شخصيت رشد بستر مدرسه ، شهردار
جوانان جامعهپذيري و
امور و تربيت جايگاه علمي مجمع هفتمين نتايج بر مروري
(پاياني بخش) - پرورش و آموزش در تربيتي
و پاسخ و پرسش جلسات برپايي دانشآموزان بيشتر
و برنامهها بهترين از را دانشآموزي اردوهاي برگزاري
ميدانند آموزشگاهي مربيان كاركردهاي
امور و تربيت جايگاه علمي مجمع هفتمين نتايج بررسي
بخش كه است گزارشي موضوع پرورش ، و آموزش در تربيتي
...راهبردها كاستيها ، تربيتي ، امور" عنوان با آن نخست
بخش.شد درج صفحه همين در آذرماه پنجم روز در "
مجمع اين مهم رويكرد به توجه با را گزارش اين پاياني
موءثر راهكارهاي از يكي مثابه به مدرسه شهردار طرح به
ديگر سپس و طرح اين به نوجوانان ، اجتماعي مشاركت
شايان.دادهايم اختصاص مجمع در شده ارائه مقالات
مدارس شهرداران انتخابات از ديگري دور كه است يادآوري
"اخيرا تهران شهر پرورش و آموزش گانه نوزده درمناطق
تمرين تهراني ، دانشآموزان ترتيب ، اين به و شد برگزار
به پويا و مدني جامعه يك گسترش و ايجاد براي را ديگري
آمده ، گزارش متن در كه همچنان.رساندند انجام
درمدارس بار سه تاكنون مدرسه شهردار انتخابات
.است شده برگزار تهران شهر راهنمايي
از يكي عنوان به اجتماعي مشاركت تربيتي ، امور در
.ميآيد حساب به اجتماعي علوم حوزه در بحثها مهمترين
را مدرسه شهردار طرح جبارزادگان شهرام رو اين از
مشاركت مفهوم با مدني جامعه در مشاركت از نمونهاي
شهردار طرح كه است باور براين و ميكند ياد اجتماعي
را اجتماعي مشاركتهاي براي لازم زمينههاي مدرسه
فراهم مدارس محيط داخل در نوجوانان و كودكان براي
و ايجاد براي مهمي تمرين واقع در طرح اين.ميكند
اين.ميآيد حساب به پويا و نوپا مدني جامعه يك گسترش
ميداند گرانبهايي سرمايه را اجتماعي مشاركت پژوهشگر
و كشورها براي پايدار توسعه مهم عامل و بقاء ضامن كه
.ميباشد نظامها
طرح يك مدرسه شهردار
براي پيران پرويز دكتر توسط كه است شمول جهان
در.شد گذاشته اجرا به و پيشنهاد ايران در نخستينبار
راهنمايي مدرسه از 300 بيش در تاكنون كه طرح اين
پرورش و آموزش نوزدهگانه مناطق در پسرانه و دخترانه
است ، درآمده اجراء به پيدرپي سال سه طي تهران شهر
مهارت و لازم آگاهيهاي ايجاد -قبيل از مهمي اهداف
مشاركت -تمرين و دانشآموزان در شخصي بهرهوري
به بخشيدن شخصيت همچنين و قشر اين توسط اجتماعي ،
پي را عاطفي و رفتاري تعادل ايجاد براي نوجوانان
مورد دو به ميتوان طرح اين اهداف ديگر از.است گرفته
:كرد اشاره زير اساسي
سطح در نوجوانان داوطلبانه جويي مشاركت روحيه تقويت -
.خانواده و مدرسه شهر ،
به آنها اداره شيوههاي و مدرسه و شهر بهتر شناخت -
محيط به نسبت مسئولانه و عاطفي رابطه ايجاد منظور
.زندگي
نظرات پيرامون حقپرست مجتبي توسط كه ديگري پژوهش در
درباره شيراز شهر مدارس متوسطه مقطع دانشآموزان
شده نتيجهگيري شده ، تهيه ديني و تربيتي فعاليتهاي
و پاسخ و پرسش جلسات برپايي دانشآموزان بيشتر كه است
و برنامهها بهترين از را دانشآموزي اردوهاي برگزاري
همچنين و ميدانند آموزشگاهي مربيان كاركردهاي
را دانشآموزان تشويق به نسبت مدارس كادر كمتوجهي
