گفتوگوي ارمغان و خاتمي
تمدنها
جميل ، پرفسور نوشته "چالشها و اميدها" كتاب مقدمه ترجمه
كرهجنوبي هانيانگ دانشگاه استاد
كتاب مقدمه برگردان پيميآيد ، از كه مطلبي:جستارگشايي
"يانگ هان" دانشگاه استاد جميل نوشته "چالشها و اميدها"
.است جمهوري رياستمحترم خاتمي ، آقاي درباره كرهجنوبي
ايران انقلاب:جمله از بخش و5 صفحه داراي 133 كتاب اين
زمينه در خاتمي ديدگاههاي مردم ، با خاتمي اسلام ، آينده و
سياستهاي اسلامي ، ارزشهاي قانونگرايي ، مدني ، جامعه
به لازماست...و تمدنها گفتگوي مردمسالاري ، اقتصادي ،
شهر دولت تا دولت شهر از كتاب مترجم نويسنده ، كه است ذكر
.هست نيز كرهاي زبان به خاتمي آقاي
نويسنده اوليه برخوردهاي در كتاب نگارش جوانههاي نخستين
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير كه هنگام آن خاتمي آقاي با
ضمن.گرفت شكل ايشان ، جمهوري رياست از پس آنگاه بود ،
ما اختيار در را مطلب اين كه كرهجنوبي سفارت از سپاس
جلب اينجستار به را گرامي خوانندگان توجه نهادند ،
.مينماييم
معارف گروه
سال به شدم آشنا خاتمي محمد سيد با كه باري اولين تاريخ
با مصادف پيش ، سال 15"دقيقا يعني.بازميگردد 1984
جنگ كه شرايطي در و ايران اسلامي انقلاب سالگرد پنجمين
مدت كه بود اصلاحطلبي وي.داشت ادامه ايران و عراق
خاتمي سيدمحمد.بود برده بهسر كشور از خارج در را زيادي
بودم كرده نگهداري يادداشتم دفتر در را او سخنراني كه را
نه ما":گفت خود سخنراني آن در او.دارم ياد به بخوبي
ارزشهاي و اسلام زندگي ، براي ما هستيم ، غربي نه و شرقي
.كردهايم انتخاب را اسلامي
را ماديگرايي نه و ميرويم استعمار بار زير نه ما
و كرده تلاش اخلاقي جامعه يك ساختن براي ، بلكه ميپذيريم
علوم و تكنولوژي از خود مردم زندگي وضعيت بهبود براي
توطئههاي ايران عليه.كرد خواهيم استفاده جهان پيشرفته
برما نتوانستند ما دشمنان اما است ، گرفته انجام فراواني
.گردند مسلط
ايران عليه عراق جنگ اثر در كه خونريزي اميدوارماين من
بتوانيم ما و رسد پايان به زودتر هرچه است ، شده ايجاد
.كنيم آغاز را تلاشهايي خود مردم براي صلح استقرار براي
بخشيم ، بهبود را خود مردم زندگي بتوانيم كه دليل اين به
آغاز كشور در سازندگي جهاد نام به را ديگري انقلاب
.كردهايم
كشور در را قانون كه ميكنيم ، سعي خود مردم همراه به ما
قرآن برمبناي ما و است زندگي راه قرآن احكام كنيم ، اجرا
."ميكنيم حركت
و جوانان "خصوصا ايران مردم كه شد باعث جذاب سخنان اين
ايران جمهوري رياست براي را خاتمي بعد سال پانزده زنان ،
حمايت با ايران مردم درصد از 70 بيش.كردند انتخاب
جمهور رئيس هفتمين فشرده انتخابات يك در وي از بيدريغ
در تاريخي تحول يك با را ايران تا كرده انتخاب را خود
.سازد روبهرو يكم و بيست قرن آستانه
.است سياسي انديشههاي سير در مهمي كتاب eنويسنده خاتمي
خاتمي سيدمحمد ديدگاههاي حاوي ارزنده كتاب اين
قانونمداري ، حكومت ، فلسفه خصوص در ايران رئيسجمهوري
براي خاتمي انتخاباست غرب تمدن شناخت و وي جهانبيني
.بود فراوان حيرت و اميد با همراه غرب جهان
غرب سمت به را ايران خاتمي انتخاب اينكه تصور با غربيها
