بدهيم؟ چگونهامتحان
وچالشهاي بيكاري جمعيت ، رشد
آينده
، انقلابي نگاران روزنامه
نگار روزنامه انقلابيون
روزنامه مديرمسئول دادگاه
ميشود برگزار اسفند سوم
كيهان
بدهيم؟ چگونهامتحان
دشواريهايي از مطلوب نتيجه كسب دلهره و امتحان:اشاره
آن با خود تحصيل دوران طول در ما از يك هر كه است
ميدان وارد متعددي عوامل بين ، اين درهستيم روبهرو
به تشويق را شخص سو يك از دانستن شوق و انگيزه.ميشوند
نتيجه كسب از نگراني و اضطراب و ميكند فراگيري و آموزش
عوامل جزو ديگر ، سويي از پيشرفت عدمامكان و نامطلوب
.هستند آزمون و امتحان در تاثيرگذار
كه شد متفاوتيروبهروخواهيد آموزشهاي با زير مقاله در
داده قرار موردنظر متفاوت زواياي از را امتحان با برخورد
در كاربردي راهحلهاي متفاوت دشواريهاي با مواجهه در و
.ميدهد قرار مختلف مقاطع دانشجويان و دانشآموزان اختيار
از يكي:ميترسم دوصدا از":ميگفت بناپارت ناپلئون
و امتحان اضطراب ".توپخانه آتش از ديگري و معلم زنگ صداي
دشواريهاي از يكي قبولي نمره بدستنياوردن از نگراني
درحاليكه.است آموزشي متفاوت سيستمهاي مهم بسيار
فراگيري دانشگاهي تحصيلات و پرورش و آموزش هدفغايي
مانع امتحان بهنام سدي اما است ، علمي و جديد مطالب
هر كه است بوده دلهرهآوري حال عين در و وقتگير
شده روبهرو آن با دلخوري با بارها دانشجويي و دانشآموز
كه است پديدهاي اضطرابآور و جدي مانع همين اما.است
هر دردست مومي به ميتواند منطقي و درست برخورد درصورت
.شود تبديل دانشجو و دانشآموز
امتحان براي شدن آماده
امتحانات با برخورد براي تدبير سنجيدهترين و بهترين
اكثر.است امتحانات در آمادگي جهت بلندمدت طراحي
بلند آنقدر را تحصيلي سال يا ترم طول دانشآموزان
.نميكنند توجه ترم پايان امتحانات به آن طي كه ميدانند
اهميت متوجه را ما زمان ، از بهينه استفاده متخصصان اما
كه روزهايي.ميكنند ميشود ، سپري كه روزي و هرلحظه
نتيجه به دستيابي در ميتواند هريك ، از درست استفاده
تاقبل كه مدتي تمام از بيائيد پسباشد موءثر بسيار بهتر
.ببريم استفاده داريد ، دراختيار آزمون يك ازبرگزاري
هفتههاي تعيين و زماني جدول دادن ترتيب كار نخستين
را روز هر برنامه بايد بعدي قدم دراست پيشرو متوالي
درسي مطالب خواندن در نظامداري و منظم مرور و كنيد مشخص
.باشيد داشته
در كه برميگردد خاصي روش به درسي ماده هر مطالعه طريقه
مثال براي.قرارداد توجه مورد بايد مختلف مواد با مواجهه
مطالعه از متفاوت "كاملا بايد رياضيات مرور و خواندن روش
.باشد انگليسي زبان
شدن منظم
مشكل دو "بودن كوشا" و "كارها انداختن بهتعويق" بر غلبه
با مواجه هنگام به دانشجويان و دانشآموزان كه است بزرگي
براين آمدن فائق براي.برآيند آن پس از بايد امتحانات
:ببنديد بهكار را زير موارد ميتوانيد مشكلات
عنوان هيچ به كردهايد طراحي خواندن براي كه ساعتي در *
.برنخيزيد خود جاي از
.كنيد مشخص پيش از را خود درسي تكاليف *
درسها طراحي و كنيد تقسيم كوچك قطعات به را خود درسهاي *
.دهيد انجام كوچك قطعات اين مطابق را
به و كنيد مشخص را درسي ماده هر خواندن براي لازم زمان *
.باشيد پايبند آن
درنظر مشوقهايي خود براي كار ، پيشبرد و خود تقويت براي *
.بگيريد
