چه موسيقي آموزشگاههاي در
ميگذرد؟
موسيقي آموزش براي خصوصي كلاسهاي اين آيا
دارد؟ ثمري
و شده گوناگوني ماجراهاي دستخوش ما تاريخ طول در موسيقي
.است گذرانده را پرحادثهاي دوران
فراوان علاقه و اشتياق شاهد اخير دهه در تازگي ، به اما
روز هر ديگر سوي از و هستيم موسيقي به نسبت جوانان
هر كنار و گوشه در قارچ مانند موسيقي آموزش موءسسههاي
كلاسهاي آموزشگاهها ، اين از بيش.ميشوند پديدار شهر
برقرار نيز افراد خصوصي دفاتر و منازل در موسيقي خصوصي
و شده آغاز كه است درستي جريان اين "واقعا آيا.است
كشاندن انحطاط به براي است كمكي يا بود؟ خواهد نتيجهبخش
در ايران ، در موسيقي آموزش كه ميدانيم !ايران در موسيقي
موسيقي غرب ، كلاسيك موسيقي:ميگيرد صورت اصلي شاخه دو
موسيقي آموزش نابسامان وضع*.ايران كلاسيك
موسيقيوضعيت آموزش كه شاهديم امروز متاسفانه
را فرزندانشان كه خانوادههايي بيشتر.دارد بيسروساماني
ميفرستند ، مربي نزد پيانو ويژه به موسيقي آموزش براي
سال يك از كمتر در يعني سرعت ، به كه دارند انتظار
خانوادگيشان محافل گرمابخش و بنوازند قطعه بتوانند
با نيز هنرجويان كه هست نيز دليل بدين اين البته.بشوند
و تنها و نميروند موسيقي نوع اين دنبال به استوار ادله
اتقاف به قريب.سرسري هوايي و است هوس روي از تنها
مي ليت فعا رشته اين در چرا نميدانند هنوز هنرجويان
افق مربيان نه و داشتهاند هدفمشخصي ن خودشا نه كنند
.ميدهند قرار رويشان پيش را واضحي
سال ، هر در تابستان فصل ابتداي در كه است شده ديده بيشتر
والدين برخي دانشآموزان ، تابستاني تعطيلات آغاز با
فراغت اوقات كردن پر براي را فرزندانشان ميگيرند تصميم
انتخاب را موسيقي كلاسهاي هم اغلب و بفرستند كلاسي به
غيرعادي و سريع پيشرفت در هميشگي انتظار همان و ميكنند
امروز كه نيست بازيچهاي موسيقي اينكه از غافل ;فرزندشان
.بيندازيمش كناري به فردا و بگيريم كار به را آن
از يكي شونبرگ ، ":ميگويد چنين "كياني مجيد" باره اين در
مينور و ماژور گام از اصطلاح به كه است مدرن آهنگسازان
و كند ايجاد موسيقي در تحولي يك ميخواهد و ميشود خسته
مورد قطعاتش حالا و ميكند پايهگذاري را نويني سبك
قرار هم عدهاي تاييد مورد و ميگيرد قرار عدهاي تاييد
.ميشود مطرح موسيقيدان يك عنوان به حال هر به.نميگيرد
دعوت ايشان از امريكا دانشگاههاي از يكي دانشجويان
زيادي تعداد.بدهد درس مدرن موسيقي آنها به كه ميكنند
ميآيد سركلاس هم استاد و ميكنند ثبتنام دانشجويان از
.آن تشريح و قديم كارهاي از يكي تدريس به ميكند شروع و
ميكنند اعتراض بالاخره و ميرود سر حوصلهشان دانشجويان
باخ مورد در اينجا ، استادان از خودمان ما كه ميگويند و
سبك كه كردهايم دعوت شما از ما ميگيريم ، درس گذشتگان و
من موسيقي كه ميگويد راحت خيلي اوبدهيد درس را خودتان
ابتدا در بايد بگيريد ياد ميخواهيد اگر است ، همين
روايت ايناست اين موسيقي بگيريد ، ياد را همينها
