اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
نوجوان و كودك ادبيات جشنواره برگزيدگان
شدند معرفي
چگونگي پرورش و آموزش وزارت سوي از
حرفهاي و فني دانشآموزان تحصيل ادامه
شد اعلام
پرسشهاي به " همشهري " آموزشي مشاور
ميدهد پاسخ شما آموزشي
كتاب معرفي
جديد؟ عصر بازندگان پسران ،
بازشناسي همايش ميشود برگزار مهرماه و21 20
مشهد در شريعتي دكتر انديشههاي
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير پيام با
بروجرد در پدر شعر سراسري كنگره سومين
شد آغاز
- علمي دانشگاه آزمون نام ثبت نحوه
كاربردي
منطقه تاريخ از پيش گورستان بررسي پي در
تالش زنان درباره تازهاي اطلاعات ;اولر آق
آمد دست به پيش سال در 4000
رشته در 12 دو منطقه نور پيام دانشگاه
ميپذيرد دانشجو آزمون بدون
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با
نوجوان و كودك ادبيات جشنواره برگزيدگان
شدند معرفي
نوجوان و كودك ادبيات بزرگ جشنواره :فرهنگي علمي گروه
ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني دكتر حضور با گذشته روز
تاجزاده مصطفي و وزير مقام قائم مسجدجامعي احمد اسلامي ،
تهران ، شهر شوراي اعضاي از جمعي و كشور وزير سياسي معاون
در نوجوان و كودك ادبيات عرصه پژوهشگران و نويسندگان
.داد پايان خود كار به برگزيدگان معرفي با وحدت تالار
نكته اين بيان با مهاجراني عطاءالله دكتر مراسم اين در
دقت بايد و است باوركردن بر كودك بناي و صداقت ويژگي ، كه
تخيل كارگيري به تاييد ضمن شود ، ساخته درست بنا كه شود
نوشتن ادبيات ، بخش دشوارترين:گفت كودكان ادبيات عرصه در
با مقايسه در كودك نويسنده و شاعر است ، كار كودكان براي
:افزود وياست دشوارتر و سختتر نويسندگي ، عرصههاي ساير
نسبت و خورده گره حقيقت و واقعيت متن با اگر خيالپردازي
.است موفق هنري اثر آن باشد ، مشخص حقيقت با هنرمند
كودكان براي كار كه اين به اشاره با مهاجراني ، دكتر
تضاد در دروغ با را كودك طبيعت است عشق بلكه نيست ، تكنيك
نوجوان و كودك نويسندگان موفقيتهاي به و دانست
آثار اگر:گفت و كرد اشاره بينالمللي درعرصههاي
ديگر زبانهاي به نوجوان و كودك نويسندگان شاخص و برگزيده
از ما كودك ادبيات كه بود شاهد ميتوان شود ، ترجمه
بالاتر و برتر است ، آوازه و نام صاحب كه بسياري كشورهاي
خليلي عموزاده مهاجراني ، سخنان از پيش.ايستاد خواهد
در نوجوان و كودك نويسندگان انجمن مديره هيات رئيس
سخن دموكراتيك روندي بر جشنواره مبتنيبودن از سخناني
را نفر كه 200 نويسندگان از گروهي جمعي خرد:افزود و گفت
.است زده رقم را انتخابها اين ميشدند ، شامل
را داوران هيات بيانيه جزيني جواد مراسم ، اين ادامه در
مهاجراني ، سوي از برگزيده نفرات جوايز و كرد قرائت
.شد اهدا برندگان به احمدي احمدرضا و مسجدجامعي
طلايي ماه تنديس و عمره حج سفر شامل برگزيده نفرات جوايز
امينپور ، قيصر ،(الوند) ابراهيمي حسين به كه بود
شهرام حسنزاده ، فرهاد حجواني ، مهدي بايرامي ، محمدرضا
عليپور ، پروين طهماسبي ، شهلا شعباننژاد ، افسانه شفيعي ،
