اعلام فرهنگي ميراث سازمان
گنجينه بهزاد استاد خانه
:كرد
ميشود
دختر آن از بيشتر ، سهم
!بچههاست
اعلام فرهنگي ميراث سازمان
گنجينه بهزاد استاد خانه
:كرد
ميشود
مرمت بازسازي ، ايران ، مينياتور شاخص چهره بهزاد حسين استاد خانه:فرهنگي علمي گروه
.ميشود تبديل موزه به و
همان به بهزاد حسين استاد مسكوني خانه فرهنگي ، ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
.شد خواهد برجسته هنرمند اين شخصي موزه به تبديل و بازسازي وي زندگي دوران شكل
عموم ديد معرض در بهزاد استاد آثار كپي همچنين و موجود مدارك و اسناد موزه ، اين در
اين به علاقهمندان براي نيز مينياتور آموزش كلاسهاي محل ، اين در.ميشود گذاشته
.شد خواهد داير هنر
و مانده جاي به آثار مجموعه سال 1371 ، در بهزاد حسين استاد فرزند تنها بهزاد پرويز
.كرد اهداء كشور فرهنگي ميراث سازمان به را پدرش مسكوني خانه
موزهاي سعدآباد ، كاخموزههاي مجموعه در موزه جهاني روز با همزمان و سال 1373 در
مناسبت به است گفتني.شد گذاشته بهنمايش آن در اهدايي آثار و افتتاح بهزاد نام به
ششم و پنجم روزهاي در ويژهاي مراسم بهزاد ، استاد گذشت در سال سيامين بزرگداشت
.ميشود برگزار زيبا هنرهاي موزه محل در كشور فرهنگي ميراث سازمان سوي از ماه آبان
دختر آن از بيشتر ، سهم
!بچههاست
و دختر دانشآموزان ميان در رسمي آموزش گردونه از خروج و تحصيل ترك پديده بررسي
ايران در پسر
دهها روزانه
و ميگيرد بررسيقرار مورد پرورش و آموزش ادارات گردشكاري تحصيلدر ترك پرونده
آموزش از معرفينامه دريافت از پس هستند ، همگيپسر كه تحصيلي پروندههاي صاحبان
ميشوند معرفي وظيفه نظام حوزههاي به وپرورش ،
:سرآغاز
توسط آن دقيق اجراي بر و شده مطرح هم اساسي قانون در كه دولت مهم وظايف از يكي
افراد كليه براي همگاني و رايگان آموزش امكان آوردن فراهم است ، شده كيد تا دولت
.است كشور سراسر در آموزش نيازمند و لازمالتعليم
از يكي كه چرا است ، پرورش و آموزش وزارت وظايف مهمترين از يكي امر ، اين اجراي
براي ويژه به آموزشي ، امكانات و منابع به دسترسي عدم تحصيلي ، افت اصلي عوامل
هزينههاي صرف و دولت گسترده تلاشهاي رغم به.است روستاها و شهرستانها ساكنان
سامانه معضلات از يكي هنوز دانشآموزان ، تحصيل ترك و تحصيلي افت مسئله سنگين ،
گوناگون ، علل به دانشآموزان از زيادي تعداد ساله هر و ميشود محسوب كشور آموزشي
.ميدهند در تن تحصيل ترك به ناچار ، به و ميمانند باز تحصيل ادامه از
با.است شده سعي گزارش اين دردارند دخالت فراگيران تحصيل ترك در مختلفي عوامل
.گيرد قرار كنكاش مورد معضل ، اين دختر ، دانشآموزان تحصيل ترك علل بر اجمالي مروري
بررسيقرار مورد پرورش و آموزش ادارات گردشكاري تحصيلدر ترك پرونده دهها روزانه *
معرفينامه دريافت از پس هستند ، همگيپسر كه تحصيلي پروندههاي صاحبان و ميگيرد
ميشوند معرفي وظيفه نظام حوزههاي به وپرورش ، آموزش از
خانوادهها در موجود اقتصادي فقر دختر ، دانشآموزان تحصيل ترك مهم علتهاي از يكي
از دختر فرزندان اول وهله در و آنها فرزندان والدين ، كافي درآمد عدم دليل بهاست
