خود كودكان چشمان مواظب
!باشيد
در كار كتاب چهار انتشار
تحريري خط آموزش زمينه
آينه در حكومت و سياست قدرت ،
-فارسي حكم و امثال
در فرهنگي باورهاي
پاياني بخش
...اجتماع و سياست حوزه
خود كودكان چشمان مواظب
!باشيد
روند موفقيت در مدارس مربيان و پدرها مادرها ، نقش بررسي
كودكان مشكلاتچشم درماني
:سرآغاز
نيست ، امكانپذير فرد يك مشاركت با فقط جامعه يك آسايش
كار ، اين انجام براي و است وابسته همگان شركت به بلكه
همه بيشك.باشد همهمشترك بين بايد دانش و مسئوليت
بهكار و است ، بپذيرند مفيد زندگي در كه را آنچه آمادهاند
بهدرستيارائه ضروري آموزشهاي اين تاكنون ليكن ببندند ،
و استمرار گرو در صحيح ، بهداشتي خدمات ارائه.است نشده
به آينده درهاي كليد واقع ، در بهداشت ، و است آموزشعمومي
.است ملت يك اجتماعي پيشرفتهاي و فعاليتهاياقتصادي روي
افراد همه متوجه نيز ، نبودبهداشت از ناشي ضررهاي ازطرفي ،
.ميشود جامعه
سطح بردن بالا براي كه است آن بهدنبال كوتاه نوشتار اين
جسمي ، بهداشت به بسزايي كمك بهداشت ، پزشكيوآموزش دانش
.كند جامعهارائه اجتماعي و رواني
نظر از كه كودكاني است ، يادگيري و رشد دوره كودكي ، دوره
مطالب فهم براي زيادي كنجكاوي هستند ، سالم رواني و جسمي
ايجاد و عاطفي و رواني مربيانازنظر و والدين نقش و دارند
مدرسه ، چون جوامعكوچكي و خانواده افراد بين بهتر ارتباط
.است شايانتوجه و مهم بسيار
ترديد بدون مدارس ، ارجمند آموزگاران و مادران و پدران
از زيرا.باشند خود كودكان بهداشتياران بهترين ميتوانند
اين تاثير و ارتباط و برخورداربوده خاصي توانايي و عطوفت
عميقتر و همهبهتر از دانشآموزان ، و كودكان روي بر افراد
ويژهايبرخوردار اهميت از كه بهداشت جنبههاي از يكي.است
پرارزشي بسيار موهبت بينايي.است چشم بهداشت است ،
ممكن و ميشود محسوب بزرگي نقص فرد ، هر در ضعفبينايياست
به اعتماد عدم رواني ، و رفتاري وتغييرات اختلالات باعث است
نونهالان و كودكان افتادگيتحصيلي عقب و گوشهگيري نفس ،
.شود
كمك ميتوان بهموقع ، درمان و تشخيص و چشمي مرتب معاينات با
و فرزندان رفتاري و اجتماعي تحصيلي ، رشد به بزرگي
.داشت معمول جامعهمان درنتيجه و آيندهسازان
چشم تنبلي به مبتلا كودكان ، از قابلتوجهي درصد نمونه براي
سنين در نيز برخي و هستند انكساري عيوب و (آمبليوپي)
.ميشوند چشم انحراف مانند چشمي مشكلات دچار زندگي ، اوليه
مشكلات و چشمي انكساري ، انحرافات عيوب درآوردن تحتكنترل با
تنبلي وهمچنين دارند انكساري منشاء بخصوص كه ديگر چشمي
ميتوانبه است ، برخوردار خاصي اهميت از خود بهنوبه كه چشم
.كرد خدمت جامعه به درنهايت و نونهالان و اطفال
همراه مسئول ، و دلسوز مربيان و والدين نقش ميان ، اين در
اوليه مراقبين بهعنوان كه اپتومتريستها فعاليتهايعلمي با
اين در و ميشود ياد آنها از ،(health care ) چشم بهداشت
.است اجتنابناپذير بيشك ميكنند ، وظيفه انجام زمينه ،
و بهموقع تشخيص بهرغم كه شده ديده زيادي موارد متاسفانه
عدم بهعلت چشمپزشك ، همكاران و اپتومتريستها چشميتوسط ضعف
مربيان ، و والدين ازطرف چشمي مشكلات كماهميتگرفتن و پيگيري
.است شده منجر شكست به درمان
بدون !چيست مربيان و والدين نقش ميان ، اين در بهراستي ،
