35
:پرورش و آموزش وزير معاون
و معلمان مشكلات تخصصي ، كميته
را دانشآموزان تحصيلي كيفيت
ميكند بررسي
و جوانان به ويژه توجه با
كتاب هفته ششمين روستايي مناطق
كشور سراسر در اسلامي جمهوري
ميشود برپا
ايراني معلم با گو و گفت
راهي
;يونسكو جايزه برنده
تا الفبا شهرك از خم و پرپيچ
جهاني جايزه
35
:پرورش و آموزش وزير معاون
و معلمان مشكلات تخصصي ، كميته
را تحصيليدانشآموزان كيفيت
ميكند بررسي
خواهد مشخص مدرسهها در راهنما معلمان سازماني جايگاه
شد
و آموزش وزير معاون:اسلامي جمهوري خبرگزاري - مشهد
و مسائل وزارتخانه اين در تخصصي كميته گفت35 پرورش
دانشآموزان تحصيلي كيفيت ارتقاء چگونگي و معلمان مشكلات
.ميكند بررسي را
و راهنما معلمان همايش در ديروز فاني اصغر علي دكتر
طرحهاي مهمترين مشهد در خراسان ابتدايي آموزش مسئولان
مراكز در دروس كردن واحدي را كميتهها اين بررسي مورد
سطح ارتقاء و شغلي گروههاي همسانسازي خدمت ، ضمن آموزش
.كرد اعلام ابتدايي آموزش مقطع در تحصيلي
امسال اعتبار ريال ميليارد هزار از 14 درصد افزود90 وي
:گفت فاني.ميشود فرهنگيان حقوق پرداخت صرف وزارتخانه اين
غيرپرسنلي هزينههاي براي نيز ريال ميليارد هزار امسال
يافته اختصاص كشور مدارس بودجه به ريال ميليارد و 550
چارت:گفت "راهنما معلمان" خصوص در همچنين وي.است
دريافت و وزيران هيات مصوبه به راهنما معلمان سازماني
و اداري امور و بودجه و برنامه سازمانهاي از اجازه
.دارد نياز استخدامي
دست در "راهنما معلمان" پست جايگاه تعيين وي گفته به
نقش دانستن مهم با پرورش و آموزش وزير معاوناست بررسي
مميزي و بازرسي تنها راهنمايان كار:گفت راهنما معلمان
مجري و هدايتكننده دوست ، آنان بلكه نيست مدارس از
مشاوره طريق از معلمان كار بهبود و ارزشيابي برنامههاي
.هستند
بايد مدارس در راهنما معلمان برخورد:افزود فاني
راهنما وجود به آموزشگاه معلمان كه باشد بهگونهاي
.كنند نياز احساس
ابتدايي آموزش مسئولان و راهنما معلمان همايش دومين
غير آموزش ابتدايي ، آموزش طرحهاي بررسي هدف با خراسان
راهنما معلمان كار از ارزشيابي دستورالعمل و مستمر حضوري
.دارد ادامه نيز امروز
و جوانان به ويژه توجه با
كتاب هفته ششمين
روستايي مناطق
كشور سراسر در اسلامي جمهوري
برپاميشود
ايران ، اسلامي جمهوري كتاب هفته ششمين:فرهنگي علمي گروه
مشاركت روستايي ، مناطق جوانان ، به ويژه توجه محوريت با
از 9 كتاب ، عرصه در فعال نهادهاي و دانشگاهيان وسيعتر
.ميشود برپا كشور سراسر در جاري ماه آبان الي 16
وزير قائممقام مسجدجامعي احمد ما ، خبرنگار گزارش به
با گويي و گفت در ديروز صبح اسلامي ارشاد و فرهنگ
سال در:گفت كتاب هفته برنامههاي تشريح ضمن خبرنگاران
برنامههاي اسلامي جمهوري كتاب هفته با همزمان جاري
نمايشگاهي ، برنامههاي شامل مختلف بخشهاي در متنوعي
نشر ، خادمان از تجليل ولايت ، جشن و خانواده ، كتاب و كتاب
و كودك كتاب به مربوط برنامههاي و دانشگاهي برنامههاي
نخستين براي و شد خواهد برپا كشور مختلف نقاط در نوجوان ،
و كتابخانهها تجهيز زمينه در جديدي برنامههاي بار
