منابع به دانشجويان شيفتگي
بگيريم جدي را روز
تصحيح و توضيح
منابع به دانشجويان شيفتگي
بگيريم جدي را روز
ايران در كتابخواني و كتاب وضعيت به نگاهي
پاسخگوي اينكه مفهوم به كتابخانه ما آموزشي نظام در *
شدهاي تعريف و مشخص جايگاه دانشپژوهانباشد نيازهاي
.ندارد
شناسايي اينكه به اشاره با گزارش ، اين نخست بخش در
برنامهريزيهاي و متفاوت سني گروههاي گوناگون نيازهاي
در حركت مهمترين آموزشي نظام سوي از كوتاهمدت و درازمدت
وضعيت بررسي به ميباشد ، مطالعه فرهنگ رشد راستاي
و كودكان سني گروه نيازهاي و مدارس كتابخانههاي
گسترش ضرورت به نهايت در و پرداختيم نوجوانان
پاياني بخش در.رسيديم قشر اين براي تخصصي كتابخانههاي
:ميخوانيد را بحث اين ادامه گزارش
***
: است معتقد تهران دبيرستانهاي ادبيات دبير دانش جهانگير
ضرورت از گرچه كه است اين ما كشور در اساسي مشكل "
ميگوييم سخن زياد مدارس در كتابخانه تاسيس و كتابخواني
پاسخگوي اينكه مفهوم به كتابخانه ما آموزشي نظام در اما
شدهاي تعريف و مشخص جايگاه باشد ، دانشآموزان نيازهاي
و اساسي ابزار عنوان به كتابخانه ركن كه حالي در.ندارد
.آيد شمار به جدي خيلي بايد آموزش اوليه
فرهنگ وزير مقام قائم كه خواندم روزنامهها از يكي در من
سطح در كه بود كرده پيشنهاد كتاب هفته در اسلامي ارشاد و
آموزش مساجد ، شهرداريها ، از مركب شورايي مناطق ، و محلات
و شود تشكيل اسلامي ارشاد و فرهنگ ادارههاي و پرورش و
.گيرد قرار بررسي مورد آنها گسترش و كتابخانهها وضعيت
به كه گلهمندم محترم مقام اين از فرهنگي يك عنوان به من
و سياستگزاري سطح در مسئول يك عنوان به اينكه جاي
جامعه يا و مدارس در كتابخواني معضل حل براي تصميمگيري
.ميكند بسنده بيحاصل پيشنهاد يك به تنها نمايد ، اقدام
به وقتي.نيست كافي نشستن كنار براي بودجه و اعتبار نبود
با و زده بالا را دستها بايد رسيديم كاري انجام ضرورت
ميدان به مناسب برنامهريزي با اما امكانات حداقل همان
مشاركت صميمانه نيز مربيان و اوليا صورت ، اين در.بياييم
".كرد خواهند
دانشگاهها در كتاب نمايشگاههاي
در نيز گوناگوني كتاب نمايشگاههاي اخير هفتههاي در
نشريات جشنواره نخستين برپايي.شد برگزار دانشگاهها
نمايشگاه نخستين برگزاري و تهران دانشگاه در دانشجويي
از اميركبير صنعتي دانشگاه در دانشگاهي دوم دست كتابهاي
.بود نمايشگاهها اين جمله
هر نرخ تعيين با نيز خارجي تخصصي كتب نمايشگاه هشتمين
سال 1996 چاپ كتاب جلد هزار شش پانصدريال ، هزار يك دلار
دانشگاهها ، علمي هيات بازديد معرض در را بعد به
اين در.قرارداد دكترا دوره و ارشد كارشناسي دانشجويان
شد ، برگزار عالي آموزش و فرهنگ وزارت همت به كه نمايشگاه
.شد عرضه نيز دانشگاهي تجهيزات و اطلاعاتي بانكهاي
گشايش هنگام تهران دانشگاه پژوهشي معاونت رحيميان ، دكتر
:گفت و پرداخت كشورمان فرهنگي پيشينه به نمايشگاه
از 600 بيش اسلامي ، نخستين قرنهاي طي ايران سرزمين"
را دانشمندان از بسياري آن آوازه كه است داشته كتابخانه
كتابخانهها و فرهنگي مراكز سمت به نزديك و دور نقاط از
".ميكرد جلب
و علوم شدن تخصصي ارتباطات ، دامنه گسترش به اشاره با وي
پرداخت نكته اين طرح به بشري ، دانش جديد شاخههاي افزايش
محقق كه ميگيرد انجام خوبي به زماني تحقيق و پژوهش كه
در و ميگيرد صورت جهان در مشابهي فعاليتهاي چه بداند
گسترش و دامنه و آمده بدست تاكنون نتايجي چه زمينه اين
.ميباشد اندازه چه تا نظر مورد زمينه در تحقيقاتي مسايل
قدر آن تنهايي به فنآوري علوم در شده توليد اطلاعات حجم
بسيار هم را مدرن صورت به اطلاعات مديريت كه است زياد