است كاري هر موفقيت عوامل مهمترين از انگيزه ، داشتن ترديد
پيگيري بهمنظور انگيزه ، اين درايجاد مربيان و والدين و
درمان روند طي توسطكودك ، عينك از مستمر استفاده و درمان
نزديكبيني ، ، دوربيني ، ) انكساري عيوب اصلاح آمبليوپي ،
تا غيره ، و تطابقي چشمي انحرافات درمان و (آستيگماتيسم
ايفا را انكاري غيرقابل و بسزا نقش نهايي ، حصولنتيجه
.ميكنند
كودكان بتوانند اينكه براي دلسوز ، مربيان و مادران پدران ،
عيوب اصلاح براي "اساسا كه عينك از استفاده امر در را
و لازم...و تطابقي اصلاحانحرافات چشم ، تنبلي انكساري ،
توجه نكاتزير به است لازم كنند ، تشويق است ، ضروري
:نمايند
ارتباط و محبت ابراز با است ، مدرسه سنين در شما كودك اگر
و كنيد ايجاد كودك در را پذيرش و امنيت احساس ابتدا صحيح ،
و خاص تجويز اين علت "اساسا مطلب ، كه اين توجيه با سپس
از.كنيد ياري رونددرمان طي را او ،!چيست عينك از استفاده
جمعي يكمحيط در را روز از زيادي ساعات كودكان ، آنجاييكه
برخوردها به نسبت حتم بهطور ميگذرانند ، دبستان مانند
نشان واكنش ميشوند ، روبهرو آن با خود محيط در كه وكنشهايي
باشد ناگهاني تغيير از ناشي ميتواند عكسالعمل اين.ميدهند
رخ (..و چشم بستن يا و عينكزدن بهخاطر)كودك ظاهر در كه
يابهندرت و نميخورد چشم به درديگران كه تغييري است ، داده
از وضعيت اين كه ميشود زمانيبيشتر بچه حساسيت.ميشود ديده
و نگردد قبولواقع مورد وي بزرگان و عزيزان از يكي طرف
ديده"حتما مثال براي.گيرد قرار هم تمسخر مورد آنكه بدتر
"مثلا شده ، گفته خانوادهها از بسياري در كه شنيدهايد يا
عينك يا و نيستند و نبودهاند عينكي ما فاميلهاي هيچيكاز
امثال و نيست رسم يا ندارد شگون ما ، فاميل دربين زدن
در آموزش با و شرايطيبپرهيزيد چنين ايجاد از بايد.اينها
بستن و عينكزدن كه بياموزيد بچهها به مدرسه و خانه محيط
خندهآوري و مضحك موضوع و است درمان روند از بخشي چشم ،
شخصيتها ، از تعدادي اسامي فرزندان ، به ميتوانيد شما.نيست
مربيان نيز و فاميل دوست ، وي ، همسالان و بزرگان ، دانشمندان
خاصي علاقه كودك و ميكنند ، استفاده ازعينك كه را معلمانش و
عينك نيز خود اگر كه بهتر وچه كنيد يادآوري دارد ، آنها به
او تا كنيد معمولياستفاده و ساده عينك از گاهي نميزنيد ،
ظاهريرا تغيير اين و نيست او خاص تنها عينك كه بداند
هر و مدرسه با ارتباط ضمن ميتوانيد "ضمنابپذيرد راحتتر
بخواهيد ايشان از مربيان ، با هماهنگي و ديگر محيطآموزشي
.كنند تشويق عينك از دراستفاده را فرزندتان كه
فرزندتان به اينكه جاي به عينك خريد هنگام در همچنين
كه بگوييد است بهتر نه ، يا دارد دوست را عينك آيا بگوييد
از عينك كه آنجايي از و دارد دوست را عينك مدل و رنگ كدام
كار اين با شما قرارميگيرد ، استفاده مورد نيز زيبايي جنبه
ميتوانيد او ، راحتتر به گذاشتن احترام و دادن اختيار ضمن
با بهعلاوه.كنيد كمك او به مناسب و زيبا عينكي انتخاب در
كه بقبولانيد او به ظاهرش ، و قيافه از تمجيد و تعريف
.دارد زيبا و دوستداشتني چهرهاي باعينك ،
پر كه باشد كتابچهاي يا و آلبوم مجله ، روي از انتخاب اگر
موءثرتر و بهتر است ، متفاوت عينكهاي با كودكان عكسهاي از
و كرده مقايسه ديگران با را خود دايم كودكان زيرا.است
