|
انجيلها درباره
(ع) مسيح عيسي حضرت تولد سالروز مناسبت به
مسيحي نو سال آغاز و
سليماني مرضيه:نوشته
برابر ،(جاري ديماه 4) دسامبر پنجم و بيست:گشايي جستار
عيسي حضرت سالزاد نهمين و نود و نهصد و يكهزار با است
آن ظهور بيترديد.الهي بزرگ پيامبر السلام ، عليه مسيح
و معنويت تاريخ در سرنوشتساز و مهم مواقف از يكي حضرت
سوانح و آموزهها مهمترين شرح.ميشود محسوب جهان اديان
ايشان بزرگوار مادر و (ع)عيسي حضرت الهي تلاشهاي و حيات
قرآن آيات پرشورترين جمله از عليها ، سلامالله مريم حضرت
و حيات با آشنايي بنابراين ميدهد ، تشكيل را مجيد
و مندرج كمال به اسلام ، مقدس آيين در حضرت آن آموزشهاي
تبريك ضمن ،(ع)مسيح عيسي تولد مناسبت به اينك.است مستتر
بزرگ ، پيامبر آن پيروان همه و آشوري ارمني هموطنان به
اربعه اناجيل درباب تاريخي اطلاعاتي حاوي كه را ذيل مطلب
مجدد تبريك ضمن.ميرسانيم گرامي خوانندگان نظر به است
مطلب اين به را گرامي خوانندگان توجه (ع)عيسي حضرت ميلاد
.ميكنيم جلب
معارف گروه
.ميباشد مژده و بشارت معني به يوناني واژهاي (1)انجيل
واژهاي (2)دانشمندان برخي تفحص و تحقيق به بنا كلمه اين
و عربي را آن اصل قدما برخي آنكه با و عربي غير است
اما دانستهاند (واساس اصل) نجل از مشتق و افعيل بروزن
از كلمه اصل معتقدند و كرده رد را نظريه اين دستهاول
كه دارد عقيده جفري آرتور.است شده گرفته سرياني يا عربي
آنها با (ص)محمد حضرت كه مسيحياني ميان در واژه اين
(3).است داشته رواج داشته برخورد
:است شده تعريف اينصورت به معين فارسي فرهنگ در انجيل
، مرقس متي ، :است چهار آنها اهم كه مسيحيان مقدس كتب نام
با آن از الفرس صحاح.است اناجيل آن جمع و يوحنا و لوقا
نديم ابنميكند ياد ترسايان كتاب معني در انگليون نام
(4)مينامد الحديثه صوره و جديد عهد را آن نيز
يوناني در و ارتنگ پهلوي در آنرا كه ماني معروف كتاب
كتب در و ايقونس قبطي در و اردهنگ پارتي در و ايقون
و ارتنگ فارسي در و "بزرگ اصل دو تصوير" چيني مانوي
كتاب اين شده ناميده انجيل نيز ناميدهاند ارژنگ و ارثنگ
.است بوده آرامي تهجي حرف مطابق 22 و قسمت شامل 22
اين ايراني اصل -قاطع برهان براساس "احتمالا -نيز نولدكه
انگليون كلمه ذيل قاطع برهان.ميكند يادآوري را واژه
نام و باشد عيسي انجيل كه است نصارا كتاب نام:مينويسد
.هست هم نقاش ماني كتاب
عهد خود در.است متفاوت مسيحيان ، منظر از بشارت معناي
نظر در يوناني لفظ اين براي متفاوتي معاني نيز جديد
رسولان اعمال كتاب ;آيه 10 لوقاباب 2 ، در.است شده گرفته
معني به آيه 15 باب 10 ، روميان رساله و آيه 32 باب 13 ،
قيام و موت و شدن فدا به بشارت آن از منظور و آمده مژده
در.يافته انجام گناهكار بندگان براي كه است مسيح عيسي
