|
|
مسئله مالي ، تنگناهاي
دولتي دانشگاههاي مشترك (پاياني بخش) توسعه روند در دانشگاه مشكلات و موانع نظام در بايد دانشگاهها بودجه از بهينه استفاده براي شيوههاي و تجديدنظر عالي ، آموزش مراكز اين بودجهبندي شود گذاشته كنار گذشته ناكارآمد و موانع بررسي به مربوط ازگزارش بخش دراين كه همچنان از يكي ميخوانيد توسعه درروند دانشگاه تنگناهاي جذب چگونگي دانشگاهها به بودجه اختصاص و تهيه معيارهاي در كه ديوانسالاري شيوه اين.ميباشد گذشته سال بودجه مشكلات ميشود اعمال دولتي سازمانهاي و ها وزارتخانه همچون عواملي زيرا است داشته همراه به گوناگون بعضي سليقه اعمال و اداري ناكارآمد نظام راهبندانهاي بودجه نكردن خرج در را خويش شخصي موفقيت ميزان كه مديران شديد نياز عليرغم ميدانند ، خزانه به آن بازگرداندن و توجهي قابل بخش اجرا ، دست در طرحهاي بهويژه مراكز ، اين .ميشود داده بازپس جذب عدم دليل به سازمان يك بودجه از روشهاي قبيل اين كارگيري به شاهد ما نيز دانشگاهها ، در بودجهبندي نظام در تجديدنظر ميباشيم ، ناكارآمد و بودجه مصرف در منطقي و شجاعانه برخورد و دانشگاهها .دهد كاهش را كنوني مشكلات ميتواند ، دانشگاهي اعتبارات روءساي از شماري و عالي آموزش و فرهنگ وزير ديدار درپي از گزارشي ارائه از پس كشورمان جمهوري رئيس با دانشگاهها آموزش مراكز و دانشگاهها پرورش و آموزش درعرصه تنگناها برنامه سازمان و عالي آموزش و فرهنگ وزارت شد مقرر عالي عالي آموزش كيفيت ارتقاي براي را لازم همكاريهاي بودجه و رشد سال هر شد مقرر همچنين.آورند بهعمل دانشگاهها در علاوه درصدي معادل حداقل عالي ، آموزش دولتي بخش اعتبارات وزارت و شود منظور دولت لايحه در و پيشبيني تورم نرخ بر و استفاده براي لازم برنامههاي نيز عالي آموزش و فرهنگ .نمايد تنظيم را اعتبارات اين از مطلوب بهرهبرداري دانشگاهها مسئولين برخي و دانشجويان با گفتگو دنبال به كمبود از مسئولين اينكه و دانشجويان صنفي مشكلات مورد در گرفتيم تصميم كردند ياد معضل ، اساسيترين بهعنوان بودجه بخش كارشناسان و مسئولان نظرات حضوري گفتگوي يك در موارد در را بودجه و برنامه سازمان عالي آموزش اعتبارات چه ما مكرر تماسهاي متاسفانه كه شويم جويا يادشده .نرسيد نتيجهاي به شفاهي چه و كتبي بهصورت دانشگاهها كتابخانهاي امكانات و آموزشي وضعيت وقتي نيست تحقيق و مطالعه براي دانشجو مشوق تنها نه متاسفانه تحقيقات انجام قطع طور به هست ، نيز بازدارنده بلكه موانع با نيز ميآيد بهشمار توسعه زيربناي كه كاربردي .روبهروميشود عمدهاي نيز عالي آموزش و فرهنگ وزارت پژوهشي معاون فرهودي ، دكتر گفتوگوي در دانشگاهي ، خارجي كتابهاي نمايشگاه در تخصيصي اعتبارات افزايش كه پرسش اين به پاسخ در اختصاصي حد چه تا كتابخانهها كمبودهاي حل براي دانشگاهها به به بيشتر اعتبار اختصاص ضرورت":داشت اظهار است ، ضروري يا مواد و تجهيزات و نشريات و كتب از اعم تحقيق ، امر ولي.ميباشد توسعه و پيشرفت ضروريات از يكي موارد ساير .كرد توجه هم كشور امكانات و اعتباري شرايط به بايد در بخصوص بالايي بسيار سرمايهگذاري كه انتظار اين توسعه سالهاي واقع در كه -ما مثل رشدي روبه كشورهاي پذيرد صورت دانشگاهها براي -ميگذرانيم را خودمان فرهنگي و مسايل به عنايت با اما.ميدانيم بجا عادي شرايط در را و روبهروست ، آن با ماليكشور نظر از كه تنگناهايي اين به دولت هيات و جمهوري محترم رياست توجه همچنين ".