فاطمه حضرت ولادت مناسبت به
خانواده دهي شكل
زن روز و (س)
حضرت از گيري الگو با سالم اي
(س)
فاطمه
امام ديدگاه از زن هويت
(ره)خميني
خواهان هندي مسلمان زنان
هستند مجلس نمايندگي كرسيهاي
فاطمه حضرت ولادت مناسبت به
خانواده دهي شكل
زن روز و (س)
حضرت از گيري الگو با سالم اي
(س)
فاطمه
افراد پذيرش مورد "عملا بتواند الگو يك اينكه براي
كلامي فكري ، وجودي ، جوانب همه ميبايست گيرد ، قرار جامعه
ايجاد جامعه در توانسته او راكه تحولي ميزان و الگو شخصيت
شود بارز نمايد
و تحول تغيير ، باعث مقبوليت ايجاد با بتواند بايد الگو يك
داشته شاخصهايي بايد الگو است مسلم آنچه.گردد جامعه اصلاح
علاقهمندي ايجاد و برانگيزاند افراد در را احترام كه باشد
تامين را الگو آن جامعه ، كهافراد طوري به نمايد آنان در
الگو آن يعني.مختلفبدانند شرايط در خود نيازهاي كننده
.باشد پايدار ارزشهاي داراي
كه رشد حساس دوران از بايد فكري و رفتاري الگوهاي ارائه
عبارت به.گيرد قرار توجه مورد انعطافپذيرند زبان و فكر
كه شرايطي و آن ارائه نحوه به بدونتوجه الگو ارائه ديگر
جامعه در اعتنايي آثارقابل گيرد قرار نظر مورد بايد
است ، آنچهمسلم.نيست مطرح جنسيت الگودهي ، بحث در.ندارد
زنان براي مناسبي الگوهاي خود ، اسلامي فرهنگ به بنا
واقع در كه افرادي اينكه ديگر نكته و داريم ومردانجامعه
داراي ميبايست خود هستند ، اينالگوها اشاعهدهندگان
حداقل و بنشيند دلمردم بر آنها حرف تا باشند ويژگيهايي
.نشود دافعه ايجاد الگوها اين به نسبت
مقطعي ، صورت به و خاص زمان يك در سخنراني جاي به بايد
پويا ، شكلي به الگو يك از پيروي براي سازيجامعه ، آماده
ومذهبي قرآني شخصيتهاي از وقتي و انجامپذيرد مستمر و فعال
و ترحم حس ايجاد جاي به صحبتميكنيم ، برجسته افراد از مان ،
كه را سهمي و نقش آنان ، كاربرد به نسبت افراد در دلسوزي
اگر مثال بطور.بارزنماييم داشتهاند ، جامعه تحول در آنها
همكاريايشان و ارتباط نوع بر ميكنيم ، صحبت (ع)علي حضرت از
"شخصا اينكه و خانه امور انجام در (س)فاطمه حضرت با
حضرت شخصيت وجودي آثار يعنينماييم تاكيد نانميپختند
براي صميمي و سالم محيطي آوردن بوجود در درخانواده (ع)علي
يا و گيرد ، قرار توجه مورد بيشتر فرزندانبايد تربيت و رشد
را زهرا فاطمه دست پيامبراكرم ميشود ، گفته اينكه ،
طرح مجرد طور ميناميدند ، به "ابيها ام" را او و ميبوسيدند
كه احترامخاصي و زن به نسبت (ص)محمد حضرت نگرش بلكه نشود ،
همين زيرا.گيرد قرار بررسي مورد بودند ، قايل او براي
شكل در كه است دخترشان با (ص) پيامبر برخورد نوع احترامو
در ايشان روابط مجموعه و (س)فاطمه شخصيتمستقلحضرت گيري
پدران براي بايد و است داشته تاثيرعمدهاي جامعه و خانواده
وقتي يا و باشد مطرح عمليالگو بعد عنوان به نيز ما جامعه
صحبت ظلميزيد بارگاه در او ايستادگي و زينب حضرت از
يك عنوان به را او نقش و كاربرد كه است بهتر ميكنيم ،
زنان به و كنيم بارز تصميمگيريها و سياست صحنه زن ، در
ظلم برابر در ميتوانند كه بدهيم را وشهامت الگو اين جامعه
ظلم هستند ، زن چون اينكه نه بزنند ، را حرفشان و بايستند
.بپذيرند را
در (س)فاطمه حضرت شخصيت از گوشهاي به پرداختن با بايد
در آن نتايج و سالم خانواده يك شكلدهي و ارتباطاتخانوادگي
.دهيم قرار موردتوجه را جامعه
بايستيم كاذب ، ارزشهاي هجوم برابر در ميتوانيم صورتي در
از مناسب بهرهگيري براي را لازم امكانات و تجهيزات كه
