زمينهساز مشاركتي ، مديريت
كار محيط در همبستگي و تفاهم
توضيح
زمينهساز مشاركتي ، مديريت
كار محيط در همبستگي و تفاهم
اداري نظام در مشاركتجو مديريت بحث شدن مطرح انگيزه به
كشور
آن تبديل و مديريت ساختار در تحول و تغيير ايجاد براي *
كننده تعيين بسيار فرهنگي مشاركتيبسترسازي مديريت به
.است
تجربه دهه يك
توسعه كشورهاي در مرور به پيش دهه يك از مشاركتي مديريت
برتري.است نشسته بار به و درآمده فعل به قوه از يافته
مشاركتي مديريت يمن به كه صنايع صاحبان از دسته آن آشكار
پايينترين تا خود همكاران خلاقيتهاي و استعدادها از
كه بنگاههايي مديران به نسبت بهرهگرفتهاند ، سطوح
آن ناكاراي مراتب سلسله و سنتي شيوههاي اعمال بر همچنان
اروپايي كشورهاي در حتي كه است شده موجب ميفشارند ، پاي
آمريكا متحده ايالات از پيش را صنعتي انقلاب عصر طلوع كه
بازنگري مديريتي ساختارهاي در بودهاند ، شاهد ژاپن و
بهويژه استعدادها بالندگي رشد براي و گيرد صورت اساسي
يك گردد ، فراهم مساعد زمينههاي جوان و نفس تازه نيروهاي
ميآورد پديد را گمان اين مشاركتي مديريت از نارسا نگرش
و انضباط فروپاشي به منجر مديريت نوع اين اعمال گويا ، كه
كارشناسان اما ميشود ، كار محيط در معقول فرمانبري نظام
و سازمان يك مديريت در كاركنان مشاركت كه باورند براين
حوزه ، نهفته و نو ابتكارات و استعدادها به دادن ميدان
حميت و ميدهد توسعه را مدير يك از مفيد و موءثر پشتيباني
.ميكند تقويت را كاركنان در همبستگي احساس و جمعي
نوع اين ايجاد براي مناسب راهكارهاي يافتن مهم مسئله
تجربههاي از بهرهگيري تجربهها ، تبادل با. است مشاركت
در مشاركت فعالان ميان هماهنگي ايجاد ديگران ، مفيد
راهكارها اين به ميتوان دولتي سازمانهاي و وزارتخانهها
شده تهيه زمينه همين در كه را گزارشي پاياني بخش.رسيد
.ميخوانيد است ،
نيروي آموزش ، مديريت هنرهاي وظايفو مهمترين يكياز
فعل به و استعدادها شكوفاسازي بويژه و سازمانها انساني
اين بيترديد.است آنان خلاقيتهاي و توانمنديها درآوردن
به كاركنان تشويق و انتقادپذيري نحوه در مديريت هنر
سازمان هر سياستگذاريهاي و تصميمگيريها در مشاركتپذيري
.مييابد جدي نمود
در كشور اداري نظام در تحول ايجاد بحث اخير ماههاي در
محور مهمترين و.شد طرح گوناگون ابعاد در رسانهها سطح
اعلام بهرهوري مديريت اجراي و كاركنان مشاركت نيز آن
.گرديد
استخدامي و اداري سازمان كل دبير محمدباقريان مهندس
به اشاره با اداري نظام تحول برنامههاي تشريح در كشور
هزينه مديريت بر مبتني ما برنامهريزيهاي تاكنون اينكه
"بهرهوري مديريت به نياز ما اكنون":گفت است ، بوده
بتوانيم موجود مالي منابع و امكانات با كه نحوي به داريم
و راهكارها كردن پيدا با بايد و كنيم ايجاد بهرهوري
".دهيم قرار مديران اختيار در را منابع اهداف ، انتخاب
سازمان جايگاه مجدد تبيين منظور به":ساخت نشان خاطر وي
امكان "اخيرا كشور ، عمومي فضاي در استخدامي و اداري امور
تصميمگيري مراكز و شوراها از بسياري در سازمان حضور
