رخشان فلورانس در زنان بزرگ جشنواره در
گرفت " آزادي و صلح " جايزه بنياعتماد
ادبي نقد فراروي نوين چالشهاي
كتاب مرور
جشنواره در فيلم تهران 232 در آبان تا 10 از 5
ميپردازند رقابت به جوان سينماي بينالمللي
رخشان فلورانس در زنان بزرگ جشنواره در
گرفت " آزادي و صلح " جايزه بنياعتماد
پوست زير" فيلم كارگردان اعتماد بني رخشان :هنري گروه
.كرد دريافت رادرايتاليا "آزادي و صلح" نشان "شهر
برگزيدگان به ميلادي پانزدهم قرن از كه قديمي نشان اين
نخستين براي است ، شده اهدا ايتاليا دركشور وآزادي صلح
.اختصاصيافت ايران از هنرمندي به بار
دومين و بيست در حضور براي هماكنون بنياعتماد رخشان
سر به ايتاليا در فلورانس بينالملليزنان جشنواره
.ميبرد
و وباران ارديبهشت شهر ، بانوي پوست زير " فيلم سه با وي
كشور در مهرماه تا 18 از 12 كه جشنواره دراين "بومي
.دارد شركت شدهاست ، برپا ايتاليا
جشنواره اين در ايران سينماي كارگردان اين فيلمهاي نمايش
.شد مواجه استقبالعمومي با
ادبي نقد فراروي نوين چالشهاي
نقد عمل كتاب انتشار بهانه به
نيم و قرن يك در تقريبا كه وانمودي واقعگرايي نقد در *
به منتقد دو كارهاي در را آن نويسنده دارد ريشه پيش
اين به و ميكند دنبال سليويس و هاردي باربارا نامهاي
به بيشتر آنها در وانمودي واقعگرايي كه ميرسد نتيجه
ديدگاهي نه است بوده مشترك فرضهاي پيش از مجموعهاي صورت
كرد دفاع ازآن آشكارا بتوان كه
در كه است كتابي تازهترين بلزي ، كاترين نوشته "نقد عمل"
عباس معاصر پركار و آشنا نام مترجم از ادبي نقد زمينه
تاريخچه كتاب اين در.است شده منتشر قصه نشر همت به مخبر
.ميشود ارائه خوانندگان به معاصر دوران در نقد از كوتاهي
"ادبي نظريه بر درآمدي پيش" كتابهاي پيشتر مترجم اين از
نوشته "معاصر ادبي نظريه راهنماي" و تريايگلتون نوشته
شده منتشر ادبي نقد حوزه در ديگر اثر چند و سلدن رامان
.گرديد روبهرو خوانندگان اقبال با كه است
به را ادبي نقد مختلف ديدگاههاي كتاب اين در نويسنده
-آنگلو نقد چشمانداز محدوديتهاي نوعي ، به و ميكشد چالش
با را خود خوانندگان تا مياندازد آفتاب بر را آمريكايي
.كند آشنا شدهاند گشوده نقد در كه تازهاي افقهاي
و صورتها ادبيات ، از مخاطبان برداشت كه زمانهاي در
آثار است دگرگوني حال در مدام ادبي بيان شيوههاي
مدرن ادبيات پيشبرد براي ميتواند دست اين از انتقادي
كتاب جاي جاي در نويسنده كه نكتهاي.باشد راهگشا بسيار
.است نگذاشته فرو را آن هيچگاه و داشته نظر مد
اين در.است متعارف شعور نقدو نسبت كتاب مبحث نخستين
و ابزار و متعارف شعور واشكافتن از پس نويسنده بخش
از شيوه اين كاستيهاي ادبي ، متون بررسي در آن ، ديدگاه
در سكوتهايش و تناقضات همگسيختگيها ، از با كه را نگاه
ميشود ، گريبان به دست آن با نقد ، از حساس مقاطع
كه بودني عيني داعيه عليرغم و ميكند آشكار باهوشياري
تداوم تضمين با كه ميكند ثابت عمل در دارد ، روش اين
رفتار عينيت خلاف درست رايج ، مفروضات چراي و بيچون
.ميكند
نيم و قرن يك در تقريبا كه وانمودي واقعگرايي نقد در
به منتقد دو كارهاي در را آن نويسنده دارد ريشه پيش
اين به و ميكند دنبال سليويس و هاردي باربارا نامهاي
به بيشتر آنها در وانمودي واقعگرايي كه ميرسد نتيجه
