نوجوانان و كودكان مطبوعات
ناشناخته جزيرهاي
مطبوعات جشنواره هفتمين و كتاب جشنواره سومين به نگاهي
(پاياني بخش) نوجوان و كودك
نظرات بررسي با گزارش اين نخست شماره در:اشاره
بايد كه رسيديم نكته اين به جشنواره از بازديدكنندگان
گرفته جدي نوجوانان و كودكان سرشار استعدادهاي و نيازها
بر تكيه با ميتوانند نيز دست اين از جشنوارههايي و شود
نويني دستاوردهاي و ارزيابيها به كارشناسانه ديدگاههاي
دست مطبوعات و كتاب انتشار ضرورتهاي شناسايي زمينه در
كتابهاي فعلي وضعيت بحث گزارش اين پاياني بخش در.يابند
.ميدهيم ادامه را نوجوان و كودك
كارتوني و درسي كمك كتابهاي انتشار افزايش معتقدند برخي
بازار بودن داغ و جامعه تقاضاي به بيشتر اخير سالهاي در
باورند اين بر نيز عدهاي وليبرميگردد كتابها نوع اين
سود به بيشتر كه نوجوان و كودك كتاب ناشران برخي كه
نيست ، مهم برايشان جامعه فرهنگي فضاي رشد و ميانديشند
رشد در خود كتابها ، نوع اين انتشار افزايش با واقع در
.هستند سهيم زمينه اين در جامعه تقاضاي
اقتصادي مشكلات دليل به كه است اين واقعيت حال هر به
مشكلات علت به و سو يك از نفت بهاي كاهش به توجه با دولت
صنعت ديگر ، سوي از آنان خريد قدرت كاهش و مردم اقتصادي
ازناشران برخي كه گونهاي بهاست شده بحران دچار نشر
صرفه به نيز را بازاري كتابهاي انتشار حتي كوچك
.نميدانند
خريد كتاب ، هفته ايام در كه باورند اين بر صاحبنظران
راه بهترين مدارس كتابخانههاي براي ناشران از كتاب عمده
در گامي كار اين تنها نه زيرا.است كتابخواني ترويج براي
دانشآموزان بلكه ميآيد ، شمار به ناشران مشكلات حل جهت
به دسترسي امكان مدارس كتابخانههاي تجهيز با نيز
.يافت خواهند را موردنظر كتابهاي
كتاب جلد هزار يك تا ناشر 300 هر از دولت كه خبر اين
احمد.است خوشايندي خبر ارتباط ، اين در ميكند خريداري
اظهار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم مسجدجامعي
شوراي تاييد با ناشران از حمايت براي دولت تصميم:داشت
از تن چند و ناشران نمايندگان آن در كه كتاب خريد
.ميشود انجام دارند ، حضور نويسندگان
كودكان به كشور در شده چاپ كتابهاي كل درصد افزود16 وي
.دارد اختصاص نوجوانان و
چه؟ براي هماهنگي ،
پيش دوره از تحصيلي مختلف مقاطع معلمان و دانشآموزان
وجود با كه ميكنند اظهار دبيرستان اول تا دبستان از
فيلم ، تماشاي و بازديد براي جشنواره مسئولان با هماهنگي
مختلف سني گروههاي استفاده براي مناسبي برنامهريزي هيچ
.است نگرفته صورت فيلم نمايش از
جشنواره در راهنمايي دوره دانشآموز گروه يك با كه معلمي
ما كه وجودي با":ميگويد زمينه اين در است ، يافته حضور
هماهنگي فيلم تماشاي و بازديد براي جشنواره مسئولان با
را سالن تعجب كمال با رسيديم اينجا به وقتي بوديم ، كرده
تازه و ديديم دبستاني و پيشدبستاني دوره بچههاي از پر
.نداشت نوجوان سني گروه براي جذابيتي هيچ هم فيلم موضوع
چون بود وقتگير بسيار جشنواره در ما شركت ترتيب اين به
