نوجوانان افسردگي از پيشگيري راههاي
شغلي فرصت هزار 5:بهزيستي سازمان رئيس
كرديم ايجاد معلولان براي
انجمن در مطبوعاتي گرافيك كلاس تشكيل
روزنامهنگاران صنفي
افتادند دام به كرج در بانك سارقان
جانبازان تكميلي بيمه كارت صدور شرايط
شد اعلام
مطبوعات خانواده به جديد نشريه چهار
پيوستند
نوجوانان افسردگي از پيشگيري راههاي
تحت گوناگون شيوههاي به را كودكان قديم زمانهاي از بشر
آنها ، بيماريهاي و مشكلات بروز هنگام و داده قرار درمان
زيرا.يابد دست اساسي حلهاي راه به كه است كرده كوشش
فرد زندگيهر دوران حساسترين و مهمترين از نوجواني
زندگي اصلي مبناي و زيربنا كه چرا ميآيد ، شمار به
به توجه لذا ميشود ، پايهريزي دوران اين در بزرگسالي
و رشد مسائل اساسيترين از رواني و روحي و جسمي سلامت
.است پرورش
.است نوجواني در شايع رواني اختلالات از يكي افسردگي
در و درصد تا 5/2 درصد./كودكان 4 در بروزافسردگي
از درصد ميباشد200 درصد تا 3/8 درصد./نوجوانان 4
و ميكنند تجربه را افسردگي سالگي سن 18 در نوجوانان
عود مجددا بزرگسالي در آنها از زيادي بسيار تعداد
خودكشي خطر عوامل از يكي خلقي اختلالات.دارند افسردگي
.ميدهد اختصاص خود به را نوجوانان در درصد و 15 ميباشد
كه زيرا ميباشد خطر زنگ نوجواني در افسردگي بروز
و شده مشكل دچار تكاملي فعاليتهاي روند در نوجوانان
در تا شود طي بهخوبي بايد كه است مرحلهاي نوجواني
را سلامت براي لازم رواني و روحي تواناييهاي بزرگسالي
.باشد داشته
مستعدكننده عوامل
و پيشگيري يا شناخت در كه را عواملي ما اينكه از قبل
ابتدا در دهيم ، قرار بحث مورد هستند مفيد افسردگي درمان
افسردگي به ابتلاء براي را شخص مواردي چه كه ببينيم بايد
.ميكند مستعد
اشاره مختصر طور به مستعدكننده عوامل از برخي به زير در
.است شده
بهخصوص زندگي وقايع با رابطه در افسردگي:زندگي وقايع -1
نااميدي و بيپناهي بيارزشي ، احساس به منجر كه وقايعي
بيشتر وقايعي. است گرفته قرار بررسي ، مورد ميشود
.برميگردد شخص شايستگي و صلاحيت به كه هستند استرسزا
حادث زندگي ناخوشايند واقعه چند از بعد است ممكن افسردگي
.است فرد شخصي زندگي به مربوط بيشتر وقايع اين كه شود
ديگران به و دارند فرد به نسبت منفي ديد اشخاص اين
بدون.ميباشد ضعيف مشكل حل مهارتهاي و نداشته اعتماد
در را بيشتري استرسزاي حوادث فرد مهارتها اين وجود
.ميشوند آسيبپذير آنها بدينترتيب.ميكند تجربه زندگي
افسردگي مستعد باشد ، داشته ادامه استرس كه صورتي در
.ميشوند
كه كودكاني داده نشان تحقيقات:والدين رواني مشكلات -2
را رواني اختلالات ديگر يا هستند افسرده آنها والدين
اوقات گاهي.هستند مستعدتر افسردگي به ابتلاء براي دارند
خود كودكان به را نااميدي سهوا رفتارشان با والدين نيز
.ميدهند آموزش
نيز خانواده عملكرد در اختلال:خانواده عملكرد اختلال -3
