دانشگاه در ثبتنام مهلت تمديد
اسلامي آزاد
برگزيده دانشآموزان از تقدير
منطقه 15 در خوارزمي جشنواره
تهران
استاد زهتابي ، محمدتقي دكتر
درگذشت تركي ادبيات و زبان
نور ويتنامي زن يك پوست از
ميتابد
...نگاه يك حرف
ديدگاه
مدارسغيرانتفاعي فضايآموزشي
استانداردهاي' با متناسب
!نيست قبول قابل
دخترانه مدارس در ورزش ساعت
!دريابيم را
سرماخوردگي ، مدارس گسترده شيوع
كرد تعطيل را مغولستان
دانشگاه در ثبتنام مهلت تمديد
اسلامي آزاد
دانشگاه سراسري آزمون در ثبتنام مهلت:علميفرهنگي گروه
.شد تمديد ديماه هفدهم تاريخ تا اسلامي ، آزاد
جمهوري پست شركت ارتباط اين در خبر ، مركزي واحد بهگزارش
تا است كرده اعلام اطلاعيهاي صدور با نيز ايران اسلامي
در ثبتنام داوطلبان مدارك دريافت آماده يادشده تاريخ
.است اسلامي آزاد دانشگاه سراسري آزمون
برگزيده دانشآموزان از تقدير
منطقه 15 در خوارزمي جشنواره
تهران
منتخب دانشآموزان از تقدير مراسم:فرهنگي علمي گروه
الغدير دبيرستان محل در خوارزمي جشنواره دوره دوازدهمين
و دانشآموزان مسئولان ، از جمعي حضور با تهران ، منطقه 15
.شد برگزار آنان خانوادههاي
دبيرستان مدير معماريان ، خانم ما ، خبرنگار گزارش به
دانشآموزان از تن پنج:شد يادآور مراسم اين در الغدير
بار دومين براي منطقه ، محروميت به توجه با دبيرستان ، اين
ما و ميكنند كسب را برتر مقام جشنواره اين در متوالي
فراگيران با توانستهاند دانشآموزان اين كه خرسنديم
.كنند رقابت برخوردار ، مناطق
ساير و منطقه 15 پرورش و آموزش مسئولان همكاري از وي
.كرد سپاسگزاري خوارزمي جشنواره دستاندركاران
صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان طرف از خوارزمي جشنواره
معرفي با فجر دهه مبارك ايام در ساله همه ، ايران
دانش و شود مي برگزار كشور در صنعت و علم برگزيدگان
و آموزش سوي از خود ابداعي آثار با نيز پژوهشگر آموزان
. شوند دادهمي شركت جشنواره اين در پرورش
استاد زهتابي ، محمدتقي دكتر
درگذشت تركي ادبيات و زبان
و زبان استاد زهتابي تقي محمد دكتر:فرهنگي علمي گروه
آذربايجان شبستر شهر در سالگي سن 75 در تركي ، ادبيات
.گفت وداع را فاني دار شرقي ،
دوشنبه روز كه استاد اين پيكر خبر ، مركزي واحد گزارش به
دو از پس بود ، درگذشته شبستر در منزلش در آذرماه سيام
اعلام قلبي ايست را ، وي مرگ علت پزشكان و شد پيدا روز
.كردند
بر علاوه شد ، متولد شبستر در سال 1302 در كه زهتابي دكتر
حسين مبارزات و زندگي تركي ، زبان به متعدد اشعار سرودن
.است كشيده نظم به را مشروطه مجاهدان از يكي باغبان خان
تركي ، زبان صرف ايران ، تركان باستان تاريخ همچنين
مهم آثار جمله از ديلي آذري ادبي معاصر و علمالمعاني ،
به ورود با جواني اوان در زهتابي دكتر.است استاد اين
پس و شد زنداني سيبري در سياسي بهدلايل سابق ، شوروي خاك