و كنيد كسب جديد عادات باشيد ، سختكوش درسها ، مرور در *
.باشيد داشته استمرار خواندن درس در
زمان از مناسب استفاده
و دانشآموزان پيشروي بزرگ مشكل دو امتحانات فصل در
دوم مسئله و درسها مرور اول مشكل.دارد قرار دانشجويان
استفاده.است درسها اين بازبيني و مرور براي زماني يافتن
وقت كه ميشود آغاز فعاليتهايي تعيين با زمان از مناسب
مورد انتقادي ديد با را خود اوقات.ميكنند تلف را شما
.دهيد قرار بازبيني
تبعيت شده ازپيشتعيين برنامه از تلويزيون تماشاي در *
.كنيد
ورق كار بهترين ميبريد ، بهسر انتظار در كه مواقعي در *
.است درسي مباحث به پرداختن و كتابها زدن
قطع يا خلاصه ممكن تاحد را غيرضروري تلفني تماسهاي *
.كنيد
سودمند و آزاد دقايق و ثانيهها خود ، وقت تنظيم با *
.يافت خواهيد را فراواني
.كنيد محدود امتحانات فصل در را خود ملاقاتهاي *
درسهاي به كه دعوتهايي و خواستهها به گفتن "نه" در *
.كنيد رفتار رودربايستي بدون ميزند ، لطمه شما
"رواني آرامش" فراگيري
بازبيني و مطالعه كار بايد امتحان ، اضطراب از رهايي براي
باشيد داشته توجه.كنيد آغاز تحصيل اول هفتههاي از را
در و كنيد برخورد فعال بهطور مطالب يادگيري جريان در كه
و انتقادي ديد با و كرده مطرح را پرسشهايي هنگام هر
به دستيافتن براي.كنيد برخورد علمي مباحث با موشكافانه
:كارببنديد به را زير مراحل رواني آرامش
داشته يافتن آرامش انتظار و كنيد تمرين روزمره بهطور *
.باشيد
تمركز خود تنفس نحوه بر و سازيد آسوده و آرام را خود *
.كنيد
.كنيد فكر اكنون و حالا به و كنيد مثبت تلقين خود به *
حساسيتزدايي" روش از امتحان اضطراب از كاستن براي *
.كنيد استفاده "مرحلهاي
.كنيد مشخص مراحلي طي را امتحان اضطراب *
.سازيد آرام را خود *
مشخص خود براي را حساسيتزدايي مراحل آرامش ، حين در *
.كنيد
.دهيد انجام ديگري بعداز يكي را مراحل *
تندرستي و سلامت حفظ
.دارد اهميت بسيار امتحانات فصل در شادابي و سلامت حفظ
غذا مناسب مقدار به و كافي بهاندازه تغذيه ، هنگام در *
مصرف در و باشيد امتحانات فصل در خود وزن مراقب بخوريد ،
.كنيد حفظ را خود تعادل قهوه ، و چاي
.كنيد خودداري بيداري محرك داروهاي خوردن از *
.نزنيد برهم امتحانات فصل در را خود خواب الگوي *
"آرامش كسب" روشهاي ، از داريد ، مشكل خوابيدن براي اگر *
.كنيد استفاده
.كنيد ورزش سال تمام در *
.بپرهيزيد شديد و سخت ورزشهاي از امتحان از قبل *
انجام را ساده نرمشهاي درسها ، بين استراحت هنگام در *
.دهيد
انجام را ساده نرمشهاي ميتوانيد نيز تحرير پشتميز در *
.دهيد
پيش امتحان فصل طي كه را احتمالي مشكلات كنيد سعي *
.كنيد پيشبيني ميآيد ،
.كنيد مطلع امتحان فصل طي خود محدوديتهاي از را نزديكان *
.كنيد آغاز زود را امتحانات براي آمادگي كار *
كمك دريافت
نتيجه به دستيابي براي كه دارد وجود امكان اين همواره
.باشيد داشته مساعدت و كمك به احتياج مطلوب
كمكدهنده منابع
نامشخص و نامعلوم موارد گرفتن درنظر با -خودتان *
.داريد كمك به احتياج هنگام چه كه دريابيد
.است دسترس در همواره كه مساعدتي منبع -همكلاسيها *
.فني و شخصي مشكلات راهنماي -مشاوران *
را سيستم و كاري مواد كه كساني -فارغالتحصيلان *
.ميشناسند
نامعلوم موارد كردن مشخص