مسابقات در شركت براي قشر اين انگيزه كاهش مهم عامل
كارشناسان از ديگري گروه سوي از.دانستهاند ورزشي
معلم ، تربيت دروس در تجديدنظر و بازنگري پرورشي امور
و عملكرد دقيق بررسي و مراكز اين برنامههاي تغيير
در پرورشي معاونت پست اختصاص و مربيان فعاليت
در تربيتي امور كنوني معضلات حل براي را آموزشگاهها
.ميدانند ضروري مدارس
و تربيت مفهوم" عنوان تحت پژوهشي در نيز شعباني زهرا
اشاره نكته اين به "اخير دهه دو در تربيتي مشكلات
كه ، را نتيجه اين وي ، تحقيق اول فرضيه كه ميكند
به و دارند دوست را خود تربيتي مربيان دانشآموزان
را دوم فرضيه اما ميكند تاييد ميكنند اعتماد آنها
رفع به قادر را تربيتي مربيان دانشآموزان ، آيا كه
معنا اين به ميكند ، رد ميدانند ، خود تحصيلي مشكلات
و معلمان به خود مشكلات رفع براي دانشآموزان كه
آنها كه چند هر ميكنند ، مراجعه مربيان از بيش مديران
.دارند دوست را
مسايل حل خود مقاله در قمصري صادقزاده عليرضا همچنين
مي ضروري معنوي تربيت اهداف تحقق براي را تنگناهايي و
معنوي ، تربيت فرآيند پيچيده طبيعت:از عبارتند كه داند
اخلاقي قضاوت و اعتقادي دانستههاي بين فاصله وجود
ديني دروس در شده ارائه معنوي تناسب عدم مربيان ،
واقعي ارتباط نبود جوان ، نسل عاطفي روحي ، باويژگيهاي
با درسي متون در شده معرفي الگوهاي بين آفرين حركت و
بيشتر بودن بيانگيزه مربيان ، روحي فكري ، نيازهاي
و شغلي نارضايتي دليل به ديني معلمان و پرورشي مربيان
و آموزش نظام از بيرون عوامل غيرعمدي و عمدي تاثيرات
. (...و زندگي محيط رسانهها ، خانواده ، ) پرورش
و تربيت عنوان تحت خود مقاله در فكار رضا محمد همچنين
رشد معناي به را تربيت اگر ;است آورده رواني بهداشت
استعدادهاي و نيروها همه هماهنگ و تدريجي و طبيعي
زندگي نوعي را تربيت "شاتو" همانند يا و بدانيم آدمي
و باشد داشته مطابقت انسان شخصيت ساخت با كه بدانيم
استاد همانند يا و گردد استوار وي معنوي ارزشهاي بر
درآوردن فعليت به معناي به را تربيت مطهري شهيد
نظير يا و بدانيم هست شيئي هر در كه دروني استعدادهاي
همه در راهنمايي از عبارت را تربيت موءلفين ، از برخي
جمعبندي اين به كنيم ، فردقلمداد شخصيت جنبههاي
وجود نواحي تمام و جنبهها همه تربيت كه رسيد خواهيم
معنوي و عقلاني اجتماعي ، عاطفي ، جسماني ، ابعاد شامل
.گيرد مي دربر را انسان شخصيتهاي
تقدم عنوان با خود مقاله در نيز كيايي منصور نادر
سعي مدني جامعه و تربيت در مفاهمهاي الگوي يا معرفتي
قرائت -دهد1 پاسخ اساسي پرسش به 4 تا است كرده
ارتباطي چه تربيت -است؟ 2 كدام مدني جامعه از مطلوب
در تربيت پشتوانههاي و ويژگي -دارد؟ 3 مدني جامعه با
.است شرايطي چه از متاثر تربيت -چيست؟ 4 مدني جامعه
بررسي و مطالعه قابل حوزه دو در را مدني جامعه كيايي
ديگري و سياسي فلسفه يكي است ، دانسته
مدني جامعه سياسي فلسفه در كه سياسي ، شناسي جامعه
قرار دولت مقابل در سياسي مباحث موجود ادبيات براساس
مقابل در مدني جامعه سياسي شناسي جامعه در و ميگيرد
.ميگيرد قرار تودهاي جامعه
كرده خاطرنشان خود مقاله از ديگري بخش در پژوهشگر اين
