فيلم از گاردين روزنامه گزارش
"سيب" ايراني
درگذشت روسي بزرگ نويسنده
ميتپد هم هنوز كه قلبي
سينمايي فيلمهاي سرقت
كتاب معرفي
سينما هنر
ايران سينماي فرهنگ
فيلم از گاردين روزنامه گزارش
"سيب" ايراني
انگليس ، در سيب ايراني فيلم عمومي نمايش آستانه در
به آن از هنري نقد يك درج با پنجشنبه روز گاردين روزنامه
.است كرده ياد سال فيلمهاي تازهترين از يكي عنوان
سميرا ساله كارگردان 18 توسط سيب فيلم:نوشت گاردين
يك و مستند گزارش يك ميان خطي در و شده ساخته مخملباف
.ميكند طي را خود مسير داستاني فيلم
سالها از پس خردسال دختر دو كه زماني در گاردين نوشته به
از مخملباف نيست مشخص ميآيند خارج دنياي به خانه در حبس
را برخوردها اين يا و كرده فيلمبرداري آنها واقعي برخورد
.است كرده صحنهسازي
شخصيتهاي دختر دو آيا كه نيست روشن نيز نكته اين
.هنرپيشه يا و حقيقياند
خو دوربين نگاه با فيلم طي در تدريج به دختر دو اين
.ميشود برانگيز تحسين آنها حضور و ميكنند
درگذشت روسي بزرگ نويسنده
سن در روسي مشهور نويسنده "ريباكوف آناتولي" - نيويورك
.درگذشت آمريكا "نيويورك" شهر در بيمارستاني در سالگي 87
"اربات خيابان بچههاي" كتاب نوشتن از پس "ريباكوف"
سركوبهاي از كتاب اين.رسيد شهرت به ميلادي دردهه 1980
از.است كرده انتقاد شدت به "استالين" زمامداري دوران
براي "عموما كه - "ريباكوف" كتابهاي از بسياري روي
نوشتن بهدليل او و است شده تهيه فيلم - مينوشت كودكان
.بود كرده دريافت متعددي جوايز كتابها اين
بيمارستاني در قلب جراحي عمل يك انجام از پس "ريباكوف"
.داد دست از را خود جان ،"نيويورك" در
ميتپد هم هنوز كه قلبي
"نبودن يا بودن" فيلم به نگاهي
عياري كيانوش:فيلمنامه نويسنده و كارگران
ملكزاده پرويز:فيلمبرداري مدير
زاهدي حسن و بهنام مسعود:صدابردار و صداگذار
- ميناسيان لوريك - شريفي فرهاد - بديعي عسل :بازيگران
...و ايلبيگي حسين - بوبان مريم
اجتماعي ديدگاههاي از فارغ و فيلم واقعگرايي از گذشته
يك قالب در بتواند بايد حال هر به "نبودن يا بودن" آن ،
باشد قادر تا بايستد ، خويش پاي روي داستاني سينمايي فيلم
نگه لحظهها درگير و مشتاق انتها به تا را تماشاگرانش
دارد
و نيست مكان و زمان بند در هنر كه ميشود گفته همواره
پيكره از بخشي هنرمندان حال هر به اما.نميشناسد مرز
و متفكر افرادي عنوان به لذا و هستند خويش زمانه و جامعه
روزگار تحولات و تغيير برابر در احساساتگرا ، حال عين در
هنرمند واقع در.ميكنند تعهد احساس و ميگيرند جهت خويش
برانگيخته خويش ، پيرامون محيط تاثير تحت در كه است كسي
به هنري اثر يك قالب در را برانگيختگي اين حاصل و ميشود
يك هنرمند بهتر بيان بهميكند ارائه خود مخاطبين
و آن پردازش با و ميكند اقتباس را زندگي جاري واقعيت
واقعيت يك به آنرا خود ، موشكافانه نگاه نوع كردن جاري
بينندگان به جديد قالب اين در سپس و كرده تبديل هنري
مسيري هنرمند يك كالبد در نيز فيلمساز.ميكند عرضه
كثرت دليل به كه تفاوت اين با ميپيمايد ، را مشابه
و تصحيح در موءثرتري نقش ميتواند فيلمساز سينما ، مخاطبين
سينماي".باشد داشته خويش اجتماعي هنجارهاي تغيير
