و آموزش وزير بخشنامه در
به هديه" طرح
شد اعلام پرورش
اجرا به كشور سراسر در "مدرسه
درميآيد
آسيا سهم
بيسواد ميليون 625
اقيانوسيه و
فراگيران رايانه از استفاده
افت با را امريكا مدارس
است كرده روبهرو تحصيلي
و آموزش وزير مظفر ، حسين
پرچمدار (س)زهرا حضرت
:پرورش
بود ولايت ارزشهاي
و آموزش وزير بخشنامه در
به هديه" طرح
شد اعلام پرورش
اجرا به كشور سراسر در "مدرسه
درميآيد
(اولياء) مردمي كمكهاي جذب نامه شيوه:فرهنگي علمي گروه
اجرا براي تحصيلي 7877 سال در مدرسه به طرحهديه قالب در
.شد تدوين غيرانتفاعي و ازدولتي اعم كشور مدارس در
و اولياء انجمن كه اين به توجه با مدرسه به هديه طرح
در را اولياء همهجانبه مشاركت زمينههاي ميتواند مربيان
فراهم تربيتي و اجتماعي آموزشي ، فرهنگي ، فكري ، عرصههاي
شده تدوين شود وپرورش آموزش تنگناهاي رفع باعث و آورد
.است
هداياي و كمكها دريافت پرورش و آموزش بخشنامه براساس
سيويكم تا امسال مهر پانزدهم از دانشآموزان اولياي
حساب) مدرسه به هديه قبضهاي عرضه با آينده سال ارديبهشت
.شد خواهد انجام مدارس در(2020
آغاز از پيش گذشته سالهاي مانند مدارس مديران همچنين
همان به مدرسه هر) ايران ملي بانك شعب به طرح ، اجراي
و مراجعه (است مفتوح آن در مدرسه دولتي حساب كه شعبهاي
در مدرسه به هديه قبضهاي دريافت به نسبت مدارك تنظيم ضمن
قبوض بهمبلغ بانك به اماني بهصورت چك قطعه يك سپردن مقابل
ازطرف حساب تسويه پايان در چك اين.ميكنند اقدام درخواستي
.شد خواهد مسترد مدرسه به بانك
آموزش كلاسهاي تشكيل در مدرسه به هديه طرح از حاصله وجوهات
انجام تقويتي ، و آموزشي برنامه فوق خانواده ، فعاليتهاي
بخشي تجهيز و تامين سرانه ، ازاعتبار خارج ضروري تعميرات
دانشآموزان به كمك لوازمكمكآموزشي ، و وسائل هزينههاي از
هزينه...و پرورشي هزينههايفعاليت از بخشي تامين نيازمند ،
.شد خواهد
كليه چون است ، شده تاكيد بخشنامه اين از ديگري بخش در
حساب به ميشود حاصل مدرسه به هديه طرح ازطريق كه عوايدي
خارج وجهي هرگونه دريافت رو اين شد ، از خواهد واريز مدرسه
و بوده مقررات برخلاف هنگامثبتنام قانوني مصوبههاي از
.است ممنوع
طرح درخصوص مالي عمليات ثبت به موظف مدارس مسئولان همچنين
جداگانه سرفصل با آموزشگاه مالي دردفاتر بهمدرسه هديه
.هستند
جذب شوراي عنوان تحت كه استان در طرح اين اجراي مسئولان
مديركل شامل كرد خواهند فعاليت (اولياء) مردمي كمكهاي
مسئول كارشناس شورا ، رئيس بهعنوان استان پرورش و آموزش
روءساي از يكي شورا ، عنواندبير به مربيان و اولياء انجمن
يا رئيس رئيسشورا ، انتخاب با استان مركز پرورش و آموزش
از استان ، يكي ملي بانك سرپرستي شعبه تامالاختيار نماينده
اولياء انجمن فعال اعضاي از تن دو مدارس ، فعال مديران
جمعه امام نماينده شورا ، دبير انتخاب به مدارس ومربيان
.است استان سيماي و صدا ونماينده استان
آسيا سهم بيسواد ميليون 625
اقيانوسيه و
است يكم و بيست سده آستانه در
آموزشي كارگاه برپايي از گزارشي
تهران در پايه سواد يادگيري مطالب توليد
:اقيانوسيه و آسيا در يونسكو سوادآموزي ارتقاء بخش مدير
براي پايه آموزش ارتقاء جهت در ايران ، آموزي سازمانسواد
اولين براي دهه 1990 اوايل در و داشته مشاركتبالايي همه ،