به و ندارد مشكل خيلي فهم اين و ميشود افسردگي به منجر
دوران در خانواده فشارهاي كه شد متوجه ميتوان راحتي
به.ميشود زندگي بعدي مراحل در افسردگي به منجر كودكي
والدين.بگيرند قرار سورفتار مورد كودكان اين اگر خصوص
و كنند سهلانگاري و بوده بيتوجه كودك به نسبت است ممكن
اين كه ميشود باعث اين و ندهند قرار حمايت مورد را كودك
به نهايت در و باشند داشته خود از منفي ارزيابي كودكان
آنها در رفتار اين و ندهند مفيد و موثر پاسخ وقايع حوادث
.ميشود افسردگيزا رفتار يك و ميمانند باقي
.ميشود افسردگي سطح افزايش به منجر:مدرسه مشكلات -4
آنها عجز و ناتواني زمينه است ممكن كودكان رفتاري مشكلات
تحصيلي افت باعث كه باشد مدرسه وظايف و تكاليف انجام در
تجارب براي منبعي تحصيلي افت خود و ميشود كودكان اين در
مدرسه محيط.ميماند باقي آن منفي اثرات كه ميشود منفي
زماني بهخصوص دهد افزايش را رواني روحي مشكلات است ممكن
و ميشود راهنمايي مدرسه وارد دبستان محيط از كودك كه
.كند تغيير محيط
كودك در را استقلال و تعلق و شايستگي احساس كه مدرسهاي
.است افسردگي عليه بر ضربهاي دهد ، توسعه
ايجاد نوجوانان براي آن وقوع كه ديگر حادثه:فقدانها -5
در والدين مانند مهم شخص دادن دست از ميكند افسردگي
نميكند افسردگي ايجاد تنهايي به فرد فقدان.اوست زندگي
اختلال ايجاد باعث فقدان اين از ناشي تغييرات بلكه
شيوه در تغيير روحي ، حمايتهاي دادن دست از مانند ميشود
.زندگي محل تغيير يا و اقتصادي اجتماعي ، موقعيت و زندگي
وضعيت اين:ضعيف ذهني تصوير و پايين نفس به اعتماد -6
افسردگي ميزان كودكان در.دارد بستگي جنسيت به خصوصا
اواسط در ولي ندارد چنداني تفاوت پسرها و دخترها بين
و است پسرها از بيشتر افسرده دختران تعداد نوجواني دوران
آن ميزان تقريبا و است بزرگسالي در افسردگي الگوي مشابه
و استرس تاثير از ناشي را اين كه.است يك به دو
وقايع زنان عموما.ميدانند سازگاري مكانيسمهاي
.ميكنند تجربه مردها به نسبت را بيشتري استرسزاي
به نسبت و پايين شغلي موقعيت كمتر ، درآمد داراي زنان
غمخوار اغلب زنها و دارند كمتري كنترل خود سرنوشت تغيير
مورد مردان از بيشتر زنان.هستند خانواده اعضاء ديگر
بلوغ دوران در سورفتارها اين و ميگيرند قرار سورفتارها
.ميشود منفي ذهني تصوير ايجاد باعث و دارد بيشتري اثرات
مسائل از راحتي به مردها سازش ، مكانيزمهاي حسب بر
.ميكنند تفكر بيشتر خانمها كه حالي در ميكنند ، چشمپوشي
تواناييهاي از كه ميكنند فكر سن اين در بالغ دختران
به محكوم و كنند استفاده احسن نحو به نميتوانند خود
احساس و روحيه شدن خراب باعث امر اين و هستند محدوديت
.ميشود آنها در ضعف
مداخله و پيشگيري
است مورديابي افسردگي درمان و پيشگيري در موثر موارد از
جلوگيري خانواده عملكرد و مدرسه و جامعه به آسيب از كه
