جديد نظام در "هنر شاخه" جاي
...است خالي پرورش و آموزش
علمي خوانندگانصفحه با
فرهنگي
روز فرارسيدن مناسبت به
سازمان:جهانيجهانگردي
جهانگردي و ايرانگردي
را گردشگري هفته عناوينروزهاي
كرد اعلام
جديد نظام در "هنر شاخه" جاي
...است خالي پرورش و آموزش
و احساس با درنتيجه و هنرمند روان و احساس با هنر
ضمن كه است رسالتي داراي و دارد كار و سر روانمخاطبانش
كه اكنون.دارد درونساز جامعه ، نتيجهاي در آرامش ايجاد
عاليدرپي آموزش و فرهنگ وزارت و پرورش و آموزش وزارت
دردوره كشور آموزشي معضلات و مشكلات حل براي راهي يافتن
كه لازماست هستند ، دانشگاه به ورود سراسري آزمون و متوسطه
دستكه اين از مقولاتي و مقال اين به نيز عنايتي بذل
و باشند ، داشته شد ، خواهد ارائه صاحبنظران سوي از "احتمالا
تصميمگيريهايخود در و دهند قرار مدنظر را آن اصولي نكات
بهقدري متوسطه دوره آموزشي مسائل متاسفانه.كنند لحاظ
معطوف خود به را نظرها سردرگم ، كلافي كهمانند شده پيچيده
متوسطه ، مقطع در فرزندشان كه والدين از بسيارياست كرده
حال در "كاردانش" و "حرفهاي و فني" درشاخههاي بويژه
و روشن نشاني فرزندانشان آينده تحصيلاند ، از
به نياز مطلب ، اين شدن روشن براي.ندارند اميدواركنندهاي
نظام.دارد وجود پرورش و آموزش نظامجديد حيطه در مقدمهاي
فيزيك ، -رياضي) "نظري" شاخه بهسه پرورش و آموزش جديد
شده تقسيم "كاردانش" و "وحرفهاي فني" ،(انساني و تجربي
در واحد گذراندن 32 از بعد دورهمتوسطه دانشآموزان.است
براي مبدا مدرسه از تحصيلي برگههدايت دريافت با اول ، سال
سال از و ميشوند ، راهنمايي مختلفمتوسطه رشتههاي به ورود
.ميدهند ادامه تحصيل به شده رشتههايتوصيه از يكي در دوم
تحصيلي ، مقطع اين در دانشآموز هر اينكه فرض با اقدام اين
كه حالي در.ميگيرد صورت باشد ، ظاهركرده را خود استعداد
به آنان والدين و دانشآموزان مراجعاتمكرر به اندكي اگر
ملاحظه شود ، توجه مناطق پرورش و حرفهايآموزش و فني واحدهاي
از بسياري رشته ، انتخاب از سالبعد در كه ميشود
خود استعداد و خواست موافق را تحصيليخود رشته دانشآموزان ،
بر فرض با حال ، هر به.آنبرميآيند تغيير درپي و نيافته
استعدادسنجي در سيستميصحيح اشكالات ، اين رفع با اينكه
شاخه هر كهتحصيلكنندگان ببينيم آيد ، بهوجود دانشآموزان
دانشآموزاني.برد عاليهخواهند تحصيلات از نصيبي چه آموزشي
متوسطه سوم پايانسال در مييابند ، راه "نظري" شاخه به كه
آزمون شركتدر با خود ، درسي واحد گذراندن 96 صورت در
شده وارد دورهپيشدانشگاهي به (موفقيت درصورت) پيشدانشگاهي
شركت سراسري آزمون كهدر بود خواهند قادر سال يك از بعد و
پيش دكترا تامقطع و يابند راه دانشگاه به و كنند
راه "حرفهاي و فني" شاخه به كه دانشآموزاني.بروند
گذراندن 96 صورت در متوسطه ، سوم سال درپايان مييابند ،
مرحله وارد كارداني دوره آزمون در شركت خودبا درسي واحد
