"بگيريد جدي" را كودكان بازي
بخش در
كودكان استخدام گسترش
هند در ورزشي توليدوسايل
بچهها زبان از
تهران دادگستري توضيح
...آري دست به تيغ چون
"بگيريد جدي" را كودكان بازي
كودكان روي بر آن تاثير و بازي اسباب
تكوين اجتماعي نقشهاي ايفاي خاطر به فرد اجتماعي شخصيت
وسيله به و ميگيرد فرا را زبان بتدريج كودك.مييابد
ميآورد عمل به ديگران نقش "ساختن خودي" در كه تمريناتي
من روندي چنين راستاي درميكند معنادار را خود رفتار
.ميگردد تضعيف او كلي يا مفعولي من نفع به فاعليفرد
رفتار گرفتن شكل و مهارتها اين كسب به بازي نوع
به طفل براي كودكي دوران.ميكند فراوان كمك انديشمندانه
را كودك سومزندگي يك حدود كه است طولاني اندازهاي
مساعد بسيار بازيها انواع براي دوران اين ميشود ، شامل
و نقش ايفاي بازي ، اصلي وظيفه ميد هربرت جرج نظر به.است
.است گروهي روابط و مناسبات تمرين و اجتماعي شخصيت تكوين
يك تكوين براي كه است داده نشان روشني به ميد هربرت جرج
.كند ايفاء را زيادي نقشهاي است مجبور فرد اجتماعي ، شخصيت
وسيله به كودكي در كه است اجتماعي آموزي كار نوعي اين
كمك را آن "زبان" و ميشود ناميده "بازي" كه سبكي فعاليت
نظريه اساس ميد ، اگرچهمييابد تحقق ميكند ، پشتيباني و
تا است كوشيده و كرده اقتباس رفتارگرايان آراء از را خود
برگسون ، جيمز ، ويليام پيرژانت ، افكار از گرفتن الهام با
و طراحي را خود نظريه واتسن ، وونت نظرات "مخصوصا فرويد
كه است آن اصلي فكر اما نمايد ، پيريزي را آن نظري مباني
در و ميكند ظهور اجتماعي تحولات فرايند در شخصيتفرد
مختلف فعاليتهاي آن مظاهر عمدهترين كه زندگي بطن
.مييابد رشد است ، اجتماعي
كودك شخصيت تكوين و توسعه در بازي شد گفته همچنانكه
موءثر بيشتر بازي ابزار و نوع ميان اين در.دارد تاثير
امر يك به تبديل نيز ما كشور در اسباببازي با بازي.است
خريد ايراني خانوادههاي در.است شده متداول و معمول
تبديل اجتماعي ارزش يك عنوان به كودكان براي اسباببازي
برايش ميدهيم قول ميكند گريه كودك كه وقتي.است شده
كار به تشويق را كودك كه زماني.بخريم بازي اسباب
او براي خوب ، كارهاي و تحصيل به تشويق "مثلا ميكنيم
حالت به ركود حالت از را كودك بازي ، ميخريم اسباببازي
بعد بيشتر كودك انفرادي بازي.درميآورد جنبوجوش و فعال
.است دروني و انتزاعي
نقش كودك ميآموزد ، را شدن اجتماعي كودك گروهي بازي در
قرار ديگران جاي به را خود ميكند ، بازي نقش و ميپذيرد
را خود ميكند سعي ميدهد ، تطبيق محيط با را خود ميدهد ،
.دهد وفق همبازيهايش با
با بازي كودكان بين در مرسوم و معمول بازيهاي از يكي
اسباببازيهايش با بازي در كودك.است اسباببازيهايشان
ميكند سعي و ميدهد پرورش را خود انتظار مورد شخصيت
كه معنا يك در و بازي قالب در را خود اندرون و تفكرات
اسباب روي بر را است جامعه و محيط از وي شناخت همان
ميدهد ، خود به را متنوعي نقشهاي كودك.كند لحاظ بازيهايش
كنار آنها با مينمايد سعي ميشود ، درگير نقشهايش با
از شاد و انبساطي رفتاري شود ، مسلط آنها بر يا و بيايد
