كرد؟ بايدورزش چقدر
!بخوابيد خوب تا بخوريد درست
كتابفروشيها پيشخوان روي
عليرضا دكتر با گفتوگو
برنامهريزيهاي شايد
;علويتبار
باشد جوابگو آينده فرهنگي
با
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
نميتوان چماق و تسفيق و تكفير
برخورد متفاوت انديشههاي با
كرد
مسابقههاي نخست مقام به ايران
ويژه كريم قرآن قرائت و حفظ
يافت دست دانشآموزان
كرد؟ بايدورزش چقدر
را وقتش يا اما كنيد ، ورزش بيشتر بايد ميكنيد فكر اگر
راهنماي شايد بخوانيد را گزارش اين را ، ميلش يا نداريد
.باشد شما
دوست را ورزش سالن اگر ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
اين نداريد ، را كردن ورزش و آنجا به رفتن وقت يا نداريد
كه جديد بررسي دو براساس.دارد شما براي خوشي خبر گزارش
چاپ به آمريكا "پزشكي انجمن مجله" هفته اين شماره در
نداريد ورزشي منظم برنامه يك داشتن به نيازي است رسيده
گزارشها اين در.شويد بهرهمند ورزش مزاياي برخي از تا
Life) "زندگي روش" در ملايم تغييرات دريافتند پژوهشگران
و بالا براي پله از استفاده بيشتر ، زدن قدم مانند (Style
تنفس ، دستگاه قلب ، براي ميتواند آن مانند و رفتن ، پائين
كارشناس يك.باشد خوب مناسب جسماني وضع داشتن و خون فشار
مجبور مردم است مهم تفكر طريقه ميكنم فكر من":ميگويد
به سنگين يا سبك ورزشهاي و بروند ورزشي محلهاي به نيستند
".بگيرند عهده
متعهد را خود بايد هنوز است وزن كردن كم شما هدف اگر اما
غذايي رژيم شما اگر":ميگويد كارشناس يك.سازيد آن به
كم وزن براي كار اين كنيد ورزش بعد و كرده تنظيم را خود
ورزش بايد چقدر "واقعا بنابراين ، ".است بهتر خيلي كردن
كلاس يك به بايد يا است؟ خوب برداري وزنه آيا كرد؟
همه كارها اين ميگويند كارشناسان رفت؟ سبك ورزشهاي
كارشناس يك چيست؟ شما هدفهاي كه اين به ميشود مربوط
ورزشهاي عروق و قلب دستگاه تنظيم براي":ميگويد ديگر
و دقيقه مدت 30 به سريع راهرفتن و دويدن مانند سبك
براي هم وزنه با كار.است مفيد بسيار روز هفتهاي 3
چيزي به شما اگر اين بنابر ".است خوب عضلات حالت تنظيم
نكات اين به ميانديشيد ، زندگي طريقه و روش تغيير از بيش
:كنيد توجه
و زياد بخواهيد اگر.كنيد شروع را ورزش ملايم و آرام -1
بيشتر خطر معناي به دهيد انجام فراوان كار كوتاه مدت در
.است شما خوردن صدمه و
صحيح روش ميتوانند مربيان.كنيد مشورت مربيان با -2
شما براي برنامهاي و دهند ياد شما به را كردن ورزش
.نمايند تنظيم
تا كنيد ، انتخاب داريد دوست كه را مختلفي فعاليتهاي -3
.نباشد كسالتآور ورزش
كنيد هماهنگ دوستانتان از يكي با را خود ورزش برنامه -4
.دهيد شركت آن در را خود خانواده يا و
هر كه اين از پيش) كنيد مشورت خود پزشك با سرانجام -5
ورزشي سالن به اگر اما (كنيد شروع را ورزشي برنامه نوع
ورزشكردن ميگويند پزشكان.نكنيد گناه احساس نميرويد
.است ورزشنكردن از بهتر اندك ميزان به
!بخوابيد خوب تا بخوريد درست
عادات خوب ، خواب يك بازيافتن براي است كافي اغلب ;اشاره
از نفر ، سه هر از نفر يك.كنيد اصلاح را خود غذايي
خوابآور داروهاي از كه كساني و دارد شكايت بدخوابيدن
.بيشمارند ميكنند ، استفاده
در است داده نشان مشاهدات تغذيه ، متخصصان نظر بنابر
پرهيز داروها اين به شدن متوسل از ميتوان موارد بيشتر
نشان مشاهدات ، اين از آمده بدست نتايج همچنين.كرد
به.موءثرند خواب ايجاد عوامل بر خوراكيها از بعضي ميدهد
باعث برعكس ، يا ميكنند تسريع را پيشامد اين كه معني اين
توجه علمي مقاله اين توصيههاي به.ميشوند خواب تاخير
.كنيد
هستند مثبت اثر داراي كه خوراكيهايي
مشهور بسيار خوابيدن از قبل ولرم شير ليوان يك نوشيدن
