است شده تنگتر عافيت گذرگاه
ايران در رانندگي حوادث آمار و علل در كاوشي
حوادث براثر كشور در نفر هزار سالانه 13 *
هزار از 130 بيش و ميبازند ن'ج رانندگي
ميبينند آسيب نفر
اقتصاد دوش بر باري
در كشورهاي دوش بر كه است باري ومالي جاني از اعم رانندگي حوادث از ناشي زيانهاي
قبيل از راهكارهايي كارگيري به يافته توسعه كشورهاي در ميكند ، سنگيني توسعه حال
با خودروها ايمنسازي شهري ، نقل و حمل فرهنگ كردن نهادينه عمومي ، آگاهيهاي افزايش
مورد در بازدارنده مجازاتها و سنگين جرايم گرفتن نظر در و دقيق و پيوسته كنترل
روند با تصادفات ميزان دستكم يا و يافته كاهش رانندگي حوادث شمار متخلف ، رانندگان
در كه همچنان.نيست مقايسه قابل توسعه حال در كشورهاي در حوادث اينگونه افزايش
كمتجربه و جوان رانندگان حضور جادهها ، بودن باريك است ، شده بازگو نيز حاضر گزارش
به بيتوجهي سنگين ، خودروهاي فرمان پشت در خسته و بازنشسته رانندگان همچنين و
قطعات بودن استاندارد غير و غيرمجاز سبقت و سرعت بخصوص رانندگي و راهنمايي مقررات
در رانندگي حوادث وقوع اصلي عوامل از ترمز ، مثل آن حساس اجزاء بخصوص خودرو
بر علاوه جادهها در رانندگي حوادث شمار افزايش.ميآيند شمار به ما كشور جادههاي
نيز را توجهي قابل زيانهاي ساخته ، وارد انساني سرمايههاي به سنگيني لطمه آنكه
.است كرده ايران ملي اقتصاد متوجه
و رانندگي حوادث ميزان از جامعي آمار بايد نخست وهله در حوادث اين از پيشگيري براي
يافتههاي چنين اساس بر و آيد دست به علمي بررسيهاي طريق از آنها بروز علل
آمار چنين حاضر ، حال درشود اقدام لازم برنامههاي اجراي و تهيه به نسبت متمركزي
آمار يك هر تفكيك به گوناگون سازمانهاي و نيست دسترس در متمركزي و جامع
.ميكنند تدارك را جداگانهاي
در اخير سالهاي طي سنگين مالي و جاني تلفات با رانندگي پيدرپي حوادث وقوع
زندگي واقعيتهاي از بخشي صورت به اينك هم آن ، بودن فراگير لحاظ به كشور جادههاي
جان حفظ ضرورت كنوني زيانهاي و مشكلات تمامي كنار در است ، درآمده شهروندان امروزي
است مسايلي جمله از و است شده مطرح زماني هر از بيش حوادث قبيل اين مقابل در مردم
.كرد اقدام آن حل براي كارشناسي راههاي از استفاده با بايد كه
يا سازمان هنوز كشور ، سراسر در ناپذير جبران مالي و جاني تلفات تمامي با البته
صدمات استاندارد تا نميكند دنبال جدي طور به را ويرانگر eپديده اين مستقلي نهاد
سطح به را ايران در رانندگي حوادث از ناشي نقليه وسايل و انساني نيروي به وارده
.كند نزديك جهاني استانداردهاي متعادل
مسافرتهاي افزايش كشور ، راههاي شبكه گسترش كه ميدهد نشان گذشته سالهاي تجارب
ميزان رانندگان عملكرد بر قانوني و نظارتي راهكارهاي كاهش شهري ، درون و شهري برون
.است داده افزايش را شهرها سطح در رانندگي حوادث
از شماري شدن مجروح و كشته آن متعاقب و تصادف يك تاسفآور خبر كه نيست روزي شايد
حوادث اين به مربوط اخبار انتشار باشيم ، نشنيده جمعي رسانههاي ازطريق را مسافران
يك صورت به رانندگي حوادث قبيل اين وقوع احتمال از ناشي روحي فشارهاي و دلخراش
.است افكنده سايه ما روزمره زندگي بر اضطراب
:رانندگي حوادث آمار ماه يك
نگاهي مهر ماه طي همشهري روزنامه حوادث بخش در يافته انعكاس اخبار به است كافي
نقليه وسايل بر وارده خسارت و انساني تلفات ميزان و رانندگي حوادث تعداد بيافكنيم ،
.است كننده نگران "واقعا