درخوري برنامهريزي مختلف سني گروههاي براي آن مسئولين
لوازمالتحرير مقداري دانشآموزان نهايت در.بودند نكرده
گروه براي بيشتر نيز برنامهها ساير و كتابها چون خريدند
".بود مناسب كودك سني
جشنواره ، مورد در پرسشها به پاسخ در ابتدا دانشآموزان
جشنواره ضعفهاي از نبايد كه ميكنند فكر و ميروند طفره
حقشان اين ميكنند احساس كم كم ولي.آورند ميان به سخني
.بدهند نظر مورد اين در كه است
ميكند ، تحصيل راهنمايي سوم كلاس در كه حبيبي فرناز
ما و بود شلوغ خيلي فيلم سالن فضاي "اولا":ميگويد
و باشيم داشته فيلم روي تمركزي نميتوانستيم "اصلا
بعد و.كند برقرار نظم سالن در كه نبود كس هيچ متاسفانه
ميرسيد نظر به.نداشت ما براي جذابيتي هيچ آن موضوع هم
بگويم بايد هم كتابها مورد در.است قديمي خيلي فيلم كه
دورههاي درد به بيشتر بلكه نبود ما سطح در آنها از خيلي
".ميخورد دبستان و پيشدبستاني
و ميآيد جلو ناراحتي با گروه ، همين از ديگري دانشآموز
.ببينيم را فيلمها اين كه بچهايم ما مگر":ميگويد
".بگذارند ما براي كه نيست جالبتر فيلمهاي يعني
نمايشگاه تنها كرده ، سكوت تاكنون كه دانشآموزان از يكي
ميكند توصيف مناسب خود سني گروه براي حدودي تا را كتاب
برخي كتاب ، غرفه در تنها ما حال هر به":ميگويد و
غرفهها بقيه چون.كرديم پيدا خودمان سطح در را كتابها
پسرها براي هم كوچك مرد فيلم اين.نداشت ما براي چيزي
".دخترها ما براي تا بود بهتر
اين در نوجوان و كودك كتاب جشنواره دبير بكائي حسين
براي نمايشگاه جاي همه بخواهيم ما اينكه":ميگويد زمينه
.نيست امكانپذير "واقعا باشد ، مطلوب سني گروههاي همه
مثال براي.بدهيم سني گروههاي همه به خدماتي ميكنيم سعي
در.است مناسب خردسال سني گروه براي بيشتر كتاب نمايش
مطبوعات غرفههاي و نويسندگان با ديدار برنامه كه حالي
اول و راهنمايي رده در سني گروه براي جوان و نوجوان
دستاندركار كه افرادياست استفاده قابل دبيرستان
هستند موضوع اين به علاقهمند يا نوجوان و كودك ادبيات
.كنند شركت داريم كه ميزگردهايي در ميتوانند نيز
مطبوعات غرفههاي در سكوت
نوجوان و كودك ويژه مطبوعات غرفههاي در جاري نسبي سكوت
بخصوص ديگر غرفههاي در دانشآموزي جمعيت ازدحام كنار در
اين بين ارتباط نبود از ونمايش ، نموديجدي كتاب غرفههاي
.دارد مخاطبانش و مطبوعات نوع
كودكان خاص مطبوعات كه ميدهد نشان مطبوعات تاريخ بررسي
از پيش ندارد مهمي چندان پيشينه ما جامعه در نوجوانان و
مجله پسران و دختران اطلاعات و بچهها كيهان جز انقلاب ،
منتشر كند فعاليت يافته سازمان و منظم طور به كه ديگري
.نميشد
پرورش و آموزش وزارت سوي از پيك آموزشي مجلههاي بعدها
اين.ميشد توزيع مدارس در كه شد منتشر ماهيانه صورت به
مقاطع براي "رشد" مجلات نام به انقلاب از بعد مجلهها
.شد جداگانهمنتشر صورت به مختلف
مهتاب ، باران ، نوجوان ، سروش كودكان ، سروش مجلههاي
مستقل مجلههاي "شما با شما از" زندگي ، گلهاي نشريات