".ميكند روشن را تعاريف از بسياري
:ميگويد موسيقي آموزش صحيح شيوه درباره پورتراب استاد
است پيشرفته و منسجم آن در آموزش كه مجارستان كشور"
توجه و باشد جهاني علمي موسيقي براي خوبي الگوي ميتواند
اغلب و آنجا در.است كرده جلب خود به نيز را جهانيان
سالگي سه دو از كودكان موسيقيايي گوش پيشرفته ، كشورهاي
براي محكمي اساس و پايه كه ميشود آشنا موسيقي با
به ورود با كودكان اين.بود خواهد او بعدي آموزشهاي
آواز كلاس در بار دو هفتهاي سال هشت حدود تا دبستان
در بار دو هفتهاي نيز آخر سال سه در و ميگيرند تعليم
سراسر در كودكان نتيجه در.ميكنند شركت جمعي آواز كلاس
چهار درميبينند آموزش يافتهاي نظام گونه به كشور ،
آن بر علاوه و دارد ادامه جمعي آواز كلاس نيز بعد سال
ميان در.ميشود اضافه آن به موسيقي مباني و تاريخ دروس
صورت به را موسيقي رشته بخواهند كه افرادي نوجوانان ، اين
بپردازند مختلف سازهاي نوازندگي به و دهند ادامه تخصصي
برنامه آموزش تحت و ميروند موسيقي كالج يا هنرستان به
به لازمميگيرند قرار است ، شده تدوين برايشان كه مفصلي
و متخصص مربيان از استفاده با روش اين كه است يادآوري
و وسايل و ويژه تخصصي كتابهاي و مناسب آموزشي محيط وجود
ولي.ميرسد انجام به آموزشي كمك و آموزشي امكانات
تربيت و تعليم امر در متخصص و مربي ما كشور در متاسفانه
حتي.دارد وجود شمار انگشت تعداد به غربي موسيقي
پايين بسيار حدي در نيز آموزشي لوازم و تخصصي كتابهاي
دولتمردان سوي از امر اين به نياز چنانچه بنابراين.است
براي دانشكدهاي يا دانشگاه و نشود احساس صاحبنظران و
ضوابط با كتابهايي و نيايد وجود به موسيقي بدني تربيت
هنرستانهايي و نشود چاپ و تهيه هنرجويان براي درست
در شده تربيت مربيان از استفاده با موسيقي براي مناسب
جوانان و كودكان ميان در اينكه با نشود ، گرفته نظر
ما علمي موسيقي دارد ، وجود درخشاني استعدادهاي ايراني
".ماند خواهد سالهاعقب
:ميگويد باره اين در نيز موسيقيدان "افروز نوين"
صورت به ميرود كلاسيك موسيقي تحصيل دنبال به كه جواني"
و است طولاني چقدر تحصيلاتش راه كه نميداند دقيق و روشن
باشد فرصتي انشاءالله.رسيد خواهد كجا به زماني چه در
جوانان يا و بيايند ما مملكت به خارج از جواناني كه
تقريني معيارهاي با را خود تا باشند داشته فرصتي خودمان
اين.كنند آشنا كشورها ساير در غرب كلاسيك موسيقي
.كنند برخورد بنبست به جوانان كه ميشود باعث اشكالات
معماري مانند.است مهم بسيار هنر در كيفيت سطح ، معيار ،
".هستند كشور آن افتخارات از مملكت يك تاريخي آثار در كه
ايراني موسيقي اما و *
اما و.بود غرب كلاسيك موسيقي درباره همه گفتيم كه اينها
اصل به بايد علمي هر يادگيري براي:ايراني موسيقي درباره
يك از ابتدا بايد نيز رياضيات آموزش براي.كرد رجوع آن
كه كسيكرد نيل عالي درجات تا و كرد شروع يك علاوه به