يا بودن" و است تلقي طرز همين از گرفته نشات "اجتماعي
همين به شك بدون نيز "عياري كيانوش" ساخته آخرين "نبودن
.دارد تعلق سينما از رده
قلب پيوند به مربوط اخبار كه هنگامي ما از بسياري شايد
كه ميشديم شگفتزده حال عين در و خوشحال ميشنيديم ، را
كم اندازه اين به تا پسنديدهاي و انساني كار چنين چرا
از خانوادهها ، از بسياري چرا و ميپذيرد انجام شمار
بيماران از دسته اين به متوفايشان فرد قلب بخشيدن
كه است نقطه همين در "دقيقا.ميكنند امتناع نيازمند ،
شده ، ياد شرايط بازنمايي ضمن و ميكند كار به آغاز فيلم
فيلم ديدن با اينك.ميبرد حادثه عمق به "مستقيما را ما
كه است سخت داغدار خانواده يك براي چقدر كه درمييابيم
از دارد تپنده قلبي و گرم بدني هنوز كه فردي بپذيرند
اينكه به برسد چه.ميآيد حساب به مرده پزشكي ، ديدگاه
دست از عزيز قلب تصاحب قصد عدهاي ميان اين در دريابند
در كه چرا نيست ماجرا تمام اين امادارند را رفتهشان
دليل به كه است جواني دختر "آنيك" داستان ، ديگر طرف
پيوند جهت فعال و سالم قلبي نيازمند قلبي ، شديد نارسايي
تداوم منزله به پيوندي قلب اين حضور او نزد در.ميباشد
"آنيك" كه زماني ما.ميآيد حساب به حيات ادامه و زندگي
مجاور پلههاي برروي افتاده ، نفس از و خسته اينگونه را
سينما سالن در براستي ميكنيم مشاهده متوفي فرد خانه
تنفس صداي شنيدن با همزمان و ميكنيم خفقان و تنگي احساس
لحظات گذر در ميافتد ، شماره به نيز ما نفسهاي ،"آنيك"
نزديك از را او ويژه شرايط و ميبينيم را "آنيك" فيلم
كه را ديگري خانواده تلاش حال عين در ولي ميكنيم لمس
دختر به پيوند جهت قلب ، اين آوردن بدست دنبال به هم آنها
اين كه گونهاي به.ميبينيم موجه نيز هستند بيمارشان
در هيچگاه -بقا تنازع همان يا -ماندن زنده براي رقابت
پيدا مذموم و نكوهيده جلوهاي فيلم بينندگان ما ذهن
و حساسيتها بيان در فيلم اوصاف ، اين بانميكند
همچنين و -رمضاني اميد -مرده جوان خانواده واكنشهاي
هر.است موفق معالجش پزشك و "آنيك" پيگير تلاشهاي نمايش
اندكي را "آنيك" جانب ميان اين در ميرسد نظر به كه چند
خانواده بومي و سنتي برخاستگاه تاكيد با ميگيرد بيشتر
توجيه نگاه اين با را آنان امتناع از بخشي ،"رمضاني"
اين ميآيد ميان به پول مساله كه وقتي خصوص به.ميكند
مطرح چند هر كه چرا.ميخورد چشم به بيشتر فيلم جانبداري
اين مستاصل خانوادههاي طرف از مالي پيشنهادهاي كردن
از اما.آيد حساب به منطقي و توجيه قابل امري بيماران ،
و قضيه اين به داغدار خانواده انساني نگاه نوع رفتن بين
در مادي معامله يك به آنان معنوي حساسيتهاي گشتن تبديل
.ميرسد نظر به بيانصافي كمي كالا ، يك فروش و خريد حد
معالج پزشك دارد ، فعال حضور فيلم در كه ديگري مهم شخصيت
پزشك يك از دلنشين و واقعگرا تصويري او شخصيت.است آنيك
داستان پزشك اينبار فيلمها ، از بسياري برخلاف.است مسئول
بيدغدغه و شيك او پيرامون محيط نه و است بيدرد مرفه نه
در كه است كفايت با و دردمند انساني او بلكه ميباشد ،
پيگير و مداوم تلاش حال در انساني رنجهاي از آكنده محيطي
براي آينهاي توانسته "نبودن يا بودن" منظر اين از و است
دنياي عديده مشكلات از كوچكي بخش گذاردن نمايش به