رشد دانشآموز ، رشد نوآموز ، رشد كودك ، رشد)رشد آموزشي
كبود گنبد روزنامه و بچهها كيهان (جوان رشد و نوجوان
هستند ما جامعه امروز ونوجوانان كودكان نشريات مهمترين
.دارند غرفه نيز جشنواره در كه
توسط ترتيب به كه نيز سالم فرزند و گلبانگ نشريه دو
منتشر خصوصي بخش و نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
.است مربيان و اوليا ويژه ميشود ،
بسياري مسايل نوجوانان و كودكان مطبوعات زمينه در اما
تاكنون باره اين در كه چرااست مانده ناشناخته هنوز
.است نگرفته صورت توجهي قابل بررسي و تحقيق
هنوز چرا كه است اين حوزه اين در پرسشها مهمترين
مخاطبان بين در چنداني جايگاه نوجوانان و كودكان مطبوعات
چيست؟ نشريات نوع اين محدود انتشار علت و ندارند خود
اين در جمهور رئيس مطبوعاتي مشاور خانيكي ، هادي دكتر
:ميدارد اظهار زمينهها
تصوير كشور در نوجوان و كودك مطبوعات كنوني وضع از بايد
.داد ارائه روشني
و كودك اساسي نيازهاي تبيين و فرهنگي اولويتهاي تعيين
كه ميرود انتظار امروز":افزود وي.است ضروري نوجوان ،
اساس سليقهاي ، و ذهني ارزيابيهاي يا و گمان و ظن جاي به
با و دهيم قرار متقن نظريات و تحقيقات خودرا برنامههاي
جذاب ، مطبوعاتي نوجوانان ، و كودكان دروني دنياي كشف
.كنيم عرضه و توليد پاسخگو و متنوع
ما جامعه ساخت نشان خاطر جمهور رئيس مطبوعاتي مشاور
از فرهنگي برنامهريزيهاي در بايد و است جواني جامعه
و كودك.كرد توجه ويژگي اين به مطبوعات ، توسعه جمله
و شود درك خود فكري و سني خصوصيتهاي خاطر به بايد نوجوان
تعيين وي ويژگيهاي و نيازها با متناسب او با ارتباط روش
روشهاي با نوجواني سن در هويت كسب و گيري شكل..گردد
.نيست سازگار اقناعي غير و آمرانه
نوجوان و كودك مطبوعات گوناگوني مورد در چنين هم وي
:ميدارد اظهار
و كودكان تعداد با نوجوان و كودك نشريات شمارگان
ميان رقابت زمينه ديگر سوي از و نيست متناسب نوجوانان
و محتوا و شكل گرايش ، انتشار ، زمان كيفي ، نظر از نشريات
همين كه است رنگ كم آنها ، توزيع و عرضه نحوه و قيمت حتي
نوجوان و كودك براي را انتخاب قدرت و رقابت زمينه مسايل
كتاب مسئول و نويسنده سيدآبادي ، اصغر علي.ميآورد پايين
اينكه به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در كودك
چهار جمعي رسانههاي و مطبوعات براي ارتباطات كارشناسان
ميدهد نشان تحقيقات":ميگويد هستند ، قائل نقش و كاركرد
كه هستند تاثيرگذاري به قادر زماني تنها رسانهها كه
صحبت مخاطبانشان شده پذيرفته هنجاريهاي موافق بتوانند
نوجوان و كودك مطبوعات فعلي وضعيت بررسي در وي. كنند
ميتوانند كه ميكنند فكر مطبوعات صاحبان برخي":افزود
و كنند منتقل خود مخاطبان به را خود سازماني اهداف همه
دوم ، نكته.است انتقال همين منتظر مخاطب گويي واقع در
يك است ممكن ندارند مشخصي برنامه مطبوعات كه است اين
و باشد سنجش قابل كه اهدافي ولي كنند دنبال را كلي اهداف
موقعيتهايشان ارزيابي براي را پذيري سنجش معيارهاي
