شرق و غرب موسيقي ميانه در
دارد پاكي و روشن آب چه چشمه اين
صداوسيما به اعتراض در فيلمسازان از گروهي
رسانههاي از را سينمايي تبليغات :كردند اعلام
ميكنيم پخش خارجي
شرق و غرب موسيقي ميانه در
موسيقي بزرگ اركستر رهبر فخرالديني فرهاد با گفتوگو
چين در اجرا انگيزه به ايران ملي
موسيقي اجراي براي ايراني موسيقي گروههاي اعزام :درآمد
كشور موسيقي اخير دهه مشكلات جمله از كشور ، از خارج در
موسيقي معرفي را ، گروهها اين اعزام از هدف اگر.است بوده
شاخص افراد و گروهها از دسته آن جز به بدانيم ، ايراني
خود هزينه با و شخصي ارتباطات طريق از كه ايراني موسيقي
در ميكردند ، مبادرت ديگر كشورهاي در برنامه اجراي به
مركز پشتيباني و هماهنگي با كه موسيقي گروههاي اعزام
بيش ميگرفت ، صورت اسلامي ارتباطات سازمان يا و موسيقي
در بوم و مرز اين ارزشمند موسيقي معرفي دغدغه كه آن از
خلجان را امور متوليان ذهن ديگر اموري باشد ، ذهنها
و ضعيف كيفيت با گروهها اكثر تا شد سبب امر همين.ميداد
سفرها اين به سالاري رابطه شيوه از استفاده با تنها
كمترين كه ميشد سعي اجراها ، اين در البته شوند ، اعزام
داخل در كه گروهي نمونه براي ;شوند اعزام نفرات تعداد
هنگام ميپرداخت ، برنامه اجراي به نوازنده با 10 كشور
حتي و تا 40 را تعدادنوازندگان ميبايست خارج به اعزام
!آماردهندگان مقصود اگرچه كار اين و ميداد كاهش 50درصد
به ديگر سوي در اما ميساخت ، برآورده هزينه كمترين با را
ناكارآمدي متاسفانه كه ميساخت ، وارد لطمه اجرا كيفيت
به و نگرفت قرار مسئولان توجه مورد گاه هيچ سياست ، اين
هم مناسبي موسيقي گروههاي اگر ارزي ، صرفهجويي بهانه
نهايت در كه بودند ناقص و شده مثله ميشدند ، فرستاده
(نوازي گروه بخش در خصوص به) كيفيت كم و ناپرورده كاري
تا شد سبب كمتوجهي همين و ميگرديد ، شنوندگان تحويل
خصلت و كيفي افت دليل به ايراني موسيقي اجراي اندك اندك
سمينارهاي و برنامهها برخي به پركنياش ، تنها برنامه
گسترش از كه مرادي و منظور آن و شود محدود دولتي سفارشي
وجود فرهنگ به علاقهمند ايراني هر ذهن در ايراني هنر
.شود تبديل ثانوي و دوم درجه مسالهاي به دارد ،
تحولي بايد را چين به ملي موسيقي بزرگ اركستر اعزام اما
به خارج به ايراني موسيقي گروههاي اعزام نحوه و نوع در
از بخشي پايمردي نيز گروه اعزاماين در اگرچه.آورد حساب
اين حال هر در اما بود ، مطرح خارجه وزارت هنردوستان
شد ، اعزام خارج به معتبر گروهي و داد روي مبارك اتفاق
قراردادهاي و گفتها و گپ و رايزنيها تمامي كنار تادر
آب و باشد حاضر چين در نيز ايران موسيقي اقتصادي ، سياسي
افشانده اقتصاد و سياست عبوس و جدي خشك ، فضاي بر لطفي
.شود
هواي دو و بام يك سياستهاي و نامناسب تبليغات دليل به
در نخي گاه و عبور آن روزن از فيلي گاه كه) صداوسيما
موسيقي اجراهاي از تصويري گونه هيچ (درميماند آن گذرگاه
مسابقه كه ظريف آن قول بهنشد نهاده عموم تماشاي به
به بايد نروژي ، يا بلژيكي گمنام باشگاه دو بين فوتبال
موسيقي اجراي اما گردد ، پخش تلويزيون از مستقيم صورت
رهبر گذشته سال سه ديدار در اتفاقا كه فرهمند و فخيم
مورد موسيقي از گونه اين به توجه سيما ، و صدا از انقلاب
قرار نسيان و فراموشي بوته در ميبايست گرفت ، قرار تاكيد