شير زيرا دارد ، علمي پايهاي ماهرانه ، تدبير اين.است
به بدن سازمان در كه است اسيدآمينهاي يا تريپتوفان شامل
شكل تغيير سروتونين يعني خواب تنظيم براي اساسي مادهاي
همه در نيست ، شير مختص خوابآوري ، اثر اين اما.مييابد
از بسياري همچنين.است موجود تريپتوفان لبنيات ، گروه
بهار پسند ، شاه زيزفون ، پايه با كرده دم مثل جوشاندهها
اين در آرامبخشي ، اثر خاطر به هم كوهي سنبل و نارنج
.دارند شهرت خصوص
.ميشود خوابآلودگي موجب قندي مواد مصرف كه ، اين ديگر
انتقال يك توسط كه ميشوند انسولين ترشح سبب قندي مواد
.ميدهد افزايش مغز قشر در را سروتونين حضور هورموني ،
خوردن يا و غذا همراه نشاستهاي مواد خوردن با
قند بالابردن در آنها اثر از خوابيدن ، از قبل شيرينيجات
بيشتري تاخير با نشاستهاي مواد البته.ببريد بهره خون
غني كه را خوراكيهايي بالاخره و ميشوند سبب را حالت اين
:از عبارتند خوراكيها اين كنيد ، مصرف است ، منيزيم از
گروه ويتامينهاي همچنين..خشك سبزيهاي و ميوهها غلات ،
...و مخمرآبجو گوشت ، پاچه ، و كله و جگر و دل در كه را B
مهمي نقش مواد ، اين.دهيد قرار استفاده مورد را ، موجودند
از ترتيب بدين و دارند بدن عصبي سامانه عملكرد به كمك در
.ميكنند جلوگيري است ، استرس آن eمنشا كه بيخوابيهايي
كرد پرهيز آنها از بايد كه خوراكيهايي
خودداري C ويتامين و كافئين مثل محركها مصرف از شبها
محصولات مصرف از حتي ميكنند توصيه تغذيه ، متخصصان.كنيد
بعد پنج ساعت از شكلات و كولا قهوه ، چاي ، مثل كافئيندار
از سرشار كه را كيوي و مركبات.كنيد پرهيز بعد به ظهر از
خوراكيهايي.نكنيد ميل عصرانه از بعد هستند ، C ويتامين
سبزيجات خام ، مواد مثل ميشوند ، تخمير روده در كه را
تره مارچوبه ، مثل هستند ، مدر كه آنهايي و..و كلم تازه ،
كنيد ، مصرف اعتدال به شام با را ماالشعير و كرفس فرنگي ،
از البته و زند برهم را خواب ميتواند آن فرعي اثر زيرا
پرهيز رختخواب به رفتن از قبل نيز ، آب ليتر يك خوردن
مصرف پروتئين از غني بسيار را شب غذاي بالاخره ، و !كنيد
بيداري افزايش خاصيت پروتئينها قندها ، برخلاف چون نكنيد ،
.دارند را
كرد؟ حذف را شام ميتوان آيا
است ، سخت بسيار آنها هضم كه سنگين بسيار غذاهاي از بايد
صورتي در.ميدهند افزايش را بدن حرارت چون كرد ، پرهيز
اين خواب ، عمل به كردن كمك براي عمل ، اين برخلاف كه
به خالي شكم با برعكس ، اما.يابد كاهش بايد حرارت
باشيد ، گرسنه اگر چون نيست ، صحيح نيز رفتن رختخواب
شب دليل ، اين به و داشت خواهيد معده در دردناكي انقباضات
در و بخوريد سبك غذايي هرشب ، .گذراند خواهيد را بدي بسيار
.بخوابيد راحتي به ميتوانيد كه دريابيد نهايت
Femme Actuell:منبع
جواديه سيما:ترجمه
كتابفروشيها پيشخوان روي
خورشيد چشمه
(مولانا پرغوغاي غزليات)
/معصومي رضا:آراسته /هدايت رضاقليخان :اشعار انتخاب
هزار سه ،(جديد حروفچيني با) اول چاپ /نمونه انتشارات
.تومان كالينگور ، 1500 رقعي ، صفحه ، 520/بهار 1377 نسخه ،
در (ق--ه تا 1288 1215) محمدهادي فرزند هدايت رضاقليخان
و محمدشاه دربار به تحصيلات ، طي از پس و شد متولد تهران
به شاه ، طرف از و يافت راه قاجار شاه ناصرالدين سپس
عارف ، رجال از يكي وي.شد منصوب دارالفنون مدرسه رياست
را زيادي تاليف و آثار كه است قاجاريه دوره اديب و شاعر
و قصايد از او ديوان.است گذاشته يادگار به خود از
.است بيت هزار هيجده بر مشتمل غزليات ،
مولانا غزليات از منتخبي كه است ادبي شخصيت اولين وي ،
كتاب ، اين.است كرده منتشر ايران در اولينبار براي را
چاپ به نفيس و مطلوب شيوهاي به است ، غزل حاوي 660 كه