قاسمنيا ، شكوه غفارزادگان ، داود خليلي ، عموزاده فريدون
محمدهادي مراديكرماني ، هوشنگ كلهر ، فريبا كشاورز ، ناصر
و ميركياني محمد ملكي ، بيوك مزيناني ، محمدكاظم محمدي ،
.شد اهدا هيرمندي رضي
داستان ، غير شعر ، داستان ، رشتههاي در نويسندگان اين
.شدند برگزيده نقد و پژوهش
در (ع)علي امام سال مناسبت به كه جشنواره ويژه بخش در
،(شاهد) ابراهيمي جعفر نيز بود پيشبينيشده برنامه
كه نويسندگاني عنوان به شفيعي شهرام و شعباننژاد افسانه
معرفي داشتهاند ، (ع)علي امام درباره را آثار بهترين
.شدند
چگونگي پرورش و آموزش وزارت سوي از
حرفهاي و فني دانشآموزان تحصيل ادامه
شد اعلام
دانشآموزان تحصيل ادامه چگونگي :فرهنگي علمي گروه
در (قديم نظام چهارساله دوره) حرفهاي و فني رشتههاي
به پرورش و آموزش عالي شوراي جلسه سومين و پنجاه و ششصد
.رسيد تصويب
اين براساس پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
بدون حرفهاي و فني رشته چهارم سال مردودين به مصوبه
سوم سال قبولي كارنامه دارندگان به و مردودي سال به توجه
تعدادي امتحان در ميشود داده اجازه مذكور رشته متوسطه
با همراه (واحدي نيمسالي نظام) متوسطه دوره درسي مواد از
و خرداد دي ، امتحاني نوبتهاي در دانشآموزان ساير
مذكور دروس در قبولي نمره اخذ صورت در و شركت شهريور
نظام) متوسطه ساله سه دوره تحصيلات پايان گواهينامه
.كنند دريافت مربوط رشته در را (جديد
با آنها وضعيت تحصيل ادامه براي كه دانشآموزاني همچنين
اين مفاد از ميتوانند نيز است شده داده تطبيق جديد نظام
.كنند استفاده مصوبه
حرفهاي و فني متوسطه دوره پايههاي ساير دانشآموزان
نظام در مربوط مقررات و ضوابط برابر ميتوانند قديم نظام
.دهند تحصيل ادامه متوسطه آموزش جديد
پرسشهاي به " همشهري " آموزشي مشاور
ميدهد پاسخ شما آموزشي
تحصيلي دورههاي دانشآموزان نفري ميليون گستره 2/18
اين خانوادههاي كه ارتباطاتي و كشور سراسر در سهگانه
يادگيري -ياددهي فرآيند و نظامآموزشي با فراگيران
ايدهها ، مفاهيم ، گسترش نيز و دارند خود فرزندان
تربيتي ، علوم حوزه در پرورشي -آموزشي روشهاي و نظريهها
و آنها دانشآموزان و خانوادهها با آموزشي مشاوره لزوم
ميليون يك جمعيت همچنين.ميكند اجتنابناپذير را معلمان
بين منطقي تعاملي ايجاد ضرورت و كشورمان معلمان نفري
از درخواست نيز و خانوادهها و معلمان اطلاعات و دانش
درفرآيند غيركارشناسي دخالتهاي از دوري براي خانوادهها
مشاوره وجود بر ديگري دليل خود ، فرزندان تربيت و تعليم
.است زمينه اين در علمي و مستمر
و متنوع علم به يادگيري -ياددهي و آموزش امروزه ،
و سنتي روشهاي از بهرهگيري با كه شده تبديل پردامنهاي
به را توانا و دانا كودكاني پرورش نميتوان غيركارامد ،
ديدگاههاي در تغيير با همزمان.نشست انتظار
و مدارس محدوده به نو انديشههاي ورود و نظريهپردازان
كتابها ، روشها ، در نيز تربيت ، تغييراتي و تعليم حوزههاي
-اداري الزامات و مقررات و قوانين آموزشي ، تكميلي محتواي
ميتواند آنها ، از آگاهي عدم كه ميآيد عمل به قانوني
در مطلوب آموزش تحقق چگونگي از ما شناخت عدم به منجر