به نزديك ساله هر پيشبينيها براساس.است نموده مشكل
اين در.ميشود منتشر دنيا در تحقيقي گزارش هزار 500
زمينه در اسناد مراكز و كتابخانهها كار اطلاعات انفجار
اطلاعات اشاعه و سازي آماده جمعآوري ، انتخاب ، جايابي ،
.است اهميت واجد و سنگين بسيار
پيشرفت زمينه در همچنين تهران دانشگاه پژوهشي معاونت
:داشت اظهار جهان در اطلاعرساني فنون و ابزار
درخشان كانون كه اطلاعرساني مراكز و كتابخانهها"
انواع به صنعتي پيشرفته دنياي در ميشوند ، محسوب تحقيقات
كتابداران و مجهزند الكترونيكي پيشرفته ابزارهاي اقسام و
و سريعتر چه هر عرضه در سعي نيز اطلاعرسانان و
نقش ميان اين دردارند متقاضيان به اطلاعات مستقيمتر
آن دادههاي در كه اطلاعاتي گوناگون حجم دليل به رايانه
اطلاعات ، پردازش و ذخيره قدرت دليل به نيز و دارد وجود
ميتواند رايانهاي اطلاعرساني مركز.دارد بسزايي اهميت
اجرايي سازمانهاي و مردم براي علمي و فكري مخزن صورت به
و نمايند مطرح را خود مجهولات و سوءالات مردم تا درآيد
".بشنوند را مربوط پاسخ
اعتبار نبود
اتفاق به دانشگاهها اداره مسئولين و استادان دانشجويان ،
نياز حد در و روز به كتابخانهها امكانات كه معتقدند
پشتوانه از پژوهشها دليل همين به و نيست پژوهان دانش
مهمترين همواره مسئولان اما.نيستند برخوردار روز علمي
.ميكنند مطرح بودجه و اعتبار نبود را معضل
در عالي آموزش و فرهنگ وزارت پژوهشي معاونت فرهودي دكتر
من كه دارد را خودش مقوله اعتبارات":گفت اعتبارات زمينه
از متاسفانه كه گفت بايد ولي بپردازم آن به ندارم قصد
تحقيقات با ارتباط در مناسبي وضع مازياد هم بعد اين
در خاتمي آقاي كه خوبي تاكيدهاي با اميدواريم و نداريم
در ما فرمودهاند ، معمول مساله اين براي اخير هفتههاي
و اعتبارگذاري امر در خاص حركت يك شاهد آتي سالهاي
اين در خوبي جهش گذشته ، هفته خوشبختانه و باشيم تحقيقات
و تصويب مورد مجلس در اميدواريم كه گرفت صورت زمينه
".گيرد قرار تاييد
نشود ، نوشته علمي هر كه (ع)علي حضرت سخن به اشاره با وي
بسيار را ايران در كتاب وضعيت پيشينه ;ميگردد ضايع
اندلس در اسلامي تمدن كه موقعي":افزود و خواند درخشان
بانيان دست به كاغذسازي كارخانه حدود 120 شد ، مغلوب
تعداد اين وجود.شد سوزانده اندلس در صليبي جنگهاي
ملي نظر از بود ، فكري آثار چاپ براي كه كاغذسازي كارخانه
در ما خوب بسيار و درخشان فرهنگ وجود نشانگر مذهبي و
به ما ملي تاريخ در كتاب تاريخ.است آثار نشر با ارتباط
از كه كتيبههايي آنكه دليل به.ميرسد هخامنشي دوره
آن در را كتابت و خط وجود مانده ، باقي هخامنشي دوران
كتابخانه و جنديشاپور دانشگاه وجود.ميكند تاييد زمان
از يكي بود دنيا علماي آمد و رفت محل كه آن بزرگ
چنين وجود با متاسفانه.است ايران مهم افتخارات
امروز داريم كتابخانه و كتاب مورد در ما كه پيشينهاي
".داريم قرار كتاب نشر ابتدايي مراحل در هنوز
از كه را عاليآماري وآموزش فرهنگ وزارت پژوهشي معاونت
:ميكند بيان چنين است كرده استخراج يونسكو آماري سالنامه
شمالي آمريكاي كتاب ، جلد افريقا 9/5 كتاب ، جلد آسيا 8/31
/اروپا 6 و كتاب جلد لاتين 3/16 آمريكاي كتاب ، جلد 1/30
منتشر سال در نفر هزار صد هر ازاي به كتاب جلد 108
را رقم بالاترين ميان اين در اروپا بنابراين.كردهاند
انتشار با انگليس كشور اروپايي ، كشورهاي بين در كه دارد
بالاترين نفر هزار صد هر براي سال در كتاب جلد 2/175
نيز نيجريه همچنين.است داده اختصاص خود به را جايگاه
در نفر ، هزار صد هر براي سال در كتاب جلد انتشار 1/1 با
.ميگيرد قرار رده پايينترين
، سال 1375 در كتاب ، جلد 2/14- سال 1374 در ايران در اما