تواند فايده را ادب و علم اهل آن ، از استفاده و رسيده
.رساند
(ورزشي تمرينهاي) تمرين علم
/سليمي هوشنگ:ويراستار /كماسي پرويز حسيني ، زهرا :تاليف
دفتر) آموزشي و فرهنگي معاونت -تربيتبدني سازمان:ناشر
250/نسخه هزار دو اول ، 1377 ، چاپ /(آموزش و تحقيقات
.وزيري صفحه ،
استفاده مستلزم مختلف ، ابعاد در تعالي و رشد به دستيابي
برنامههاي و مطالعاتي و علمي پژوهشهاي نتايج از مطلوب
نظام اهداف راستاي در ورزش با مرتبط اجتماعي و فرهنگي
نوين حركتهاي و مناسب بستري ايجاد "مسلما.است ارزشي
و علاقهمندان عمومي و علمي آگاهي سطح ارتقاي براي
ميسر هنگامي دانشپژوهان ، بويژه ورزش ، دستاندركاران
سالم تحرك ، با پويا ، انساني تجلي امروزي ، دانش كه ميشود
و عملي كار سابقه كه موءلفان كتاب ، اين در.باشد بانشاط و
در دارند ، نيز بدنسازي و ورزشي تمرينهاي انجام در ملي
جسماني ، آمادگي مهم عوامل تمرين ، علم و مفاهيم:فصل شش
ارزيابي تمرين ، محيط شرايط ورزشي ، تمرينهاي انواع
تمرينهاي و ورزشي مهارت اجراي به مربوط جسماني آمادگي
.ميدهند قرار بررسي مورد را ورزش در كاربردي
عليرضا دكتر با گفتوگو
برنامهريزيهاي شايد
;علويتبار
باشد جوابگو آينده فرهنگي
داشت فرهنگ بهنام مشخصي بخش يك اول برنامه *
و شد حذف "اساسا فرهنگ بخش دوم برنامه در ولي
نداريم دوم برنامه در فرهنگ بهنام مشخصي سرفصل
سرمشق يك فقدان نيز ما دوم و اول برنامه مشكل مهمترين *
عقلاني جريان بايد ، كه طور آن همچنين است ، بوده غالب
است ، نداشته تجلي برنامهها اين طراحي در تصميمگيري
در را خود اثر كه است تاثير و قدرت و نفوذ بيشتر بلكه
.است گذاشته بهجا برنامهها اين
;سرآغاز
دوشنبه فرهنگي ، ساماندهي رويكردهاي و راهبردها گردهمايي
مختلف ديدگاههاي صورتبندي هدف با گذشته هفته سهشنبه و
و فرهنگي برنامهريزان پيشروي مسائل مهمترين درباره
انقلاب دهه دو طول در فرهنگي اقدامات تجربه جمعبندي
مغتنم را فرصت نيز ما اينرو از.شد برگزار اسلامي
مركز علمي هيات عضو علويتبار عليرضا دكتر با و شمرديم
دكتر.داديم صورت گفتوگويي دولتي مديريت آموزش
اين.است توسعه برنامهريزي تخصص داراي علويتبار
.ميخوانيم هم با را گفتوگو
دوم برنامه طرح در ما برنامهريزان و سياستگذاران *
و بودجه كه آن نخست.بودهاند مواجه ضرورت دو با توسعه
حجم درآوردن بهاجرا براي را دولتي امكانات و درآمدها
اقتصادي مختلف زمينههاي در عمراني طرحهاي از گستردهاي
و طرحها اجراي كه آن دوم نميديدند ، كافي فرهنگي حتي و
و بقا براي اقتصادي زمينههاي در را توسعهاي برنامههاي
بتوان شايد هم اول برنامه.ميديدند لازم نظام سربلندي
فرهنگي مقولههاي جاي بنابراين.داشت حالتي چنين گفت
.بود خالي توسعه دوم و اول برنامههاي در حدودي تا شايد
و اقتصادي مشكلات همه عليرغم ميرسد بهنظر كه درحالي
فرهنگي ، توسعه تحقق جهت در اساسي گامهايي ميبايست سياسي
اطلاعاتي و فرهنگي مبادلات حجم افزايش ارتباطات ، توسعه
اول برنامه نگاه جنابعالي بهنظر.ميشد برداشته غيره و
"اصولا و بود چگونه فرهنگي مسائل به كشورمان توسعه دوم و
ميبينيد؟ چگونه فرهنگي مسائل در را برنامه دو اين تجربه
باشد لازم شايد بدهم جواب سوءال اين به كه اين از قبل *
شروع از قبل هميشه ما درواقع.كنم اشاره مقدمهاي به
"اصطلاحا كه داريم مرحلهاي برنامهريزي ، فني مراحل
يعني.ميشود ناميده "برنامهريزي سرمشق شكلگيري مرحله"
ابزار ، تامين و كمي اهداف و كمي مقادير زدن ازتخمين قبل
اين.باشيم داشته فرهنگ عرصه به كلي ديد يك كه است لازم
باشد فرهنگي وضعيت از ارزيابيهايي با توام بايد كلي ديد
يك جريان در اگردارد نام "فرهنگي سرمشق" كه