.يافت راه باكو دانشگاه به تبعيد و زندان سال چندين از
دكتر.بازگشت ايران به اسلامي ، انقلاب پيروزي از پس وي
به تركي ، و فارسي زبانهاي به تسلط بر علاوه زهتابي
.داشت كامل اشراف نيز فرانسه و روسي عربي ، زبانهاي
و دوستان شركت با پنجشنبه ظهر از پيش استاد اين پيكر
.شد سپرده خاك به و تشييع شبستر شهر در آشنايانش
نور ويتنامي زن يك پوست از
ميتابد
ساله زن 30 يك:اسلامي جمهوري خبرگزاري -كوالالامپور
آن اثر بر كه است شده دچار ناشناختهاي عارضه به ويتنامي
نور آن از و ميدرخشد تاريكي در بدنش پوست از بخشهايي
.ميتابد
"تو تي ترونگ" دادند گزارش ويتنام و مالزي رسانههاي
نواحي در "نام جيانگ" استان در دورافتادهاي روستاي ساكن
از كه است گذشتهدريافته هفته در 2 ويتنام مركزي
.ميتابد نور بدنش از بخشهايي
زن اين كه هنگامي نوشت اينباره در ويتنامي روزنامه يك
.ميشود بيشتر پوستش نور شدت تنميكند به نايلون لباس
ديگر استان يك در همانندي عارضه نيز پارسال بهار در
ساله جوان 17 پسر يك پوست آن در كه شد گزارش ويتنام
.بود شده نوراني
...نگاه يك حرف
آموزگار يك نگاه از تربيتي روشهاي
كه است حساسي هاي مقوله از يكي تربيتي روشهاي و تربيت
.است... و علم آگاهي ، تجربه ، نيازمند آن به پرداختن
داشته وكار سر جوانان نو و كودكان با تربيت در اگر بويژه
چون. كند مي پيدا چندان دو حساسيتي امر اين ، باشيم
غفلت اندكي و هستند حساس روحي داراي جوانان نو و كودكان
جاي بر باري زيان اثرات آنها ، تربيت در انگاري سهل و
بايد آنها ، تربيتي مسايل در دليل همين به.گذاشت خواهد
مي آيد مي پي در كه كوتاهي داستان.شد وارد ظرافت با
قرار استفاده مورد تربيتي روشهاي از يكي عنوان به تواند
.گيرد
صداي برميداشتم ، كه قدم بود ، شده ديرم بازهم روز آن...
پرنده ميكردم حس ميكرد ، كر را گوشم كوچكم ، قلب تپش
به اونو دويدنم ، با من و كردن زندوني دلم توي را كوچكي
بال بال هي اونم و ميكوبم ، قلبم گوشتي ديوارههاي
!ميزنه
آقاي به كه دروغي درباره بايد امروز ميافتاد كه يادم
.ميشد سرخ رنگم خجالت از بدهم ، توضيح بودم ، گفته محمدي
نشون كه سفيدي پيراهن ، با بود ما ديني معلم محمدي ، آقاي
شب چند كه مهربوني نگاه و سادگيه از پر قدر چه ميداد
!ميكرد آب منو و ميآمد چشام جلوي خواب موقع بود
به مربوط قضيه كه يادمه فقط شد ، شروع طوري چه نميدونم
كرده پيدا كه تومني پانصد سر حميد با داشتم كه بود ساعتي
نگاهم باز شد طور چه نفهميدم كه ميكردم بحث و جر بودم ،
دلمو كه مهربوني صداي و خورد گره اون آرام نگاه به
:لرزاند
...بلنده؟ صدات چرا پسر؟ شد چي كني؟ دعوا نبينم ;احمد *
ولي اونه ، مال تومني پانصد اين ميگه حميد آقا ، هيچي *
جمع خودمون يعني ،.. پيداش خودمون منه ، مال پول اين
!كرديم
دهنم تو حرف اين كه شد طوري چه نفهميدم من به لعنت...