نيز اختيار و عمل آزادي احساس كودك ، اينكه ضمنميسنجند
در شما فرزند اگر.است مهم بسيار خود ، بهنوبه كه ميكند
برايدرك كافي استدلال توانايي و است پيشدبستاني سنين
كه كافياست اندازه همين ندارد ، را عينك از استفاده مزاياي
زيبايي در و است لباس يك مانند هم عينك كه اوبقبولانيد به
.ميكند جذابتر و زيبا اورا و است موءثر او
و والدين بخصوص همگان براي شده ، ذكر مطالب از آگاهي
ارزش از و ميگذرانند كودكان با را بيشتري اوقات كه مربيان
بسيار هستند ، برخوردار كودكان نزد در ويژهاي جايگاه و
روندهاي از دربسياري شد گفته كه همانطور و است ضروري
چشم ، تنبلي انكساري ، عيوب اصلاح مانند درماني
عينك از استفاده كه...و چشمي انحرافات درمانغيرجراحي ،
روند راستاي در مادران و پدران است ، همكاري ضروري و لازم
خاصي اهميت از سايرمتخصصان و اپتومتريستها درماني
.است برخوردار
خود بهداشت مسئوليت فعالانه مردم ، خود وقتي فقط دانست بايد
صورت مهمي تغييرات وقت آن بگيرند ، بهعهده را جامعه و
عمومي سطح رفتن بالا آن ، نتايج از يكي كه گرفت خواهد
.است جامعه بهداشت
شيرنگي احمد سيد
سنجي بينايي كارشناس
در كار كتاب چهار انتشار
تحريري خط آموزش زمينه
در آموزشي كار كتاب چهار دانش ، وراي انتشارات سوي از
توسط كتاب ، چهار اين.يافت انتشار خطتحريري آموزش زمينه
در آنها همه و شده تاليف شيريندهقان ، و فضليخاني منوچهر
پيشخوان روانه هزارنسخهاي ، پنج شمارگان با و پاييز 1377
سوم خطتحريري آموزش كار كتاب.است شده كتابفروشيها
شده منتشر تومان قيمت 230 به و دارد صفحه ابتدايي ، 48
ابتدايي پنجم و چهارم تحريري خط آموزش كار كتابهاي.است
و شدهاند منتشر تومان قيمت 260 وبه صفحه در 64 نيز
دانشآموزان ويژه كه تحريرينيز خط آموزش كار كتاب چهارمين
بهبهاي 320 و صفحه در 88 است ، متوسطه و راهنمايي دوره
موضوع سه كتاب ، چهار اين در.است يافته انتشار تومان
با الفبا حروف كليه آموزش:است گرفته قرار موردبررسي
به حروف اتصال نحوه تحريري ، خط و اصولخوشنويسي از استفاده
كاربرد نهايت در و لازم مثالهاوتمرينهاي با همراه يكديگر
تكرار و تمرين و قسمتهايقبل در شده گفته قواعد و اصول
كتابها ، ميتوانند اين.خوشنويسي مهارتهاي به دستيابي براي
منتقل دانشآموزان رابه خوشنويسي مهارتهاي از پارهاي
.كنند
آينه در حكومت و سياست قدرت ،
-فارسي حكم و امثال
در فرهنگي باورهاي پاياني
بخش
...اجتماع و سياست حوزه
حكم و امثال و ضربالمثلها تحليل نخست بخش در ;اشاره
از پارهاي با شد ، منتشر صفحه همين ديروزدر كه فارسي
داشته بازتاب فارسي وادب فرهنگ در كه پيشينيان باورهاي
.شديم آشنا است ،
ارائه ضمن خود ، نوشتار پاياني بخش در مقاله ، اين موءلف
هم با كه است پرداخته خود بحث جمعبندي به ديگر ، باور چند
.ميخوانيم
از يكي.پرداخت اذانگفتن به سحر هنگام و رفت دهي به مردي
.است اذان صداي:گفتند.است صدايي چه اين:روستاييانپرسيد
گاو به پرسيد ديني ، مراسم از يكي:گفتند!چيست اذان پرسيد
چه هر پسبگذار:گفت.خير:گفتند!كاريندارد كه ما گوسفند و
كاري ما گوسفند و گاو اگربه كه) اينشيوه و ;بگويد ميخواهد
كار روي دلايلعمده از يكي ،(بگويد ميخواهد چه هر ندارد ،
با.است بوده ايران تاريخ در نظامهاياستبدادي دوام و آمدن