نمود تعديل مقدار يك را انتظارات بايد مساله ، تعيين مبناي راستي به كه ميشود مطرح پرسش اين اينجا معاون سليماني ، دكتر چيست؟ دانشگاه هر براي بودجه :ميگويد پرسش اين به پاسخ در تهران دانشگاه دانشجويي آن گذشته سال عملكرد دانشگاه ، هر به بودجه تخصيص مبناي" در كند جذب توانسته بودجه چقدر "مثلا كه است دانشگاه و ملاكها بايد بودجهبندي ، براي من نظر به كه حالي .دهيم قرار اصل را ديگري معيارهاي مربي ، درصد چند ;است شاخص يك علمي ، هيات اعضاي اگر يعني در دانشجو تعداد اگر يا و دانشيار يا درصداستاديار چند هر براي ضريب تعيين با است توجه مورد تحصيلي مختلف مقاطع را دانشگاهها نياز مورد بودجه ميزان شاخصها ، اين از يك هزار با 6 تهران دانشگاه نمونه عنوان به.كنيم مشخص اين در را دانشجو شمار بيشترين تكميلي تحصيلات دانشجوي دوره دانشجوي يك ما متاسفانه وجود اين با اما.دارد مقطع محدوديتهاي دليل به را دكترا دوره يا ارشد كارشناسي كارشناسي دانشجوي يك كه ميدهيم جا اتاقهايي در بودجهاي مشاهده بنابراين ، .كند زندگي اتاق آن در نيست حقش نيز اين جوانان براي بيشتري سرمايهگذاري بايد كه ميكنيم دولت.ندارد مشكل دولت كه نميگويم من البته.بشود مملكت مواجه بسياري بروني و دروني فشارهاي با كه خاتمي آقاي دولت تضعيف موجب كه حركتي هر از و شود تقويت بايد است با كه معتقديم ما اما ، كرد جلوگيري بايد نيز بشود ايشان حل ما مشكل بگيرد ، صورت اگر عادلانه توزيع بودجه ، همين .ميشود وجود معضلات اين حل براي راهكارهايي چه راستي به اما عنوان را حل راه چند تهران دانشگاه دانشجويي معاون دارد؟ در با كه گونهاي به بودجه عادلانه توزيع يكي:ميكند تعيين آن اختصاصي بودجه دستگاه ، هر جايگاه داشتن نظر صاحبنظران و كارشناسان از بايد بنابراين.گردد توسعه ، در متخصص انساني نيروي كه نقشي شود دعوت دانشگاهها اينكه ، دوم.گيرد قرار مجدد ارزيابي مورد ميكند ، ايفا دانشگاهها در نياز مورد حداقلهاي روي محاسبهاي يك حداقلها با "واقعا دانشجو حاضر حال در.باشيم داشته در يعني نيست فراهم حداقلها بگويم ميخواهم من.ميسازد ميكنم ، عرض دانشجويي معاون عنوان به من ما ، خوابگاه محيط .باشيم آن رعايت به ملزم بايد ما كه هست حداقلهايي حداقل سال در دانشجو يك كه كنيم محاسبه بياييم بنابراين و بكنيم ، دانشجو تعداد در ضرب را آن و دارد هزينه چقدر استاد ، وضعيت مختلف ، زمينههاي در را هزينهها اين سومين.نمائيم ارزيابي "دقيقا كتابخانه و تغذيه خوابگاه ، دانشگاه در كه است متخصص انساني نيروي به توجه پيشنهاد ، و هزينه ميزان اگر بهرحال زيرا.ميشود گرفته كار به است ، بيشتر نيروهايش از برخي روي نظام يك سرمايهگذاري باشند ، داشته بيشتر بهرهوري دارد انتظار آنها از يعني آنها و نداريم خود استادان براي را حداقلها ما چرا شيوه كه ميدهد نشان اين.كنند كار جا ده مجبورند افت يعني استاد تامين عدم اين.نيست درست ما برنامهريزي ساعت هشت بجاي استاد ، اين اينكه دليل به.آموزشي كيفيت او 8 موظف تدريس كه جايي در ميدهد درس ساعت تدريس ، 30 هم ساعت كيفيت 32 با و موفق آموزش انجام براي و است ساعت و مالي مضيقه دليل به وقتي اماكند تحقيق و مطالعه بايد اين بالتبع ميپردازد ، تدريس به را خود وقت همه معيشتي آموزش كيفيت بنابراين.بود خواهد مطالعه بدون آموزش تكرار تنها زيراميآيد پايين او فراگيري و دانشجو .