از رشتهاي در سال دو از بعد و ميشوند (كارداني)ديپلم فوق
قاعده طبقشد خواهند فارغالتحصيل حرفهاي فنيو شاخه
به مياني تخصصهاي در كه هنرجوياني وحرفهاي ، فني آموزشي
بازار جذب و ميشود متوقف آنان تحصيل مهارترسيدهاند ،
وارد كاردانش شاخه به كه دانشآموزاني.شد كارخواهند
پايان در است ، مهارتي رشتهاي كه ايناستدلال با ميشوند ،
به مهارتي ، ديپلم گواهينامه با سالهمتوسطه ، سه دوره
از يك هر اگرچه.ميشوند كار بازار جذب و دستمييابند مهارتي
كاردانش حرفهاييا و فني شاخه دو از يكي در كه افرادي
با تحصيل ، ميتوانند ادامه به علاقه صورت در كردهاند ، تحصيل
به دوره اين ازسپريكردن بعد و پيشدانشگاهي دوره به شرايطي
"صرفا اين ، اما راهيابند ، دانشگاه به ورود سراسري آزمون
شرايط خود همت با معدوديكه عده براي پردردسر است راهي
مسئولين كه چرا.فراهمميكنند خويش براي را تحصيل ادامه
در و كرده محسوب نظري تلقشاخه ملك را دانشگاه آموزشي ،
نظري شاخه دانشآموزان برايورود را راه آموزشي برنامهريزي
كه اساس ، اين بر شايد.همواركردهاند دانشگاهي رشتههاي به
تربيت دارد ، (تكنسين)مياني تخصصهاي به نياز جامعه چون
نيت و باشد فنيكارساز رشتههاي مورد در كاردان نيروهاي
شود ، برآورده شرايطجامعه به توجه با آموزشي برنامهريزان
در كه چرا نيست ، هنرصادق رشتههاي مورد در اثر ، اين اما
به توجه با.است ميانينياز نيروهاي به كمتر هنر رشتههاي
غيراز متوسطه شاخههاي از يك هر در تحصيلي شرايط
آزمون در طبيعي طور به كه نظري شاخه دانشآموزان
بخواهند اگر ديگر ، دوشاخه دانشآموزان ميكنند ، سراسريشركت
دانشگاه به ورود مراحل و بگذارند فراتر پا ديپلم ازمرحله
خود ، رشته درسي واحد علاوهبر 96 بايد كنند ، راطي
شخصي هزينه با را نظري رشته از نيز درسي تعداديواحد
از...و كنند شركت پيشدانشگاهي آزمون در وبعد ، بگذرانند
هنررا گروه موقعيت كه دارد بنا سطور اين نگارنده كه آنجا
ابتداجايگاه كه است لازم كند ، بررسي بازار آشفته اين در
گروه.قراردهد مدنظر پرورش و آموزش متوسطه دوره در را هنر
زمينه"در پرورش و آموزش جديد نظام تقسيمبندي طبق هنر
"حرفهاي"بخش در "اختصاصا و "حرفهاي و فني" شاخه از "خدمات
باتمام كه رشتههايي از يكي يعني.است شده گنجانده
;قراردارد شاخه آن در حرفهاي و فني رشتههاي با تفاوتهايش
تئاتر ، "مثل خود مختلف گرايشهاي به توجه با هنر كه حالي در
زيرمجموعههنرهاي كه "..و عروسكي نمايش تلويزيون ، سينما ،
عكاسي ، گرافيك ، مجسمهسازي ، نقاشي ، " و ميآيند ، بحساب نمايشي
زيرمجموعه كه "...و گريم انيميشن ، دستي ، هنرهاي معماري ،
بسيار زمان كهمدت موسيقي و ميشوند محسوب تجسمي هنرهاي
يك در كه است ميگيرند ، لازم درنظر آن آموزش براي طولانيتر
ميتوان كه دلايلي از.گيرد قرار "هنر شاخه" بهنام ويژه شاخه
گرايشهاي تمامي در كههنر است اين كرد ، ارائه نظر اين براي