جوايز دريافت افتخار دوم ، برايبار گذشته سال و بار
است داشته را يونسكو سوادآموزي
هستند بيسواد كشور ، سال بالاي 15 جمعيت از نفر ميليون 9
;سرآغاز
يادگيري مطالب توليد منطقهاي زير آموزشي كارگاه پنجمين
مشترك همكاري با آسيا ، جنوب محروم جمعيت ويژه پايه ، سواد
سازمان ،(ACCU) اقيانوسيه -آسيا در يونسكو فرهنگي مركز
منطقهاي دفتر ،(LMO)ايران اسلامي جمهوري سوادآموزي نهضت
يونسكو كميسيونملي ،(PROAP) اقيانوسيه و آسيا در يونسكو
بنگلادش ، بوتان ، كشورهاي از نمايندگاني شركت با و ايران در
ايران اسلامي جمهوري و قزاقستان پاكستان ، نپال ، هند ،
يونسكو منطقهاي دفتر و (ACCU) دفتر از نمايندگاني وهمچنين
توزيع و توليد آموزش هدف با و يونيسف نظارت با تايلندو از
در كننده شركت كشورهاي به پايه مطالبسوادآموزي كارآمد
در ايران نهضتسوادآموزي باميزباني و جاري سال مهرماه
اهدافي به دستيابي پي آموزشيدر كارگاه اين.شد تشكيل تهران
:كرد اشاره اينموارد به ميتوان آنها ، مهمترين از كه بود
نظير محروم مناطق جمعيت سوادپايه يادگيري نيازهاي شناخت
;كشورها نياز براساس محروم شهري جمعيت و اقليتها
يادگيري مطالب توليد دستورالعملهاي و مشيها خط طراحي
;افتاده دور و محروم مخاطب گروه پايهبراي سواد
مخاطب سوادآموزان مناسب سوادپايه يادگيري مطالب توليد
خط طراحي بخش در شده طراحي برنامههاي رهنمودهاي براساس
;مشيها
توزيع و موءثر استفاده رويكردهاي و روشها ايجاد و شناخت
;آنها وآموزش مطالب
قرائتي ، محسن آموزشي ، كارگاه اين افتتاحيه مراسم در
كه نكته اين به اشاره ضمن ايران ، سوادآموزي نهضت سرپرست
اندوزي دانش درباره را جملات عاليترين قرآن ، ما ، مكتب در
زن و مرد هر بر را علم طلب اسلام ، دين:گفت است ، كرده بيان
آموزش" جهاني معروف همانشعار اين ، و دانسته واجب مسلمان
نيز دشمن از دانش ، حتي و علم كسب براي مااست "همه براي
جنگهايصدراسلام ، از يكي در كه بهطوري ميكنيم ، استقبال
نفر ده مسلمان ، يك به سوادآموزي مقابل در ما پيامبر
.ميكردند آزاد را جنگي ازاسراي
دانش ، و علم كسب در توجه قابل نكته اما:گفت ادامه در وي
تمام ما ، جهانبيني در.است صحيح تربيت و جهتدار علم
علم اگر و است ، شده آفريده انسان براي هستي و آفرينش
خود واقعي مسير در خدادادي نعمت همه اين از باشد ، جهتدار
را همهجا و چيز همه تربيتنشود ، خوب اگر و ميكند استفاده
از جداي ايمان و ماعلم مكتب در.ميكشاند تباهي و فساد به
صحيح وتربيت دانشاندوزي و علم مشوق اسلام دين.نيستند هم
در اسلامي ، دانشمندان كه اين به مفتخريم ما و است
.بودهاند ارزندهاي علمي خدمات منشا قرونمتمادي
فرهنگي مركز سوادآموزي ارتقاء بخش مدير شيگروآيوگي ، آقاي
سخناني طي مراسم ، اين در نيز اقيانوسيه ، و آسيا در يونسكو
كه نكته اين تشخيص با:گفت ،ACCU برنامههاي تشريح ضمن
كند ، كمك جامعه و انسان توسعه به "بايدمستقيما سوادآموزي
شده قايل بالايي اولويت خود برنامههايسوادآموزي براي ACCU
آموزش مطالب ، توليد درزمينه سواد ارتقاء براي ما است ،
در آن عضو وكشورهاي يونسكو با نظاممند ، شبكهسازي و پرسنل
همكارينزديكي تاكنون ، سال 1981 از اقيانوسيه ، و آسيا
زير كارگاههاي سازماندهي گذشته ، اين از.داشتهايم
موفق برنامههاي از يكي شد ، آغاز سال 1992 در منطقهايكه