هستيم شاهد كلاسها در را مكررات دانشجويي صنفي شوراي در دانشجويان همكاري براي شده تدوين آييننامه براساس شده ابلاغ دانشگاهها به تازگي به كه رفاهي ، و صنفي امور موءسسات و دانشگاهها در دانشجويان همكاري شوراي است ، تعيين زير تركيب با دانشگاه رئيس زيرنظر عالي آموزش .ميشوند امور مديركل شورا ، رئيس عنوان به دانشگاه دانشجويي معاون دانشجو نفر چهار شورا ، دبير عنوان به دانشگاه دانشجويي معاون باشد ، زن آنها از نفر يك كه دانشجويان انتخاب به ايشان ، تامالاختيار نماينده يا دانشگاه مالي و اداري .دانشگاه تغذيه امور مسئول و دانشگاه خوابگاه مسئول و دانشگاهها در سالم غذاي توزيع و تهيه بر نظارت درمان ، و قرضالحسنه تعاوني ، امور بر نظارت خوابگاهها ، و جمعآوري مسكن ، و تحصيلي وامهاي تخصيص نحوه بر نظارت رفاهي و صنفي امور در دانشجويان نظرات و اطلاعات ارزيابي .است شده اعلام شورا وظايف جمله از مستمر طور به انتقال براي بستر مناسبترين عنوان به ميتواند شورا اين دانشجويي معاون.كند عمل مديريت به دانشجويان نظرات دانشجويان حقوق حفظ براي راه بهترين نيز تهران دانشگاه در حاضر حال در":ميگويد و ميداند صنفي شوراي تشكيل را مركزي شوراي يك و شده تشكيل صنفي شوراي تهران دانشگاه ".ميباشند بكار مشغول "عملا و دارند نيز صورت به را طرح اين ابتدا تهران دانشگاه":ميافزايد وي .شود روشن آن ضعف و قوت نقاط تا كرد اجرا آزمايشي دانشجو هزار بين 8 دانشگاه خوابگاههاي در را انتخابات ".كردند شركت دانشجويان درصد از 50 بيش كه كرديم برگزار مختلف مراحل در آئيننامه اين اجراي زماني سقف مورد در اين در بررسيهايي است قرار كه نشده اتخاذ تصميمي "ظاهرا .شود انجام زمينه ارزنده تجربههاي نظام در گذشته دهه چند ارزنده تجربههاي ديگر سوي از جهت در دانشجويان از بهرهگيري كموكيف و كشور دانشگاهي اين عالي آموزش مراكز اين برنامههاي پيشبرد و معضلات حل صورت به كه صورتي در دانشجويان كه ميكند ثابت را واقعيت صنفي شوراهاي وظايف حدود و حد و شوند دعوت همكاري به جدي طبيعي طور به باشد ، مشخص مسئوليتها پذيرش در دانشجويي استفاده و مالي امكانات جذب براي مناسبتري زمينههاي صرفهجوييهاي دانشگاهي ، اعتبارات و بودجه از بهينه ضروري مواقع در خودياري حتي و ازاموال نگهداري ضروري ، دانشگاهها بيشتر چه هر توسعه براي راه و ميشود فراهم .ميشود گشوده به اشاره با دولتي دانشگاههاي از يكي دانشجوي "عليرضايي" قالب در دانشجويان همياري از سودمند بهرهگيري ضرورت كشور در:ميگويد نمونه عنوان به قشر ، اين صنفي شوراهاي كه ميشود اداره بگونهاي دانشگاهي نظام هند ، پهناور .است دانشجويان برعهده دانشگاهها امور اداره در سهم بيشتر در همواره دولت كه شده موجب فعال و صميمانه همكاري اين صرفهجويي دانشگاهي امكانات و ازتجهيزات مطلوب استفاده مثل مواردي در دانشجويان.باشد داشته ملاحظهاي قابل تجهيزات نوبتي استفاده و برق آب ، مصرف در صرفهجويي عمل دقيق و انضباط با بسيار آزمايشگاهها و رايانهاي خود چشمان مثل اموال اين از معروف قول وبه ميكنند سبب دايمي كوشش و مراقبت اينميآورند عمل به مراقبت صورت به دانشگاهي كتب و اموال امكانات ، از بسياري كه شده با ميتوان.باشد متمادي نسلهاي استفاده مورد سالم همكاري از استفاده شيوههاي كافي ، مطالعات انجام ايران در را كشورها ديگر و هند دانشگاههاي در دانشجويان .كرد نيزتجربه |
|