.ميگيرد امتحان كسي چه دريابيد *
.ميشود مطرح امتحان در مهمي نكات چه دريابيد *
برگزار مكاني چه در و هنگام چه شما امتحان دريابيد *
.ميشود
.تشريحي يا تستي است؟ صورت بهچه امتحان شكل دريابيد *
دهيد افزايش را خود تمركز
بسياري مشكل ميتواند و است معمول بسيار تمركز در دشواري
نداشتن تمركز گرچه.باشد دانشجويان و دانشآموزان از
كه روشهايي از استفاده با ميتوان اما است ، شايع بسيار
:پرداخت آن رفع به است شده خلاصه اينجا در
.دهيد قرار را مشخصي محل و تعيين زمان خود ، مطالعه براي *
حذف محيط از ميشود تمركز در اختلال باعث كه را مواردي *
.كنيد
نگراني براي زماني دادن اختصاص و "افكار توقف" روش از *
.كنيد استفاده
خود مطالعه موءثر زمانهاي خيالبافي ، زمان از كاستن براي *
.كنيد ثبت را
كتابها ، از ترسيدن و كردن فرار در را خود شده شرطي پاسخ *
.دهيد تغيير
.كنيد مشاوره روانشناس يك با داريد پايداري مشكلات اگر *
كنيد تقويت را خود حافظه
خواهد بهتر بسيار را شما امتحاني نتايج فعال حافظه يك
را كار اين ميتوانيد زير عناصر از استفاده با.كرد
:دهيد افزايش
.كنيد آغاز زود را مطالب مرور *
.بخوانيد ششبار پنج ، را خود يادداشتهاي *
.كنيد بازبيني را مطالعه مورد مطالب *
انجام را كار شويد مطمئن تا برداريد كوتاه يادداشتهاي *
.داد خواهيد
مطالعه مورد موضوعات مطابق را خود يادگيري فرآيند *
.كنيد تعيين
كل يك بهصورت را آن مانند و نمايشي گفتههاي شعرها ، *
.آوريد درنظر
تقسيم كوچك قطعات به را سنگين و پيچيده درسي مطالب *
.كنيد
پيشبرد و حافظه تقويت جهت در ذهني تصويرسازي از *
.كنيد استفاده خود يادگيري
مثبت تفكر
باعث ميتواند آن طي و امتحان از قبل مثبت تفكر داشتن
بستن بهكار با ميتوانيد شما.بشود امتحاني نتايج بهبود
.آوريد بهدست امتحان به نسبت مثبتي ديدگاه زير موارد
.كنيد خودداري خودتان به ناروا برچسبهاي آوردن از *
و قوت نقاط دريافت براي موقعيت يك چشم به را امتحان هر *
.ببينيد خود ضعف
مجددي امكان شكست ، درصورت كه كنيد مقابله فكر اين با *
.نداريد موفقيت براي
.كنيد تمرين خودتان ، به مثبت عبارات گفتن براي *
درس گذشته امتحانات از خود مهارتهاي افزايش براي *
.بگيريد
اهداف و امروز امتحانات مابين ارتباط برقراري با *
.دهيد افزايش را خود كاري انگيزه خود درازمدت
كه بدانيد و بگيريد نظر در را خود گذشته موفقيتهاي *
.داشت خواهد ادامه روند اين آمادگي ، حفظ درصورت
امتحان شب آمادگي
كه است عاملي مهمترين زمان امتحان ، از قبل هفته چند از
شما كارآيي ميتواند آمادگي حفظ.باشيد داشته درنظر بايد
.دهد افزايش را
طراحي برنامهاي خود ساعت هر و روز هر هفته ، هر براي *
.كنيد
پيچيدگي و حجم ميكنيد ، طراحي را خود درسي برنامه وقتي *
.باشيد داشته درنظر را مطالب
.آوريد بهعمل را لازم زمانبندي درسي هر براي *
.آوريد روي شتابزده مطالعه به راهحل آخرين بهعنوان *
.دهيد استراحت خود به مطالعه ساعات دربين *
.گذراندهايد ازنظر را اصلي عناوين كه شويد مطمئن *
.بخوريد مفصلي صبحانه امتحان روز صبح *
.برويد بيرون خانه از زودتر امتحان روز صبح *
امتحان جلسه وارد موفقيت تصور با و آسوده فكري با *
.بشويد
دادن امتحان خوب