اعمال سياستهاي و مصوبات تطبيق بر تا شده فراهم دولتي
".نمايد نظارت اداري نظام با شده
ارتقاي نظام مديريت ، در سالاري شايسته نظام طرح وي
و دولت كاركنان مشاركت افزايش كلي طور به و زنان مشاركت
بهرهوري و ارزشيابي نظام آنان ، شغلي امنيت ارتقاي
از را اشتغال طرح و تخصصي و حرفهاي آموزشهاي و كاركنان
.كرد ذكر سازمان مطالعه دست در طرحهاي عمدهترين
رويه طرح كشور ، استخدامي و اداري امور سازمان كل دبير
سازمان بررسي دست در طرحهاي جمله از را مديران نصب و عزل
طرح اين جاري سال پايان تا كرد اميدواري ابراز و دانست
و عزل در جناحي و سياسي سليقههاي اعمال تا شود ، تقديم
نظام و رسيده حداقل به كل مديران سطح تا مديران نصب
.شود اجرا كشور مديريت در سالاري شايسته
دولتي دستگاههاي در كاركنان مشاركت عنوان تحت نيز همايشي
برگزار دولتي مديريت آموزش مركز توسط جاري سال آذرماه در
مورد را مشاركت طرح اين مديران نشست اين در كه شد
.دادند قرار ارزيابي
مشاركت طرح اجراي بر نظارت فني كميته عضو كردرستمي ، مجيد
از مديريت انواع به اشاره با دولتي دستگاههاي در كاركنان
:ميگويد و ميپردازد طرح اين سابقه به "كليات در " نظر
است شده برده نام مديريت روش يا سطح چهار از "كليات در"
-تفويضي 3 روش -دستوري 2 يا آمرانه روش -از1 عبارتند كه
.مشاركتي روش -مشورتي 4 روش
مورد همه از بيش مشاركتي مديريت جديد ، نظريات در امروزه
سبب مشاركتي مديريت واقع در زيرا.است گرفته قرار توجه
سازمان يك كاركنان و مديران ديدگاههاي و نزديكيانديشه
.ميبخشد بهبود را جمعي عملكرد و ميشود
رياست تاكيد با بگويم بايد طرح ، اين سابقه مورد در
اجراي اداري ، دستگاههاي در مشاركت طرح اجراي بر جمهوري
.شد محول كشوري استخدامي و اداري سازمان به طرح اين
اعلام طرح مجري را دولتي مديريت آموزش مركز نيز سازمان
و آييننامه كه است موظف فني ، كميته مركز ، در.كرد
به دستورالعمل اين.كند تهيه را طرح اجراي دستورالعمل
براي كشوري استخدامي و اداري سازمان در اداري تحول ستاد
اين در مقام بالاترين ستاد ، تاييد از پس و ميرود تصويب
آن در نيز جمهور رئيس كه اداري عالي شوراي يعني زمينه ،
.ميكند تصويب را آن و پرداخته طرح ارزيابي به دارد ، حضور
در آزمايشي صورت به ابتدا است جديد و نو چون طرح اين
و درمان و بهداشت دفاع ، سازندگي ، جهاد وزارتخانه چهار
استانداري چهار در تلفن و تلگراف و پست و پزشكي آموزش
پس.ميشود انجام شرقي آذربايجان و كردستان يزد ، خراسان ،
به و شده ارزشيابي آنها نتايج طرح ، آزمايشي اجراي از
را طرح اجراي شورا اگرميشود عرضه اداري عالي شوراي
.شد خواهد اجرا آن يك بند بداند ، موفق
مجري واقع در كه مديريت آموزش مركز در مستقر فني كميته
با دارد ، عهده بر را آن اجراي بر نظارت و است طرح
تماس در شده ياد وزارتخانههاي و استانداريها نمايندگان
نظام طرح ، مرحله اولين.دارد مرحله چهار طرح اين.است
ترتيب اين به نظام ايناست پيشنهادات بررسي و پذيرش