تعداد درآمد ، كم خانوادههاي "عموما اينكه به توجه با و بازميمانند تحصيل ادامه
ترك به مجبور تحصيل ، از مقاطعي در آنها فرزندان از برخي دارند ، هم بيشتري فرزندان
.ميخورد خانوادهها دختر فرزندان نام به قرعه "معمولا كه ميشوند ، تحصيل
روحي كشمكشهاي و خانواده اعضاي ميان در روحي تعادل عدم امر ، اين در موءثر ديگر عامل
تفاهم والدين بين و دارند اخلاقي مشكلات كه خانوادههايي در.خانوادههاست درون در
و شده دچار تحصيلي افت به فكري ، تمركز عدم دليل به فرزندان "عموما نيست ، برقرار
.ميمانند باز تحصيل ادامه از "معمولا
از برخي محروميت و كشور مختلف مناطق در آموزشي امكانات توزيع نابرابري طرفي ، از
كه است مواردي از ديگر يكي تحصيلي ، امكانات از مكفي برخورداري در اجتماعي گروههاي
يا و روستاها در تحصيلي اماكن به آسان دسترسي عدم علت به دانشآموزان ، ميشود باعث
.شوند تحصيل ترك به مجبور دبيرستان ، و راهنمايي سطح در دخترانه مدارس وجود عدم
بين در تفاوت وجود نيز و مدرسه و درس به بيعلاقگي و ذهني و فكري رشد عدم نيز گاهي
ميشود باعث اكتسابي و فطري جنبههاي گوناگوني و هوشي امكانات لحاظ از دانشآموزان
و نابرابري اين ، بر علاوهباشد نداشته تمايلي تحصيل ادامه به دانشآموز تا
دو پديده همان يا رسمي زبان با مادري زبان تشتت و تعدد و محيطي و تربيتي امكانات
عدم علت به دانشآموز ميشود موجب گاهي رسمي ، زبان با آموزش بر تاكيد و زبانگي
تحصيل به تمايلي جهت ، اين از مدرسه ، محيط با سازگاري عدم و كشور رسمي زبان بر تسلط
.شود منصرف دانش كسب از و نداده نشان
حد از بيش تمركز و كشور مختلف مناطق در آموزش معيارهاي بودن يكسان طرفي ، از
با آموزشي برنامههاي محتواي سازگاري عدم و اجرايي و اداري نظام در تصميمگيريها
.ميشود تحصيل ترك بروز موجب نيز ، كشور اجتماعي فرهنگي نيازهاي و مقتضيات
نبود آموزشي ، ساعت و تقويم ناهماهنگي آموزشي ، دقيق برنامههاي در نقصان همچنين
تعداد روزافزون رشد آن ، اصلاح يا و برنامه تهيه در معلمان از برخي در كافي انگيزه
دوران ويژگيهاي صحيح شناخت عدم كشور ، اجرايي دستگاههاي حجم افزايش دانشآموزان ،
عوامل ديگر از سنتي ، ارزشيابي سازوكار ناكارآمدي و تربيت و تعليم فنون و كودكي
بايد كه است دانشآموزان ميان در تحصيل ترك پديده بروز نيز و تحصيلي افت در موءثر
.گيرد قرار تحقيق و بررسي مورد گسترده ميداني پژوهشهاي طريق از و جدي طور به
و آموزش دستاندركاران و مربيان از تعدادي ميان به مسئله اين عينيتر بررسي براي
.شدهايم جويا باره اين در نيز را آنان نظريات و رفتهايم پرورش
با باره اين در تهران ، منطقه 18 دخترانه راهنمايي مدارس از يكي معاون موسوي خانم
در پيش سال چند:ميگويد وي.ميپردازد تحصيل ترك پديده تحليل به خاطرهاي ذكر
در دانشآموزان و اولياء از تعدادي شد باعث كه آمد پيش مشكلي من خدمت محل مدرسه
وسايل سرقت موضوع آن ، و كنند مراجعه مدرسه دفتر به آمده پيش وضع از شكايت
تحقيق از بعد.شويم مسئله پيگير جدي طور به كه شد باعث مسئله اين.بود دانشآموزان
خانواده ، اقتصادي مشكلات دليل به مدرسه دانشآموزان از يكي شديم متوجه بررسي و
با تحصيلداشت ، ادامه به زيادي علاقه ، خود كه او.دهد تحصيل ادامه نميتواند
