قرآن رموز و مفاهيم دانشنامه
لغه فقه في المعجم" كتاب اول جلد انتشار انگيزه به
"البلاغه سر و القران
و القرآن لغه فقه في المعجم" كتاب اول جلد :جستارگشايي
لغات ، شرح در مهم بينظيرو اثر يك عنوان به "سرالبلاغه
سال به 20 نزديك از پس مجيد ، قرآن بلاغي اسرار و مفاهيم
بيشتر آشنايي منظور به.شد منتشر بيوقفه تلاش و كار
گفتوگويي و ديدار گرانبها اثر اين با همشهري خوانندگان
قرآن گروه مدير خراساني ، واعظزاده محمد آيتالله با
تقديم كه ايم داده انجام مشهد در اسلامي پژوهشهاي بنياد
.ميشود گرامي خوانندگان
معارف گروه
خراساني زاده واعظ محمد آيتالله:با درگفتوگو
دارد؟ مشابه كتب ديگر با تفاوتي چه كتاب اين :همشهري
براي همشهري روزنامه و شما از تشكر با:زاده واعظ
اعظم واقع در كتاب اين قرآني ، علوم و معارف به پرداختن
است آن بلاغت اسرار و قرآن كلمات و الفاظ درباره موءلفات
اختلاف و قرآن وجوه و تفسيري و لغوي نصوص شامل كه آن چه
در بيسابقه تحقيقاتي اضافه به اعراب ، معضلات و قرائات
مبالغه بدون و ميباشد آن اساليب و قرآن فقهاللغه
از معجم ، اين وجود با قرآن ، الفاظ در تدبر و تفقه طالبان
و وجوهالقرآن و غريبالقرآن تفسير ، لغت ، كتب از بسياري
ديگران آنچه و ميشوند ، بينياز قرآن ، بلاغت و اعجاز
.دارد تنها كتاب ، اين دارند
و است شده انجام اساسي برچه كتاب نام انتخاب:همشهري
كردهايد؟ دنبال را هدفي چه "اصلا
كتاب نام از و است آن محتواي از حاكي نام اين:زاده واعظ
پنجم و چهارم قرن دانشمند (350430) ثعالبي منصور آبي
از نيز و است گرديده اقتباس "العربيه سر و اللغه فقه"
است خاصي اللغه فقه داراي خود قرآن كه ميفهميم اسم اين
كه است چيزي همان اين و است ارتباط در آن اعجاز با كه
و قرآني نظم به آن از (م 255) جاحظ همه از پيش و قدما
تعبير القرآني البيان يا البياني الاعجاز به متاخران
سر به "القرآن لغه فقه" اصطلاح كه معتقديم ما و كردهاند
وافيتر ديگر ، تعبير هر از الهي كلام رمز و قرآني بيان
در كه قرآن بيان دقت و عمق به توجه با خصوص به است ،
"اللغه فقه" علم درباره همچنين و آن به راجع "المدخل"
"فقه" كلمه معني عمق و كردهايم بحث متاخرين و قدما نزد
به همچنين و "المدخل" از مبحث چند به اشاره با بالاخره و
"القرآني الاستعمال" بحث بهخصوص كتاب متن از مباحثي
را قرآن كلمات كاربرد كه قرآن كلمات از يك هر درباره
"اللغه فقه" داراي قرآن ، كه كردهايم ثابت دارد ، دربر
.است خاصي
بين در "قرآن اللغه فقه" مبحث به كتاب اين در:همشهري
پرداختهايد؟ چگونه قرآني علوم ساير
"القرآن غريب" كتب شمار در جهتي از كتاب اين:زاده واعظ
كتب جزو كتاب ، اين ديگر جهت از ولي ،"القرآن مفردات" و
و كلمات حسب به موضوعي تفسير نوع يك نيز و القرآن ، اعجاز
كتابهاي زمره در را آن ميتوان همچنانكه است ، مفاهيم نه
قرآن اعلام از يك هر زيرا آورد ، شمار به "القرآن اعلام"
بحث مورد خود جاي در معجم ، حروف ترتيب به كتاب ، اين در
.است گرفته قرار
است؟ مزايايي چه داراي معجم اين:همشهري