امتحاني برگه در كامل بهطور را خود مشخصات كه است ضروري
در.بسپاريد بهخاطر را زمان بايد آن متعاقب.كنيد وارد
و آمادگي مدت طول پرسشها ، دشواري چون عواملي بين ، اين
براي.است امتحان يك توجه درخور ازعوامل پرسشها نوع
.باشيد مرتب و منظم آرامتر ، بايد وقت ، از مناسب استفاده
به تا ببنديد بهكار امتحان روز در را زيرا رهنمودهاي
.يابيد دست بهتري نتيجه
.گيريد فرا بهخوبي را امتحان محل نشاني و ساختمان *
.برسيد امتحان محل به مقرر ساعت از زودتر *
.نشويد تحريك امتحان جلسه اطراف احتمالي سروصداهاي از *
.بخوانيد دوبار را امتحان راهنماي موارد *
.آوريد بدست را نتيجه بهترين كه كنيد تنظيم طوري را وقت *
.باشيد عضلاني گرفتگي و خود خط دست مراقب *
خود اشتباهات و كرده مرور را خود پاسخهاي وقت ، آخر در *
.كنيد رفع را
امتحان مشكلات با مواجهه
.ندارد چنداني توصيف به احتياج كه است چيزي وحشتزدگي
شديد تندو تنفس قلب ، ضربان افزايش شامل حالتي چنين علائم
.است بدن اندامهاي بعضي در رعشه و تعرق و
در مهمي نقش كه آمادگي بر علاوه كه داشت توجه بايد
ديگر مهم جنبه ميكند ، ايفا وحشتزدگي هرگونه از جلوگيري
شرطيسازي روشهاي.برميگردد شخص بهنفس اعتماد احساس به
.است وحشتزدگي با مقابله ديگر ازطرق افكار توقف و
به نسبت كامل آمادگي كسب حافظه ، وقفههاي بر غلبه براي
با تنها كه آمادگي از نحوهاي.است امتحاني مضامين
.خواهدبود امكانپذير ترم ابتداي از مطالب مرور و خواندن
از مددجستن راه بهترين نيز ، وقفههايي چنين با برخورد در
.است "آرامش كسب" روشهاي
كه است آن راه بهترين عضلاني ، گرفتگي با مقابله براي
دادن ورزش و جسماني آمادگي تمرين به ورزشكاران مانند
.بپردازيد بازوها و دستها انگشتها ،
اور فرداي:نويسنده
جوادي منصورحكيم:ترجمه
وچالشهاي بيكاري جمعيت ، رشد
آينده
ثابت خود براي را زندگي سطح همين بخواهد جامعه چنانچه *
در موجود تمامامكانات بايد آينده سال براي 30 دارد نگه
نمايد برابر دو را مملكت
بر نفر هزار ساعت 250 هر 24 اخير سالهاي در متوسط بطور
كنوني روند با كه است ، گرديده افزوده خاكي كره ساكنين
در جهان جمعيت شدن برابر دو جهت لازم زمان جمعيت افزايش
چندان نه گذشته در كه است درحالي ايناست سال چهل حدود
دو جهان جمعيت تا ميكشيد طول قرنها بلكه و سالها دور
امكان اين مدرن طب ، شدن صنعتي زمان از اما.شود برابر
افزايش سريعتر دم هر رشدي نرخ با جمعيت كه كرد فراهم را
جهان جمعيت (تا 1825 سال 1725 از) قرن يك حدود طي.يابد
طي فقط و رسيد نفر ميليارد دو به و شد برابر دو "تقريبا
شد برابر دو جهان جمعيت بازهم يعني 761925 بعدي قرن نيم
/به 3 رقم اين سال 1990 در و رسيد نفر ميليارد چهار به و
.يافت افزايش نفر ميليارد 5
كه 175 را خطري زنگهاي بارديگر جمعيت شتابآور رشد اين
درآورده صدا به انگليسي اقتصاددان مالتوس توماس قبل سال
عواملي او زمان در البتهآوردهاست در صدا به بود
صنعتي ، و اقتصادي رشد با اروپا جمعيت رشد همراهي ازقبيل
لبريز جمعيت مهاجرت و جديد سرزمينهاي كشف و سبز انقلاب
آفريقاي و استراليا شمالي ، آمريكاي) جديد نقاط به اروپا
اروپا و انگلستان مورد در مالتوس پيشبيني شد سبب (جنوبي