.باشد داشته درپي را جبرانناپذيري تبعات و شده مدارس
ميان دانش مجموعه يك عنوان به تربيتي ، علوم امروزه
و تغيير دچار خود گوناگون ابعاد در كاربردي ، و رشتهاي
الگوها روشها ، به دستيابي با آموزشي شده ، تكنولوژي تحول
وسايل و ابزارها از بهرهبرداري نيز و نو عمل وشيوههاي
اهداف و دستيافته بالندگي از رفيعي قلههاي به مدرن
نفع به بيسابقهاي شكل به جهان كشورهاي در آموزشي
روزمره روحيات در استفاده قابل و كاربردي آموزشهاي
و پروري بنيه ميان ، اين در.است داده جهت تغيير فراگيران
بر مبتني آموزش جاي فراگيران ، ميان در خلاقيت پرورش
و علم پرتكاپوي دنياي با دانشآموزان و گرفته را محفوظات
و شدهاند آشنا رايانهاي جهاني شبكههاي نيز و تكنولوژي
، "شده سرريز انبوه اطلاعات " از سرميبرندكه به عصري در
ديده آسيب شدت به "آموزش امر در اخلاقگرايي و معنويت"
.است
آموزشي سوالهاي به پاسخگويي اهميت به نظر و ميان اين در
نخستين با همزمان و امروز از دانشآموزان ، و خانوادهها
در و فرهنگي علمي صفحه در همشهري مدارس ، بازگشايي ماه
پرسشهاي پاسخگوي كرد خواهد سعي آموزشي ، مشاور ستون
آموزشي ، پرسشهاي.باشد آنها فرزندان و خانواده آموزشي
دبستان ، به ورود براي شدن آماده چگونگي از گستردهاي طيف
تنبيه ، و انضباط ، تشويق بهداشت ، مدرسه ، محيط با آشنايي
و امتحان روشهاي مطالعه ، شيوههاي ، يادگيري روشهاي
ويژه يادگيري -ياددهي تكنيكهاي آزمونها ، براي آمادگي
ايجاد روشهاي يادگيري ، اختلالهاي فراگيران ، و معلمان
و آموزشي مقررات و قوانين آزمونها ، و كنكورها انگيزه ،
به توجه با البته.دربرميگيرد را دست اين از مسايلي
بخش دو به تربيت و تعليم نهاد تفكيك از ،EDUCATION مفهوم
بدون را سوالها و كرد خواهيم خودداري "پرورش" و "آموزش"
آموزشي نظام در رايج ناصحيح تقسيمبندي به توجه
در.داد خواهيم پاسخ ("پرورش" و "آموزش" يعني)كشورمان
با شوند ، مطرح زمينهاي هر در ميتوانند پرسشها واقع ،
ويژه اشكالات و درسي سوالهاي به پاسخ از كه تفاوت اين
.كرد خواهيم خودداري خاص دروس در دانشآموزان
اعم خود خوانندگان كليه از آموزشي ، مشاور با ارتباط براي
ميكنيم درخواست ودانشآموزان خانوادهها معلمان ، از
صندوق تهران ، ":نشاني به را خود آموزشي پرسشهاي
بخش همشهري ، روزنامه فرهنگي علمي پستي19395/5446گروه
سوال مختلف ابعاد و كامل مشخصات قيد با و "آموزشي مشاور
و نام به داريد تمايل اگر.كنند ارسال خود نظر مورد
اشاره آن به سوال متن در شويد ، شناخته خودتان مشخصات
عنواني ، چه با را شما كنيد اعلام صورت اين غير در كنيد ،
و كننده پرسش نام ذكر با را سوالها.دهيم قرار خطاب مورد
آن به سپس و كرده درج پرسش ، مورد مساله از مختصري مشخصات
.داد خواهيم پاسخ
كتاب معرفي
زندگي به بازگشت
"ذهني ماندگي عقب يا مغزي سكته از پس زندگي به بازگشت"
با وزيري صفحه در 512 عظيميراد ناهيد دكتر نوشته
موضوع در و علم كمال انتشارات توسط نسخه هزار سه شمارگان
نشر بازار به تابستان 1379 در روانشناسي و درماني گفتار
.است شده عرضه
