ميترسند؟ مدرسه از كودكان چرا
تنظيم موءسسه از جديد كتابهاي
(ره)امامخميني آثار نشر و
را دختران آموزش ملل ، سازمان
ميكند تشويق
تاسيس (ع) اهلالبيت دانشگاه
ميشود
فرهنگ كميسيون رئيس دفتر پاسخ
اسلامي
شوراي مجلس عالي آموزش و
همشهري به
ميترسند؟ مدرسه از كودكان چرا
است پسران از متداولتر دختران بين در مدرسه ، از ترس *
از...و اسهال درد ، استفراغ ، سردرد ، دل اشتهايي ، بي *
صبح در معمولا و است مدرسه از ترس به مربوط جسماني علايم
دهد مي رخ زود هاي
اجتماعي كانون اولين خانواده و اجتماعي است موجودي انسان
مدرسه خانواده ، از بعد.مييابد رشد آن در انسان كه است
است ناچار كودك كه است كانوني اولين و مهمترين عنوان به
.كند سپري والدين حمايت بدون را ساعاتي آن ، در
با كه است واقعيت نوعي و خارج دنياي نماينده مدرسه
.است متفاوت كرده ، تجربه خانه در كودك كه واقعياتي
عقلاني و اجتماعي رشد چگونگي در مدرسه نقش بنابراين ،
است مشكلاتي از يكي مدرسه از ترساست انكارناپذير كودك
.هستند درگير آن با مدرسه و خانه اولياء كه
تعريف
به رفتن از كودك ، ترس معناي به مدرسه ، از ترس اصطلاح
از واهمه اصلي ، مشكل كه معتقدند متخصصان اما.است مدرسه
به و خانه كردن ترك از ترس بلكه نيست ، مدرسه به رفتن
اين علائم.است مادر از جدايي از ناشي اضطراب ديگر بيان
درد دل خفيف ، سردرد تا گريستن از گستردهاي طيف اضطراب ،
.ميشود شامل را...و
علايم
نمود جسماني علايم از بسياري با است ممكن مدرسه ، از ترس
بياشتهايي ، :از عبارتند علايم اين از برخي.كند پيدا
اين "معمولا...و اسهال درد ، دل سردرد ، استفراغ ، تهوع ،
رفتن مسئله كه مواقعي در و ميدهد رخ زود صبح در حالات ،
تعطيل روزهاي در و ميكند فروكش ميشود ، منتفي مدرسه به
"اصلا يا و شده كمتر هفته ، آخر تعطيلات اوايل در يا و
.نميشود ديده
شيوع
هر.است پسران از متداولتر دختران بين در مدرسه ، از ترس
اين ولي ميشوند ، عوارض اين دچار هم بزرگتر كودكان چند
سالگي ، در 11 نيز بعدها و سالگي تا 8 سنين 6 بين امر
.است متداولتر و معمولتر
خانوادگي و فردي زمينههاي
حد از بيش و مستبد كمالگرا ، "معمولا كودكان ، اين مادران
مادراني مدرسه ، روز نخستين در هستند ، سهلگير يا و مراقب
و ميشود زده حلقه اشك چشمهايشان در كه ميشوند مشاهده
فرزندان از بيش فرزندانشان ، به كه هستند مادراني اينها
.ميچسبند مادران به
خانههاي "احتمالا دارند ، مدرسه از ترس كه كودكاني خانه
.ندارد وجود بيرحمي و طردشدگي از اثري آن در كه است خوبي
كه دارد تعلق خانهاي به دارد ، هراس مدرسه از كه كودكي
اينكه جاي به زياد ، احتمال به و رضايتبخش آن مالي وضع
كودكان ، اين هوش.است سرشار آن از باشد ، عاطفي جو فاقد
و ترس زمينههاي داراي ولي است ، بالاتر متوسط سطح از
معمول از كمتر خيلي اواست طلبي انزوا و ناپختگي بزدلي ،
به و است چشيده كودكي دوران در را والدين از جدايي تجربه
بچهها همه كه چند هر.دارد حد از بيش وابستگي خود ، مادر
حسادت براي عاملي را برادر و خواهر رقابت بوده ، حسود
هيچگاه نيست مايل كودكي چنين ليكن ميبينند ، ورزيدن
به و كرده رها خانه در مادر با را خود برادر يا خواهر