".ميشود مشاهده كمتر بكارگيرند
همچنين اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت در كودك كتاب مسئول
و كودك مطبوعات بيشتر كه ميكند اشاره نكته اين به
سازماندولتي يا نهاد يك به وابسته ما كشور در نوجوان
كه مشكلي.است فعال زمينه اين در خصوصي بخش كمتر و هستند
مطبوعات صاحبان كه است اين ميآيد ، پيش موارد اين در
اهداف و سازمان خواستههاي و اهداف بين هميشه نميتوانند
سازمان يك.كنند برقرار آشتي نوجوان و كودك خواستههاي و
و اهداف كند ، منتشر را نشريهاي ميخواهد وقتي
نوجوان و كودك به را آنها ميخواهد كه دارد خواستههايي
نظرها و سلايق تحميل دوره امروزه كه حالي در كند تحميل
جاي به نيز ديني مبلغان حتي امروز واقع در و است گذشته
تحميل مشكل.ميكنند بسنده كردن ارائه به كردن امتناع
صورت به نوجوانان و كودكان مطبوعات در علايق و سليقهها
.دارد نمود اساسي مشكل يك
امروزه كه يافت دست گيري نتيجه اين به نهايت در سيدآبادي
را راه دور از و بمانند گوشهاي در نميتوانند مطبوعات
از بچهها باشند داشته انتظار و دهند نشان بچهها براي
.بروند راه آن
پاسخ در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در كودك كتاب مسئول
انتشار در فرهنگي اولويتهاي مورد در كه پرسش اين به
:داشت اظهار ميكنيد ، فكر چه نوجوان و كودك مطبوعات
در فرهنگي ، اولويتهاي كردن پيدا همين من نظر به
شمار به گام اولين ونوجوانان كودكان مطبوعاتي فعاليتهاي
و شخصي بكنم صحبتي زمينه اين در بخواهم اگر من.ميآيد
تحقيقي پشتوانه مورد دراين متاسفانه چون است سليقهاي
ميباشد مساله همين هم مشكل مهمترين و نداريم توجهي قابل
خوب را خود مخاطب بايد ابتدا مطبوعاتي صاحب هر زيرا
از مهمتر و جديتر واقع در مخاطب شناخت عدم و.بشناسد
.است اقتصادي مشكل
اين بر نيز نوجوان و كودك مطبوعات اندركاران دست از يكي
نوجوان و كودك مطبوعات صاحبان يا نويسنده كه است باور
توجه نيز پيام ارائه شكل به بلكه محتوا به تنها نه بايد
است درستي حرف حرف ، چون بگوييم اينكه يعنيباشند داشته
و بود نخواهد بخش نتيجه بمانيم غافل آن ارائه شكل از و
مواجه شكست با مخاطبان با دوسويه ارتباط ايجاد در را ما
.ساخت خواهد
وضعيت مورد در نيز جشنواره برگزاري مسئول آبادي شاه
دو نشريات نوع اين ":ميگويد نوجوانان و كودكان نشريات
استفاده دولتي يارانههاي از يا دارند رو پيش حالت
آگهي كسب با كه هستند دولتي نهاد يك به وابسته و ميكنند
حل را خود مالي مشكلات مسايل ، نوع اين و فروشي تك و
پرفروش براي نشريات متاسفانه دوم ، حالت در اما ميكنند
مصاحبه راه واز ميآورند روي راهها دستترين دم به شدن
پا پيش و سطحي مطالب ورزشكاران يا سينما ستارههاي با
لطمه شكل ، اين به ميكنند دنبال را پسند عامه و افتاده
.ميآيد وارد نوجوان و كودك مطبوعات به بزرگي بسيار
و كودكان ويژه "اخيرا كه نشرياتي در روند اين متاسفانه
".است پررنگتر ميشود ، منتشر نوجوانان
|