ميگيرد خود به قهر حالت ميكند ، شوخي ميدهد ، نشان خود
با بازي حين در كودك است ممكن را ديگر موارد هزاران و
هر كودك بازيها اين حين در.بگيرد خود به اسباببازيهايش
يا و مستقيم است كرده كسب خانواده محيط از كه را چيزي
بازي از قبل شب اگر.ميكند منعكس بازيهايش در غيرمستقيم
است ممكن هم كودك كنند ، بحث جرو همديگر با كودك والدين ،
.كند تكرار را عمل همان بازي حين در اسباببازيهايش با
با بازي در كودك بروند ، ميهماني به كودك والدين اگر
الگوها كودك بنابراين.ميرود ميهماني به اسباببازيهايش
و مينمايد كسب را خانواده محيط بر حاكم ساختارهاي و
در و نمايد نهادينه خود بر را ساختارها همان ميكند تلاش
بازيهايش با حال زندگي ، در نوعي به را الگوها همان عمل
.نمايد پياده زندگي ، محيط در حال يا و باشد
جنبههاي از بعضي ناخودآگاه كه هستند اسباببازيهائي
اين از يكي.ميكنند تبليغ بيشتر را اجتماعي منفي
.ميباشد آنها ، به شبيه وسايل و تفنگ اسباببازيهااسلحه ،
و رواني لحاظ از را كودك خشونتزا اسباببازيهاي با بازي
اين اگر "مخصوصا ميدهد ، گرايش خشونت عامل به اجتماعي
بعد است ممكن كودك شود تكرار مرتب و منظم صورت به بازيها
اگر "احيانا و سرد وسايل با اسباببازيهايش با بازي از
.نمايد اجرا را خشونت عمل گرم وسايل با باشد دسترس در
باورش كمكم خشونتزا عمل دادن انجام و شدن شرطي با كودك
در "احيانا.است مناسب كار اين براي روحيهاش كه ميشود
با كه كودكي در خشونت به ارتكاب ديگر ، كودكان با بازي
.است بيشتر است كرده بازي خشونتزا اسباببازيهاي
و زينتي تجملاتي ، ساده ، اسباببازيهاي دختران بيشتر
دختران روحيه كه است درست.ميدهند ترجيح را عروسكها
و حساس ظريف ، كارهاي به الهي آفرينش خلقت به توجه با
كارهاو اين انجام با اما است ، متمايل بيشتر غيره و بشاش
نقش و وظايف از دختران اسباببازيها جور اين انتخاب
را كودك.ميشوند غافل كمكم دارند برعهده كه اجتماعي
و سرگرمي و تفريحي "صرفا كارهاي به كودكي همان در اگر
كارهاي انجام روحيه بزرگسالي در كنيم هدايتشان بازيچه
با كوچك دختر.شد خواهد تضعيف وي در اجتماعي و بهتر
كرد خواهد بازي چهارديواري گوشه يك در "حتما خود عروسك
زنان و دختران كار ميكند تلقين خود به رواني لحاظ از و
طول در اجتماعي سرخوردگي احساس نوع يك.است خانه داخل در
.شد خواهد همراه دختر با زندگي ،
اين ولي هستند ، بيارزش "ظاهرا ما براي اسباببازيها
عنوان به دلبندتان فرزند براي را آن كه همين نيست ، طور
ارزش ولو است ارزش داراي "مطمئنا ميخريد كادو و هديه
نگرش با اسباببازي به كودكان نگرشباشد كم آن مادي
و مونس عنوان به را اسباببازي كودك.ميكند فرق والدين
تمام با و دارد ، دوستش ميورزد ، عشق بدان ميبيند ، همدم
.ميكند دركش وجود
تحريك را كودك دروني تفكر و خلاقيت بازي اسباب با بازي
با كوچولو دختر يك بازي اگر ميدهد ، هدف كودك به.ميكند
بازي آن در كودك ديد خواهيد كنيد ، مشاهده را كوچكش عروسك
به را عروسك آن كودك آنكه اول.ميپذيرد را نقش چندين