به دست نگاه ، با كمي از بعد اون ، كه فهميدم فقطاومد
و شد خم دقايقي از بعد و برود كه كرد اشاره حميد
نگاه بود ، شده خيس دستم توي كه پولي به كه همينطور
دروغ هيچوقت من احمد كه مطمئنم:گفت لبخندي با ميكرد ،
بزرگي مرد ميخواد كه پسري مني ، پسر تو نه؟ مگه نميگه ،
كه اينه مهم ميكنه ، فرقي چه !دكتر آقا يا معلم آقا بشه ،
فوتباليست يه هم شايد !ببينم بشي ، بايد كه ميشي هموني تو
و توپ عاشق تو هنوزم احمد ، راستي ميدونه ، كسيچه !حسابي
نه؟ مگه فوتبالي ،
دلم تو نفر يك ميزد ، رو حرفها اين داشت اون وقتي كه واي
كار چه داري معلومه چته؟ پسر آخه ميكرد ، نفرين منو
ميكني؟
كردي؟ پيدا پولو اين كه تو *
اومدم ، خودم به وقتي.بود نشسته پيشونيم روي شرم عرق
.ميكردم حس دستم روي هنوز را محمدي آقاي دست گرمي
قدر چه كه مياومد يادم وقتي.بودم فكر تو شب تا روز اون
دوربشن ازم بچهها كه اين تا بودم زده پرسه الكي حياط تو
كاغذي زير پام گوشه با زحمت هزار با كه را پولي من و
از حميد برداشتن ، وقت طور چه و بردارم بودم ، كرده قايم
بودم كرده سرهم دروغو اون چهطور كه من و بود رسيده راه
...و
كاريه باش بيخيال پسر:ميگفت انگاريكي ميلرزيد ، پشتم
همون و برو امروز نفهميد ، رو موضوع كه اون شده ، كه
چشمك بهت داره روز هر اصغرآقا مغازه تو كه توپيرو
ديگه و كني بازي فوتبال كلي ميتوني عوضش.بخر ميزنه
كوچه تو رو كهنهات و سنگين تيكه چهل توپ نيستي مجبور
.ببري
همنون.بود چشام جلوي مهربونش چشمهاي يكطرف از ولي
فكر همش و ميكرد زياد اون به منو اعتماد كه نگاههايي
اون و هست درستي و صفا از دنيايي چشمها ، اون پشت ميكردم
نگاهها ، اون به چطور كه مياومد بدم خودم از كه بود موقع
.بودم كرده خيانت
بلندگوي پشت گرمش صداي رسيدم ، كه خيابون پيچ سر به...
:بود بلند مدرسه
!درستكار و خوب پسرهاي به بخير صبح و سلام *
دوستهاي جمع تو ديگه گفتم ، كه دروغي با كه ميديدم من و
دنيا يه اون احمد:گفت درونم در يكي.ندارم جايي اون
و عمله مرد اون.ميبخشه رو تو "حتما و دوستيه و محبت
نگاهي دور از شدم ، كه حياط واردكرد اعتماد بهش ميشه
به را خودم يكدفعه كه شد طور چه نفهميدم و انداختم بهش
به رو دستم بود ، پايين سرم كه همونطور و رساندم اون
:گفت خنده با و كرد نگاهي.كردم دراز طرفش
...بگير بالا تو سر بودم ، منتظرت ;قهرمان سلام *
توي را تومني پانصد كي نفهميدم و آورد طرفم به دستشو و
وقتي فقط !كردم قايم خودمو بچهها صف توي و گذاشتم دستش
گوشم به بلندگو ، پشت محمدي آقاي صداي كه اومدم خودم به
:خورد
دانشآموز بهترين ممتاز جايزه برنده محبوبي ، احمد آقاي *
!هفته
ميديدم دستش توي كه را چيزي اون و ميشنيدم كه را چيزي
ماهها كه توپي همون بود ، خودش خود ;پسر:بود نكردني باور
زده لبخند اون ميرفتم ، سمتش به وقتي بود من آرزوهاي تو
بهش و كنم بغلش ميخواست دلمبودم كرده بغض من و بود
:بگم
"توام شاگرد دارم ، عمر تا و تويي قهرمان ;محمدي آقاي"
آموزگار -ايزدي فاطمه
ديدگاه
مدارسغيرانتفاعي فضايآموزشي
استانداردهاي' با متناسب
!نيست قبول قابل
خاص شرايط تحصيلي مختلف سطوح در آموزشي فضاهاي كلي ، بطور
و نظارت با دولتي مدارس اكثر كه طوري به.رادارند خود
با متناسب و مدارس وتجهيز توسعه ، نوسازي سازمان پيگيري
كه است حالي در اين و شدهاند ساخته تحصيلي مختلف مقاطع
