تفاوتهاي و جنسيتي نقشهاي
ومردان زنان
براي تدليس:حقوقي پاسخ و پرسش
.خواري ميراث
تفاوتهاي و جنسيتي نقشهاي
ومردان زنان
فرهنگي هر در كه رفتاري يعني جنس با متناسب رفتار *
انتظار مردان از ميشود ، تلقي زنان يا مردان خصيصه بيشتر
رقابتجو و جرات با مستقل ، اجتماعي روابط در ميرود
به بيشتر ميرود انتظار "معمولا نيز زنان از و باشند
كنند عمل حامي و حساس داشتني ، دوست انفعالي ، صورت
كودكان آن طريق از كه است فرايندي جنسيتي آموزي نقش *
خاص فرهنگ يك در كه را رفتارهايي و انگيزهها ارزشها ،
كوششهاي.ميكنند كسب ميشوند تلقي زنان يا مردان مختص
پسران به جنسيتي -نقش معيارهاي ساختن مرتبط براي هماهنگ
همان در آنان در متفاوت رفتارهاي دادن شكل و ودختران
صورت به "عموما معيارها اين و ميشود شروع خردسالي آغاز
:ميشوند بيان زير
شروع تولد از پس بلافاصله "معمولا جنسيتي -نقش تمايز
و ميشود انتخاب نام كودك براي كه زماني از يعني ميشود
طرز كودك بودن دختر يا پسر به بسته مهدكودك هم و كودك هم
پيش در است زنانه يا مردانه رفتار معرف كه را رفتاري
طرق به بودن موءنث و مذكر به تلقين آن ، از پس.ميگيرند
پوشاندن:ميشود تقويت كودك در پيوسته كوششي با زير
انتخاب خاص ، سبكي به وي موهاي آرايش و متمايز لباسهاي
كودك ، جنس با متناسب تفريحي فعاليتهاي و بازي وسايل
تنبيهي واكنشهاي و همجنس همبازيهاي با بيشتر ارتباط
.منحرف جنسيتي - نقش رفتار برابر در والدين
جنسيتي -نقش معيارهاي *
در را ملاحظهاي قابل همساني مختلف فرهنگهاي در
در.يافت ميتوان جنسيتي نقش با منطبق رفتار معيارهاي
(زنانه يا مردانه رفتار) جنس با متناسب رفتار اينجا
يا مردان خصيصه بيشتر فرهنگي هر در كه است رفتاري منظور
.ميشود تلقي زنان
مردان از.است محيط بر تسلط و كنترل جامعه در مردان نقش
جرات ، با مستقل ، جنسي و اجتماعي روابط در ميرود انتظار
روابط در "معمولا نيز زنان از.باشند رقابتجو و مسلط
ميرود انتظار خانه مادر يا و همسر نقش در بويژه اجتماعي
عمل حامي و حساس داشتني ، دوست انفعالي ، صورت به بيشتر
معيارهاي توصيف است ممكن تقسيمبندي اين كه آن با.كنند
از حاكي مطالعات حال اين با باشد گذشته در جنسيتي - نقش
امور در مداخله وعدم مهرورزي ، عاطفه ، كه بودهاند اين
نيز مردان از و ميشود محسوب زنان وظايف از منزل از خارج
تر مسلط و كفايتتر با تر ، مستقل پرخاشجو ، ميرود انتظار
.كنند عمل زنان از
پذيرفته فرهنگي لحاظ از كه جنسيتي -نقش معيارهاي در
متحده ايالات در.است شده مشاهده تفاوتهايي شدهاند
سال تا 35 بين 18 كه رفته دانشگاه زنان و زن دانشجويان
تحصيلات كه زناني يا مسنتر زنان با مقايسه در دارند سن
تلاش وحق بيشتر استقلال درجامعه زن نقش براي دارند كمتري
كارها در مادرانشان كه كودكاني.هستند قائل پيشرفت براي
كار و تحصيل به پرداختن نيز ميكنند كار حرفهاي مشاغل و
بيرون در مادرانشان كه كودكاني با مقايسه در زن براي را
كودكان قبيل اين.ميدانند شايسته بيشتر نميكنند ، كار
كاري مردان براي را كودك از مراقبت و خانهداري همچنين