را ، عروسك آن مادر نقش دوم.ميكند نگهداري فرزند عنوان
نقشهاي كوچولو دختر همزمان.ميگيرد عهده بر كوچولو دختر
مهارت با كودكانه ظرفيت حد در را بودن فرزند و بودن مادر
، نقشها كردن قبول با كودك ساده بازي اين در.ميكند بازي
در.ميزند پيوند اجتماع به و خارج بودن تنها از را خود
هم و ميگيرد ياد هم را اجتماعي مهارتهاي كودك بازي اين
بازي قالب در را خود تخيلات و فكر كودك.مينمايد اجرا
تعديل را خود برخورد نوع حتي ميكشد ، نقشه ميكند ، لحاظ
را اجتماعي نگرشهاي كلي معناي يك در و نمايد مي تثبيت و
.مينمايد تقويت خود در بازي رل با
بازي مكان انتخاب كودكان بازي در معمول روشهاي از يكي
داخل در اسباببازيهايشان با دارند دوست دختران.است
در اسباببازيهايشان با ميدهند ترجيح پسران و بازي خانه
اسباب نوع انتخاب ميان اين در.كنند بازي خانه از خارج
اسباببازيها بازي مكان تعيين در والدين طرف از بازي
تشويق را آنان دختران براي عروسك انتخاب با.دارد تاثير
انتخاب با ميكنيم ، خانه چهارديواري چهارچوب در بازي به
ديگر اسباببازيهاي يا و واليبال و فوتبال ورزشي توپهاي
.مينماييم خانه از خارج مكان در بازي به تشويق را پسران
آن بدنبال و اسباببازي نوع انتخاب در بايد خانوادهها
فرزندان روحيه با تا باشند حساس فرزندان اسباببازي مكان
.باشند داشته مناسبت
پسر يا و دختر فرزند دو از يكي نبايد بازي هنگام در
"مثلا.نمايند بازي تكراري و منظم طور به را منفي نقشهاي
...و نادان دزد ، بيرحم ، جنگجوي نقش ، هميشه كودك نبايد
عهده به تكراري و منظم صورت به دارند ، منفي جنبه كه را
اعمال تكرار با شد گفته "قبلا كه همانطوري زيرا گيرد ،
كه همانطوري شايد ميكند متقاعد را خود كودك مرور به فوق
.هست ميكند بازي نقش
مورد در را زير نكات والدين ميشود پيشنهاد پايان در
:كنند رعايت كودكان بازي موضوع
نحوه و اسباببازي انتخاب و بازي نوع تعيين در -1
از عملي هر زيرا باشند حساس و كوشا كودكان با برخورد
مطلوب اجتماعي امر و ارزش عنوان به كودك طرف از والدين
.ميشود محسوب
بها كودك انتخاب و سليقهها به بازيها اسباب خريدن در -2
.بدهيد
از دور به و مشاركتي و گروهي بازيهاي به را كودكان -3
.كنيد ترغيب پرخاشگري ، و خشونت
زمينهاي پيش عنوان به كودكي دوره در را كودكان بازي -4
.كنيد تلقي شدن جامعهپذير و شدن اجتماعي براي
كودك روحيه بر كه خشونتزا اسباببازيهاي خريدن از -5
.كنيد خودداري "جدا ميگذارد ، منفي تاثير
در كه دهيد سوق اسباببازيهايي با بازي به را كودكان -6
.باشد داشته وجود خلاقيت و تفكر آن
.نماييد كمك اسباببازيهايشان با بازي در را كودكان -7
.است موءثر بسيار كودكان با بزرگترها شدن همبازي
كه اجتماعي نقش به اسباببازيهايش با بازي در را كودك -8
.كنيد آگاه گرفت خواهند عهده بر "بعدا
خريداري كودكان براي متنوعي اسباببازيهاي كنيد سعي -9
نداشته يكنواختي و كسلي حالت بازي هنگام در كودك تا كنيد
هدف كودكان ، سليقه با توام و متنوع اسباببازيهايباشد