گذاشته اجرا به كشور از خارج در كتاب به مربوط فعاليتهاي
تداوم ماه بهمن تا كتاب هفته برنامههاي عمده و شد خواهد
.يافت خواهد
كتاب ، 500 هفته نمايشگاهي برنامههاي بخش در:افزود وي
در نمايشگاه يكصد كتاب ، عنوان با 400 روستايي نمايشگاه
در كتاب نمايشگاه دهها كتاب ، عنوان با 600 كارخانجات
فرهنگسراها ، انتظامي ، نيروي و ارتش چون محلهايي و مراكز
استان مركز چهار در ويژه نمايشگاه چهار...و مدارس
سال 20 نمايشگاه ،(كردستان و خوزستان كرمان ، بندرعباس ، )
انقلاب پيروزي سالگرد بيستمين مناسبت به) "كتاب با
.شد خواهد برگزار كرمان استان بزرگ نمايشگاه و (اسلامي
برپايي به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
صنعتگران ، مديران ، هنرمندان ، از نفر از 20 تجليل مراسم
جاري سال در:گفت كتاب ، هفته ايام در كتاب پديدآورندگان
كشور ، سراسر در دانشگاهي بخشهاي ساختن فعال با
دانشگاهيان مشاركت با را گستردهاي و متنوع برنامههاي
برگزاري 30:از است عبارت آنها اهم كه كرد خواهيم برپا
فرهنگي ، 5 و علمي كتب بررسي و نقد جلسه كتاب ، 20 جشن
و نگارش" آموزشي كارگاه ، 10"كتابآرايي" آموزشي كارگاه
اطلاعرساني و كتاب انجمن راهاندازي 10 ،"ويرايش
برپايي خوابگاهها ، كتابخانههاي افتتاح دانشجويي ،
و تهران مدرس ، تربيت دانشگاههاي در كتاب دوشنبهبازار
تاسيس 10 دانشجويان ، ميان كتاب مبادله براي شريف صنعتي
هنر دانشكده در قلم اهل سراي برپايي و جديد كتابخانه
.تهران دانشگاه
"خانواده در كتابخواني" طرح ترويج و معرفي:گفت همچنين وي
حضور با نشست چند خانواده ، و كتاب نمايشگاه برگزاري ،
كودك كتاب نمايشگاه يكصد برپايي و زن ناشرين و نويسندگان
هزار راهاندازي 20 پرجمعيت ، شهر يكصد در نوجوان و
وزارت همكاري با) كشور مدرسه هزار در 20 كلاسي كتابخانه
كتاب هفته ويژه برنامههاي ديگر جمله از ،(پرورش و آموزش
.هستند
و سازمانها فعالانه مشاركت پايان در جامعي مسجد
و آموزش و شهيد بنياد جهادسازندگي ، وزارت چون ارگانهايي
در:گفت و كرد ذكر كتاب هفته ششمين ويژگيهاي از را پرورش
"كتاب پنجره" ديواري روزنامه توزيع و تهيه طرح جاري سال
تهران ، استان چهار در نسخه هزار و 200 ميليون يك تيراژ در
اجرا به (آموزشي منطقه در 80) قزوين و سمنان قم ،
.درميآيد
است عبارت ترتيب به كتاب هفته روزهاي عناوين است گفتني
اطلاعرساني ، و كتابخواني كتاب ، روز آبان شنبه 9:از
آبان دوشنبه 11 دانشآموز ، و كتاب روز آبان يكشنبه 10
ولايت ، و كتاب روز آبان سهشنبه 12 دانشجو ، و كتاب روز
پنجشنبه 14 نشر ، خادمان و كتاب روز آبان چهارشنبه 13
و كتاب روز آبان جمعه 15 كتابخانه ، و كتاب روز آبان
.روستا در كتاب روز آبان شنبه 16 و خانواده
كرد650 اعلام وپرورش آموزش وزير پرورشي همچنينمعاون
برپايي براي را كشور سراسر مدارس وزارتخانه ، اين اداره
.ميكنند آماده كتاب نمايشگاه ششمين
كه كتاب عنوان و 430 هزار يك جاري سال در:افزود وي
نقاط دورترين تا كه مدارسي در جديدالانتشارهستند ، عمدتا
.گذاشتهميشوند نمايش به دارند ، قرار