باشد ، گرفته شكل درست سرمشقها اين فرهنگي برنامهريزي
آن اجزاي كه منسجم برنامهاي ميشود ، تدوين كه برنامهاي
را آن كلمه دقيق معني به بتوان و باشند سازگار هم با
پديد منسجم برنامهاي و بود نخواهد ناميد ، برنامه
.نميآيد
براي مختلفي سرمشقهاي كشورمان در انقلاب بعداز ما
ديدگاههاي و افراد درواقع.داشتيم فرهنگي برنامهريزي
ارائه ايران فرهنگ عرصه از گوناگوني تحليلهاي مختلف
برنامههاي داشتند كه تحليلهايي اين براساس و ميكردند
بعداز از اصلي سرمشق چند.ميكردند پيشنهاد نيز مختلفي
رقابت هم با كه است داشته وجود كشورمان در انقلاب
بنيادگرا ، سرمشقهاي شامل اصلي سرمشقهاي اين.ميكردند
سرمشق و توسعهگرا راهبردي ، و واقعگرا شهرگرا ، آرمان
در را سرمشق پنج هر ما درواقع.است فرهنگي حقوق و تكثر
سرمشقها اين از كدام هيچ ولي داشتهايم فرهنگ عرصه
ما ، برنامههاي دليل بههمين.است نبوده غالب كامل بهطور
هر در دليل همين به و است بوده سرمشقها اين تلفيق حاصل
اين از كدام هر از عناصري ميتوانيم برنامهها از يك
قاعده اين از هم دوم و اول برنامه.كنيم پيدا را سرمشق
مشخصي سرمشق از ما فرهنگي برنامههاي يعني.نيست مستثني
سرمشقي "معمولا بلكه است ، نميكرده تبعيت فرهنگ عرصه در
گاهي يا تركيبي و سرمشق يك بوده ، برنامهها اين مبناي كه
نوع يك يعني.است بوده مختلف سرمشقهاي از التقاطي هم
ما كه است داشته وجود ما فرهنگ عرصه در حيراني و سردرگمي
.باشيم داشته تحليلي چه و برويم سمت كدام به بايد
در ولي داشت ، فرهنگ بهنام مشخصي بخش يك اول برنامه
مشخصي سرفصل و شد حذف "اساسا فرهنگ بخش دوم برنامه
اهدافي از برخي ولي.نداريم دوم برنامه در فرهنگ بهنام
فرهنگي اهداف كه گفت ميتوان شده ، ذكر برنامه اين در كه
ميبينيم دارد ، وجود كه هم جزئي دو همين در ولي.هستند
مثال بهطور.دارد وجود سرمشقها بين سردرگمي نوع يك كه
.است توسعهگرا سرمشق بر مبتني اول برنامه از بخشي يك
ايجاد فرهنگ در تحولاتي كه ميكند دنبال را هدف اين يعني
.كشور اقتصادي توسعه براي كند مساعد را زمينههايي كه كند
عرصه پابهپاي هم فرهنگ عرصه خود كه ميخواهد بهعلاوه
توسعهگرا ، جريان واقع در چون ولي.كند پيدا توسعه اقتصاد
به هم امتيازهايي كه است مجبور نيست ، غالب جريان
در دليل بههمين.باشد داده شهرگرا آرمان ديدگاههاي
.نيست برخوردار هماهنگي و انسجام يك از برنامه نهايت
برنامه در كه را تحليل و انسجام حداقل همان دوم برنامه
دستاندركاران.ندارد فرهنگ قسمت در دارد ، وجود اول
كه اين براي و رفتن سوءال زير از پرهيز براي دوم ، برنامه
قرار سوءال مورد اجتماعي سياسي ، مختلف جريانهاي توسط
برگزار كامل بهاجمال را فرهنگ بحث تا كردند سعي نگيرند ،
نه و دادند عرصه اين از تحليلي نه اينرو از و كنند
آن عنوان كه كردند سعي حتي.كردند آن مشكلات به اشارهاي
و رفتن زيرسوءال موجب تا كنند حذف دوم برنامه در هم را
.نشود شدن انتقاد
يك اگر كه ميدهد نشان ما به دوم و اول برنامه تجربههاي
برنامهها در كامل بهطور و باشد نداشته وجود غالب سرمشق
بلكه ;داشت نخواهيم برنامه ما واقع در نكند ، پيدا تجلي
زور براساس مختلف جريانهاي كه آرمانهايي از مجموعهاي
بههمين.داشت خواهيم دادهاند جا برنامه در قدرتشان و
و زور حسب بر همه به چون داشت ، نخواهيم برنامه دليل
.است داده امتياز اجتماعيشان توان و قدرتشان
سرمشق يك فقدان نيز ما دوم و اول برنامه مشكل مهمترين
عقلاني جريان بايد ، كه طور آن همچنين است ، بوده غالب
است ، نداشته تجلي برنامهها اين طراحي در تصميمگيري
در را خود اثر كه است تاثير و قدرت و نفوذ بيشتر بلكه
منفيترين اين البته.است گذاشته بهجا برنامهها اين