.گردند محروم آن ديدار از شهروندان و نيابد انعكاس و گيرد
فرهنگي ، مقولات ساير همانند جدي هنر به توجه قرار ، از
هنر و دارد قرار سيما و صدا برنامهريزيهاي ذيل در
.صدر بر عوامانه
رهبر فخرالديني فرهاد با است نشستي حاصل زير گفتوگوي
يكي) جمشيدي فاضل مساعدت با كه ملي موسيقي بزرگ اركستر
هم با.است شده انجام (ملي موسيقي اركستر خوانندگان از
.ميخوانيم
نجوا -الف :گفتوگو
بگوييد؟ چين به سفر تدارك و تمهيد چگونگي از ابتدا *
موسيقي معرفي ايران ، ملي موسيقي اركستر مهم هدفهاي از
به توجه با همچنين.است كشور از خارج و داخل در ايراني
محترم جمهور رئيس پيشنهاد به كه تمدنها گفتوگوي سال
چنين بهتر چه هر تحقق براي و است انجام حال در كشورمان ،
يا دوقوم احساسات بيان براي ابزار مهمترين موسيقي هدفي ،
.ميرود شمار به تمدن دو يا و ملت دو
خود ساله دو كوتاه عمر عليرغم ايران ملي موسيقي اركستر
افرادي خصوص به كند ، جلب خود به را مختلفي اقشار توانست
در هستند ، كشوري و سياسي فرهنگي ، علمي ، اعتبار داراي كه
ديدن ايران ملي موسيقي اركستر اجراهاي از اينمدت طي
مجلس ، نمايندگان دولت ، هيات داخلي اجراهاي دركردند
و جمهوري رئيس محترم مقام كشورها ، ساير در ايران سفراي
جمله از..و معاونين و وزرا مجلس ، رياست محترم مقام نيز
اجراهاي و بودند ملي موسيقي اركستر برنامههاي بينندگان
اركستر اين ارتقاي و پيشرفت براي آنها كه شد سبب اركستر
.كنند صرف بيشتري توجه بذل
از حجمي چنين چين ، به سفر شدبراي گرفته تصميم چگونه *
راهمراهببريد؟ گروه افراد
خارجه ، آقاي امور وزارت معاونت محترم مقام پيگيريهاي
وزارت هنري معاونت و موسيقي مركز همكاري و زاده امين
كننده دعوت كه) چين فرهنگ وزارت با اسلامي ارشاد و فرهنگ
براي و كند پيدا تحقق صورت دعوت اين كه شد سبب (بود اصلي
كشوري به ايران از موسيقي بزرگ اركستر يك نخستينبار
و پكن تالار چهار در اركستر.كند سفر چين همانند بزرگ ،
كه پرداخت برنامه اجراي به مختلف چهارشب در و شانگهاي
سالني و تماشاگر مقابل در اجرا به توجه با گروه ، براي
همراه به را ارزشمندي تجربيات داخلي ، اجراهاي با متفاوت
اركستر تاكنون كه بگويم ميتوانم جرات به من.داشت
.نداشتهايم عزمي و چنينآمادگي با ملي موسيقي
از قبل در ايران ملي راديو اركستر با مقايسه در حتي *
كرد؟ اجرا را اعتنايي خور در آثار كه انقلاب
اينقدر ما.بود من با نيز اركستر آن سرپرستي و رهبري
در و كنوني اركستر با كه حالي در نداشتيم ، فعاليت
فضاي در همچنين شد ، اجرا سنگين برنامه شب آن 6 افتتاحيه
تماشاگر هزار به 5 نزديك حضور در و شيراز و اصفهان باز
در گذشته سال.شد اجرا سنگيني برنامههاي اجرا هر در
پابهپاي فجر موسيقي جشنواره در نيز و مختلف موقعيتهاي
پرداختيم ، موسيقي اجراي به ارمنستان فيلارمونيك اركستر
اين و كرديم اجرا بهمن و دي در برنامه به 8 نزديك همچنين
اين حجمي و وسعت با اركستري گروه يك براي اجرا تعداد
نيز 4 پكن و شانگهاي در.است بوده سابقه كم بسيار چنيني
با پكن در شده اجرا قطعات كه داشتيم ساعته دو اجراي
.بودند متفاوت شانگهاي در شده اجرا قطعات
اصلي بار كه ميگويند موسيقي جدي پيگيران از بعضي *
اركستر نوازندگان دوش بر ايران ملي موسيقي اركستر