.برود مدرسه
مدرسه از (فوبي) يا ترس كه دارند وجود مدرسه در عواملي
كودكان توسط آزار و اذيت مانند.ميكنند ايجاد طفل در را
و شكست از ترس دادن ، لقب سربهسرگذاشتن ، معلم ، يا ديگر
در درس و كلاس از ماندن عقب امتحان ، از ناشي فشارهاي
از ترس يا و مدرسه به بازگشت درباره اضطراب بيماري نتيجه
به رفتن از اجتناب كودك است ممكن خلاف عمل خاطر به تنبيه
.گيرد بكار توجه جلب براي وسيلهاي عنوان به را مدرسه
:است زير شرح به مدرسه از ترس معيارهاي كلي طور به
ولي بفرستد ، مدرسه به را كودك كه ميكوشد مادر يا پدر -1
.نميشود موفق كار اين در
در است ، اضطراب داراي مسايل ، از بسياري زمينه در كودك -2
نشان سازگاري مسايل آن با برخورد در ديگر كودكان كه حالي
برطرف مجدد اطمينان دادن با اضطراب علاوه به ميدهند ،
.نميشود
علت آنها ، براي كه دارد كنندهاي عود جسمي عوارض كودك -3
را خود كانون هربار عوارض اين و يافت نميتوان مناسبي
.ميكند عوض
درمان
.بود خواهد مفيد بندرت مدرسه تغيير *
"احتمالا نيز ، خانه در تدريس براي خصوصي معلم تدارك *
.كرد نخواهد كمكي
قرار استفاده مورد كه صورتي در آرامبخشها و داروها *
.داشت خواهد ناچيزي بسيار اثر گيرد ،
به مربوط واقعيتهاي با تا كرد كمك والدين به بايد *
.شوند روبرو كودكانشان ، و خودشان احساسات
و ميترسند مرگ به مربوط واقعيتهاي از والدين از برخي
آنهم بروند ، مدرسه به كه نميكنند جرات نيز آنها كودكان
چه مدرسه در حضور هنگام به نميدانند اينكه علت به نه
آنها غياب در كه نگرانند جهت آن از ليكن آمد ، خواهد پيش
اين ، وجود با.دهد روي است ممكن اتفاقي چه منزل ، در
از كودكان كردن آماده در كه علت اين به والدين از انتقاد
عبث كاري كودك تاديب همانند كردهاند ، كوتاهي عاطفي لحاظ
.است
باقرزاده محمد *
تنظيم موءسسه از جديد كتابهاي
(ره)امامخميني آثار نشر و
را جديدي آثار ،(ره)امامخميني آثار نشر و تنظيم موءسسه
كتابهاي نشر بازار به ،(ره)امام ودرباره امام حضرت از
از برخي مشخصات كه كرده عرضه تاريخي و انقلابي ديني ،
:است زير بهقرار آنها
امامخميني:نوشته /جهل و عقل جنود حديث شرح *
صفحه 503/جلد سههزار /اول ، 1377 چاپ /(عليه سلامالله)
.ريال 12500/كالينگور جلد با وزيري ،
/(شعر و مقاله خاطره ، داستان ، ) بهمن حماسه ادبي جنگ *
آثار نشر و تنظيم موءسسه ادبيات واحد:از كاري
/اول ، 1377 چاپ /جعفري ابوالفضل:تدوين /(ره)امامخميني
.ريال 6500/رقعي صفحه ، 363/جلد پنجهزار
در اسلامي انقلاب رخدادهاي بررسي) انقلاب در خمين *
اول ، چاپ /مرادينيا جواد محمد /(تا 1357 سالهاي 1340
.تومان 1500/ رقعي صفحه ، 764/جلد هزار پنج /1377
قطعه مصاحبه ، سخنراني ، مقاله ، ) بيتو روزهاي ادبي جنگ *
موءسسه ادبيات واحد:از كاري /(خاطره و شعر قصه ، ادبي ،
پنج /اول ، 1377 چاپ /(ره)خميني امام آثار نشر و تنظيم
.تومان 360/وزيري صفحه ، 206/جلد هزار
امام حضرت سخنرانيهاي نوار فهرست -آزادي بانگ *
صفحه ، 373/نسخه هزار سه /اول ، 1376 چاپ /(ره)خميني
.تومان 700/وزيري
سخنرانيهاي مجموعه) سازندگي جهاد و (ره)خميني امام *
/اول ، 1377 چاپ /(سازندگي جهاد و سازندگي درباره امام