تامين براي ميشود مدني جامعه از صحبت وقتي:است
.ميكنيم پيدا نياز "تربيت" به آن دهنده تشكيل نيروهاي
شكل سه به را مدني جامعه و تربيت بين رابطه نوع وي
و وجودي ديگري ارزشي ، يكي نموده بيان تصور قابل
.است داشته اشاره معرفتي نقش به سرانجام
را قبلي رابطه دو بيان به نسبت معرفتي نقش كيايي
اصلي مشكل كه داشته بيان چنين و دانسته مهم بسيار
اعضاء توسط آن ويژگيهاي احراز عدم و مدني جامعه شكست
است ، آن زبانشناختي نقض پايدار گفتمان يك به رسيدن جهت
اشكال از نوعي در بلكه زبان دستور و نحو در نه هم آن
.است دانسته سخن و بياني
سخن يك و ; تربيت مفهوم
به ربو ، ريشه از و تفصيل باب مصدر لغت نظر از تربيت
در انساني تربيت است ، دادن پرورش و نمو و رشد معناي
شخصيتهاي همه وريشه اصل بنيان ، معناي به تعريف اين
شخصي تصميم و رفتار هرگونه يعني است ، اجتماعي و فردي
دستيابي بنابراين انساناست ، تربيت چگونگي از متاثر
و فرهنگ به توجه با تربيت در آرماني وضعيت هرگونه به
محيط ، و فرد ژنتيكي و شخصيتي منشهاي و رسوم و آداب
تحت خود مقاله در شعباني زهرا مينمايد ، ممكن غير
اخير دهه دو در تربيتي مشكلات و تربيت مفهوم عنوان
فرآيند نوع يك را تربيت عدهاي كه:است شده يادآور
آن تعريف به ملزم را خود كه نميدانند مشخص و معين
ميدانند ممكن را تربيت تعريف نيز ديگر گروهيبدانند
تربيت و نظري بينتربيت براياينكه:باورند اين بر و
تعريف است لازم باشد داشته وجود هماهنگي و تناسب عملي
را تربيت نيز پرويزي سرور.كرد ارائه تربيت از روشني
آن پرورش و گوناگون قواي و استعدادها برانگيختن
تا باشد همراه پيگير باكوشش كه بهگونهاي ميداند ،
.برسد خود نسبي كمال منتهاي به
در تهران مدارس از يكي تربيتي امور مربي فروغي راحله
:ميگويد ما به تربيت جايگاه علمي مجمع هفتمين پايان
كه تربيت مفهوم برروي سخنرانان از يك هيچ متاسفانه
اجماع است تربيتي امور مربيان فعاليتهاي زيربناي
اميد من رو اين از ميدهد ، ادامه فروغي خانم.نداشتند
تربيتي امور مربيان فعاليت و وضعيت بهبود براي چنداني
راهكارهاي است ممكن و نميبينم ، كشورمان مدارس در
فعاليتهاي در اجرايي نمود مجمع اين در شده ارائه
.باشد نداشته مربيان آينده
طالبي اكرم
بازتاب
|
نگاه دو از داروسازي ، دبيرستان
ابتكار؟ يا تداخل داروسازي ، دبيرستان" گزارش درج پي در
الاميني روح دكتر سوي از توضيحاتي همشهري ، صفحه 5 در"
عضو و تهران دانشگاه داروسازي دانشكده علمي هيات عضو
در همچنين.كرديم دريافت كشور داروسازي بازنگري شوراي
از تازهاي مطلب روحالاميني دكتر آقاي توضيحات پاسخ
روزنامه به داروپخش شركت عامل مدير نجفي دكتر سوي
بازتاب عنوان به را فوق مطالب از خلاصهاي.است رسيده
:ميكنيم يادشده ، درج گزارش
پروژهاي وقتي:است كرده خاطرنشان "روحالاميني"دكتر
اين درسي برنامههاي در.باشد كامل بايد ميشود طراحي
دانشآموزان اول سال در كه شده قيد تنها دبيرستان
تخصصي درسهاي براي و ميخوانند را عمومي دروس
دانشگاهي مراجع از تازه و نشده ارائه برنامهاي
تربيت قصد اگر.بدهند نظر مورد اين در كه شده خواسته