كند شروع فارسي الفباي از بايد شود ، شناس حافظ ميخواهد
رياضت شيوه اين كه است طبيعي.برسد درجه آن به تا
به نيز ايران كهن تاريخ به اجمالي نگاهي با.ميخواهد
اين از كه شدهاند ، موفق كساني تنها كه مييابيم در سرعت
.كردهاند طريق طي راه
موسيقيدان ما اگر":ميگويد باره اين در كياني استاد
كنيم ، متحول را ايراني موسيقي ميخواهيم و هستيم ايراني
ما موسيقي ببينيم بايد.نداريم سنت به پيوستن جز چارهاي
دورهاي براي چرا است ، بوده چنان و چنين كه گذشته ، در
و نشستند موسيقيدان چند قاجار دوره از شد؟ خاموش طولاني
ارزشي چه ما حالا كردند ، تنظيم را دستگاهي موسيقي اين
از تعبيري هم اين بشويم؟ قائل موسيقي اين براي ميتوانيم
در اعتباري چون.ندارد ارزشي "اصلا كه است رديف موسيقي
و مردهاند همه و شده قطع جايي يك در.ندارد گذشتهها
هم روي را فكرشان و نشستهاند موسيقيدان چند حالا
كه انگار يعني.كردهاند درست را رديف اين و ريختهاند
و است شده فراموش همه و گذشته ايراني پرسابقه فرهنگ آن
قاجار دوره از موسيقي اين اگر.است آمده موسيقي اين حالا
!است ضعيفتر هم امريكا كانترموزيك از كه است شده شروع
كنيم تحقيق و برداريم را ديوارها اين كه نداريم چارهاي
مقايسه بايد.بشناسيم را قديم موسيقي تا كنيم تلاش و
(رديف) دستگاهي موسيقي و قديم موسيقي آيا ببينيم كنيم
اينكه يا هستند ريشه يك از آيا خير؟ يا هستند برابر باهم
اين.است موسيقيدان چند دست پرداخته تنها رديف موسيقي
ما.نميآورد بار به خوبي نتايج و است كننده منحرف فكر
اين.است شده منتقل سينه به سينه ما موسيقي كه معتقديم
شاخههاي ما ، زبان.است ايراني فرهنگ و شرق فرهنگ ويژگي
ما ، فرهنگي خصوصيات از بسياري حتي يا و ما هنري ديگر
.كردهاند طي را تاريخ راه اين از همه و همه ما ادبيات
كه ايراني ، موسيقي يك ندارند؟ ارزشي كدام هيچ اينها پس
روي اول درجه حكماي دارد ، تاريخي سابقه سال هزار چندين
است باشد؟ممكن بيارزش ميتواند مگر كردهاند ، كار آن
مباحث بخش در ولي باشيم نداشته پيشرفت تكنولوژي در ما
.هستيم پيشقدم...انديشه ، اخلاق ، درونيات ، و باطني
:ببينيد را ايراني فكر و انديشه پرچمداران
انديشه خوبنظامي و خيام سعدي ، فردوسي ، حافظ ، مولوي ،
را تفكرشان و بكنيم مطالعه دقت با كه كمي كجاست؟ اينها
صعودي پيشرفت چقدر كه ميشويم شگفتزده كنيم ، بررسي
هنرمندان همهديگر است همين هنر خوب.داشتهاند معنوي
همين غيره و خوشنويسي معماري ، نقاشي ادبيات ، در ما
زيبايي كه ميشويم متوجه كردن دقت با.دارند را انديشه
چيز يك همه.است حافظ كار شبيه "عينا ميرعماد ، كار حاصل
و مبرم نياز يك ما.ما موسيقي همينطور و ميگويند ، را
به.داريم آنها يادآوري و خودمان گذشته فرهنگ مرور به كلي
صداي با ما سازهاي صداي آيا كه كنيم بررسي مثال عنوان
هست منطبق خراسان ، تار دو خراسان ، تنبور گذشته ، سازهاي
قربان حاج تار دو صداي همان امروز ، تار سه صداي خير؟ يا