با كتاب اين) -تومان 120/رقعي صفحه ، 72/جلد هزار پنج
.(است شده منتشر سازندگي جهاد عمومي روابط همكاري
بيماري ايام از پزشكي كادر و منسوبين خاطرات صبر ، فصل *
چاپ /ميرشكاري اصغر و منش بصيرت حميد:كوشش به ،(ره)امام
.تومان 350/رقعي -صفحه 240/جلد هزار پنج /اول ، 1377
-هنري -فرهنگي فصلنامه شماره چهارمين و بيست همچنين
آثار نشر و تنظيم موءسسه انتشارات از حضور اجتماعي -سياسي
تومان بهاي 300 به و وزيري صفحه در 344 (ره)خميني امام
سره استاد با مصاحبه) لاتين آمريكاي رنجهايشد منتشر
نفس ، محاسبه و تزكيه بر مقدمهاي ،(آرژانتيني متفكر سوله
شناسي كتاب خميني ، امام ديدگاه از توسعه اصول به نگاهي
فصلنامه از شماره اين اصلي مطالب از... و فقيه ولايت
.است حضور
را دختران آموزش ملل ، سازمان
ميكند تشويق
پسرها ، آفريقايي ، كشورهاي بيشتر در:خارجي رسانههاي واحد
.هستند مقدم دخترها بر آموزش ، گرفتن در اغلب
موجود مدرسه به بچهها فرستادن براي كمي پول كه هنگامي
حالي در اين و ميگيرند آموزش كه هستند پسرها تنها است ،
بر عمومي تمايل ميرسند ، سنخاصي به وقتي دختران كه است
.دهند انجام را خانه كارهاي و بمانند خانه در كه است اين
آموزش به دوباره نگاهي آموزشي ، مقامهاي زامبيا ، در اما
مدرسه ، به آنان فرستادن كه ميآموزند و دارند دختران
پخش آهنگهايي كشور ، اين در.دارد فايدههايي و امتيازها
دخترانشان فرستادن در را مردم آن ، خواندن ضمن كه ميشود
مردم زندگي تغيير در پيامها اينميكنند تشويق مدرسه به
پسرها آفريقا ، مناطق بيشتر در.است بوده آغازگر زامبيا در
در.ميدهند اختصاص خود به را آموزش اصلي سهم كه هستند
بمانند خانه در نوجوان دختران ميكند ايجاب سنت زامبيا
:ميگويد نوجوان دختر يك.باشند خوبي مادران و زنها تا
بيرون و داخل بايد من بچينم ، را پنبه محصول بايد من"
بايد باشم ، خواهرم دختر مراقب بايد من.كنم جارو را خانه
از و بشويم را ظرفها بايد بپزم ، غذا بايد بشكنم ، هيزم
"چانگوي الينا" كه دختر اين اينها ، همه با".بكشم آب چاه
"چيپاتا" شهر نزديك وي.برود هم مدرسه به بايد دارد ، نام
كه هستند پنبه كشاورزان "الينا" والدين.ميكند زندگي
دلار معادل 3 صرف آنها براينرفتهاند مدرسه به هرگز
مادرش.نبود ممكن مسئله تنها مدرسه ، به وي فرستادن براي
گرفتيم تصميم ما بانك ، در پول پسانداز جاي به":ميگويد
آموزش دربرابر خواستيم.كنيم سرمايهگذاري او روي بر
جوامع بيشتر در".برگردد ما به چيزي آينده در "الينا"
را پسرانشان والدين اغلب هست ، كمتري منابع كه روستايي
برنامهاي" حالا اما.ميفرستند مدرسه به آموزش براي
تهيه ملل سازمان سوي از (PAGE) "دختران آموزش بهبود براي
و پدران دارند سعي آنان ملل ، سازمان كمك بااست شده
يك.كنند تشويق برنامه اين به پيوستن در را مادران
نفهميدند ، پس و نشدند متوجه مردم ابتدا":ميگويد كارشناس
توجيه اندازهاي تا والدين.آمدند دوم بار براي آنان
كردند ، مراجعه كه سومينبار براي.گشتند متقاعد و شدند
در".كردند درك را PAGE از منظور جامعه اين افراد بيشتر
يكصد از نفر يك تنها.است دختران برضد احتمالات زامبيا
