اهداف ،
"عمومي روابط"
مسائل و مشكلات وظايف
اخبار
:كردند اعلام روانشناسان
زده وحشت را كودكان تلويزيون
ميكند
اهداف ،
"عمومي روابط"
مسائل و وظايفمشكلات
"ايران عمومي روابط مسائل بررسي همايش" بهانه به
دراذهان را ذهنيت اين بتواند بايد عمومي روابط ارتباطي پيشرفته وسايل درعصر *
روابط يك توانايي آخرين گردهمايي تشكيل و پلاكارد ارائه بولتن ، چاپ كه جابيندازد
.نيست خوب عمومي
كه است پيچيدهاي و ساده انساني روابط نشانگر خود عام مفهوم در ارتباطات:اشاره
اجتماعي زندگي به آنچه و جامعه برروي تاثيرگذاري عامل پيچيده و ساده ارتباط همين
اين از يكي كه است منشعب بسياري شاخههاي ارتباطات علم از.ميباشد دارد تعلق
مقاله ايران عمومي روابط مسايل بررسي سمينار با همزمان.است عمومي روابط انشعابات
:ميگذرد نظرتان از ميپردازد عمومي روابط مفهوم و تاريخچه بررسي به كه زير
:عمومي روابط تاريخچه
تاكنون روزگار آن از و شد ريخته بيستم قرن اوايل در عمومي روابط پايههاي و بنيان
نام به بخشي به خود اهداف به دستيابي براي هم محدود بسيار شركتهاي و سازمانها حتي
در ابتدا ميلادي سال 1920 از عمومي روابط رشته.كردند پيدا نيازمبرم عمومي روابط
گسترش غرب در دوم جهاني جنگ پايان از پس و يافت سازمان آمريكا كشور دانشگاههاي
در كه مختلف گردهماييهاي صورت به رشته اين نيز ايران ما كشور در.كرد پيدا بيشتري
عالي موسسه سال 1346 در همچنينگرديد معرفي ميشد برگزار سالهاي 1343تا46 طي
طباطبايي علامه دانشگاه اجتماعي علوم دانشكده فعلي محل در عمومي روابط و مطبوعات
.داد نام تغيير اجتماعي ارتباطات علوم دانشكده موءسسهبه سال 1350 در و شد تاسيس
چيست؟ عمومي روابط
تعاريف كه چرا نشده ميسر هنوز عمومي روابط از كامل و جامع تعريف يك به دستيابي
.است گرديده ارائه رشته اين انديشمندان و صاحبنظران وسيله به گوناگوني و مختلف
برخي. دارد وجود نظر اختلاف هنر يا است علم عمومي روابط اينكه برسر حتي امروز
بهرهمند اجتماعي علوم از فعاليتهايش در عمومي روابط كه علت اين به ازمتفكران
و دادهاند هشتم هنر لقب آن به ديگر عدهاي اما.ميدانند علم يك را آن ميشود
هشتم ، هنر كه عقيدهاند اين بر و (مردمداري هنر) ميدانند هنر يك را عمومي روابط
هنرمندانه علمي را عمومي روابط بتوان شايد.است گرفته خدمت در را قبلي هنر هفت
.ناميد
تا ميكند تلاش و برميدارد گام دوسويه مستمر ارتباط يك سوي به عمومي روابط
احتياجات كامل شناخت با و دهد انعكاس سازمان درون رابه اجتماعي نيازهاي و خواستها
افراد رضايت و بردارد ميان از را محدوديتها ممكن حد تا امكانات گرفتن نظر در با و
تفهيم براي حال.برآورد هستند ارتباط و تماس در متبوعش سازمان با كه را سازماني يا
تعريف اين در.رشته اين از عمومي روابط جهاني انجمن تعريف بر ميزنيم گوشهاي بهتر
.است شده نقل چنين
طرحريزي و مداوم و ممتد است علمي و است سازمان مديريت وظايف از بخشي عمومي روابط"
كه را كساني پشتيباني و تفاهم تا ميكوشند سازمانها و افراد آن طريق از كه شده
".آورند دست به دارند اهميت موءسسه يا سازمان براي
:سهگانه مراحل و عمومي روابط
.است تاكنون ظهور زمان از مشخص مرحله سه داراي عمومي روابط
و حكام كه قديم عصر عبارتي به نداشت وجود شكل بدين عمومي روابط نام كه زماني -
را مخاطبان افراد ، روحيه و انديشه برروي تاثيرگذاري و امتناع با ميكوشيدند رهبران
.كنند همسو و همراه خود با
متحده ايالات موءسسات و درادارات عمومي روابط واحدهاي آمدن وجود به بعد مرحله -
يك دادن نشان عمومي روابط كار تنها و ميشد يكسو ارتباط يك شامل كه بود آمريكا