فوق موارد از هيچيك سوم جهان در امروزه اما.نباشد صحيح
مالتوس جمعيتي تله دام از را آنها بتواند تا ندارد وجود
.برهاند
جامعه از گذار دوران كشوريكه عنوان به نيز ايران كشور
يكي داراي ميكند سپري را مدرن جامعه به كشاورزي و سنتي
اخير دهههاي طي در جهان جمعيت رشد نرخهاي بالاترين از
اولين از بعد ايران در جمعيت افزايش روند.است بوده
كه بطوري است نكته اين موءيد سال 1335 در عمومي سرشماري
نرخ با سال 1335 در نفر ميليون از 9/18 ايران جمعيت
سال در نفر ميليون به 7/25 درصد با 1/3 برابر افزايشي
جمعيت كنترل سياستهاي دنبال به سپس و يافت افزايش 1345
و كرد پيدا كاهش درصد به 7/2 رشد نرخ دهه 551345 در
بعد.بود نفر ميليون معادل 7/33 سال 1355 در كشور جمعيت
"مجددا جمعيت تشويقافزايش سياستهاي دليل به انقلاب از
/به 97 جمعيت رشد نرخ و كرد پيدا سريعي افزايش جمعيت رشد
كشور جمعيت شد سبب كه كرد پيدا افزايش (ناخالص) درصد 3
به زمان اين ازبرسد نفر ميليون به 7/49 سال 1365 در
اجراي و جمعيت افزايش زمينه در دولت سياست تغيير دليل
به دهه 751365 براي جمعيت رشد نرخ جمعيت كنترل سياستهاي
به سال 1375 در كشور جمعيت و كرد پيدا كاهش درصد 2/2
رشد نرخ اين هم هنوز البته كه.رسيد نفر ميليون حدود 60
زمان رشد نرخ اين با بطوريكه.است زياد ما كشور براي
.ميباشد سال حدود 30 ايران جمعيت شدن برابر دو براي لازم
ميليون معادل 120 سال 1405 در ايران جمعيت عبارتي به
سطح همين بخواهد جامعه چنانچه بنابراين.بود خواهد نفر
بايد آينده سال براي 30 دارد نگه ثابت خود براي را زندگي
اين كه نمايد برابر دو را مملكت در موجود تمامامكانات
نامناسب ساختار داراي كه ايران چون كشوري براي تنها نه
ثروتمند كشورهاي براي بلكه است مشكل كاري است اقتصادي
.است دشوار كاري نيز
اشتغال و جمعيت
اشتغال آن ضروريترين شايد جمعيت نيازهاي تمام بين در
مشكل مدارس كردن شيفت چند با بتوان شايد زيرا ميباشد ،
واردات با يا و نمود حل ناقص گونهاي به چند هر را آموزش
نمود ، فراهم جمعيت براي نميري و بخور نان غذايي محصولات
به نياز كه است مسئلهاي اشتغال مسئله منتهي
سازمان برآورد براساس بطوريكه.دارد هنگفت سرمايهگذاري
متوسط بطور كشور در شغل هر ايجاد براي بودجه و برنامه
و.است لازم سرمايهگذاري ريال ميليون تا 30 بين 20
-دهه 85 بين بودجه و برنامه سازمان برآورد براساس بازهم
تا است لازم جديد شغل هزار متوسط 838 بطور ساليانه 1375
اينكه يعني.بماند باقي درصد سطح 1/9 همان در بيكاري نرخ
درصد الي 9 حدود 8 در ملي ناخالص توليد رشد ساليانه بايد
جنگ از بعد سالهاي بهترين در كه است حالي در اين.باشد
شتافته ايران اقتصاد كمك به نيز خارجي ارزهاي كه تحميلي
نرفته سالبالاتر در درصد از 5 اقتصادي رشد نرخ بودند
و جامعه آينده سالهاي در ميرسد نظر به بنابراين.است
براي كه داشت خواهد درپيش را بزرگي چالشهاي ايران حكومت
همه همكاري و دقيق علمي برنامهريزي به نياز آن بر غلبه
آزمايش دوران ديگر واست مسئله اين در جامعه آحاد
و جدي سياستهاي بايد دولت و گذشته اقتصادي تئوريهاي
.بگيرد پيش در را مناسبي
عالي آموزش نقش
اشتغال مسئله در
بازار براي متخصص نيروي تربيت متصدي عنوان به عالي آموزش
