ژاپني هويت و حكومتي شينتوي
پوزش و تصحيح
ژاپني هويت و حكومتي شينتوي
واپسين) ژاپن فرهنگي هفته در "آبه يوشيا" دكتر سخنراني
(بخش
كه ميرسد نظر به متعدد ، مذهبي تشكيلات همزيستي عليرغم *
شايد كه دارد وجود مشترك رفتار نوعي ژاپني اتباع ميان در
مشترك هويت نوعي مردم ، براي حال عين در ولي نيست غالب
خود بعد وسيعترين در شينتو نظر اين از.مينمايد ايجاد
را مدني مذهب يا مذهبي گرايي ملي يك نقش بالقوه ميتواند
.كند بازي
مذهب كه خوانديم نوشتار اين نخست بخش در:جستارگشايي
نهادهايي و اعتقادات و رسوم از پيچيده مجموعهاي شينتو
قرن پايان در آمد ، وجود به ژاپن تاريخ ابتداي در كه بود
سال در اما يافت رواج ژاپن دولتي مذهب عنوان به نوزدهم
.رفت ميان از رسميت اين ژاپن به متفق دول هجوم با و 1945
اعتقادات به كه ، خوانديم حكومتي شينتوي درباره همچنين
نوعي ايجاد براي دولت سوي از كه شينتو نهادهاي و مراسم
بر آن اساس كه ميشد اطلاق گرديده ، حمايت ملي ايدئولوژي
ژاپن ملي حكومت بودن فرد به منحصر و امپراطور الوهيت
يوشيا دكتر سخنراني اول بخش نوشتار ادامه در داشت ، قرار
سه بر را خود بحث كه بود آمده ژاپن فرهنگي هفته در آبه
"ملي هويت و مذهبي مليگرايي حكومتي ، شينتوي" محور
شينتوي انكار" و "غرب تهديد مقابل در مذهبي مليگرايي"
بخش واپسين اينك بود ، داده سامان "آراء تشتت و حكومتي
.ميرسانيم گرامي خوانندگان شما نظر به را نوشتار اين
معارف گروه
اساس بر است شده طرح حقوقي دعواي تعدادي مثال عنوان به
است آمده اساسي قانون در كه حكومت و مذهب تفكيك تفاسير
توسط شينتو معبد فعاليتهاي به كمك آيا كه است اين مسئله
شامل كمكها اين.خير يا است اساسي قانون با مطابق دولت
يا معبد براي رئيس به استانداري مالي كمك قبيل از مواردي
روح كردن تقديس جنگ ، شدگان كشته يادبود مراسم در سوكوني
پرداخت ،"گوكوكو"معبد در ژاپن دفاع نيروي مسيحي افسر يك
توسط جنگ شدگان كشته سنگي يادواره يك كردن حمل هزينه
آغاز مراسم در شينتو مراسم هزينه پرداخت محلي ، دولت
.غيره و محلي دولت بودجه از شهر يك ورزشي سالن ساختمان
كه بود ، متشتت موارد اين تمامي در كشور عالي ديوان نظر
ژاپن ، مردم ميان در وسيعتر مقياس در تفاهم عدم نمايانگر
.ميباشد موضوعات اين سر بر
"كامل جدايي" پردازان نظريه حكومت ، از دين جدايي بحث در
يكديگر مقابل در ميگويند سخن "محدود جدايي"از كه آنان و
ناگويا نظر تجديد دادگاه نمونه ، براي.گرفتهاند قرار
دستمزد عنوان به شينتو كاهنان به افتخاري مبلغ يك پرداخت
را شهر ورزشي سالن ساخت شروع براي شينتو ، مراسم
راي با 10 كشور عالي ديوان ولي داد ، تشخيص غيرقانوني
در.خواند قانوني را آن مخالف راي برابر 5 در موافق
و بود چيره "حكومت و دين مطلق جدايي" نظر ، تجديد دادگاه
دو هر در ولي.شد غالب "محدود جدايي"كشور عالي ديوان در
حكومت كه شد تعريف ترتيب بدين حكومت و دين جدايي دادگاه ،
