پايه اولين مثبت ، روحيه
...خلاق رفتار
درستي ديدگاه ما ، آموزش نظام
...جغرافياندارد علم از
پايه اولين مثبت ، روحيه
...خلاق رفتار
-خلاقيت كاربردهاي و ضرورت ، شيوهها عوامل ، مفاهيم ، شناخت ،
7
متمايز ديگران از را بالاتر خلاقيت با افراد كه آنچه
و ويژگيها اين.است رفتاري و ذهني ويژگيهاي مجموعه ميكند ،
شد ، ذكر قبلا كه همانطور آنها به رسيدن براي روشهاياجرايي
و ميدهد تشكيل را رفتارخلاقان و بخشروحيات موضوعمحتواي
اين وليگرفت قرارخواهد بحث مورد آينده در جايخود در
را خلاق بستررفتار و زمينه كه اساسي رويويژگيهاي هفته ،
.كرد بحثخواهيم ميدهد ، تشكيل
روحيه داراي خلاق افراد كهبيشتر ميدهد نشان مشاهدات همه
بهروشني خلاق ، افراد وفعاليتهاي زندگي سير.هستند بالا
ازافراد هيچكس تاكنون.اثباتميرساند به را ادعا اين
خود ، طرح و ايده نخستين كهدر نداشتهاند انتظار خلاق ،
نتوانيم شايد دقيقترباشيم ، اگر اساسا.باشد بدوناشتباه
خود ، نوع در كه پيداكنيم را نوآوريها و ازابداعات موردي
آن قبلي انديشه و وفكر طرح بدون ابداعكننده و بوده نخستين
.باشند آورده بهوجود را
ايرادهايي شدن ، ارائه پساز معمولا نوآورانهاي طرح هر
.اصلاحميشود كاربعدي ، و تلاش با داردكه
كارهايي اوليه طرح ديگرانروي حتي موارد از بسياري در
مثال عنوان به.كردهاند رفع را آن اشكالات و دادهاند صورت
ميكردند ، قلمپراستفاده از نوشتن براي همه كه زماني در
بين گرافيت لايه يك و چوب قطعه دو گرفتن دست به با كنته
مداد از كس هيچ وليامروز.كرد اختراع را مداد عملا آنها
صورت آن روي اصلاحاتبسياري و نميكند استفاده شكلاوليه به
مكانيكي ، مانندمداد مداد جديدتر طرحهاي حتي.است گرفته
همهگير و كرده فراوانيپيدا كاربرد امروزه يامداداتود
.است شده
شكست خود كار در مداد كننده ابداع كنته كه گفت ميتوان آيا
حال عين در و بوديم او جاي به ما كنيم فرض است؟ خورده
دچار بايد آيا ;داشتيم هم را مداد آتي مدلهاي ديدن قدرت
ميشديم؟ خوردگي شكست و ياس روحيه
يا كار و روزمره برايزندگي نو ايدههاي باشد قرار اگر
دور نظر از را اينحقيقت نبايد دهيم ارائه تحصيلخويش
داشته را آن همت كه است كسي موفق و خلاق فرد:كه بداريم
را طرحها تمام بتواند اوليه ، ايده ايجاد بر علاوه تا باشد ،
.برسد خود مطلوب طرح به و كرده طي ديگري از پس يكي
خلاق افراد براي قدم ، درنخستين مطلوب نتيجه به نرسيدن
خود كار ادامه از را آنها تنها نه امر اين.است عادي
و تشويق باعث موارد از بسياري در بلكه نميكند ، مايوس
كه هستيد مطلع حتما.ميشود ايدهها تعقيب به آنان تحريك
آزمايشهاي خود الكتريكي چراغ طرح نوراني عنصر براي اديسون
جسم عنوان به را اجسامبسياري و داده انجام بسياري
كه اين تا گذاشت ، راكنار آنها سپس و گرفت كار ملتهببه
از پسرسيد موفقيت به و راآزمايشكرد نيخيزران سرانجام
شكست بار كار 256 اين كهدر تو پرسيدند ، او از روزي آن
در اديسون ميدهي؟ راادامه خود كار دليل چه به خوردي ،
و.شناختم را ماده بلكه256 نخوردم ، شكستي من پاسخگفت ،
شرايط ، مناسبنبودن عين در ميتوان چگونه اينكه در
اكنون ولي شدهاست بحث قبلا داشت مثبت بينش و قوي روحيه
پيجويي شدن ، قدرت خلاقتر براي:آيا كه انديشهكنيم خود با
تاكنون است؟ مهم اندازه چه تا موضوع نكشيدناز دست و كار
بار جديديدستكم 10 فكر و ايده تعقيب كهبراي بوده موردي
باشيد؟ نشده شمادلسرد ولي شده ، مواجه بااشكالاتي شما طرح
آن از حاضريد نشودآيا واقع قبول مورد شما تازه ايده اگر
چگونه؟ و تاكي كنيد؟ دفاع
نداشته انتظار موضوعي انديشيدنبه زمان در:اين بنابر
كنيد سعي.شود ابتدامشخص در قطعا آن اشكالات باشيد