.است بوده
هنوز 625 ميگويد ما به يونسكو آمار:گفت ادامه در وي
بدون كه دارند وجود اقيانوسيه و آسيا در بيسواد ميليون
وارد بيستويكم قرن به نوشتن و خواندن پايهدر مهارت داشتن
.ميشوند
از اساسي هدف:كرد بيان چنين را كارگاه اين اهداف آيوگي
يادگيري مطالب توليد رهنمودهاي ايجاد كارگاه ، اين برپايي
مطالب توليد ديگر ، هدفاست محروم جمعيت براي سوادپايه و
شده شناسايي دسترس دوراز جمعيت براي موءثر و مبتكرانه
نيز ، هدف وسومين است نيازسنجي و توليد رهنمودهاي براساس
روشنظاممند ايجاد در موءثر و پيگير فعاليتهاي برنامهريزي
.است كيفي و كمي مطالب توليد
مورد را بيسوادي با مبارزه زمينه در ايران اقدامات آيوگي ،
جهت در ايران سوادآموزي نهضت سازمان:گفت و قرارداده توجه
در و است داشته بالايي مشاركت همه ، پايهبراي آموزش ارتقاء
دوم ، بار براي گذشته سال و اولينبار براي دهه 1990 اوايل
من و است ، داشته را سوادآموزييونسكو جوايز دريافت افتخار
نكات ايران ، سنتي محليو فرهنگ به توجه با كه مطمئنم "كاملا
در:افزود وي.بگيريم فرا ايران تجربيات از بايد را زيادي
روستاهاييكه از كه داشت خواهيم فرصت ما كارگاه ، اين طي
ديدار هستند ، فردي به منحصر اجتماعي بافت و فرهنگ داراي
به را آنان زندگي و كرده صحبت و ملاقات آنان مابا.كنيم
را ، افراد اين مشكلات و واقعي نيازهاي ميكنيمتا ملاحظه دقت
مشترك منطقه كشورهاي از دربسياري آنها ، از عظيمي بخش كه
ابتدا محرومان ، به برايرسيدگيكنيم بررسي و مطالعه است ،
به رسيدن مهميبراي شروع نقطه اين ، .شناخت را آنها بايد
.است منطقه در همه براي آموزش يعني ما ، هدف
سوادآموزي نهضت انساني نيروي و آموزش معاون كريمي ، بهادر
را ايران سوادآموزي وضعيت آخرين افتتاحيه ، مراسم در نيز
اسلامي ، انقلاب پيروزي از قبل:گفت و قرارداده بررسي مورد
درصد همينطور 70 و بالاتر و جمعيت 6ساله از درصد 5/52
از بعد ولي بيسوادبودند ، زنان ، درصد و 70 روستاييان
فرمان سال 1978طبق ژانويه در ايران اسلامي انقلاب پيروزي
نهاد يك عنوان به سوادآموزي نهضت (ره)خميني امام
امروز ، مسئولان ، و مردم پيگير تلاش پي در و شد ، انقلابيتاسيس
و است رسيده درصد به 80 سال بالاي 6 جمعيت سواديدر با درصد
سواد ، رشد نرخ دريابيم كه ميكند معنيپيدا زماني رقم اين
ميدهد نشان آمار همچنين.بودهاست جمعيت رشد نرخ دوبرابر
افزايشي با درصد از 5/30 روستايي مناطق سوادي با نسبت كه
ميزان بهعبارتي است ، رسيده درصد به 5/69 درصد معادل 5/39
.است بوده شهري مناطق دوبرابر روستا ، در باسوادي
از جمعيت ، رشد رغم به گذشته ، سال چند طي:گفت ادامه در وي
حاضر ، حال در و شده كاسته سرعت به كشور مجموعبيسوادان
رسيده نفر ميليون از 9 كمتر به سال بيسوادبالاي 15 جمعيت ،
لازم كودك ميليون يك از بيش سالاخير ، ده طول دراست
براساس ابتدايي تاپنجم اول پايههاي در نيز التعليم
سوادآموزي سازماننهضت پوشش تحت رسمي آموزش نظام برنامههاي
درصد از20 بيش همواره ، متوسط بهطور همچنين.گرفتهاند قرار
پايه ، سوادآموزي مختلف دورههاي طي از پس سوادآموزان ،
.ميكنند پيدا راه رسمي آموزشي بهنظام
آموزش جهت سوادآموزي نهضت برنامههاي ادامه ، در كريمي
از جلوگيري و برشمرده را پايه آموزي سواد از پس كاربردي
