاد طرح اجرايي عمليات
پس كه آغازشد شمسي هجري سال 1327 در هكتار مساحت 5 به
مورد شمسي هجري سال 1346 در يعني سال حدود 20 مدتي از
.گرفت قرار بهرهبرداري
بازگشايي روز نخستين در درس
شود آغاز بايد مدارس
فعاليت 1377 ،-تحصيلي 1378 سال در:فرهنگي علمي گروه.
خواهد انجام تاخير بدون و مهرماه اول در كشور سراسر مدارس
انساني ونيروي برنامهريزي معاون فاني علياصغر دكتر.شد
شركتكنندگان جمع در ديروز پرورش و آموزش وزارت
عمومي آموزش و انساني نيروي و برنامهريزي گردهماييمعاونان
مدارس وقتي معمولا:گفت سراسركشور استانهاي كل ادارات
دانشآموزانبلاتكليف روز ده تا هفته يك ميشد ، بازگشايي
انجام برنامهريزيهاي با جاري سال در مشكل اين ولي.بودند
ميليون حدود 19 براي:افزود وي.شد برطرفخواهد شده ،
مدارس اگر و ميشود تومانهزينه ميلياردها روزانه دانشآموز ،
پولمملكت ، تومان ميلياردها كنند ، فعاليت به شروع تاخير با
.رفت خواهد هدر
و دانست مديريت مهم اركان از يكي را برنامهريزي وي
جدي را مهم كار اين كه كرد رادعوت كشور سراسر فرهنگيان
.بگيرند
خانواده آموزش طرح
اول كلاس دانشآموزان
اولين كه مادراني و پدران آموزش طرح:علميفرهنگي گروه
تهران يازده منطقه در ميشوند ، مدرسه وارد امسال فرزندشان
.شد اجرا
و آموزش رئيس گفته به اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
تا 24 از 19 آموزشي دورههاي اين تهران ، منطقه 11 پرورش
و آموزش اداره اجتماعات سالن بهشت ، دبستان در ماه ، شهريور
اجراي براي.شد خواهد تشكيل حر كانون و يازده منطقه پرورش
تا شدند متعهد ثبتنام زمان در دانشآموزان اولياء اينطرح
.كنند شركت خانواده آموزش ساعته يكدوره 20 در
مادران و پدران به دوره پايان در گزارش اين براساس
ارائه كه شد خواهد داده خانواده آموزش گواهي شركتكننده
ابتدايي اول پايه در آنها فرزندان قطعي ثبتنام آنبراي
.است ضروري
بينالمللي كنفرانس چهارمين
آغاز را خود كار ايران آمار
كرد
ايران آمار بينالمللي كنفرانس چهارمين:علميفرهنگي گروه
كمي تفكر و روحيه ايجاد و آماري فرهنگ اشاعه هدف با ديروز
در كشور اجرايي امور و برنامهريزيها علمي ، تحقيقات در
.شد برگزار تهران بهشتي شهيد دانشگاه
كنفرانس اين در ايران آمار مركز رئيس زالي عباسعلي دكتر
آينده ، برنامهريزيهاي در آمار علم:گفت طيسخناني
كلان مديريتهاي تصميمگيريهاي و گذشته ارزيابيفعاليتهاي
زمينههاي در آمارگيري سرشماريها ، وي.زياديدارد اهميت
اطلاعات قراردادن همگان اختيار در و وتحليل استخراج مختلف ،
طبقهبندي و منطقهاي و ملي محاسبات تدوين و تهيه آماري ،
و كرد ذكر ايران آمار مركز وظايف جمله از را آماري اسناد
در امسال را ملي آماري طرح سيزده ايران آمار مركز:افزود
كنفرانس اين كار به آغاز مراسم در همچنين.دارد اجرا دست
معين مصطفي.شد قرائت عالي آموزش و فرهنگ وزير مكتوب پيام
به آمار علم است ، كرده خاطرنشان پيام اين از بخشي در
محض ، و تجربي علوم در قبول منطقمورد و اصلي زبان عنوان
كه است اهميتي چنان داراي انساني و اجتماعي علوم در حتي
آن به توجه بدون توسعه ، فرايند در تصميمگيري و برنامهريزي
.است شده غيرممكن عملا
از كتاب عنوان هزار سه با نمايشگاهي كنفرانس اين حاشيه در
كارگاه يازده همچنيناست شده برگزار خارجي ناشر سه
سازمان آماري ، 14 يافتههاي و دستاوردها نمايشگاه آموزشي ،
رايانهاي جديد نرمافزار هشت نمايش و دولتي و خصوصي شركت و
.است كنفرانس اين برنامههاي جمله از آماري زمينهعلوم در
|