جوان كرده تحصيل مردان حتي و مردان اما ، .ميشمارند عادي
كليشه جنسيتي -نقش معيارهاي به بيشتر زنان با درمقايسه
با مقايسه مقام در مردان از بيشتري عده هستند ، معتقد شده
جنسي لحاظ از را خود نوپاي كودكان رفتارهاي زنان
جنسيتي نقشهاي از آشكارتر ، تفكيك اينميكنند طبقهبندي
حكايت مختلف مطالعات نتايج كه همچنان مردان ، توسط
به نسبت پدران كه ميشود ناشي اين از"احتمالا ميكنند ،
فرزندانشان باجنس منطبق رفتارهاي به بيشتري توجه مادران
.ميدهند نشان خود از
از فرهنگها ناهمگوني درباره شده انجام مطالعات از يكي
آن از اوقات غالب كه رفتار و جنسيتي -نقش معيارهاي لحاظ
اجتماعي نقشهاي درباره "ميد مارگارت" مطالعات ميشود ياد
:است بدوي قبيله سه در
.چامبولي قبيله و ماندوگومر آراپش ، قبيله
آشكار خود از را رفتارهايي آراپش قبيله زنان و مردان
تلقي زنانه رفتارهايي جوامع از بسياري در كه ميكردند
كمجرات داشتن ، تعاون بودن ، غيرفعال حالت مثل ميشوند
هم و مردان در هم ماندوگومر قبيله در كه حالي در.بودن
.داشت وجود محدودسازي و پرخاشگري خصومت ، مشخصه زنان در
معكوس صورت به گذشته جنسيتي نقشهاي چامبولي ، قبيله در
در و بودند حساس اجتماعي لحاظ از مردان بودند ، درآمده
استقلال ميدادند ، نشان عكسالعمل ديگران احساسات برابر
مستقل زنان ميدادند ، نشان علاقه صنعت و هنر به و داشتند
.داشتند را اصلي نقش تصميمگيريها در و بودند پرخاشگر و
طور به همچنان سنتي جنسيتي نقشهاي آنكه با ترتيب ، بدين
مقايسه يا و فرهنگها ميان در اما هستند ، پابرجا عمده
كه طوري به ميشود مشاهده محسوسي گوناگوني هم با آنها
رفتارهاي رشد در زيادي بسيار شكلپذيري كه گفت ميتوان
و اجتماعي تفاوتهاي بنابراين ، دارد ، وجود زنانه و مردانه
داشته ذاتي ريشه ميتوانند كه زنان و مردان بين شناختي
قابل حد تا است ممكن فرهنگي عوامل طريق از باشند
.يابند تغيير ملاحظهاي
رشد در جنسي تفاوتهاي *
تفاوتهايي اندازه چه تا جنسيتي -نقش شكلگرفته قالبهاي
به ميخورد چشم به زنان و مردان واقعي رفتارهاي در كه را
رشد زمينههاي در خصوصيات از فهرستي ميدهد؟ نشان درستي
سطح و عاطفي و اجتماعي شناختي ، رشد حسي ، حركتي ، فيزيكي ،
آنها در كه شده تهيه...و آسيبپذيري وابستگي ، فعاليت ،
خصوصيات اين از بعضي است ، مشاهده قابل جنسي تفاوتهاي
خارجي واقعيت و شدهاند ارائه فرضي صورت به "عموما
شواهد كه شدهاند ارائه نيز ديگر ويژگيهاي برخي و ندارند
هنوز جنسي تفاوتهاي با آنها ارتباط بر مبني آمده دست به
موجود يافتههاي كه معنا اين به هستند ، دوپهلو و نامعلوم
بايد قطعي نتيجهگيري براي اما هستند راهگشا حدي تا
كه خصوصياتي در كه است ذكر به لازم.كرد بيشتري تحقيقات
ملاحظهاي قابل همپوشي ميدهيم نسبت زنان و مردان به
زنان با مقايسه در مردان از بعضي.دارد وجود
.هستند هنر به علاقهمند بيشتر و كلاميتر تسليمپذيرتر ،
ذاتي طور به مردان ميرسد نظر به چه اگر نحو ، همين به
با انطباق براي بيشتري توانايي و هستند شدن قويتر مستعد
كه دارند وجود نيز زناني اما دارند پرخاشگرانه مشاجرات