وزارت همكاري با پرورش و آموزش وزارت:شد يادآور عبادي
ريال ، ميليارد دو مبلغ اختصاص با ارشاداسلامي و فرهنگ
پنجم تا سوم كلاسيپايههاي كتابخانه هزار تعداد 20
.ميكند تجهيز را ابتدايي
از يك هر چنانچه:گفت پرورش و آموزش وزير پرورشي معاون
هديه كتاب جلد يك كلاسي كتابخانههاي دانشآموزانبراي
.شد تكميلخواهند كتابخانهها اين كنند ،
ديگر از را "پنجره" ديواري روزنامه تنظيم و تهيه عبادي ،
رشد براي زمينهاي را آن و كرد ذكر كتاب برنامههايهفته
عرصههاي در آموزان بالقوهدانش استعدادهاي شكوفايي و
درسكتابخواني مكمل ميتواند كه دانست كتابخواني و هنري
.باشد راهنمايي مدارس در
مدارس كلاسهاي كليه در و استان پنج در طرح اين:گفت وي
كلاس هزار قريب 20 دادن قرار پوشش تحت راهنماييبا دوره
.ميشود اجرا دانشآموز هزار و 600
ايراني معلم با گو و گفت
راهي
;يونسكو جايزه برنده
تا الفبا شهرك از خم و پرپيچ
جهاني جايزه
علوم ، مانند درسهايي در ابتدايي دوره آموزان دانش اگر *
عمدهاي بخش دارند ، ضعف رياضيات حتي يا و تاريخ جغرافيا ،
ميشود مربوط ادبيات به ضعفها اين از
;سرآغاز
معلمي به امسال ممتاز فوق درجه با يونسكو افتخار نشان
دبستان اول پايه معلم حاجيان ، فردوس.گرفت تعلق ايراني
نظر توانست كه است معلمي تهران ، منطقه 3 عصر ولي ابتدايي
به را يونسكو آموزش بينالمللي دفتر داوران هيات
به را يونسكو بينالمللي نشان و كند جلب خود فعاليتهاي
در نيز يونسكو كل دبير مايور فدريكو.دهد اختصاص خود
جهان كشور حضور 184 با كه عالي آموزش جهاني كنفرانس
.كرد تقدير ايراني معلم اين از شد ، برگزار
استان مدارس در تدريس به را خود عمر از سال چندين كه وي
خورشيدي شهيد معلم تربيت مركز در ، است پرداخته مازندران
اخذ به موفق ساري ، شريعتي دكتر معلم تربيت سپس و مشهد
رشتههاي در سپس ;شد ابتدايي آموزش رشته در كارداني مدرك
از نمايشي هنرهاي و نور پيام دانشگاه از تربيتي علوم
از بعد.شد التحصيل فارغ كارشناسي مقطع در تهران دانشگاه
مقطع در بازيگري و كارگرداني رشته در تحصيل ادامه به آن
.پرداخت اسلامي دانشگاهآزاد ارشد كارشناسي
آموزش ، "الفبا شهرك" نام به حاجيان فردوس ابداعي سبك
برپا كه ديگري آموزشي كارگاههاي و كشور معلمان از بسياري
كه است تلاش پر معلم اين ساله پانزده تلاش محصول كرده ،
حاصل.بگيرد قرار تقدير مورد يونسكو توسط شده باعث
پايه ويژه آموزشي كتاب جلد در 39 معلم اين فعاليتهاي
گفت حاجيان آقاي با.است شده گردآوري دبستان پنجم تا اول
.ميآيد پي در كه دادهايم صورت گويي و
نشان امسال كه شد چه بفرمائيد سوءال نخستين عنوان به
معلم عنوان به و گرفت تعلق شما به يونسكو بينالمللي
شديد؟ انتخاب سازمان اين سوي از نمونه
سالهاي در كه فعاليتهايي مجموعه گفت ميتوان واقع در
تقدير مورد يونسكو توسط تا شد باعث دادهام صورت اخير
بخش.ميشود خلاصه بخش درچند فعاليتها اين.بگيرم قرار
كار شروع نقطه.است دبستان از قبل كودكان به مربوط اول
از يكي "دومان جي گلن" اظهارات براساس بخش اين در من
هرگز دارد ، اعتقاد كه است تربيت و تعليم برجسته اساتيد