و دانش افزايش و سواد تثبيت و تقويت بيسوادي ، به بازگشت
اهداف مهمترين از را ضروري نيازهاي براساس نوسوادان آگاهي
.دانست سازمان اين
در بيشتر مشاركت براي نوسوادان قابليت افزايش كريمي ،
فردي ، مسئوليتهاي شايستهتر ايفاي و اجتماعي زندگي
نهضت سازمان برنامههاي ديگر از را اجتماعي و خانوادگي
به آموزش از مرحله اين در:گفت و آورد شمار به سوادآموزي
تكيهشده رسانهاي آموزش و حضوري نيمه آموزشهاي و خوداتكايي
شش شامل مداوم ، آموزش برنامههاي موفقترين همچنين.است
:است زير شرح برنامهبه
تقويت و آگاهي افزايش هدف با سواد ، پيگير گروههاي تشكيل
توسعه منظور به خانواده با خواندن طرح ;سواد مهارت
;آموزان بينسواد در كتابخواني و مطالعه
برنامههاي و تلويزيون پيام شبكه طريق از رسانهاي آموزش
;راديويي
ويژه صفحات طريق از سوادان كم مخصوص روزنامههاي انتشار
;روزنامهها از برخي در
;مكاتبهاي آموزش
;كمسوادان مخصوص كتابخانههاي تقويت
همچنين سوادپايه ، و يادگيري مطالب توليد كارگاه حاشيه در
طي كشورمان سوادآموزي نهضت سوادآموزي حسيني ، مشاور زهره
اعلام آموزشي كارگاه اين برپايي پيرامون را نكاتي گفتگويي ،
حوزه در منطقهاي زير آموزشي كارگاه پنجمين:گفت وي.داشت
براي خواندني مواد منظورتهيه به اقيانوسيه ، و آسيا
مثل محروم برايافراد و روستاها در ويژه به پايه سوادآموزي
پناهندگانبرپا و مهاجران عشاير ، مذهبي ، و قومي اقليتهاي
.است شده
در سال 1992 در منظور بدين آموزشي كارگاه اولين:افزود وي
در سال 1994 در آن از بعد و شد برپا كلكتههندوستان
سال 1997 و نپال دالينگهل در سال1996 و تايلند چييانگري
اسلامي جمهوري نيز امسال استو شده برپا فيليپين آنتيپلد در
.بود كارگاه اين برپايي ميزبان ايران
اين:گفت (ACCU) منطقهاي سازمان سابقه خصوص در حسيني خانم
توكيو در يونسكو اقيانوسيهاي آسيايي فرهنگي مركز سازمان ،
اقدام سال 1980 از و شده تاسيس سال 1979 در كه است (ژاپن)
و زنان بخصوص روستايي ، جمعيت براي خواندنيهايي تهيه به
مواد به برايدسترسي سازمان اين.است كرده محروم افراد
.است داده تشكيل را كارگاهها اين مناسب ، خواندني
است اين كارگاهها ، اين در طرح قابل مهم اقدامات از يكي
زبان به آموزشي ، جلسات اين در شده تهيه خواندنيهاي كه
به مردم كليه استفاده مورد و شده ترجمه عضو كشورهاي كليه
.گرفت خواهد قرار اقيانوسيه آسياو منطقه در بيسوادان ويژه
:گفت كارگاه در شركت براي ما كشور انتخاب مورد در وي ،
به جغرافيايي نظر از كه كشورهايي از كارگاه ، هر در ACCU
داشته مشتركاتي هم فرهنگي مسايل لحاظ از و بوده نزديك هم
.كنند نظر تبادل هم كهبا ميآورد عمل به دعوت باشند ،
مسائل زمينه در فعال خيلي كشورهاي از ايران:افزود وي
گروههاي راهاندازي دليل به و است ACCU و يونسكو به مربوط
سال نوسوادان ، براي ساده خواندنيهاي تهيه و سواد پيگير
.است كرده دريافت سازمانرا اين افتخار لوح گذشته
.ميشود محسوب ملي برنامههاي از ما ، كشور در سوادآموزي
توسعه سوم پنجساله برنامه در دارد اهتمام ما دولت
ميشود ، شروع (1999) سال 1379 از كه اجتماعي اقتصادي ،
آن ، با همگام و كند كشورريشهكن در كامل بهطور را بيسوادي
.بزرگسالانبپردازد آموزش قالب در مستمر آموزش به
با مختلف سازمانهاي همكاري ضمن آينده ، سالهاي طي است اميد