در آيه 35 باب 9 متي و انجيل بهمعني آيه 13 باب 26 متي
عيسي انجيل معني به باب1آيه 1 مرقس ;ملكوت بشارت معناي
در ;سلامت مژده آيه 15 باب 10 روميان به رساله در ;مسيح
رساله در ;الخلاصي انجيل آيه 13 باب 1 افسوسيان رساله
اعمال در و خدا انجيل آيه 9 باب 2 تسالونيكيان اول
.است شده خوانده خدا نعمت مژده آيه 24 باب 20 رسولان
آل سوره از عبارتند كه شده ذكر قرآن در بار واژه 12 اين
آيات 110 ، 68 ، 66 ، 47 ، مائده سوره آيات 65 ، 48 ، 3 ، عمران
فتح سوره آيه 111 ، توبه سوره آيه 107 ، اعراف سوره 46 ،
.آيه 27 حديد سوره و آيه 29
به كه ميباشد جديد عهد كتاب از عمده بخش مسيحي 4 اناجيل
رسولان اعمال تفسير مسيحي ، رسولان نگاشته رساله همراه 21
نظر ازميدهند تشكيل را مجموعه اين كل يوحنا مكاشفه و
- لوقا و مرقس متي ، يعني اول انجيل سه محتوا و متن
اناجيل به -شدهاند نوشته ميلادي تا 60 سالهاي 7 كهبين
حدود در كه -يوحنا انجيل و گشتهاند معروف (مشابه) همگون
دليل.است متفاوت سه اين با -شده نگاشته ميلادي تا 95 90
يوحنا انجيل كه است عرفاني -فلسفي صبغه تفاوت اين عمده
كلمه آغاز در":است بخشيده بخود عميقش و پرشكوه آغاز با
كلمه ازل از.بود خدا خود كلمه و بود خدا با كلمه و.بود
چيزي او بدون و يافت هستي او بوسيله چيز همه:بود خدا با
آدميان نور حيات آن و.آمد بوجود او از حياتنشد آفريده
چيره برآن هرگز تاريكي و ميدرخشد تاريكي در نور.بود
".است نشده
شمارش و نسبنامه ذكر با متي همگون ، اناجيل در حاليكه در
لوقا در كه) مسيح خود تا ابراهيم از (ع)مسيح عيسي نسل
دادن بشارت با مرقس ،(ميشود برده عقب آدم تا شجره اين
(ع)يحيي همين تولد خبر لوقابا و عيسا آمدن به معمدان يحيي
وقايع و تاريخي جنبه بيشتر اناجيل اين و ميگردد آغاز
ساير از زودتر مرقس انجيل تاريخي نظر از.دارند نگاشتي
ديگري منبع اضافه به متن همين بعدها و شده نگاشته اناجيل
لوقا و متي استفاده مورد ميشود ناميده Q كيو منبع كه
.است گرفته قرار
مقاومتي مسيح ، الوهيت محور حول بيشتر يوحنا انجيل مطالب
آيه باب 5 يوحنا) ميدادند بخرج مسيح به نسبت فريسيان كه
كرد بيان تصليب از قبل آخر هفته در مسيح كه آنچه و (16
امورات از بعضي ولي ميزند دور (آيه 17 يوحناباب 3)
زياد را رباني عشاي و مسيح صعود و ميلاد حكايت همانند
دليل سه مقدس كتاب قاموس در.نميدهد قرار توجه مورد
شهادت -اول:از عبارتند كه شده ذكر اناجيل صحت براي
در كه شهيد يوستينوس جمله از آن ، از پس و دوم قرن كاتبان
-دوم.ميكرد استعمال را (اناجيل) آنها سال 140
-سوم.نمودهاند اناجيل از متقدمين اجداد كه اقتباساتي
در و منسوبند دوم بقرن كه ايتاليايي مثل قديمه ترجمههاي
.ميباشند مطابق دستند در كه اناجيلي همين با نكات تمام