اشكالات آنان از و كرده صحبت ديگران با خود دربارهايده
موفق ، خلاقان از هيچيك كه نكنيد فراموشرابخواهيد خود طرح
نبودن كامل.ندادهاند ارائه موفقي طرح تحملسختي ، بدون
براي مرحلهاي ندانيد ، بلكه شكست را خود وايدههاي طرحها
تا خود مسير در.بدانيد موفقيت براي خود تحقيق و آزمون
خاطر به را كشوراندونزي ضربالمثل اين طرحابداعي ، تكامل
هيچ برنداري ، سويآسمان به دست كه زماني تا باشيدكه ، داشته
.نميشوي بلند زمين از وقت
و شدن شادابتر براي وحالتي قضيه و مورد هر از كنيد سعي
.كنيد استفاده خود روحيه تقويت
روحيه با كه راميشناسيد خلاقي فرد آيا دهيد ، پاسخ
روحيه چرا فكرميكنيد باشد؟ خلاقانه كار نامناسبمشغول
است؟ لازم خلاقيت برايروحيه مثبت
شادابي وضعيت و مناسب كهروحيه زماني در:كنيد انديشه
ذهن قبلا كه مساله يا مهم موضوع يك روي كنيد سعي داريد ،
راهحلهايي كنيد سعي و فكركرده داشته مشغول خود به را شما
ديگري موقعيت در.كنيد پيدا آن براي (خلاقانه لزوما نه)
يكي براي را كار همين باشيد ، نداشته نامناسب روحيه كه
انجام باشد اول مورد همطراز كه مسائل يا موضوعات از ديگر
چيست؟ نتيجه ساختهايد؟ بيشتري ايده حالت كدام در.دهيد
درستي ديدگاه ما ، آموزش نظام
...جغرافياندارد علم از
در آن جايگاه و جغرافيا علم ماهيت درباره همشهري ميزگرد
2-كشور آموزش نظام
و روخواني درس يك را جغرافيا هنوز متاسفانه:لاكچي خانم
ميآورند شمار به نمرهبيار
هرگزآموزش ما كه است اين واقعيت:اكبراوغلي آقاي
نگرفتهايم جدي را جغرافيا
مرحلهبيست در درسي كتابهاي محتواي:پيغمبرزاده خانم
است مانده متوقف پيش سال
;اشاره
همشهريدرباره روزنامه ميزگرد گزارش از بخش نخستين در
كه كشور ، نظامآموزشي در آن جايگاه و جغرافيا علم ماهيت
مهمترين كه شد ، خوانديم منتشر ماه مرداد يكم و سي در
احاطه و فرانگر نگاه كنوني ، جهان در جغرافيدانان ويژگي
چشمانداز شكلگيري در كه اطلاعاتاست مختلف لايههاي بر آنها
كه پيشرفته ، كشورهاي در همينرو ، ز ا.دارند نقش سرزمين هر
زمينههاي در آن دستاندركاران مستمر باتكاپوي جغرافيا علم
دست خويش سزامند جايگاه به توانسته گوناگونپژوهشي
مليبه آمايش طرحهاي تهيه و جامع برنامهريزيهاي يابد ، اغلب
آموزشكارانشركتكننده و استادانميشود سپرده جغرافيدانان
ارتباط گسترش امروزهبا كردند تاكيد همچنين ميزگرد ، اين در
و موضوعات رابطه ، اين پيچيدهترشدن و اطراف محيط با انسان
و دارد قرار جغرافيدانان افزونتريپيشروي بسيار مسايل
اين در مستمر پژوهشهاي و تحقيقات بهانجام آنها رويكرد
و محيط ، با منطقيتر رابطه يك ايجاد به زمينه ، ميتواند
.بينجامد پايدار توسعه هنجارهاي با منطبق بهويژه
خوانندگان نظر از پي در گزارش اين بخش دومين
.ميگذرد محترم
ميزگرد اين در تاكنون كه مطالبي از ما جمعبندي:همشهري
اصليجغرافيدانان وظيفه كه است اين شده ، عنوان
گفت ميتوان واقع به و است آيندهنگري و كلان برنامهريزيهاي
از نه و برميآيد جغرافيدانان از فقط كه است كاري تنها اين
علم چرا كه اين اما علمي رشتههاي ديگر دانشآموختگان
توفيقي چندان باره اين در نتوانسته ايران در جغرافيا
شناخت و تعريف ما كشور در نه كه است اين باشد ، داشته
آنچنان ما جغرافيدانان نه و دارد وجود علم اين از درستي
كاربردي پژوهشهاي انجام با توانستهاند شايد و بايد كه
.بگذارند عمل منصه به را علم اين تواناييهاي
در را جغرافيا علم جايگاه كه است اين بعدي سوال اما و
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه ايران آموزشي نظام
جغرافيا آموزش ما كه است اين مسئله:اوغلي اكبر آقاي.
