توسعه ضرورت; پژوهش
( پاياني بخش)توسعه و ، پژوهش عالي آموزش
فيزيك ، نوبل جايزه سومي جهان برنده باعبدالسلام ، بايد
همراه علم انتقال با بايد تكنولوژي انتقال كه شد صدا هم
.باشد
توسعه در پژوهش نقش:چهارم بخش
زندگي كيفيت يافتن بهبود فرايند ميتوان را توسعه
جهاني موءسسه مدير تن استري پاوي قول به و دانست انسانها
زندگي بديهاي تمام به حمله صورت به بايد را توسعه توسعه ،
زمينه در توسعه ، ترتيب اين به.كرد تعريف امروز جهان
رشد نرخهاي برحسب بيسوادي بيماري ، تغذيه ، باسوء مبارزه
ومحو عدالت تامين نظر از اما.است بوده موفق اندازهگيريشده
.است داشته ناچيز موفقيتي يا و شده دچارشكست فقر
چند است جرياني توسعه ميكند ، عنوان تودارو كه طوري به
طرز اجتماعي ، ساختار در اساسي تغييرات مستلزم كه بعدي
اقتصادي ، رشد تسريع نيز و ملي ، نهادهاي و عامهمردم تلقي
ص تودارو ، 1370) است مطلق فقر كردن ريشهكن و كاهشنابرابري
ارزش توسعه ، اقتصاددانان ديگر از تبعيت به تودارو ، (384
اختلافات كردن كم زندگي ، سطح ارتقاي در را اصليتوسعه
حس نفس ، به اعتماد عمومي ، آگاهي و رشد درجامعه ، طبقاتي
.ميكند جستجو مردم براي انتخاب داشتنحق و امنيت
دانسته توسعه شاخص مربوط منابع در "عموما آنچه
امكان و روءيتاند قابل كه است وخدماتي امكانات ميشود ،
انرژي ميزان در تغيير قبيل از)دارد وجود اندازهگيريآن
تعداد جاده ، طول در تغيير شده ، وتوليد شده مصرف
به وپرستار پزشك نسبت دانشآموز ، به نسبتمعلم دانشآموزان ،
از ديگري تعداد همراه به آنها مثبت تغيير(...و جمعيت كل
هدف البته.ميكند كمك منطقه يك توسعه بهميزان شاخصها اين
و قوت يانقاط معايب و اشكالات در كه ايننيست حاضر پژوهش
تفاوتهاي بيان به يا و كند بحث توسعه انواعشاخصهاي ضعف
ميكنيم بسنده نكته همين ذكر به تنها.توسعهبپردازد و رشد
"معمولا رشد ولي است داشته همراه به را رشد "توسعهمعمولا كه
"الزاما كه ميگردد بيان داخلي ناخالص توليد صورترشد به
.داشت نخواهد دنبال رابه توسعه
كاربرد و فنون و علوم پيشرفت آهنگ فني و علمي انقلاب
بخشيده فراوان سرعت را توسعه و پژوهش فرآيند يعني آنها ،
كارگيري به و جديد انديشه يك پيدايش بين زماني فاصله.است
توسعه و پژوهش پيشرفت از نشانهاي ميتوان را آنانديشه
است ، شده كوتاهتر پيوسته فاصله اين زمان ، گذشت بادانست
تلفن براي سال ، عكاسي 112 براي فاصله اين عنوانمثال ، به
براي سال ، تلويزيون 12 براي سال ، راديو35 سال ، براي 56
به پا.است بوده سال فقط 1 ليزر براي و ترانزيستورسال ،
يافته افزايش "مرتبا نيز توليد عوامل تحولاتكارايي اين پاي
به لازم وقت كاري ، گندم ايكر يك كردن درو براي"مثلااست
:است يافته شكلتقليل اين
داس ، يك كمك به ساعت سال 1800 ، 1 در
بلند ، دسته داس يك كمك به دقيقه درسال 1850 ، 15
دروكن ، ماشين يك كمك به دقيقه سال 1900 ، 2 در
مكانيكي ، دروكن ماشين يك كمك به ثانيه سال 1920 ، 40 در
كه دروكن مجهز ماشين كمك به ثانيه سال 1945 ، 35 در
در حاضر حال در "قطعا.ميدهد انجام هم را كارهايخرمنكوبي
از ناچيزتر مراتب به ضايعاتي با كوتاهتر مراتب زمانيبه
.است انجامپذير كار گذشتهاين
الان پاكستاني ، علم مسلمان دانشمند عبدالسلام ، قول به
در وحشتناك سرعتي با سوم ، جهان كشورهاي محدوده از درخارج
سرعت اين بودن وحشتناك توضيح براي وي.است شدن حالخلق
سال ده طي كه دانشي جمله از ميكند ، استناد بهمواردي
در كه است دانشي كل از بيشتر شده حاصل پژوهش گذشتهدرباره