از نظر ، مورد موءسسه يا سازمان كاركنان كه ميشود تشكيل
به ميتوانند آنها ميكندكه انتخاب را نفر خود 7 بين
و دهند جلسه تشكيل پيشنهادات بررسي و پذيرش شوراي عنوان
اين.كنند مطرح را كاركنان سوي از رسيده پيشنهادهاي
اگر كه ميشود داده كارشناسان به ارزيابي براي پيشنهادها
شورا در بررسي از پس بود ، مثبت پيشنهاد مورد در آنان نظر
در.ميشود مشخص كارشناس سوي از نيز پيشنهاددهنده پاداش
سوي از نيز نفر يك پيشنهادات ، بررسي و پذيرش نظام شوراي
رياست نقش كه ميكند شركت شورا دبير عنوان به مركز رياست
كه ميشود مطرح پرسش اين دراينجا.دارد بعهده را شورا
اصل شدن مخدوش باعث است ، مديريت نماينده شورا رئيس وقتي
نميشود؟ كاركنان مشاركت طرح
واقع در جلسه ، دبير":ميگويد پاسخ در كردرستمي دكتر
نقش هيچگونه و است مديريت با شورا اين بين واسط حلقه
در تصرف و دخل حق دبير ديگر عبارت به.ندارد اجرايي
تنها و ندارد را كاركنان نمايندگان تصويب مورد مطالب
".ميدهد انتقال مركز رئيس به را آنها نظرات
سازمانهاي كليه در طرح اين اجراي براي تضميني چه اما
مديريت آموزش مركز فني كميته مسئول دارد؟ وجود دولتي
شركتها ، وزارتخانهها ، كليه اينكه به اشاره با دولتي
آنها بر قانون شمول كه دستگاههايي كليه و بانكها موءسسات ،
:ميافزايد كنند اجرا را طرح اين بايد است نام ذكر مستلزم
برنامه مطابق موءسسه ، اين در مذكور منابع براساس"
اداري امور سازمان توسط كه آئيننامهاي شده ، زمانبندي
ميشودمديران اجرا و ارائه تنظيم ، كشوري استخدام و
". باشند مي طرح اين اجراي به موظف
...اقتباسها هميشگي مشكلات
مدلهايي و شيوهها از بهراحتي ما ايران ، در متاسفانه
اهداف جوانب ، كليه اينكه بدون ميكنيم اقتباس غرب در
خوب را آنها ويژگيهاي ديگر و اجتماعي -فرهنگي بستر
در و مطلوب شيوهاي به بتوانيم خود كشور در تا بشناسيم
اين جمله از.كنيم الگوسازي مدلها ، و روشها آن از خور
توجه نكته اين به كه است غرب در مديريت شيوه مدلها ،
داده توجهي قابل اختيارات مديران به غرب در اگر نداريم
رفتار دارد وجود غرب در كه منسجمي قوانين اما ميشود ،
كنترل و تحديد را مديران فردگرايانه و منفعتجويانه
اندازه آن به آنان نزد در قانون حرمت حفظ حتي و ميكند
رفتار كنترل در زيادي مقدار به موضوع اين كه است قوي
تاثيرگذار كنند حركت جامعه منافع چارچوب در اينكه و آنان
.است
اجراي باشيم داشته توجه حساس نكته اين به بايد بنابراين
كنترل و قوانين منظم اجراي مستلزم ايران در طرح موفق
يك.باشد مي مختلف سطوح در مديران كار وارزشيابي
ما":ميگويد زمينه اين در دانشگاه استاد و جامعهشناس
غرب ، از ناقص اقتباس همين دليل به كار ، محيطهاي در
جامعه فرهنگ و واقعيتها با متناسب ارتباطات نتوانستهايم
زود خيلي ژاپنيها اما.كنيم عمل موفق و كرده ايجاد
در كه را جمعگرايانهاي قوانين و شدند معضل اين متوجه
كار محيط به غرب ، از اقتباسي هيچ بدون بود ، حاكم خانواده
مثل نيز كار محيط كه كردند توصيه چنين آنها.كردند منتقل
