|
|
گام راهها توسعه و بهسازي
جهاني ترابري براي نخست نقل و حمل روز آذر ، مناسبت 26 به تنگاتنگ پيوندهايي تاكنون ، ابتدا از بشري تمدن:اشاره .دارد و داشته نقل و حمل شيوههاي تحولات تاريخ با رواج همچنين و تجارت و توليد گسترش و رشد گذشته ، سدههاي و مختلف اقوام تحرك و جابجايي مديون بشري ، تمدن و فرهنگ .است بوده آنان ميان اقتصادي و اجتماعي مراودات و مبادلات هر قديم ، روزگاران در حتي كه است آن موءيد تاريخي شواهد برخوردار كارآمدتري و منسجم نقل و حمل شبكه از كه تمدني در حتي و خارجي و داخلي بازرگاني و توليد عرصه در بوده ، داشته بيشتري توفيق ارتباطات و مملكتداري سياست ، قلمرو بخشهاي جمله از نقل و حمل بخش نيز امروز جهان در و است در دنياي در نقل و حمل.ميشود محسوب اقتصاد زيربنايي كه است پلي پايههاي يكم ، و بيست قرن به ورود آستانه روي بر جوامع سياسي حتي و اقتصادي اجتماعي ، مختلف بخشهاي .ميكنند حركت آن نقل و حمل بخش در كه فعاليتهايي فرد به منحصر گستردگي بخش اين فنآوري سريع تحولات همچنين و ميگيرد انجام آن را اجتماعي و اقتصادي توسعه فرآيند و آن ميان ارتباط از اقتصادي كارشناسان كه است ساخته پيچيده و حساس چنان و ميكنند ياد توسعه محركه نيروي عنوان به نقل و حمل بخش همهجانبه توسعه زمينهساز را آن توانمندي و كارآمدي زمان تا و قرن حدود 18 ايران سرزمينميدانند كشورها بينالمللي تجارت در ممتازي موقعيت اروپا ، صنعتي انقلاب راه كه ميدهد نشان تاريخي سوابقاست داشته منطقهاي و است ، ميكرده عبور ايران قلمرو از آن از بخشي كه ابريشم و دانش و تجاري كالاهاي مبادله مسيرهاي قديميترين از .است بوده بشري فرهنگ چين پهناور سرزمين ايران ، قلمرو طريق از كه ابريشم راه گسترش با همزمان است ، ميساخته متصل صغير آسياي به را دوم سده در جهان ، غرب و شرق تمدنهاي ميان بازرگاني روابط آن محلي و فرعي راههاي پيوستن هم به از ميلاد از قبل حدود 1800 مدت به ميلادي سده 16 تا و آمد وجود به زمان .بود برخوردار گستردهاي بازرگاني و تجاري اعتبار از سال ايران قلمرو در ابريشم راه از مهمي و طولاني قسمتهاي درآمدهاي مختلف ، اعصار در ايراني دولتهاي و داشت قرار .داشتند عبوري كاروانهاي از عوارض اخذ محل از توجهي قابل نشيبهاي و فراز طي از پس ابريشم ، راه رو كاروان مسير و توسعه پي در و ميلادي چهاردهم سده اواخر از فراوان ، و اهميت تدريج به دريايي ، نقل و حمل و راهها گسترش صنعتي انقلاب دنبال به و داد دست از را خود تجاري اعتبار .ماند متروك تجاري ، كشتيهاي از استفاده و اقتصاد در آن نقش و نقل و حمل * ايران سرزمين در نقل و حمل بخش ساختاري تحولات بررسي در حمل نظام در ايران طولاني پيشينه رغم به كرد اعتراف بايد در آن نوين مفهوم به نقل و حمل منطقهاي ، و جهاني نقل و ميرزاتقيخان" فرمان.است جوان و نوپا بسيار ما كشور كه كشور سطح در نظامي جادههاي ايجاد مورد در "اميركبير حمل نوين تحولات سرآغاز شد ، صادر شمسي هجري سال 1277 در حكومت دوران اواخر در.ميرود شمار به ايران در نقل و "عامه فوايد وزارت" در "شوارع و طرق كل اداره" قاجار و عامه فوايد وزارت از كل اداره اين انتزاع.شد ايجاد و شمسي هجري سال 1309 در "شوارع و طرق وزارت" ايجاد تحولات سال 1315 در "راه وزارت" به وزارت اين نام تغيير سال در.