را پراكندگي مسئله اول وهله در كه علمي عنوان به را
چندان دانشگاهها در نه و پرورش و آموزش در نه مدنظردارد ،
.نگرفتهايم جد به
اما.ابزارهااست و امكانات كمبود از ناشي مشكل ، از بخشي
به نتوانستهايم هرگز استكه آن در من نظر به عمده مشكل
تزريق را جغرافيا علم از ديدگاهدرستي ايران آموزش سيستم
حفظيات و روخواني علم به جغرافيا استكه اين نتيجه.كنيم
.است شده تبديل
نميگيرند ، دانشآموزرا دست روستاها ، در حتي ميبينيم ما
جغرافيايي بدهندعوارض نشان و ببرند دشت به را او
بچه آن ، جاي به.اودارند زندگي بر تاثيري چه او پيرامون
حفظ را رودخانهها و اساميپايتختها و مينشيند كلاس در
من.شود تبديل ميداني و عملي علم يك جغرافيابايدبه.ميكند
در.ميزنم مثال ري ، شهر خودم ، تدريس محل از را نمونه يك
روغنكشي ، سنگبري ، مثل مختلف كارخانههاي از شماري اينجا
به نتوانستهايم اما.دارد وجود...و دباغي نساجي ،
در صنايع اين وجودي فلسفه كه دهيم نشان خود دانشجويان
كنند ايجاد سنگبري كارخانه شهرري در بايد چرا چيست؟ شهرري
شهر مرغوب اراضي چرا ميآورند؟ اليگودرز از را آن سنگ كه
قطعا.است يافته اختصاص صنايع به و داده كاربري تغيير ري
آموزش و كند پيدا را پرسشها اين جواب بتواند بايد جغرافيا
مسائل اينگونه به عملي پرداختن با بايدهمراه جغرافيا
.باشد
حتييك باشد ، منطقي ما آموزش شيوه اگر معتقدم من
زمينه تحقيقدر به دست ميتواند هم دبيرستاني دانشآموز
.بزند جغرافيا مسائل
را خود به مخصوص آزمايشگاه علمي هر:خانمپيغمبرزاده.
نشان را خود كاربردي جنبه آزمايشگاهها اين در كه دارد
كه است طبيعت در.است طبيعت جغرافيا آزمايشگاه.ميدهند
به و كرده آشنا علمجغرافيا مسائل با را دانشآموز ميتوان
و آموزش ضعف نقطه و آموخت را مسائل اين گشودن روشهاي او
همين من نظر به هم جغرافيا آموزش با ارتباط در ما پرورش
.است بوده جا
ديدگاهش؟ و تفكر يا نداشته وجود آن ابزار چرا؟:همشهري
.دو هر:پيغمبرزاده خانم.
دارد؟ هزينه چقدر طبيعت به دانشآموزان بردن مگر:همشهري
.ندارد هزينهاي هيچ قطعا:لاكچي خانم.
معلم كه است لازم اول وهله در البته ، :پيغمبرزاده خانم.
