;خواننده زمان ، حسين با گفتوگو
!است ناموزون موسيقي رشد
كنسرواتوار از ايراني بانوي نخستين
شد فارغالتحصيل ايروان كويتاس دولتي
احمري بيوك استاد گراميداشت
نقاشي در بازنمايي و واقعگرايي" نمايشگاه
يافت گشايش "ايران معاصر
;خواننده زمان ، حسين با گفتوگو
!است ناموزون موسيقي رشد
شدت به خرداد دوم از بعد و قبل اصلاحطلبي ، جنبش :درآمد
فرهيختگاني; است بوده كشور فرهنگي و فكري نخبگان مديون
تحمل با و آبوخاك اين سرفرازي شوق به و اخلاص با كه
هدايت و راهبري با و ننهادند پس پا قدمي آلام و مرارتها
هرچه زيبايي به را خود ممتاز نقش جامعه ، عمومي افكار
.ميكنند و كرده ايفاء تمامتر
كه انقلاب و مردم متن از برخاسته هنرمندان ميان اين در
آثارشان بيشتر غناي و محبوبيت موجبات آنها موضعگيريهاي
كه كساني دارند ، اعتنا خور در جايگاهي آورده ، فراهم را
داشتهاند ، آنچه ((غريبانه)) بارها ((آشنا صداي)) با
حسين.كردهاند خاتمي;ايرانيان محبوب تقديم بيچشمداشت
هديه جمهوري رئيس به جملات اين با را شباش قصه زمان
آستان به مهرورزي مولود خود ، كليت در اثر اين)).ميكند
آزادي و آگاهي عدالت ، جاودان نماد و تنديس (ع)علي امام
پيروي در پايمرديش و خاتمي سيدمحمد رنجهاي پاس به است ،
اين هم با ((.است شده تقديم بزرگوار آن به حضرت آن از
.ميخوانيم را وي با گفتوگو
رضيان خاطره :از گفتوگو
خواندن و موسيقي به خود علاقهمندي چگونگي از ابتدا *
ميكنيد؟ تعقيب را خاصي هدف هنر ، اين از آيا و بگوييد
طي در. آمدم دنيا به تهران در سال 1338 مردادماه در من
در تحقيقاتي فعاليتهاي به وقتم بيشتر گذشته سال 20
عالي آموزش مراكز در تدريس و الكترونيك و مخابرات زمينه
شكل به را هنري فعاليت سال 74 از اما.كرد پيدا اختصاص
حدود 17 از تجربي شكل به چه اگر كردم ، آغاز حرفهاي
به آن اعظم بخش كه بودهام مشغول خواندن به سالگي
از من هدف.داشت اختصاص قرآني و مذهبي فعاليتهاي
و تبيين براي مردم به خدمت نيز هنري فعاليت به پرداختن
هدف اين و است هنر زبان به جامعه واقعيتهاي ساختن روشن
خواهم ادامه بخواهد متعال خداوند كه زماني تا را مقدس
.داد
چه در را موسيقياييتان فعاليت خودتان !زمان آقاي *
ميدهيد؟ قرار هنري طيفبندي
وجود آن در كه بداعتي و تازگي جهت به را موسيقي سبك اين
موسيقي با مقايسه در كم تاريخي قدمت دليل به نيز و دارد
تكنيكهاي از است تلفيقي كه مينامم (نو)موسيقي سنتي ،
كلام محور نوع اين در اگرچه.غربي موسيقي و سنتي موسيقي
.جامعه روز واقعيتهاي مبين و روان كلام هم آن است ،
موضوعات بر عمدتا نو موسيقي شعر اينكه به توجه با *
اجتماعي ، مسائل نيز موسيقي اين و دارد تاكيد زميني و بشري
انعكاس شعر در را جامعه روز اخلاقي فرهنگي ، سياسي ،
با نو موسيقي در شعر وضعيتموجود شما نظر از ميدهد ،
دارد؟ فاصلهاي چه مطلوب وضعيت
منظوم ادبيات ديگر بيان به و شاعري و شعر من نظر به
بسيار رشد اخير سالهاي در ما كشور در سياسي و اجتماعي
.دارد فاصله ترانه از قالبها اگرچه و است داشته خوبي
ساده ، شعري قالب كه ترانه با ميبايستي ما خوب شعرهاي
البته.كنند پيدا بيشتري نزديكي است فهم عامه و روان
