بازتاب
است؟ پاسخگو كسي چه "واقعا
ورودي آزمونهاي در بحران كاهش براي راهكارهايي
عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها
;اشاره
گزارشي (فرهنگي علمي) يازده صفحه در مهرماه 77 پانزدهم
مصداقهايي ذكر با همشهري گزارشگر درآن ، كه رسيد چاپ به
ورودي آزمونهاي در موجود آشفتگيهاي و بينظميها از
پاسخي يافتن دنبال به عالي ، آموزش موءسسات و دانشگاهها
آن از ناشي تبعات و كنكور پديده در اثرگذار عوامل براي
نام "است پاسخگو كسي چه" كه مطلب اين انتشار از پس.بود
از بسياري و بوديم شاهد را متفاوتي بازتابهاي داشت ،
اين در را خود نظريات دانشگاهي ، و آموزشي كارشناسان
كه است ديدگاهي ميآيد پي در آنچه.داشتند ابراز زمينه
تشكر بااست كرده طرح را آن آموزشي ، كارشناسان از يكي
در را ديدگاه اين كه پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط از
كه را زرافشان علي آقاي نظريه دادهاند ، قرار ما اختيار
.ميخوانيم هم با است ، مذكور گزارش به پاسخ نوعي به
مسئله كنيم ، رجوع خود تاريخي حافظه به اگر سراسري ، آزمون
عمري كه است مسئلهاي ، بلكه نيست ما كشور امروز و ديروز
مختلف پژوهشهاي و مطالعات در.دارد دهه چند درازي به
را مختلفي عوامل و علل پديده ، اين مورد در شده انجام
فرهنگي ، عوامل مثل آنها از برخي كه كردهاند ذكر آن براي
كشور آموزشي وزارتخانههاي بيرون از اقتصادي و اجتماعي
ناشي داوطلبان زياد بسيار تعداد و ميشود تحميل آنها بر
پذيرش ظرفيت تناسب عدم.است بيروني عوامل اين از
را كشور اجرايي مسئولين داوطلبان ، تعداد با دانشگاهها
اكثريت حال ، هر در كه ميكند روشهايي اتخاذ به مجبور
.بود نخواهند راضي آن از داوطلبان اتفاق به قريب
سراسري كنكور داوطلبان تعداد سنجش ، سازمان گزارش بنابر
تنها تعداد اين استواز بوده نفر 000/300/1(77) سال در
مقطع در دولتي حضوري روزانه دورههاي در نفر حدود 000/60
تنها 5/4 متوسط بطور يعني.شدهاند پذيرفته كارشناسي
ميشوند دانشگاه به ورود به موفق عظيم ، خيل اين از درصد
اين.ميرسد درصد به 2 ميزان اين انساني علوم رشته در و
مختلف ، سهميههاي به پذيرش ظرفيت شكستن با كه است حالي در
به ظرفيت اين از درصد شد400 خواهد پيچيدهتر مسئله
بين نيز باقيمانده درصد و 60 ميگيرد تعلق سهميهها
.ميشود تقسيم و 30 نسبت 70 به جديد و قديم نظام داوطلبان
و جديد نظام داوطلبان به ظرفيت كل از درصد تنها 18 يعني
و مييابد اختصاص قديم نظام داوطلبان به نيز درصد 42
كشور ، گانه سه مناطق سهميه به ظرفيتها اين مجدد تقسيم
.است كرده سوزن سوراخ از تنگتر را دانشگاه به ورود مسير
اگر و بپردازيم مسئله تحليل به زير فرضهاي با است بهتر
مناسبتر روشي به نميپسنديم ، را دانشجو گزينش فعلي روش
.برسيم
به ورود براي اجتماعي تقاضاي افزايش و ظرفيت محدوديت -1
دانشگاه
يك عاليه تحصيلات داشتن ما ، فرهنگ در اينكه به توجه با
دانشگاه به ورود متقاضيان تعداد و ميشود قلمداد ارزش
راميتوان روشي چه ندارد ، دانشگاهها ظرفيت با تناسبي
داوطلب ، 000/10 بين 000/560 از مثال براي كه كرد انتخاب
سالهاي تجربه كند؟ انتخاب سرعت و دقت رعايت با را نفر
كارشناسان ،..و تشريحي امتحانات در سنجش سازمان گذشته
.است رسانده فعلي روش رابه سازمان آن
نيز سهولت دنبال به است ، دقت و سرعت آن لازمه كه روشي -2
يك استعدادهاي و مهارتها همه بين از رو اين از هست ،