مذهبي امور در نبايد دارد ، دست در را سكولار قدرت كه
نقش محدودسازي معني به دين و دولت جدايي يعني.كند دخالت
براي محدوديت ايجاد براي و است غيرديني امور به حكومت
عالي اصل ، ديوان همين استناد به.است مذهبي امور در دولت
ياسوكوني معبد مراسم براي استانداري مالي كمك مورد كشور ،
در.خواند غيرقانوني موافق راي و 2 مخالف راي با 13 را
.بودند چيره مطلق جدايي طرفداران مورد اين
دارند ادعا و ميروند ، فراتر قدم يك مذهبي تشكيلات بعضي
را سياسي فعاليت حق اساسي قانون طبق مذهبي سازمانهاي كه
ساخته جدا حكومت از را دين اساسي قانون اگر حتي.دارند
.باشد كرده منع را دولتي ارگانهاي مذهبي وفعاليت باشد
بودن قانوني غير رد در "كميتو "پيشين حزب و سوكاگاكاي
حكومت و دين جدايي اينكه با كه ميكنند ادعا خود ، عمل
را مذهبي خصوصي سازمانهاي و دولتي مديريت جدايي بر حكم
سياسي حزب يك كه سابق ي"تو كمي" حزب بين روابط ميدهد ،
واقع در بود ، مذهبي حقوقي شخصيت يك كه سوكاگاكاي و بود
مستقلانه موءسسه دو اين بودو خصوصي ارگان دو بين eرابطه
در خلافي كه كردند استدلال آنها بنابراين.كردهاند عمل
.است نگرفته صورت حكومت و دين جدايي قانون با ارتباط
تالار در جنگ شدگان كشته يادبود مراسم اوت ، پانزدهم در
كه مراسمي.ميشود برگزار ياسوكوني معبد و رزمي ورزشهاي
وزارت حمايت تحت ميشود برگزار رزمي ورزشهاي سالن در
حضور آن در نخستوزير و امپراطور و ميگيرد انجام رفاه
.مييابند
حقوقي شخصيت يك عنوان به ياسوكوني معبد توسط دوم مراسم
به دولت هيات عضو چندين آن در و ميشود برگزار مذهبي
.داشت خواهند حضور رسمي غير يا "خصوصي اشخاص" عنوان
و بوده غيرمذهبي مراسم ، اولين رسمي ، تعاريف با ارتباط در
دوي هر عميقتر نگاهي دراست شده تعريف مذهبي دومين ،
.است ژاپني مذهبي ملي نوعاحساسات يك ابراز مراسم ، اين
معبد حامي همان بدانيم كه ميگيرد قوت هنگامي ديد اين
و كرد كمك ياسوكوني معبد به كه ترتيب همان به ياسوكوني
به نيز كوچكي كمكهاي شد داده تشخيص غيرقانوني عمل آن
.بود نموده جنگ شدگان كشته بزرگداشت مراسم دولتي برنامه
مراسم طريق از ملي هويت كه حقيقت اين پايه بر بنابراين ،
بيان مدني ، يا مذهبي صورت به جنگ ، شدگان كشته بزرگداشت
در مذهبي گرايي ملي نوع يك كه نمود بحث ميتوان ميگردد ،
.دارد وجود ژاپن
بين منافع تضاد نمايانگر كشور عالي ديوان ديگر تصميم يك
بودكه مسيحي يك شاكي.ميباشد مدني دين و ديني اقليتهاي
كشته و كرده مي خدمت ملي دفاع سپاه در كه بود مردي همسر
سپاه بازنشستگان انجمن ياماگوچي شعبه مدافعين ، .است شده
مدافعين.بودند ملي دفاع نيروي ياماگوچي شعبه و ملي دفاع
كشته ماموريت حين در كه آنان روح براي ميخواستهاندكه
بنابراين و كنند تقديس گوكوكوياماگوچي درمعبد شدهاند ،
بودند شده كشته ماموريت حين در كه را كساني اسامي ليست
گوكوكوياماگو معبد.دادند قرار معبد اين اختيار در را
اين مقدسين يا "كامي" عنوان به را آنان خود نوبه به نيز
