|
|
را توسعه در پژوهش جايگاه
كنيم باور ايران در پژوهش جايگاه و كنوني موقعيت به نگاهي سيستم هر و است شكوفايي و بقاء لازمه اطلاعات ميگويند به باشد ، داشته را پويايي و رشد توانايي كه نظامي و .دارد نياز اطلاعات و پژوهش كه دريافت ميتوان سهولت به ساده ، بررسي يك در اجتماعي و صنعتي علمي ، تحولات زمينهساز صحيح اطلاعات و علمي انقلابهاي وقوع.است بوده جهان در توجهي قابل .ميباشد ارزيابي قابل بستر همين در خاص مقاطع در صنعتي استفاده پژوهش ، كه معتقدند صاحبنظران و كارشناسان اما ميان روابط كشف و شناخت براي علمي روش از يافته سازمان منتهي تازه انديشههاي خلق به پژوهشي هر.پديدههاست نويني پرسشهاي طرح منشا تازهاي انديشه هر و ميشود و بيشتر ارزيابيهاي و پژوهش به را انسان كه ميگردد رازهاي و رمز گشودن ترتيب ، اين به.برميانگيزد جديدتر و ميرود پيش پرشتاب و تصاعدي سير با هستي جهان و زندگي نظر از بشر حيات دوران پرشتابترين بيستم قرن قولي به بيش كه گونهاي به.است بوده اكتشافات و اختراعات ميزان قرن اين در تاريخ طول اختراعات و نوآوريها درصد از 90 .است شده انجام ميتوان است امروز بشر دستاوردهاي و تحولات اساس پژوهش اما ناميد پژوهش را موءسسات از بسياري فعاليتهاي تمامي گونه دو بر خود كه بنيادي پژوهش -است1 نوع دو بر پژوهش كشف و كنجكاوي انگيزه با آن كه محض بنيادي پژوهش است ، دانش و معرفت خزانه به نهايت در و ميشود انجام مجهول ابتدا پژوهش نوع اين در ديگر عبارت بهميافزايد بشري دوم گونه در اماندارد وجود كاربردي هدف گونه هيچ جهتدار ، بنيادي پژوهشهاي در يعني بنيادي ، پژوهشهاي بخشي نتيجه به خويش كنجكاوي حس ارضاي بر علاوه پژوهشگران ميتواند منافعي چه نتايج اين اينكه نيز و يافتههايشان .ميانديشند آورد ، بار به جامعه براي ممكن نهايت در و بوده سرمايهبر چون بنيادي پژوهشهاي در باشند ، نداشته نزديك آينده در كاربردي و بازده است توسط توسعه حال در كشورهاي در ويژه به كشورها ، بيشتر .ميشود انجام دولت پژوهشهاي زمينهساز ميتوانند واقع در بنيادي پژوهشهاي هدف.باشند ميآيند ، شمار به پژوهش دوم نوع كه كاربردي خلق.است خاص كاربردي به دستيابي كاربردي ، پژوهشهاي از اين در جديد توليد نهايت ، در و آن توسعه و جديد تكنولوژي .ميگيرد صورت بستر پژوهش جايگاه و تحقيق مراكز كه گفت ميتوان مجموع در بنابراين توسعه ، حال در كشورهاي در كاربردي و بنيادي پژوهشهاي .ميآيند شمار به توسعه فرايند شده گم حلقههاي از يكي عمدهترين كه دانشگاهها در نه فعاليتها نوع اين زيرا جامعه حركت روند بر تاثيرگذاري و پويايي و رشد براي مكان نه و دارند تعيينكنندهاي و ارزشمند جايگاه و نمود است اعتنايي قابل جايگاه مستقل صورت به يا و ارگانها ديگر در .دادهاند اختصاص خود به را صاحبنظران و محققان جمع در پيش چندي نيز رئيسجمهوري مفهوم از مختلف تعريفهاي به اشاره با كشور پزشكي علوم يكي "دانش" "مسلما باشد ، هرچه توسعه":داشت اظهار توسعه ، در نميتوان تحولي هيچ بيدانش ، .است آن پايههاي از در است ، تحول يك كه نيز توسعه.كرد ايجاد انسان زندگي .است پژوهش نيز دانش پايه و دارد دانش به نياز اول درجه در متاسفانه:گفت فرهنگي انقلاب عالي شوراي رئيس محسوب تفنني امري هنوز تحقيقات ايران ، مانند كشورهايي است چنين كه وقتي تا.