سوق رابطه ، برقراري نيز و آنان نظر مورد اصلاحات و
ارزشهاي بر خاتمي خارجي سياست اما ميكنند ، حركت ميدهد ،
است ، ايران استقلال و ملي منافع اساس كه اسلامي اصيل
آمريكا با رابطه برقراري هرگونه ترديد بدون و است استوار
.است بررسي قابل ايران استقلال و اسلامي ارزشهاي زاويه از
.بدانند را آن بايد غربيها كه است مهمي بسيار نكته اين و
":ميگويد آمريكا قبال در خود خارجي سياست خصوص در خاتمي
ايران اسلامي جمهوري مورد در آمريكا منش و رفتار بايد
ايران دست در آمريكا و ايران روابط حل كليد كند ، تغيير
در بايد كه است كشور اين و است امريكا دست بلكه نيست
ارزيابي اينگونه غربي مطبوعات."كند تجديدنظر خود رفتار
بايد آنان اما ميشود ، نزديك غرب به خاتمي كه ميكنند
كه اسلامي اصيل ارزشهاي برمبناي "دقيقا وي كه بدانند
.ميكند حركت ميزند را اول حرف آن در ايران استقلال
حركت يك "دقيقا خود محوريت با امريكا حاضر حال در
اوضاع تغيير عليرغم و ميدهد ادامه جهان در را استعماري
نشان خود عملكرد در ي تغيير كشور اين جهان ، احوال و
موضوع همين.است عقبتر جهان از اينرو ، از و نميدهد
.گردد روبهرو بحران با غرب حيات تا است شده باعث
جديدي استراتژي بايد امر اين با مقابله براي:ميگويد او
توسعه حال در كشورهاي بر غرب تسلط از خاتمي.نهاد بنا را
اقتصادي ، زمينههاي در غرب كه است معتقد و ميكند انتقاد
بر و است فراواني قدرت داراي تكنولوژيكي و نظامي سياسي ،
را عمومي افكار و دارد تسلط جهان گروهي رسانههاي اكثر
غربي ، مالي موءسسات.ميكند كنترل ارتباطات طريق از
دهكده ساختن و دارند اختيار در را جهان كامل اقتصاد
به و شد اشاره آن به كه اهرمهايي داشتن طريق از جهاني
.دارد قرار غرب برنامههاي لوحه سر در امريكايي ، روش
همچون كشورهايي جهاني ، دهكده اين ساختن در اين بنابر
ميدهند ، فراواني اهميت خود آزادي و استقلال به كه ايران
.ميشوند محسوب جدي مشكلي
و تند انتقاد با تنها غرب با برخورد در:است معتقد خاتمي
به نميتوان مذهبي دگماتيسم روشهاي طريق از برخورد
لحاظ از خاتمي.شناخت را غرب بايد بلكه رسيد ، نتيجهاي
از بايد متعصبانه و دگماتيسم روشهاي است معتقد مذهبي
بسيار اثرات امر اين به توجه عدم و شود زدوده مذهب
است معتقد او.گذاشت خواهد اسلامي انقلاب بر را زيانباري
مهمترين.است خطرناكتر غرب تسلط از حتي مذهبي ، خشك تعصب
اسلامي انقلاب رهبر از را تفكر اين وي كه است اين نكته
بود معتقد خميني امام.است برده ارث به خميني امام ايران
اين و خطرناكترند غربگرايان از مذهبي بيفكر متعصبان كه
مترقي اسلامي جامعه توسعه از مانع مذهبي كور تعصبات
.ميشود
"دقيقا را غرب بايد غرب با برخورد براي ميگويد خاتمي
ضعف نقاط به است ، اسلامي بزرگ انديشمند يك چون وي.شناخت
ملل تاريخ و تمدنها "دقيقا و دارد كامل آشنايي غرب قوت و
ضدغربي يك او معتقدم ، خاطر همين به ميشناسد ، را مختلف
غرب مثبت نقاط از بايد است معتقد بلكه نيست ، مطلق
را غرب كه كساني سوي از بشدت دليل همين به.نمود استفاده
قرار انتقاد مورد ميدهند قرار انتقاد مورد كوركورانه