در اميدواريم كه است موسيقيايي درك نزديكي اين لازمه
اين ترانهسرايان ، و آهنگسازان نزديكتر ارتباط با آينده
.برسد ممكن حداقل به مشكلات
بوده چگونه كشور در نو موسيقي رشد گذشته سال چند در *
نميگرفت؟ صورت حركتهايي چنين دوران اين از پيش چرا و است
انقلاب از بعد بويژه ايران در موسيقي رشد كلي بهطور
موسيقي بلاتكليفي آن دليل و است بوده غيرطبيعي و ناموزون
پيدا را خود درست جايگاه موسيقي هنر.است عام مفهوم به
متوجه گذشته سالهاي در نيز زيادي كملطفيهاي و نكرده
يك بهعنوان آن اهميت در موسيقي هنر اگر.است بوده آن
و حراست به موظف را خود نظام مسئولين و شود پذيرفته اصل
يك بهعنوان تاسف كمال با و بعضا و بدانند آن از حمايت
حل مشكلات از بسياري نكنند نگاه آن به ناخواسته فرزند
جهت در و اخير سال سه دو ، در دولت توجه.شد خواهد
راه هنوز ولي بوده فراواني حال كمك آرمان اين به دستيابي
.كرد طي بايد را زيادي
اين به خاتمي آقاي دولت بويژه نظام مسئولين من بهنظر
براي را عرصه لذا و بردهاند پي جوانان طبيعي و جدي نياز
و تداوم در شوم متذكر بايد البته. كردهاند مهيا آن رشد
شود گرفته بكار فراواني نظر دقت بايد مسير اين استمرار
.نرويم بيراهه به تا
است داشته فعاليتهايي چه نو موسيقي حوزه در سيما و صدا *
علاقهمندانتان شما چرا و كند؟ ايفا ميتواند نقشي چه و
كردهايد؟ محروم سيما در تصويرتان مشاهده از را
چه و سنتي چه موسيقي با ارتباط در سيما و صدا حركات
و خط من نظر به و بوده چندگانه و ابهامآميز نو موسيقي
نظر به كه است آن در هم علت.است نشده دنبال درستي مشي
ميكند آنچه به موسيقي با ارتباط در مديريت رسد مي
فرار براي و انفعالي بيشتربرنامههايش و ندارد اعتقادي
كه دارد معني چه.است پرسشهايمردم و خواستهها از
آيا نشود؟ داده نشان ساز نواختن حال در نوازنده
است؟علت قبيحه آلات از ساز آيا است؟ خلاف نوازندگيساز
در سيما ، و صدا ناصحيح موضعگيريهاي سيما ، و صدا تحريم
اينجانب لذا. بود اجتماعي و سياسي مسائل با ارتباط
.باشم سازمان اين خدمت در كه ندارم عطشي و علاقه
موسيقي انواع ساير با مقايسه در را نو موسيقي آينده *
ميبينيد؟ چگونه
ذيربط ارگانهاي و نكند حركت صحيح برنامهريزي با اگر
.نميكنم پيشبيني را خوبي آينده نباشند ، آن فكر به
بيبرنامه و كتاب و حساب بدون حاضر حال در نو موسيقي
به رو كمكم آن ناخالصيهاي ويژه به و ميكند حركت
.است افزايش
در صنفي فعاليتهاي چيست؟ موسيقي خانه درباره نظرتان *
باشد؟ بايد چگونه موسيقي عرصه
جريان در اصلا من امثال و من كه است اين امر واقعيت
ميرسد نظر به و نيستيم و نبوده آن فعاليتهاي شكلگيري
عام حضور براي عمومي محل يك تا است شخصي خانه يك بيشتر
و بالاست خيلي آن شئونات و شان هم شايد موسيقي ، هنرمندان
.لباسيم آن فاقد ما كه ميخواهد مخصوص لباس ورود براي
سليقههاي و شخصي علائق از دور به بايد صنفي فعاليتهاي
، شود حاكم بغض و حب اگر.باشد فراگير صورت به و فردي
.برد نخواهد جايي به راه سليقه
است؟ مرحلهاي چه در ما كشور در موسيقي حرفهاي كار *
ندارد مشخصي نظام كردم اشاره بالا در كه دلايل همان به
البته.است دلالي و بازار تاثير تحت بيشتر متاسفانه و