ديد هم را مثبتي جنبههاي آن كنار در ميشود و است تحليل
بنيانهاي تقويت براي گسترده سرمايهگذاري شامل كه
اولو برنامههاي جريان در فرهنگي زيربناسازي و فرهنگي
.است توسعه دوم
همان توسعه دوم برنامه در كه اين به فرموديد اشاره *
فرهنگ بخش و ندارد را اول برنامه تحليل و انسجام حداقل
به كه بودجهاي "ظاهرا.است شده حذف دوم برنامه در نيز
ميشود ، داده اختصاص توسعه دوم برنامه در فرهنگي امور
زياد بودجه اختصاص آيا.است اول برنامه از بيشتر بسيار
اهميت بر دليلي نميتواند دوم برنامه در فرهنگي امور به
باشد؟ برنامه اين در فرهنگي امور جايگاه
در فرهنگ نام به خاصي سرفصل ما كه است اين اساسي مشكل *
دو تنها دوم برنامه كيفي اهداف در.نداريم دوم برنامه
اشارهاي تنها نيز مورد يك و است فرهنگي "مستقيما مورد
.دارد فرهنگي امور به غيرمستقيم
در كه داشتيم فرهنگ بخش بهنام سرفصلي ما اول برنامه در
ارائه آن مشكلات و فرهنگ موجود وضع از تحليلي بخش اين
ارائه آن مسائل و فرهنگ آينده از تصويري يعني.بود كرده
ولي.بود كرده پيشنهاد برنامه يك آن براساس و بود كرده
يك دوم برنامه در.نگرفت صورت كار اين دوم ، برنامه در
برنامه طراحان تاكيد يعني.بود غالب اقتصاد اصالت نوع
كه درحالي.بود توسعه اقتصادي جنبههاي بر بيشتر دوم
سياسي ، اقتصادي ، شامل كه است وجه چهار داراي توسعه فرايند
كه داشت توجه بايد البته.است اجتماعي و فرهنگي
و بوده سياسي توسعه وجه فاقد ما دوم و اول برنامههاي
احتياج گذشته سالهاي در ما "ظاهرا.است شده حذف بخش اين
.نداشتيم سياسي توسعه به
، ندارد تحليل ولي است بوده جدي كه هرچند برنامهها اين
فرهنگي امور به بودجهاي دوم و برنامهاول در هرچند
عمومي حجم افزايش به باتوجه ولي است ، شده داده اختصاص
سهم افزايش اين ميتوان دوم ، و اول برنامه در بودجه
و بودجه كلي افزايش يكي.دانست چيز دو از ناشي را فرهنگ
از بيرون جريانهاي جانب از كه فشارهايي افزايش هم ديگري
اين.ميشد اعمال سازمان اين به بودجه و برنامه سازمان
.ميشد اعمال فرهنگ بخش به بيتوجهي بهعنوان نيز فشارها
كار يك حاصل كه اين از بيشتر برنامهها اين اينرو از
بوده اجتماعي موجود نيروهاي برآيند حاصل باشد ، كارشناسي
.است كرده پيدا افزايش فرهنگ بودجه سهم كه است
اول برنامههاي در سردرگمي يك كه اين به فرموديد اشاره *
سرمشق از برنامهها اين و ميخورد چشم به توسعه دوم و
كه ميرسد نظر به بنابراين.است نكرده تبعيت مشخصي
صورت توسعه دوم و اول برنامه دو در كه برنامهريزيهايي
كه موضوع همين.است نبوده برخوردار جامعيت از پذيرفته ،
دوم و اول برنامه دو جريان در كلي به هم سياسي توسعه وجه
اگر ولي.باشد مدعا اين موءيد ميتواند شده گرفته ناديده
برنامهريزي تنها و نگيريم نظر در هم را سياسي توسعه وجه
كه ميرسد نظر به بازهم باشيم ، داشته نظر در را فرهنگي
كامل طور به فرهنگي امور مختلف جنبههاي همبستگي و پيوند
مسايل به جانبه همه صورت به يعنياست نشده گرفته نظر در
"سيستمي ديدگاه" عبارتي به.است نشده توجه فرهنگي مختلف
همه اين آيا شما نظر به.نداشتهايم فرهنگي مسايل به
اول برنامههاي تدوين در فرهنگي مسايل به نگريستن جانبه
است؟ شده گرفته نظر در توسعه دوم و
چنين يك توسعه دوم و اول برنامههاي در متاسفانه *
برنامهريزي براي مثال طور به.ندارد وجود جامعنگري
در را فرهنگي تصميمهاي پيامدهاي كه داريم احتياج فرهنگي
اگر كه شود مشخص قبل از بايد يعني.ببينيم عرصهها ساير
اجتماعي و سياسي اقتصادي ، پيامد گرفتيم ، فرهنگي تصميم يك
گرفته نظر در دوم و اول برنامههاي در كار اين چيست؟ آن
ساير در كه تصميمهايي پيامد بايد ديگر طرف از.است نشده