ديدگاهي نه است بوده مشترك فرضهاي پيش از مجموعهاي صورت
نويسنده بعد صفحات در و كرد دفاع ازآن آشكارا بتوان كه
و مشاهدات در هم هنوز مفروضات آن كه ميرسد جا اين به
ادبيات دانشگاهي گروههاي و منتقدان نويسندگان ، اعمال
.دارد رواج انگليسي
سر بر كه است صاعقههايي عمدهترين از يكي جديد نقد
تياس آثار از صاعقه اين.ميآيد فرود وانمودي واقعگرايي
مونروسي با همراه ويمست ، و شد زده ريچاردز.ا آي ، و اليوت
جستجو كه مساله اين طرح با "قصدي سفسطه" كتاب در بيردزلي
ضربه نقدادبيندارد ، به ربطي هيچ مولف مقاصد براي
اين حملات.آوردند فرود تجربي نظريه بر جانانهاي
مقدم چيزي براي جستجو توانست و بود تاثيرگذار منتقدان ،
ذهن در خاص مقصود تاييد در تجربي شواهدي و متن بر
در قصدگرايي اين ولي.كند مبدل نادر امري به را نويسنده
ين باا و ماند پابرجا همچنان متون در موشكافي و تجلي
باشد ، موفق خود كار انجام در شاعر اگر":كه بيردزلي گفته
".بگويد را چيزي چه داشته سعي كه ميدهد نشان خودشعر
را قصدگرايي نفي و جديد انتقادي پذيرفتنموضوع امكان
كمال و تمام رويارويي بدون هم آن" ميكرد فراهم توامان
حضور و انديشه يك بيان متن كه فرضايدهآليستي اين با
از مستقل و متن بر مقدم ذهن ، از تاريكي قلمرو در كه است
".است داشته وجود آن
چشمگيري موفقيتهاي به و راند پيش عرصه اين در جديد نقد
در زيرا كرد علم قد آن جلوي معنا مساله يكباره اما رسيد ،
مشخص ، و واحد معنايي داراي متن تجربي ، نظريههاي چارچوب
.ميشد محسوب معنا اين مرجع مولف و بود پيچيده چند هر
.بود گذارده متن در مولف كه بود چيزي همان معنا
مثابه به مولف قصد به دسترسي نفي با بعدي ، نظريهپردازان
تازهاي مرجع عنوان به را خواننده معنا ، تضمينكننده
.كردند علم متن صدايي تك و واحد معناي تعيين براي
كردند رد جدي طور به را امكانات اين هردوي جديد منتقدان
رضايت مفهوم مگر نماند ، باقي برايشان چيزي ترتيب بدين و
به هم آنها مبناي -"كاغذ صفحه بر" موجود معناي بخش
ويمست تعبير به كه شد ، اثر خود بلكه نتايج و خاستگاهها
.بود معنا از پيكرهاي
ميگيرد قرار چالش مورد پيشين ايدهآليسم ديدگاه اين با
در نه معنا زيرا.مييابد بيشتري اهميت رفتهرفته زبان و
و ساخت در بلكه زبان ، از مستقل نمادين ، فوق قلمروي
نيز جديد نقد.مييابد بروز كه است متن زباني سازهاي
ولك رنه سال 1961 در كه طوري به شد سترونيهايي دچار
فسيل ازخطرات كه است نبوده قادر" جديد نقد كه كرد اذعان
".ورزد اجتناب مكانيكي تقليد و شدن
بالاخره و شهودي خردبين ، را جديد نقد فراي ، توپ نور
او نظر به معضل اين از شد برون راه و دانست نخبهگرا
كه طوري.شد يافته نظام و منسجم مطالعهاي به آن تبديل
نوزده باهوش جوان هر براي را آن اوليه اصول بتوان
.داد شرح سالهاي
به موفق قريحهاش پرتو در "نقد كالبدشناسي" اثر با او
مفهومي فراي فرماليسم پسلههاي و پشت در.ميشود كار اين
از تقليدي را ادبيات كه است نهفته بشر فرهنگ و سرشت از
.جهان از تقليدي نه ميداند "بشر كلي روياي"
نخست فصل از بخشي اثر نقد فرآيند در خواننده قدرت بررسي
.دارد امروز نقد در را ويژهاي جايگاه كه است كتاب
يك هيچ كه ميكند خاطرنشان كتاب فصل دومين "معنا و نقد"
نتوانستند وانمودي واقعگرايي پيكره بر شده ياد حملات از