مواقع بيشتر در كه ميشد مخاطب به نظر مورد سازمان يا موءسسه از دلفريب و زيبا منظر
.نميرفت فراتر آن از
ارتباطات عصر شرايط گرفتن نظر در با عمومي روابط كه است كنوني مرحله سوم ، مرحله -
برروي شده برپا و دوسويه ارتباط يك به اجتماعي محيط برروي عمومي افكار تسلط و
دست مهم بدين رهبران و مديران مرحله اين در. است كرده تكيه (Feedback) بازخوردها
ارتباطات و فعاليتها حركتها ، بايد هميشگي و همدل مخاطب يك داشتن براي كه يافتهاند
.گيرد قرار عمومي روابط واحد سوي از شده مسيربرنامهريزي يك در
:مديريت ديرينه يار عمومي روابط
داده ارائه عمومي روابط يا اجتماعي مهندسي پيرامون عمومي روابط انجمن كه تعريفي از
و بودني و مثمرثمر و مستقيم همكار و يار عمومي روابط كه ميشود استنباط چنين
بخش توسعه و ساز فرهنگ مبتكر ، ياري.است موءسسهاي و سازمان هر مديريت براي ماندني
معرف عنوان چند اين البته كه ميرساند ياري را مديريت سازمان زمينه سه اين در كه
مثال عنوان به.ميدهند تشكيل را عمومي روابط كاري وزمينههاي بزرگ ازكارهاي كوچكي
وظيفه اين ميزندكه را اول حرف ابتكار جديد مخاطبان جلب و سازمان يك بقاي براي
از جزئي عمومي روابط ميدانيد كه همانطور و است سازمان يك عمومي روابط برعهده
.است مديريت وظايف
:خود اصلي جايگاه در عمومي روابط يك ويژگيهاي
يا موءسسه در خود ويژه و اصلي جايگاه در كه وكارآمد خوب عمومي روابط يك ويژگيهاي
:نوشت شرح اين به ميتوان را گيرد قرار سازمان
مشتريان با رابطه در اخلاق و انصاف كارگيري عبارتيبه به اخلاقي ، موازين به عمل -
دلايل و دروغ از بهرهگيري عدم متبوع ، سازمان با ارتباط در سازمانهاي يا و
.غيرواقعي و كذب اطلاعات نشر از اجتناب همچنين و تبليغات در ظاهرفريب
لحاظ از عمومي كهروابط چرا بينالمللي ، و خارجي داخلي ، عمومي درروابط بودن كارآ -
درون نيروهاي امتناع و جلب در عمومي روابط عملكرد) داخلي قسمت سه به فعاليت
تامين و جلب و سازماني بهرهوري در شاياني كمك كه سازمان كاركنان يا و سازماني
كه) خارجي (ميكند مديريت و كاركنان بين بيشتر تفاهم همچنين و رجوع ارباب رضايت
در سازمانهاي يا و شركتها با ارتباط شامل كه است سازمان از بيرون عملكردهاي شامل
از خارج بخشهاي با عمومي روابط عملكردهاي شامل كه) بينالمللي و (ميباشد ارتباط
(.باشد كشوري
مديريت مشاوره قدرت -
وظايف انجام در نگري كلان -
رسانهها از اصولي و درست استفاده -
برنامهريزي در اصالت و برنامه داشتن -
.است كارآمد عمومي روابط يك مشخصات از گوشهاي شد ياد آنها از كه عناوين اين
ايران در عمومي روابط بررسي
يك جهان در عمومي روابط ظهور درزمان ايران اجتماعي و اقتصادي سياسي ، ساختارهاي
پيدايش زمان از سال صد حدود كه اكنون است بوده منطقه اين خاص فئوداليته ساختار
كارآمد عمومي روابط يك بيشتر چه هر بررسي به كه دارد آن جاي ميگذرد عمومي روابط
عمومي روابط يك شاخصهاي با ما ادارات و سازمانها عمومي روابط كه ببينيم و بپردازيم
.دارد همسويي و نزديكي ميزان تاچه كارآ و مطرح
روابط ادبيات و فرهنگ نيفتادن جا داشت نظر بدان اول مرحله در ميتوان كه نكتهاي -
و كتاب علمي ، نوي بحثهاي عمومي روابط قسمت در ما كه چرا ماست كنوني جامعه در عمومي
و عملياتي ميدان از افراد ناآشنايي باعث امر اين كه داريم معدود و كم بسيار ترجمه
.ميشود جامعه در رشته اين مهم جايگاه
.قرارداد مدنظر را عموميها روابط نبودن انتقادپذير ميتوان بعدي مرحله در -
را انتقاد كلمه كه چرا نيستم آشنا چندان انتقاد فرهنگ با هنوز ما از بعضي متاسفانه
نياز پيشرفت براي حركتي هر كه همانگونه.ميپنداريم بياحترامي و توهين با برابر