شك بلاتكليفي ، و نيست امنيت داراي موسيقي حرفه شوم متذكر
از و است كرده شكننده بسيار را آن بيحرمتيها و شبهه و
.نيست برخوردار ثبات
پاپ موسيقي با ميبريد نام آن از شما كه نو موسيقي آيا *
دارد؟ تفاوت
.خود خاص تعريف با است غربي كاملا موسيقي پاپ موسيقي
از تلفيقي موسيقي ، قالب نظر از نو موسيقي كه حالي در
فرهنگ از منبعث آن كلام و است غربي موسيقي و سنتي موسيقي
نيز و سنتي موسيقي در.است ايراني و فارسي ادبيات و
در كه صورتي در است كلام بيشتربا محوريت نو موسيقي
داده بها قالب به بيشتر و است كمتر كلام پاپ موسيقي
.ميشود
(نو)پاپ موسيقي از بعضيها ما جامعه در چرا شما نظر به *
دارند؟ سخيف تلقي
هنرمندان ، از برخي عملكرد صحيح ، شناخت عدم خاطر به
با آن خلط و كشور در موسيقي نوع اين خوب چندان نه پيشينه
.غربي مبتذل موسيقيهاي
دارد؟ وجود موسيقي راه سر بر مشكلاتي و ايرادات چه *
تربيت و سالم موسيقي گسترش براي اصولي برنامهريزي عدم-
.متعهد هنرمندان
باآن بيمنطق مخالفتهاي و شرعي لحاظ به آن بلاتكليفي -
.افراطيون طرف از
وزارت مثل موسيقي متكفل سازمانهاي بين ناهماهنگي -
.سيما و صدا سازمان و ارشاد
اتخاذ تدابيري چه بوديد موسيقي مسئولين جاي شما اگر *
ميكرديد؟
كودكي ، دوران از موسيقي آموزش براي صحيح برنامهريزي
و آموزش در درسي برنامه عنوان به موسيقي گنجاندن مثلا
حاكم جامعه در را موسيقي صحيح فرهنگ بايستي ما.پرورش
طبق بر را موسيقي از صحيح شناخت جامعه مردم به و كنيم
:نماييم ، ارائه كنم مي اشاره آنها به يكه موارد
موسيقي آموزشگاههاي بر نظارت و كنترل -
موسيقي زنده اجراي براي مناسب سالنهاي تاسيس -
ناسالم موسيقي اشاعه از جدي جلوگيري -
معنوي و مادي لحاظ به رشته اين هنرمندان از جدي حمايت -
...و -
به آيا است؟ چگونه موسيقي نوار تهيهكنندگان وضعيت *
در داريد؟ انتقادي تهيهكنندگان با خودتان قرارداد نحوه
ميگوييد؟ چه كارها مجاز غير تكثير مورد
آلوده را فضا عرصه ، اين در واسطهگري و دلالي متاسفانه
اثر كه است هنرمنداني براي بهره كمترين معمولا و كرده
.واسطههاست دست كار نبض و كردهاند توليد را
ندارد وجود درستي مكانيزم غيرمجاز تكثير از جلوگيري براي
آن مانع كسي و است قانوني تقريبا ما كشور در آن تكثير و
وجود ((رايت كپي)) يا نشر حق اسم به چيزي بالطبع و نميشود
.ندارد خارجي
همچنين و گذشته سال دو يكي طي شما صحبتهاي *
كرديد ، اجرا خاص سياسي گروههاي براي كه برنامههايي
را تصور اين شما صداي علاقهمندان اذهان در خود خودبه
وجههسياسي هنري ، چهره بر علاوه شما كه است كرده ايجاد
موافق نظر اين با اندازه چه تا خودتان.كردهايد پيدا
هستيد؟
وظيفه جامعه در سياسي مسائل پيگيري و سياسي تفكر داشتن
.است ناگسستني سياست و دين بين پيوند و است جامعه آحاد
دوران از تفكر اين.دارم دين چون ميانديشم ، سياست به من
در من حضور.هست و بوده من با انقلاب از قبل و نوجواني
هنري برنامه اجراي منظور به و گروهها دعوت به برنامهها
خواهد و بوده من در سياسي مسائل دغدغه همواره ولي بود ،
.بود
تقديم خاتمي آقاي به را (شب قصه)جديدتان آلبوم *