صراحت به بايد است داروسازي صنايع براي ماهر كارگر
با را داروسازي نام داروسازي ديپلم اماعنوان شود ، قيد
مشورتي روند به.ميكند تداعي آن گسترده ابعاد همه
بعضي با پنهاني eمشاوره يعني دبيرستان ، اين
ايراد نيز پرورش و آموزش با توافق يا و دانشگاهها
هزار چند كه بوده آن قصد كه ميرسد نظر بهاست وارد
كار داروسازي صنايع در حال كه را ديپلم بدون كارگر
هم داروسازي ديپلم كنندو ديپلم مدرك صاحب ميكنند ،
.بدهند
دوره دانشآموزان ميگويند كه طور اگرآن ديگر سوي از
شدهاند ، جذب دبيرستان اين در تحصيل براي راهنمايي
و توضيح در اكنون ما است ، بغرنجتري مشكل خود اين
حال.داريم مشكل دانشجويان به داروسازي مفاهيم انتقال
راهنمايي سطح در معلومات با فرد يك به ميشود چگونه
.كرد منتقل را مفاهيم اين
مكاتبات از پس رشته ، اين حساسيت و اهميت به توجه با
مركب نفر داروسازي ، 2 دانشكده رييس شفيعي دكتر باآقاي
در همكاري براي اكبري دكتر و خلج دكتر آقايان از
دو اين و شدهاند معرفي داروسازي دبيرستان برنامههاي
كار اساس.ندارند قبول را دبيرستان پروژه هم نفر
داروسازي رشته براي آموزشي موءسسهاي وقتي دارد ايراد
ربط رشته اين استادان و متخصصان به ميشود ، منظور
از هيچكدام.پرورش و آموزش وزارت نه ميكند پيدا
مثل كه بودند اگر و نبودهاند جريان در دانشگاهها
دانشگاه و اهواز دانشگاه (تهران دانشگاه)ما دانشگاه
نميكردند اعتراض و نميدادند اطلاعيه مشهد
دبيرستان رييس و داروپخش مديرعاملشركت نجفي دكتر
:است شده يادآور مورد اين در داروسازي
مطالعه سال دو از بيش با داروسازي دبيرستان ايجاد طرح
كاركنان خدمت حين آموزش و تجربه چندسال حاصل و
eرده از تحصيلي و شغلي مختلف ردههاي در داروسازي
و توليدي خطوط سرپرست ارشد ، ناظر و بالا به كارگري
رساندن و دانشگاهي مختلف رشتههاي فارغالتحصيلان
از كمتر از دارو توليدي بزرگ واحد يك در آموزش سرانه
ساير مشابه است لازم كه شد معلوم ساعت به 21 ساعت يك
در كه وظايفي با متناسب داروپخش شركت جوار ، مدارس
دارويي نياز از عمدهاي بخش توزيع و توليد eزمينه
انساني نيروي تربيت eزمينه در دارد ، عهده بر كشور
تبع به و خود براي دارو توليدي خطوط نياز مورد ماهر
با و كند اقدام داروسازي شركتهاي ساير براي آن
منطقه ، پرورش و آموزش با مشورت و پيوسته رايزنيهاي
تهران استان شهرستانهاي پرورش و آموزش كل اداره
مشكل مورد در.رساند امضاء به را مربوطه توافقنامهء
قابل دبيرستان ، دوره به داروسازي مفاهيم انتقال
سوم شدگان قبول كشور دبيرستانهاي كل در است يادآوري
رشتههاي در و ميشوند دبيرستانها وارد راهنمايي
هم داروسازي دبيرستان خصوص در.ميخوانند درس مختلف
.است افتاده اتفاق همين
و آموزش نظر با مربوطه كار گروه دروس ، تدوين درمورد
علاقه اظهار به توجه با و تعيين شركت اين و پرورش
و تهران دانشگاه داروسازي دانشكده محترم رياست
دو شد ، برگزار پزشكي علوم فرهنگستان در كه جلسهاي
نه و)اختصاصي دروس تدوين در مشاركت عنوان به نفر
اعضاء ساير با كه شدند معرفي (درسي برنامههاي بررسي
.داشت خواهند معمول را لازم همكاري كاري ، گروه
|
|