يعني.بگيريم نظر در فرهنگ عرصه در را گرفتهايم عرصهها
فرهنگ بخش در سازي خصوصي و اقتصادي آزادسازي اثر ببينيم
چيست؟
يك مختلف بخشهاي متقابل آثار بتوانيم كه اين براي
الگوي يا مدل به احتياج كنيم ، بررسي هم با را برنامه
در را زندگي پراهميت وجوه بايد يعني.داريم برنامهريزي
با ارتباط در را آنها و كنيم وارد رياضي متغيرهاي قالب
احتياج هم مدل ساختن براي.بسازيم مدل يك و دهيم قرار هم
در اصلي مشكلات از يكي.داريم فرهنگ عرصه در علمي ديد به
.است فرهنگ به نسبت علمي ديد يك نبود دوم ، و اول برنامه
شبه ديد يك فرهنگ عرصه در غالب ديد برنامه ، دو هر در چون
.است بوده فقهي شبه و فلسفي
يك.است فرآيند سه حاصل كلي طور به عمومي تصميمگيريهاي
جامعه از بخش يك يعني.است نفوذ و قدرت بر مبتني فرآيند
حكومتي سيستم و درميآورد مسئله صورت به را چيزي يك
فرآيند ديگر فرآيند.دهد جواب مسئله اين به ميشود مجبور
در بايد شده ايجاد كه مسئلهاي اين يعني.است سازماني
بررسي مورد و شود پيگيري هستند ، مسئول كه دستگاههايي
فرآيند دراست عقلايي همفرايند بعدي فرآيند.گيرد قرار
و كرده كمي را اهداف يا ميكنيم تعيين را اهداف عقلايي
هم ، با راهحلها مقايسه ضمن و ميكنيم پيدا را راهحلها
نظر در را آن بازخورد هم نهايت در و كرده انتخاب را يكي
يعني اول وجه ما فرهنگي برنامههاي در ولي.ميگيريم
و سازماني برفرآيند را خودش نفوذ و قدرت بر مبتني فرآيند
فرآيند ميگويم كه اينميكند تحميل عقلاني فرآيند
داشتهاند ، قدرت كه آنهايي يعني بوده ، ضعيف عقلاني
تحميل برنامهريزان به را خودشان خواستههاي توانستهاند
و عقلاني گفتوگوي يك براثر پذيرش اين كه اين بدون.كنند
ديد براين ، علاوهكشورباشد منابع براساس تصميمگيري يا
.است فلسفي ديد با متفاوت يعني.است خاصي ديد يك علمي
ولي.باشيم داشته فلسفي ديد يك فرهنگ عرصه از است ممكن
و فرضيه براساس شده ، آزمون شده ، كمي ديدي يك علمي ديد
در شرطي قضاياي قالب در را آن بتوان كه كلي قواعد براساس
چون.ندارد وجود ما فرهنگ عرصه در مسايل اين.آورد
از علم چون و است شده كشيده ما فرهنگ در تقدس از هالهاي
جرات كسي دليل همين به ميكند ، تقدسزدايي مقداري فرهنگ
.باشد ايران فرهنگ عرصه از علمي تحليل دنبال كه نميكند
.است خوبي ملت ما ملت كه ميكنيم تبليغ "دائما ما "مثلا
درصد از 80 بيش كه شويم متوجه علمي تحقيق يك در اگر ولي
جور ساختهايم ، مردم از كه تصوري با ميگويند دروغ مردم
كه رويايي تصور اين كه ندارند دوست خيليها و نميآيد در
.برود سوءال زير ساختهاند خودشان از
ايران مردم ميگوئيم كه سياسي بينش همين "مثلا يا *
.هستند بالايي سياسي بينش داراي
ادعا "دائما كه ما.ديني التزامهاي "مثلا يا و بله *
علمي تحقيق يك شايد دارد ديني مردم ما جامعه كه ميكنيم
را ديني هنجارهاي چندان مردم از عمدهاي بخش كه دهد نشان
اين ميتواند علمي تحقيقهاي بنابراين.نميكنند رعايت
و ببرد سوءال زير كردهايم ، درست خودمان از كه را تقدس
دوست.برود سوءال زير تقدس اين كه ندارند دوست خيليها
موجود كه ايراني.كنند زندگي روءيايي ايران يك با دارند
است مشكلي كار فرهنگي و علمي تحقيقات كار علاوه به.نيست
كار اين محققان بيشتر ندارد ، زيادي سابقه ايران در چون و
براي هم عواقبي است ممكن كه اين ضمن.نميدهند انجام را
.باشد داشته آنها
براي علمي پشتوانه ما هم دوم و اول برنامههاي در
برنامه دليل همين به.نداشتيم علمي نظر از برنامهريزي
كه نميدانيم ما يعنيشد تدوين تجربيات و حدسها براساس
نمازگزاران تعداد افزايش باعث مساجد تعداد افزايش آيا
.دارد علمي كار به احتياج بخش اين.نه يا شد خواهد
و حدس براساس نداريم را علمي تحقيق ما كه وقتي بنابراين