تا و گزينهاي چهار آزمون در او سرعت و مهارت داوطلب ،
برخي به پرداختن.ميشود سنجيده او دانش حيطه هم حدي
متمركز غير رشتههاي در كه همانگونه ديگر ، مهارتهاي
است بسيار هزينههاي صرف و زمان نيازمند ميشود ، اعمال
.ميكند عملي راغير آن انجام كه
مجاز داوطلب هفتخوان ، از عبور و آزمون ازبرگزاري پس -3
رشتهاي انتخاب يعني كند ، انتخاب را محل -رشته است 100
:ميكند فراهم را زير شرايط كه بسيار گستردگي و تنوع با
به علاقه جهت به علمي توانايي داشتن با داوطلب
-رشته محدودي تعداد محل ، -رشته بين 100 از خاص ، رشتههايي
شرايط اين در.(انتخاب 10"مثلا) ميكند انتخاب را محل
گرفته نظر در ظرفيتها تخصيص در كه روشي به توجه با
دانشگاه به ورود به موفق داوطلب "احتمالا ميشود ،
به سنجش پيك نشريه گزارشهاي در كه همانگونه نميشود ،
شده ايجاد مشكلاتاست شده اشاره آن از متعددي موارد
قديم يا و جديد نظام با ارتباطي داوطلبان ، اين براي
داوطلب زيرا.ندارد...و پرورش و آموزش كارايي متوسطه ،
يافته ، دست دانشگاه به ورود براي لازم توانايي بهترين به
مورد دررشته تحصيل ادامه قصد اينكه جهت به "صرفا ولي
.است نشده موفق داشته ، را خود علاقه
محل- رشته به علاقه و علمي توانايي عليرغم داوطلب ،
به اقدام...و اجتماعي فرهنگي ، مختلف مسائل جهت به خاص ،
از يكي در "احتمالا و ميكند رشته -محل هر 100 انتخاب
در.ميدهد تحصيل ادامه و ميشود پذيرفته انتخابها اين
او اسم و شده فراهم داوطلب رضايت "ظاهرا چند هر روش ، اين
:ولي است ، گرفته قرار شدگان قبول ليست در
براي انگيزه محل ، -رشته نبودن علاقه مورد علت به:الف
دلايل از يكي شايد و نميشود ايجاد دردانشجو جدي تحصيل
امكان كه چرا.باشد دليل همين به فارغالتحصيلان افت
علاقه ، مورد رشته -گروه يك در محل -رشته انتخاب 100
-رشته در كه را داوطلباني سنجش ، سازمان.نيست امكانپذير
ننمايند ، ثبتنام محل -رشته درآن و شوند پذيرفته محلي
موءيد خود ، اين و ميكند محروم كنكور در شركت از يكسال
.است نظر همين
ادامه خود دلخواه غير رشته در داوطلب كه صورتي در:ب
آن مكرر گزارشهاي كه ميشود حاصل چيزي همان دهد ، تحصيل
نبايد كه جايي در افراد گرفتن قرار.است داده نشان را
تحصيلي رشته با مرتبط غير كارهايي در اشتغال و باشند
آموزش براي كشور ملي سرمايه رفتن هدر به و دانشگاه
به داوطلب براي مزيت يك انتخاب صد امكان "ظاهرا.كمارزش
خالي علت به سنجش سازمان براي مزيت ، اين اما.ميرسد نظر
.است دانشجويان منفعت از بيشتر دانشگاهي ، ظرفيت نماندن
نبودن كارا يا و داوطلب علمي ناتواني نيز ، حالت اين در
جمع داوطلبان ، مجموع از و ندارد نقشي هيچ پرورش و آموزش
پذيرفته خود نظر مورد محل -رشته در ميشوند موفق كمتري
.شوند
كرد؟ بايد چه
پيروزي از بعد سالهاي طول در شده انجام مطالعات در
پرورش ، و آموزش نظام تغيير ستاد توسط اسلامي انقلاب
توجه مورد اساسي ، مشكلي عنوان به كنكور مسئله پيوسته
طراحي در و بوده پرورش و آموزش پژوهشگران و كارشناسان
حل براي قدمهايي است شده سعي هم پرورش و آموزش جديد نظام
:است زير بهشرح گامها اين از برخي شود ، برداشته مشكل اين
آموزشها اين توسعه و حرفهاي و فني آموزشهاي به توجه
.شاخه اين به دانشآموزان از زيادي بخش هدايت جهت
يك به حرفهاي و فني شاخه تغيير كاردانش ، شاخه ايجاد
سال و 2 دبيرستاني آموزش سال سه از مركب ساله دوره 5
از شاخهها اين به جذب براي انگيزه ايجاد جهت كارداني