اينكه به توجه با غيرانتفاعي مدارس ساختمانهايبرخي
ميكنند ، نه دريافت والدين از شهريه توجهي قابل مبالغ
بلكه نيستند ، برخوردار متناسبي آموزشي فضاهاي تنهااز
كلاسها فضاي ندارند ، كافي نور.آورند كدورت و دلگير ،
.است بيتناسب و ناهنجار مدرسه حياط و نيست متناسب "اصلا
را آموزشي محيط يك شرايط كلي طور به مدارس اين از برخي
و روحي صدمات "معمولا فضاها ، اينگونه در و نيستند دارا
.آمد خواهد وارد معصوم فرزندان به جبرانناپذيري جسمي
و برخوردارند خوبي "نسبتا مالي وضع از كه افرادي
چگونه ميكنند ، زندگي آنچناني هم گاهي و خوب درخانههاي
تنگ هاي مدرسه در فرزندانشان ميدهندكه اجازه خود به
كهشرايط چهارديواريمحدود يك در و بيتناسب و وتاريك
.كنند نمو و رشد ندارد ، را مدرسه
لازم متناسبي و خاص فضاي درخت ، تعدادي پرورش و رشد براي
طور به است ممكن يا و شده آنها رشد ركود باعث وگرنه است ،
.بروند بين از حتي يا و گشته متوقف آنها رشد كلي
گونه اين در فرزندانمان ميدهيم اجازه خود به چگونه ما
يابند؟ پرورش بيتناسب فضاهاي
را پرورش و آموزش بزرگ اهداف چگونه دلگير ، مكانهاي اين
ميكنند؟ تامين
.نيست جواني نوجوانيو كودكي ، انسان عمر زمان بهترين مگر
بايستي چرا زيبا ، و باطراوت متحرك ، خلاق ، سنين اين در
زندان مانند فضاهايي در را عمرشان معصوم بچههاي اين
آموزش را آنها زندانبانان مانند آموزشكاران و كنند سپري
خلاقيت و تحرك نباشد ، شاداب تا جوان كه ميدانيم.دهند
كه تاريك و تنگ اينچنين فضايي.نميگيرد جاي وجودش در
كول روي براي جايي راندارند ، معمولي حركت جاي بچهها
دويدن براي نيست ، كردن صدا سرو براي نيست ، پريدن همديگر
شادمانه صداي و سر براي وجايي نيست كشيدن فرياد و
نام به عدهاي كه است اينگونه تربيت آيا.نيست كودكانه
وبه بگيرند را بچهها دوروبر محكم تربيت ، و تعليم مربيان
حركت اجازه "اصلا آنها به و كنند مهار را آنها شدت
بچههاي بگذارند را آن اسم وقت آن و ندهند را كودكانه
.نميگويند تربيت را اين موءدب؟
بيرحمانه كنترل استعدادهاست ، كردن ، مهار روش اين
نيست انصاف.است كودكانه آزادي كردن محدود است ، شكوفايي
اين در فرزندانشان براي را هزينهها همه اين مردم كه
در باطراوت ، شكوفههاي وقت آن و شوند متحمل مدارس گونه
را آن اسم صورتي هيچ به كه نامتناسب فضاهاي اينگونه
.گيرند قرار آموزشي فضاي تنگناي در گذاشت ، نميتوان مدرسه
و تعليم مهم رسالت كه پرورش و آموزش محترم مسئولين از
پيگيري با كه داريم انتظار دارند ، عهد به را تربيت
توجه مهم امر اين به خود خبره كارشناسان طريق از و مستمر
با متناسب كه آموزشي فضاهاي كار از تا دارند مبذول جدي
بيشتر تا آيد عمل به جلوگيري نيستند ، تحصيلي مختلف مقاطع
.نشوند ما فرزندان جسمي و روحي صدمات باعث اين ، از
چيزي چه چيست؟ براي تربيت شعار و صدا سرو و تلاش همه اين
رفته دست از عمر زمان زيباترين و بهترين جاي به را
كرد؟ خواهيم جايگزين فرزندانمان
مددكار
پرورش و آموزش بازنشسته دبير
دخترانه مدارس در ورزش ساعت
!دريابيم را
بهصورت متاسفانه دخترانه مدارس اكثر در ورزش ساعت
ساعت ، اين در و ميشود برگزار تفريح زنگ يا و غيرفعال
ديده نشاط و حركتي فعاليتهاي مهارتها ، آموزش از نشانهاي
پيامدهاي دخترانه ، مدارس در روند اين ادامه.نميشود
به ميتوان آن ازجمله كه دارد بههمراه جبرانناپذيري
حركتي ، فقر اين.كرد اشاره جوان دختران نزد در حركتي فقر