است؟ سمفونيك
نوازندگان از تعدادي اركستر اين كار به شروع در چه اگر
هماكنون اما دادند ، ياري را ما تهران سمفونيك اركستر
اصلي بار و است كمتر هم نفر از 10 افراد اين تعداد
.است خودش خاص نوازندگان بردوش ملي موسيقي اركستر
.هستند نواختن حال در اركستر در نفر هماكنون 65
شد؟ خواهد افزوده افراد تعداد بر آيا *
نسبتها كه است آن مهم.دارد وجود مختلفي استانداردهاي
و علمي و منطقي نسبت يك از سازها تعداد يعني ، باشد ، درست
در كه باشند برخوردار اركستري موسيقي معيارهاي با مطابق
واگر است درستيرعايتشده به نسبتي چنين كنوني ، اركستر
بر نسبت همين به كنيم ، افزونتر اركستررا بخواهيمحجم
.كرد خواهيم اضافه سازها تعداد
دارد؟ وجود نسبتي همچنين ايراني سازهاي بخش در *
.است شده رعايت كار علمي موازين هم بخش اين در بله ،
چيست؟ شما نظر از ايران ملي موسيقي اركستر مهم ويژگي *
!بودن جوان
دارد؟ وجود چيني موسيقي و ايراني موسيقي بين قرابتي چه *
.ايستادهايم غرب موسيقي و چيني موسيقي ميان در ما
و دارد خود در را شرقي موسيقي خصلتهاي هم ايراني ، موسيقي
.را غرب موسيقي ويژگيهاي هم
چيني موسيقي بيان نحوه در كه تلفظي و آكسانها اگرچه ،
.است نزديكتر ايراني موسيقي تلفظ و بيان به دارد وجود
دوره هر به اگر كه است پنتاتونيك موسيقي يك چيني موسيقي
كنيم ، اضافه ايراني موسيقي مدهاي از نت دو يكي ، آن ،
.دريافت را ايراني موسيقي با آن شباهت ميتوان تقريبا
تجربه را كاري چنين "چيني رقص" قطعه در شما قرار از *
كردهايد؟
با متفاوت تنظيمي با البته و بار نخستين من را قطعه اين
و نوشتم سربداران سريال براي كردم ، اجرا چين در كه آنچه
را مشترك فرهنگ اين آنكه براي و چين در اما.كردم اجرا
را قطعه اين تازهتر ، تنظيمي با دهم ، نشان چين مردم به
كه) صبحا كل قطعه نيز و آن از استقبال كه كرديم اجرا
ايراني قديم موسيقي از بهجايمانده موسيقي قطعه نخستين
(كردم استفاده آن از (ع) علي امام سريال براي و است
.بود توجه قابل بسيار
كرديد؟ انتخاب اجرا براي را قطعاتي چه *
معروفي ، جواد مرحوم حنانه ، مرتضي ياد زنده از آثاري
از قطعه ودو خودم از اثري نيز و تجويدي آقاي گرامي استاد
.اركستر نوازندگان ساختههاي
در نيز و افتتاحيه در شجريان آقاي با كه اجرايي از پس *
داديد؟ تغيير را گروه خوانندگان داشتيد ، اصفهان
كه است اين اندازه و حجم اين در اركستري ويژگي اصولا
پنج با ما هماكنون لذا.كند كار مختلف خواننده چند با
آنها از تن سه كه هستيم تمرين و كار حال در خواننده
شيما و خليلي هوروش ظهيرالديني ، شورانگيز)زن خواننده
عليرضا آقايان)هستند مرد خواننده ديگر تن دو و (حكيمي
بنده رضايت توانستند آنها همگي كه (جمشيدي فاضل و قرباني
.كنند جلب را
خاصي نقصان و كمبود اجرا هنگام و چين به سفر در آيا *
نكرديد؟ حس را
يك كاش اي امابود خوب بسيار چينيها ميهماننوازي
كارهاي از تصويربرداري براي فيلمبردار نيز و صدابردار
مناسبي هديه بازگشت از پس تا ميبرديم همراه به را گروه
چين در كه قطعاتي تمامي چون ميآورديم ، خود هموطنان براي
در اجرا به كشور داخل در تاكنون و بود جديد شد ، نواخته
.است نيامده
ارزشي ، و اهميت چنين با سفرهايي در كه علاقهمندم همچنين
نيز و دارند موسيقي هنر در فعالي چهره كه كساني