را بزرگسالي دانشمند نميتوانيم بشريت تاريخ طول در
قدرت ساله پنج تا چهار كودكان اندازه به كه كنيم مقايسه
براي خوبي سرفصل نكته ، اينباشد داشته دريافت و فهم
درك قدرت براساس كردم سعي حساس مقطع اين در.بود كارهايم
شعر قالب در را خود مطالب سني ، گروه اين در كودكان فهم و
.دهم ارائه كودكان به قصه و
براي "الفبا شهرك" عنوان با كه كارهايي "ظاهرا ولي
توسط تا شده باعث دادهايد ، صورت اولي كلاس كودكان
بگيريد؟ قرار تقدير مورد يونسكو
ويژه تدريس قالب در من كار دوم بخش الفبا ، شهرك بله ،
الفبا شهرك واقع در.است اول كلاس دانشآموزان براي
سبكي الفبا شهرك.دادهام صورت كه است كاري مهمترين
رواني ، روحي ، مسائل به توجه با آن در كه است ابداعي
فارسي الفباي كودكان ، جغرافيايي موقعيتهاي حتي و عاطفي
و نمايشي هنرهاي از استفاده با و سيستماتيك روند يك در
تركيب خلاصهتر عبارتي به.ميشود تدريس آموزشي ، مسائل
آموزشي فعال و پويا عناصر از بهرهبرداري با آموزش و هنر
حساس مسائل بر تكيه با و موسيقي عروسك ، قصه ، مانند
آموزشي ، فرايند اين در.است سني گروه اين كودكان تربيتي
.است محور همواره دانشآموز و راهنما همواره معلم
نميتوان هرگز آموزشي مباحث در كه اين به توجه با
تجويز آموزشي موقعيتهاي همه براي ثابت طور به را الگويي
تبيين براي رهنمودهايي هم آموزشي تكنولوژي طرفي از و كرد
و روش انتخاب مناسب ، محتواي انتخاب هدف ، تدوين نياز ،
ميكند ، ارائه آموزش بكر موقعيتهاي در مناسب رسانههاي
براي را آموزشي تكنولوژي رهنمودهاي الفبا شهرك آيا
است؟ گرفته نظر در رسانهها انتخاب
.است كار سادگي عمق طرح اين بارز ويژگيهاي از يكي
اعم مختلف ابزارهاي از استفاده مفهوم به آموزشي تكنولوژي
در طرح اين در يادگيري مختلف شرايط در پيشرفته و ساده از
طرح اين در هم جغرافيايي شرايط حتي.است شده گرفته نظر
و جغرافيايي موقعيت فراخور به و است شده گرفته نظر در
ولي.ميگيرد صورت تدريس كار هست ، دسترس در كه امكاناتي
.شود استفاده ممكن شكل بهترين به موجود امكانات از بايد
الفبا شهرك در تدريستان نحوه از مثالي ميتوانيد آيا
بزنيد؟
معلم ابتدا الفبا ، شهرك در اردك كلمه آموزش براي "مثلا
و موزون شعر بيت يك خواندن با سپس ميكند ، انگيزه ايجاد
نظر مورد مجهول كلمه تا ميكند آماده را كودكان هماهنگ ،
جغرافيايي موقعيت فراخور به الفبا شهرك در.كنند بيان را
محل در اگر كه ترتيب اين به.كند تغيير ميتواند طرح اين
را شخصيتي نقش معلم باشند ، دسترس در اهلي حيوانات تدريس
دارد دوش بر زنبيلي كه "رمضان مشهدي" نام به ميكند بازي
ميخريم ، :ميگويد و است شده گذاشته اردك يك آن در كه
مشهدي ميكنند سوءال بچهها هنگام اين در ميفروشيم ،
ميفروشي؟ چي ميخري ، چي رمضان
.بگوئيد بايد شما نميدانم ، من:رمضان مشهدي
ميكنيد؟ راهنمايي:بچهها
.ميكنم راهنمايي كه بله:رمضان مشهدي
آب؟ يا است خشكي درجان بي يا است جاندار:بچهها
كلمه بچهها كه اين تا ميكند پيدا ادامه وگو گفت اين و
را زنبيل رمضان مشهدي سپس ميآورند ، زبان بر را "اردك"
اين در.ميكند پرواز هوا به اردك و ميگذارد زمين بر