خانواده ، رئيس همچون موءسسه ، يك رئيس من است خانواده محيط
و است زيردستانم به امنيت دادن اول ، درجه در وظيفهام
امكان مختلف دلايل به كه كردم برخورد هم كارمندي با اگر
خانواده ، در عقبمانده بچه همان مثل نداشت را فعال كار
او به را شرايطش با متناسب كار سرزنشي هيچ بدون بايد
".كنيم واگذار
با ژاپن پيشرفت علت و شاخص مهمترين اينكه به اشاره با وي
عمده منابع ديگر و نفتي منابع از و است كوچكي كشور اينكه
كارآمد و صحيح مديريت داشتن همان نيست ، برخوردار چنداني
جوامع در كه ميدهد نشان مطالعات:ميافزايد است ،
اگر و است متفاوت فردگرا جوامع با مديريت شيوه جمعگرا ،
ارزشهاي با متناسب و سازگار مديريت شيوههاي ما
آموزش مديران به و كنيم پياده جامعه در را جمعگرايانه
گامهاي كنند ، مسئوليت احساس زيردستانشان به نسبت كه دهيم
.برداشتهايم مثبتي
از ناقص اقتباس اين نتايج بررسي در جامعهشناس اين
امنيت احساس وقتي ميكنم فكر من":ميگويد غرب مديريت
منفعتجويانه عملكرد به نسبت سازماني كاركنان براي
و عرصهها در روند اين و باشد نداشته وجود مديران
نوآوري و خلاقيت نوع هر يابد ، تداوم گوناگون جايگاههاي
احساس خلاقيت ، اول شرط زيرا.ميشود روبهرو مشكل با
همه بهرغم را مختلف راههاي بتواند انسان كه است امنيت
".دهد قرار آزمايش مورد خطرات
فرهنگي بسترسازي ضرورت
مديريت استمرار به توجه با كه باورند اين بر صاحبنظران
كه گوناگون موءسسات و سازمانها در سالها طول در كلاسيك
دستوري و خشك خيلي صورت به پائين به بالا از مراتب سلسله
مديريت ساختار در تحول و تغيير ايجاد براي ميشود ، اجرا
بسيار فرهنگي بسترسازي مشاركتي ، مديريت به آن تبديل و
و صدا بويژه رسانهها بسترسازي ، اين در.است تعيينكننده
برگزاري همچنين و كند ايفا مهمي نقش ميتواند سيما
ميتواند كاركنان و مديران براي مناسب آموزشي دورههاي
مختلف ابعاد در را مشاركتي مديريت مثبت آثار و زوايا
اين مثبت نكات شناسايي با ترتيب بدين.سازد مشخص و روشن
كاركنان و مديران ميان در ملي عزم يك واقع در مديريت نوع
را طرح اين تحقق امكان كه ميآيد بوجود دولتي سازمانهاي
.ميآورد فراهم بيشتر هرچه
طرح اجراي براي":ميگويد زمينه اين در كردرستمي دكتر
جامعه تا شود انجام فرهنگي اقدامات بايد كاركنان مشاركت
اين در سيما و صدا.بشناسد "كاملا را مديريت نوع اين
.باشد فعال ميتواند زمينه
طرح اين اجراي براي چهاركارگاه ما شد اشاره كه گونه همان
و علمي -تخصصي كارگاه آموزشي ، كارگاه ديدهايم تدارك
در.اداري مقررات تطبيق كارگاه و تبليغي -فرهنگي كارگاه
بسترسازي اين بايد ما تبليغي -فرهنگي و آموزش كارگاههاي
بايد چگونه كه كنيم بررسي بايد همچنين و كنيم دنبال را
فعلي مديريت در تحول و تغيير ضرورت به را مديران
در مشاركتي مديريت بحث كه است اين واقعيتفراخوانيم
پايههاي از حقيقت در و دارد هم ارزشي پيام ما كشور
به بايد كه ميپذيريم ما شوراها ، بحث درميباشد شوراها
روايات و احاديث در.كنيم گوش نيز خود مقابل طرف حرف
