بزرگراهها در مرگ كمين ، مجاز غير توقف
كشور در رانندگي حوادث سنگين زيانهاي به ديگر نگاهي
آزاد در فداكار پزشك جانگداز 2 مرگ از سال سه گذشت با *
راه آزاد در مشابهي رانندگي حادثه ديگر بار كرج راه
نعمت از را او نفري خانواده4 و پزشك يك قزوين
.كرد محروم زندگي
فاجعه يك تكرار
راه آزاد در كه دلخراشي حادثه پي در و سال 76 تابستان
ديگر و مهراني دكتر تاسفآور مرگ به منجر (كرج اتوبان)
پزشك دو اين خانوادههاي شد ، جاده اين در او پزشك همكار
و حادثه به رسيدگي خواستار مصرانه فداكار ، و پرتلاش
يك كه ، داد رخ زماني حادثه آن.شدند آن مسببان شناسايي
گاردريل ترميم به مربوط كارهاي انجام براي ، وانت خودرو
خط در هشداردهنده علايم نصب بدون راه آزاد كناره (نرده)
بازماندگان خواستهاي و حادثه آن اگر.بود شده متوقف سبقت
كليه كه ميشد رسيدگي مرحلهاي تا حتي آنها قربانيان
هشداردهنده علائم به امور قبيل اين به مربوط خودروهاي
فاجعهآميز حادثه شاهد امسال تابستان ما شوند ، مجهز
خانواده عضو چهار و ابوالفتحپور مجيد دكتر براي ديگري
شده نقل خبر در كه همچنان و نبوديم كرج راه آزاد در او
به متعلق كاميون كه افتاد اتفاق زماني نيز حادثه بوداين
راه آزاد كناره گاردريل مرمت براي ترابري و راه اداره
و بود ايستاده هشداردهنده ، نشانههاي بدون قزوين -كرج
در تنها (ابوالفتحپور مجيد دكتر) سواري پيكان راننده
و سرعت مهار فرصت و شده مانع اين متوجه متري فاصله 70
برخورد نتيجه در بود داده دست از را تصادف از اجتناب
اين اعضاي و گرفت آتش پيكان كاميون ، با پيكان خودرو
.سپردند جان آتش شعلههاي ميان در نفري خانواده 5
و راه خدمات ماموران در وظيفه احساس يا و آشنايي عدم
توقف هنگام به هشداردهنده علايم نصب به نسبت ترابري
بزرگراهها ، كنار در راه ادارات به مربوط خودروهاي ضروري
.باشد داشته بيشتري قربانيان همچنان ميتواند كه است خطري
نيز ، شهرها داخل در و نيست راه ادارات به محدود اين
گرچه.كنند مراعات را مقررات اين بايد آبرساني تانكرهاي
ميباشد ، رانندگي حوادث در تخلفات نقش حاضر گزارش موضوع
در كاميونها توقف نظير تخلفاتي كه شويم يادآور بايد اما
تخلف نيز هشداردهنده ، علايم نصب بدون بزرگراهها كنار
.ميشود تكرار متاسفانه كه است مهمي
تحولات اگرچه صنعتي جوامع پيشرفتهاي و شهري زندگي رشد
زيادي سهم كه كرده ايجاد بشر زندگي عرصه در را فراواني
در سهولت همين ليكن دارند انساني روابط برقراري سهولت در
كه دارد همراه به نيز را معضلاتي و مشكلات ارتباط ايجاد
آن از نقليه وسايل و اتومبيل از استفاده بيرويه رشد
وسايل شمار بر روز هر جمعيت افزايش با بيترديد.است جمله
علاوه كه است راستا همين در و شد خواهد افزوده نيز نقليه
از قوانين نكردن رعايت ترافيك ، همچون عمدهاي مشكلات بر
در نارساييهايي وجود و معابر نبودن استاندارد افراد ، سوي
و تصادفات شمار روزافزون افزايش ، نقل و حمل سيستم
آنها جاني و مالي زيانهاي از ناشي رواني فشارهاي
.ميكند مشكل دچار را رانندگان
حدود 800 كشور كل در روزانه شده ارائه آمار براساس
حدود 5 آمار بنابراين و ميشود شمارهگذاري خودرو دستگاه
وجود كشور در اتومبيل دستگاه و 335 و 832هزار ميليون
.ميكنند تردد تهران شهر در آنها از نيمي از بيش كه دارد
چيز هر از بيش ما كشور در تصادف شمار افزايش وجود اين با
نقليه وسيله اين از نامناسب استفاده و بيتوجهي از خبر
شلوغ شهر اين خيابانهاي در روز هر ما از هركدامميدهد
وقوع شاهد ديگر بزرگ شهرهاي تمامي در و پررفتوآمد و
و جاني خطرات است ممكن كدام هر كه هستيم رانندگي حوادث