عزيزمان كشور در بيسوادي ريشهكني شاهد سوادآموزي ، نهضت
.باشيم
قائمي فاطمه
:عكس شرح
بنگلادش در آموزي سواد
در آموزان سواد براي شده توليد آموزشي مواد از اي نمونه
آسيا
فراگيران رايانه از استفاده
افت با را امريكا مدارس
است كرده روبهرو تحصيلي
پيشرفت به كمك بهجاي امريكا ، مدارس در رايانه از استفاده
در كه پژوهشي.است زده صدمه فراگيران آموزش ، به تحصيلي
آن از حاكي شده ، انجام رايانهها فوايدآموزش روي امريكا
هارولد.است بوده فايدهاش از دستگاه ، بيشتر اين زيان كه است
:ميافزايد است ، داده راانجام پژوهش اين كه ونگلينسكي ،
;هستند خوبي وسايل شرايط ، برخي در جديد فنآوري و رايانهها
را ازدستگاه بهينه استفاده از آگاهي معلمان ، آنكه بهشرط
از هزارنفر روي 14 كه تحقيق اين.باشند داشته
مناطق در و راهنمايي سوم و دبستان چهارم دانشآموزانكلاسهاي
كه ميدهد نشان است ، شده انجام مختلفامريكا آموزشي
در ميكنند ، استفاده ازرايانه كمتر كه دانشآموزاني
.ميآورند بالاتري نمره رياضيات امتحانات
ميليارد پنج بودجه كه است آن از حاكي تحقيق اين نتايج
آموزشي فنآوري ارتقاي صرف سال هر امريكا دولت كه دلاري
.است آورده بهبار معكوسي نتيجه كرده ،
بوده آنها از نامناسب استفاده رايانهها ، زيانرساني دليل
.است
را رياضي و حساب مسائل كاربرد كه اين بهجاي دانشآموزان
حل به مكرر بهطور كنند ، تمرين و ببينند خود رايانههاي روي
اين بدينترتيب ، و ميپردازند رايانه از استفاده با تمرينات
.درآوردهاند بيخاصيت ابزاري بهصورت را دستگاه
و آموزش وزير مظفر ، حسين
پرچمدار (س)زهرا حضرت
:پرورش
بود ولايت ارزشهاي
(س)زهرا حضرت:گفت وپرورش آموزش وزير:فرهنگي علمي گروه
ارزشهاي پرچمدارانتقال بلكه نبود ، (ص)خدا فرزندرسول تنها
.بود غربت عصر آن امامتدر حامي و ولايت
مسئولان ، جمع در كوثر ميلاد جشن مراسم در ديروز مظفر ، حسين
ولادت تبريك ضمن پرورش و آموزش وزارت معلمان و كاركنان
(ره)امام حضرت اسلامي ، انقلاب بنيانگذار و (س)زهرا حضرت
گور به زنده دختران كه زماني در (س)زهرا حضرت:افزود
تنه يك و باشد توانستنقشآفرين نداشت ، اعتباري زن ميشدندو
.كند دفاع وولايت اسلام از
شخصيت آن از گرفتن الگو با بايد امروز ، :داشت اظهار وي
خود اجتماعي و سياسي مناسبتهاي و فردي زندگي انساني ، والاي
.كنيم تنظيم حضرت آن زندگي پايه بر را
همچون بزرگي زنان مشاركتهاي و فعاليتها به اشاره با وي
اجتماعي مسائل در (س)زهرا حضرت و آسيه مريم ، خديجه ، حضرت
جامعه در زنان مشاركت و حقوق امروز ، جامعه در:گفت
و مشاركت زمينهساز آنان حقوق به توجه اما دارد موضوعيت
.خواهدبود زنان حضور
جايگاه و حقوق از زنان برخورداري براي:داشت اظهار مظفر
اصلاح آنان به نسبت جامعه فرهنگ و بينش بايد واقعيشان ،
.شود
مراسم اين در نيز جمهوري رئيس معاون ابتكار ، معصومه دكتر
:گفت (ره)امامخميني حضرت و (س)زهرا حضرت ولادت تبريك ضمن
ايدههاي از بسياري زنان و مسئولاننظام همت با امروز
تحقق جامعه زناندر نقشآفريني و حضور درباره حضرتامام
.است يافته
روند انساني توسعه شاخصهاي ما جامعه در امروز:افزود وي
نقش داشتن بر زنعلاوه اسلام ، توسعه الگوي در و يافته صعودي
و رالازم نقش دو اين كه است اجتماعي داراينقش خانوادگي ،
.ميداند نيز يكديگر ملزوم
|