را ما ميشود ، اركسترنواخته در آنها قطعات كه آهنگسازاني
.كنند همراهي
و عمومي روابط اينكه آن و كنم اضافه بايد را نكتهاي
خبرنگار يك حتي.بود ضعيف بسيار كاربزرگي چنين تبليغات
رسانهها در نوعي به را تلاش و انرژي همه اين بتواند كه
.نداشت وجود دهد ، انعكاس
انجام برنامه اين پخش و ضبط براي حركتي سيما و صدا آيا *
نداد؟
چين استان كه 22 شانگهاي جهاني شبكه اما !نه متاسفانه
و فيلمبرداري كار از ميدهد ، ماهوارهاي تصويري پوشش را
در ما كه بود وقتي نيز آن پخش زمان و كردند مصاحبه من با
در ميكنم فكر منبوديم ايران به پرواز حال در هواپيما
فرد يا خبرنگار خود ، موسيقي مركز اينچنيني ، بايد سفرهاي
داشته اختيار در را اجراها گونه اين انعكاس به علاقهمند
.نيابد انتقال درستي به كه زحمت همه اين است حيف.باشد
بگوييد؟ موسيقي اركستر تازه برنامههاي از *
در را ملي موسيقي بزرگ اركستر بعدي اجراي داريم تصميم
.كنيم برگزار روباز ، محيطي
در حجمي چنين با اجرايي بود ، قرار نيز قبل سال چند *
شود؟ برگزار انقلاب ورزشگاه
بررسي حال در كه است شده پيشنهاد ما به مكان چند البته
.هستيم مناسب محل انتخاب و
گرفتهايد؟ نظر در اجرا براي نيز تازهاي قطعات آيا *
در وهنوز هستند جديد شد ، اجرا چين در كه قطعاتي تمامي
.نشدهاند اجرا ايران
بگوييد؟ ملي موسيقي اركستر آينده كارهاي از *
و موسيقي با كه هستيم صحنهاي قطعهاي اجراي تدارك در
سازهاي گروه با بيشتر كار اين در بود ، خواهد توام حركت
...لباس طراحي و دكور همراه به كرد ، خواهيم كار ايراني
اپرا؟ به شبيه چيزي *
اروپايي شيوه به كار براي قصدي و است گونهاي اپرت !نه
ايراني موسيقي روحيه با منطبق اجراي خواهان بلكه ندارم ،
شعر از يابد انتقال كاملا ايران فضاي آنكه براي.هستم
قرار موسيقي گنجوي نظامي اشعار روي بر و جستهام مدد هم
اشعار روي بر قطعه ساختن كارهايم ، از هم بخشي.دادهام
افتتاح هنگام است قرار كه است فردوسي توس ، حكيم
معاصر ، بنام ترانهسراي و شاعر زبان از فردوسي ايرانسراي
.شود معرفي مشيري فريدون استاد
.گفتوگو اين در حضورتان از سپاس با *
دارد پاكي و روشن آب چه چشمه اين
هوشنگ :آهنگساز /كامكارها :اثر /كانيسپي :نوار معرفي
(جديد موسيقي دوم درجه) ج 2787/2:مجوز شماره /كامكار
همگان محبوب كه كامكارها هنرمند خانواده نوار آخرين
لحاظ از آن وسيع فراگيري و مردمي صبغه از گذشته هستند ،
هم مشخص فرهنگي سمت و جهت داراي شنوندگان ، بين مقبوليت
آن بروشور از اول نوار ، اين با آشنايي براي بگذاريدهست
در كه ميبينيم را كردي موسيقي از نواري كمتر.كنيم شروع
انجام كردي موسيقي از كاملي و درست معرفي آن بروشور
تحقيقي متن يك براي نوار ، بروشور حجم البتهباشد گرفته
در را مطالبي و اطلاعات بتوان كه همين اما و نيست مناسب
كاري كند ، راضي را نوار شنونده كه كرد ارائه كم حجم همين
ما فولكلوريك موسيقي.برنميآيد كسي هر از و است حرفهاي
همه اين وجود با كه ميماند را سرشاري نفت چاههاي هنوز
براي مديد مدتهاي تا آنها از بيرويه استفاده
منطقه بومي كامكارها ، .دارد جا بيشتر ، استفادههاي
احترام و امانت با پدريشان سنت با و هستند كردستان
.نيست عتيقهپرستها نوع از رفتارشان ولي.ميكنند رفتار