بخشيد چندان دو شتابي را نقل و حمل بخش ساختاري و راه وزارت در "جادهاي نقل و حمل معاونت" شاخه 1371 وزارت پيشنهاد تصويب با سال 1373 در و شد ايجاد ترابري با و كشور استخدامي و اداري امور سازمان و ترابري و راه و جادهاي نقل و حمل معاونت ماموريتهاي و وظايف ادغام شده تاسيس زمينه اين در هماهنگ و جامع سياستهاي تدوين .است جاده كه است آن از حاكي جهان در نقل و حمل تاريخي سوابق هست و بوده مسافر و بار جابجايي اصلي راههاي يكي همواره نقل و حمل شيوههاي رواج و فنآوري توسعه و رشد چند هر و و حمل انحصار به ريلي ، نقل و حمل و هوايي نقل و حمل چون ارقام و آمار به نگاهي اما است ، داده خاتمه جادهاي نقل جاده هم هنوز كه است واقعيت اين موءيد جهان در ونقل حمل .دارد مسافر و بار جابجايي در را سهم بيشترين موضوع اين برروي كارشناسان كه تحقيقاتي و بررسيها طبق و آمار طبق ايران ، اسلامي جمهوري در دادهاند انجام در نقل و حمل فعاليت كل از درصد بر 85 بالغ موجود ارقام نقل و حمل شيوه اين و است جادهاي نقل و حمل بخش انحصار مسافر و كالا جابجايي براي روش سهلالوصولترين و بهترين در درصد معادل 8 سهمي با جادهاي نقل و حمل.است كشور در سرمايه تشكيل كل از درصد اختصاص 14 و ملي ناخالص توليد زمينههاي آوردن فراهم نيز و خود به داخلي ناخالص ثابت در ويژه جايگاهي كشور ، شاغل جمعيت از درصد براي 9 اشتغال بخشي عنوان به اخير سالهاي در و دارد كشور اقتصادي نظام سازد ، كشور نصيب را سرشاري ارزي درآمدهاي ميتواند كه ديدگاه.است گرفته قرار عنايت و توجه مورد پيش از بيش جادهها" اينكه بر مبني جمهوري محترم رياست واقعبينانه جديد نگرش بيانگر "سازند متحول را ما اقتصاد ميتوانند ساختار در جادهاي نقل و حمل بخش جايگاه و سهم به .است كشور اقتصادي و نقل و حمل سازمان عامل هيئت عضو فيضي ، مهندس و حمل و جادهها كنوني وضعيت خصوص در كشور پايانههاي تجارت در ايران سهم حاضر حال در":ميگويد ايران در نقل تغييرات با ميرسد نظر به كه است درصد يك از كمتر جهاني نيروي از استفاده و كشور نقل و حمل نظام در بنيادي به ميتوان مديريتي و اجرايي ردههاي در متخصص انساني ".يافت دست بينالمللي نقل و حمل عرصه در مناسبي جايگاه پايانههاي و نقل و حمل سازمان ":ميافزايد همچنين وي امور در دخالت از اجتناب با دارد سعي نوين دوره در كشور صنفي انجمنهاي به اجرايي مسئوليتهاي واگذاري و اجرايي و ضروري غير هزينههاي از پرهيز سمت به نقل ، و حمل پيش تشكيلاتي ساختار اصلاح و منابع از مناسب بهرهوري ".برود پايانههاي از بهرهبرداري و ساخت انديشه اخير سالهاي در اذهان در امروزي يافته سامان و منسجم قالب در بار عمومي شروع با و گرفت شكل جادهاي نقل و حمل بخش دستاندركاران "ره"خميني امام بنادر در پايانهها اولين تحميلي جنگ و ورود اصلي مبادي عنوان به بوشهر و چابهار عباس ، بندر .گرفت قرار بهرهبرداري مورد كالا خروج شبكه به ورود اصلي دروازههاي عنوان به پايانهها ، ايجاد توجه مورد نقلي و حمل خدمات تمركز براي محلي و نقل و حمل .