.باشد ما پزشكان پيرامون
ديدگاههاي از فارغ و فيلم واقعگرايي از گذشته اما
در بتواند بايد حال هر به "نبودن يا بودن" آن ، اجتماعي
تا بايستد ، خويش پاي روي داستاني سينمايي فيلم يك قالب
درگير و مشتاق انتها به تا را تماشاگرانش باشد قادر
"طبيعتا اندازهها ، اين به رسيدن براي.دارد نگه لحظهها
است داستاني سينماي قواعد از يكسري رعايت نيازمند فيلم
توجه آنها به كمتر كارگردان متاسفانه ميرسد نظر به كه
واقعيات ، عريان و بيپيرايه بيان كه كنيم دقت.است كرده
روايت كردن سينمايي و كردن دراماتيزه با تضادي هيچگونه
كه همانگونه -فيلمنامهنويس هنرمند كار واقع در.ندارد
هنري واقعيت به بيروني واقعيت تبديل-شد بيان اين از پيش
او بلكه.نيست واقعيتها صرف عكاس يك هيچگاه فيلمسازاست
خلق به موضوع ، يك از الهامگيري با كه است نقاشي همانند
بودن" كه نميكنم گمان دليل همين به.ميپردازد خود اثر
ساختار معضلات از نمايي مستند ادعاي با بتواند "نبودن يا
ساختار كردن سينمايي از غرض البته.كند دفاع خود داستاني
يا و دوربين غريب نماهاي و پيچيده حركات "اصلا فيلم
صحنه اجزاي لعاب و پررنگ صحنهپردازي و رنگآميزي
قصهاي همان بيشتر پيرايش و پردازش منظور بلكه نميباشد ،
در كه اينجاست در مشكل.دارد را بيانش قصد فيلم كه است
اصلي غيرموضوع" واقعهاي هيچ انتها به تا ابتدا از فيلم
"اصلا فيلم در سادهتر زبان به ".درنميآيد نمايش به
دليل همين به.ندارد وجود فرعي ماجراي و حاشيهپردازي
و جذابيت فيلم ، آغازين فصل چند گذشت از بعد كه وقتي
شدت به فيلم ديگر رفت بين از بهتدريج موضوع تازگي
بخشيدن جذابيت براي و ميرود پيش به كسلكننده و يكنواخت
از.نميشود فيلم وارد اضافي عنصر هيچ داستان روند به
از -آن خوش پايان جمله از -وقايع تمام عاقبت ديگر طرف
نكته هيچ ديگر ترتيب بدين است پيشبيني قابل پيش
باقي فيلم لحظات با تماشاگر شدن درگير براي نيز نامكشوفي
فيلمي براي ميماند بجا افسوس تنها انتها در و نميماند
يك حد در انسانياش و شريف موضوع دليل به ميتوانست كه
متاسفانه اما شود ماندگار خاطرهها در ديدني و جذاب اثر
.ماند باقي متوسط فيلم يك اندازههاي در تنها
استواري نيما
سينمايي فيلمهاي سرقت
انتشار با ايران فيلم توزيع و تهيهكنندگان اتحاديه
ويدئويي سرقت و قاچاق با مبارزه براي مردم از اطلاعيهاي
.كرد كمك درخواست ايراني فيلمهاي
:است آمده شد ، منتشر دوشنبه روز در كه اطلاعيه اين در
فيلمهاي قاچاق فروش و خريد با گروهيفرصتطلب متاسفانه
سالنها ، در آنها يانمايش ويدئو صورت به ايران سينمايي
و مادي منافع به جمعي مراكز ديگر و هتلها
اين با و ميكنند وارد لطمه ايران سينماي معنويهنرمندان
را ايران سينماي تهيهكنندگان فرهنگياست ، سرقت كه اقدام
.ساختهاند روبرو جدي معضلي با نيز
اطلاعيه دراين ايران فيلم وتوزيع تهيهكنندگان اتحاديه
را خانگي ويدئوهاي در جز به فيلمهايويدئويي نمايش
مراكز در آنها نمايش غيرقانونيو و ممنوع قانون براساس
اثراعلامكرده صاحبان حقوق به تجاوز را شكل هر به عمومي
.است
دوم نوع در فرصتطلب افراد:است آمده اطلاعيه اين در
و تكثير و كپي را اكران روي فيلمهايسينمايي سرقت ،