و نقاش مثل رفتارشاننيست هم مرمتگران نوع از
براي تا ميگيرند الهام طبيعت از گويي.است مجسمهساز
بيافرينند موسيقي -شده بيگانه طبيعت از كه شهري - شهري
و نو موسيقياي.نيست آن تقليد ، ولي است طبيعت مثل كه
سوزان عشق قديمي ، زيباي و كهن ريشههاي با شاد ، و تازه
زبانه كامكارها آثار نتهاي يك يك در اجدادي سرزمين به
چشمه معناي به "كانيسپي"ميدهد نيرو آنها به و ميكشد
كردستان بزرگ خواننده "ماملي محمد ماموستا" به روشن ،
.است شده تقديم
اردشير كه است نوار اين آهنگ اولين نام "سپي كاني"
مهگري ، كانيسپي ، :آهنگهاياست كرده تنظيم را آن كامكار
و هستند محلي بهوبهو ، بوو ، دليكم بابروم ، رده به ريم
جنونيم ، وههربامه سوور گولي هاران ، به گولي:آهنگهاي
را گروه آهنگساز ، مقام در وي.هستند كامكار هوشنگ اثري
كار تجربه كه است موسيقيداناني جزو و كرده سرپرستي نيز
آن ملوديها و ريتمها رنگآميزي.دارد فراواني گروهي
موسيقي شنونده ، ذهن حق به كه است كننده فوران و زياد قدر
را موسيقي نوع اين كه ميكشاند سمتي به را كردي
ايراني مناطق موسيقي مجموعه متنوعترين و رنگينترين
كامكارها از گذشته ، نوارهاي تمامي همانندكند معرفي
و دستنخورده و اصيل موسيقي كه داشت انتظار نميتوان ،
.كنند اجرا قديمي اجراي شيوه با را كردي صحيح
اين به اصلا نه و دارند را ادعايي چنين كامكارها نه
استاداني را اصيل و قديمي موسيقي.ميكنند كار قصد
همين آنها تخصص اصلا و ميكنند اجرا قديمي و سالخورده
كردي كهن موسيقي جديد و جوان بيان كامكارها ، موسيقي.است
برجستهاي متخصصان خود كار در آنها از كدام هر.است
در كامكارها از تن دو يكي كه بوده اركستري كمتر و هستند
در دلنشين و زيبا نكته.باشند نداشته موثر و مفيد نقش آن
در.اجراهاست يكپارچگي و يكدستي كامكارها ، نواختههاي
همين بيان براي بود بهانهاي هم نوار اين معرفي اصل
محلي موسيقي پژوهش و نقد در كافي اندازه به والا نكتهها
است ، آمده ميان به بحث گروهها گروهنوازي و تكنوازي و
و هستند قوي و حرفهاي نوار اين نوازندگان همگي كه بخصوص
نيروي با كامكارها كه جاست اين كلام جان.نيز هم آهنگها
زندگي تا و ميخوانند و ميزنند ساز زندگي به اميد و عشق
جاري و زنده نيز آنها موسيقي مثل موسيقيهايي پابرجاست ،
سيستم و صدابرداري بدي از امان بازهم آخر ، كلام.است
باد به را هنرمندان زحمات همه كه نوار پخش و تكثير ضعيف
!ميدهد
صداوسيما به اعتراض در فيلمسازان از گروهي
رسانههاي از را سينمايي تبليغات :كردند اعلام
ميكنيم پخش خارجي
عدم به اعتراض در ايران فيلمسازان انجمن اعضاي از گروهي
اعلام اطلاعيهاي طي صداوسيما از تبليغاتي تيزرهاي پخش
از را خود تبليغات ضدفرهنگي عمل اين ادامه صورت در كردند
خواهيم همميهنان اطلاع به خارجي تلويزيونهاي و راديو
فيلمسازان از گروهي ما:است آمده اطلاعيه در.رساند
از تبليغاتي تيزرهاي پخش عدم دليل به كه ايراني
جناحي و تنگنظري زاويه از كه اسلامي جمهوري صداوسيماي
صنعت اين در فراواني زيان و ضرر متحمل ميشود اعمال
جهاني آوازه ايراني هنر اين اينكه به اشاره با و شدهايم
تصميم ميكند كسب احترام و عزت ايران براي و دارد
تلويزيونهاي و راديو طريق از را خود تبليغات گرفتهايم
در خود همميهنان اطلاع به كشور از خارج مقيم خصوصي بخش
.برسانيم داخل
|