با كه هماهنگيهايي با گذشته سالهاي در ميتوانست كار
متصدي كه سازمانهايي ديگر و بودجه و برنامه سازمان
كردن همسو با و هستند كشور اقتصادي برنامهريزي
در را مثبتي نقش كشور اقتصادي سياستهاي با خود فعاليتهاي
مسئله اين متاسفانه اما.كند بازي جوانان اشتغال مسئله
امر بودن وارداتي بايد را آن علت و است نشده محقق تاكنون
بخشهاي بسياري در كه همانطور.دانست كشور عالي آموزش
اين ميتوان سوم جهان كشورهاي از ديگر بسياري و ديگر
مختلف بخشهاي جوامع اينگونه در كه نمود مشاهده را مسئله
علت اينكه از غافل ميكنند حركت يكديگر از مستقل
پاسخگويي براي صنعتي كشورهاي در عالي آموزش امر شكلگيري
سالهاي در ميرسد نظر به ولي.است بوده بازار نيازهاي به
بازار براي متخصص نيروي تربيت از عالي آموزش نقش اخير
تبديل جامعه بيكاري مشكل حل براي موقتي مسكن نقش به كار
.است شده
نسل با كه عالي آموزش مسئولان ميرود انتظار بنابراين
بيشتري دقت خود برنامهريزي در دارند سروكار كشور جوان
اين بودن اشتباه صورت در زيرا.دارند مبذول را
ميرود هدر به كشور اقتصادي منابع تنها نه برنامهريزي
سرمايههاي بهترين كه كشور جوانان بهترين زندگي بلكه
غير اثرات كه ميگردد مشكلاتي دستخوش ميباشند نيز جامعه
.دارد همراه به را جبراني قابل
برنامهريزان ميشود پيشنهاد حل راه عنوان به انتها در
امر متصديان تنها عنوان به قدم اولين در عالي آموزش
آموزش مراكز همه و شوند معرفي كشور در دانشگاهي آموزش
هماهنگي ضمن بعدي قدم در و درآورند خود نظر تحت را عالي
اقتصادي برنامهريزان ساير و بودجه و برنامه سازمان با
بلندمدت برنامههاي با را خود دانشجوي برنامهپذيرش
اينكه ضمن كه گونهاي بهكنند هماهنگ كشور اقتصادي
مختلف تخصصهاي به را كار بازار نياز آينده در بتوانند
جلوگيري كرده تحصيل انساني نيروي تورم از سازند برآورده
.كنند
جغرافيا ارشد كارشناس رضواني علي:نويسنده
، انقلابي نگاران روزنامه
نگار روزنامه انقلابيون
انقلاب از بعد و قبل نگاران روزنامه خدمات به نگاهي
( پاياني بخش)
مقالهاي نخست بخش عنوان روزنامهنگاران رنجنامه:اشاره
ابتداي از روزنامهنگاران رنجهاي و خدمات به كه بود
اينك.پرداخت سال 1355 پايان تا ايران در روزنامه تاسيس
نقش و مبارزات بررسي به نويسنده مقاله ادامه در
سال 1356 از اسلامي انقلاب پيروزي در روزنامهنگاران
.ميگذرد نظرتان از كه است پرداخته تاكنون
از نفر يكصد شد برون حد از خفقان كه درسال56 13
مورد در كشور مطبوعات مترجمان و خبرنگاران نويسندگان ،
اين.دادند اطلاعيهاي مطبوعات بر حاكم سانسور و فشار
مردم مبارزات تاريخ از نويني فصل با "تقريبا اطلاعيه
و شد مصادف پهلوي دستگاه عليه ايران مسلمان
حيات از ديگر مرحلهاي وارد تدريج به روزنامهنگاران
شد آغاز پاياني 1356 فصل از مرحله اين.شدند خود حرفهاي
بهمن 1357 تا 22 آن از پس و مطبوعاتيان اعتصاب تا و
متعددي اطلاعيههاي و بيانيهها دوره اين در.يافت ادامه
در عكاس خبرنگاران و خبرنگاران نويسندگان ، سوي از
آسيبپذير طبقه.شد صادر ايران اسلامي نهضت از پشتيباني
امور قرض با و چشيدند را ناداري و فقر تلخ طعم مطبوعات
فضا آن در كاركردن اجازه ولي گذراندند را خود خانوادگي