".دارد وجود قضيه اين نيز ما مذهبي
اداري نظام مشكلات شما نظر به كه پرسش اين به پاسخ در وي
اندازه چه تا مشاركتي مديريت و چيست مديريت زمينه در ما
است اين بحث":ميگويد دهد ، جواب مشكلات اين به ميتواند
بر بايد دقيق طور به مديران ، انتصاب و انتخاب در ما كه
مهارتي ميزان و تخصصي دانش و آموزشي دورههاي لياقتها ،
نكته.شايستهسالاري براساس يعني.كنيم تكيه دارد فرد كه
بايد كه سازيم قانع را كاركنان و مديران كه است اين بعدي
بستر يك در بتواند كارمند و كنند گوش يكديگر حرف به
اين به نيز مدير و برساند مدير گوش به را حرفش مناسب
و كند نظرسنجي خودش فعاليتهاي از بايد حال كه برسد باور
".بگذارد احترام كاركنانش نظرات و سخنان به
از نظرخواهي براساس جمعي تفكر ايجاد كردرستمي دكتر
مشاركتي مديريت اجراي مثبت آثار ديگر از را كاركنان
يك و مدير يك بجاي مديريت نوع اين در:ميگويد و ميداند
.ميشود جمعآوري فكر صدها واقع در فكر ،
دستيابي براي امروز دنياي در:ميگويد صاحبنظران از يكي
مقوله چهار كه داريم نياز جامعه ، و سازماني توسعه به
بر جامعه و سازمان منافع ترجيح و مشاركت نوآوري ، خلاقيت ،
.بخشيم نمود خود موءسسه يا سازمان درون در را فردي منافع
كنيم ، اجرا جامعه در توانستيم را عامل چهار اين اگر
و سازمانها ساير با ارتباط و نوآوري تنوع ، از صحبت امكان
به "صرفا اگر اما.ميآيد بوجود نيز سيستمي تصميمگيري
در قالبي تصميمگيريهاي اجراي و كارآيي و اثربخشي دنبال
ميشود ، اداره كلاسيك مديريت روش با كه باشيم سازماني
.كوتاهمدت در اما باشيم داشته را كارآيي اين است ممكن
پيدا سازماني توسعه و تحول سازمان نهايت در بنابراين
و پذيرش شوراي دبير.نميرود بهبود سمت به و نميكند
ديگر درباره دولتي مديريت آموزش مركز پيشنهادات بررسي
مشاركتي مديريت بحث در:ميگويد مشاركتي مديريت آثار
و كيفي نيروهاي و ندارد آمرانه برخورد مدير ، ديگر
خود و بالاميزنند را آستينهايشان واقع در كاركنان
مدير بهرحال گروهها اين در ميدهند تشكيل كيفي گروههاي
به فرد سالاري شايسته براساس اگر و دهد نظر بايد هم
با ميكند سعي يا دارد وجود حالت دو باشد نرسيده مديريت
اينكه يا و گيرد فرا را مناسب آموزش لازم ، فنون فراگيري
مديريت نتيجه مهمترين بنابراين.ميكند ترك را سازمان
بايد كه ميگيرد قرار جمعي در مدير كه است اين مشاركتي
را سازمانش بتواند تا كند مطرح را جديدي تفكر و نو حرف
.بخشد توسعه
توضيح
روز كه "كنيم؟ متمركز را خود حواس چگونه" مطلب - 1
نوشته شد ، منتشر يك صفحه در چهارشنبه30/10/77
.بود افتاده قلم از وي نام كه بود ، آذرفرشي الهام خانم
چهارشنبه 30/10/77 ، روز صفحه 11 در شده منتشر مطلب در - 2
يد ميزان اين مصرف يد ، چايخوري قاشق يك مصرف از منظور
يد ، ميزان اين كه است بديهي و بوده انسان متوسط عمر طي در
يد.شود مصرف يددار نمك بويژه يد ، تركيبات صورت به بايد
براي آن از استفاده و بوده سمي محلول ، يا و خالص صورت به
.است مضر بسيار انسان
|