به خودگذشتگي از بر فارسي ، حكم و امثال روحيه ، در اين وجود
:است شده بسيار تاكيد همگاني مصالح رعايت و نفعديگران
طريق اهل صحبت عهد بشكست -خانقاه ز مدرسهآمد به صاحبدلي
از كردي اختيار تا !چيست ميخانه ، فرق و مسجد ميان گفتم ;را
وين -موج ز درميبرد به خويش گليم آن گفت ;را فريق اين آن ،
جزخدمت به عبادت" ;"(سعدي) را غريق بگيرد كه ميكند جهد
ارحم" ;"(سعدي)نيست دلق و سجاده و تسبيح به -نيست خلق
جرعهاي شرابخوري ، اگر" كنند ، رحم تو بر تا رحمكن:ترحم
باك چه غير به رسد نفعي كه آنگناه از -خاك بر فشان
بنشيني ، اگرخاموش-چاهست و نابينا كه اگربيني" ;"(حافظ)
نامت نشايدكه -بيغمي ديگران محنت كز تو" ;(سعدي) است گناه
."(سعدي) آدمي نهند
دارد وجود زيادي موارد فارسي ، حكم و امثال غني فرهنگ در
اين در دقت ولي ميگويد ، سخن اتحاد ، و همدستي اهميت از كه
همدستي به مردم گاه آن كه ميدهد نشان حكم و امثال گونه
بناي يا ستمكاري ازبرافكندن سخن كه ميشوند خوانده فرا
آباداني مشاركتدر و ساختن مراد كه آنگاه نه است ، ستمي
اين از.دارد كمتري بسيار مثال شاهد اخير ، قسم اين.است
ز ميخانه آبادي":شد يادآور را موارد اين بابميتوان
آب به آب" ;"خيام" ماست پريشاني از جمعيتكفر -ماست ويراني
به آري" ;"ميكند گل آتش آتشاز" ;"برميدارد زور ميخورد ،
صد ما همراه ، نفربودند دو آنها" ;"گرفت ميتوان جهان اتفاق
پس -جوييزايد دجله ، و فرات و نيل از" ،"تنها بوديم نفر
-را پيل بزند شد پر چو پشه" ;"بربايد را پيل كه زند موج
."(سعدي)اوست كه صلابت و همهتندي با
سازش به را ما كه است دست در بسياري حكم و امثال چند هر
آن نخست:داشت نظر در را نكته دو بايد اما ميخواند ، فرا
و گذشت اهل خويش ، اجتماعي امور در كمتر ايرانيان ، ما كه
انجمنهاي و احزاب دلايلناپايداري از يكي و بودهايم تفاهم
امثال از دربرخي كه ، آن ديگر.باشد امر همين شايد نيز ما
توصيهميشود گذشت به رو آن از سازش ، و گذشت بر دال حكم و
ديگر به باشد ، موفق مقابل طرف نابودي در نميتواند فرد كه
.ميشود وارد راه اين از است ، سرخورده راه آن از سخن ، چون
;"باشد داشته گذشت بايد آدم":دست اين نمونههايياز اينك
با مروت ، دوستان با -است ايندوحرف تفسير گيتي ، دو آسايش"
به كه دستي" ;"جايزالخطاست انسان ، " ;"(حافظ)مدارا دشمنان
نتوان خصومت كه آن با -ببوس برد نتوان دندان
كار زدن ، شمشير بر مشت و شير با پنجه" ;"(سعدي)كردبساز
عذر را همه ملت دو و هفتاد جنگ" ;"(سعدي)نيست خردمندان
با چنان" ;"(حافظ)افسانهزدند ره حقيقت ، نديدند چون -بنه
زمزم مسلمانتبه -عرفي مردنت از بعد كه كن خو بد و نيك
در كسي با آوري جنگ چو" ;"(عرفي)بسوزاند هندو و شويد
برآيد كاري چو" ;"(سعدي)گريز يا بود گزيرت وي كهاز -ستيز
يار فلك چون" ;"گردنكشي و تندي به چهحاجت -خوشي و لطف به
."(مكتبي)ساخت اوببايد نيك و بد با -ساخت نشايد خود
كه است ضروري نكته اين يادآوري نوشتار ، اين پايان در
در منفي و مثبت راهكارهاي از است پر ما حكم و امثال فرهنگ
با كه است آن ما بزرگ وظيفه و ;اجتماعي -سياسي حوزههاي
منفي وجوه كاراييآن ، و روزآمدي به توجه و آن ، در انديشه
.بكوشيم آن غناي و حفظ در و گذاشته كنار را
حميدي محسن محمد
|