(5)
اناجيل ويژگيهاي
معاد ويژگيهاي داراي انجيلهاست قديمترين كه مرقس انجيل
قبيل از دنيايي مسائلي به حال عين در اما است شناسانه
است ، پرداخته نيز ماليات و كودكان تعليمات ، ازدواج ، ثروت ،
ساير كنار در "احتمالا -كه است موضوعاتي همه اينها
شده ، گفته باز مسيحي جماعت براي و عيسي زبان از -موضوعات
ميزيسته ، آن در كه شرايطي و اوضاع به توجه با مرقس و
است صدد در بيشتر متي.است ديده لازم را آنها ضبط و ثبت
اين دهد ، تطبيق عتيق عهد مقدسه كتب با را خويش گفتههاي
اين داشت سعي متي انجيل نويسنده كه بود دليل آن به
را موسي شريعت نيست ، يهودي يك عيسي كه يهوديان اعتقاد
ظهور خصوص در بشارتي هيچ عتيق عهد صحف در و كرده الغا
را (نيست موعود مسيح همان اين لااقل يا) ندارد وجود مسيح
هر پس:ميخوانيم انجيل اين از قسمتي در.كند رد "قويا
ديگران به و بشكند را شريعت احكام كوچكترين حتي كسي گاه
محسوب فرد پستترين آسمان ملكوت در دهد ، تعليم چنين
به و كند رعايت را شريعت كس هر آنكه حال.شد خواهد
خوانده بزرگ آسمان پادشاهي در دهد تعليم چنين نيز ديگران
(6) شد خواهد
و درگيريها متي زمان در كه درمييابيم بخوبي گفته اين از
اما بود گرفته شدت مسيحيان با يهودي متعصبان اختلافات
يهودي قوانين بعضي در (ع)مسيح كه رفورمي حال عين در متي
سبت روز در عيسي:ميشود يادآور نيز را بود كرده ايجاد
(7).كرد گندم خوشههاي چيدن به شروع گندم مزارع ميان از
يهود آيين نجاسات و طهارات احكام خصوص اودر جايي در
انسان شود وارد دهان به آنچه كه نيست چنين:ميكند عنوان
اينگونه ميشود خارج دهان از آنچه بلكه كند ، آلوده را
از ميدهد دستور پيروانش به "صراحتا ديگري جاي در و است
(8).كنند پرهيز فريسيان و صدوقيان تعاليم
و (روم در) اوليه كليساي شكلگيري واقعه باذكر لوقا
متوجه را خواننده روميان ، مختلف محاكم از پردازي تصوير
روم و يونان دنياي و ادبيات با او:ميكند مهمي مطلب
منبع و مرقس انجيل جز به وي محققين اعتقاد به.بود آشنا
نگارش براي نيز رومي و يوناني نوشتههاي از "احتمالا كيو
(9).است برده بهره لوقا انجيل
او ، مكاشفه و انجيل يعني قديس يوحناي نگارشات اما
روح خداوندو ، (ع)مسيح عيسا خصوص در را مسائل عميقترين
كلمه يا (10)لوگوس عيسا آنجا در.ميكند بيان القدس
مطرح نحوي بارزترين به مسيحيت ثلاثه اقانيم و است خداوند
جامه به گشتن ملبس تثليث معناي درك راه تنها نيز شده ،
عشق:است مسيحيت دين هميشگي سپارش به عمل و ايمان نوراني
موءمنان جاويدان حيات سبب عيسي يوحنا انجيل درمحبت و
كه ميكند اعلام "رسما مسيح اينجا در نيز است گرديده
.سازد زنده را مردگان است قادر
از درستي به عيسا پيروان و حواريون مشابه ، اناجيل در