.باشد داشته همراه به سنگيني مالي
تعدادقربانيان قانوني پزشكي توسط شده منتشر آمار طبق
بهطوري دارد رشد حدود 10درصد سالانه ايران در تصادفات
مورد و 192 به 220هزار تصادفات آمار سال 77 در 12ماهه كه
.است شده فوت به منجر آن مورد و 103 كه 2هزار رسيده تصادف
تلفات بيشتر كه است اين ميان اين در توجه قابل نكته
سال تا 50 بين 20 سنين به مربوط انساني نيروي بر وارده
تشكيل را جامعه فعال نيروي بخش عمدهترين كه ميباشد
تصادفات كشتهشدگان درصد حدود39 و ميدهد
آنها آسيبپذيرترين كه ميدهند تشكيل پياده عابرين را
(%حدود 28) سال بالاي 60 و (%حدود 35) سال زير 20 عابران
.هستند
تصادفاتزيانهاي از حاصل جاني تلفات بحث از گذشته
بياحتياطي و قوانين رعايت عدم اثر در كه سنگيني اقتصادي
حوادث.است تامل قابل نيز ميشود تحميل جامعه و فرد بر
خسارتهاي جبران براي را سنگيني هزينه ساله هر رانندگي
.ميكنند طلب حاصله
تصادفات و ترافيك امور ارشد كارشناس ميرحسيني سيديوسف
حوادث":ميگويد تصادف از ناشي اقتصادي زيانهاي به راجع
همراه به ما كشور در را اقتصادي سنگين هزينههاي رانندگي
بابت تومان ميليارد حدود 6570 ساله هر آمار براساس دارد
مركزي بيمه توسط رانندگي خسارتهاي و ثالث شخص بيمه هزينه
پرداخت دادگستري صندوق توسط هم تومان ميليارد سه حدود و
.ميشود شامل را ملي ناخالص درآمد %رقم 3 اين كه ميشود
.است قابلتوجه مبلغ اين ما كشور امروز اقتصادي شرايط در
همراه به را زيادي زيانهاي تصادفات اقتصادي هزينههاي
دارد زندگي پيشرفتهاي در مهمي نقش اقتصاد كه امروزهدارد
تاوان اين تحميل.نيست كمي رقم ملي ناخالص درآمد %30
ناآگاهي و بيتوجهي بهخاطر آن افراد و جامعه به سنگين
ما.نيست توجيه قابل ميكنند رانندگي به اقدام كه كساني
جاي همه در يعني نداريم گريزي نقليه وسايل از استفاده در
در را نقل و حمل ارزش نميتوانيم ما است اينگونه دنيا
موءثر عوامل از يكي حملونقل.شويم منكر زمان از استفاده
توليد مختلف مراحل در را آن اهميت و است اقتصاد رونق در
در.ديد وضوح به ميتوان اقتصادي بازارهاي در توزيع و
شده حل "تقريبا نقل و حمل و ترافيك مشكل پيشرفته كشورهاي
حادثهزا و نامناسب استفاده و ترافيك ما كشور در ولي است
را زيادي سرمايههاي روز هر نقليه وسيله و اتومبيل از
توسط مسئوليت احساس و مناسب آموزش با كه حالي در ميبلعد
و جديد روشهاي از استفاده و كارشناسي تدابير و رانندگان
اين ميتوان نيستند هزينهبردار هم خيلي گاهي كه موءثر
".كرد حل را مشكل
حوادث شكلگيري در كرديم اشاره هم "قبلا كه همانطور
رعايت آن عمدهترين كه موثرند مختلفي عوامل رانندگي
هر محاسبات طبق.است رانندگي و راهنمايي مقررات نكردن
ميافتد اتفاق رانندگي تخلف ميليون حدود 60 تهران در روز
شامل را سال در تومان ميليارد حدود 27 رقمي آن جريمه و
.ميشود
از يكي كه معتقدند رانندگي و راهنمايي ماموران از بسياري
مقررات از رانندگان تخلف ما كشور در ترافيك اصلي عوامل
پديدههاي ساير با شهري پديده يك عنوان به ترافيك.است
كه دارد مستقيم رابطهاي رواني اجتماعي ، اقتصادي ،
شهروندان بر رواني و روحي منفي اثرات طرف يك از ميتواند
آنان رواني روحي حالات از ديگر طرف از و باشد داشته
:ميگويد ارتباط اين در شناس روان فاضلي.بپذيرد تاثير
و جامعه با سويه دو ارتباط يك رانندگي حوادث و ترافيك"
تاثير آنها بر و ميگيرد تاثير آنها از.دارد آن افراد
و روحي حالات كه معنا اين به ميگيرد تاثير.ميگذارد
استفاده نقليه وسيله از كه شهرونداني و افراد رواني
ترافيك و رانندگي حوادث ايجاد در ميتواند ميكنند