.ميكنند بزرگتر و شفاف را كودك چشمانداز و
:تنظيم و گردآوري
بگلو اونبر بابايي الله لطف
توسلي غلامعباس جامعهشناسي ، نظريههاي كتاب:منبع *
بخش در
كودكان استخدام گسترش
هند در ورزشي توليدوسايل
كودكان استخدام ميدهد ، نشان مطالعه يك:اجتماعي گروه
روبهگسترش پديدهاي هند در ورزشي وسايل توليد بخش در
.است
هند ، كار ملي موءسسه مطالعه برپايه ايرنا ، گزارش به
نو پديدهاي ورزشي وسايل توليد بخش در كودكان بهكارگيري
يافته انتقال نيز هندي خانوادههاي داخل به حتي كه است
.است
پنجاب ايالت "جالندار" شهر در تنها ميدهد ، نشان مطالعه
است ، 75 كشور اين ورزشي وسايل توليد مركز كه هند شمال در
ميتوانند كمتر بوده ، ورزشي توليدات بخش در كودكان درصد
از آنان از بسياري اخراج باعث امر همينبپردازند بهدرس
.ميشود مدرسه
از اخراجي كودكان درصد ميشود ، 90 يادآور مطالعه اين
كودكان دستمزد.ميشوند تبديل تماموقت كارگران به مدارس
نوع بودن طاقتفرسا بهرغم ورزشي ، وسايل توليد بخش در
نشان مطالعه اين.است ماه در روپيه تا 700 بين 500 كار ،
به كار نوع بهدليل بخش ، اين شاغل كودكان ميدهد ،
.هستند مبتلا كمردرد و چشمدرد همچون متعدد بيماريهاي
بچهها زبان از
و ميشود تاريك خانه.ميترسم من !نكنيد جنگ هم با
مرا چيزهاي آنهاهمه.درميآيند آب از راست قصه ديوهاي
دير مدرسهام.بخوابم راحت نميگذارند:كنند مي خراب
ترس بدون بتوانم تا كنيد آشتي هم با.ميترسم من.ميشود
.بريزم دانه گنجشكها براي و بچينم پيچك پنجره از
دليل آن براي شما اگر حتي ندارم دوست را كردن جنگ من
.باشيد داشته
بالله محفوظ فاطمه
تهران دادگستري توضيح
كيهان روزنامه مسئول مدير دادگاه برگزاري خبر چاپ پي در
به تهران استان دادگستري عمومي روابط سوي از جوابيهاي
كه آنجايي از.ميگذرد نظرتان از زير در كه رسيد ما دست
دو از نبايد مطلب يك جوابيه مطبوعات قانون ماده 23 طبق
نباشد ، كسي به افترا و توهين متضمن و كند تجاوز اصل برابر
:كردهايم كوتاه را تهران دادگستري جوابيه غيرمهم حواشي
روزنامه اينكه به نظر همشهري روزنامه محترم مديرمسئول
مطلبي در مورخ 18/11/77 شماره صفحه 22 در همشهري
"ميشود برگزار فردا كيهان مديرمسئول دادگاه" تحتعنوان
منصفه هيات دبيرخانه و مطبوعات دادگاه عليه كذبي مطالب
قانون ماده 23 وفق است مقتضي..نمود ، درج مطبوعات
:گردد چاپ صفحه همان در زير جوابيه مطبوعات
همان به كيهان روزنامه مديرمسئول داشتهايد اظهار -1
محاكمه آدينه نشريه گذشته هفته كه ميشود محاكمه اتهامي
نشريه ميشود يادآور..است گرديده لغو آن امتياز و
عفت خلاف مضامين و مطالب انتشار و چاپ جهت به آدينه
مختلف شمارههاي در مطالبي چنين چاپ در اصرار و..عمومي
.است گرديده امتياز لغو مطبوعات قانون ماده 28 استناد به
مديرمسئول محاكمه براي" است آمده مطلب اين از بخشي در -2
دعوت جلسه در شركت براي اصلي عضو هفت از تنها كيهان
"است نيامده بعمل دعوتي عليالبدل اعضاي از و آمده بهعمل
محترم اعضاي كليه ميدارد ، اعلام اطلاع مزيد جهت...