جامعه افراد كه صورتي به بياوريم ، بوجود خودمان ارزشهاي
.بكنند بينيازي مقطعياحساس و كاذب ارزشهاي به نسبت
ميآورد روي كاذب ارزشهاي به بيشتر جامعهاي است مسلم آنچه
اگر مثال ، طور به.باشد نداشته ديگري ماواي و جايگاه كه
امنيت احساس جامعه در كرده كسب بالايي علمي درجه كه دختري
و سهم يا نگردد ، برخوردار وجايگاهمناسبي احترام از و نكند
امنيتها عدم اين نشود ، همه بارز فرزندش تربيت در او نقش
ديگري بهجاهاي را فرد مجموع ودر ميكند ايجاد او در اضطراب
.ميدهد سوق ميكند ، ايمني احساس آنها به نسبت كه
خاص الگوي يك پذيرش در مغزها فرار در ما ، را مسايل اين
رو ، اين از.ميكنيم مشاهده خوبي به مواردمشابه ، و لباس
نيازهايش به و نيست ايمن كنددرجامعهاش احساس كه جواني
و صحيح طرز به صرفانرژياش براي هم جايي و نميشود توجه
مزيد نيز پذيرياو تنوع روحيه "طبيعتا ندارد ، وجود سالمي
مخرب الگوهاي پذيرش براي را زمينه و شده علت بر
.فراهمميكند
زنان به صحيح فرهنگ اشاعه براي تلاش
زنان به مربوط كه دفاتري و انجمنها كانونها ، همه بايد
ارتقاي زنان ، به نسبت صحيح فرهنگ اشاعه به يكسو از هستند
ديگر سوي از و بپردازند آنها كردنقابليتهاي بارز و دانش
ندارند ، صحيحي نگرش بهتواناييهايشان نسبت زنان خود چون
و اجتماعي و خانوادگي انساني ، حقوق به نسبت را آنها بايد
داشته اجتماعيميتوانند تحولات ايجاد در كه نقشي همچنين
متنجامعه در بيشتري نفس به اعتماد با تا كرد ، آگاه باشند ،
.گيرند قرار
نفس به اعتماد كسب واقع در مثبت خودشناسي است ، طبيعي
جامعه ، مختلف مسايل با مقابله در را زنان توانايي كافي ،
ضعيف زن چون برچسبهايي وجود با "مطمئنا.ميدهد افزايش
مردان از شايستگيزنان يا ندارد شايستگي و قابليت است ،
كه بخصوص.كرد فراهم را زنان رشد زمينه نميتوان است ، كمتر
اگر حتي كه كنند تجربه نيز عمل در است ممكن زنان
داوريها پيش اين باشند ، داشته هم استعدادهاوتوانايي
از كمتر عمل در و ناديدهميانگارد را آنان تواناييهاي
.ميشود استفاده وجودشان
محيطهاي در زنان ، به نسبت كه نگرشي است لازم بنابراين
اين به ما اگر يعنيكند تغيير دارد ، وجود اداري و آموزشي
لايق مديران ميتوانند حق به زنان كه رسيدهايم واقعيت
داشته نقش كليدي درتصميمگيريهاومسئوليتهاي و بوده وموفقي
خاصي تعصب هيچگونه بدون را آنها رشد زمينه بايد باشند ،
كه باعثميشود سازنده و سالم حركتهاي نوع اينسازيم فراهم
.يابد كاهش زنان مسايل زمينه در عمل و نظر بين فاصله
مسئوليتهاي سپردن با همراه كه است اين اساسي نكتهبسيار
جدي بطور را جامعه مردان سازي آگاه زنانميبايست به كليدي
سوي از آنان مديريت و كهجايگاه دهيم قرار توجه مورد
.شود گرفته جدي آقايان
شناسي جامعه ارشد كارشناس - شريفي-ن
امام ديدگاه از زن هويت
(ره)خميني
كه بود راهي دختران كردن گور به زنده عرب جاهليت در
از صرفنظر.ميداد نجات موءنث اولاد شروجود رااز خانواده
اهل و نبوي سنت و تعاليم مدد كهبه صدراسلام در كوتاهي دوره
را خود منزلتحقيقي و ارج تاحدودي زن طاهرينش ، بيت
احياء و حيات تجديد با همزمان "مجددا بازيافت ،
گرديد ، آغاز اسلامي خلافت لعاب و رنگ با كه نظاماتپيشين
با تدريج به و يافت دوباره رجعتي زننيز منزلت و جايگاه
محدوديتهاي و قيود اسلام ، متحجرانهاز برداشتهاي زمان گذشت
همين تا حتي كه تاآنجا نمود تحميل زنان بر را كنندهاي فلج
ما همعصر متحجر و سنتي مقدسين نزد نيز اخير دهه چند
