تمدنها گفتوگوي و موسيقي
ونقاشي عناصرموسيقي گويايي
درنمايش
تمدنها گفتوگوي و موسيقي
موسيقي بينالمللي جشنواره چهاردهمين برگزاري بهانه به
فجر
بهمن تا 39 از 15 فجر موسيقي جشنواره چهاردهمين:اشاره
گروههاي حضور با همزمان بهطور تهران شهر تالار در 17
مختلف كشورهاي از گروه ده و كلاسيك مقامي ، سنتي ، موسيقي
گروههاي و هنرمندان جشنواره اين در.ميشود برگزار
چين ، اوكراين ، ايتاليا ، مكزيك ، چون كشورهايي از موسيقي
از پس نخستينبار براي...و اتريش گرجستان ، تركيه ،
بينالمللي عنوان كه دارند حضور اسلامي انقلاب پيروزي
اصلي موضوع.روست آن از دوره چهاردهمين در جشنواره
قابليتهاي كه ست"تمدنها گفتوگوي و صلح" امسال جشنواره
در پراهميت ابزارهاي از يكي ايران موسيقي هنر بالقوه
برنامههاي با آشنايي براي.ميآيد بهشمار اينخصوص
اهداف معرفي به فجر موسيقي بينالمللي جشنواره چهاردهمين
:ميپردازيم آن مختلف بخشهاي و
ذيل اهداف با فجر ، موسيقي بينالمللي جشنواره چهاردهمين
از ويژه و جنبي ملل ، موسيقي بانوان ، مسابقه ، :بخش پنج در
هفتاد و سيصد و يكهزار بهمنماه نهم و بيست الي پانزدهم
.ميشود برگزار هفت و
جدي و هدفدار اصيل ، موسيقي معرفي و صحيح هنر حفظ -1
.اسلامي والاي فرهنگ و تفكر مباني بر منطبق
و مناطق در موسيقي ، هنر بازمانده گنجينههاي بازشناسي -2
كشورهاي ساير مسلماننشين مناطق و ايران مختلف نواحي
عزيزمان كشور با مشترك مواريث و فرهنگ داراي كه جهان
.هستند
.مختلف تمدنهاي و ملل موسيقي اصولي شناخت و معرفي -3
در كه هنرمنداني موءثر تلاشهاي از قدرشناسي و حمايت -4
غنيتر هرچه و موسيقيايي نغمات از اصيل ، جلوههاي ارائه
برنامههاي اجراي با موسيقي ، هنر فرهنگي جنبههاي ساختن
.هستند كوشا تعاليبخش ، و مفيد
اين معرفي و جوان قشر ذاتي استعدادهاي به خاص توجه -5
.جدي موسيقي عرصه به استعدادها
ارائه جهت بانوان براي شايسته و مناسب محيط ايجاد -6
اين از بانوان صحيح استفاده و موسيقي اختصاصي برنامه
.برنامهها
تمدنها ، گفتوگوي عرصه در ايران ابتكار به عملي توجه -7
.گفتوگو و صلح موسيقي بهنام
مقامي موسيقي پژوهشگران و استادان خدمات از قدرشناسي -8
.ايران سنتي و
جشنواره چهاردهمين در شركتكننده مختلف گروههاي
در 21 اجرا شانزده و سيصد از بيش فجر ، موسيقي بينالمللي
با و پرداخت خواهند برنامه اجراي به سالن در 17 و سانس
در برنامه پانصد از بيش مسابقه ، بخش در اجراها احتساب
.خواهدشد اجرا جشنواره روز چهارده طول
جشنواره مختلف بخشهاي معرفي
:مسابقه بخش -الف
رده سه در كه دارد موسيقي جوان نسل به اختصاص بخش اين
.شدهاند تقسيم ج و ب و الف سني
سال تا 12:الف سني رده
سال تا 16 ب12 سني رده
سال تا 20 ج16 سني رده
آكاردئون ، چون سازهايي از استفاده با بخش اين در هنرمندان
ويلن سنتور ، دوتار ، دف ، تنبك ، تنبور ، تار ، پيانو ،