شغلي و هوشي پيشرفت حوزه در و هستند خوشبين بسيار
و مهندسان رياضيدانان ، معماران ، كه را زناني ميتوان
.يافت بودهاند ، برجستهاي دانشمندان
جنسيتي نقشآموزي الگوهاي رشد *
رفتار در و بزرگسالان گرفته شكل قالبهاي در تنها نه
در بلكه دارد وجود تفاوتهايي زنان و مردان بين واقعي
در جنس براساس شده طبقهبندي رفتاري الگوهاي نيز كودكان
.ميشود آشكار خردسالي آغاز همان
در ماهه تا 36 نوپاي 15 كودكان روي بر كه مطالعهاي در
به آشكار تمايل گرفت ، صورت روز در كودك نگهداري مركز يك
"كاملا جنسيتي -نقش با متناسب اسباببازيهاي انتخاب
را ديگري مشترك يافته مشاهدهاي ، مطالعه اين.بود محسوس
رفتارهاي با خود انطباق در دختران كه ساخت آشكار نيز
كه ميشود ديده بسيار انعطافپذيرترند ، جنس با متناسب
يك هيچگاه پسران اما ميكنند بازي كاميون يك با دختران
كه دارد وجود بسياري دلايل.نميگيرند آغوش در را عروسك
پسران بين در جنسيتي نقش گرفته شكل قالبهاي به تمايل چرا
سوگيري با فرهنگي "اساسا ما فرهنگ.ميكند فرق دختران و
نقش كه طوري به ميشود ، محسوب مردانه خصلتهاي سمت به
بالاتري اجتماعي پايگاه و مزايا احترام ، از مردانه
از است ، مشخص وضوح به جامعه در مردان نقش.است برخوردار
قرار شديدتري فشار در دختران به نسبت پسران رو همين
هماهنگ خود جنس با متناسب دقيقتر معيارهاي با تا دارند
ميپذيرند را شرور دختر يا پسر ما جامعه در افراد.شوند
والدين.ميشود طرد باشد داشته زنانه خصلتهاي كه كسي اما
نشستن عقب كردن ، گريه صورت در را پسران "معمولا دوستان و
و سرزنش عروسك با بازي يا زنانه ، لباس پوشيدن مشاجره ، در
جيغ كنند ، بدخلقي گاهي دختران اگر بعكس ، .ميكنند ملامت
بازي كاميون با يا و بپوشند جين لباسهاي كنند ، داد و
محسوب آنان براي نرمال رفتاري و عادي حدي تا لااقل كنند
مشاهده صورت در ديگر بزرگسالان و پدران و مادران.ميشود
نشان شديدتري منفي عكسالعمل پسران از مخالف جنس رفتار
بروز از را پسران زود خيلي و دختران از تا ميدهند
پدران كه دادهاند نشان مطالعات.ميكنند منع رفتارهايي
سوي از زنانه رفتارهاي به نسبت مادران با مقايسه در
گونه اينميدهند نشان شديدتري منفي عكسالعمل پسران
خود از پدران كه جنس نوع با غيرمنطبق رفتار به دقيق توجه
مردانگي از آنان نگرانيهاي نشانه است ممكن ميدهند نشان
خصلتهاي بودن دارا بيشتر اهميت از ناشي يا و خودشان
.باشد فرهنگ در مردانه
جنسيتي طبقهبندي ثبات *
تثبيت خردسالي آغاز همان در جنسي نقش كه ميرسد نظر به
.ميگردد محسوب شخصيتي ثابت ويژگي يك آن از پس و ميشود
طبقه كودكان از گروهي رشد آن طي در كه طولي مطالعه در
گرديد مشخص شد گرفته نظر زير بزرگسالي تا كودكي از متوسط
با ميتوان را بزرگسالي در غيرهمجنسخواهانه رفتار كه
ابتدايي مدرسه در جنسيتي شده طبقهبندي علايق به توجه
ويژگي كه داد نشان مطالعه اين نتايج.كرد پيشبيني
در كه اين لحاظ به دختران به نسبت پسران در نرينگي
زنانه نقش با ارتباط در دوسوگرايي نوعي زنان از بسياري
از بسياري ثبات و است داشته بيشتري ثبات ميخورد ، چشم به