چنين جلسه اولين در قبل دوره سياق به منصفه هيئت
جلسه دوشنبه روز يكبار هفته دو هر كه نمودند برنامهريزي
به چنانچه و شوند حاضر جلسات در و برگزار مطبوعات دادگاه
طريق از نشود برگزار دادگاه جلسه مذكور ، نوبت در دلايلي
به مراتب است اعضا خود منتخب كه منصفه هيئت دبيرخانه
.برسد آنان اطلاع
...شد عمل صورت همين به نيز كيهان روزنامه مورد در...
يكسال از بيش كيهان پرونده:است آمده ديگري بخش در -3
نشريات ساير با آنرا و دارد قرار رسيدگي نوبت در كه است
نشريه اتهامات كه است آن امر اين علت...كردهايد مقايسه
از قبل كه داشته تهران شهرداري...پرونده با كامل ارتباط
قابل تجديدنظر دادگاه تصميم شدن روشن و قطعي راي صدور
.است نبوده مطبوعاتي رسيدگي
از عليالبدل و اصلي اعضاي خصوص در":نمودهايد عنوان -4
بهاطلاع."گرديده استعلام دادگستري كل اداره حقوقي دفتر
استعلام و ندارد خارجي وجود كلي اداره چنين ميرساند
روشن جهت منصفه هيئت محترم اعضاي تقاضاي حسب بر دادگاه
قضائيه قوه حقوقي اداره از مطبوعات قانون ابهامات شدن
مراجع ابهامات به پاسخگويي رسمي مرجع كه گرفته صورت
توجه با اداره آن نظرات و ميباشد كشور سراسر در قضائي
قضات و دانشگاه اساتيد از استفاده و مختلف كميسيونهاي به
حقيقت از كاشف و صائب قضائي مراجع براي عاليرتبه
.ميباشد
به رسيدگي جلسه برگزاري با مذكور استعلام دادن ارتباط -5
اين زيرا است بيمورد كيهان روزنامه مديرمسئول اتهامات
ثبت و واصل "زن" روزنامه مديرمسئول محاكمه از بعد نظريه
نيز آدينه نشريه مديرمسئول محاكمه جريان در و شده دادگاه
.است گرديده اجرا
را كيهان روزنامه شكايت به رسيدگي نوبت تاخير از هدف -6
.دانستهايد مرتبط دادگاه قاضي راي با
كيهان روزنامه از شكايت به رسيدگي در تاخير علت...
....پرونده با تهران وقت شهردار شكايت با كامل ارتباط
تهران استان تجديدنظر دادگاه راي كه بوده تهران شهرداري
.است بوده لازم و موءثر كيهان روزنامه مطبوعاتي محاكمه در
...آري دست به تيغ چون
عمومي روابط تكذيبيه متن گذشته هفته سهشنبه ظهر از بعد
روزنامه مسئول مدير دادگاه" خبر درباره تهران دادگستري
مطبوعات ، قانون طبق كه حالي در.رسيد روزنامه به "كيهان
عنوان به را مطلب اصل حجم برابر دو حداكثر بوديم موظف
حدود معادل حجمي كنيم ، درج بعد شماره دو از يكي در پاسخ
شماره اولين در تا كرديم حروفچيني را مطلب اصل برابر 3
آخرين مطالب تراكم متاسفانهكنيم منتشر (چهارشنبه روز)
روز راهپيمايي با مرتبط مطالب ويژه به تعطيلي از پيش روز
شده حروفچيني تكذيبيه تا شد آن از مانع بهمن دوم و بيست
تصميم بنابراين. شود درج چهارشنبه روزنامه در مذكور
.كنيم اقدام آن درج به (امروز) بعد شماره در گرفتيم
روزنامه بستن به تهديد
به آنچه كامل شرح اينكه از بعد و چهارشنبه روز صبح
كل مدير اطلاع به تلفني تماس در شد ذكر بالا در اختصار
با تهديدآميزي متن رسيد ، تهران دادگستري عمومي روابط
:رسيد دستمان به زير شرح به مطبوعات دادگاه رئيس امضاي
كل دادگستري عمومي روابط مدير شكايت اعلام به عنايت با"
قصد به اكاذيب نشر بر مبني روزنامه آن عليه تهران استان