گيتار ، كمانچه ، آذري ، تار ني ، كلاسيك ، ويلن ايراني ،
چهار در آواز همچنين و نقاره گارمون ، كلارينت ، ترومپت ،
:رشته
رديفي -دستگاهي -سنتي -1
مقامي -2
كلاسيك -3
آهنگسازي -4
ارزيابي و داوري مورد و ميكنند اجرا را خود برنامههاي
.گرفت خواهند قرار
از شركتكننده مختلف گروههاي بين از بخش اين در
و 215 شهرستانها از نفر تعداد 104 تهران ، و شهرستانها
بخش به و شده پذيرفته (نفر 319"جمعا) تهران از نفر
برنامه اجراي به كه كردهاند پيدا راه جشنواره مسابقه
.پرداخت خواهند
:بانوان بخش -ب
خنيا ، سمنبويان ، پروانه ، نامهاي به گروه بخش 12 اين در
سرخي ، حسيني ، مهر ، نغمه ، بهار ، مهان ، ياس ، زنگنه ، كشاورز ،
سالن يك در كه كردهاند شركت باكو از گروه يك و پرتو
.پرداخت خواهند برنامه اجراي به اختصاصي
:ملل موسيقي بخش (ج
چين ، كشورهاي از نفر حدود 100 در و گروه بخش 14 اين در
افغانستان ، تاجيكستان ، ،(گروه 2) ازبكستان اوكراين ،
و قونيه گرجستان ، پاكستان ، هند ، تركيه ، اتريش ، مكزيك ،
سالنهاي در جشنواره روز طي 14 در و كردهاند شركت سودان
تالار نياوران ، فرهنگسراي تالار رودكي ، سالن وحدت ، تالار
شهيدآويني ، تالار محراب ، تالار آزادي ، فرهنگي مجموعه
تهران ، دانشگاه فارابي ، تالار گلستان ، فرهنگي مجتمع تالار
دانشگاه خواجهنصير ، دانشگاه بهشتي ، شهيد دانشگاه
اجرا را خود برنامههاي الزهرا دانشگاه و اميركبير
.كرد خواهند
:جنبي بخش (د
مختلف شهرستانهاي و تهران از بسياري گروههاي بخش اين در
كلاسيك و رديفي مقامي ، بخش سه در كه كردهاند شركت
.پرداخت خواهند برنامه بهاجراي
و استانها از گروه قالب 35 در نفر ، مقامي 350 بخش در
كرمانشاه ، اروميه ، مازندران ، سنندج ، گنبد ، زاهدان ، شهرهاي
گيلان ، شهركرد ، بوشهر ، تربتجام ، مشهد ، هرمزگان ، قوچان ،
در و كردهاند شركت سياهكل و ايرانشهر تبريز ، خرمآباد ،
مجموعه باستان ، ايران فرهنگي ، ميراث رودكي ، تالارهاي
فارابي ، گلستان ، مجموعه شهيدآويني ، محراب ، آزادي ،
اميركبير و نصير خواجه بهشتي ، شهيد تهران ، دانشگاه
.خواهندكرد اجرا را خود برنامههاي
حاج استاد -ازجمله مقامي برجسته استادان از گروهي همچنين
استاد -(سنندج) غوثي خليفه استاد -(قوچان) سليماني قربان
استاد -(اروميه) دهقان عاشيق استاد -(سنندج)بهمني محمد
رحيمپور مصطفي استاد -(ايرانشهر) اسپندار شيرمحمد
-(گيلان) پوررضا استاد -(قائمشهر) خوشرو استاد -(سياهكل)
كياني فاروق محمد استاد -(تبريز) اسكندري حسن عاشيق
.كردهاند شركت بخش اين در...و (تربتجام)
چاووش ، دلنوازي ، باربد ، پرنيان ، گروههاي رديفي بخش در
بيداد ، بهار ، طراوتي ، ساوالان ، عارف ، خدا ، مردان خرم ،
فرهنگ ذوالفنون ، :استادان همچنين و فاخته نهفت ، شفيعيان ،
.كردهاند شركت...و كياني استاد شريف ،
فريدون رهبري به تهران سمفونيك اركستر كلاسيك ، بخش در