در رانندگي حوادث عيني مصداق نميتواند همشهري روزنامه ماهه يك آماري بررسي البته
.اينهاست از بيشتر مراتب به حوادث تعداد كه چرا باشد ، كشور سراسر
به بنا كه كشور شهرهاي در اتفاقي گزارشهاي شتابزده بررسي اين در آن بر علاوه
از بخشي اخبار هم با.است نشده لحاظ نيافته انعكاس محلي ، مقامات از برخي صلاحديد
:ميكنيم مرور را رانندگي حوادث اين
25/7/77-شدند مجروح تن و 13 كشته نفر فراهان 9 -اراك راه حادثه در *
25/7/77-باختند جان نفر قزوين 3 -رشت راه رانندگي حادثه در *
22/7/77-شدند مجروح تن هفت و كشته تن اصفهان 11 -مشهد جاده در *
21/7/77-شدند مجروح تن و 21 كشته تن خوزستان 15 -اصفهان راه رانندگي حادثه در *
شدند18/7/77 كشته تن رانندگي 3 حادثه سه طي زنجان استان در *
شد13/7/77 كشته رانندگي درحادثه خراسان استانداري منطقه 2 كل مدير *
13/7/77-رانندگي حادثه ، 290 هفته يك گيلان *
7/7/77-باختند جان اصفهان -تبريز مسير در اتوبوس مسافر و 14 راننده *
5/7/77-شدند مجروح نفر چند و كشته تن سبزوار 16 -نيشابور راه خونين حادثه در *
5/7/77-(تهران -قم بزرگراه).شدند كشته نفر خودرو 5 شش برخورد در *
.است بوده موثر انساني عامل رانندگي ، حوادث بيشتر در بيشك
موجود تنگناهاي ياكاهش رفع به نسبت نظارتي نهادهاي تاكنون آيا يادشده ، فرض پيش با
علل زمينه در مسئول تحقيقاتي مراكز آيا كردهاند؟ اقدام رانندگي حوادث بروز در
مسئول سازماني يا نهادها چه دادهاند؟ انجام پژوهشهايي رانندگي حوادث افزايش
هستند؟ كشور سراسر در رانندگي حوادث كاستن
جهان در كشته هزار 500
مدل نقل ، و حمل سياستگذاري زمينه در تجربه سال از 18 بيش با "شعار كمال" دكتر
كشورهاي در ايمني مقايسه به زيست محيط و ترافيك مديريت طرحهاي ارزيابي و سازي
هزار از 500 بيش ساله همه جهان سراسر در":ميگويد و پرداخته توسعه حال در و صنعتي
يامعلول نفرزخمي ميليونها از بيش و كشته جادهها در رانندگي حوادث اثر در نفر
.ميشوند
حالي در.توسعهاند حال در كشورهاي ساكنان جادهاي ، حوادث قربانيان درصد حدود 70
در اوضاع.است روبهبهبود صنعتي يافته توسعه كشورهاي از بسياري در مشكل اين كه
براي شده انجام منطقهاي مطالعات.ميشود وخيمتر روز به روز رشد روبه كشورهاي
كه 54 (ESCAP)متحد ملل سازمان آرام اقيانوس و آسيا منطقه اجتماعي -اقتصادي كميسيون
آسيايي منطقه در را كشور كه 36 (ADB) آسيايي توسعه بانك براي و داشته عضو كشور
كشورهاي از بسياري در فوق مشكل كه است آن از حاكي ميدهد ، پوشش را آرام اقيانوس
معضل اين با سودمندانه مقابله براي و رسيده بحراني مرحله به آرام اقيانوس آسيايي
".است لازم عاجل اقدامات
ناوگان كل از كوچكي بخش تنها آرام اقيانوس مجاور آسيايي منطقه اگرچه":ميافزايد وي
قربانيان نفري هزار آمار 235 دربرميگيرد ، را جادهاي شبكه و موتوري نقليه وسايل
نوع اين قرباني هزار كل 500 نصف "تقريبا سال يك طي منطقه اين در رانندگي حوادث
.است جهان سراسر در حوادث
.است نشده گزارش رسمي طور به تاكنون منطقه در حوادث نوع اين معلولان و مصدومين شمار
.است سال در نفر ميليون تا 4 از 3 بيشتر نيز رقم اين يقين به اما
در نسبت اين برابر تا40 كشورها 30 گونه اين در نقليه وسايل كل به مير و مرگ نسبت
.است انگلستان مثل صنعتي كشورهاي
تا سني 5 گروه در مير و مرگ عمده علت دومين حاضر درحال رانندگي حوادث از ناشي مرگ