به موقع همان در رژيم.كردند اعتصاب و ندادند خود به را
نشريه چند داد دستور مطبوعات در خود شده كاشته مهرههاي
ندادند نشان توجهي مردم اما "پرشود خلاء" تا كنند منتشر
كه موقعي پهلوي رژيم.نيافتند عامه اقبال نشريات اين و
از تن چند شد ، مواجه مطبوعاتيان مقاومت با
همان در.نبود بخش نتيجه اما كرد حبس را روزنامهنگاران
روزنامه خريداران صفوف به دادند دستور ماموران به سال
خريداران از نفر چهار شهادت ماموران يورشكنند حمله
در رژيم و داشت پي در روزنامه خريد حين در را روزنامه
جلوي نشد موفق ولي زد دست كاري هر به خود نفسهاي آخرين
در از ناچار به.بگيرد را ايران مردم اسلامي انقلاب
رژيم گردانندگان انقلاب پيروزي به نزديك و درآمد مصالحه
و اطلاعات وزارت به "گذشته جبران براي" خود خيال به
در مميزي ممنوعيت" فرمان كه دادند دستور جهانگردي
ديگر ولي كردند هم را كار اينكند صادر را "مطبوعات
.رسيد پيروزي به اسلامي انقلاب و نداشت تاثير
مطالعه آمد ، پديد آزادي بهار و رسيد پيروزي به كه انقلاب
سالها آن در ميليوني تيراژهاي.شد بيشتر مطبوعات و كتاب
گروه دهها خود درون در كه مطبوعاتيها بر افزون شد باعث
اضافه جمع اين به سودجو و سالم گروه دو داشتند دسته و
خدمت براي كه ميدادند تشكيل افرادي را سالم گروه.شود
.كنند كار مطبوعات در دادند ترجيح ايران اسلامي انقلاب به
ايران در نويني روزنامهنگاري شد باعث گروه اين حضور
امروز كه شكلي به شد روزافزون افراد اين تعداد.آيد پديد
تشكل دو يكي گردانندگان گروه اين دل از دهه دو از پس
جمله از آنان از بعضي امروز و آمدهاند بيرون مطبوعاتي
ايران در ارتباطات علوم و مطبوعات اول طراز صاحبنظران
روزنامهنگاري مدرس و محقق گروه اين درون از.هستند
جمع به اسلامي انقلاب از بعد كه ديگري گروه.آمد بيرون
به كه بودند فرصتطلبي سودجويان شدند اضافه مطبوعاتيان
امتياز.بودند آورده روي حرفه اين به شدن "ميليونر" خيال
چند و ميخريدند عكس آلبوم ميكردند ، اجاره دفتر و نشريه
منتشر را نشريهاي و ميآوردند در استخدام به را نويسنده
و بودند ديده مطبوعات به را عامه اقبال اينان.ميكردند
پس كه آمدند مطبوعات دنياي به شوند پولدار كه نيت اين با
با كه برخوردهايي و نشريات تيراژ آمدن پايين با چندي از
روي ديگري حرفههاي به و رفتند گرفت ، صورت مطبوعات
.آوردند
حرفهاي فعاليت پهلوي حكومت دوران در كه مطبوعاتياني
.شدند تقسيم دسته چند به اسلامي انقلاب از بعد داشتند
.رفتند كنار و كردند اعلام را خود بازنشستگي گروهي
جمعي و رفتند كشور از خارج به ناخواسته يا خواسته تعدادي
به ميتوان را ماندند كه كساني.ماندند مطبوعات در
برد نام افرادي از ميتوان هم.كرد تقسيم مختلف دستههاي
خاطر به فقط و آن و اين ملاحظه بدون وجود تمام با كه
راهاندازي را آبرومندي روزنامههاي حرفهاي وظيفه انجام
در را حياتشان كه نقزن افراد از ميتوان هم و كردند
رويدادهاي از نميخواهيم.برد نام ميبينند ، ديگري ممات
همه حدودي تا "تقريبا بگوييم ، انقلاب از پس مطبوعاتي
اين يكي ;است ضروري نكته سه دو ذكر اما.دارند ذهن حضور
انواع و صنفهاست و حرفهها همه مثل هم روزنامهنگاري كه
درباره حال به تا هيچكس چرا ولي.دارد را آدمها اقسام و