آثار) عيني علاوهبردستاوردهاي كه است رشتهاي وابسته ،
روان و احساس با "ومستقيما بوده خلاقه قوه مبتنيبر ،(هنري
و سر مخاطبانشان روان احساسو با درنتيجه و هنرمند انسان
جامعه ، در آرامش ايجاد كهضمن است رسالتي داراي و دارد كار
حيطه در "صرفا كه تكنيك و فن برعكس.دارد دورانساز نتيجهاي
مسائل از گذشته ميشود ، خلاصه تخصص چارچوبهمان در و اقتصاد
فرهنگي امور در بويژه اجتماعي ، و امورسياسي در اقتصادي
نظر از هم هنرمند ، يك بنابراينبرجايميگذارد شگرف تاثيري
در هنري فهم و درك قوه به رسيدن نظر هماز و آموزش زمان
كارداني دوره از بيش زماني به نياز زمينههايفرهنگي تمامي
و مبتكر خلاق ، فردي بهعنوان ويژه شرايطي بتوانددر تا دارد
را خود دورانساز رسالت و شده جامعه وارد "هنرمند" كل در
آموزش جديد نظام كنوني شيوه به توجه با.برساند انجام به
در دارد ، قرار حرفهاي و فني شاخه در گروههنر چون پرورش ، و
نخواهند گروه اين هنرجويان اگر.ميشود كاردانيمتوقف مقطع
سراسري آزمون در شركت براي شوند ، متوقف دورهكارداني در
درنظر نظري شاخه براي "صرفا كه پيشدانشگاهي دردوره بايد
در شركت براي افراد اين.كنند شركت است گرفتهشده
را نظري رشته دروس از تعدادي بايد آزمونپيشدانشگاهي
كه را دروسي يكسال آزمون ، در موفقيت صورت ودر بخوانند
اين در توفيق از بعد و بخوانند ندارد رشتههنر به ربطي
صرف و دردسر با و كنند شركت هنر رشته آزمونسراسري در دوره
هنر رشته با ارتباطي هم باز كه دروسي ومطالعه مضاعف انرژي
كه مهمي نكته اينجا ، درشوند دانشگاه وارد ندارند ، بالاخره
هرگاه "معمولا.دارد نيزوجود نيست ، فايده از خالي آن تذكر
جايگزين را نوين نظمي و بههمبريزند ، را كهنه نظمي بخواهند
و نقايص تا ميگيرد صورت بهتر ارائهطريق در سعي كنند ، آن
اين هنر ، گروه مورد در متاسفانه.برطرفشود موجود كمبودهاي
كه پرورش و آموزش قديم نظام در چون.شدهاست عمل معكوس امر
رشته ، تعداد ازنظر) بسيار درمقابلمحدوديتهاي هنرجويان
از "عمدتا غيرهنري دانشآموزان آموزشي ، هجوم مراكز تعداد
ورود سراسري آزمون در داشت ، قرار (هنر رشته به نظري شاخه
دوره به شايستگي اثبات با ميكردو شركت دانشگاه به
بر را راه جديد ، درنظام اما.مييافت راه كارشناسي
تحصيل رشته اين سالدر دو حداقل كه هنر رشته هنرجويان
متوقف دورهكارداني در را آنان و بستهاند كردهاند ،
افراد روي بر هنررا كارشناسي دوره دروازه عوض در.كردهاند
شكست جز نگارنده ، نتيجهاي عقيده به كه گشودهاند ، غيرهنري
وارد افرادي درآينده زيرا.شد نخواهد جامعه عايد چيزي
گفتن براي حرفي هنرخلاق ، حيطه در كه شد خواهند هنري جامعه
تمام با.بود خواهند آثارديگران كپيكاران "صرفا و ندارند
كشور نظامآموزشي وضعيت كه حال ميرود ، انتظار مشكلات ، اين
معضلات برايرفع كه بينشي با است ، تحول و تغيير حال در
دوباره آموزشينگاهي محترم مسئولين است ، آمده پديد آموزشي