انقلاب اينكه براي: ميگويد جايي در خاتمي.ميگيرد
نقاط از بايد باشد جديد تمدن يك خالق بتواند ما اسلامي
نقاط و كرده استفاده تمدن اين توانايي و غرب تمدن مثبت
است فراواني مثبت نقاط داراي غرب تمدن.سازد رها را منفي
بايد استفاده اين براي و كرد استفاده آن از ميتوان كه
.شناخت "دقيقا را غرب نظام
كرد تلاش بايد غرب از نفرت و دوري بجاي: است معتقد خاتمي
آن به بخشيدن عمق و اسلامي انديشههاي تقويت طريق از تا
را اسلامي جامعه آگاهانه انتخاب يك طريق از مردم ميان در
جامعه وارد غرب ويروس آنكه براي:ميگويد او.داد توسعه
موانع و مرزها به نميتوان تنها نشود ايران اسلامي
بين از را ويروس رشد زمينه بايد بلكه كرد تكيه فيزيكي
با توسعه حال در جامعه يك ساختن طريق از اينكار و برد
تنها و بود خواهد ميسر اسلامي جذاب و موءثر پويا ، انديشه
.انديشيد فرهنگي مبادله به ميتوان كه است صورت اين در
با غرب تمدنهاي برخورد نظريه هانتينگتون ساموئل كه زماني
حيرت با را سوم جهان و نمود ، مطرح را بوديسم و اسلام
پيشنهاد را تمدنها ميان گفتگوي نظريه وي ساخت ، روبهرو
مقابل در تمدنها گفتگوي نظريه:است معتقد خاتمي.كرد
يكديگر به مختلف تمدنهاي كه ميگردد باعث تمدنها برخورد
.است اهميت حائز موضوع اين و شوند نزديك بيشتر
تفاوتهاي آزادي خصوص در غرب با خاتمي سيدمحمد ديدگاه
زجرهاي آزادي براي بشريت است معتقد خاتمي.دارد زيادي
دست از را خود جان فراواني انسانهاي و است كشيده زيادي
هركاري كه است آزاد انسان ميگويد غرب اينكه و.دادهاند
به ظلم بلكه نيست ، آزادي دهد ، انجام ميخواهد دلش كه
دم آن از غرب كه نيست اي آزادي آن ما ، آزادي.است بشريت
بايد ما:ميگويد جامعه ساختن زمينه در خاتمي.ميزند
.گردد تقويت جامعه در اخلاق و معنويت تا كنيم تلاش
گسترش را آزادي ميتوانيم كه است اخلاقي اصول برمبناي ما
اسلامي انقلاب و گردد محقق آزادي اين كه اين براي.دهيم
فراواني فعاليتهاي و تلاشها گردد ، نزديك خود اهداف به
.است ضروري
سنگين مسئوليت در اسلامي انقلاب دقيق شناخت با خاتمي
ما چنانچه اگر: است معتقد وي.است سهيم انقلاب آينده
ارائه جهان به اسلامي انقلاب از مناسبي الگوي بتوانيم
امر اين و يافت خواهيم فراواني طرفداران جهان در دهيم ،
.است مهيا خودمان بدست
نقطه و ميگذرد ايران اسلامي انقلاب از سال بيست
از همچنان حركت اين كه است اين انقلاب اين حيرتانگيز
.است مردمي انقلاب يك "حقيقتا و ميشود حمايت مردم سوي
در را امريكا ژاندارمي نقش واقع در كه پهلوي رژيم كه چرا
بيدريغ حمايتهاي از و ميكرد بازي و 1980 دهه 70
فوريه در "دقيقا بود برخوردار امريكا نظامي و اطلاعاتي
معنوي رهبري يك بجز سلاحي هيچ كه مردمي مقابل در 1979
بعد ، سال بيست.آفريدند جهان در را جديدي تاريخ نداشتند
خميني امام پيروان از يكي از حمايت با ايراني ميليون 60
.شدند ديگر معجزهاي خالق
اين و است اسلامي انقلاب سالگرد بيستمين فوريهسال 1999 ،
رئيس ارزشمند كتاب ايام اين در كه است من براي افتخاري
براي.ميبرم چاپ زير به و ترجمه را خاتمي ايران ، جمهور
بيدار شب از پاسي تا شبها ماه يك مدت به كتاب اين ترجمه
.ماندم
|