هيچ منظور اين براي ولي دهد ، ادامه خواندن درس به كه ميرسد توافق به خانوادهاش
نياز كتاب و تحرير لوازم به تحصيلي ، سال شروع در چون و نكند مطالبه آنها از چيزي
اولياء البته.است ميكرده دانشآموزان ديگر وسايل برداشتن به اقدام ميكند ، پيدا
اختيارش در و كرده تهيه را او نياز مورد وسايل او ، وضعيت از اطلاع از بعد مدرسه
.گيرد قرار بررسي مورد بيشتري توجه با بايد كه است جدي مسئله يك اين ولي ، .گذاشتند
را دانشآموزان تحصيل ترك علل از يكي تهران جنوب در مدرسه يك مدير اخترنژاد ، خانم
مطالعه در اساسي شاخصهاي از يكي:ميگويد و ميداند اولياء بيسوادي يا و سوادي كم
يك وجود مادران ، بودن بيسواد.است والدين تحصيلات ميزان آن ، علل و تحصيلي شكست
ثابت را اولياء سواد ميزان و فرزندان تحصيلي شكست بين معلولي و علت مستقيم رابطه
خود ، فرزندان براي تحصيل ادامه فرهنگي ، فقر دليل به اغلب بيسواد ، والدين.ميكند
توانايي حد در سواد معتقدند و ميپندارند غيرضروري امري را ، دختر فرزندان خصوص به
.است وقت اتلاف باعث آن ، از بيشتر و است كافي نوشتن و خواندن
و خانه اولياء بين رابطه و هماهنگي عدم نيز ، پرورش و آموزش دبير بيگي ، تقي آقاي
:ميگويد چنين و ميداند تحصيل ترك نتيجه در و تحصيلي افت عوامل از يكي را مدرسه
تحصيلي وضعيت از آنها تا ميشود باعث فرزندشان مدرسه به والدين مستمر مراجعه عدم
سطح ارتقاي براي مدرسه مسئولان جانبه يك تلاش نتيجه در و باشند بياطلاع خود فرزند
و شده درس در محصل موفقيت عدم موجب خود مسئله ، ايننرسد جايي به دانشآموز درسي
.ميانجامد او تحصيل ترك به مدتي ، از بعد
تحصيل ترك علل مورد در نيز تحصيلي راهنمايي دوره رياضي دبير مفيدي ، خانم
درس به نسبت دانشآموز بيميلي باعث كه عواملي از يكي:ميگويد چنين دانشآموزان ،
گاهي كه است معلمان ما از عدهاي حد از بيش سختگيري و بدرفتاري ميشود ، مدرسه
و نامناسب رفتار با ميآيد ، مدرسه به زياد اشتياق با كه دانشآموزي ميشود باعث
مدرسه و درس از بيمورد ، سختگيريهاي و معلمان و مربيان از عدهاي نابجاي خشونت
.شود گريزان
و تحصيل ترك پديده در موءثر عمده عوامل از ديگر يكي دبيرستان ، معاون حسنزاده آقاي
در دانشآموزان اشتغال است معتقد و ميداند دانشآموزان اشتغال را تحصيلي افت
تحصيل هزينه تامين براي گاه و خانواده معاش امرار به كمك براي درس از خارج كارهاي
در لذا و شود پر كامل بهطور و غيرواقعي بهطور آنها فراغت اوقات ميشود باعث خود ،
باقي مدرسه تكاليف به رسيدگي براي تواني و وقت كار ، از فراغت از پس صورت اين
از كمتر ملاحظهاي ، قابل بهطور دانشآموزاني چنين مطالعه ميزان.نخواهدماند
.ميشود آنها تحصيل امر در شكست موجب نهايت در امر ، اين كه است خود همكلاسان
دهها روزانه اينكه به اشاره نيزبا تهران جنوبي مناطق از يكي عمومي آموزش معاون
و ميگيرد بررسيقرار مورد پرورش و آموزش ادارات گردشكاري تحصيلدر ترك پرونده
آموزش از معرفينامه دريافت از پس هستند ، همگيپسر كه تحصيلي پروندههاي صاحبان
به دختران ، تحصيل ترك":ميشوند ، ميگويد معرفي وظيفه نظام حوزههاي به وپرورش ،