ترتيب همين به)است آمده گرد باره اين در بشريت تماميتاريخ
منسوخ اخير سال ده در زمينه اين در كه تعدادكتابهايي
عبدالسلام).(بشر تاريخ تمام در تا است بوده شدهاندبيشتر
(ص68 1368 ،
از حاكي فوق موارد از يك هر ميشود ، ملاحظه كه طوري به
نتيجه در جديد دانش پيدايش و تكنولوژي بهبود كه است اين
توليد كارايي ترتيب اين به و است گرفته صورت وتوسعه پژوهش
خدمات و كالا توليد افزايش نرخ كه شرايطي در.است بالارفته
كالا كل مقدار "طبيعتا باشد ، جمعيت رشد نرخ افزايش بيشاز
مييابد افزايش ميگيرد قرار جامعه اختيار در كه وخدماتي
گرفت نتيجه ميتوان قبلي ساده فرض چند گرفتن نظر در وبا
.است پذيرفته تحقق توسعه رشدو جامعه كهدر
پژوهش محصول تكنولوژي كه بگيريم نتيجه اگر اساس ، اين بر
و.بود نخواهد نادرست نتيجهاي است ، كشور هر در توسعه و
در كشورهاي اقتصادي توسعه به كمكي وارداتي اگرتكنولوژي
پژوهش كه است دليل اين به "احتمالا نميكند ، حالتوسعه
به يا ، و.است نداشته وجود كشور در تكنولوژي آن متناسببا
تكنولوژي با واردكننده كشور پژوهشي عبارتديگر ، ساختار
باعبدالسلام ، بايد ترتيب اين به و.نيست وارداتيمتناسب
انتقال كه شد صدا هم فيزيك ، نوبل جايزه جهانسومي برنده
(عبدالسلام 1368).باشد همراه علم انتقال بايدبا تكنولوژي
نتيجهگيري و خلاصه:پنجم بخش
تربيت عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها وظايف جمله از
كاربردي ، بنيادي ، تحقيقات انجام نياز ، مورد نيرويمتخصص
به قادر كه است پژوهشگراني آمادهساختن و وتوسعهاي
پژوهش و آموزش عالي آموزش در.باشند تحقيقاتي انجامچنين
با و صورت اين غير در زيرا باشند ، يكديگر بايدمكمل
بزرگ دبيرستاني به تبديل دانشگاه تدريس ، از جداسازيتحقيق
.شد خواهد
به دانشگاهها ، در و اعم ، طور به ما ، جامعه در پژوهش وضعيت
متداول شاخصهاي و معيارها گرفتن نظر در با اخص ، طور
برنامههاي در گرچه.نيست رضايتبخش چندان منظور اين براي
اسلامي جمهوري فرهنگي و اجتماعي ، اقتصادي ، توسعه اولودوم
تحقيقات ، كيفي و كمي شاخصهاي بهبود بر زيادي ايرانتاكيد
تعميق و گسترش عالي ، آموزش در پژوهش محوري تقويتنقش
كردن نهادي و پژوهش كيفي ارتقاي و تعميم فرهنگيتحقيقات ،
اول برنامه عملكرد حال اين با است ، شده آندردانشگاهها
شرايطي در كه است آن از حاكي دوم برنامه در امر وظواهر
و نيست دانشجو تعداد با متناسب آموزشي امكانات كههنوز
در تدريس به ناگزير و است نشده تامين استادان زندگيمادي
و استاد به دانشجو نسبت گرفتن درنظر با هستند ، ساعاتزياد
اميد مييابد ، اختصاص پژوهش به كه ملي ناخالص ازتوليد سهمي
شده پيشبيني اهداف به نيل و پژوهش وضعيت بهبود چندانيبه
.نيست آيندهنزديك در
بسيار نقش حاضر دنياي در توسعه و پژوهش كه اين به نظر
كنيم قبول اگر و دارد جوامع اقتصادي رشد و توسعه مهميدر
جامعه ، افراد عموم براي زندگي شرايط بهبود يعني كهتوسعه
فعاليت هر شامل كه توسعه و پژوهش تعريف با هدف تحققاين
در آن از واستفاده دانش سطح افزايش جهت در وخلاق منسجم
زندگي كيفيت به بخشيدن بهبود منظور به و كاربردهايجديد
فرآيند در ترتيب اين بهدارد كامل است ، هماهنگي انسان
اجرا به و كاربردي و بنيادي پژوهشهاي توجهبه لزوم توسعه
.ميگردد مشخصتر شده انجام نتايجتحقيقات گذاشتن
انديشه تازههاي
|
اجتماعي علوم فرهنگ
:مترجمان /كولب.ل ويليام گولد ، جوليوس:موءلفان
پاشايي ، .ع ميرزايي ، محمد مجيدي ، فريبرز پرهام ، باقر