ندارد اصولي و حياتي جنبه و ميشود .داشت بزرگ كارهاي انتظار نميتوان دچار ما تحقيقات مالي ، امكانات لحاظ به":كرد تاييد وي كمبود دچار نيز تحقيق مديريت و ساماندهي نظر از.است فقر به نسبت ما تحقيقاتي بودجه كه ميكنم اعتراف.هستيم .است كم بسيار كشور داخلي ناخالص درآمد ركن و بودجه داراي بايد كشور سازمانهاي و دستگاهها همه و توليدي مديريتي ، دستگاههاي همه اگر.باشند تحقيق بايد و هستند تحقيق نيازمند كه كردند احساس خدماتي دانشگاهها خود خودبه باشند ، علم اهل توليدات مصرفكننده ".مييابند رونق پژوهشي و آموزشي مراكز و واقعيات با پژوهشي مراكز اتصال خواستار رئيسجمهوري ما تحقيقات صورت ، اين در":كرد اضافه و شد زندگي خواهد عمليتر آنها نتايج و ميشوند عينيتر و واقعيتر جنبههاي كه كردهايم قيد نيز آينده سال بودجه در...شد تحقيق به بودجه از بخشي چه و باشد بايد چگونه تحقيقاتي همپاي و رود بالا بايد تحقيق بودجه البته.يابد اختصاص تحقيق اهل اختيار در بيشتري مادي امكانات كشور ، توسعه از نميتوان "كه كرد تاكيد نكته اين بر وي ".گيرد قرار و علوم از بسياري در.شد غافل زمينهاي هيچ در تحقيق ديگران پيشرفتهاي سرعت به بايد.هستيم عقب دنيا از فنون تحقيقات انجام به نياز ميان ، اين در و فرابگيريم را ".داريم بنيادي آموزش اساسي اهرم پژوهش ، پژوهش و تحقيق كه باورند اين بر نيز دانشگاهها استادان بايد كه حالي در ندارند دانشگاهها در درخوري جايگاه دانشگاهها در ويژه به آموزش اساسي اهرمهاي از يكي پژوهش .آيد شمار به امكانات كمبود":ميگويد زمينه اين در دانشگاه استاد يك و نشريات بايد.دانشگاههاست در پژوهش براي معضل مهمترين و استادان دسترس در وفور روز ، به خارجي متنوع كتابهاي مورد در كاو و كند به راستي به آنها تا باشد دانشجويان .بپردازند موردنظر مسايل بيشتر استادان حتي و دانشجويان پژوهشهاي كه صورتي در و اول دست منابع به آنان زيرا است تكراري مطالب رونويسي باشد هم دسترسيها اين اگر و ندارند دسترسي روز كاربردي امكانات ، كمبود اين.است اوليه و ابتدايي بسيار حد در و كرده كمرنگ بسيار استاد و دانشجو در را پژوهش انگيزه ".ميبرد بين از يا علوم دانشكده ارشد كارشناسي دانشجوي اصلاني ، محمدرضا ما":ميگويد تحقيق امكانات حداقل نبود مورد در اجتماعي اول دست منابع برخي از فتوكپي نسخه چند تهيه امكان حتي گرفتن براي باشد درست زيراكس دستگاه اگر حتي و نداريم را هر بهبگذريم رستم خوان هفت از بايد فتوكپي نسخه چند ".ميكند كند را كار پيشبرد مسايل اين حال باور اين بر نيز تهران دانشگاه دانشجوي صابونچي ، مهناز همواره دانشگاهها و عالي آموزش مسئولين متاسفانه كه است كتابخانهها وضعيت و امكانات كمبود از كه ميكنند اظهار نسبت بودجه كمبود به را نارساييها همه و دارند اطلاع بودجه كمبود تنها دانشجويان ، ما نظر به ولي.ميدهند مديريت ، ضعف مناسب ، برنامهريزي عدم بلكه نيست اساسي مشكل در دانشجويان جانبه همه و اصيل مشاركت به نسبت ناباوري تا گرفته آموزش و تغذيه وضعيت از دانشگاه مشكلات حل دانشگاه مسايل حل عدم در مهمي نقش كتابخانه ، و خوابگاه .دارند جدي و كارآمد پژوهشهاي انجام جمله از صابونچي مهناز كه بهشتي شهيد دانشگاه دانشجويان از يكي به":ميگويد وي صحبتهاي تاييد در ميكند همراهي را تغذيه بابت بيشتري پول ما از دانشگاه امسال نمونه عنوان ناچيز كه غذا هزينه افزايش اين برابر در اما.