معجم اين مزاياي كه بگويم بايد خلاصه طور به:زاده واعظ
:ميكنم اشاره آنها به كه است مواردي شامل
قرآن ، در مذكور لغات زمينه در مهم لغوي نصوص گردآوري -1
تا موءلفان ، زندگي زمان ترتيب به لغوي معاجم قديمترين از
و عرب لغت علم در است ابتكار نوع يك خود اين و حاضر ، عصر
به رجوع از را مفسران كه قرآن لغات خصوص در آن تطور
در روش اين كه است شايسته و ميسازد بينياز لغت كتابهاي
.شود دانسته آنها تحول كيفيت تا يابد گسترش عرب لغات ديگر
كه ترتيب همين با لغت هر به راجع تفسيري نصوص گردآوري -2
از را طالبان و بردارد در را لغت هر تفسير سير "قهرا
جهت همين به و فهرست فاقد "غالبا كه معضل تفاسير به رجوع
.مينمايد بينياز است وقتگير
و لفظ لحاظ از قرآني واژه هر اللغه فقه برداشتن در -3
كه آن اصلي معني بر و كلمه ريشه به دستيابي جهت معني ،
.است آن از منشعب فرعي معاني ديگر مادر منزله به
قرآن در آنها تنوع سر و قرآني ، واژه هر مشتقات شناخت -4
.معنوي و لفظي مناسبتهاي رعايت با
كتابهاي در نظائر و وجوه متفرقه نصوص همه گردآوري -5
كتب آن به رجوع از و آسان ، را محقق كار كه "القرآن وجوه"
.زماني ترتيب رعايت ، با ميسازد بينياز
و تفسيري مباحث و معني و لفظ لحاظ از قرآن اعلام شرح -6
و يهود معاجم در آنچه جمله از آنها ، به مربوط تاريخي
.قرآني اعلام درست شناخت در كوشش و آمده نصاري
به شيوه و كلمات در قرآني اعجاز سر توضيح و شرح -7
.آنها كارگيري
از اطلاع و قرآن فهم در نو شيوهاي و جديد بابي گشودن -8
نام به قرآن علوم بر علمي كردن اضافه و آن بلاغي اسرار
."قرآن لغت فقه علم"
كتابهاي ديگر با معجم اين تفاوت امور ، اين به توجه با و
لحاظ ، اين از و ميشود دانسته "غريبالقرآن" و "مفردات"
عصر در يكتا و فرد به منحصر بافتهاي نو رشته كتاب اين
.است مصر يوسف همچون خود
كردهايد؟ طي را مراحلي چه كتاب اين تدوين راه در:همشهري
(تبيان) تفسير لغوي مباحث از فيشهايي "قبلا:زاده واعظ
ولادت هزاره كنگره برگزاري مناسبت به (385460) طوسي شيخ
اينجانب توسط قمري هجري سال 1392 در مشهد دانشگاه در وي
و مقابله را آنها خراساني الهي آقاي با كه بود شده تهيه
تاسيس با بود مصادف اين و بودم كرده آماده چاپ براي
اينجانب تصدي و ايشان سرپرستي به اسلامي پژوهشهاي بنياد
همين نشر گروه كار اولين شد قرار قرآن ، گروه مديريت به
ديگر لغوي مباحث كه دانستم مناسب عمل ، ضمن لكن باشد معجم
منابع در يا "غريبالقرآن" كتب در آنچه به مهم تفاسير
همه منبع كه اين لحاظ به و گردد اضافه آنها به آمده ديگر
بدون و است عرب زبان فرهنگهاي و معاجم قرآن ، لغوي مباحث
اضافه نيز آنها محتويات نيست ، كامل قرآن لغوي آنهامباحث
همه آمده تفاسير لغوي بحثهاي در آنچه كه خصوص به شد
لغت كتب در ولي است شده اخذ لغت كتب از "معنا يا "لفظا
كه حالي در است ، نيافته راه تفاسير به كه آمده چيزهايي
.دارند دخالت معني فهم در
فيشها از مجموعهاي قرآن لغات از هريك مورد در بنابراين