.نمود تقديس معبد
اعتقادات غالب رادر خود شوهر خاطره كه نمود ادعا شاكي
عدم پرونده مدافعين براي و است داشته خودگرامي مسيحي
معبد در شوهرش روح كردن تقديس به نسبت را خود توافق
همچنين او.است بوده نموده روشن ياماگوچي گوكوكوي
با تضاد در مرحومش شوهر روح براي كردن تقديس كه متذكرشد
و محلي دادگاه.است بوده شوهرش و او مذهبي اعتقادات
ديوان ولي نمودند تاييد را شاكي ادعاي نظر تجديد دادگاه
ادعا اين مخالف ، يك مقابل در موافق آراء 14 با كشور عالي
.نمود رد را
همزيستي شرايط
بودائيسم ، با ارتباط در زيادي تشكيلات و پيروان ژاپن در
اين با.دارند وجود جديد مذهبي جنبشهاي و مسيحيت شينتو ،
براي و نو سال جشن ژاپنبراي مردم از بزرگي اكثريت حال
عليرغم.ميآيند شينتو معابد به خود اجتماعات جشنهاي
ميان در كه ميرسد نظر به متعدد ، مذهبي تشكيلات همزيستي
غالب شايد كه دارد وجود مشترك رفتار نوعي ژاپني اتباع
ايجاد مشترك هويت نوعي مردم ، براي حال عين در ولي نيست
خود بعد وسيعترين در شينتو نظر اين از.مينمايد
را مدني مذهب يا مذهبي گرايي ملي يك نقش بالقوه ميتواند
.كند بازي
مذهبي مليگرايي چنين كه شود تصديق كه ميرسد مهم نظر به
تفاوت شده نهادينه و رسمي مذهب گونه هر با مدني ، مذهب يا
.دارد اساسي
شينتو دوم ، جهاني جنگ پايان از بعد سال طي 50 واقع در
و ملي توافق و تحكيم عامل تا بوده افكار تشتت عامل بيشتر
ارتباط به مربوط شكايات كثرت.مردم عموم معيارهاي هدايت
موارد اين در دادگاهها متشتت آراء و شينتو معابد با دولت
.است موضوع اين گواه
بعد تمايز فقدان ميگردد ، معضل اين حل از مانع كه آنچه
بعد از حكومت ، و سياست در نهفته مذهبيت يا مذهب اجتماعي
آن به كردن عمل آزادي كه است دين مذهبي "صرفا يا خصوصي
.است شده تضمين اساسي قانون توسط
دنيا ودر ما كشور در مردم عقيده ، اختلاف وجود با حتي
حكومت از دين كامل جدايي.كنند زندگي يكديگر با بايد
غيرممكن اجتماع از انسان كامل جدايي كه چرا است ، غيرممكن
.است
كه ميرسد نظر به مواضع ، در ماندگار تضادهاي عليرغم
ژاپنيها كه شده باعث دادگاهها ، تصميمگيري گوناگون موارد
و ارزيابي عمليتر حل راه برسندكه نتيجه اين به
مورد ، هر اثرات و اهداف اساس بر مورد به مورد تصميمگيري
و ادعا يك بر انسان پافشاري درجهاست حل راه بهترين
بستگي موضوع اثرات و هدف به خود ، ادعاي از او گذشت درجه
دروني آرامش بر لازم دانش و درك كه ميرسد نظر به.دارد
.باشد مناسب نيز بزرگتر دنياي در مسائل حل براي ملت ، يك
پوزش و تصحيح
اخبار ستون معارف ، صفحه در مورخ 30/7/77 پنجشنبه روز
و ايران فرهنگي هفته" عبارت اول پاراگراف فرهنگ ، عرصه
گرامي ، خوانندگان از پوزش ضمن كه بود رسيده چاپ به "ژاپن
.ميگردد تصحيح "ژاپن فرهنگي هفته" به
معارف كتابخانه
|
معارف كتابخانه
قرآني علوم سنامه در
اسلامي تبليغات دفتر:ناشر / آراسته جوان حسين:موءلف
تومان ، 496 قيمت1200 / اول ، 1377 چاپ قم ، حوزهعلميه