است گرفته مديريت اگر يعني.است شده بهتر دانشگاه تغذيه وضعيت است ، و بگيرد جدي را دانشجويان مشاركت دانشگاه ، مختلف بخشهاي بكارگيري و درست برنامهريزي يك با را دريافتي وجوه ميتوان را مسايل از خيلي كند ، هزينه مناسب انساني نيروي وقت نيستند حاضر مديران ، از برخي متاسفانه اما.كرد حل حداقل در حتي امكانات افزايش با كنند ارزيابي و بگذارند ".كرد رفع را اساسي مشكلات ميتوان حد چه تا ممكن ، فرهنگي -علمي كتابهاي و نشريات خريد نيز ، پژوهش زمينه در حداقل كتابخانهها ، براي فارسي و خارجي زبانهاي به روز كه مديريتهاست وظيفه اين حال.ميرود شمار به امكانات هزينه چه حذف با و چگونه را حداقلها اين ببينند راهكارهايي چه بكارگيري با "اساسا و غيرضروريتري .كرد فراهم ميتوان تاكيد با:گويد مي فرهنگي - تحقيقاتي موءسسه يك كارشناس انتخاب در سالاري شايسته ملاك به توجه عدم اينكه بر از":ميافزايد دارد ، نامطلوبي پيامدهاي مديران ، ضابطهگرايي جاي به كه رابطهگرايي ناخوشايند پيامدهاي و امتيازات تخصيص دارد ، وجود موءسسات و سازمانها در كاري رابطه كه كساني نه است ، توجه مورد افراد به امكانات .دارند تجهيزات و امكانات اين به مبرم نياز و مستقيم امكان محققاناز اينكه بجاي ما موءسسه در مثال براي كار كه ما مدير تنها كنند ، استفاده اينترنت و كامپيوتر عمل در و دارد اختيار در را امكان اين ميكند اجرايي در امكانات اين از بايد حق به كه پژوهشگران و نويسندگان امتياز اين از كنند استفاده خود مطلب كردن پربار جهت اختيار در حتي امكان اين كه حالي در.نيستند برخوردار مقولات با ارتباطي "اصلا كه موءسسه قسمتهاي ساير مديران چگونه ترتيب اين به.هست نيز ندارند كاري لحاظ به فرهنگي پژوهشهاي انجام و فرهنگي كارهاي داشت انتظار ميتوان توجهي قابل عمق و رشد از ما كشور در كاربردي و جدي و ندارد قرار خود درجاي چيز هيچ كه زماني.شود برخوردار به نسبت كه ميگيرد تعلق كساني به اطلاعرساني امكانات اما دارند ، وسايل نوع اين به را كاري نياز حداقل سايرين ، ".ميگيرند قرار ارشد مديران توجه مورد دلايلي به يك در و است صنعتي مديريت رشته در فارغالتحصيل كه خانمي و مسئولين كه است باور اين بر ميكند كار پژوهشي مركز و پژوهش كه برسند باور اين به بايد جامعه ارشد مديران دارد تعيينكننده و اساسي نقش جامعه معضلات حل در تحقيق .نشست پژوهش امر به مناسب بودجه تخصيص انتظار به نبايد و مديريتها بخش در ما ، مشكلات مهمترين بودجه ، بحث از جدا سرمايهگذاري آنها روي بايد كه برنامهريزيهاست سيستم و دقيق ارزيابي يك كشور از بخشي و سازمان هر بايدشود حوزه در پژوهش كاربرديترين و مهمترين كه باشند داشته زمينه اين در ديگر مهم نكته.بپردازند آن به و چيست آنها مورد پژوهش رساندن نتيجه به براي سازمان هر توان ارزيابي .است نظر به نيز را كلاني هزينه كه بوده بسياري پژوهشي موارد زيرا نبوده نتيجهبخش اينكه دليل به اما است داده اختصاص خود كشور براي نمونهها اين.است شده رها راه ، نيمه در است ، مواجه كارآمد متخصص انساني نيروي و بودجه كمبود با كه ما مشكل اين حل براي موءثري راه بايد كه است بزرگي معضل است .بيابيم "دارد ادامه" |
|