اعزام و پروندهتحصيلي تاييد و پرورش و آموزش ادارات به بهمراجعه نيازي آنكه دليل
از بيش كرده ، تحصيل ترك دختران تعداد چهبسا.نيست آشكار ندارند ، خدمت به
".پسرانباشد
ميكنند ، متوجه تحصيل كهترك پسراني عمده با گفتگو در":ميدهد ادامه چنين وي
با مدارس غلط رفتار خانوادههايدانشآموزان ، اقتصادي مشكلات بر علاوه شدهايم
تحصيل افراد بين واقعي ولي غلط ، مقايسههاي و فراگيران كاذب نيازهاي نوجوانان ،
از دانشآموزان فرار و تحصيل ترك در كه است عواملي ديگر از آنها ، درآمد و كرده
مشاوره زمينه در يافته نظام سامانه يك وجود عدم به ميتوان همچنين دارد ، نقش مدارس
كنار در كه كرد اشاره نيز مناطق و مدارس در دانشآموزان رفتاري هدايت و پرورشي
مشق و درس راحتي به دانشآموزان ، تا است شده مهمي عامل فراگيران ، تعداد بودن افزون
مستقيم وجود عدم دليل به هم ما و بگذرند ، خيرآموزش از و بگذارند كنار را
".كنيم رسيدگي آن به نتوانيم دانشآموزان ، تعدد و صحيح مشاورههاي
براي مناسب محيط و زمينه ساختن فراهم مسئوليت عهدهدار پرورش و آموزش وزارت چون
فعاليتهاي ارزشيابي به بايد لذا است ، مرزوبوم اين فرزندان علمي استعدادهاي رشد
مورد مختلف جهات از را آنها موفقيت عدم علل و پرداخته دانشآموزان گروهي و فردي
از بجا و مناسب آموزش ، استفاده امر در موفقيت راههاي از يكي.دهد قرار بررسي
سبب را دانشآموزان موفقيت و شده آموزش وضع بهبود باعث كه است آموزشي تكنولوژي
.ميشود
تا ميتواند نيز مدارس مسئولان طرف از انساني روابط بر مبتني و صحيح مديريت اجراي
خاصي ظرافت و بردباري به نياز مدرسه يك اداره.شود تحصيلي شكست مانع زيادي حدود
آن تبديل و مدرسه فضاي به رسيدگي دانشآموزان ، رواني و عاطفي مشكلات شناسايي.دارد
زيادي حد تا ميتواند هم اصولي وانضباط نظم ايجاد و صميمي و دوستانه فضاي يك به
.باشد موءثر تحصيل به دانشآموزان گرايش در
دانشآموزان ، و معلمان دوستانهبين رابطه ايجاد و تدريس صحيح نحوه طرفي ، از
دانشآموز تشويق در نيز آموزشي كمك ابزار از استفاده و درسمناسب طرح از استفاده
.باشد مفيد ميتواند تحصيل ، ادامه به
دارد پي در جامعه براي زيانباري پيآمدهاي دانشآموزان ، تحصيل ترك داشت توجه بايد
:كرد اشاره موارد اين به ميتوان جمله ازآن كه
;جامعه سطح در سواد ميزان كاهش *
;شدهاند تحصيل ترك به مجبور كه دانشآموزاني رفتار برروي تحصيل ترك منفي تاثير *
;اجتماعي انحرافات براي آمادگي ايجاد و سرخوردگي *
;پايين سنين در كار به اشتغال *
جسمي ، مشكلات و مسايل و پايين سنين در زايمان آن پي در و دختران زودهنگام ازدواج *
.مسئله اين از ناشي بهداشتي و رواني
***
تحصيل ترك و تحصيلي افت مسئله سنگين هزينههاي صرف و گسترده تلاشهاي رغم به
محسوب كشورمان پرورش و آموزش گسترده سامانه معضلات از يكي هنوز دانشآموزان ،
مختلف دورههاي در دختران ، ويژه به دانشآموزان ، از زيادي تعداد هرساله و ميشود
گزارش ، اين در شده ارائه اطلاعات است اميد.ميمانند باز تحصيل ادامه از تحصيلي
و پژوهشگران مسئولان ، جانب از معضل ، اين بيشتر بررسي براي باشد بهانهاي
.مختلف حوزههاي در كشورمان آموزشكاران
قائمي فاطمه *
|