كه افرادي درمان براي كه مباحثياست شامل كتاب ، اين
.است مفيد ميشوند ، ذهني عقبماندگي يا مغزي سكته دچار
خود ذهنيات و اطلاعات كليه مغزي ، سكته از پس افراد اغلب
از گرفتن كمك با كتاب ، اين در.ميكنند فراموش را
براي لازم اطلاعات كه است شده سعي درماني گفتار تكنيكهاي
قرار آنان اختيار در طبيعي ، زندگي به افراد اين بازگشت
مشكل از آنها فرزندان كه افرادي براي كتاب اين.شود داده
.است استفاده قابل نيز ميبرند رنج ذهني عقبماندگي
جديد؟ عصر بازندگان پسران ،
و ديدگاهها و پسران ميان در بلوغ پديده به نگاهي
زمينه اين در مادران و پدران آموزگاران ، رفتارهاي
است ، دشوار گاه نوجواني دوران در بچهها پسر با رفتار
فشار زير اززندگي ، دوران اين در پسرها دانست بايد اما
هستند همسالان گروه در حاكم سختگيرانه رفتاري قواعد شديد
دانشمند دوميگذارد آنان بر فزايندهاي تاثير كه
نوشته "نوجوان پسران دنياي" مورد در كتابي اخيرا اتريشي
.خانوادههاست براي سودمندي اطلاعات حاوي كه
چهار شلافر اديت و بنارد چريل آلمان ، خبرگزاري گزارش به
نتيجه.كردند تحقيق نوجوان پسران دنياي زمينه در سال
دوره به ورود با پسران كه بود اين آنان تحقيقات اصلي
به منحصر شخصيت از دفاع براي را خود شجاعت و حساسيت بلوغ
;كلام يك در ديگر ، عبارت به يا و ميدهند دست از خود فرد
به كمتر بزرگسالان ميدهند ، دست از را خود فردي شخصيت
را آنان آموزگاران و والدين و ميدهند دلگرمي آنان
.ميكنند رها خود حال به كاملا
:تنها كابويهاي" نام به خود كتاب در بنارد و شلافر
بيشتر آموزگاران معمولا":ميگويند "بلوغ حين در پسران
پسران ، تا ميكنند دختران متوجه را خود دلگرمي و حمايت
حمايت خوبي به پسر دانشآموزان از نيز مرد معلمان حتي
گفته به كه -مادران كه ميكنند خاطرنشان آنان.نميكنند
از -هستند جوان پسران زندگي در شخص مهمترين اغلب آنان
خيلي آورند ، لوسبار و وابسته را خود پسران اينكه ترس
اين ، برخلافميكنند دريغ آنان از را خود حمايت زود
را خود نزديك روابط بلوغ ، دوران سراسر در مادران و پدران
پسران":معتقدند محقق دو اين ".ميكنند حفظ دختر با
".هستند جديد دوران بازندگان ،
با هامبورگ دانشگاه در آموزش متخصص استروك پيتر پروفسور
در استروك گفته به.است موافق پژوهشگر دو اين استدلالهاي
را خود آموزشي نابرابريهاي كاملا دختران اخير سالهاي
مثلا.افتادهاند جلو نظر اين از حتي و كردهاند جبران
دانشگاهي پيش دوره فارغالتحصيلان درصد آلمان ، 54 در
.ميگيرند پسران به نسبت بهتري نمرات البته كه هستند دختر
امتيازي مقياس 5 يك در بالا نمرات كسب در آنان پيشتازي
در پديده اين).است پسران از بالاتر./متوسط 8 طور به
امسال كنكور در مثلا.است پيوسته وقوع به نيز ايران
-بودند دختران ميان از شدگان پذيرفته درصد نزديك 60
(مترجم
آموزگاران كه ميكند يادآوري استروك اين ، بر افزون
نشان مهارتهايي به اندكي بسيار توجه همچنان امروزه
دختران از ضعيفتر همواره اصولا آن در پسران كه ميدهند
و نقاشي همچون درسهايي و عاطفي بلوغ مانند بودهاند ،
آموزگاران خصوص به آموزگاران":است معتقد استروك.موسيقي