اصولي و درست پذيرش همچنين و انتقاد يادگيريچگونگي دارد ، تمرين و ممارست به
به را گام كه عمومي روابط كاري برنامه در بايد كه دارد تمرين به نياز نيز انتقاد
.گيرد قرار ميگذارد پيش
از يكي باتاسف.است خلاقيت و ابتكار نوآوري ، زمانه زمان ميدانيم كه همانطور -
است ، ابداع و خلاقيت نميدهند اعتبار چندان بدان عموميها روابط در كه اصولي
نيروي به چندان كه دانست مورد اين از گرفته نشات را امر اين عوامل از يكي ميتوان
كاري سيستم در.نميدهند بها علمي كارنامه نداشتن اتهام به جوان نوي افكار و جوان
طرحهاي و پيشنهادها از كه هستيم آن شاهد ما (ژاپن مثل) صنعتي پيشرفته كشورهاي
بهتر چه هر پيشرفت براي نيز (ندارند هم تئوري كارنامه كه افرادي) كارگران
.ميشود استفاده برنامهها
اينكه آخر كلام
نقطه هر در لحظه هر كه غولآسا تجهيزات و ارتباطي پيشرفته وسايل و ارتباطات عصر در
بايد عمومي روابط ميدهد قرار بشر اختيار در را يافتهها و اطلاعات آخرين جهان
تشكيل و پلاكارد ارائه بولتن ، چاپ كه جابيندازد اذهان در را ذهنيت اين بتواند
بايد امروزه عمومي روابط بلكه نيست خوب عمومي روابط يك توانايي آخرين گردهماييها
كلان سياستگذاريهاي با جامعه خواستهاي كننده هماهنگ و فرهنگساز منبع يك نقش در
از را جامعه در مطرح فرهنگي و سياسي ، اقتصادي نيازهاي باشد ، كشور سازمان و مديريت
مسايل بررسي همايش نخستين كه است اميد.سازد برآورده مردم و مديريت سويه دو هر
عمومي روابط پيرامون بحث دركنار انتقادپذير و انتقادي ديدي با ايران عمومي روابط
هم كشور عموميهاي روابط بيشتر و بهتر چه هر پيشرفت براي تغيير به عميق نگاهي
.افكند
آزاد اسپانتا *
اخبار
:كردند اعلام روانشناسان
زده وحشت را كودكان تلويزيون
ميكند
اخبار ديدن مانع ميخواهند ، كودكان والدين از روانشناسان از برخي:اجتماعي گروه
كودكان وحشت موجب خشونتآميز خبرهاي پخش كه چرا ;شوند فرزندانشان توسط تلويزيون
.ميشود
توصيه پژوهشگران سانفرانسيسكو ، از يونايتدپرس از نقل به خبر مركزي واحد گزارش به
تا هشت بين كودكان و نبينند را تلويزيون اخبار سال ، هشت زير كودكان كه نمودند
.كنند استفاده خانواده علاقه مورد تلويزيوني شبكههاي اخبار از ساله دوازده
كردند ، اعلام پژوهشگران سانفرانسيسكو ، در امريكا روانشناسي موءسسه ساليانه نشست در
منحرف جامعه خطرهاي از را آنان درك تنها و ندارد كودكان براي مثبتي اثر هيچ اخبار
.ميكند
دراين نيز مديسن ويسكونسين ، دانشگاه از ارتباطات هنرهاي پروفسور ،"كانتور جان"
درصد هفت و سي كه است دريافته تلويزيون آثار روي جديد مطالعات از كرد ، اعلام خصوص
.ميشوند وحشتزده ميكنند ، مشاهده اخبار در كه حوادثي از كودكان
از كوچكتر كودكان از بيش دارند ، بيشتري سن كه كودكاني است ، دريافته همچنين وي
.ميشوند زده وحشت تلويزيون اخبار
و كودكستان سنين كودكان از درصد شش و بيست كه ميدهد نشان "كانتور جان" تحقيقات
كلاسهاي كودكان از درصد چهار و چهل و ميشوند وحشتزده اخبار حوادث از دوم كلاس
.ميترسند حوادث اين از كه گفتند ششم تا سوم
و سيل لرزه ، زمين نظير حوادثي از كوچكتر كودكان" داشت ، اظهار "كانتور جان"
جنايي اعمال از بزرگتر كودكان كه است حالي در اين و دارند وحشت آتشسوزي
".ميترسند خشونتآميز
:كرد اعلام باربارا سانتا كاليفرنيا ، دانشگاه ارتباطات بخش از "ويسلون باربارا"
اغراقآميز واقعي آمار از دركشان ميكنند ، نگاه تلويزيوني اخبار كه كودكاني بيشتر"
".است
".كنند مبالغه جنايات ميزان درباره دارند ، تمايل كودكان اين":افزود وي
ميان در كابوس و بيخوابي ميزان وحشتانگيز ، حوادث كه ميدهد نشان كانتور تحقيقات
.ميدهد افزايش را كودكان
|