روزنامه آن مورخه 18/11/77 صفحه 22 در عمومي اذهان تشويش
بدينوسيله عمومي روابط پاسخ درج از روزنامه آن استنكاف و
ارسال تهران استان دادگستري عمومي روابط جوابيه عين
مطبوعات قانون ماده 23 تبصره 3 مطابق هستيد مكلف ميگردد
بصورت ستون و صفحه همان در را جوابيه اسفند 1364 مصوب
صورت در نمائيد چاپ ابلاغ از بعد روز شماره در كامل
و توقيف همشهري روزنامه قانون همان مقررات مطابق استنكاف
ده از بيش آن مدت كه مطبوعات قانون مطابق محاكمه زمان تا
متوقف روزنامه انتشار و چاپ انجاميد نخواهد بطول روز
."ميگردد
ميگويد چه قانون
نشريه...است آمده صراحت به مطبوعات قانون ماده 23 در
پاسخ وصول از پس شماره دو از يكي در را پاسخ است موظف
تجاوز اصل برابر دو از جواب آنكه شرط به كند منتشر
....نكند
:است آمده ماده 23 تبصره 3 در همچنين
منتشر را پاسخ يا ورزد امتناع درج از نشريه صورتيكه در
و كند شكايت عمومي دادستان به ميتواند شاكي نسازد
نشريه به پاسخ نشر جهت شكايت صحت احراز صورت در دادستان
پرونده نشود ، واقع موءثر اخطار اين هرگاه و ميكند اخطار
ده از حداكثر آن مدت كه نشريه موقت توقيف دستور از پس را
.ميكند ارسال دادگاه به كرد ، نخواهد تجاوز روز
نكته دو
آن ارجمند خوانندگان شهادت و "همشهري" ساله شش كارنامه
فحاش ، روزنامههاي نوع از "همشهري" ميدهد ، نشان
يا تكذيب هرگاه و نيست قانونشكن و پرخاشگر كذبنويس ،
شماره دو از يكي در است رسيده آن مطالب از يكي به پاسخي
اخير مورد در.است كرده آن درج به اقدام پاسخ وصول از پس
مستوجب و نگرفته صورت قانون از تخلفي هيچ است آشكار نيز
.نيستيم درفش و داغ
رئيس تهديدآميز و قانوني غير ابلاغيه با ارتباط در اما
:است ضروري نكته دو ذكر مطبوعات دادگاه
زحمت مطبوعات دادگاه محترم رئيس و قاضي ميرسد نظر به -1
خود به را مطبوعات قانون ماده 23 روءيت حتي يا مطالعه
تا است نكرده قانوني تخلف همشهري دريابد تا است نداده
هر و عادي شهروند هر حق اينباشد تعطيل به تهديد مستحق
خود به مربوط مطلب به پاسخ درج خواستار كه است دستگاهي
روزنامه يك كار در اختلال زيادهخواهي ، اين آيا اما باشد
پيش مطبوعات دادگاه رئيس كه نيست موقعيت از سوءاستفاده و
است كرده معين قانون كه زماني طول در "همشهري" آنكه از
.نمايد تعطيل به تهديد را روزنامه كند ، پاسخ درج به اقدام
:مطبوعات قانون ماده 4 طبق كه دارد اطلاع محترم قاضي آيا
يا مطلب چاپ براي ندارد حق دولتي غير و دولتي مقام هيچ"
."برآيد مطبوعات بر فشار اعمال درصدد مقالهاي
بعضي در روزنامهها تعطيل و محدودسازي به ميل "ظاهرا
كار ظواهر رعايت حتي كه است يافته شدت آنچنان دستگاهها
صورت تخلفي آنكه از پيش.نميدانند ضروري ديگر هم را
امور در مدخليتي مطبوعات دادگاه رئيس عليالاصول گيرد ،
.نيست ارعاب و تهديد به مجاز و ندارد
دستگاه در خود موقعيت و مقام از فردي كه صورتي در -2
برخاست؟ مقابله به ميتوان چگونه كند ، سوءاستفاده قضايي
همين به بايد "همشهري"خاصعليالاصول مورد اين در
چنين با.كند مراجعه محترم قاضي همين و دادگاه
روشن اكنون هم از "همشهري" دادخواهي آينده پيشزمينهاي ،
.است
|