صد هر براي كتاب جلد سال 1376 ، 1/20 در و كتاب جلد 7/18
.است شده منتشر نفر هزار
در كتاب انتشار آمار با آمار اين مقايسه با رو اين از
"تقريبا نظر اين از ما كشور كه ميرسيم نكته اين به جهان
.قراردارد شمالي آمريكاي و لاتين آمريكاي بين
سال ميدهد نشان آمار نيز كتاب فروش ميزان نظر از اما
و كتاب جلد ميليون سال 73 ، 58 كتاب ، جلد ميليون 1370 ، 36
رفته فروش به كشور سراسر در جلد ميليون سال 76 ، 77 در
.است كتاب جلد ميانگين ، 1/1 طور به نفر هر سهم كه است
در مطالعه و فروش ميزان اينكه به اشاره با فرهودي دكتر
بايد شاخصها اين باتمام ولي":گفت دارد صعودي سير كشور
ضعيف خيلي كتابخانههايمان تجهيز در ما كه كنيم اعتراف
".ميكنيم عمل
كتاب تشنگان
نوع اين برگزاري ميگويند نمايشگاه به كنندگان مراجعه
بسيار ميكنند ، عرضه را دنيا روز كتابهاي كه نمايشگاهها
تا يابد گسترش آنها تعداد سال طول در بايد و است خوب
برپايي وقتي حال هر به.بشود آنها از بهرهبرداري حداكثر
و مطالعه فرصت زياد ازدحام باشد ، محدود نمايشگاهها اين
دانشجوي يك.نميدهد را شده عرضه كتابهاي شناسايي
اين از":ميگويد زمينه اين در ارتباطات ارشد كارشناسي
است ، كرده عرضه را روز كتابهاي جديدترين كه نمايشگاه
واقع به چون.شود خريد كتابخانهها براي بيشتر بايد
".فقيرند بابت اين از شدت به ما كتابخانههاي
ساختمان و راه ارشد كارشناسي مقطع در كه ديگري دانشجوي
بودن تكراري و بودن گران نيز ميكند تحصيل آزاد دانشگاه
و ميداند نمايشگاه عمده اشكال دو را شده عرضه كتابهاي
.است گران خيلي فني رشتههاي در بخصوص كتابها":ميگويد
".نكردم پيدا ميخواستم كه را كتابي من البته
ضمن.ميرسد نظر به ضعيف نمايشگاه اطلاعرساني ، نظر از
مراجعهكنندگان به كاملي توضيحات غرفهها برخي اينكه
.ميدهند نظرشان مورد كتاب به دسترسي براي
فني دانشكده علمي هيات عضو را خود كه زاهدي چنگيز مهندس
باعث كتابها گراني:ميگويد ميكند ، معرفي تهران دانشگاه
كتابها به نگاهي تنها متخصصان و دانشجويان كه ميشود
در است ممكن سرانجام كه فكر اين با شوند ، رد و بيندازند
براي بود بهتر من نظر به.بيابند را آن شبيه كتابخانه
برخي از استفاده چگونگي نمايشگاه ، از بيشتر استفاده
.ميشد مشخص مراجعهكنندگان براي نيز كتابها
كرد؟ بايد چه
دليل بودجه و اعتبارات نبود كه ميگويند دانشگاهيان
شمار به فعلي شرايط در دانشگاهها رهاسازي براي موجهي
توسعه برايپيشبرد دانشگاه جايگاه به توجه با و نميآيد
چون ديرپايي مراكز اولويت گرفتن نظر در با چنين هم و
كاهش جهت ، در اعتبارات و منابع تخصيص براي دانشگاه
با تعارف گونه هيچ بدون و غيرضروري هزينههاي و ضايعات
قاطعانه و جدي چارهانديشيهاي بايد موازي ارگانهاي ديگر
.آيد عمل به امر مسئولان سوي از
:ميگويد نيز تهران دانشگاه پژوهشي معاونت رحيميان ، دكتر
هدف ، به بهتر و سريعتر رسيدن براي قطعي و لازم امر"
و فعاليتها كردن همسو براي جامع برنامهريزي يك انجام
با تهران دانشگاه.ميباشد امكانات و نيروها همه بسيج
حداقل از حداكثر بهرهگيري ايده كشور فعلي خاص وضعيت درك
اجراي و برنامهريزي به مربوط طرحهاي و مطرح را امكانات
".ميكند پيشنهاد عالي آموزش و فرهنگ وزارت به را آن
كيهاني معصومه
تصحيح و توضيح
با داروسازي دبيرستان به مربوط گزارش پاياني بخش در
"جوان متخصصان پرورش جايگاه كارودانش ، دبيرستانهاي" عنوان
در":بود آمده شد ، چاپ مورخ 24/8/77 صفحه همين در كه
كارآمدتر انساني نيروي پرورش براي پيشرفته كشورهاي بيشتر
مدارسي چنين ايجاد به دست مختلف تجربي و كاري ردههاي در
درست "جوار مدارس" كه زدهاند "جوان مدارس" نام به
.ميباشد
|