دهيد؟ توضيح نيز مورد اين در كردهايد؟
استقامت پايمردي ، لحاظ به شده اشاره آلبوم در كه همانطور
و آزادي اعتلاي منظور به بزرگوار سيد اين كه رنجي و
.ميبرد جامعه در اصلاحات
كنسرواتوار از ايراني بانوي نخستين
شد فارغالتحصيل ايروان كويتاس دولتي
تيرماه 1379 دوازدهم روز ايروان خاچاتوريان آرام تالار
به ويولنسل چيرهدست نوازنده قاسمي مهسا هنرنمايي شاهد
دوركاريان گارن رهبري به ايروان سمفونيك اركستر همراهي
.بود
اثر ويولنسل كنسرتو اجراي با برنامه اين در قاسمي مهسا
.برانگيخت را حضار تحسين ((سنسانس))
از.گشود جهان به ديده تهران در سال 1357 در قاسمي مهسا
استاد نزد تهران دختران موسيقي هنرستان در سالگي 12
موفقيت با سال 1375 در و پرداخت آموختن به جعفري داوود
.رساند پايان به را هنرستان دوره
رهبري به بهمن فرهنگسراي اركستر با مدت اين طي در وي
فرهنگي انجمن مجلسي اركستر لطفي ، شريف و مرتضيپور نادر
همچنين و داويد كريستين توماس رهبري به اتريش و ايران
.داشت همكاري مجلسي جاويد رهبري به رودكي مجلسي اركستر
در نخست مقام كسب به موفق بهمنماه 1373 در قاسمي مهسا
جشنواره جوان استعدادهاي بخش در ويولنسل نوازندگي رشته
.گرديد فجر موسيقي
كويتاس كنسرواتوار ورودي امتحان در سال 1374 در او
زاره پروفسور كلاس در و شد پذيرفته و كرد شركت ايروان
با سال 1379 در او پرداخت ، بيشتر آموختن به سركيسيان
.شد فارغالتحصيل ممتاز ديپلم دريافت
را كنسرواتوار ششساله دوره قاسمي مهسا كه است ذكر قابل
امتحاني برنامه در او.است رسانده اتمام به سال طي 4 در
باخ ، شماره 5 سوئيت چون ، برجستهاي آهنگسازان آثار خود
يك شماره كنسرتو و خوزه گابريل اثر الژي پوپر ، اثر رقص
.كرد اجرا را شوستاكوويچ اثر
احمري بيوك استاد گراميداشت
بيوك استاد هنري فعاليت قرن نيم گراميداشت :هنري گروه
از تير سهشنبه 28 امروز ايران توانمند نگارگر احمري
.ميشود برگزار شيشه پشت نقاشي موزه در تا 20 ساعت 18
جهان به ديده تبريز در سال 1299 در احمري بيوك استاد
.گشود
نظر زير و شد قديمه صنايع هنرستان وارد سال 1314 در وي
.گرديد آشنا هنر با ارژنگي رسام
محل در بار نخستين براي احمري استاد شيشه پشت نقاشي آثار
و ميگيرد قرار بازديد مورد شيشه پشت نقاشي موزه
سعدي ، خيابان نشاني به ميتوانند بازديد براي علاقمندان
.كنند مراجعه (قائدي شهيد) هدايت خيابان
نقاشي در بازنمايي و واقعگرايي" نمايشگاه
يافت گشايش "ايران معاصر
نقاشي در بازنمايي و واقعگرايي" نمايشگاه :هنري گروه
فرهنگي مسئولان از جمعي حضور با گذشته روز "ايران معاصر
.يافت گشايش تهران معاصر موزههاي در هنري و
اثر برپاست ، 175 شهريورماه هشتم تا كه نمايشگاه اين در
.درميآيد نمايش به ايراني هنرمند از 56 نقاشي
كرمانشاهي ، محسني عبدالحسين آندرهگوآيويچ ، كمالالملك ،
علياكبر پتگر ، نامي و علياصغر جعفر ، خروش ، كيخسرو
از...و خرمينژاد جمالالدين كاتوزيان ، مرتضي صنعتي ،
به نمايشگاه اين در آثارشان كه هستند هنرمنداني جمله
.ميگيرد قرار عموم ديد معرض
موزه گنجينه دل از نخستينبار براي آثار اين از بسياري
.شدهاند آورده بيرون تهران معاصر هنرهاي
|