مصطفي فرهنگي ، علياكبر ماهر ، فرهاد رييسدانا ، فريبرز
/...و كريمي احمد كاوياني ، منصوره كياوند ، عزيز ازكيا ،
مازيار ، انتشارات:ناشر /زهدمازندراني محمدجواد:ويراستار
با گالينگور جلد كوچك ، رحلي قطع اول ، زمستان 1376 ، چاپ
.تومان قيمت3800 روكش ،
هر فرهنگها ، ترجمه يا نوشتن نيز و فرهنگنويسي
جامعه آن علمي توسعه و رشد نمايانگر باشد ، تخصصيتر چقدر
اجتماعي علوم فرهنگ نيز ، اجتماعي علوم زمينه در.است
اين در اما است ، شده تاليف و تدوين داخل در دكترساروخاني
از شاخه اين كاستيهاي بتواند كه جامع فرهنگ يك زمينهفقدان
روشمند و علمي شيوهاي به نيز و سازد برطرف را علومانساني
فرهنگ".ميشود حس "كاملا باشد درآمده تحرير بهرشته
ميتواند ، كه است دانشنامهاي زمينه اين در "علوماجتماعي
فن اهل براي را زمينه اين كاستيهاي زيادي ، تااندازه
امر همين و شده تهيه يونسكو سفارش به كتاب اين.برطرفسازد
سياسي جهتگيريهاي دستخوش آن مطالب و مقالات تا مانعشده
"اجتماعي علوم فرهنگ" كتاب.شود..و ياارزشداوري
و شده گردآوري امريكا و اروپا دانشگاههاي بنام توسطاستاد
فرهنگ مقالات متخصص و كاردان مترجم نيز 32 درترجمه
اين اغلب كه برگرداندهاند فارسي به را آن علوماجتماعي
مراكز و دانشگاهها در اجتماعي علوم دروس مدرس مترجمانخود
دانشنامه اين در اصطلاح حدود 1200 درميباشند داخلكشور
در.است دقيق تعاريفي حاوي آن اصطلاح از 1800 بيش آمدهكه
است بخش چند مدخلها توضيح معدود ، موارد در مگر سراسركتاب ،
توضيح A بخشاست شده لحاظ نيز فارسي برگردان كهدر
و عمومي كاربرد يا و موردنظر ، اصطلاح اصلي و معنايدقيق
B بخش.است اجتماعي علوم از رشته چند يا هريك آندر مشترك
آن عمومي معناي تفصيليتر بحث يا اصطلاح آن زمينهتاريخي
.رادربرميگيرد
در توضيحات تفصيل و گسترش واقع نيزدر...و Eو D ،C بخشهاي
و ياشرح و اصطلاح هر تاريخي خاستگاههاي زمينه
علوم گوناگون رشتههاي در اصطلاح خاص كاربردهاي روش
.است اجتماعي
از دربسياري كه است ضروري نكته اين تذكر پايان در
فرهنگها تاليف يا و ترجمه به دولتي كشورها ، موسسات
بسيار سرمايهگذاري و وقت به نياز كه چرا اهتمامميورزند ،
خصوصي ناشران دغدغه ما ، كشور در متاسفانه اما زياديدارد ،
هر كه است دانشگاهها و دولتي موسسات از بيشتر اينزمينه در
وقت فرهنگهايي چنين از اهميتتر كم كتاب صدها سالهبراي
.ميكنند صرف وهزينه
تصميم سالهاي
محمدباقر دكتر:ترجمه /اشپنگلر اسوالد:نوشته
قيمت1200 /اول1377 چاپ /پرسش نشر:ناشر /هوشيار
تومان
معروف نويسنده و مورخ كه است اثري ترجمه كتاب اين
حزب رسيدن قدرت به سال) سال 1933 در آلماناشپنگلر
.است نوشته را آن (هيتلر رهبري به ناسيونالسوسياليسم
بود گرفته قرار تحولي آستانه در آلمان كشور سال آن در
.شد بينالمللي عمومي اوضاع دگرگوني آن نتيجه كه
با و كرده پيشبيني بود مقدر آنچه كه گويي نويسنده
گذارده آلمان ملت پاي پيش تقدير كه راهي در شجاعت كمال
عقب به هم قدمي نبوده مايل طرفي از و است نهاده قدم
چنان را ديگر كشورهاي و جهان اوضاع اشپنگلر.بنهد
تفاوت پيوسته وقوع به حال به تا آنچه با كه ميكند پيشبيني
او.است تاريخ مورفولوژي روش او پيشبيني راه.محسوسيندارد
ميتوان كه ميكند بيان تصويري مختلف تمدنهاي و برايتاريخ
آنها آينده و گرفت نتيجه آنها از مقايسه و تمثيل بهوسيله
در را خود تاريخي مقايسه نظريه وي.كرد راپيشگويي
.است كرده بيان "كاملا "زمين مغرب سقوط" كتابمعروفش
|
|