اظهار جمعي و كلي بهطور بقالها تمام يا و قصابها تمام
بعضي ميرسد روزنامهنگاري به بحث تا اما است ، نكرده نظر
و بيمار روشنفكري همزاد" را آن و ميرسند جمعبندي هابه
و ميدانند قبيل اين از چيزهايي و "بيديني" و "وابسته
سعي ""غالبا" واژه با نيز تعدادي و "همه":ميگويند بعضي
آيا.ببرند سوءال زير را كشور مطبوعاتي جامعه كل دارند
دانش ، پيشرفت به خدمتي چه ايران در مطبوعات كه ميدانند
مطبوعات از شناخت آيا.است كرده ما دين و زبان فرهنگ ،
درصد چند ميدانند و خير؟ يا دارند ما امروز و ديروز
به اسلامي جمهوري نظام دوران در امروز روزنامهنگاران
ماندهاند باقي گذشته از درصد چند و آوردند روي حرفه اين
ماندهاند ، باقي گذشته از كه را كساني تمامي آيا و
و استادي فكري ، خوش صداقت ، به آيا نه؟ يا ميشناسند
آيا خير؟ يا آگاهند ماندهاند گذشته از كه آنان محاسن
چه ماندهاند باقي گذشته از كه كساني همان ميدانند
...و خير؟ يا كردهاند ايران امروز روزنامهنگاري به خدمتي
.ميبريم پايان به را وجيزه اين نكته يك ذكر با
مينويسيم نيت خلوص با و صداقت سر از چون اميدواريم
.نشود تفسير و تعبير
تا تا 1320و1342 دوره 1304 دو در بهويژه و گذشته در
شوند متوسل حيلهاي هر به ميكوشيدند حاكم دولتهاي 1357 ،
خدمت به را روزنامهنگاران جمله از خود مخالف نفرهاي تا
زمينه امكانات و مقام و پست اعطاي با و بگيرند دستگاه
امروز بلاتشبيه اما آورند فراهم را ايشان جذب و جلب
متقاعد در سعي و ميكشند "غيرخودي" و "خودي" مرز گروهي
كه بقبولانند همه بر ميكنند تلاش و دارند همه كردن
!است "غيرخودي" صف در هم "خودي"
قاسمي فريد سيد
روزنامه مديرمسئول دادگاه
ميشود برگزار اسفند سوم
كيهان
شريعتمداري حسين اتهامات به رسيدگي دادگاه:اجتماعي گروه
نرسيدن نصاب حد به دليل به كيهان روزنامه مديرمسئول
اسفند سوم به بعدي جلسه و نشد برگزار منصفه هيات اعضاي
.شد موكول ماه
اتهامات به رسيدگي جلسه دادگاه رئيس ما خبرنگار گزارش به
:گفت و كرد تمديد اسفندماه سوم براي را كيهان مديرمسئول
بر دارند حضور دادگاه در منصفه هيات اعضاي از نفر چون 6
.ندارد رسميت دادگاه قانون اساس
حضور دادگاه در كه منصفه هيات اعضاي اسامي خواندن با وي
عذرخواهي بر مبني را حاضر منصفه هيات اعضاي نامه ندارند
حضور عدم دليل نامه اين از بخشي در.كرد قرائت حضار از
.بود شده ذكر تهران از خارج سفر منصفه هيات اعضاي از برخي
اسامي اعلام:گفت ما خبرنگار به منصفه هيات اعضاي از يكي
و است نداشته سابقه نداشتند حضور جلسه در كه افرادي
جاي گرفته صورت كار اين جلسه اين در دليل چه به اينكه
.است سئوال
تفسير به توجه با:گفت نيز هيات اين اعضاي از ديگر يكي
كرده منتشر روزنامهها از يكي كه دادگستري حقوقي دايره
اين و دارند راي حق اصلي اعضاي فقط كه است شده ذكر آن در
در حاضر منصفه هيات اعضاي همه كه بوده سابق رويه برخلاف
در عليالبدل اعضاي حضور براي دليلي داشتند راي حق جلسه
.نميماند دادگاه
هيات جلسه و دادگاه در ساعت چندين اعضا كه چرا:افزود وي
.نيست نافذ آنها راي ولي دارند حضور منصفه
روزنامه يك خبرنگار دادگاه ، در منصفه هيات حضور از قبل
اعضاي نرسيدن نصاب حد به دليل به دادگاه امروز گفت عصر
.نميشود برگزار منصفه هيات
|