است گرفته قرار كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان مسير بهترين ايران گرفتن قرار علت به ديرباز از هرچند ايران اسلامي جمهوري منطقهاي نقل و حمل در ويژه جايگاهي ابريشم جاده مسير در از پس ويژه به اخير سالهاي در اما داشته ، جهاني و آسياي كشورهاي استقلال و شوروي سوسياليستي نظام فروپاشي گرفته قرار بازرگانان توجه كانون گذشته از بيش ميانه ، ترانزيتي راه مناسبترين ايران اسلامي جمهوري مسير.است مرزي گذرگاههاي كليه تا فارس خليج از جنوب و شمال و ميانه آسيايي كشورهاي به متصل دريايي و ريلي جادهاي ، تجارت حجم كه است آن از حاكي برآوردها.است قفقاز در دلار ميليارد حدود 1500 اروپا و آسيا ميان بينالمللي مسير بهترين عنوان به ايران اسلامي جمهوري و است سال هر درآمدي ميتواند قاره اين 2 ميان كالا جابجايي براي را مبادلات اين از مهمي بخش ترانزيت محل از مطلوب بسيار .باشد داشته ميلادي سال 1996 در آسيا تجارت حجم كارشناسان گفته به دلار ميليارد به 11 قريب كه بوده دلار ميليارد حدود 1583 شرايط دراست بوده نقل و حمل هزينههاي به مربوط آن بالغ ميتواند آسيا نقل و حمل بازار از ايران سهم فعلي ، موانع برخي وجود علت به اما.باشد دلار ميليارد بر 5 درصد تنها 10 هماكنون اداري پاگير و دست مقررات مانند از يكي كه آنجا از.ميشود كشور نصيب رقم اين از و قوانين فقدان زمينه ، اين در موانع عمدهترين تصويب با ميشود پيشبينياست نياز مورد آئيننامههاي از كالا ترانزيت قانون اجرايي آييننامه ابلاغ و نهايي براي راهكارهايي آن در كه ايران اسلامي جمهوري قلمرو نقل و حمل دستاندركار نهادهاي ميان هماهنگي ايجاد دردرآمدهاي كشورمان سهم است شده پيشنهاد بينالمللي .يابد افزايش كالا ترانزيت سرشار مشكلات و كنوني جادههاي و كالا جابجايي براي ما كشور بالقوه امكانات از همواره اما ميشود ، ياد مهم و بزرگ امتياز يك عنوان به مسافر در رانندگي ناگوار حوادث وقوع باعث اغلب كه كنوني مشكلات گوشزد ما به را مهم واقعيت اين ميشود ، كشور جادههاي .باشيم كشور راههاي توسعه و بهسازي فكر به بايد كه ميكند احداث اصلي افتخار:ميگويد ترابري و راه كارشناس يك ميهن كارگران و تكنيسينها مهندسان ، نصيب كشور ، جادههاي دشواريهاي عليرغم كه هستند اينان هم و است شده ما توسعه و احداث حياتي و مهم كار هم هنوز گوناگون ، گرما و سرما در و فصلي سخت شرايط در را كشور جادههاي مورد در پاگير و دست مقررات اما ، ميدهند انجام ارائه راه برسر مهم موانع از يكي تعرفهها ، و مناقصهها .است كشور متخصص و بزرگ نيروي اين توسط فراگير خدمات جادههاي از بسياري حاضر حال در:ميافزايد كارشناس اين آزاد مثال عنوان به.است تعريض و بهسازي نيازمند كشور ميشود ، سپري آن احداث از دهه سه از بيش كه كرج راه محور اين در آمد و رفت ميزان شدن برابر چندين عليرغم ديگري مناسب جاده يا و نشده تعريض كشور ، غربي شرقي اصلي سنگينتردد باراست نشده احداث جاده اين موازات به راه آزاد اين در را آمد و رفت خودرو ، هزاران شبانهروزي منجر رانندگي حوادث شمار و كرده روبرو گوناگون مشكلات با اين بر علاوه.ميباشد افزايش به رو آن در تلفات به منطقه در بخصوص كشور مهم محورهاي و جادهها از بسياري از ميخواهيم ما وقتي.است تعريض نيازمند كشور غربي جنوب صاحب ترانزيت صورت به بينالمللي جادهاي نقل و حمل بابت اصلاح را كشورمان جادههاي بايد اول شويم ، ارزي درآمدهاي .كنيم دارد ادامه |
|