در اغلب خريداراننيز و ميكنند عرضه قاچاق بهصورت
.نيستند فرهنگي سرقت اين جريان
از پايان در ايران فيلم توزيع و تهيهكنندگان اتحاديه
اين با مبارزه و ريشهكني براي تا درخواستكرد مردم
اين دفتر به را اطلاعاتخود غيرقانوني و ضدفرهنگي پديده
.كنند ارسال اتحاديه
كتاب معرفي
سينما هنر
فتاح:مترجم /تامسون كريستين بورودل ، ديويد:نويسندگان
رحلي ، قطع /پاييز 1377 اول ، چاپ مركز ، نشر:ناشر /محمدي
صفحه تومان ، 540 قيمت3950 /باروكش گالينگور جلد
از هركدام و متعددي كتابهاي تاكنون سينما درباره
آثار ميان در.است شده ترجمه و نوشته خاص زاويهاي
:است متمايزتر همه از دسته دو شده ترجمه سينمايي
به توجه با را سينما نظري مباحث كه كتابهايي ;اول
با كه كتابهايي ;دوم و ميكنند تحليل دنيا شاخص فيلمهاي
به لومير ، برادران سوي از فيلمسازي شروع دادن قرار مبداء
.ميدهند قرار مدنظر را سينما تكوين سير تاريخي شكلي
بايد را تامسون ، كريستين و بورودل ديويد اثر "سينما هنر"
تفاوت يك با اماداد قرار آثار گونه اين اول دسته در
از دو هر كه كتاب اين نويسندگان اينكه آن و مهم و عمده
شمار به سينما هنر معروف و معتبر نظريهپردازان و ناقدان
توجه مورد گاه همه آنان تحليلهاي و نظريات و ميآيند
خصوصيات تا كردند سعي است ، بوده سينما پيگير علاقهمندان
تشكيل هنر يك عنوان به را آن پايههاي كه را سينما اساسي
دو اين.دهند قرار بحث مورد و كرده برجسته ميدهند ،
عمده گروه سه هستند نيز هنري زوج يك واقع در كه نويسنده
خوانندگان اول دادهاند ، قرار خطاب مورد را خوانندگان از
سينما درباره بيشتر كمي مايلند كه علاقهمند عمومي
با آشنايي فيلم ، درك دروس كه دانشجوياني دوم ، .بدانند
و ميگذرانند ، را فيلم شناسي زيبايي يا فيلم ، نقد سينما ،
مفاهيم از تخصصيتر و جامع شرح كه دانشجوياني سوم
.طالبند را سينمايي
تماميت بر تاكيد كتاب اين در نويسندگان اشاره مورد روش
ميكند تجربه را فيلم يك كليت تماشاگر آن در كه است فيلم
يك درك براي خواننده دليل همين به را ، آن از تكه يك نه و
ميشود؟ ساخته چگونه فيلم اساسي پرسش چهار با فيلم
را فيلم ميتوانيم چگونه است؟ چگونه كامل فيلم يك عملكرد
طول در سينما هنر چگونه و كنيم؟ تحليل و تجزيه نقادانه
سعي نويسنده دو اين كه ميشود روبرو مييابد؟ تحول تاريخ
.كنند ارائه را جامعي و كامل پاسخهاي ميكنند ،
ايران سينماي فرهنگ
اميد جمال:نويسنده *
نگاه:انتشارات *
تومان بها2000 *
پنج قريب وجود از سابقه ، سال از 65 بيش با ايران سينماي
ساخت براي گوناگون زمينههاي در هنري و فني متخصص هزار
اين.است گرفته بهره سينمايي فيلم هزار دو به نزديك
گاه كه داشتهاند عهده بر نقشي شكلي به كدام هر افراد
يا معمولي مواقع بيشتر در و سرنوشتساز و موءثر بسيار
سينماي كيفيت و كميت صورت هر به اما.است بوده بياهميت
افراد اين استعدادهاي و فني تلاشهاي محصول بايد را ايران
.دانست
قضاوت ويا داوري ارائه بدون "ايران سينماي فرهنگ"
ارائه را افراد هنري شناسنامه افراد ، اين eدرباره
فعاليت مدت طول با نيز شناسنامهها اين كميت وحجم ميدهد
.دارد ارتباط كردهاند ، همكاري كه فيلمهايي تعداد يا
|