ماشين پشت وقتي عجول و عصبي فرد يك.باشد اثرگذار
.نكند رعايت را قوانين بايد كه آنچنان است ممكن مينشيند
تخلفات با نميگذارد احترام ديگران حقوق به كه كسي يا
رواني سلامت حال هر به.شود حادثهآفرين است ممكن مكرر
نقليه وسايل مرور و عبور و رانندگي روند در راننده شخص
قبيل از رانندگي حوادث ديگر طرف از و است تاثيرگذار
است تخلفات از ناشي موارد اكثر در كه ترافيك حتي و تصادف
منفي آثار هم شهروندان و افراد ديگر روحيه در ميتواند
اينكه از نگراني حتي و ترافيك در وقت اتلاف.بگذارد
حادثه معرض در نيز ما ديگر ، افراد تخلف خاطر به مبادا
اضطراب دچار را ما موارد از بسياري در بگيريم قرار
وارد ما بر را رواني و روحي فشارهاي يكسري و ميكند
در حاليكه در ميكند تهديد را ما جسم و روان ميكند ،
از استفاده و بالا جمعيت وجود با پيشرفته كشورهاي
بيايند كنار معضل اين با راحتي به توانستهاند اتومبيل
شهروندان حقوق و رانندگي و راهنمايي قوانين براي چون
".هستند قايل احترام ديگر
رانندگي حوادث ايجاد در موءثر عوامل از درصد حدود 80
در.است انساني خطاي از ناشي كشور در مرگ منجربه
از 6007 رانندگان سني گروه نظر از تصادفات تقسيمبندي
جوانان به مربوط آن مورد تهران 2100 در فوت منجربه تصادف
بالا به سال سالمندان 60 آن از بعد و بوده سال تا 30
ناآگاهي اول مورد در كه داشتهاند را تصادف مورد بيشترين
جسمي ناتوانيهاي دوم مورد در و مسئوليت احساس عدم و
.است بوده موءثر راننده
توجه و آگاهي نقش مورد در گواهينامه صدور مسئول يك
:ميگويد رانندگي سوانح وقوع از جلوگيري در رانندگان
به رانندگان.است آن استمرار و راننده تخلف نتيجه تصادف"
هنگام بايد تصادف و تخلف بروز مستقيم عناصر عنوان
در تنها آنها ايمني و سلامت كه باشند داشته توجه رانندگي
در متاسفانه.است نقليه وسيله از صحيح استفاده گرو
را رانندگي آنكه از بعد ما رانندگان موارد از بسياري
آئيننامه و قوانين به نسبت گرفتند گواهينامه و آموختند
سال ده از بعد كه رانندگان از بسياري.ميشوند بيتوجه
را آييننامه ميكنند مراجعه خود گواهينامه تمديد براي
جزء مقررات و قوانين آنها نظر در يعني كردهاند فراموش
نيست ، اينطور "واقعا حاليكه در است رانندگي از جدايي
اين و است اتومبيل از استفاده لاينفك جزء قوانين رعايت
كشورهاي.انداخت جا مردم در مستمر آموزش طريق از بايد را
چند هفته در هستند روبهرو ترافيك مشكل با كه پيشرفتهاي
به تلويزيون و راديو مثل جمعي رسانههاي طريق از روز
مشكلات آموزش در استمرار همين و ميپردازند افراد آموزش
".است كرده حل را زيادي
كشورهاي از بسياري دامنگير امروزه ترافيك معضل چه اگر
مناسب ، راههاي بكارگيري با ليكن است جهان صنعتي و بزرگ
بهطوري كردهاند حل حدودي تا را معضل اين موءثر و صحيح
تا 93 سال 90 از مختلف كشورهاي در تصادفات رشد نرخ كه
انگلستان درصد ، -فرانسه 18:است بوده شرح اين به ميلادي
تركيه 13 درصد ، هند 2/1 درصد ، جنوبي 2/2 كره درصد ، -16
.ميباشد درصد ايران 55 و درصد
ذكر كشورهاي ساير بين در ما كشور ميبينيم كه همانطور
اين در كه داراست را رشد درصد بيشترين زمينه اين در شده
بكارگيري در رانندگي و راهنمايي اداره عملكرد ميان
.مييابد اهميت مثبت و موءثر تدابير
:ميگويد ارتباط اين در رانندگي و راهنمايي فني كاردان يك
به آموزش اوليه علت دستاندركارند ، عامل سه تصادف در"
راننده سوم علت و نقليه وسيله و راه دوم علت رانندگان ،
در.است تصادفات و تخلفات مستقيم و اصلي عامل كه است
و ترافيك مشكل فرانسه و ژاپن مثل پرجمعيت و بزرگ كشورهاي
با توانستهاند كه چرا است كم بسيار تصادفاتشان آمار