پايان به را خود آموزش ميشود موفق روستائي دختر نفر
اما.هست دخترها از كمتري انتظار هم كلاسها در حتيرساند
متحدان عنوان به قبيلهها رئيسان سنت ، با جنگ رغم به
رئيس كه "موشورو" مثال براي.ميشوند قلمداد PAGE برنامه
دختران براي آموزش كه شده متقاعد آنقدر است ، قبيلهاي
كند ، عمل اعتقاد اين برضد كه را كس هر كه است ، لازم
دوست ما پيشرفت ، خاطر به":ميگويد وي.ميكند جريمه
با يعني بدهيم ، توسعه دختران و پسران با را منطقه داريم
تشويق را دخترانمان ميخواهيم ما لذا و زنان ، و مردان
براي بزرگترها موافقت آوردن دست به".بروند مدرسه به كنيم
.است نخستين گام تنها ، اين ، امااست حياتي دختران ، آموزش
كساني عنوان به دخترانشان تبديل از خانوادهها از بسياري
راه ، آغاز در زامبيا.دارند اكراه ميكنند ، يدي كار كه
بكشد طول سالها شايد و است دختران به آموزشي خدمات ارائه
.بدهد ميوه درخت اين كه
تاسيس (ع) اهلالبيت دانشگاه
ميشود
،(ع)اهلالبيت مجمع عالي شوراي تصويب با:فرهنگي علمي گروه
كرسي اساتيد تربيت جهت در (ع)دانشگاهاهلالبيت
.ميشود تاسيس شيعهشناسي
اين اعلام با دوشنبه روز (ع)اهلالبيت مجمع قائممقام
بالا را دانشگاه اين تاسيس از هدف جمعخبرنگاران در مطلب
به افراد تربيت شيعه ، دانشگاهيفرزندان تحصيلات سطح بردن
حفظ دربارهشيعه ، شده مطرح شبهات به پاسخگويي منظور
(ع)اهلالبيت پيروان فعال حضور و تشيع ميراث و تاريخ
.كرد ذكر جهان دانشگاهي درمجامع
درباره نواب ابوالحسن سيد والمسلمين حجتالاسلام
بر علاوه (ع)اهلالبيت مجمع:مجمعگفت آينده برنامههاي
در شيعه جهاني مركزتبليغات يك تاسيس كار دانشگاه ، تاسيس
دستوركار در را منطقهاي و جهاني مجامع توسعه و لبنان
.دارد خود
درگذشت سال سيامين مناسبت به مجمع اين:افزود وي
و علامهاميني رحلت سال حكيم ، چهلمين آيتاللهالعظمي
صدر ، كنگرههاي سيدمحمدباقر آيتالله شهادت سال بيستمين
خواهد برگزار تهران در و 80 سالهاي 1379 در بزرگداشتي
.كرد
ايراني اعضاي سراسري نشست اولين برگزاري وي ، گفته به
طلاب بزرگ تجمع و شعبان در 13 (ع) جهانياهلالبيت مجمع
ديگر از شعبان نيمه شب ايراندر مقيم خارجي دانشجويان و
.ميباشد مجمع اين برنامههاي
فرهنگ كميسيون رئيس دفتر پاسخ
شوراياسلامي مجلس عالي آموزش و
همشهري به
كميسيون رئيس عباسپور ، دكتر دفتر:فرهنگي علمي گروه
روابط اطلاعيه به اسلامي ، شوراي مجلس عالي آموزش و فرهنگ
همشهري حوادث صفحه در كه عالي آموزش و فرهنگ وزارت عمومي
مديران درباره وي اظهارات درباره (11/8/1377) شماره 1683
.داد پاسخ نامهاي صدور با بود ، رسيده چاپ به دانشگاهها
عباسپور ، دكتر دفتر نامه ، اين در ما ، خبرنگار گزارش به
اين كشور ، دانشگاههاي در شده انجام تغييرات به اشاره ضمن
ندانسته دانشگاهها در شايستهسالاري بهشعار عمل را امر
تصميمهاي فرهنگي انقلاب عالي شوراي اعضاي كرده ، اعلام و
دانشگاهها كه آن براي تنها را ، عالي آموزش و فرهنگ وزارت
مصلحت راه اين در و كرده تاييد نشوند ، آشفتگي دچار
.است كرده انديشي
اعلام عباسپور ، دكتر آقاي دفتر توسط شده تهيه درنامه
از اسلامي شوراي مجلس عالي آموزش و فرهنگ كميسيون كه شده
.ميكند حمايت دانشگاهها
|