سازند ، رها زبان از متعارف شعور ديدگاه قيد از را خود
زبانشناسي اهميت كه ميكند روشن دوم فصل جمله نخستين اين
حد چه تا مولف نظر مورد رهايي به رسيدن در سوسوري بعد ما
.بودهاند راهگشا
در.است (شناسنده فاعل ، تابع ، ) سوژه به خطاب سوم فصل
.ميشود بررسي ادبي آثار در ايدئولوژي نقش آنجا
او و "ميكند احضار" را خواننده مستقيما كه ايدئولوژي
.ميدهد قرار خود آماج مستقيما را
سير كه است "نقد عمل" جذاب بخشهاي از متن و سوژه بخش
را متن و ايدئولوژي با آن رابطه و سوژه به منتقدان نگاه
.واميشكافد
بخش اين آغاز در.است "استفهامي متن" نقد عمل چهارم بخش
با و ميكند ارائه دوپاره (سوژه)فاعل از تحليلي نويسنده
سخن ، "من" و گوينده "من" ميان تمايزهايي گويا مثالهايي
.ميآميزند هم به دو هر متون برخي در كه ميشود قائل
"بارور انتقادي عمل يك سوي به" و "متن شكني ساخت"
براي اينجا در كه اند"نقد عمل" پاياني بخشهاي عنوانهاي
.ميگذريم آن بازگويي از نوشتار ، شدن طولاني از جلوگيري
.كرد خواهند بررسي را آن بيشتر تامل با يقين به خوانندگان
چاپي و روان ترجمهاي با فشرده ، اما حجم كم كتاب اين
ديگر يكبار را نقادي و نقد نشيب و پرفراز دنياي ، پاكيزه
به تا ميگذارد خواننده جلوي پرتصوير پردهاي چون
سرسري را ادبي اثر و برسد ادبيات از هوشيارانه دريافتي
.نگيرد
كتاب مرور
تاريخ سوي آن از نامههايي
منالرسائل المختارات
از استفاده با و افشار ايرج طاهر ، غلامرضا كوشش به
ميرشمسي مريم فهرستهاي
افشار محمود دكتر بنياد ناشر
تومان اعلا 4850 جلد با /صفحه 678/اول چاپ
"افاضل و الصدور انشاء من منالرسائل المختارات" كتاب
همراه منثور رساله دو دربرگيرنده است كهن مجموعهاي
و فرمان و محضر و حكم و منشور و مثال و نامه بانصوص 479
موضوعهاي در ترسلي نمونههاي و عقود صيغ و عهدنامه
اجزاي از يك هر ادبي و تاريخي فوائد مناسبت به كه مختلف
-موجود نسخه تنها روي از عكسي صورت به بار يك آن ،
ملي آثار انجمن انتشارات سلسله در -يزد وزيري دركتابخانه
صورت به استفاده سهولت براي واكنون است رسيده چاپ به
قرار همگان دسترس در كارآمد فهرستهاي با و منقح چاپي ،
.است گرفته
و هجري مورخ 693 دارد ورق كه 155 كتاب اين خطي نسخه
از زيادي وجودتعداد.است يزد وزيري كتابخانه به متعلق
به كتاب اين كاتب كه است قرينهاي اصفهان به مربوط اسناد
و خاطر تعلق مناسبت به و بوده اصفهان مقيم زياد احتمال
نقل مجموعه اين در را آنها قضايا به نسبت خود آشناييهاي
جمالالاسلام صلاحالدين نام به مثالي وجود.است كرده
اصفهان اعمال و مزرعهبران معامله مورد در محمداتابكي
محتمل كاتب با را مذكور شخص بودن منسوب (صفحه 469)
است بينامي منثور رساله مجموعه اين بخش نخستين.ميسازد
موضوع چوناست مانده مجهول هم او نام كه نويسندهاي از
وطن از غربت رنج و همدم رفتن دست از فراق شكوه رساله اين
رساله اين در نويسنده.شد گذاشته آن بر فراقنامه نام است
نام كه بيآن است آورده قديمي خوب و لطيف اشعار تعدادي
رساله اين از ديگري نسخه هنوز.شود ذكر آنها سرايندگان
.است نشده شناخته
شده تفكيك هم از شماره با 479 آن اجزاء كه نسخه دوم بخش
لحاظ از بيشتر را آنها مولف كه نوشتههايي از است عبارت