در كاوش به كه كنند تشويق را پسران كه آن جاي به مرد
راههاي كه كنند كمك آنان به و بپردازند خود احساسات
حمايت زود خيلي بيابند ، خود احساسات بيان براي سازندهاي
".ميكنند دريغ پسر دانشآموزان از را خود عاطفي
دوران در پسران:است معتقد كاسل دردانشگاه روانشناس يولر
در و خانه در مرد شخصيتي الگوهاي كمبود با گاه حاضر
برخي مدارس در زن آموزگاران افزايش.هستند روبهرو مدرسه
يولر ، اعتقاد به تا است شده سبب آلمان جمله از كشورها
مبتني ارتباطي الگوهاي يعني شود ، ترويج زنانه آموزشي هدف
بر كه است داده الگوهايي به را خود جاي رويارويي ، بر
خاطرنشان روانشناس اين.دارد تاكيد همكاري و گفتوگو
براي رقابتي توان و شهامت آزماينده موقعيتهاي ميكند
بلوغ ، سنين در پسران وي ، اعتقاد بهنيست زياد پسران
ادعاي يولر.هستند چالشانگيز موقعيتهاي دنبال به همواره
در و خطر پر ورزشهاي كه ميكند ثابت دليل اين با را خود
.است رايج پسران بين در فقط پرطرفدار حال عين
هستند راضي زن و مرد آموزگاران كه است اعتقاد براين يولر
سكوت مينامد ، پسران در تكامل ميراث وي آنچه مورد در
موقعيتهاي در كه مرداني استدلال ، اين براساس.كنند
بقا براي نبرد در زياد احتمال به هستند ، موفق رقابتآميز
.بود خواهند پيروز
كساني.است سخت و بيرحمانه معمولا پسران ميان در رقابت
دارند ، نگه بالا را سرخود همسالان گروه در نتوانند كه
همين به.ميشوند خود مردانه شخصيت ماهيت به ضربه دچار
سالهاي بچههاي 16 پسر حتي:ميگويد يولر كه علتاست
خانوادگي فعاليتهاي در شركت براي اي علاقه هيچگونه كه
صورت در تا دارند نياز مادر و پدر به نميدهند ، نشان
.كنند اتكا آنان به لزوم
به نقش ايفاي در مادران نقش بنارد ، و شلافر گفته به
پسر زندگي در كمتري حضور اغلب كه است مهم پدران اندازه
مهمترين ديگر پدران:معتقدند دو هر استروك و يولر.دارد
طور به پسران عوض ، در.نيستند خود پسران رفتاري الگوي
گروه به رفتاري الگوي يافتن براي تلاش در فزايندهاي
فقط پدران كه ميدارد اظهار يولر.ميدوزند چشم همسالان
شكل او شخصيت به ميتوانند پسر زندگي اول پنجسال طول در
بيشتري اهميت ديگر رفتاري الگوهاي آن از پس.دهند
شده انجام تحقيقات از استفاده با استروك.مييابند
رشد بر تاثيرگذاري براي بزرگسالان توانايي است توانسته
نقش است معتقد وي.بگيرد اندازه را چهاردهساله پسري
.است درصد پنج فقط فرايند اين در خانواده
روي دست آموزگاران و والدين كه نميشود دليل اين البته
راههاي.بگيرند خود به درماندگي حالت و بگذارند دست
ميتوانند آن با كه است والدين اختيار در همچنان زيادي
.بگذارند تاثير خود پسر توسط رفتاري الگوي انتخاب بر
چه به ميكند؟ بازي باشگاهي چه در پسرم":ميگويد يولر
شب ميتواند دوستانش از كداميك با ميرود؟ مدرسهاي
فشار ميتوانند كهوالدين است سوالاتي اينها باشد؟ بيرون
در مثلا ميتوانند آنان.كنند وارد آن در را مستقيم غير
نحوه و توجيبي پول ميزان پسر ، به خود خودروي مورددادن
".كنند نظر اعمال فراغت وقت گذران
را خود پسر دوستان والدين كنند مي توصيه شلافر و بنارد