برنامه اجراي آماده ديگر كلاسيك گروه هشت حدود و ناصري
.هستند
:ويژه بخش ( -ه
به عملي توجه با جهاني ، صلح و موسيقي باعنوان بخش اين
تمدنها گفتوگوي عرصه در ايران اسلامي جمهوري ابتكار
اجراي و گفتوگو شامل كه است گرفته صورت
تمدنها گفتوگوي و صلح موضوع با برنامههايموسيقي
.خواهدشد برگزار
استادان توسط سخنرانيهايي سلسله فرش ، موزه تالار در
كلاسيك ، و مدرن موسيقيهاي حوزه در ايران موسيقي بزرگ
از برخي كه خواهدشد ، ارائه جهان فولكلور و مقامي رديفي ،
در.بود خواهد آثار عملي اجراي بههمراه سخنرانيها اين
دكتر مشايخي ، دكتر مدرن ، كلاسيك و ملي كلاسيك موسيقي بخش
.كرد خواهند شركت ناصري فريدون و موحد آذين دكتر رياحي ،
علي پيرنياكان ، داريوش طلايي ، داريوش كياني ، مجيد
ايران رديفي موسيقي به نيز منظمي رضا درويش و حداديان
تكه دكتر سليماني ، قربان حاج درپور ، نورمحمد.ميپردازند
كرد خواهند گفتوگو مقامي موسيقي موضوع با كياني فاروق و
موسيقي توضيح به نيز ديگر كشورهاي نمايندگان از برخي و
.پرداخت خواهند كشورهايشان
ونقاشي عناصرموسيقي گويايي
درنمايش
هفدمين برپايي انگيزه به تئاترارمنستان گروه وگوبا گفت
فجر تئاتر المللي بين جشنواره
و من ولي.ديدم "ارمنستان" كشور از نمايشي درجشنواره *
نتوانستيم بوديم ، سالن در كه ديگري تماشاگران اغلب
بر "صرفا چون.كنيم برقرار نمايش اين با ارتباطي هيچگونه
تماشاگر مشكل اين ميكنيد فكر آيا.بود استوار ديالوگ
دارد؟ ديگري علت يا است ، ايراني
ديالوگ از "صرفا ما چون.نباشد اينطور ميكنم فكر نه
نقاشيهاي و موسيقي چون ديگري عناصر و.نميكنيم استفاده
.گوياست كافي بهقدر ما كار در نيز پسزمينه
دارد؟ ارمني فرهنگ با ارتباطي شما نمايش متن آيا *
آن كه است فرانسوي متن يك به مربوط اصلي نمايشنامه.نه
سامسون آقاي و نوشتهاند تومانيان هوانس آقاي را
.كردهاند منطبق ما فرهنگ با آنرا استپانيان
رسيده استقلال به تازه كشورهاي از كه نمايشهايي اغلب *
قومي "كاملا مضامين از برگرفته است شده اجرا ايران در
چرا؟ است ، ملي
جماهير اتحاد فروپاشي از پس البته.نيست اينطور.نه
گرايش ملي موضوعات به كشورها ، اين دولتهاي اغلب شوروي
.است مشخص هم آن علت و ميدهند نشان بيشتري
تئاتر اينكه خاطر به اغلب ايران تئاتر هنرمندان *
و سينما به كند تامين را آنها زندگي هزينه نميتواند
كشور در آيا ميپردازند ، ديگر مشاغل حتي يا و تلويزيون
دارد؟ وجود معضلي چنين هم شما
ماهيانه حقوق دولت سوي از ارمنستان هنرمندان البته.بله
اجرا دست در را نمايشي كه زماني چه.ميدارند دريافت
كه زماني البته.ندارند كاري كه هنگامي چه و دارند
دريافت نيز ويژهاي مبلغ دارند ، اجرا دست در را نمايشي
به روزانه معيشت تامين آنجاييكه از البته اما.ميكنند
در كردن كار از ناچار اغلب آنها است ، مشكل شكل ، اين
حرفه به نوعي به شغلها اين البته ولي هستند ديگر مشاغل