بيرون به دانشآموزان بردن براي حال هر به اما.باشد فعال
با ارتباط كليدر طور به اما.دارد وجود مشكلاتي مدرسه ، از
مسئله اول:كنيم توجه مطلب چند به مابايد جغرافيا ، آموزش
بيست بيست ، دوره از متاسفانه كه است ، درسي كتابهاي محتواي
كتابهاي اغلب محتواي.است نيامده جلوتر پيش سال پنج و
اثر دانشآموز يادگيري بر كه است گونهاي به جغرافيا آموزشي
.است تدريس شيوه مسئله دوم ، .ميگذارد سوء
معلممحور و قديمي بسيار هم ما تدريس روشهاي متاسفانه
صرفا ودانشآموز بوده متكلمالوحده معلم آن در كه است
به روش اين نوين ، پرورش و آموزش در كه حالي در است ، مخاطب
اين در متعددي گروهي تدريس روشهاي.است شده دگرگون كلي
كشف نيز و همياري روشهاي آنها جمله از كه دارد وجود باره
انجام مدارس برخي در معدود طور به اكنون كه است تحقيق و
.ميشود
در قطع طور به كه است كمكآموزشي امكانات نبود ديگر مسئله
.است موثر بسيار جغرافيا آموزش نقص
بهكارگيري يعني است ، غيرمتخصص معلمهاي وجود بعدي نكته
جغرافيا رشتهآنها اصولا كه جغرافيا تدريس براي معلماني
را جغرافيا تدريس خود برنامه تكميل براي صرفا و نيست
.پذيرفتهاند
فارغالتحصيلاين جغرافيا معلمان از درصد چند:همشهري
نيستند؟ رشته
درمدارس بررسي يك زمينه دراين من:پيغمبرزاده خانم.
معلمان بيستدرصد حدود داد نشان كه دادم ، انجام تهران
معتقدم من البته.نداشتهاند زمينه اين در تحصيلاتي جغرافيا
شهرستانها در ويژه به غيرمتخصص جغرافياي معلمان شمار
كه شده مشاهده مواردي است گفتني البته است ، افزونتر بسيار
.است داشته ديپلم فقط جغرافيا ، معلم حتي
به اول وهله در بايد ما قطعا جغرافيا آموزش زمينه در
و كرده بررسي را خود پيرامون محيط كه بياموزيم دانشآموز
است ، ما پيرامون در كه هرچيز.بشناسد را آن شكلگيري عوامل
يا جاده يك حتي يا و كارخانه يك امامزاده ، يك كوه ، يك
.آيد شمار به تحقيق دستمايه زمينه اين در ميتواند خيابان
منمشكل نظر به جغرافيا ، آموزش درباره:لاكچي خانم
علايق و باذهنيات آنها محتواي كه هستند درسي كتابهاي اول
.ندارد همخواني دانشآموزان
.است قديمي و ناقص ذكرشد ، كه همانطور هم ، تدريس روش
درس يك بايد را جغرافيا كه است آن تصور هنوز متاسفانه
نميخواهد هيچكس.آورد شمار در نمرهبيار و آسان روخواني ،
حتي ميداني فعاليتهاي به جغرافيا آموزش كه بپذيرد
.دارد احتياج ديگر دروس از گستردهتر
توسط را جغرافيا آموزش بايد قطعا پرورش و آموزش نظام
جغرافيا حتيمتخصصان.كند ممنوع غيرمتخصص معلمان و دبيران
.بگيرند جديتر بسيار را درس اين تدريس شوند وادار بايد هم
آموزههاي و است مقطعي درس يك جغرافيا كه داشت توجه بايد
پس.ندارند ارتباطي چندان اغلب آن متوالي سال دو
از امسال خوانده ، پيش سال كه را آنچه دانشآموزاغلب
صرفا بياموزد ميخواهد امسال كه هم آنچه و خاطرميبرد
به بايدعادت.ميكند نگاه اجباري محفوظات مجموعهاي بهعنوان
.كناربگذاريم را جغرافيا تدريس براي پراكندهگويي
جغرافيا.فراريميدهد جغرافيا از را دانشآموز پراكندهگويي
دوران تمام در منخود.كشاند اجرا و عمل عرصه به بايد را
يك حتي و نرفتم علمي يكسفر حتي جغرافيا ، رشته در تحصيلم
و ندارد نقشه با ارتباطي هيچ ميگفتجغرافيا كه داشتم استاد
!نيست نقشه وجود به نيازي آنهم ، آموزش براي
|