اين فرصتها ، اين معتقدند آنان.كنند دعوت چندي از هر
آشنا پسران گروهي كنش با كه ميدهد آنها به را امكان
.كنند صحبت خود پسر با بتوانند علاوه به و شوند
بازشناسي همايش ميشود برگزار مهرماه و21 20
مشهد در شريعتي دكتر انديشههاي
تفكرات نماياندن و بازكاوي منظور به :فرهنگي علمي گروه
همايش" جديد علمي شاخصههاي با آن انطباق و شريعتي دكتر
مشهد در "شريعتي علي دكتر انديشههاي بازشناسي
.شد برگزارخواهد
اين دبير رادمرد دكتر مشهد ، در همشهري خبرنگار گزارش به
فكري ابعاد گستردگي به اشاره با خبرنگاران جمع در همايش
و انديشه گذشته سالهاي در متاسفانه:گفت شريعتي دكتر
و قلم اهل مداقه مورد بايد كه گونه آن شريعتي فكري شخصيت
برخوردهاي شاهد اغلب بلكه است ، نگرفته قرار انديشه
.بودهايم بزرگوار آن نام با شعارگونه
ارزش كه است اين جهاني شده پذيرفته اصل يك:افزود وي
هستي جهان تحولات در آنان نقش و انديشه براساس انسانها
عنوان به نيز شريعتي دكتر تفكر.ميشود سنجيده جوامع و
حاضر عصر در جوانان انديشه بر تاثيرگذار چهرههاي از يكي
.دارد جوانب تمامي در ژرفكاوانهاي كالبدشكافي به نياز
و 21 روزهاي 20 را همايش اين برگزاري زمان رادمرد دكتر
به رسيده مقاله ميان 200 از:گفت و كرد اعلام مهرماه
به شريعتي دكتر يادنامه قالب در مقاله همايش 70 دبيرخانه
در همايش در ارائه براي نيز مقاله و 30 رسيد خواهد چاپ
.است شده گرفته نظر
بخشي اختصاص همايش دبيرخانه ابتكارات از يكي:افزود وي
حوزه 35 اين در كه است دانشجويي مقالههاي به مقالات از
.است رسيده دبيرخانه به مقاله
:گفت "شريعتي علي دكتر انديشههاي بازشناسي" همايش دبير
در مراكش و آمريكا انگلستان ، فرانسه ، كشور از استاداني
.كرد خواهند شركت همايش اين
علوم و ادبيات دانشكده سوي از همايش اين:افزود وي
و تحقيقات علوم ، وزارت مشهد ، فردوسي دانشگاه انساني
.شد خواهد برگزار دانشگاهي جهاد مشاركت با و فناوري
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير پيام با
بروجرد در پدر شعر سراسري كنگره سومين
شد آغاز
حضرت ميلاد فرخنده سالروز مناسبت به :فرهنگي علمي گروه
كنگره سومين (ع)علي امام مومنان امير موليالموحدين
اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره همت به پدر شعر سراسري
با بروجرد شهرستان اسلامي ارشاد و فرهنگ اداره و لرستان
وزير كتبي پيام با و كشور سراسر نويسندگان و شعرا شركت
هنري فرهنگي مجتمع در ديروز صبح اسلامي ارشاد و فرهنگ
.كرد كار به آغاز بروجرد
وزير پيام در خرمآباد ، در همشهري خبرنگار گزارش به
كنگره سومين برپايي:است آمده اسلامي ارشاد و فرهنگ
حضرت ميلاد فرخنده سالروز مناسبت به كه پدر شعر سراسري
ميگردد ، برگزار (ع)علي امام مومنان امير موليالموحدين ،
قرائت براي شايستهاي جايگاه ميتواند بيشك
شاعران و دانشوران استادان ، توسط كه باشد دلمايههايي
امام پدرانه جايگاه راستاي در مجمع آن در حاضر دلسوخته
به را تاريخ كه پدري گرانمايه.است شده سروده (ع)علي
با مقابله در خدايي انسانيت شفاف سلالههاي پرورش بركت