جايگاه اوليه تشخيص براي كودكان بهداشت مراكز.شود
و 50 مدت كوتاه در نوجوانان درصد حدود 30 و است مناسبي
در.ميشوند عودافسردگي دچار مدت طولاني در آنها درصد
.است شده داده توضيح مختصرا پيشگيري سطح سه زير
اول سطح پيشگيري
عوامل كاهش و حمايتها افزايش هدف اول سطح پيشگيري در
جمله از والدين آموزش و خانواده مشاوره.است خطرات
رواني بهداشت پيشرفت براي پايه ميتواند كه است مواردي
سلامت كه ميدهند نشان ما به خانواده تئوريهاي.باشد
خانوادگي محيط ثبات به بستگي زيادي حد در كودكان رواني
و مشكلات تداوم و حفظ و ايجاد در مهمي نقش والدين.دارد
والدين.دارند كودكان در مشكلات اين اصلاح و رفع
غيررسمي ، هستند ، رسمي غير اجتماعي كنترل مجريان اصليترين
قانوني مجوز دريافت به نياز نه آنها كه دليل اين به
هزينهاي كودكانشان از مواظبت خاطر به نه و دارند
و مراقبين عنوان به والدين.ميكنند دريافت
را رفتاري معين معيارهاي فرهنگي ، ارزشهاي منتقلكنندگان
اجرا ميدهند ، ترجيح خودشان كه شيوههايي كارگيري به با
در معيارها اين ابتدا در است لازم پس ميكنند ، تقويت و
كس اگر والدين از غير به.گيرد قرار ارزيابي مورد والدين
سطح نظر از بايد نيز او ميكند مراقبت كودك از ديگري
از يكي با كه كودكاني.گيرد قرار موردبررسي رواني سلامت
گيرندزيرا قرار بررسي مورد ميكنندبايد زندگي والدين
تنها والد كه چرا است ازاسترس مالامال نيز تكوالدي
.دارد حمايتي ، گونه هيچ بدون متفاوت نقشهاي با عملكردي
والد به بايد خانوادهها گونه اين از مراقبت در پرستار
كاري ساعات درآمد ، يا شغل دادن دست از ترس بدون بدهد ياد
نيازهاي به بتواند تا كند تنظيم گونهاي به را خود
.بپردازد خود كودك مراقبتي
بيمه داشت نظر در بايد اوليه پيشگيري در كه ديگري مورد
بيمار اينكه يا بيمار نبودن بيمه.است بيماران بودن
قرار خود پوشش تحت را رواني مراقبتهاي كه باشد بيمهاي
ميتواند درمان هزينههاي بودن بالا علت به نميدهد ،
.نشود گرفته نظر در كودكان رواني بهداشت كه باشد دليلي
مراكز در و هستند سرپرست و خانواده بدون كه كودكاني
اجتماعي تعاملات است لازم ميكنند زندگي كودكان نگهداري
از بتوانند تا بگيرند ياد را نفس به اعتماد بردن بالا و
افسردگي براي مهمي عامل كه زندگي استرسزاي وقايع عهده
.برآيند هستند ،
دوم سطح پيشگيري
افسردگي مستعد را آنها زندگي وقايع كه كودكاني و والدين
مرحله اين در هستند ، سازگاري اختلال داراي و ميكند
افسرده والدين با كودكان.ميباشند مدنظر و هدف مداخلات
ديگر و ارتباطي مشكلات والدين اين.ميباشند خطر گروه
يابد انتقال كودكان به است ممكن كه دارند رفتاري مشكلات
بر بيماري اثرات توضيح و آموزشي برنامههاي با بايد كه
مراكز به درمان براي كه كرد راهنمايي را آنها فرزندان
.كنند مراجعه درماني
در سورفتار يا غفلت و افسردگي موارد كه مراكزي از يكي