آنها عيسا جا چند در حتي و نيستند مطلع او هويت و شخصيت
انجيل در اما.مينمايد خويش مورد در تفكر به وادار را
اين.آگاهند عيسي الوهي حقيقت به نسبت شاگردان يوحنا
و بود كليسايي سران مناقشه و بحث مورد مدتها تا انجيل
جمعيت.نشد شناخته رسميت به نيز ميلادي قرن 3 تا حتي
مخالفان از (متشابه اناجيل به معتقدان) سينوپتيكرها
از يوحنا انجيل كه ميكردند تلاش آنها بودند ، آن سرسخت
تلاشهاي با اما.شود حذف كليسا مراجع و آثار فهرست
شد تصويب يوحنا انجيل ميلادي قرن 4 در بالاخره ايرنائوس
.گرفت جا فهرست آن در و
چهارگانه انجيلهاي يافتن رسميت
در سال 364 در كه هستند انجيلي شد 4 ذكر كه اناجيلي
مسيح كليساي مراجع و بزرگان تصويب به لائوديسه شوراي
تعداد مسيحيت آيين پيدايي اوليه قرون در اما.رسيد
.بود اين از بيش بسيار مسيحي جامعه در موجود انجيلهاي
سالگي تا 12 از 5 كه) توماس سن انجيل همچون انجيلهايي
انجيل دو و سنژاك انجيل ،(است كرده ترسيم را عيسا
يا.ماندهاند محفوظ "كاملا امروز به تا كه نيكودم
و مانده باقي آنها از قسمتهايي فقط امروزه كه اناجيلي
ابدي ، انجيل مصريان ، انجيل همانند.است رسيده ما دست به
بارتلمي ، برنابا ، اثنيعشر ، آپل ، انجيلهاي و آندره انجيل
تكامل ، مارسيون ، مانويها ، عبريان ، حوا ، سرنت ، بازيليد ،
مريم ، ولادت تاريخ سوريها ، ولانتن ، تاتين ، پطرس ، فيليپ ،
...و صباوت
تلفيق از (سوريه مسيحيان از) تاتين ميلادي سال 170 در
كه نگاشت الالحان توافق نام به واحدي انجيل انجيل ، چند
مورد صغير آسياي و مصر فلسطين ، سوريه ، در مدتها تا
توسط اما بود ، سرزمينها آن مسيحيان مرجع و استفاده
از -مارسيون همچنينرفت بين از و شد سوزانده تئودوره
معتبر را لوقا انجيل و پولوس رساله 10-مسيحي علماي
.شد محو زمان گذر در نيز عقيده اين كه ميدانست
توسط لائوديسه شوراي مصوب و مذكور انجيل همان 4 امروزه
و ماخذ مهمترين بعنوان جهان سرتاسر در مسيحيان همه
رستاخيز ، عيسا ، تعاليم و زندگاني خصوص در اسناد
آنان اعتقادي و كلامي عميق و پيچيده مسائل و آخرالزمان
براي نيز غيرمسيحي محققان و گشتهاند واقع پذيرش مورد
.ميبرند بهره انجيل همين 4 از دين اين در تحقيق و بررسي
:برگها پاي
1- Injil, Ange lion
است غيرعربي وزني كه انجيل را آن وزن بيضاوي و زمخشري -2
جلد لسانالعرب ، واژهنامههاي به ك.ر نيز دانستهاند ،
جواليقي ، ;صفحه 128 جلد 8 ، العروس ، تاج ;صفحه 171 14 ،
.صفحه 136 نهايه ، ابناثير ، و صفحه 17 معرب ،
دكتر ترجمه جفري ، آرتور مجيد ، قرآن در دخيل واژههاي -3
و 131 صص 132 توس ، انتشارات بدرهاي ، فريدون
انجيل واژه ذيل دهخدا ، لغتنامه از نقل به -4
چاپخانه مسترهاكس ، تاليف و ترجمه مقدس ، كتاب قاموس -5
انجيل واژه ذيل بيروت 1928 آمريكايي