صفحه
حاضر كتاب و است مقدماتي بر متوقف مجيد قرآن صحيح فهم
كه است قرآن از برداشت و تفسير براي مقدماتي مباحثي نيز
.است بوده پژوهان قرآن و علما توجه مورد ديرباز از
در چه قرآني علوم تدريس":است آورده كتاب مقدمه در موءلف
با همواره حوزوي ، مجامع در چه و عالي آموزش مراكز سطح
.است بوده روبهرو فارسي زبان به مناسب آموزشي متن خلاء
بخش هر در را ارزشمندي تاليفات ارجمند ، پژوهان قرآن گرچه
سنت و كردهاند تقديم قرآني فرهنگ عرصه در قرآني علوم از
به يا قرآني علوم آثار اما هستيم آنها وامدار را تدريس
در هدف اين يا و نشدهاند تدوين آموزشي كتاب انگيزه
حاضر ، مجموعه در موءلف لذا ،"است نگرديده رعايت آنها تدوين
قرآني علوم در آموزشي متني تدوين راه در را خويش تلاش
.است گرفته كار به
كه است يافته تدوين بخش در 10 "قرآني علوم درسنامه" كتاب
تدوين قرآن ، نزول وحي ، ) قرآن تاريخ كليات ، :از عبارتند
و ناسخ قرآن ، اعجاز تحريفناپذيري ، ،(قرآن قرائت قرآن ،
قرآن درباره نكته هشتاد و متشابه و محكم قرآن ، در منسوخ
.كريم
مندايي صابئين دين در تحقيقي
/ مجلد دو در -مندايي صابئين دين در تحقيقي:كتاب نام
/ بهار 1377 -اول:چاپ فروزندهنوبت مسعود:نويسنده
تومان اول2000 جلد بهاي /سماط:ناشر
درباره پژوهش به مفصل گونهاي به مجلد دو در حاضر كتاب
و پرداخته منداييان تاريخي و ديني زباني ، نژادي ، خاستگاه
باورداشتهاي شناسايي به دينيشان ، متون و كتابها خلال از
.است گماشته همت قوم اين ديني
براين و بوده نژادسامي جزء نژادشناسي ، ديد از منداييان
مصري) قبطي آرامي ، عربي ، زبانهاي با زبانشان ، بنيان
سه حدود از قوم ايناست ريشه هم سرياني و عبري (باستان
رودان ميان كرانههاي در ميلاد از پيش سال هزار
درياي خاوري كناره نيز و شمالي و جنوبي (بينالنهرين)
اين همسايگان.ميزيستند (فلسطين و شام حوزه) مديترانه
و فرهنگ اينرو از بودهاند ، يونانيان و ايرانيان قوم
ايراني ، تاثيرفرهنگهاي زير منداييان ديني اسطورههاي
نمونه ، براي.است گرفته قرار بابلي و آكدي سومري ، يوناني ،
و اهورامزدا ميان ستيز ;ايراني (ثنويت) دوبنباوري
با همانند اسطورهاي نمادهاي برخي به باور و اهريمن
چشم به آنها باورشناختي نظام در بابليان و سومريان
.ميخورد
. هستند (ع)يحيي حضرت پيروان اصل ، در مندايي صابئين
و يكشنبه در تعميد غسل آنها ، ديني مراسم بنياديترين
باور (حيي)يكتا خداوند به اينان.است وقت سه در نماز
كه زندگي همان يا حيي منداييان ، چشمانداز از.دارند
همه آفريننده آنهاست ، آيين در يكتا خداوند عنوان
دارد ، جاي تابناك و روشن جهان درون او.است نيك هستيهاي
ظلماني و تاريك جهان در اهريمني و پليد روح ;روحا برعكس
منداييان عيدهاي و بزرگ روزهاي از.است گزيده سكنا
آنان اصلي عيد واقع در كه بزرگ عيد يا دهواربا:ميتوان
عيد پروانايا ، نحس ، پنجه ، عاشوريه ، نو سال آغاز و است
.برد نام را...و يحيي ميلاد
|
|