كودكان و مادران بهداشت مراكز داده تشخيص سريع را كودكان
.است
:زيرا است خانواده ارزيابي جهت اساسي فرصت خانواده ويزيت
خانواده جاري عملكرد متن در ميتوان را كودك رفتار -1
.كرد مشاهده
است ممكن خانواده و كودك براي استرس منابع ساير -2
.شوند شناسايي
مشاهده را سازگاري مهارتهاي و رفتارها ميشود باعث خود
.داد تشخيص را ناگوار شرايط و كرد
دچار نيز اغلب دارند ديگر رواني اختلالات كه كودكاني
زندگي مشكلات نتيجه ميتواند اين و ميشوند افسردگي
كه اضطرابي اختلالات مانند باشد اوليه اختلال از جامعه
مورد و ميكند فراهم افسردگي به ابتلاء براي را شرايط
نتواند كودك ميشود باعث كه است توجه در اختلال ديگر
چنين دهد انجام بهخوبي را مدرسه تكاليف
.ميشود ضعيف نيز ارتباطاتاجتماعي
يا كودكان به بزرگسالان جانب از كه منفي پاسخهاي
افسردگي براي دليلي است ممكن ميشود داده توجه اختلالات
تكاليف انجام طريق بدين اختلال ، اين درمان با.باشد آنها
افسردگي خطر و مييابد بهبود اجتماعي مهارتهاي و مدرسه
مدارس در مداخلهاي برنامههاي با.ميكند پيدا كاهش
خطر در كودكان رفتار و داد كاهش را افسردگي خطر ميتوان
.كرد اصلاح را
.است مداخلات اجراي و غربالگري براي مناسب محيط مدرسه
برنامههاي طراحي در كودكان فرهنگ كه است مهم اين البته
گاهي امر اين در بيدقتي شود نظرگرفته در مداخلهاي
.دربردارد متضادي اثرات
خطر گرفت نظر در بايد ثانويه مداخلات در كه ديگري مورد
نوجوانان و كودكان در شخصيتي خصيصه نوع چهار.است خودكشي
.است شده شناسايي ميگردند خودكشي مرتكب كه
انتقاد به نسبت حساس فوقالعاده و تحريكپذير -1
بيثبات و تكانشي -2
كمحرف و منزوي -3
طلب كمال -4
مانند بحراني حالات در مداخله جهت مراكزي ايجاد با كه
ميتوانيم خانهدرماني و رواني آموزشهاي تلفني ، مشاوره
نوجوانان با كه وقتي.كرد پيشگيري خودكشي به اقدام از
مصاحبههاي در زير جنبههاي ميشود انجام مصاحبه
.است اهميت حائز ارزشيابي
خانواده و بيمار با توافق برقراري -1
خودكشي به اقدام فهم -2
جاري مسائل آشكارسازي -3
زمينه تفتيش -4
خودكشي به نسبت بيمار جاري نگرش و رواني وضعيت تعيين -5
مقابله روشهاي و منابع مورد در بحث -6
انگيزش ، و شرايط فهم جمله از خودكشي ، به اقدام واضح شرح
قبل رخدادهاي مورد در مفصل پرسش.است ارزيابي عمده هدف
.است ضروري اقدام خود لحظه به لحظه شرح همچنين اقدام ، از
خصوص به او ، خانواده و بيمار براي جاري مشكلات تصريح
بيمار است اهميت حائز خود مادر و پدر با بيمار روابط
مدرسه در يا و همسالان با ارتباط در مسائلي است ممكن
.باشد داشته
وضعيت و بعدي انتحاري اقدامهاي براي بيمار قصد ارزيابي
از يكي افسردگي ، علائم وجود خصوص به او ، جاري رواني
.است مصاحبه عمده اهداف
درمان و پيشگيري سطح سومين
.است بيماري بروز از جلوگيري هدف پيشگيري سطح سومين در