معضل اين (WHO) جهاني بهداشت سازمان حاضر حال در.كشورهاست از بسياري در سال 44
اين بر رانندگي حوادث بروز سبب به كه هزينهاي.ميكند تلقي حاد مشكلات راجزو
آنها (GDP)ملي ناخالص توليدات از حاصل درآمد كل درصد تا 3 يك ميشود تحميل كشورها
فشار و مشكل حاضر حال در رانندگي حوادث به مربوط ساليانه خسارتهاي و است سال در
".است توسعه حال در كشورهاي از بسياري در اقتصادي جدي
رغم به و نشناخته درستي به چندان را مشكل اين ابعاد توسعه حال در كشورهاي تاكنون
از بسياري پزشكي و دارويي بخشهاي بر رانندگي حوادث از ناشي عوارض كه سنگيني فشار
در جادهاي ايمني بهبود براي كافي تلاش و توجه است كرده تحميل منطقه اين كشورهاي
نظام و نامطلوب وضعيت حوادث اين از كنندهتر نگراناست نپذيرفته صورت منطقه
از بسياري كه طوري به است ، رانندگي حوادث به مربوط اطلاعات جمعآوري و ضبط نادرست
و است نشده ثبت و وارد رسمي آمار در هرگز سانحه ، گزارش عدم دليل به تصادفات
.است شده داده رسمي آمار در كه است آن از گستردهتر مشكل واقعي دامنه بنابراين
آمارهاي زمينه در باخبرنگاران گفتگويي طي كشور قانوني پزشكي سازمان رئيس پيش چندي
را خود جان رانندگي تصادفات اثر بر كشور در نفر هزار سالانه 13":گفت رانندگي حوادث
نيز مجروح نفر هزار از 130 بيش سالانه رانندگي سوانح آن بر علاوه.ميدهند دست از
در رانندگي سوانح براثر جاني تلفات قبول قابل آمار كه حالي در.ميگذارد برجاي
".است نفر ميليون يك هر در نفر يك جهان ،
:درايران روزانه آمار كشته ، نفر 35
ترافيكي هماهنگي شورايعالي جلسه در كشور وزير عمراني امور هماهنگي معاون همچنين
نفر ميانگين 35 طور به روزانه":گفت رانندگي حوادث از ناشي جاني تلفات زمينه در
كشته كشور در رانندگي و راهنمايي قوانين رعايت عدم و رانندگي تصادفات براثر
از استفاده فرهنگ و نقليه وسايل از استفاده ناموزوني از ناشي پديده اين.ميشوند
".است كشور در وسايل اين
حد از ايران در رانندگي درحوادث انساني تلفات شمار كه ميكنند اذعان كارشناسان
تلفات نفر يك يعني جهان ، در مقبول استاندارد اگر حال است ، بالاتر جهاني معيارهاي
نفر يك نفر ، هر 4615 از گفت ميتوان دهيم ، قرار مبنا را نفر ميليون يك در انساني
يك نفر ، هر 461 از همچنين و ميشوند كشته رانندگي حوادث اثر بر سالانه ايران در
.ميشوند مجروح رانندگي سوانح اثر بر نفر
وضعيت زمينه در تهران شهرداري ترافيك و نقل و حمل معاونت حوزه مشاور ،"شعار دكتر"
ايمني كارشناس كار ابزار آمار ، ":است باور اين بر تهران شهر و ايران در تصادفات
تهيه به قادر پزشكي پرونده تشكيل و معاينه بدون پزشك كه گونه هماناست ترافيك
كه مسئله شدت و حدت و ماهيت شرايط ، شناخت بدون نيز كارشناسان نيست ، درمان و نسخه
بهبود براي را لازم راهكارهاي نميتوانند ، ميآيد دست به كامل و صحيح آمار با
.كنند ارائه كنوني وضعيت
راهگشا تحليل هرگونه ارائهء دقيق ، آمارهاي به دسترسي عدم دليل به حاضر حال در
.است مشكل
قرباني هزار از 3 بيش سال هر در ايران جادههاي سالهاي 7371 ، آمار eبرپايه
رخ كشور در موجود اتومبيل هر 10هزار نسبت به رانندگي حادثه سالانه 100 و ميگيرند
.ميدهد
هزار هر 10 به نسبت تصادف تا 12 جهاني 8 قبول قابل ميانگين كه است حالي در اين
آمار برابر ايران ، 10 در رانندگي حوادث ميانگين ترتيب اين به.است سال در اتومبيل
".است قبول قابل
دارد ادامه
|