و است فارابي تار دو همان هم او تار دو و دارد ، را
آمده ، وجود به آن در كمي تغييرات.است مانده دستنخورده
نمونه ، عنوان به ببينيد.است نكرده تغيير آن اصول اما
دماوند قله آيا بدهيد ، تغيير را الوند كوه اسم شما اگر
پردهبندي همان تار دو پردهبندي حتي ميدهد؟ مكان تغيير
ميشود دفعه يك مقامي ، موسيقي اما.است ساسانيان دوره
اين در نداريم ، برايش نشانهاي هيچ ما و دستگاهي موسيقي
وقتي اما بياوريم ، دست به نميتوانيم ما كه است رمزي يك
.هستند يكديگر عين ميبينيم ميگذاريم هم كنار را دو هر
ميكنيم دقت وزن يعني موسيقي ، اصلي ركن در "مثلا
"اول ثقيل" نام به داشتيم دوري گذشته در ما كه ميبينيم
نام يك) داشت نام "ورشان" ساساني دوره در همان ، كه
ميگوييم آن به دستگاهي موسيقي در حالا و (اوستايي
حالا.ميدهند نشان را وزن يك نامها ، اين همه و "كرشمه"
شدهاند منتقل ما به سينه به سينه شيوه به اينها اينكه
.است راه مطمئنترين سينه كه ، چرا ندارد اشكالي هيچ هم
دليلش و ندارد قدمت موسيقي اندازه به هنري هيچ "اصلا
مخزن سينه ما فرهنگ دراست شيوه اين امانتداري همين
ما ، كشور در موسيقي آموزش ديگر اساسي مشكل.است اسرار
در.است شاگرد و معلم بين مشخص ترتيب و آداب نبودن
حالا آداب اين كه بود حاكم آموزش بر اصولي دور گذشتههاي
به ايمان با شاگردي كه ميآيد پيش كمتررفته بين از
.بكند را او شاگردي معلمش ،
برداريم خودپسندي از دست كه است اين راه":ميگويد كياني
را چيزي چه و كردهاند كار چه گذشته در استادان ببينيم و
امانتها همان و بياييم هم ما و دادهاند امانت به ما به
اين كه بخواهيم آنها از و بسپاريم شاگردانمان به را
گذشته كه نيست معني اين به اين.كنند ضبط را امانتها
و ميگيريم را استادانمان اندوختههاي بلكه كنيم ، گرايي
و ميرويم پيش و ميكنيم كار آينده براي پشتوانه اين با
استاداني هم باز و مييابد را راهش هم ما آموزش اينگونه
امثالهم و حسينقلي آقا و عبدالله ميرزا از برتر بسيار
ما جوانان هوش كه ميبينيم نسل همين در الانآمد خواهند
نباشد صحيح كه آموزش است ، گذشتگان از بيشتر مراتب به
آيندهاي كه است طبيعي و ميكند ايجاد فرهنگي گسيختگي
رفتن دست از باعث گسيختگي اينداشت خواهيم نااميدكننده
ما جوان نسل كه هستيم زماني در الان ما.ميشود ما هويت
اين ميخواهد عاشقانه و ميكند درك خوبي به را اين
ميخواهد جوان يك اگركند برقرار گذشتهاش با را ارتباط
با را خودش فرهنگي ارتباط و بردارد را موانع و ديوارها
موسيقيام و هستم ايراني من:بگويد و كند برقرار گذشته
و مليت و است اين من زبان و است اين هنرم و است اين
اميدواري جاي اين و..است خوب خيلي است ، اين افتخارم
دارند و ميكنند حس قشنگ خيلي را نياز اين آنهااست
در كه است سعادتي ما براي "واقعا اين و ميكنند حمايت
ميخواهد كه داريم قرار نسلي بين در و هستيم زمانه اين
".كند زنده را آن و حمايت خودش فرهنگ از
هاشمي مرسده
|