با كه دارد ، باليني قضاوت و ارزيابي به بستگي درمان
طرح در.شود پيگيري درمان بايد دارويي درمان انجام
و بيولوژيكي عوامل و مدرسه خانواده ، بايد مراقبي برنامه
نظر رادر ميكند مستعد افسردگي براي را نوجوان كه عواملي
درمان روان درمان ، دارو از تركيبي درمان ، برنامه و داشت
.باشد درماني خانواده و
تبريزي مقدم جلال
علمي هيات عضو
بهشتي شهيد پزشكي علوم دانشگاه
روان و بهداشت گروه مدير
: منابع
رواندرماني و مشاوره ابوالقاسم ، سيد نژاد ، مهدي -
ابجد 1378 انتشارات:تهران.مشكلدار كودكان
دكتر:ترجمه.روانپزشكي مباني پيتر ، هور ، -
علوم دانشگاه انتشارات:تبريز افكاري ، نصرتاللهپور
تبريز 1375 پزشكي
شغلي فرصت هزار 5:بهزيستي سازمان رئيس
كرديم ايجاد معلولان براي
اين كه گفت كشور بهزيستي سازمان رئيس:اجتماعي گروه
براي گذشته سال سه پايدارطي شغلي هزارفرصت پنج سازمان
.است كرده ايجاد كشور معلولان
" جهاني روز مناسبت به مشهد در انصاري غلامرضا دكتر
طريق از برايمعلولان شغل ايجاد:افزود "سفيد عصاي
.ميشود انجام سازمان اين تاييد با بانكي تسهيلات پرداخت
پايدار شغل هرفرصت ايجاد درقبال بهزيستي سازمان:گفت وي
.ميكند پرداخت بانكي وام ريال ميليون معلولان15 براي
نيز بهزيستي مددجويان به همچنين:كرد اضافه انصاري دكتر
تبصرهها درقالب خودكفايي مرحله تا خوداشتغالي وام
درصد دولت 20:گفت بهزيستي سازمان رئيس.ميشود پرداخت
كه را توليدي كارفرمايانكارگاههاي اجتماعي تامين سهم
.ميكند گيرند ، پرداخت بكار را معلول مددجويان
انجمن در مطبوعاتي گرافيك كلاس تشكيل
روزنامهنگاران صنفي
اين در روزنامهنگاران صنفي انجمن دبيرخانه گزارش به
از چهارشنبه و شنبه) روزهاي است جلسه كه 17 آموزشي دوره
نقد و تصويري خلاقيت با هنرجويان (بعدازظهر الي 5 ساعت 3
علاقهمندان.ميشوند آشنا گرافيك در آن جايگاه و بصري
شماره با ثبتنام براي ميتوانند كلاسها اين در شركت به
كشاورز ، بلوار آدرس به يا و تلفنهاي 8956365 ، 8954796
.كنند مراجعه شماره 87 هفتم ، كوچه كبكانيان ، شهيد خيابان
اين در شركت جهت انجمن رسمي اعضاي براي است گفتني
.است شده گرفته نظر در تخفيف درصد كلاسها 50
افتادند دام به كرج در بانك سارقان
استان انتظامي ناحيه جرائم كشف معاون :اجتماعي گروه
منطقه آگاهي اداره ماموران پيگير تلاش با:گفت تهران
.دستگيرشدند شهرستان اين در بانك سارق سه كرج ، انتظامي
وگو گفت در ديروز سهرابيزاده عليرضا دوم سرتيب سردار
گذشته ماه افراد اين:افزود اسلامي خبرگزاريجمهوري با
بيش كرج ويلاي دهقان مليشعبه بانك از مسلحانه سرقت با
بهسرقت را مسافرتي چك و نقد وجه ريال ميليون از 800
.بردند
جانبازان تكميلي بيمه كارت صدور شرايط
شد اعلام
ميتوانند بالا به درصد جانبازان 25 تمام :اجتماعي گروه
به نسبت مدارك ، ارائه امسالبا مهرماه پايان تا حداكثر