اين تحت ميخواند اردك درباره رمضانشعري مشهدي لحظه
:كه عنوان
خيلي تو / زيباست پرهايت / بازي ميكني / آب در ميروي
نازي
.اردك اين ميكند / مگ مگ مگ/مگ مگ:ميگويند بچهها و
چربت پرهاي /پر ميزني پر / آب در كه وقتي:رمضان مشهدي
تر نميشود /
.اردك اين ميكند / مگ مگ مگ / مگمگ:بچهها
نميخورد؟ هم به كلاس آيا
كلاس در وشادي نشاط و شور از سرشار فضايي لحظات اين در
روان عاطفي ، حيطه سه از آگاهي با معلم و ميشود حكمفرما
شناختي مسائل به عاطفي بستر يك در بلوم شناختي و حركتي
به خوبي به دانشآموزان شرايط ، اين درميپردازد
آنها براي اردك كلمه و ميپردازند مختلف مطالب فراگيري
به الفبا شهرك در هم باز البته كه ميشود صداكشي و بخش
.است ديگر نگاهي با و ديگر نوعي
نيز دبستان پنجم تا دوم كلاسهاي دانشآموزان براي آيا
دادهايد؟ صورت كاري
پنجم تا دوم دانشآموزان به مربوط من كار سوم بخش.بله
و ميهني و ملي هويت گمگشتگي معتقدم چون.است دبستان
آن ادبيات و زبان شدن ناپيدا در بايد را جامعه يك فرهنگي
دانشآموزان رساندن براي دليل همين به كرد ، جستجو جامعه
و زبان بخش در را تلاشم مجموعه فرهنگي و ملي هويت يك به
ده حدود فعاليت اين محصول.كردم جمع ابتدايي دوره ادبيات
.است كتاب جلد پانزده تا
مقوله دو به ابتدايي دوره فارسي ادبيات و زبان مورد در
ويژه روشهايي با لفظ مقوله در.پرداختهام معنا و لفظ
با را فارسي زبان به مربوط معضلات تا ميكنم سعي
.كنم حل تكرار و تمرين با و روش سادهترين
.فرمائيد بيان زمينه اين در مثالي است ممكن اگر
زبان در موجود عربي كلمههاي يادگيري تثبيت براي "مثلا
اين.كردهام درست رنگي پوستر شش ابتدايي ، مقطع در فارسي
در موجود عربي كلمههاي تصاوير از استفاده با پوسترها
.ميگيرد قرار دانشآموزان ديد معرض در ابتدايي فارسي
پوستر شش ميآيند ، كلاس به كه روز هر بچهها بنابراين
طريق از عربي ناآشناي كلمههاي آن در كه ميبينند رنگي
.ميشود دريافت آساني به تصاوير از مجموعهاي
دادهايد؟ صورت كاري چه معني بخش در
كودكان بر ادبيات كه اثري به واقع در معني بخش در
كودكانه ، ادبي قصههاي "مثلا.پرداختهام ميگذارد ،
كودك ، ميشود باعث كه دست اين از مواردي و كودكانه شعرهاي
با غيرمستقيم طور به هم و شود مانوس ادبي زبان با هم
چون.كند پيدا آشنايي است ، كشور ادبيات شاخص كه شعر زبان
دوره در ما دانشآموزان اگر كه دارم اعتقاد "عميقا
يا و تاريخ جغرافيا ، علوم ، مانند درسهايي در ابتدايي
به ضعفها اين از عمدهاي بخش دارند ، ضعف رياضيات حتي
آورد ميتوان معني بخش در كه مثالي.ميشود مربوط ادبيات
تنظيم نمايشنامه صورت به را فارسي درسهاي كه است اين
درس موضوع شخصيتهاي نقش ايفاي به دانشآموزان و ميكنيم
روح دانشآموزان در ادبيات با پيوند نوع اين.ميپردازند
دانشآموزان هم شاعرانه روح اين و ميكند ايجاد شاعرانه
تحول ، اين كه باورم اين بر.ميكند تحول دچار را
.ميكند نزديكتر خدا به را دانشآموزان
به كه شد چطور "اصلا.كنم مطرح ديگري سوءال بدهيد اجازه
شديد؟ معرفي يونسكو آموزش بينالمللي دفتر
نام به من دانشآموزان از يكي مادر ساده ، اتفاق دليل به