با گرفت صورت تحقيق آنها درباره كه شخصيتي ويژگيهاي
فرهنگي لحاظ از كه جنسيتي نقش معيارهاي با آنها تناسب
.است داشته ارتباط شدهاند پذيرفته
قرار تعارض در جنسيتي نقش معيارهاي با خصلتي كه هنگامي
كه اشتقاقي رفتاري يا جانشين خصلتي به بزرگسالي در داشت
همين اگر و ميشد مبدل بود پذيرفتنيتر اجتماعي لحاظ از
دوران تا كودكي از نداشت مغايرتي فوق معيارهاي با خصلت
.ميماند باقي ثابت كمال
توجه با و زندگي دوران طول در جنسيتي نقشهاي حال ، اين با
بزرگسالان در كه جديد شرايط و موقعيتها نيازهاي به
طرفي ، از و است نوسان در ميآورد وجود به را تغييراتي
به مييابد ، تغيير نيز جنسيتي نقشهاي از فرد خود ادراك
بيشتر مردان ميشوند مسنتر زنان و مردان كه تدريج
.ميشوند مستقلتر زنان آنكه حال و بيانگر
بايد را جنسيتي نقشآموزي فوق ، يافتههاي به توجه با
است روشن و آورد بهشمار تغيير و پيشرفت حال در فرايندي
ادامه بزرگسالي دوران در همچنان نيز زمينه اين در رشد كه
.مييابد
هم با متقابل تاثير در اجتماعي و شناختي زيستي ، عوامل
شكل را رفتار در جنسي تفاوتهاي و جنسيتي نقشهاي رشد
.ميدهند
:نويسنده -معاصر ديدگاه از كودك روانشناسي كتاب:منبع
پارك.راسدي -ميويسهترينگتون.اي
روانشناسي كارشناس سالاري نازنين:تلخيص و تدوين
براي تدليس:حقوقي پاسخ و پرسش
.خواري ميراث
:پرسش *
بود ، محروم پسر فرزند داشتن از مادريام جد آنجاكه از
مرا شناسنامه و.پذيرفتند خود خوانده پسر عنوان به مرا
تنها مادرم و من ايشان فوت از پس كردند صادر خود نام به
شناسنامه مندرجات بنابر كه مادرم اما.بوديم قانوني وارث
حصر تقاضاي ميباشد ، نيز خواهرم پدرخواندهام ، مرحوم
نيز مرا و.كرد معرفي پدر وارث تنها را خود و نمود وراثت
اين من سوءال حال.نمود اعلام خوانده پدر نوه عنوان به
ندارم ، ماترك به نسبت حقي هيچ بنده قانوني نظر از آيا است
نام به را غيرمنقول و منقول اموال تمام ميتوانم چگونه
بزنم؟ سند و كرده خود
كه نديده متوفي شناسنامه در مرا نام دادگاه اينكه بعد
به توجه با است كرده قبول وارث تنها را (خواهرم) مادرم
.است نشده برده من از نامي مادرم و پدر شناسنامه در اينكه
؟...كنم مراجعه كجا به من
سلماس از ج.ع
طبقه.است سبب يا نسب نه ارث موجب حقوقي نظر از:پاسخ *
اولاد و اولاد ميبرند ، ارث نسب به كه اشخاصي در اول
ارث از را ابعد ميت به اقرب كه اينست قاعده و آنهاست
داشته وجود متوفي به نزديكي طبقه اگر يعني.ميكند محروم
بين در اگر و ميشوند محروم ارث از بعدي طبقات باشد ،
اولاد اولاد.باشد نداشته اولادي ميت اولي ، طبقه وراث
هم شما مسئله مورد در.ميشوند خود مادر و پدر مقام قائم
(شناسنامهاي و فرضي خواهر نه) مادرتان اينكه به توجه با
را تركه تمام است (پدر نه) بزرگتان پدر فرزند تنها
بزرگتان پدر فرزند را خود "واقعا شما اينكه مگرميبرد
فراوان حلهاي راه واقعيت اثبات براي صورت آن در بدانيد
پدربزرگتان نوه را خود درنامه كه آنجا از اما.دارد وجود
.نميرسد شما به سهمي بنابراين فرزندش ، نه ميدانيد
زهرامرانلو
|