.بود مشاهده قابل وضوح به زن منزلتي دون اين از رگههايي
و آزادي شعار با ، جهاني استعمار كه بود شرايطي چنين در
حجاب كشف قالب در را بيبندوباري و برهنگي مساوات ، فرهنگ
"فريبا" عنوان تحت شاهانه ، ادبيات منشدر اين.داد اشاعه
در زن تصوير از بدل فريبا ، نسخه زن.شد مطرح زن.بودن
و كرامت آننيز اصلي نسخه در متاسفانه كه است غربي جامعه
شده قرباني غرب مادي فلسفه مسلخ در زن واقعي شخصيت
را غربي انسان مقصود و معبود دو اين "لذت و اقتصاد"تا
.آورد فراهم
عظمت و شكوه و انديشه فروغ كه است فوق ملاحظات به عنايت با
مسلمان زن اصيل هويت احياي در (ره)خميني امام حضرت عمل
.ميشود شناخته بهتر
به زن جايگاه از متحجرانه برداشتهاي نزديك از خود كه امام
از و بود شاهد را اندرون در محبوس عيال و "ضعيفه"عنوان
و شاه ملعبه و فريبا زن نقش خود ، خاص تيزبيني با ديگر سوي
خودباختگي و خودبيگانگي از و فساد و ابتذال در را استعمار
زلال كوثر از الهام ميكردبا احساس بخوبي مسلمان جوامع
ميراث مجتهدانهدر تامل تعمقو و محمدي ناب اسلام معارف
السلام عليهم معصومين ائمه تعاليم و نبوي سنت گرانقدر
درك چنان آن مبارز ، به و ضمير روشن تقليد مرجع ازموضع
را آن بروز و تجلي كه يافت دست زن ومسئوليت نقش از درستي
.شاهديم اسلامي انقلاب مسلماندر زن هويت احياي در
دستگاههاي تلاش و كوشش سالها عليرغم كه بود زن از تلقي اين
سنتهاي وجود و حضور عليرغم و يكسو از استعمار تبليغاتي
زنان بود ، شده ظاهر اسلام به هياتوفاداري در كه متحجرانه
و ناظرين و خبرگزاريها ازسوي كه كشيد صحنه به آنچنان را
و گرفت لقب انقلابچادرها به "بعضا ايران انقلاب گران ، تحليل
مراحل درهمه كه شاه رژيم براندازي تظاهرات در فقط نه زنان
ايران اسلامي جمهوري نظام تثبيت و تاييد و تصويب
از ناشي ماندگيهاي عقب عليرغم و شد كارساز و آراءشانمعتبر
در شكوفايي و رشد از مانع كه گذشته وبرداشتهاي سياستها
به پرشتاب سرعتي با بود شده قابليتزنان و استعداد خور
شان اكتساب و اخذ به صراطمنتهي در و پرداخته گذشته جبران
.رابرداشتند موءثري بسيار گامهاي مناسب ، جايگاه و
خواهان هندي مسلمان زنان
هستند مجلس نمايندگي كرسيهاي
اختصاص خواستار هند اسلامي مختلف سازمانهاي -اجتماعي گروه
قانونگذاري مجالس و پارلمان نمايندگي كرسيهاي سهميهاياز
.شدند مسلمان زنان كشوربراي اين ايالتي
مطرح زماني تقاضا اين اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
نهادهاي در هند زنان به سهميه درصد اعطاي 33 كهلايحه ميشود
.شد خواهد مطرح اينكشور قانونگذاري
آن خواستار هند اسلامي سياسي احزاب از شماري و سازمانها
كشور اين مسلمان زنان زنان ، براي سهميه تعيين در كه هستند
.گرفتهشوند نظر در نيز
از برخي آن در كه "مسلمان زنان براي قدرت كسب كميته"
سابق اعضاي افضل ام سيدشهابالدين ، همچون مسلمان رهبران
عضويت عليگره اسلامي دانشگاه سابق معاون سيدحميد پارلمان ،
پيشنهادي سهميه از 33درصد كه است كرده پيشنهاد دارند ،
اختصاصداده مسلمان زنان به درصد هشت هند ، زنان براي
.شود
در مسلمان نمايندگان تعداد:گفت ايرنا به سيدشهابالدين
پنج حدود اكنون و است يافته كاهش چشمگيري بصورت هند مجلس
تناسب به مسلمان زنان براي اگر:كرد اضافه وي.است درصد
مسلمانان درصد نشود ، داده اختصاص مجلسسهميه در جمعيتشان
.شد كمترخواهد هم اين از مجلس اين در
زنان براي سهميه پيشنهاد از هند سياسي احزاب از بسياري
.كردهاند حمايت مسلمان
|