.كنند خوداقدام تكفل تحت افراد تكميلي بيمه كارت دريافت
جانبازان ، و مستضعفان بنياد عمومي روابط گزارش به
بالاي به درصد جانبازان 25 و بالا به درصد جانبازان50
يك ارائه با ماه مهر تاپايان بايد اشتغال حالت قانون
به تكفل افرادتحت و خود شناسنامه اصل و xعكس 43 قطعه
در اطلاعيه اين دركنند مراجعه خويش پرونده محل دفاتر
تصريحشده اشتغال غيرحالت درصد تا 49 جانبازان 25 خصوص
بهرهمند فوق مزاياي از خودشان فقط جانبازان اين كه است
.شد خواهند
مطبوعات خانواده به جديد نشريه چهار
پيوستند
و روزان زندگي ، سپيده آزاد ، تجارت نشريات :اجتماعي گروه
صاحبامتيازي با آزاد تجارت نشريه.شدند منتشر اميد صبح
و خبري روش با و مراغه صدرحقيقي شهروز مديرمسئولي و
و شنبه روزهاي رنگي صفحه دو با و صفحه در 16 اطلاعرساني
.ميشود منتشر سهشنبه
صفحات داراي و دارد اقتصادي جنبه بيشتر نشريه اين مطالب
كالا ، بازار ديگران ، نگاه استانها ، اقتصادي بنگاههاي
ايران و ، گفتوگو صنوف و حرف آزاد ، مناطق جهان ، بازار
بهزودي آزاد تجارت آمده نشريه اين سرمقابله در ميباشد ،
عنوان نيز زندگي سپيده.شد خواهد روزنامه به تبديل
و صاحبامتيازي به اجتماعي و فرهنگي سياسي هفتهنامهاي
بيژن سردبيري و احمديزاده السادات زهرا مديرمسئولي
.ميباشد صفسري
قطع در رنگي صفحه دو با و صفحه در 12 هفتهنامه اين
ملت ، خانه سياسي ، :صفحات داراي و ميشود منتشر متروي
.ميباشد قلم اهل با و تازه هواي بينالملل ،
در سپيده:است آمده نشريه اين شماره نخستين سرمقاله در
مهم اين بر خود انتشار جديد دور آغازين شماره
هيجانات دستخوش درجه اين به جامعهاي در كه پايميفشارد
اصحاب قدرت ، صاحبان سياستمداران ، بر سياسي ، تلاطمات و
آگاهيهاي عرصه دلمشغولان تمام و سياسي فعالان مطبوعات ،
عمومي ، افكار دانستههاي ارتقاي راستاي در كه است عمومي
را حكمت حوزه هيچگاه و كنند حركت اجتماعي تحولات همپاي
.نبرند خاطر از رفتار و منطق در
مهاجراني استعفاي پذيرش چون مطالبي هفتهنامه اين در
نيكول تيغ ، لبه بر حركت مستقل نشريات اجباري ، يا اختياري
.است رسيده چاپ به ماند دور اسكار از كيدمن
"است مردم حق دانستن" شعار با نيز روزان هفتهنامه
در 12 نشريه اين.است كرده آغاز را خود جديد انتشاردور
يا امروز مستعفي وزير مهاجراني:عناوين با مطالبي و صفحه
شعر فرزندانم ، براي سرپناه يكوجب تنها فردا ، جمهور رئيس
موقعيت در محمود ، احمد با گفتوگو ايران ، معاصر
مديرمسئول و صاحبامتياز.است شده منتشر..و اصلاحطلبي
.است پورمحمدي شمسي نشريه اين
ديگر از مثبت علي مديرمسئولي با نيز اميد صبح هفتهنامه
صفحه دو با صفحه در 8 هفتهنامه ايناست جديد نشريات
را نشريات اين ورود همشهري روزنامه.ميشود منتشر رنگي
همكاران براي و ميگويد تبريك مطبوعات خانواده به
.دارد توفيق آرزوي مطبوعاتي
|