و ديواني نويسندگان از منشات نگارش طرز در نمونه ارائه
ساخته مجموع دفتر اين در و برگرفته عرفي و شرعي و محضري
.باشد بخش اين جامع كاتب كه ميرود اين بر تصور.است
دست و رفته ميان از دوران كشاكش در اسناد اين اصول چون
چنين در بازماندنشان است محال اميدهاي از آنها به يافتن
بسيار تاريخي و اجتماعي و مدني پژوهشهاي براي متني
و احكام و مناشير از يك هر.است استثنايي فرصتي و مغتنم
اين در عراق سلجوقيان دوره از كه اسنادي وديگر توقيعات
بر تازهاي پرتوهاي ميتواند است مانده مجموعه
مناشير و مكاتيب از قسمتي.بيندازد تاريخي تاريكيهاي
اران نواحي بر كه است اتابكاني از و اتابكان درباره
برخي.ميكردند حكومت واصفهان بغداد حدود تا وآذربايجان
پيرامون ذيقيمتي اطلاعات حاوي همچنين نامهها اين از
.است صوفيه اصطلاحات و احوال
بن علي مقدمه و چكاو و پيل داستان مجموعه اين بخش سومين
در ولي هست دمنه و كليله متاخر نسخ برخي در كه است شاه
و پيل داستان مقابله با همراه بخش ايننيست قديم نسخ
.است آمده كتاب در قريب عبدالعظيمخان مرحوم نسخه با چكاو
كه است كارآمدي فهرستهاي حقيقت در كتاب اين مميزه وجه
از ميرشمسي مريم و (افشار ايرج و طاهر غلامرضا) مصححين
آيات ، فهرستآوردهاند كتاب در و كرده استخراج آن
عربي ، اشعار مصاريع ، فارسي ، اشعار وحكم ، امثال احاديث ،
لغات معاني تعبيرات ، و اصطلاحات جغرافيايي ، اشخاص ، نام
جملههاي سپاهي ، و ديواني اصطلاحات وكمبسامد ، دشوار
اين فهرستهاي جمله از فرامين و نامهها ومضامين دعايي
كتاب اين انتشار ميرسد نظر به.هستند ارزشمند كتاب
شناخت و اجتماعي پژوهشهاي در را جديدي ابواب بتواند
عجم عراق و آذربايجان حوزه در ايراني جامعه مدني ساختار
.بگشايد پژوهندگان روي پيش
پيش سالها كه است شده ياد ازدانشجويي كتاب مقدمه در
شايسته.داد انجام را كتاب اين از بخشي تصحيح و بررسي
جواني در كه فرقاني دكترفاروق مرحوم از اينجا در است
ياد پيش سالها ساعي دانشجوي همان كرد ، يعني وداع دنيا با
.كنيم
سخن شكوه باب در
سيدحسيني رضا ترجمه اثرلونگينوس ،
700/صفحه 156/ نسخه 5000/اول چاپ /نگاه انتشارات
تومان
قديم دوران از كه رسالهاي روشنگرترين و جامعترين
نويسندهاي از است رسالهاي مانده باقي ادبيات درباره
و نداشت خبر آن وجود از كسي ميلادي قرن 16 تا كه گمنام
.كرد كشف را آن سوئيس بال شهر در روبرتلو.م سال 1554 در
شد سبب همين و بود شده ذكر لونگينوس رساله نويسنده نام
و حكيم لونگينوس كاسيوس ديونوسوس به را آن مدتها كه
نسبت زنوبيا ملكه مشاور و سوم قرن سوريايي سياستمدار
.دهند
آن مطالب درباره بعدي تحقيقات و رساله متن در دقت اما
بههيچ و است اول قرن اواسط به مربوط رساله كه كرد ثابت
.داد نسبت برده نام لونگينوس به را آن نميتوان وجه
آثاري مهمترين ماحصل و نتيجه رساله اين كه گفت ميتوان
سخنوري باب در ميلادي اول قرن تا افلاطون زمان از كه است
.است شده نوشته
تا است ادبي نقد بيشتر واقع در "سخن شكوه درباب" رساله
به جديدي ترجمه پيش سال چند كه پيژو ژاكي.نظريهپردازي
منتشر كامل توضيحات و مقدمه با رساله اين از فرانسه
آن در كه است كافيطلايي است كتابي":ميگويد ميكرد
(بلاغت فن) ريطوريقا كتاب يگانه شويم متقاعد تا كنيم تعمق