از استفاده با و كارشناسانه و مناسب روشهاي بكارگيري
مسئله اين تجارب آن بكارگيري و تجربه با مامورين نظريات
و راهنمايي نيروهاي ما كشور در متاسفانه.كنند حل را
به.ندارند تجربياتشان بكارگيري براي عمل آزادي رانندگي
فلان در اگر كه ميداند خوبي به باسابقه مامور يك فرض
را آن بايد چطور و چيست علت ميدهد رخ زياد تصادف خيابان
خرج به ابتكار نميتواند نيست اختياردار چون ولي كرد حل
و راهنمايي است لازم بنابراين.باشد سوددهنده و بدهد
مثال عنوان به تا باشد مستقل و منسجم سازمان يك رانندگي
داشته عمل آزادي حادثهخيز خيابان يك كردن طرفه يك براي
اينكار براي و نيست اينطور حاضر حال در كه حالي در.باشد
مي گوناگون ازدستگاههاي اجازه و هماهنگي كسب به احتياج
امور اداره نحوه در چندگانگي ما عمده مشكل يك. باشد
مردم اعتماد ايجاد ديگر طرف از.است رانندگي و راهنمايي
مردم كه بهطورياست مهم هم رانندگي و راهنمايي به
اين كه باشند داشته ايمان مامورين توصيههاي به "واقعا
آن پذيرش و مامورين طرف از خالصانه خدمت "الزاما مسئله
".است مردم طرف از
نيست ممكن بشر امروزي زندگي از اتومبيل حذف تقدير هر به
راههاي از استفاده و قوانين رعايت در رانندگان كنترل اما
بودهاند موفق معضل اين حل در كه ديگري كشورهاي ثمربخش
از بيشمار استفاده از جلوگيري.باشد چارهساز ميتواند
از استفاده شهري ، درون مسافرهاي نقل و حمل براي اتومبيل
به قوانين آموزش سالماند ، فني نظر از كه اتومبيلهايي
و مامورين بين اعتماد ايجاد مستمر ، بهطور افراد
و تصادفات درصد آوردن پايين در توجهي قابل نكات رانندگان
بسياري در هستيم شاهد همچنانكه متاسفانه.ميباشد ترافيك
همراه به را سنگيني مالي و جاني خسارات كه تصادفات از
در غيرمجاز سرعت و هستند حادثهآفرين جوانان دارند
.است تصادفات اينگونه اصلي عامل موارد اكثر در بزرگراهها
مسابقات برگزاري براي لازم امكانات ايجاد كه حالي در
غلط تفكر اين ميتواند مخصوص مكانهاي در اتومبيلراني
و كند دور ذهنها از را سرعت براي بزرگراه از استفاده
به و كند فروكش پرهيجان و جوان رانندگان در را سرعت عطش
.آورند پايين را تصادفات آمار توجهي قابل ميزان
است دير فردا
و 4 ابوالفتحپور مجيد دكتر مرگ دهنده تكان و تلخ حادثه
ديگري موارد در قزوين ، -كرج راه آزاد در او خانواده عضو
اخير ، سال ده طي متاسفانه كه ميدهد هشدار ما به نيز
جامعه متخصص نيروهاي و دانشآموختگان از توجهي قابل شمار
هشدار علايم بدون توقف جادهها ، مهندسي نقص براثر ما
ديگر مجاز غير سرعت و بزرگراهها در كاميونها دهنده
از ناشي اقتصادي زيانهاي محاسبه.باختهاند جان خودروها
براي آن انساني فاجعهآميز ابعاد سواي هولناك ، تلفات اين
اين انتظار حداقلاست دهنده تكان و غمانگيز ما كشور
يك رانندگي مرگبار حوادث قبيل اين وقوع از پس كه است
انجام از پس و تشكيل بالا ، سطوح در تحقيق كميسيون
خود بررسيهاي نتايج كارشناسي با همراه دقيق بررسيهاي
عمومي افكار آگاهي براي حادثه مقصرين و علل ذكر با را
اتخاذ براي را خود كارشناسي پيشنهادهاي سپس و كنند اعلام
قانونمند روشهاي و دستورالعملها صورت به جدي تدابير
روشها ، اين فقدان از ناشي كه حوادثي از پيشگيري براي
كشور شهرداريهاي و ترابري و راه وزارت اگردهند ارائه
طرف پيمانكاران يا مسئوليت تحت ادارات امروز همين از
برروي دهنده هشدار علائم نصب به نسبت را خود قرارداد
كناره در توقف به ناچار خدمات انجام براي كه كاميونهايي
نزديك آيندهاي در نكنند ، موظف ميباشند ، بزرگراهها
.بود خواهيم مرگباري حوادث چنين شاهد دوباره
"صاحبي فهيمه"
|