و 19 آيات 20 -باب 5 -متي انجيل -6
آيه 1 باب 12 ، متي ، انجيل -7
آيه 12 باب 16 ، -متي انجيل -8
فصلنامه يوحنا ، تا عيسي از مسيحيت كارمدي ، ت.ج.و.ل.د -9
.تابستان 1374.ارغنون
10 - Logos
دارد ادامه
معارف كتابخانه
|
سحابي يدالله دكتر يادنامه
اول چاپ قلم ، انتشارات:ناشر /تركمان محمد:كوشش به
صفحه تومان ، 588 قيمت1700 /وزيري قطع /پاييز 1377
اجتماعي سياسي مذهبي ، فرهنگي ، خدمات پاس به "..يادنامه"
بخش طي 9 كتاب اين.است يافته انتشار سحابي يدالله دكتر
و اخلاقي اجتماعي ، فرهنگي ، علمي ، زواياي مقاله و 15
باز را سحابي دكتر پاك و شرافتمندانه زندگي اسلامي
و طالقاني مرحوم بههمراه سحابي يدالله دكتر.ميكاود
كه بودند مذهبي و مسلمان روشنفكران ازجمله بازرگان مرحوم
ترويج از ذرهاي اما تحمل ، را زندان مرارت و رنج سالها ،
محمد را كتابنكردند فروگذار اسلامي سلوك و اخلاق
تاريخي پژوهشهاي عرصه در كه كرده تدوين و تهيه تركمان
.ميرود بهشمار شده شناخته چهرهاي نظر اهل نزد معاصر ،
كه است شده تنظيم بخش در 8 "سحابي يدالله دكتر يادنامه"
دادگاه در مصاحبهها ، عمر ، گذشته از خاطراتي:عبارتنداز
بيانيهها ، اطلاعيهها ، اعلاميهها ، علمي ، مقالات نظامي ،
اسلامي ، شوراي مجلس در سحابي دكتر نطقهاي...و نامهها
.اسناد و تصاوير ديگران ، نگاه از
عرصههاي در سحابي يدالله دكتر اينكه بهجهت حاضر كتاب
شخصيتهاي با و داشته تاثيرگذار نقشي خود ، زندگي مختلف
مصدق مرحوم جمله از تاريخي -اجتماعي حركتهاي در موءثر
خواننده به را مفيدي اطلاعات ميتواند بودهاند ، همراه
معاصر تاريخ پنهان نيمه و تاريك گوشههاي و بدهد كنجكاو
.بازبگشايد را
باستان يونان بزرگ فيلسوفان
:ناشر /باقري عباس دكتر:ترجمه/شنتزو دكر لوچانو:نويسنده
قيمت1450 / رقعي قطع / پاييز 1377 اول ، چاپ ني ، نشر
صفحه تومان ، 400
فلسفهها تاريخ بقيه مثل چند هر باستان ، يونان فيلسوفان
آنها فلسفي انديشههاي رئوس و فيلسوفان زندگي شرح متضمن
متفاوت درمحتوا چه و شكل در چه آنها ، همه با اما است ،
.است
"نسبتا موضوعهاي فلسفي جهت از نويسنده كتاب اين در
فن اهل براي هم كه است كرده تنظيم و بيان طوري را پيچيده
فلسفه از سررشته كمتر كه كساني براي هم و باشد سودمند
.فهم قابل دارند
ساخته فيلسوفان به مربوط طنزآميز بخشهاي بر علاوه كتاب
سياسي ، اجتماعي ، تاريخ ، درباره بحثهايي نويسنده ، خيال
شناخت به كه بردارد در را باستاني شهرهاي دولت مذهبي
فهم و تاريخ درك نتيجه در و فيلسوفان پرورش محيط
واقع در اثر اين.ميكند كمك آنان فلسفي انديشههاي
كه است شده نوشته سوفي دنياي همانند كتابهايي درادامه
مذهبي تاريخي فلسفي ، بينش ارتقاء نويسنده ، اصلي هدف
.است خوانندگان
|
|
|