و بود پرورش و آموزش وزارت توسط شده انجام اقدامات جمله
از شاخه دو اين سهم افزايش و است آمده بدست نيز توفيقاتي
اين موءيد متوسطه ، دانشآموزان كل درصد به 25 درصد 12
.است توفيق
متوسطه دوره براي ساختار 13 انتخاب نظري ، آموزشهاي در
همه ساله سه دوره در.است بوده راستا همين در نيز نظري
موفق سال ، سه از پس و ميكنند شركت متوسطه دانشآموزان
اين كه آن بر علاوه ساختار اين.شد خواهند ديپلم اخذ به
پشت به متوسطه دانشآموزان همه كه ميكند ايجاد را فرصت
برخي ميدهد اجازه نشوند ، كشيده دانشگاهها دربهاي
به آشنا شهروند يك عنوان به لازم اطلاعات كسب با ازآنها ،
از و شوند اجتماعي زندگي صحنههاي وارد محيطي ، مسائل
.بكاهد كنكور متقاضيان فشار
گرفته درنظر كساني براي نيز دانشگاهي پيش يكساله دوره
كه دادهاند نشان متوسطه ، ساله سه طول در كه است شده
تحصيلات و دانشگاه به ورود براي را لازم علاقه و توانايي
است اين ساختار ، اين موفقيت لازمه اما.هستند دارا عالي
برسند باور اين به دولت و مجلس از نظام مسئولين همه كه
سوي به زندگيشان دوران دربهترين را كشور جوانان نبايد كه
شباهت بيش سرابي به كوچكي ، بواسطه كه دهند سوق هدفي
و پيشدانشگاهي مراكز ظرفيت كاهش از حمايت با و ندارد
توانايي حداقل كسب به موفق كه كساني به فقط آن ، اختصاص
از بسياري در كه همانگونه) شدهاند متوسطه پايان در لازم
.بگيرند را سرسامآور هجوم اين جلوي (است چنين كشورها
اگر 30 مثال براي كه است آن از كشور مسئولين نگراني اما
پيدا راه دانشگاهي پيش دوره به متوسطه ديپلمههاي درصد
كرد؟ بايد چه آنان بيكاري و مانده باقي درصد براي كنند ،
طراحان و پرورش و آموزش كارشناسان چشم از نيز مشكل اين
يكساله دورههاي پيشبينياست نمانده پوشيده جديد نظام
دارد ، وجود نيز ديگر كشورهاي در كه همانگونه آموزي ، مهارت
اين به پاسخ براي پرورش و آموزش نظام تغيير لايحه در
:است شده پيشبيني زير شرح به دوره اين.است پرسش
(پسران براي سربازي دوران شروع تا) متوسطه ديپلمههاي
دروسي آموختن جاي به و ميكنند شركت يكساله دوره اين در
را مهارتي داشت ، نخواهد نقشي آنها زندگي آينده در كه
.بود خواهد كارگشا ايشان آينده براي كه ميآموزند
شده ايجاد شغلي فرصتهاي اختصاص و كار وزارت حمايت با
انگيزه آموزي ، مهارت يكساله دوره فارغالتحصيلان براي
.يافت خواهد افزايش آموزشي مراكز اين سوي به جذب
انجام جهت عمومي وظيفه نظام اداره حمايت و هماهنگي با
از بخشهايي در آموزشي دوران پايان از پس سربازي خدمت
از بخشي دارد ، فارغالتحصيلان اين مهارت به نياز كه دولت
براي نيز تجربه كسب و مفيد اشتغال و مرتفع دولت مشكلات
.شد خواهد ايجاد كشور جوانان
مراكزي چنين راهاندازي كه شود مطرح سوءال اين است ممكن
بافرض است؟ ممكن چگونه دولت ، اقتصادي شرايط به توجه با
شوند ، وارد پيشدانشگاهي به ديپلمهها درصد اينكه 30
به باتوجه باقيمانده درصد ورود 70 عدم از حاصل صرفهجويي
معادل پيشدانشگاهي دوره دانشآموز هر سرانه هزينه اينكه
خواهد بوجود را بزرگي سرمايه ميباشد ، ريال ميليون يك
در حرفهآموزي مراكز توسعه براي آن كارگيري به كه آورد
حل را دانشآموزان از گروه اين آموزش مشكل سال ، چند ظرف
.كرد خواهد
:شد خواهد حل متعددي مشكلات امري ، چنين تحقق صورت در
امكان و بود خواهد روبهرو كمتري هجوم با سنجش سازمان
فراهم نيز دانشجو گزينش براي مناسبتر روشهاي انتخاب
.شد خواهد