افزايش باعث مساجد تعداد افزايش كه ميگوئيم گمان
و حدس با علم كردن جايگزين كار اين.ميشود نمازگزاران
دوم و اول برنامه در كه است مشكلي و است تخيل و گمان
حداكثر اقتصادي برنامه در كه حالي در يعني.داشتهايم
كه فرهنگي وجه به بوديم برده كار به را اقتصادي مدلهاي
كه اين ضمن.گذاشتهايم كنار را مدلها اين همه رسيديم ،
بويژه.است بوده امتيازدهي "اساسا برنامه هم جاهايي يك
راضي برنامه اين از همه بود شده سعي كه دوم برنامه در
.باشند
دارد ادامه
شاهي امير سيدافشين :از وگو گفت
با
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
نميتوان چماق و تسفيق و تكفير
برخورد
متفاوت انديشههاي با
كرد
عالي وآموزش وزيرفرهنگ معين دكترمصطفي :فرهنگي علمي گروه
دانشگاه كاركنان دانشجويان ، استادان ، درجمع سخناني طي
اسلامي انقلاب دههسوم:گفت زاهدان در وبلوچستان سيستان
جمهوري مقدس نظام اصلي مباني تحقق دهه ايران
جمهوريت جنبه كشيدن باپيش كه كساني و است اسلاميايران
تلاش جمهوريت بدون جنبهاسلام يا و اسلام بدون نظام
به وآرمانهاييكه ارزشها بردن زيرسئوال با ميكنند
جامعه وافكار راتضعيف نظام "عملا منجرشد انقلاب پيروزي
.است ضدانقلابي اقدام يك آنها عمل و رامتزلزلميكنند
دكتر عالي ، وآموزش فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
كه كساني عنوان به دانشگاهيان به ايران مردم:گفت معين
اعتماد نميمانند ساكت بيعدالتي و تبعيض هرگونه درمقابل
انتخابات جديديدرزمينه تحول آغاز با مردم امروز دارند ،
.خودمانهستيم برسرنوشت ماحاكم:بگويند ميخواهند شوراها
اسلامي جمهوري اركان درحفظ دانشگاهيان نقش ميان دراين
وبامحوريت انقلابي و اسلامي ارزشهاي از باتلاشدرپاسداري
.دارد اهميتبسزايي اساسي قانون
پايههاي تثبيت درجهت جديدي فرصت درشوراها:افزود وي
حضور و فعاليت نيز و واقتدارملي وفاق تقويت و نظام
براي عموم مشاركت جلب دانشگاهياندرعرصههاي همهجانبه
.است كشور اداره
و دانشجويان استادان ، به وپاسخ پرسش درجلسه دكترمعين
سئوال به درپاسخ نيز وبلوچستان دانشگاهسيستان كاركنان
در:گفت شدندانشگاهها اسلامي دانشجودرمورد يك
ومن حضوردارند مسلمان دانشجويان ما دانشگاههاي
هستم دانشگاهها به نسبت سوءظن با همراه مخالفبرداشتهاي
جمهوري بنيانگذار كه دليل همان به دانشگاهها معتقدم بلكه
ياد جامعه تحولات مبدا بهعنوان آن از ايران اسلامي
نيز و وفرهنگيدروني علمي ارتقاي درجهت بايد كردهاند
.بردارند را گستردهتري گامهاي جامعه درسطح
كشورمان مساجد شلوغترين هستيم شاهد خوشبختانهامروز
كشور عالي آموزش بخش وآسيبهاي هستند دانشگاهها مساجد
آخرين در داردآنچه توجهي قابل فاصله بخشها ساير به نسبت
تاكيد مورد نيز رهبري معظم بامقام دانشگاهيان ديدار
و فعلي روند از رضايتمندي قرارگرفت اسلامي رهبرانقلاب
اسلامي در مطلوب سطح به رسيدن تسريعدر ضرورت بر تاكيد
.بود دانشگاهها شدن
كه افرادي با برخورد نحوه درمورد عالي وآموزش فرهنگ وزير
و كنند مي طرح رادرسطحدانشگاهها متفاوتي انديشههاي
چماق و باتكفيروتسفيق:گفت كنند مي شبهه ايجاد درمواردي
را انديشه كرد ، بلكه برخورد متفاوت باانديشههاي نميتوان
حدگفتگو از خروج بنابراين.داد پاسخ برتر انديشه با بايد
در امر اين كه ميشود فيزيكي برخوردهاي موجب مفاهمه و
مباني به نسبت هتك هرگونه البتهنيست شاندانشگاهها
قانوني برخورد موجب مقدسات و ارزشها آرمانهاو اعتقادي ،
.شد خواهد منحرف يا و هتاك افراد با
مسابقههاي نخست مقام به ايران
ويژه
كريم قرآن قرائت و حفظ
يافت دست دانشآموزان
بينالمللي مسابقههاي دوره چهارمين :فرهنگي علمي گروه