به اكتفا كه شد ملاحظه..و خاص ، ترتيب بدون گردآمد
لحاظ از لغت ، هر به راجع بايد و نيست كافي نصوص گردآوري
بلاغي اسرار و قرآن در آن كاربرد لحاظ از و (فقهاللغه)
را كتاب مواد اين و.گردد كامل تحقيق تا شود بحث آن ،
هرچيز ، از قبل تدوين ، مراحل در اما ميداد ، تشكيل
آنها ، شروح و حواشي و چاپها بهترين گزينش و منابع گردآوري
و بدانند را عرب لغت كه فضلا از همكاران گزينش سپس
سپس آورند ، بيرون منابع ، آن از را فيشها بتوانند "اقلا
.شود آموخته آنان به كار شيوه
و شدند كار مشغول ما برادران و گرفت انجام كار دو هر اين
مفردات و تفاسير از فيش هزار از 200 بيش سال ، چند تا
فيشبرداري به نياز كه لغت معاجم از غير به شد تهيه
از پس ميگرديد ، رجوع آنها به تاليف هنگام و نداشتند
كرديم آغاز را تاليف كار شد تهيه فيش كافي مقدار به آنكه
نوبت چند بدانيم ، را كار پايان و كيف و كم اينكه بدون
آن شاهد اكنون آنچه به تا كرد پيدا تغيير كتاب ترتيب
.انجاميد هستيد
چيست؟ كتاب از كامل استفاده در صحيح روش:همشهري
دقت بايد خوانندگان و محققان كه را مواردي:زاده واعظ
اصلي مواد كلمات ، ترتيب ، در -ميدهم1 توضيح نمايند
به گرديده رعايت اول حرف در 3 تهجي حروف ترتيب به آنها
هر به گرديدهاند مرتب آنها تلفظ حسب به كه "اعلام" جز
.است گرديده آغاز "آدم" لفظ با معجم اين حال
:كلمات جدول و شناسنامه اول:است بخش شامل 6 ماده هر -2
آنگاه آن ، جزيي و كلي عدد سپس كلمه هجائيد ماده "ابتدائا
ذكر مفصل و خلاصه صورتهاي به آن مدني و كلي سور عدد
.است گرديده
تاليف "المفهرس المعجم" كتاب اعداد ، تشخيص در ما مدرك
تاليف "القرآنالكريم الفاظ معجم" و "عبدالباقي فواد"
در موضوع اين به راجع كه است "العربيه مجمعاللغه"
و كلالسور" فصل و "الكلمات و عددالات" فعل در "المدخل"
.كردهايم بحث "كشفالايات" فصل و "مدنيها
مولفان زندگي تاريخ ترتيب به شد گفته كه لغوي نصوص -دوم
مانند ميشود آغاز آن صاحب اسم با نصي هر آمده ، آنها
جلد و صفحه رقم نص ، آخر در و آنان جز و الازهري الخليل ،
رعايت نيز و آن ، شهرت لحاظ به كه كتاب نام بدون شده ذكر
فصل و اول مجلد آخر فهرست بر اعتماد لحاظ به و اختصار ،
واسطه با نص اگر اما است نشده ذكر المدخل از "المصادر"
ميشود ذكر او كتاب جلد و صفحه رقم و واسطه نام شود ، ذكر
نص ذيل او نام شود نقل ديگري قول از نص همان اگر حال
"نحوه" و باشد ، لفظ همان عين اگر "مثله" لفظ همراه ميآيد
كه است جايي در اين باشد معني حفظ با و ديگر لفظ با اگر
اشاره آن به الا و كرده نقل اول شخص از دوم قائل ندانيم
است زياد تفاسير در و لغت كتابهاي در امر اين و نميشود
و ميبرند را او نام گاهي و ميآورند را ديگري سخن كه
.نميبرند نام "غالبا
اعتماد و شهرت لحاظ به را كتابها نام گفتيم كه همانطور
جز به ديگري كتاب نص ، صاحب اگر اما نميبريم فهرستها بر
"الكشاف" از غير كه زمخشري مانند باشد داشته مشهورش كتاب
كه ميكنيم نقل هم ، او "الفائق" و "اساسالبلاغه" از
.نشود اشتباه تا ميآيد نص ذيل در كتابها اين نام "قهرا