اختلال دچار را بدن حياتي ارگانهاي اينكه بر علاوه
تحول و تغيير دستخوش نيز را انسان روان و روح ميكند ،
انسان كه شد خواهد باعث ضعيف روحيه است بديهي.ميسازد
و نداشته توان و تاب روزمره مسائل و مشكلات برابر در
.شود دچار افسردگي و استرس اضطراب ، به بهراحتي
دولت كه هزينهاي خواهدشد باعث مسئله اين ديگر ، ازطرف
قالب در تربيتبدني كارشناسان آموزش صرف سال چهار طي
وقت اينكه ضمن.رود هدر به ميكند ، ورزش دبيران
و بطالت به ساعت اين در نيز ورزش معلمان و دانشآموزان
.ميگذرد بيهودگي
زنگ يعني مسئله اين علل شناسايي به جدي بهطور بايد لذا
راهحل ارائه و دخترانه مدارس در ورزش ساعت بودن تفريح
.پرداخت معضل اين براي
آن به ميتوان اينخصوص در كه عللي مهمترين از يكي
دخترانه مدارس در ورزش زمين محل بودن نامناسب ;كرد اشاره
ساخت از قبل ميشود پيشنهاد مشكل ، اين حل براي.است
محل و شود توجه ورزش زمين محل به "دقيقا دخترانه ، مدارس
و عرفي مسايل رعايت ازلحاظ كه شود گرفته درنظر طوري آن
.نسازد اشكال دچار را مدرسه آموزشي ، و شرعي
ورزش زمين اينكه بهعلت شرعي ، ازلحاظ اشكال ايجاد
ارباب مدرسه ، مجاور ساختمانهاي از اعم همگان ديد درمعرض
مدارس اين مجاور خيابانهاي از كه نقليهاي وسايل و رجوع
آموزشي ازلحاظ و است طرح قابل دارد ، قرار ميكند ، عبور
ميشود باعث درس كلاسهاي با ورزش زمين نزديكي نيز ،
را درسي كلاسهاي در آموزش ورزش ، ساعت در سروصدايي هرگونه
مدرسه مسئولين اعتراض صداي امر ، اين كه سازد اختلال دچار
ورزش ساعت شدن تعطيل آن ، پيامد و داشت خواهد بههمراه را
و دقتها بايستي دخترانه ، مدارس ساخت از قبل.بود خواهد
تا داشت معمول ورزش زمين محل مورد در را لازم حساسيتهاي
و سروصدا ديگر ازطرف.نباشد عموم ديد درمعرض ورزش زمين
نبايستي است ، ورزش ساعت لاينفك جزء كه شادي و هلهله
اين و باشد داشته بههمراه آموزشي كلاسهاي براي مزاحمتي
دخترانه آموزشي واحدهاي ساز و ساخت در بايد نيز مسئله
جامعه آينده مادران بهعنوان دختران تا باشد مدنظر
حركتي فعاليتهاي به نگراني و دغدغه بدون بتوانند اسلامي ،
خود مقدس رسالت به بتوانند نيز ورزش دبيران و بپردازند
است ، انگيزه با و بانشاط پرتحرك ، سالم ، نسلي تربيت كه
.بپردازند
اهواز چمران شهيد دانشگاه- بوشهري شتاب ناهيد سيده
سرماخوردگي ، مدارس گسترده شيوع
كرد تعطيل را مغولستان
مغولستان ، در سرماخوردگي گسترده شيوع:علميفرهنگي گروه
.شد كشور اين مدارس موقت تعطيلي به منجر
گزارش اولانباتور از پنجشنبه روز شينهوا ، خبرگزاري
از مغولستان دبيرستانهاي و دبستانها تمامي:داد
خواهد ادامه آينده هفته پايان تا و شده تعطيل چهارشنبه
.يافت
ابرازنگراني با مغولستان ، تاميناجتماعي و بهداشت وزارت
اين دانشآموزان ميان در سرماخوردگي كمسابقه گسترش از
.كرد صادر را مدارس اين تعطيلي دستور كشور ،
افرادي تعداد رسمي انتشار از عينحال در وزارتخانه ، اين
.كرد اجتناب شدهاند ، سرماخوردگي دچار روزهاياخير در كه
گستردهاي تدابير همچنين مغولستان ، بهداشتي مقامهاي
اتخاذ كشور اين در سرماخوردگي افزايش با مقابله براي
.كردند
شده گزارش كمسابقه سالهاياخير طي مغولستان در سرما شدت
زير تا 35درجه سرما شدت مغولستان ، مناطق از برخي در.است
شده كشور اين در جاري امور در اختلال باعث و رسيده صفر
.است
|