است؟ بلاغت فن واقعا آيا ولي.ميآورد هيجان به كه است
با رساله تركيب كه ميدانيم خوب.است شوقانگيزتر آن طرح
خواهد مسالهاي همواره نوشتهها ، دست جدي افتادگيهاي
خطر كه كتابي براي نقايص اين كه است اين حقيقت اما.بود
است ديگري خطر هم اين.نيست مهم چندان ميستايد ، را كردن
"...رابههيجانآورد خواننده بايد.درافتاد باآن كهبايد
جشنواره در فيلم تهران 232 در آبان تا 10 از 5
ميپردازند رقابت به جوان سينماي بينالمللي
جشنواره پنجمين و ملي جشنواره هفدهمين :هنري گروه
در آبان تا 10 از 5 جوان سينماي كوتاه فيلم بينالمللي
سپيده سينما و كانون آفرينشهاي مركز معاصر ، هنرهاي موزه
.ميشود برگزار
و ايران جوانان سينماي انجمن مديرعامل مقدم صانعي جعفر
جمع در گذشته روز جوان سينماي كوتاه فيلم جشنواره مدير
در جشنواره فيلمهاي":افزود مطلب اين بيان با خبرنگاران
دو ويژه ، نمايشهاي بخش دو مسابقه ، بخش جمله 3 از بخش 12
نمايش به ديگر فرعي بخش چند و مرور بخش دو بزرگداشت ، بخش
".درميآيد
م ، .م و 16 بتاكم ، 35 الف ، فيلمهاي مسابقه وي ، گفته به
مرور بينالملل ، مسابقه ،(SVHS و VHS) ب فيلمهاي مسابقه
گفتگوي انيميشن ، نوجوان ، و كودك هلند ، مرور فرانسه ،
زماني) ويژه نمايش موساييان ، وحيد آثار مرور تمدنها ،
مختلف بخشهاي (ايران وحش حيات مستند و اسبها مستي براي
.است جوان سينماي كوتاه فيلم امسال جشنواره
.م و 35 فيلم 16 رقابت 96 شامل را الف فيلمهاي مسابقه وي
ويديويي فيلم رقابت 83 شامل را ب فيلمهاي مسابقه و م
بينالملل مسابقه بخش در:گفت و دانست ايراني SVHS و VHS
و 4 ميپردازند رقابت به ايراني فيلم و 8 خارجي فيلم 45
.درميآيد نمايش به نيز آويني شهيد از فيلم
پرداخت مختلف بخشهاي داوران معرفي به همچنين صانعيمقدم
زاون تقوايي ، ناصر عياري ، كيانوش آقايان:افزود و
بخش داوري ميري حاجي سعيد و قاسمي عليمحمد قوكاسيان ،
رضا شيدفر ، علي راعي ، مجتبي جهرمي ، ضابطي احمد و الف
عهده به را جشنواره ب بخش داوري امامي مسعود و سبحاني
جشنواره مدير) گونين روژه الستي ، احمد همچنيندارند
جشنواره اجرايي مدير) فوجيكا آزاكو ،(فرانسه فران كلرمون
جشنواره مدير) كاروالخوسا زيتا خانم ،(ژاپن ياماگاتا
بينالملل بخش داوري (برزيل سائوپوئولو كوتاه فيلمهاي
.دارند عهده به را جشنواره
فرهت گالري
/تا 20 ساعت 16 از /مهر تا 21 /فرهت توران نقاشي نمايشگاه
:تلفن /پلاك 146 جامي ، به نرسيده حافظ ، خيابان:نشاني
.6725678
سيحون گالري
/هفته يك مدت به مهر از 23 /نصراللهي احمد نقاشي نمايشگاه
خالد خيابان:نشاني /تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10 از
.تلفن8711305 /شماره 30 چهارم ، كوي اسلامبولي ،
هفتثمر نگارخانه
/مهر تا 20 /مهدوي شهلا آثار پارچه روي باتيك نمايشگاه
كوي نور ، كوه مطهري ، خيابان:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن8731403 /پلاك 25 پنجم ،
عصر نگارخانه
خيابان:نشاني /مهر تا 21 /(نقاشي) هنري آثار نمايشگاه
.تختي كوچه ساعي ، پارك روبهروي وليعصر ،
سامي نگارخانه
/مهر تا 26 از 21 /ميرزايي رضا و سعادتپور مريم نمايشگاه
پانزدهم ، خيابان سعادتآباد ، :نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن2092617 /پلاك 75
|
|