يك كه من دوستان از يكي "مثلا.است نزديك خودشان اصلي
.ميكند صحبت توريستها براي موزه يك در است تئاتري
هستند؟ فعال حرفهاي گروه چند ارمنستان در *
در اما.هستند دولت به وابسته همگي كه حرفهاي گروه 12
.ميكنند فعاليت نيز مستقل گروه پنج-چهار ايروان شهر
نظرات و نظارت اعمال موجب گروهها اين بودن دولتي آيا *
نيست؟ دولتي
اين اماميدهد دولت اجرا ، براي را نهايي تاييد البته
به دولت نظر اعمال منظور بلكه.نيست سانسور منزله به
.است كار مطلوب كيفي ناظر عنوان
ميشود؟ شامل را چيزهايي چه ممنوعه موضوعات *
بشود شايد.ندارد وجود تئاتري موضوعات در محدوديتي عملا
يا شخصي ، غرضهاي از پرهيز اخلاقي ، موضوعات برخي حفظ گفت
حقوقي يا شخصي شكايات به منجر كه آميزي توهين موضوعات
.ميشود محسوب محدوديتها جزء شود ،
.است ايران در تئاتري مركز فعالترين و عمدهترين تهران *
ميشود؟ محسوب تئاتر مركز ايروان نيز ، ارمنستان در آيا
نيز واناتسو و گمري چون ديگري شهرهاي در ولي.بله
.دارد وجود گسترده شكل به تئاتري فعاليتهاي
ببريد؟ نام را تئاتري معروف گروه چند است ممكن *
.ميكنند كار سنتي اغلب كه تاترون ماي.بله
نمايشهاي سنتي ، نمايشهاي بر علاوه كه گيان سوندو
يك نيز بارونيان هاكوب.ميبرند صحنه به هم دراماتيك
ما گروه.ميكنند كار اپرت و كميك طنز كه است معروف گروه
.است "تجربي گروه" يك است ايروان جوانان عنوانش كه نيز ،
و ميل به بسته گروهي هر كه شويد متوجه ميتوانيد
.ميبرد صحنه روي بر را نظرش مورد كار علاقهاش
آن به "اصطلاحا كه دارد وجود تماشاخانههايي ايران در *
اين ديدن به مردم عامه اغلب ، و ميگويند لالهزاري تئاتر
و است سياهبازي و طنز كه نمايشهايي.ميروند نمايشها
چنين آياميشود طرح آن در كلامي و سطحي شوخيهاي بيشتر
دارد؟ وجود نيز شما كشور در نمايشهايي
به اجتماع كمسواد وعامه تودهها نيز ارمنستان دربله
نيست عميق خيلي كه نمايشهايي.ميروند نمايشها اين ديدن
.ميپردازد سطحي خيلي مسايل به و
است؟ چقدر شما كشور در نمايش بليت بهاي *
بليت خريد توانايي نيز مردم درصد و 80 دلار 2"نهايتا
ميرسد نظر به ولي.است كمي خيلي پول دلار چون 2دارند
.كند پيدا افزايش بها اين مرور به
خود نفع به آنرا دولت يا ميرسد شما به گيشه فروش آيا *
ميكند؟ برداشت
براي يا و ميشود تقسيم گروه بچههاي بين پول نه ،
.ميشود پسانداز بعد نمايشهاي
هستند؟ فعال هميشه تئاتر سالنهاي آيا *
مشكل بهدليل زمستانها ولي تابستانها در بهويژه.بله
سالنهاي مگر.نيستند فعال سالنها بيشتر سوخت ، كمبود
.دارند نمايش سال طول تمام در كه بزرگ
ميشود؟ تمرين مدت چه متوسط بهطور نمايش هر *
.ماه شش تا سه
را ارمنستان كشور تئاتر از شاخص بازيگر چند است ممكن *
.ببريد نام
هستيم مانگران كه است زياد آنقدر آنها تعداد ولي.بله
خورن از ميتوان ولي.شويم قايل تمايزي آنها بين
نام وارطرلسيان وارطاهي و مسيان ولاديمير آبراهاميان ،
.برد
|