اسلامي كشورهاي دانشآموزان ويژه كريم قرآن قرائت و حفظ
اسلامي جمهوري و داد پايان خود كار به گذشته پنجشنبه
.يافت دست نخست مقام به شركتكننده كشور ميان 25 در ايران
مراسم در پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون عبادي
مقدمات:گفت سخناني طي مسابقهها از دوره اين اختتاميه
قرائت و حفظ بينالمللي مسابقههاي دوره چهارمين برگزاري
هيات موافقت با و قرآن عالي ستاد همكاري با كريم قرآن
برگزاري براي.شد آغاز گذشته سال تابستان از دولت
آمد عمل به دعوت اسلامي كشور از 61 دوره اين مسابقههاي
.كردند آمادگي اعلام كشور كه 30
مسابقهها 107 از دوره اين در نهايت در:افزود عبادي
كشور از 25 خود سرپرستان با همراه پسر و دختر دانشآموز
.كردند شركت جهان
سخناني مراسم اين در نيز پرورش و آموزش وزير مظفر حسين
و اسلامي معارف و قرآن با جوان نسل آشنايي ضرورت خصوص در
تهاجم برابر در انقلاب دوم نسل مصونسازي در قرآن نقش
رشته سه در برگزيده نفرات جوايز سپس.كرد بيان فرهنگي
.شد اهداء قرآن قرائت و جزء حفظ 15 قرآن ، كل حفظ
غفراننيا وحيد پسران ميان در كريم قرآن كل حفظ رشته در
مقام به كشورمان از دو هر جعفري نسرين دختران ميان در و
.كردند پيدا دست نخست
ايفاه خانم و كشورمان از رجبي علي جزء حفظ 15 رشته در
رضايي سميه.كردند كسب را نخست مقام اندونزي از عفيفه
.يافت دست دوم مقام به رشته اين در ايراني دانشآموز
اسماعيلي فهيمه و ميرزاجاني محمدتقي نيز قرائت رشته در
مقام به دختر و پسر دانشآموزان ميان در ايران از دو هر
.كردند پيدا دست نخست
ترتيب به سودان و ليبي ايران ، اسلامي جمهوري تيمي رده در
.كردند كسب را سوم تا اول مقام
حضور با مسابقهها از دوره اين اختتاميه مراسم
مسئولان از جمعي قرآني ، معارف به علاقهمند دانشآموزان
پنجشنبه اسلامي كشورهاي سفراي و مجلس نمايندگان كشور ،
.شد برگزار زيارت و حج سازمان اجتماعات سالن در بهمن 29
فرهنگي كوتاه اخبار
|
شاهد مدارس فارغالتحصيلان از 79درصد
يافتند راه دانشگاهها به
به گذشته ، سال در شاهد مدارس فارغالتحصيلان از 79درصد
.يافتند راه دانشگاهها
معاون نوروزي گفته به اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
منظور به پرورش ، و آموزش وزارت ايثارگران و شاهد امور
از شاهد فرزندان و ايثارگران رزمندگان ، علمي بنيه تقويت
به ورود داوطلب ايثارگران علمي خدمات مركز سال 1369
از 160 بيش در نفر هزار از 313 بيش شركت با دانشگاهها
.است شده فعال منطقه
اعم ايثارگر دانشآموز نفر و 658 هزار حاضر 109 حال در
در شهدا معظم خانوادههاي و آزاده رزمنده ، جانباز ، از
.ميدهند تحصيل ادامه ايثارگران خاص مدرسه 350
دوره دانشآموزان قرآني مسابقههاي برگزاري
درمنطقه 16 پيشدبستاني
و آموزش دبستاني پيش دوره نوآموزان قرآني ، مسابقههاي
بين روز ، سه مدت به فجر ، دهه با همزمان منطقه 16 ، پرورش
مدارس ضميمه آمادگيهاي و دبستاني پيش واحدهاي كودكان
منطقه 16 پرورش و آموزش تربيتي امور نمازخانه در دولتي
.شد برگزار
برگزاري از پس روز ، سه اين در ما ، خبرنگار گزارش به
يادبود براي مسابقه ، در كننده شركت كودكان كليه به مراسم
تنديس قرآن ، قرائت و حفظ به آنها ترغيب و تشويق و
نفر به 3 مسابقه ، برپايي از روز هر در و شد اهدا ويژهاي
در همچنين.گرديد اعطاء خاصي جوايز قرآن ، حافظان از
سرود ، همچون متنوعي برنامههاي مسابقهها ، اجراي فواصل
اين.شد برگزار قرآني كوچك مسابقههاي و دكلمه نمايش ،
يافت گشايش منطقه 16 پرورش و آموزش رئيس توسط مسابقهها ،
و پرورشي آموزشي ، معاونان توسط دانشآموزان جوايز و
.شد داده دانشآموزان به ابتدايي مسئول نيز و متوسطه ،
|
|