با همگام و بخشيد تحول راستي و عدل بر ظلم نابرابر هجوم
فاطمه آسماني ، حضرت شاخصهاي تمامي عصاره كوثر ، بانوي
فرزندانش پربركت وجود در را ايثار و آزادي روح (س)زهرا
كربلا عاشورايي حماسهساز (ع)حسين امام كه آنجا تا.دميد
پيشگاه به را خويش مطهر خون يزيدي ، ظلم گردباد هجوم در
ايثار بانوي آن (س)كبري زينب حضرت و كند تقديم دوست حضرت
سرخ داغ با را سبزش سينه عفت و زلال اسوه و استعاره و
.بخشيد زينت كربلائيان پرواز
به متقيان امام مبارك ميلاد فرارسيدن تبريك ضمن اينجانب
در حاضر برادران و خواهران و نويسندگان شعرا ، پيشگاه
اميدوارم همايش ، اين برپايي مسئولين از تشكر ضمن و كنگره
(ع)علي امام بلند روح به تمسك با بتوانند ارجمند شعراي
خود از با كه را دلسوختهاي و زحمتكش پدران واقعي جايگاه
كه دارند و داشته فرزنداني پرورش در سعي گذشتگي
ميباشند ، ديار اين خداجوي مردم آينده واقعي سرمايههاي
.سازند نمايان
خواهد ادامه روز دو مدت به پدر شعر سراسري كنگره سومين
.داشت
- علمي دانشگاه آزمون نام ثبت نحوه
كاربردي
- علمي جامع دانشگاه آزمون پنجمين :فرهنگي علمي گروه
برگزار كشور سراسر در جاري سال ماه دي نهم كاربردي
دو مدت به ماه آبان از 14 آزمون دفترچههاي و ميشود
اين.ميگردد توزيع كشور سراسر پست دفاتر طريق از هفته
شامل 115 آموزشي رشته در 117 امسال آزمون در دانشگاه
رشته نيز 21 و پيوسته كارشناسي رشته و 2 كارداني رشته
.ميپذيرد دانشجو ناپيوسته كارشناسي
منطقه تاريخ از پيش گورستان بررسي پي در
تالش زنان درباره تازهاي اطلاعات ;اولر آق
آمد دست به پيش سال در 4000
گورهاي در انسانشناسي بررسيهاي :فرهنگي علمي گروه
تازگي به تالش شهرستان مريان و آقاولر منطقه از مكشوفه
در پيش سال در 4000 تالش خصوص در را جالبي اطلاعات
.است داده قرار شناسان انسان اختيار
باستانشناسي گروه انسانشناس فروزانفر ، فرزاد گفته به
انفرادي گور روي 20 بر بررسي كاوش ، اخير فصل در آقاولر
كه است نكته اين بيانگر بودند ، استخواني بقاياي حاوي كه
.بودهاند ريزنقش اسكلت داراي زنان بيشتر
اين ساكنان بيشتر كه است امر اين نشانگر اسكلتها مشخصات
ميلاد از پيش دوم هزاره اواخر در كه باستاني منطقه
.بودهاند قوميت يك داراي ميزيستند ،
رشته در 12 دو منطقه نور پيام دانشگاه
ميپذيرد دانشجو آزمون بدون
كشور دو منطقه نور پيام دانشگاه رئيس :فرهنگي علمي گروه
در 12 منطقه ، امسال اين تحتپوشش عالي آموزش واحد گفت14
.ميپذيرد دانشجو آزمون بدون تحصيلي رشته
جمهوري خبرگزاري با گفتگو در آزاد ، متفكر محمدعلي دكتر
طي دورهها اين در تحصيل داوطلبان از:داشت اظهار اسلامي
كه ميآيد عمل به ثبتنام جاري مهرماه تا 25 روزهاي 16
.بود نخواهد تمديد قابل شده ياد مدت
حسابداري ، جغرافيا ، اسلامي ، معارف و الهيات وي ، گفته به
فارسي ، ادبيات و زبان انگليسي ، زبان روانشناسي ، رياضي ،
و شناسي زمين بازرگاني ، تربيتي ، مديريت علوم شناسي ، زيست
اين رشتههايتحصيلي عناوين ابتدايي ، پرورش و آموزش
شاملاستانهاي دو منطقه نور پيام دانشگاه.است دورهها
. است غربي و شرقي آذربايجان
|