ذكر با و رموز همان و اسلوب همان با تفسريه نصوص:سوم
.نحوه و مثله
دهيد؟ توضيح بيشتر كمي مورد اين در:همشهري
نيز و عددي اعجاز به مربوط نصوص كنيد ، دقت:زاده واعظ
خاص لغوي نصوص و است آمده تفسيري نصوص ضمن در بلاغي نصوص
اين "القرطبي" تفسير در خصوص به است زياد تفاسير ، در
گاهي ، همچنين تفسيري نصوص در نه آمده لغوي نصوص در نصوص
كه (قرآني اعلام) مانند است تاريخي بحث شامل تفسيري نصوص
آياتي و "التاريخيه و التفسيريه النصوص" آمده چنين عنوان
آن كلمات تنظيم برحسب است مادهاي هر لغات بر مشتمل كه
يا آيه كلمه هر ذيل در و شده ذكر كلمات ، جدول در ماده
ترتيب رعايت با شده ذكر تفسيرش همراه آن به مربوط آيات
تا مماثل و مشابه نصوص تكرار از نهايت در و مفسران زماني
رعايت لحاظ به كه جايي مگر گرديده اجتناب ميشده كه جايي
.شدهاند تكرار "عينا نصوص تفاوتها ، ضبط و امانت
دارد ادامه
معارف كتابخانه
|
انصاري عبدالله خواجه
/كيواني مجدالدين دكتر :مترجم /فرهادي روان عبدالغفور
تومان ، 170 قيمت790 /اول ، 1377 چاپ مركز ، نشر :ناشر
صفحه
"Sufi" كتابهاي مجموعه از "انصاري عبدالله خواجه" كتاب
تاكنون كه شدهاند انتخاب ترجمه براي كرزن انتشارات
و ترجمه ديگر اثر دو يكي و اثر اين و "بقلي روزبهان"
صوفيانه تعاليم و اشعار "كفر و ايمان فراسوي" است ، قرار
"اشراق مكتب و سهروردي" و "نسفي عزيز" شبستري ، محمود شيخ
به مركز نشر سوي از كيواني مجدالدين دكتر ترجمه با آن
تازه ديدگاههاي معرفي در نو گامي ميتواند كه برسد چاپ
اين اصلي نحلههاي و عرفان پيشينه درباره زمينان مغرب
.رود شمار به فكري مشرب
پرشور مناجاتهاي با "انصاري عبدالله خواجه" اما
اين شخصيت بعد يك تنها اين ، گرچه است شهره عارفانهاش
كلام ، ضد فقيهي محدث ، مفسر ، وي ، گرنه و است نامي عارف
و شريعت كردن نزديك در كه بوده بزرگاني از و مدرس و واعظ
.است نموده بسيار كوشش طريقت
زرتشت گفت چنين
جامي ، انتشارات :ناشر /انصاري مسعود :ترجمه /نيچه فريدريش
صفحه تومان ، 384 قيمت1900 /اول ، 1377 چاپ
نامبردار فيلسوف نيچه اثر شناختهترين "زرتشت گفت چنين"
از ترجمهاي نيز اين از پيش كه است ايران در آلماني
را بسياري بازپرداختهاي چاپ نوبت هر در كه آشوري داريوش
.بود شده منتشر آگاه نشر سوي از ديده خود به
تنها نه غرب فلسفه كلاسيك متون از متعدد ترجمههاي گرچه
ميكند ، توجهي شايان كمك آنها فهم به بلكه ندارد ايرادي
از فهمتر آسان ميتوان را انصاري مسعود ترجمه همچنانكه
را آشوري كار نقص نه اين كه آورد شمار به آشوري ترجمه
از هركدام كه چرا ;را انصاري ترجمه برتري نه و ميرساند
چنانكه كردهاند ، ترجمه خوانندگان از خاصي نوع براي آنها
كه آشوري ترجمه براي باشد پيشفهمي ميتواند حاضر ، ترجمه
.دارد قرار مزبور ، ترجمه از بالاتر سطحي در ميرسد نظر به
فارسي به عربي متن از كه حاضر ترجمه حسن مهمترين
از بسياري بودن مفهوم و رواني و سلاست شده ، برگردانده
.است شاخص اثر اين پيچيدگيهاي
|
|