طور به دارد ، بشر حقوق دكتراي فوق كه مصفا دكتر خانم
.بود فرزندشان خصوص در من آموزشي فعاليتهاي درگير مستقيم
دفتر به را دادهام صورت كه كارهايي كه اين تا
بينالمللي سازمانهاي واحد فرهنگي علمي همكاريهاي
و من زندگينامه خلاصه كه شد اين نتيجه.كردند معرفي
ميان در بودم داده صورت كه نوآوريهايي و طرحها مجموعه
و شد برگزيده بود ، شده ارسال كشور سراسر از كه طرحهايي
در و شدم معرفي ايران نامزد عنوان به دليل ، همين به
جلب را يونسكو آموزش بينالمللي داوران توجه نيز نهايت
.كردم
معرفي را شما موفقيت اين پرورش و آموزش مسئولان چرا
بوديد؟ ناشناخته فردي پرورش و آموزش در مگر.نكردند
نمونه معلم عنوان به پرورش و آموزش منطقه 3 طريق از
مقام بزرگداشت ستاد سپس.شدم معرفي تهران استان به منطقه
امتياز بالاترين تهران شهر در كه كرد اعلام تهران معلم
قرار.دادم تحويل كه خواستند مدارك و عكس.آوردهام را
در "ظاهرا ولي كنند ، معرفي وزارتخانه به مرا كه بود
عنوان به بار يك معلمي اگر كه هست قانوني پرورش و آموزش
چون.نميشود معرفي دوم بار براي شد ، انتخاب نمونه معلم
كشور نمونه معلم عنوان به مازندران استان از سال 68 در
معلم عنوان به نميتوانند كه گفتند بودم ، شده انتخاب
مقام بزرگداشت ستاد مسئولان ولي.كنند معرفي مرا نمونه
در شما فعاليتهاي چون كه كردند ، اعلام طور اين معلم
به است چشمگير اعتقادي و فرهنگي اجتماعي ، آموزشي ، عرصه
.شد خواهيد معرفي وزير به كشور ويژه نمونه معلم عنوان
رفتم معلم مقام بزرگداشت ستاد به مدارك با روز آن فرداي
شما كه نيست مصلحت حاجيان آقاي دادند ، پاسخ گونه اين كه
:كه افتادم حافظ شعر ياد به ناگهان من و شويد معرفي
افتدراز برون پرده از كه نيست مصلحت
.نيست كه نيست خبري رندان مجلس در ورنه
.بفرمائيد داريد ، ديگري صحبت اگر
كه كنم جلب نكته اين به را مسئولان توجه ميخواستم
عمومي آموزش ارتقاء با مگر نيست ميسر عالي آموزش ارتقاء
ارتقاء با مگر نميشود ميسر هم عمومي آموزش ارتقاء و
.اوليها كلاس
دارم ، عالي تحصيلات چون كه بگويم نميخواهم من بنابراين
سازمان.باشد عالي آموزش يا و دبيرستان در من جاي بايد
اگر كه است شده اصل اين متوجه يونسكو فرهنگي علمي
پويايي اين بايد باشيم ، داشته پويايي دانشگاه ميخواهيم
.كنيم جستجو سني دورههاي حساسترين و كودكيها در را
ما به سالگي تا 9 را خود كودكان:ميگويند صهيونيستها
شما اختيار در را آنها ما سالگي از 9 بعد و بسپاريد
.ميگذاريم
فايدهاي كنيم برخورد جور هر ساله كودك 9 اين با حال
معتقد پياژه.است گرفته شكل ديگر او شخصيت چون ندارد ،
سالگي يا 9 هشت سن تا كودكان ذهني ظرف درصد هشتاد است
روبهرو بقيه درصد بيست با عالي آموزش درميگيرد شكل
كمتر حساس مقوله اين به گذشته سالهاي در متاسفانه.هستيم
پرورش و آموزش كه است سالي چند خوشبختانه.است شده توجه
كودكان آموزش امر به توجه كه است شده جديدي سيستم وارد
.دارد اميدواري جاي كه داده قرار اولويت در را
.سپاسگزارم كرديد ، شركت گو و گفت اين در كه اين از
اميرشاهي سيدافشين:از گو و گفت
|