مفهوم درچارچوب را رشته اين و باشند داشته هنر رشته به
واقعيتهاي رادر جامعه نيازهاي و ;كنند تعريف "هنر" واقعي
شاخه از جدا هنررا ميتوان صورت ، آن در.بيابند هنر عيني
دوره" باايجاد و گنجاند "هنر شاخه" در حرفهاي و فني
به هنر هنرجويانرشته راهيابي زمينه "هنر پيشدانشگاهي
تا كنند رافراهم بالاتر و كارشناسي دوره عاليه تحصيلات
يابند رهايي وسرخوردگي سردرگمي از شايسته و صالح هنرجويان
هنر مدرس و سلاميپژوهشگر عبدالنبي.نيز ما و
علمي خوانندگانصفحه با
فرهنگي
خود ، نوشتههاي و مقالات ارسال با محترم ، ومترجمان
اعلام همشهري روزنامه فرهنگي علمي گروه با را همراهيخود
تعداد صفحات ، محدوديت دليل به كه اين اعلام با.داشتند
خارج كارشناسي بررسيهاي گردونه از را مقالات ازاين زيادي
را دوستان از برخي نام معذوريم ، آنها چاپ از ولاجرم ساخته
مهندس.ميآوريم پي در كردهايم ، دريافت را آنها كهمقالات
ماهنوش ،(تهران)مقيمي ابراهيم دكتر (تبريز)خسروپيران
، جهانبخش(خمين)احمدي علي مشاور ، نعمت ،(تهران)گياهي
،(تهران) عسگري حسين ،(شيراز) چگيني نوروزي
سيد ،(تهران)سعيدي ليلا ،(تهران)ليلاخيرانديش
،(تهران)دبيرينژاد رضا ،(تهران)محمودرضانيكبختزاده
برهان سيد ،(تهران)شفايي الهه ،(همدان)حسيناصغرنژاد
داناناصر ،(تهران)بصيري سحر ،(كرج گلشهر)مقدسفاضلي
محمود ،(تهران) توكلي.ب ،(قم)اسلامي
،(اهواز)بهجت نوشين ،(تهران)، عهديهظرافتجو(مرند)فرورشي
،(تهران)صفارزاده اميرهمايون ،(تهران)فلسفي سيدغلامرضا
،(تهران)فتوتاسكندري محمدكاظم ،(كرمانشاه)مفيفي روشنك
جمشيد ،(آمريكا)حبشي حبيب ،(بيرجند)نيلوفرخاشي
،(كرمانشاه)توانا غلامحسين ،(شيراز)صداقتكيش
،(رشت)رضايي عليرضا ،(تايباد)قهرمانقهرماني
،(اهواز)بوشهري شتاب ناهيد سيده ،(تهران)فروزندهخليليپير
.(تهران)محتشم غلامحسين ،(تهران)خوشبين دكترسهيلا
روز فرارسيدن مناسبت به
سازمان:جهانيجهانگردي
جهانگردي و ايرانگردي
را گردشگري هفته عناوينروزهاي
كرد اعلام
ايرانگردي امسال ، سازمان مهر دهم تا پنجم از هفتهگردشگري ،
وخصوصي دولتي بخش مشاركت" شعاربينالمللي با جهانگردي و
اين فرهنگي عناوين ،"تبليغجهانگردي و توسعه اصلي راه;
جهاني روز برگزاريمراسم ستاد گزارش به.كرد اعلام ايامرا
وتفاهم گردشگري روز مهر پنجم هفتهگردشگري ، و جهانگردي
و خصوصي بخش مشاركت و روزگردشگري مهر ، ششم بينالمللي ،
فرهنگي وميراث دستي صنايع گردشگري ، روز مهر هفتم دولتي ،
محيطزيست ، گردشگري روز مهر هشتم همچنين.است شده نامگذاري
روز مهر دهم و توسعه ، اشتغال گردشگري ، روز مهر نهم
سازمان.است نامگذاريشده فرهنگي تعامل و گردشگري ، ارتباطات
ازبرگزاري را خود اهداف مهمترين وجهانگردي ايرانگردي
و( مهرماه پنجم )جهانيجهانگردي روز در مختلف مراسم
صنعت اهميت از آگاهيعموم ارتقاي و افزايش را هفتهگردشگري
.است اعلامكرده جهانگردي
|