وجوانان شد خواهد مفيدتري آموزشهاي صرف كشور ، سرمايه
.كرد خواهد كار بازار در حضور براي توانا را كشور
خواهد افزايش كشور حرفهاي و فني آموزش مراكز ظرفيت
با متناسب ظرفيتي ما ، جامعه بودن جوان به توجه با و يافت
.شد خواهد ايجاد كشور اجتماعي بافت
رساندن و بعد درسالهاي حرفهاي و فني توسعه براي زمينه
متوسطه دانشآموزان درصد حدود 50 به شاخه اين ظرفيت
.شد خواهد ايجاد
كار فرهنگ به مدركگرايي فرهنگ تغيير جهت در بلندي گام
.شد خواهد ايجاد
"زرافشان علي"
علمي اخبار
|
مادر بدن مصونيت نظام چرا
نميزند؟ پس را جنين
آمريكايي پژوهشگران از تيم يك :خارجي رسانههاي واحد
چرا:يافتهاند دست پزشكي راز يك كشف به ميكنند تصور
رد و نزده پس را خود جنين مادر ، يك بدن مصونيت نظام
برخي جديد درمان براي را راه سوءال ، اين پاسخ نميكند؟
.ميكند باز بيماريها
نيمي تنها ژنتيكي ، لحاظ از ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
ديگر نيم.دارند تعلق وي به مادر يك فرزندان بدن از
و است خارجي بافت فني نظر از كه است ، پدر به متعلق
از.بزند پس را آن بايد مادر بدن مصونيت نظام "معمولا
به نياز بدن پيوندي اعضاي دريافتكنندگان كه است اينرو
جديد قلب يا كبد ، كليه ، از تا دارند قوي خيلي داروهاي
طبيعي مصونيت دست به آنها نابودشدن از و كرده محافظت خود
بارداري در بهندرت بدن مصونيت نظام اما.كنند جلوگيري
.ميكند دخالت
ميكنند تصور "جورجيا پزشكي كالج" پژوهشگران از تيم يك
:ميگويد پژوهشگر يك.باشند يافته را امر اين دليل
سازوكاري با جنين كه است اين ما كشف خلاصه ، بهطور"
را آن انتظار تاكنون هيچكس كه ميكند عمل شگفتآور
مصونيت نظام از را خود جنين سازوكار ، اين دراست نداشته
".ميكند محافظت مادر بدن
توسط كه شيميايي مادهاي روي را خود نيروي دانشمندان
طي ماده اين.دادند تمركز ميشود ، ساخته جنيني ياختههاي
بدن مصونيت نظام پاسخ انتخابي بهطور زنجيرهاي واكنش يك
صورت ، اين غير در ميكند ، خاموش جنين مورد در را مادر
موشهاي از بهرهبرداري با.ميزند صدمه جنين به نظام اين
براي شيميايي ماده اين كه دادند نشان آنان آزمايشگاهي ،
اين از كه هنگامي.است اساسي موفقيتآميز بارداري يك
سرعت به مادر استثناء بدون بيايد ، عمل به جلوگيري ماده
.ميكند جنين سقط
نظام سرعت به چطور ديد ميتوان ذرهبيني ، نگاه يك در
بافت روز چند طي و ميكند بسيج را خود مادر ، بدن مصونيت
حمل خود با را شده توليد ظريف و (normal) بهنجار
فوقالعاده موضوع اين":ميگويد پژوهشگر يك.مينمايد
كه است اين است ، شگفتآور ما همه براي كه چيزي و بود
ديگر پژوهشگر يك "بود فوقالعاده موضوع اين چقدر
آزمايش اين نتيجه هيچ ، يا همه طبيعت و فطرت":ميگويد
يك نه و است واقعي زيستشناسي موضوع يك اين كه داد نشان
."اتفاقي يا غيرمشخص اثر
در و داد شرح انسانها در را موضوع اين بتوان روزي شايد
مصونيت نظام كه خردسالان قند بيماري مانند بيماريهايي
كارشناس يك.دريافت را آن ميشود ، بسيج خود برضد بدن
و است طبيعي امر يك سازوكار اين جنين ، جفت در":ميگويد
بافت يك تحمل كه ميكند تشويق را (مادر) بدن مصونيت نظام
زده پس و شده رد صورت اين غير در كه باشد داشته را خارجي
با.است علمي كنجكاوي يك از بيشتر خيلي كشف ، اين ".ميشد
خاموش و روشن بدن مصونيت نظام چگونه كه اين دانستن
زيادي شمار به نسبت را آن ميتوانند بهتر پزشكان ميشود ،
.كنند مهار بيماريها از
|
|